eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
447 دنبال‌کننده
248 عکس
165 ویدیو
20 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
"مالیات بگیران " که حکومت از مردم می گیرد، باید صرف عمران و آبادی و خدمات به مردم شود. گرفتن مالیات، بدون انجام خدمات، است‌. گرفتن بیش از حدّ توان یا به صورت تبعیض آمیز، ستم است. عدل و داد در مالیات هم باید مشهود باشد. حضرت علی علیه‌السلام در عهدنامه مالک اشتر می فرماید: ♦️ وَلْيَکُنْ نَظَرُکَ فِي عِمَارَةِ الاَْرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِکَ فِي اسْتِجْلاَبِ الْخَرَاجِ، لاَِنَّ ذَلِکَ لاَ يُدْرَکُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ؛ وَمَنْ طَلَبَ الْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَة أَخْرَبَ الْبِلاَدَ، وَأَهْلَکَ الْعِبَادَ ‌... نگاه و نظرت در آبادانی زمین، بیش از نگاهت به دریافت مالیات باشد، چرا که مالیات گیری هم جز با عمران و آبادانی فراهم نمی شود و هر کس مالیات بگیرد، بی آنكه آباد سازد، مملکت را ویران و مردم را هلاک می سازد. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳. گاهی مالیات های سنگین برای مردم کمرشکن است. گاهی طبقهٔ متوسط و محروم مالیات می دهند، ولی سرمایه داران بزرگ با سودهای افسانه ای معاف می شوند یا شانه خالی می کنند‌. باید در دریافت مالیات، رعایت حال مردم را بکند تا ستمی صورت نگیرد و مالیات عادلانه وضع شود. حضرت در موارد متعدد به در مالیات اشاره دارد. از جمله می فرماید: ♦️ فَإِنْ شَکَوْا ثِقَلاً أَوْ عِلَّةً، أَوِ انْقِطَاعَ شِرْب أَوْ بَالَّة، أَوْ إِحَالَةَ... اگر مردم از سنگینی مالیات شکایت داشتند، یا دچار کم آبی و خشکسالی و بی محصولی و خسارت و آفت شدند، در گرفتن مالیات از آنان تخفیف بده. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳. بر ضعیفان ظلم کردن، ظلم بر خود کردن است شعله هم بی بال و پر شد تا خس و خاشاک سوخت صائب تبریزی ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
☘در توصیه های حضرت به فرزندش می خوانیم:☘ وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا، وَ لِلْفَنَاءِ لَا لِلْبَقَاءِ، وَ لِلْمَوْتِ لَا لِلْحَيَاةِ؛ پسرم بدان که تو برای آخرت آفریده شده ای نه برای دنیا، و برای فنا و رفتن از دنیا، نه بقا و ماندن و برای مرگ، نه زندگی جاوید در دنیا. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱. مرغ باغ ملکوتم نِیَم از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم ای خوش آن روز که پرواز کنم تا برِ دوست به هوای سر کویش پر و بالی بزنم ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انس با نهج البلاغه در سیره شهید سید حسین علم الهدی🌸 آمدیم  هویزه. حسین گفت: همین امشب باید مسئولیت تک‌تک ما را که در اینجا حاضر هستیم مشخص کنیم. گفتم: حالا چه عجله ای برای تقسیم مسئولیت؟! فعلاً اولویت ما این است که سریع بچه‌ها را جمع و جور کنیم و به دشمن حمله کنیم. حسین موافق نبود. معتقد بود اول باید مسئولیت هرکدام مان مشخص شود تا بتوانیم نظم داشته باشیم. ما نیاز به تجدید قوا داریم. می گفت: همه ما افتخار می کنیم که در راه اهداف مقدس مان شهید شویم؛ ولی این شهادت وقتی خوب تر است که بتوانیم از وجودمان بیشترین بهره را بگیریم و ضربات کاری را برداشت من وارد سازیم. گفت:  من فردا برمی گردم اهواز تا وسایل مورد نیاز مان را تهیه کنم.  انشالله برای تان اسلحه هم می آورم. 💟 هم اسلحه ای که بتوانید به دستتان بگیرید و هم اسلحه که می‌تواند دستتان را بگیرد. آن شب منظور حسین را درست متوجه نشدم؛ اما فردا که دیدم به همراه سلاح به بچه ها هم می دهد،  همه چیز را دریافتم. 