eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
361 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹شرح 🔴 بخش سوم، بخل 🔷 5.2 آثار اجتماعی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین دو نکته را بیان می‌فرمایند: 🔹5.2.1 ناامیدی مردم از خیر مدیران و حاکمان جامعه: در بند 9 نامۀ 53، خطاب به جناب مالک اشتر می‌نویسند: «بین خودت و مردم خیلی حاجب و نگهبان و فاصله ایجاد نکن و تا می‌توانی با مردم مستقیماً ارتباط بگیر.» سپس در تبیین دلیل این توصیه می‌فرمایند: «تو به‌هرحال یکی از دو نفر می‌باشی: یا خود را برای جان‌بازی در راه حق آماده کرده‌ای که در این حال، نسبت به حق واجبی که باید بپردازی یا کار نیکی که باید انجام دهی ترسی نداری. پس چرا خودت را پنهان می‌کنی؟ یا مردی بخیل و تنگ‌نظری، که در این صورت مردم به تو امیدی ندارند که بخواهند از تو درخواستی داشته باشند.» 🔹 5.2.2 شکست امت‌ها در حالی که همه به‌ظاهر مؤمن بودند: این بسیار نگران‌کننده است. در بند 13 خطبۀ 192، وقتی می‌خواهند عبرت از گذشته را برای ما بیان فرمایند تا آماده باشیم، می‌فرمایند: «و از کارهایی که پشت آن‌ها را شکست و قدرت آن‌ها را در هم کوبید، مانند کینه‌توزی با یکدیگر، پرکردن دل‌ها از بخل و حسد، به یکدیگر پشت‌کردن و ازهم‌بریدن و دست از یاری هم کشیدن، بپرهیزید.» 🔷 6. روش برخورد با بخیل روش برخورد با بخیل را حضرت در دو جنبۀ فردی و مدیریتی‌اجتماعی دسته‌بندی کرده‌اند. گاهی در حوزۀ ارتباطات فردی خودمان با بخیل مواجه هستیم و باید بدانیم چه رفتاری در برابر او انجام دهیم و گاهی به‌عنوان مدیر یا حاکم یا کارگزار نظام، در برابر افراد بخیل وظیفه‌ای داریم. 🔹6.1 روش برخورد با بخیل در حوزۀ فردی 🔹6.1.1 کسی که بخل واقعاً ملکۀ وجودی او شده است: در حکمت 38 خطاب به امام‌مجتبی علیه‌السلام می‌فرمایند: «از دوستی با بخیل بپرهیز؛ زیرا آنچه سخت به آن احتیاج داری از تو دریغ می‌دارد»؛ یعنی با آدمی که بخل ملکۀ وجودی او شده است اصلاً دوست نشو. 🔹6.1.2 کسی که آدم یا دوست خوبی است و گاهی از او رفتار بخیلانه سر زده و بخل سیرۀ او نشده است: در بند 15 نامۀ 31 به امام مجتبی علیه‌السلام می‌نویسند: «چون برادرت از تو جدا گردد، تو پیوند دوستی را برقرار کن؛ اگر روی برگردانَد، تو مهربانی کن و اگر بخل ورزد، تو بخشنده باش»؛ یعنی با او نباید قطع رابطه کنی، بلکه باید در مقابل ببخشی تا برگردد. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
💠 طهارت معلم
 
🔹 تربیت این نیست که سلسله درس‌ های ائمه اطهار یا قرآن یا سیره اینها را تدریس بکنیم که شاگردان بفهمند پیغمبر چه کسی بود، امام چه کسی بود، پیغمبر چه کرد، امام چه کرد! این  است نه . 

🔹 تربیت یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی حرف می‌ زند از دهانش نور در بیاید! کاری که اسلام می‌کند این است که تعلیم را به  بر می ‌گرداند یعنی طرزی حرف می ‌زند که شاگرد باور می ‌کند، آن وقت چنین شاگردی نه اختلاسی می شود نه نجومی! 

🔹 الآن یک سلسله تعلیم فیزیک و شیمی و ریاضی و ادبیات داریم, یک سلسله تعلیم سیره ائمه و قرآن داریم که اینها را یاد می‌ دهیم؛ نه اینکه این نور را به جامعه منتقل کنیم; آن  می ‌خواهد!

