#در_محضر_اهل_بیت
🏷 ما بيـن آن، چيـزى نخـور!
☀️امام صادق علیه السلام :
✓ به امام صادق (ع) از دردها و سوء هاضمهاى كه داشتم شكايت كردم. به من فرمود:
«صبحانه و شام بخور و ما بين آن، چيزى نخور؛ زيرا اين كار به بدن صدمه مىزند. آيا نشنيدهاى كه خداوند عز و جل مىفرمايد: «و روزىشان، صبح و شام، در آن جا [آماده]است».
⁙ «شَكَوتُ إلى أبي عَبدِاللّهِ (ع) ما ألقى مِنَ الأَوجاعِ وَالتُّخَمِ، فَقالَ لي: تَغَدَّ وتَعَشَّ، ولا تَأكُل بَينَهُما شَيئاً؛ فَإِنَّ فيهِ فَسادَ البَدَنِ، أما سَمِعتَ اللّهَ عز و جل يَقولُ: «وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا».
📚 الكافی: ج٦ ص٢٨٨ ح٢
@Nahjolbalaghe2
VID_20250121_124835_384_320kbps.mp3
9.8M
#موعظه
🔸عواملی که باعث کدورت و قهر میشود
🎙استاد رفیعی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و هشت 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ 2- ﻣﺠﺎﻫﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد و پنجاه و نه
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ 7- " ﺧﻄﻴﺐ " ﺩﺭ ﺹ 161 ﺝ 3 " ﺗﺎﺭﻳﺨﺶ " ﺍﺯ " ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎﺋﻲ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺟﻮﺍﺯﻱ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺍﺭﻱ، ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺤﺒﺖ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ. ﻭ ﺍﻧﺸﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ، ﺣﺪﻳﺚ " ﻋﻠﻲ ﻗﺴﻴﻢ ﺍﻟﺠﻨﻪ ﻭ ﺍﻟﻨﺎﺭ " ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻋﺒﺪﻱ ﺩﺭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ: ﺑﺘﻮ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻲﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻟﻬﺎﻣﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﭘﺲ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﺮﻑ ﻭ ﻋﺰﺕ ﻭ ﻣﺠﺪﺕ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻓﺰﻭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﺻﻒ ﻭﺍﺻﻔﺎﻥ ﻭﺍﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﺘﻮ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺷﺪ، ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ. ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩﺕ ﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺁﺭﺯﻭﻣﻨﺪ ﺩﻳﺪﺍﺭﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻮﻕ ﻧﺎﻟﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺳﻜﺮﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻲ ﻛﻢ ﻭ
ﻛﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻲﻣﺎﻧﺴﺖ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺎﺧﺖ. " ﻋﺒﺪﻱ " ﺩﺭ ﺑﻴﺖ ﻧﺨﺴﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺫﻛﺮﺵ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 44 ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺹ 288 ﺁﻣﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﺩﻩﻫﺎﻱ ﺍﻭﺳﺖ: ﺍﻱ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺎ، ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ " ﺍﻋﺮﺍﻑ " ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺯ ﻣﻲﺷﻨﺎﺳﻴﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﻱ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻛﻪ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻣﻲﺍﻳﺴﺘﻴﻢ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻨﺎﻡ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﺎ ﺑﺒﺮﻛﺖ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺧﻠﻖ ﻳﻌﻨﻲ ﺟﺪﺗﺎﻥ ﻭ ﺑﺒﺮﻛﺖ ﭘﺪﺭﺗﺎﻥ، ﺭﺍﻩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺭﻫﻴﺪﻳﻢ. ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩﻳﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ [ ﺻﻔﺤﻪ 212] ﻧﻤﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﻧﺎﻡ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺲ ﻭ ﺟﻦ ﺭﺍ ﺁﺯﻣﻮﺩ. ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻱ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ، ﺷﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﻭﺍﺭﺟﺘﺎﻥ ﻭﺍﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺿﺮﺭﻱ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﻭﻱ ﺁﺭﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺯﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﻲﺭﺍﻧﺪ.
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﻲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﺩ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﮊ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻲﺳﺎﺯﻳﻢ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ ﺑﺮﻫﻴﻢ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺳﺘﻢ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺰﺕ ﺷﻤﺎ ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﻩ ﺷﻮﻳﻢ، ﺁﻥ ﺳﺘﻢ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺩﻭﺭ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﻴﻤﻲ ﺭﻭﺩ، ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺍﻣﺎﻥ ﺑﺨﺶ ﺷﻤﺎ، ﺑﺮﺍﺕ ﺑﻴﺰﺍﺭﻱ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🔊#از_وهم_تا_وحی 🎙 استاد امینی خواه 🔰جلسه اول _ بخش دوم * ریشه گناه در توهم استقلال از خدا و انق
Barandazi_Dar_Bastare_Entekhabat_Aminikhaah.ir.mp3
28.34M
🔈 #براندازی_در_بستر_انتخابات
🎙 استاد امینی خواه
📌 نگاهی متفاوت و تأمّل برانگیز به صحنه انتخابات
* وقتی عقرب خودش را نیش میزند! فضای مجازی، اهرمی علیه صهیونیستها [3:07]
* میدان انتخابات؛ صحنه درگیری ما با دشمن صهیونیست [6:30]
* براندازی یا حداقل مهار جمهوری اسلامی؛ هدف اصلی دشمنِ داخلی [7:21]
* بازخوانی سخنرانی مهمی از رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ [10:29]
⚜ براندازی نرم=> تغییر در نفی و اثباتهای جمهوری اسلامی [13:31]
✅ نفی و اثباتهای جمهوری اسلامی
🔻 نفی استثمار، نفی سلطهپذیری، نفی تحقیر ملت توسط قدرتهای دنیا، نفی وابستگی سیاسی، نفی سکولاریسم اخلاقی [14:53]
🔺 اثبات هویت ملی، اثبات ارزشهای اسلامی، دفاع از مظلومان جهان، فتح قلههای دانش [18:30]
* نفی و اثباتهای جمهوری اسلامی؛ علت حقیقی دشمنی ما با آمریکا [21:04]
* راه خطرناکی که به براندازی جمهوری اسلامی ختم میشود... [27:53]
⚜ روح جمهوری اسلامی؛ هدف و نقطه اصلی تمرکز دشمن [30:33]
✅ روح جمهوری اسلامی=> عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزشها، اخلاق، ایستادگی در برابر نفوذ دشمن، مردمی بودن مسئولین [33:24]
* راهکار جلوگیری از انحراف نسبت به روح جمهوری اسلامی=> برجسته نمودن مرزهای اعتقادی، فرهنگی، سیاسی [43:44]
* اگر مسئولین کشور در برابر دشمن احساس ترس کنند بلاهای بزرگی بر سرمان میآید [49:32]
* اگر گرفتار شاهسلطانحسین ها شویم کار جمهوری اسلامی تمام است [51:04]
⏰ مدت زمان: ۵۶:۵۶
#انتخابات
#براندازی
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ ۚ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ ۖ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
زنان ناپاک از آنِ مردان ناپاکند،
و مردان ناپاک از آنِ زنان ناپاک. و زنان پاک از آن مردان پاکند، و مردان پاک از آن زنان پاک! اینان از آنچه که (ناپاکان) به آنان نسبت مى دهند مبرّا هستند. و براى آنان
آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است.
(نور/26)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۲۱ الی ۲۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ آیه بعد، چگون
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیه ۲۶
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
💫 نوریان مر نوریان را طالبند!...
آیه فوق، در حقیقت تعقیب و تأکیدى بر آیات افک، و آیات قبل از آن است و بیان یک سنت طبیعى در جهان آفرینش مى باشد، که تشریع نیز با آن هماهنگ است.
مى فرماید: زنان خبیث و ناپاک از آن مردان خبیث و ناپاکند، همان گونه که مردان ناپاک، تعلق به زنان ناپاک دارند (الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ).
و در نقطه مقابل نیز زنان طیب و پاک به مردان طیب و پاک تعلق دارند، و مردان پاک و طیب از آن زنان پاک و طیبند (وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ).
و در پایان آیه، به گروه اخیر یعنى مردان و زنان پاکدامن اشاره کرده مى گوید: آنها از نسبت هاى نادرستى که به آنان داده مى شود مبرا هستند (أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمّا یَقُولُونَ).
و به همین دلیل آمرزش و مغفرت الهى و همچنین روزى پر ارزش در انتظار آنها است (لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ).