📚 سه روایت از یک مرد، محمد رضا بایرامی، انتشارات هویزه، چاپ اول، ۱۳۹۴؛ صفحه ۸۲ و ۸۳ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆پدر در سراب و پسر سیراب حضرت علی علیه السلام🔆 در حسرتِ حرام اندوزانی که اموالشان به دست ورثه می افتد، می فرماید: «إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ» بزرگ ترین حسرت ها در قیامت، حسرت کسی است که در غیر طاعت خدا مالی به دست آورده باشد، پس دیگری وارث آن مال می شود و آن ثروت را در راه طاعتِ خدای سبحان خرج می کند، این شخص به سبب این کار نیک، وارد بهشت می شود، و شخص اوّل به سبب همان مال، به دوزخ می رود. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۴۲۹.بیچاره پدر که با جمع مال مشکل ساز شد ، خوشا وارثی که با همان مال حَلِِّ مشکل کرد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 امّا وقتی بینشان اختلاف افتاد ... 🔸 وَ تَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ قَبْلَكُمْ كَيْفَ كَانُوا فِي حَالِ التَّمْحِيصِ وَ الْبَلَاءِ؛... 🔸پس در احوال مؤمنانى كه پيش از شما مى زيستند، تأمّل كنيد. كه در هنگام آزمون و رنج چگونه بودند. ... 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۲. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
اگر شخصی با بر سر کار آمد، ☘☘☘☘☘ 🔸 « عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ »  عیب تو تا زمانی که با تو یار باشد پنهان است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۵۱. هم که همیشه با انسان یار نیست. وقتی در عده زیادی از افرادی که به پست و مقامی رسیده اند دقت می‌کنیم، می‌بینیم که او هیچ امتیازی ندارد. شرایط سنی (زمانی)، شرایط مکانی، و شرایط رفاقتی او به او کمک کرده تا بتواند به آن جایگاه برسد. مثلاً آن شخص در یک سن بخصوصی و اتفاقاً از جمله آشنایان فلان مسئول هم بوده است. در یک شرایط زمانی و مکانی خاص قرار گرفته و یک چاپلوسی هم کرده است. ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند! همه دست به دست هم داده اند تا این فرد به پست و مقامی رسیده است. آیا واقعاً این امر چیزی غیر از است؟ آیا بخاطر عرضه و لیاقت خود او است که به چنین جایگاهی رسیده است؟! یک روز می‌رسد که او این شانس‌ها را از دست می‌دهد و عیب‌های او آشکار می‌گردد. ✅ لذا آن‌هایی که به موقعیتی رسیده اند که واقعاً لیاقت آن را ندارند، بترسند که این وضعیت تنها تا حدّی برای آن‌ها پایدار است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یعنی انسان در گفته ها، مواضع ها، قضاوت ها و برخوردها جانب " حق " را رعایت کند و بین خود و دیگری فرق نگذارد و زیاده خواهی و توقع بیش از حد نداشته باشد و منافع را به طرف خودش نکشد. این ها گواه عدالت گرایی و حق محوری است، آن هم نه در حرف، بلکه در عمل. امام علی علیه‌السلام🔆( در نامه ای به امام حسن مجتبی علیه السلام ) به یکی از جلوه های چنین اشاره می کند: 🔸 " یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ ..." 🔸 فرزندم! " خودت " را در آنچه میان تو و دیگران است، " میزان" قرار بده، پس آنچه برای خودت دوست داری برای آنان هم دوست بدار، و آنچه بر خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند، همان طور که دوست نداری به تو ظلم شود، تو هم ظلم مکن، آن گونه که دوست داری به تو نیکی کنند، به دیگران نیکی کن، آنچه را از دیگران زشت می شماری از خودت هم زشت بشمار. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱. هر چه بر نفس خویش نپسندی نیز بر نفس دیگران مپسند (سعدی) ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