🔹  طوری باید باشد که شاگردان بتوانند به او اقتدا بکنند! نه بی ‌راهه برود نه راه کسی را ببندد؛  باشد! 
کسی که از دهان معلم جز نور نبیند که بتواند موقع ظهر به او اقتدا بکند، این دیگر ممکن نیست اختلاسی در بیاید! 




📚 ديدار وزير آموزش و پرورش با حضرت استاد
 تاریخ: 1398/07/09
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
3-Khotbeh 16.j1.b3.mp3
5.64M
🔷 خطبه١۶ جلسه١-بخش‌سوّم 🔹فایل صوتی، شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 اَلا وَ اِنَّ الْخَطايا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْها اَهْلُها، وَ خُلِعَتْ لُجُمُها، فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِى النّارِ. اَلا وَ اِنَّ التَّقْوى مَطايا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْها اَهْلُها، وَ اُعْطُوا اَزِمَّتَها فَاَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ. حَقٌّ وَ باطِلٌ، وَ لِكُلٍّ اَهْلٌ، فَلَئِنْ اَمِرَ الْباطِلُ لَقَديماً فَعَلَ، وَلَئِنْ قَلَّ الْحَقُّ فَلَرُبَّما. وَ لَعَلَّ. وَ لَقَلَّما اَدْبَرَ شَىْءٌ فَاَقْبَلَ. آگاه باشید که به راستی، لغزش‌ها اسبانی سرکش‌اند. اهلش بر آنان نشانده شده‌اند و افسارهایشان گسیخته است. پس آنان را در آتش فرو اکنند. آگاه باشید که به راستی تقوا (چونان) مرکب‌هایی رام است. اهلش بر آنان نشانده شده‌اند و مهارهایشان به ایشان داده شده‌است. پس ایشان را به بهشت در می‌آورند. حقی است و باطلی و هر یک را پیروی لایق آن. پس اگر باطل فرمانروایی کند، قطعاً از دیرباز چنین کرده و اگر حق اندک باشد، پس چه بسا و شاید (که چنین باشد.) و چه اندک است چیزی که پشت کند، آن‌گاه روی بنماید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
💠اى فرزند آدم! تو خود وصى خويشتن در اموال خود باش و (امروز) به‌گونه‌اى در آن عمل كن كه مى‌خواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " سرداران سرافراز سپاه و ارتش" 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍁🌾🍁🌾🍁 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘فرزند آدم 💠مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ: مَكْتُومُ الاَْجَلِ مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ، وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ، وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَةُ. 💠 بيچاره فرزند آدم! اجلش پنهان، بيماريهايش پوشيده، اعمالش همه نوشته شده، پشه اي او را آزار مي دهد، جرعه ای گلوگيرش شده او را از پای درآورد، و عرق كردنی او را بدبو سازد.!. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🍁🌾🍁🌾🍁 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘ 💠 (اصحاب امام پيرامونش نشسته بودند كه زنی زيبا از آنجا عبور کرد، حاضران ديده به آن زن دوختند. امام فرمود:) همانا ديدگان اين مردم به منظره شهوت آميز دوخته شده و به هيجان آمده اند، هرگاه كسی از شما با نگاه به زنی به شگفتی آید، با همسرش بياميزد كه او نيز زنی چون زن وی باشد. (مردی از خوارج گفت: خدا اين كافر را بكشد چقدر فقه می داند، مردم برای كشتن او برخاستند، امام فرمود:) آرام باشيد، دشنام را یا با دشنام بايد پاسخ داد يا بخشيدن گناه دشنام دهنده 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🍁🌾🍁🌾🍁 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘کفایت عقل 💠كَفَاكَ مِنْ عَقْلِكَ مَا أَوْضَحَ لَكَ سُبُلَ غَيِّكَ مِنْ رُشْدِكَ. 💠عقل تو را كفايت كند كه راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای معلمِ باایـمـان و آگاه و آزاد! شما را به خدا در این کلاس هـا یک مشت انـسـان نـمـایِ قـالـبیِ خاک بر سر نسازید؛ انـســــان بـسـازیـد! • شهید سیدمحمّد حسینی بهشتی🕊🌹•