* * *
نکته ها:
۱ ـ خبیثات و خبیثون کیانند؟
در این که: منظور از خبیثات و خبیثین و همچنین طیبات و طیبین در آیه ؤ مورد بحث، کیست؟ مفسران بیانات مختلفى دارند:
۱ ـ گاه گفته شده: منظور سخنان ناپاک، تهمت، افترا و دروغ است که تعلق به افراد آلوده دارد، و به عکس سخنان پاک، از آن مردان پاک و با تقوا است، و از کوزه همان برون تراود که در او است .
۲ ـ گاه گفته مى شود: خبیثات به معنى سیئات و مطلق اعمال بد و کارهاى ناپسند است که برنامه مردان ناپاک است و به عکس حسنات تعلق به پاکان دارد.
۳ ـ خبیثات و خبیثون اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است، به عکس طیبات و طیبون که به زنان و مردان پاکدامن اشاره مى کند و ظاهراً منظور از آیه همین است، زیرا قرائنى در دست است که معنى اخیر را تأیید مى کند:
الف ـ این آیات به دنبال آیات افک و همچنین آیه: الزّانِی لا یَنْکِحُ إِلاّ زانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَ الزّانِیَةُ لا یَنْکِحُها إِلاّ زان أَوْ مُشْرِکٌ وَ حُرِّمَ ذلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ آمده و این تفسیر هماهنگ با مفهوم آن آیات است.
ب ـ جمله أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمّا یَقُولُونَ: آنها (زنان و مردان پاکدامن) از نسبت هاى ناروائى که به آنان داده مى شود، منزه و پاکند قرینه دیگرى بر این تفسیر مى باشد.
ج ـ اصولاً قرینه مقابله، خود نشانه این است که، منظور از خبیثات جمع مؤنث حقیقى است، و اشاره به زنان ناپاک است در مقابل خبیثون که جمع مذکر حقیقى است.
د ـ از همه اینها گذشته، در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: این آیه همانند الزّانِی لا یَنْکِحُ إِلاّ زانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً مى باشد، زیرا گروهى بودند که تصمیم گرفتند با زنان آلوده ازدواج کنند، خداوند آنها را از این کار نهى کرد، و این عمل را ناپسند شمرد .(۱)
هـ ـ در روایات کتاب نکاح نیز مى خوانیم: یاران امامان، گاه سؤال از ازدواج با زنان خبیثة مى کردند که با جواب منفى روبرو مى شدند، این خود نشان مى دهد خبیثة اشاره به زنان ناپاک است نه سخنان و نه اعمال ناپاک.(۲)
سؤال دیگر این که: آیا منظور از خبیث بودن این دسته از مردان و زنان یا طیب بودن آنها همان جنبه هاى عفت و ناموسى است؟ یا هر گونه ناپاکى فکرى و عملى و زبانى را شامل مى شود؟.
اگر سیاق آیات و روایاتى را که در تفسیر آن آمده، در نظر بگیریم محدود بودن مفهوم آیه، به معنى اول صحیح تر به نظر مى رسد، در حالى که از بعضى از روایات استفاده مى شود: خبیث و طیب در اینجا معنى وسیعى دارد و مفهوم آن منحصر به آلودگى و پاکى جنسى نیست.
روى این جهت بعید به نظر نمى رسد: مفهوم نخستین آیه، همان معنى خاص باشد ولى از نظر ملاک، فلسفه و علت، قابل تعمیم و گسترش است.
و به تعبیر دیگر، آیه فوق، در واقع بیان گرایش سنخیت است هر چند با توجه به موضوع بحث، سنخیت در پاکى و آلودگى جنسى را مى گوید (دقت کنید).
* * *
✍ پی نوشت:
۱ ـ مجمع البیان ، جلد ۷، صفحه ۱۳۵، ذیل آیات مورد بحث.
۲ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱۴، صفحه ۳۳۷، باب ۱۴، از ابواب ما یحرم بالمصاهره و نحوها.
↩️ ادامه داد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام حسين (ع):
از نشانه هاى نادانی، جدل با بى فكران است .
🔶 مِن عَلاماتِ أسبابِ الجَهلِ، المُماراةُ لِغَيرِ أهلِ الفِكرِ.
📚 تحف العقول ، ص 248
@Nahjolbalaghe2