عقل، حلّال مشکلات 🌸 «مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلًا إِلَّا لیسْتَنْقَذَهُ بِهِ يَوْماً مَا»  اگر خدا به کسی عقل را به امانت و ودیعه داده به این خاطر است که در مشکلات نجاتش بدهد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۴۰۷.🌸 اگر ما پر از مشکل هستیم و نمی‌توانیم گلیم خود را از آب بکشیم، پس از عقل خود به درستی استفاده نکرده ایم.  حضرت علی علیه‌السلام می فرمایند: « اَلْعَاقِلُ لاَ يُحَدِّثُ مَنْ يَخَافُ تَكْذِيبَهُ »  انسان عاقل سخنی نمی‌گوید که تکذیبش کنند.  «لاَ يَسْأَلُ مَنْ يَخَافُ مَنْعَهُ»  درخواستی از کسی ندارد که امتناع کنند و ندهند  «لا یثق بمن یخاف قدره»  به افراد کلک‌باز اعتماد نمی‌کند  «لاَ يَرْجُو مَنْ لاَ يُوثَقُ بِرَجَائِهِ»  به هرکسی امید نمی‌بندد. [المحاسن : 1/311/617.] اگر ما امید به جایی داشتیم و نشد، به شخصی اطمینان داشتیم و نامرد از کار درآمد، درخواستی داشتیم که امتناع کردند، حرفی زدیم که درست بود ولی تکذیب کردند، پس از عقل خود به درستی استفاده نکرده ایم. انسان عاقل گرفتار نامرد و کلک‌باز و بخیل نمی‌افتد چون بسیار زرنگتر از این حرفهاست. * پس عقل این است که مشکلی را حل کنیم. نباید زیر سلطه کلک‌بازها و دروغ‌گوها و نامردها قرار گیریم. باید با افراد درست و حسابی در ارتباط باشیم. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با اهمیت نهج البلاغه 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امیرمؤمنان در یکی از خطبه های نهج‌البلاغه که به بلیغ ترین و شیواترین بیان، به ترسیم شگفتی ها و زیبایی های خلقت طاووس می پردازد و از ناز کردن و خرامیدن و عشوه گری و جلوه گری آن سخن می گوید، با اشاره به موضوع زشتی پاهایش می فرماید ‌: فَإِذَا رَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى قَوَائِمِهِ زَقَا مُعْوِلًا بِصَوْتٍ يَكَادُ يُبِينُ عَنِ اسْتِغَاثَتِهِ وَ يَشْهَدُ بِصَادِقِ تَوَجُّعِهِ ...؛ با همه زیبایی هایش، وقتی نگاهش به پاهای خودش می افتد، ناله سر می دهد، استغاثه می کند، ناله ای که نشان دهنده درد و رنج اوست، چرا که پاهای نازکش همچون پای خروس است، زشت و بد اندام که از تیزیِاستخوانِ ساق او خارَکی خُرد سر زده است. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶۵. ♦️ این نگاه عیب بین، نوعی توازن ایجاد می کند تا برخورداران از کمال ها و جمال ها، دچار غرور نشوند و از عیوب خود غافل نگردند. این نکته سبب شده شاعران در سروده های ادبی خود از آن استفاده کنند. صائب تبریزی در شعرش می گوید: با وجود صد هنر، بر عیب خود دارم نظر بال طاووسی نمی گرداند از پا، فارغم ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟💟💟💟💟 امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید : مِنَ الْعِصْمَةِ، تَعَذُّرُ الْمَعَاصِي. یکی از موارد بازدارندگی این است که گناه کردن مشکل باشد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۴۵. فضای آلوده و فرصت‌های گناه را ایجاد نکنیم. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح_صوتی_خطبه_۱۰۳.mp3
5.95M
شرح خطبه ۱۰۳ نبی ص و علی ع منجی مردم     حضرت رسول (ص) برای نجات مردم سختی ها تحمل کرد  🔆 فَقَاتَلَ بِمَنْ أَطَاعَهُ مَنْ عَصَاهُ- ..... يَحْسِرُ الْحَسِيرُ وَ يَقِفُ الْكَسِيرُ- فَيُقِيمُ عَلَيْهِ حَتَّى يُلْحِقَهُ غَايَتَهُ     حضرت رسول (ص) برای مردم کرامت ، اقتصاد ، قدرت و امنیت آورد 🔆    أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بَعَثَ مُحَمَّداً ص .... حَتَّى أَرَاهُمْ مَنْجَاتَهُمْ- وَ بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ- فَاسْتَدَارَتْ رَحَاهُمْ- وَ اسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ     من (علی) هم برای نجات مردم با شجاعت و قدرت علیه باطلکاران مبارزه کرده و احقاق حق میکنم 🔆    وَ ايْمُ اللَّهِ .... مَا ضَعُفْتُ وَ لَا جَبُنْتُ- وَ لَا خُنْتُ وَ لَا وَهَنْتُ- وَ ايْمُ اللَّهِ لَأَبْقُرَنَّ الْبَاطِلَ- حَتَّى أُخْرِجَ الْحَقَّ مِنْ خَاصِرَتِهِ‌ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
علی(ع) از زبان علی(ع) اللَّهُمَّ إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ، لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) بِالصَّلَاةِ. اولین کسی هستم که روی آوردم. ندای رسالت را شنیدم و اجابت کردم و جز پیامبر، کسی پیش از من نماز نخواند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر خدا از مراحل بالای خودسازی توجه به این نکته است که ما در همه حال در برابر خداییم و او کارهای نیک و بد ما را می بیند. این احساس ، نقش مهمّی در کنترل ما و ترک گناهان دارد و مشوّقی برای نیکی و طاعت است‌. چگونه انسان جرأت می کند در محضر خدا گناه کند؟ امام علی علیه‌السلام می فرماید: 🔸 احْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ، وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ، فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ. 🔸 برحذر باش از اینکه خداوند، تو را هنگام معصیت ببیند و آنجا که جای طاعت است، تو را نیابد، در نتیجه از زیانکاران باشی! 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۸۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه طلاقه ات کردم « قَدْ طَلَّقْتُكِ‌ ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِيهَا » سه طلاقه ات کردم که دیگر قابل برگشت نیست. 📚نهج‌البلاغه،حکمت ۷۷. آقای محمد جواد مغنیه در کتاب ( شرح فی ضلال نهج‌البلاغه ) به نکته بلاغتی زیبایی اشاره می‌کند. می‌گوید اگر شخصی زنی را طلاق دهد و این زنِ مُطَلَّقِه اقوام و دوست‌داران زیادی داشته باشد، او را آزار می‌دهند؛ چه حرف ها می‌زنند و چه دعوا ها راه می اندازند. حال فهمیدید چرا این حرف ها را علیه علی (ع) می‌زدند؟ و چرا جنگ ها علیه علی (ع) به پا کرده اند؟ چون را طلاق داده است و دیگران هم عبد به هستند و این مسئله برایشان قابل تامل نیست. ادامه👇👇👇👇👇👇 ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترکِ دنیایِ حرام◾️ ادامه👆👆👆👆👆 اما خود حضرت در خطبه 130 همین موضوع را به ابوذر می‌گوید. وقتی که ابوذر را به تبعید می‌بردند، چند نفر برای بدرقه او رفتند: علی (ع)، امام حسن، امام حسین، قنبر و عمار. مروان هم همراه ابوذر بود و دائم می‌گفت نروید، ادامه ندهید. هر کس در راه سخنانی گفت. از جمله، امام علی (ع) به ابوذر فرمودند: ای ابوذر تو به خاطر خدا غضب کرده ای و امیدت به خدا باشد. آنها می‌ترسند تو هم می‌ترسی. آنها می‌ترسند دنیایشان برود و تو می‌ترسی دینت برود. این دنیایی را که هیچ نیازی به آن نداری به دست همان‌ها بسپار. 💠 « وَسَتَعْلَمُ مَنِ الرَّابحُ غَداً، وَالْأَکْثَرُ حُسَّداً » فردا معلوم می‌شود که چه کسی سود کرده است. اگر آسمان ها و زمین به شخصی سخت بگیرد و او راهِ تقوا در پیش بگیرد حتماً خدا راه خروجی برای او قرار می‌دهد. 💠 « لاَ يُؤْنِسَنَّکَ إِلاَّ الْحَقُّ، وَلاَ يُوحِشَنَّکَ إِلاَّ الْبَاطِلُ » فقط اُنست به حق باشد و وحشتت از باطل 💠 « فَلَوْ قَبِلْتَ دُنْيَاهُمْ لِأَحَبُّوکَ » اگر دنیای آن هارا قبول می‌کردی دوستت داشتند. 💠 « وَلَوْ قَرَضْتَ مِنْهَا لِأَمَّنُوکَ » اگر شما از دنیای آنها چیزی می‌کَندی و می‌خوردی، به تو امان میدادند. ابوذر برای این به تبعید می‌رود که دنیای آنها را رها کرده است. برای آنکه از دنیای آنها نخورده و با آنها هم پیاله نشده است. و وقتی علی (ع) می‌خواهد دنیا را رها کند، تبعیدها، جنگها، حرف ها به دنبالش می‌آید. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۰. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