🏴 سلام من به بقیع و به تربت صادق 🏴 سلام من به مدینه به غربت صادق 🏴 سلام من به مدینه به آستان بقیع 🏴 سلام من به بقیع و کبوتران بقیع 🏴 سلام من به مزار معطّر صادق 🏴 که مثل ماه درخشد به آسمان بقیع 🏴 علیه السلام تسلیت باد http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74 🍃🍃🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| یک راه میان‌بُر برای کسانی که می‌خواهند هم در دنیا، و هم در آخرت «برای خدا» ویژه باشندhttp://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
Kashani-13970124-45-shakhsiyat-va-Azemate-Hazrate-AboutalebAS-Thaqalain_ir.mp3
16.8M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_چهل_و_پنجم 🔖 شخصیت و عظمت حضرت ابوطالب علیه السلام استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
در محضر نهج البلاغه
🌹شرح #حکمت3 🔴 بخش سوم، بخل 🔷 5.2 آثار اجتماعی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین دو نکته را بیان می‌فر
🌹شرح حکمت3 🔴 بخش چهارم:ادامه بخل 🔶6.2 روش برخورد با بخیل در حوزۀ مدیریتی و مسئولیتی 🔸6.2.1 امیرالمؤمنین به ما آموخته‌اند که مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی اولاً به هیچ بخیلی (کسی که بخل ملکۀ وجودی او شده است) نباید مسئولیتی بدهند. در بند 3 خطبۀ 131 فرمودند: «همانا دانستید که سزاوار نیست بخیل بر ناموس و جان و غنیمت‌ها و احکام مسلمین، ولایت و رهبری یابد و امامت مسلمین را عهده‌دار شود، تا در اموال آن‌ها حریص گردد»؛ یعنی اگر بخیل حاکم شد، دائماً به مردم فشار می‌آورد تا اموال آن‌ها را تصاحب کند. 🔸6.2.2 نکتۀ دوم اینکه مدیران جامعه حتی حق مشورت‌کردن با بخیل را ندارند. امیرالمؤمنین در بند 6 از نامۀ 53 به مالک اشتر می‌نویسند: «بخیل را در مشورت‌کردن دخالت نده که تو را از نیکوکاری بازمی‌دارد و از تنگدستی می‌ترساند.» 🔸6.2.3 امیرالمؤمنین به مقابله با احتکار بازرگانان بخیل اشاره می‌کنند: «احتکار یعنی حبس‌کردن مایحتاج عمومی در زمانی که مردم به آن احتیاج دارند، با هدف افزایش قیمت.» ایشان در فصل سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع از بند 8 نامۀ 53، به مالک اشتر می‌نویسند: «این را هم بدان که در میان بازرگانان، کسانی هم هستند که تنگ‌نظر و بدمعامله و بخیل و احتکارکننده‌اند، که تنها با زورگویی به سود خود می‌اندیشند.» ✅نکته: اگر بخل واقعاً بخل باشد، در همۀ مصادیق زشت و بد است؛ اما در همۀ زبان‌ها، در کلام فصیح وقتی می‌خواهند از صفت خوبی خیلی تعریف کنند، گاهی آن را به صفتی بد تشبیه می‌کنند؛ مثلاً ممکن است از انسان‌های موفق و خوبی که برای وقت خود برنامه‌ریزی دارند، شنیده باشید که من در صرف وقت خودم خیلی بخیل هستم. یعنی حاضر نیستم وقت تلف کنم. هدرندادن وقت خصلت خیلی خوبی است؛ اما برای نشان‌دادن اوج این خوبی، آن را به یک بدی در ذهن مخاطب، تشبیه می‌کند؛ یا می‌گویند فلان شخص در احترام به پدر و مادر خیلی وسواس دارد. می‌دانیم که وسواس خصلت خیلی بدی است؛ اما منظور این است که در احترام به پدر و مادر خیلی مراقب است و خواسته اوج این خوبی را برساند، آن را در قالب خصلت بدی که در ذهن مردم جلوه کرده است، بیان می‌کند و البته از جنبۀ حساسیت و دقت آن. 🔷با این نگاه، امیرالمؤمنین در حکمت 234 یکی از تفاوت‌های زن و مرد را همین می‌دانند و می‌فرمایند: «برخی از نیکوترین خلق‌وخوهای زنان، زشت‌ترین اخلاق مردان است؛ مانند تکبر، ترس، بخل. هرگاه زنی متکبّر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی‌دهد و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می‌کند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می‌گیرد.» در این حکمت، بخل به‌معنای بخل بد نیست. اینکه زن در قبال زحمات شوهرش و اموال و دارایی او خیلی حساس است که هرجایی خرج نشود و به هرکسی داده نشود و حیف و میل نشود و هدر نرود، خیلی صفت خوبی است. 🔷اگر بند 6 نامۀ 53 (موضوع مشورت‌نکردن با بخیل) و موضوع حکمت 234 (تفاوت بانوان و آقایان) را کنار هم بگذاریم، به نکتۀ جالبی می‌رسیم: مولا در بند 17 نامۀ 31 به فرزند خودشان امام‌مجتبی(ع) می‌نویسند: «با زنان مشورت نکن.» دلیل آن چیست؟ در بند 6 نامۀ 53 فرمودند: «مدیران با بخیل مشورت نکنند»؛ چون بخیل واقعی تنگ‌نظر است و نمی‌خواهد بگذارد از کنار این مسئول خیری به مردم برسد. 🔷چرا گفته با زن مشورت نکن؟ اولاً منظور مشورت در امور اجتماعی است و ثانیاً زن به‌خاطر عشقی که به همسرش دارد و محافظت بیش از حد از اموال و دارایی خودش و همسرش، اگر مشاور شود ناخواسته طبق طبیعتش عمل می‌کند و این آثار سوئی دارد؛ لذا در حوزۀ کلان با زنان مشورت نکن، مگر زنی که این خصلت خودش را مدیریت کند و در حوزه‌‌های فردی و در جایگاه مناسب خودش به کار ببرد. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رئیس مذهب

▫️ وجود مبارک در عصری قرار گرفت که قدرت عباسی ‌ها روزافزون بود و آنها هم به نام دین حکومت می ‌کردند. وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) در چند جبهه ـ دین را معرّفی کرد، ـ قرآن را معرفی کرد، ـ سنّت را معرّفی کرد، ـ جایگاه مردم را مشخص کرد، ـ وظیفه مردم را در صیانت از دین معرّفی کرد، ـ قانون اساسی اسلام را تدوین کرد، ـ کیفیت بهره ‌برداری از این اصول و قوانین اساسی را به مردم آموخت، شد . ▫️ وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) یک سلسله داشتند به عنوان مواعظ و راهنمایی‌ های عمومی و یک سلسله داشتند که به عنوان فرهیختگان و نخبگان جامعه بودند که قانون اساسی را برای آنها می ‌نوشتند و به آنها می‌ آموختند. ▫️ وجود مبارک امام صادق با این فرهیختگان از یک سو و قانون اساسی مکتب شیعه از سوی دیگر، هم معارف قرآن را با تفسیر، تنزّل داد و هم دست فکر اندیشوران را با تعلیم بالا آورد. ▫️ وجود مبارک امام صادق ـ هم بخش ما را مشخص کرد، ـ هم بخش ما را مشخص کرد، ـ هم وظیفه نخبگان و فرهیختگان را مشخص کرد، ـ هم رابطه ما و خاندان عصمت و طهارت و اهل بیت را مشخص کرد، شد رئیس مذهب. 📚 تاریخ: 1395/05/09 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 گوهر انسان
▫️ وجود مبارک همراهی داشت که سیاه ‌چهره بود، حضرت از حال او جستجو ‌کرد، بعضی‌ها عرض کردند که یک همراه سیاه بود، شما چرا نگرانی؟ حضرت فرمود: «أَصْلُ‏ الرَّجُلِ‏ عَقْلُه‏»؛ شما چه کار دارید به اینکه این رنگش چیست؟! ▫️ اینکه می ‌گوید: مرد خداشناس که تقوا طلب کند ٭٭٭ خواهی سفید جامه و خواهی سیاه باش 👈 نه یعنی این جامه! یعنی خواه رومی باشد خواه زنگی؛ خواه سیاه‌ باشد آفریقایی باشد، خواه سفید باشد رومی باشد. بلال حبشی با صهیب رومی نزد خدا یکی است! صهیب سفید چهره بود، او هم سیاه چهره؛ حضرت فرمود: «أَصْلُ‏ الرَّجُلِ‏ عَقْلُه‏». 📚 سخنرانی در جمع گروهی از اقشار مختلف مردم آمل تاریخ: 1396/04/27 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " سرداران سرافراز سپاه و ارتش" 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍁🌾🍁🌾🍁 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘چند نکته اخلاقی 💠 إفْعَلُوا الْخَيْرَ وَ لَاتَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِيرٌ وَ قَلِيلَهُ كَثِيرٌ، وَ لَايَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ: إِنَّ أَحَداً أَوْلَى بِفِعْلِ الْخَيْرِ مِنِّي فَيَكُونَ وَ اللَّهِ كَذلِكَ. إِنَّ لِلْخَيْرِ وَالشَّرِّ أَهْلًا فَمَهْمَا تَرَكْتُمُوهُ مِنْهُمَا كَفَاكُمُوهُ أَهْلُهُ. 💠 كار نيك به جا آوريد، و آن را هر مقدار كه باشد كوچك نشماريد، زيرا كوچك آن بزرگ، و اندك آن فراوان است، و كسی از شما نگويد كه: ديگری در انجام كار نيك از من سزاوارتر است.! گرچه سوگند به خدا كه چنين است، همانا خوب و بد را طرفدارانی است كه هر گاه هر كدام از آن دو را واگذاريد، انجامشان خواهند داد. (از این مسابقه عقب نیوفتید) 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🍁🌾🍁🌾🍁 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘اخلاص 💠مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ، وَمَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ، وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيَما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَحْسَنَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ. 💠 كسي كه نهان خود را اصلاح كند، خدا آشكار او را نيكو گرداند، و كسی كه برای دين خود كار كند، خدا دنيای او را كفايت فرمايد، و كسی كه ميان خود و خدا را نيكو گرداند، خدا ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد. 🅾 🌿🌸🌿🌸🌿🌸 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
🌾🍁🌾🍁🌾🍁 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘حلم و بردباری 💠الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ، وَالْعَقْلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ، فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بِحِلْمِكَ، وَقَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ. 💠 بردباری پرده ای است پوشاننده، و عقل شمشيری است بران، پس كمبودهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشان، و هوای نفس خود را با شمشير عقل بكش. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🍃🌸 🌸 دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان ... اللَّهُمَّ افْلُلْ بِذَلِكَ عَدُوَّهُمْ، وَ اقْلِمْ عَنْهُمْ أَظْفَارَهُمْ، وَ فَرِّقْ بَینَهُمْ وَ بَینَ أَسْلِحَتِهِمْ، وَ اخْلَعْ وَثَائِقَ أَفْئِدَتِهِمْ، وَ بَاعِدْ بَینَهُمْ وَ بَینَ أَزْوِدَتِهِمْ، وَ حَیرْهُمْ فِى سُبُلِهِمْ، وَ ضَلِّلْهُمْ عَنْ وَجْهِهِمْ، وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ الْمَدَدَ، وَ انْقُصْ مِنْهُمُ الْعَدَدَ، وَ امْلأْ أَفْئِدَتَهُمُ الرُّعْبَ، وَ اقْبِضْ أَیدِیهُمْ عَنِ الْبَسْطِ، وَ اخْزِمْ أَلْسِنَتَهُمْ عَنِ النُّطْقِ، وَ شَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ وَ نَكِّلْ بِهِمْ مَنْ وَرَاءَهُمْ، وَ اقْطَعْ بِخِزْیهِمْ أَطْمَاعَ مَنْ بَعْدَهُمْ؛ ... خدایا! بدین كار دشمن آن‌ها را سست گردان و ناخن آن‌ها را برچین و میان آن‌ها و سلاح جنگ جدایی افكن و بند دل آن‌ها را بگسل و میان آن‌ها و آذوقه‌ شان فاصله افكن و در راه‌ ها سرگردانشان ساز و از مقصودشان بازدار و مَدَد را از آن‌ها ببُر و شماره آنان را اندك گردان و دل ‌هایشان را از هراس سرشار كن و دستان آنان را چنان ببند كه هرگز نتوانند گشود و زبان آن‌ها را چاك زن كه سخن نتوانند گفت و به پراكندگی ایشان دنباله‌ های آن‌ها را هم پراكنده ساز و اینان را عبرت آنان گردان و به سبب زبون گشتن این‌ها امید دیگران را قطع كن. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13970131-46-Khotbeye-216-hoghoughe-moteghabele-mardom-va-rahbari-Thaqalain_ir.mp3
19.1M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_چهل_و_ششم 🔖 خطبه ۲۱۶؛ حقوق متقابل مردم و رهبری استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🌹شرح حکمت3 🔴 بخش چهارم:ادامه بخل 🔶6.2 روش برخورد با بخیل در حوزۀ مدیریتی و مسئولیتی 🔸6.2.1 ام
🌹 شرح 🔴 بخش پنجم:ترس 🔰امیرالمؤمنین در بخش دوم از حکمت سوم می‌فرمایند: «وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ»؛ ترسوبودن نوعی کمبود شخصیت است. 🔻تعریف ترس 🔹ما در فارسی معمولاً هم خوف و هم جُبْن را ترس معنی می‌کنیم. خوف و جُبْن با هم تفاوت دارند. اگر منبع ترس عقلایی و الهی باشد، غالباً تعبیر به خوف می‌شود؛ لذا در فرهنگ دینی ما خوف از خدا کمال است. در قرآن کریم می‌خوانیم: «ولِمَن خَافَ مَقامَ رَبّه جَنَّتان»؛ برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت قرار داده شده است. اما اگر منشأ ترس عقلایی نباشد و وهمی باشد، معنای ترس جُبْن می‌شود و جبن یعنی زبونی و خفت و ناتوانی نفس در برابر خطر؛ حال چه خطر واقعی باشد، مثل خطر حملۀ دشمن ( کسی که به‌جای دفاع از دین و ناموسش در برابر حملۀ دشمن، از او می‌ترسد، جبن دارد) چه خطر وهمی باشد، مثل ترس از تاریکی یا ترس از میت که نشانۀ نقص شخصیت است. ⭕️بنابراین جبن یعنی زبونی نفس در برابر خطر، در جایی که باید شجاعت نشان دهد. 🔻ریشۀ ترس 🔹امیرالمؤمنین در بند 6 نامۀ 53، ریشۀ ترس را مانند ریشۀ بخل و حرص، نوعی بدگمانی و سوءظن به خدای متعال می‌دانند: «همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند که ریشۀ آن‌ها بدگمانی به خدای بزرگ است.» 🔻ترس مجاز 🔹لذا در نهج‌البلاغه، تنها ترسی که مجاز و بلکه حسن شمرده شده، ترس از خداست. در خطبۀ 160، امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «به‌گمان خود ادعا دارد که به خدا امیدوار است. به خدای بزرگ سوگند که دروغ می‌گوید. چه می‌شود او را که امیدواری در کردارش پیدا نیست؟! پس هرکس به خدا امیدوار باشد، باید امید او در کردارش آشکار شود. هر امیدی جز امید به خدای تعالی ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است.» 🔻ثمرۀ ترس 🔹 امیرالمؤمنین ثمرۀ ترس به‌معنای جبن را ناامیدی معرفی می‌فرمایند. در حکمت 21 می‌فرمایند: «ترس با ناامیدی همراه است.» یکی از ویژگی‌های بندگان خوب خدا نترسیدن است، در زمانی که ریشۀ ترس الهی نیست. امام وقتی مالک اشتر را برای فرمانداری مصر اعزام می‌کنند، در نامۀ 38 که خطاب به مردم مصر است، دربارۀ ویژگی‌های مالک می‌فرمایند: «در لحظه‌های ترس، از دشمن روی نمی‌گرداند. بر بدکاران از شعله‌های آتش تندتر است.» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