پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۱۵
موضوع: توشه آخرت
«...وَ أَعِدّوا لَهُ عُدّتَهُ فَإِنّهُ یأَتیِ بِأَمرٍ عَظِیمٍ وَ خَطبٍ جَلِیلٍ...»
و برای مرگ امکاناتش را آماده کنید پس بی تردید مرگ با (یک) امر عظیم و (با یک) حادثه ی با عظمت (و با اهمیتی) می آید...
توضیح کوتاه: بالاترین امکانات برای مرگ چنانچه از روایات و کلمات خود حضرت می فهمیم این است که «أنّ خیرَ الزادِ التقوی»؛ بی تردید بهترین توشه تقوا است. بالاترین امکانات تقوا است که در قبل در همین نامه حضرت به آن اشاره فرمودند. انتقال از عالم دنیا به عالم آخرت مثل انتقال از رحم مادر به عالم دنیا امر بزرگ و عظیمی است. با این انتقال انسان به فعلیت می رسد مثل بچه ای که از شکم مادر خارج می شود و بعد مسیر تکامل در عالم ماده را طی می کند و این امر، امر بسیار با اهمیتی است. چقدر فرق است بین الان ما با آن زمانی که در شکم مادر بودیم! فرق عالم برزخ با عالم دنیا هم همینطوری است. خروج از قابلیت ها و استعدادها و ورود در عالم فعلیت ها، دیدن فرشتگان الاهی، ملاقات با خدای تبارک و تعالی که در رأس همه ی امور است.
@nahjolbalaghealiali
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۱۶
«...بِخَیرٍ لَا یَکُونُ مَعَهُ شَرّ أَبَداً أَو شَرّ لَا یَکُونُ مَعَهُ خَیرٌ أَبَداً...»
(در آنجا یا همراه است) با خیری که با آن هیچگونه شرّی وجود ندارد یا شرّی که با آن هیچگونه خیری وجود ندارد...
توضیح کوتاه: ای بندگان خدا! شما علی القاعده در آن عالم به نحوی زندگی می کنید که از دو حالت خارج نیست: یا خیری است که شری با آن نیست یعنی بهشت و یا شری است که خیری در آن نیست یعنی جهنم. اهل تقوا در دنیا لذت خودشان را بردند و در آخرت خیری خواهند دید که هیچگونه شری با آن نخواهد بود در نتیجه غرق در نعمت هستند اما اهل دنیا (زورگویان متکبر و نعمت زده ها) در دنیا لذت هایی بردند و لذت هایی چون زهد را که متقین می بردند اصلاً درک نمی کردند ولی در آخرتشان به واسطه ی اختیارشان گرفتار شری خواهند شد که هیچگونه خیری در آن نخواهند بود؛ بنابراین لذتی هم نخواهند بُرد.
@nahjolbalaghealiali
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۱۷
«...فَمَن أَقرَبُ إِلَی الجَنّةِ مِن عَامِلِهَا وَ مَن أَقرَبُ إِلَی النّارِ مِن عَامِلِهَا...»
پس چه کسی به بهشت از عمل کننده ی به بهشت نزدیک تر است و چه کسی به جهنم از عمل کننده به جهنم نزدیک تر است...
توضیح کوتاه: کسی که متناسب با بهشت عمل می کند و عملش متناسب با بهشت است و سنخیت با بهشت دارد نزدیک تر به بهشت است و آیا کسی که در مسیر بهشت گام بر می دارد با کسی که در مسیر دیگری قدم می گذارد مساوی است؟ هرگز، پس کیست نزدیک تر به بهشت نسبت به او که عملش متناسب با بهشت است.
اما کسی که متناسب با جهنم عمل می کند و عملش متناسب با جهنم است و سنخیت با جهنم دارد آیا کسی هست که نسبت به او از جهنم نزدیک تر باشد؟ قطعاً عمل کننده به مقتضای جهنم نزدیک تر به جهنم است و علی القاعده کسی که به سمت جهنم حرکت می کند نزدیک تر است به جهنم، پس کیست نزدیک تر به آتش جهنم از عمل کننده ی جهنم؟ منظور انسان های زورگو متکبر و اهل دنیا و ثروت زده ها است که عملشان طوری است که آن ها را به سمت جهنم می کشاند و در مقابل اهل تقوا هستند که نزدیک ترین انسان ها به بهشت هستند و در دنیا به دنبال فضائل بودند.
@nahjolbalaghealiali
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۱۸
«...وَ أَنتُم طُرَدَاءُ المَوتِ...»
و شما رانده شدگان مرگ هستید (و مرگ شما را به سمت خودش می کشاند)...
توضیح کوتاه: مرگ انسان را به دنبال خودش سوق می دهد و می کشاند چه انسان بخواهد و چه نخواهد، چه بایستد و چه بگریزد. هر نفسی که انسان می کشد گامی است به سوی مرگ، «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ»؛ (حکمت/۷۴) نَفَس های انسان گام های او به سمت مهلتش است، گام های او به سمت اجل و مرگ او است. هر نفسی که می کشید شما را یک قدم به مرگ نزدیک تر می کند و شما را به سمت مرگ می کشاند.
@nahjolbalaghealiali
🍃 آیت الله بهجت رحمة الله علیه:
✍🏼 وای بر ما اگر #معنویت را مقدمه و وسیله رسیدن به مادیات و فانیات قرار دهیم!
#دینداری انسان وقتی معلوم می شود که بر سر دوراهی دنیا و آخرت، و پیروی #هوای_نفس و #شیطان یا بندگی خداوند قرار گیرد.
#نهج_البلاغه
#جهاد_تبیین
@alasfar
@aminallah_ali
@nahjolbalaghealiali
@NAHJOLBALAGEHALI
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۱۹
«...إِن أَقَمتُم لَهُ أَخَذَکُم وَ إِن فَرَرتُم مِنهُ أَدرَکَکُم وَ هُوَ أَلزَمُ لَکُم مِن ظِلّکُم...»
اگر برای مرگ بایستید (و فرار نکردید) شما را خواهد گرفت و اگر از آن فرار کنید به شما خواهد رسید و مرگ برای شما نسبت به سایه تان چسبیده تر (ملازم تر) است...
توضیح کوتاه: هر جا که باشید مرگ ملازم با شما است چون مرگ صیرورت درونی است، بیرون از ذات تو نیست که بگویی: از آن فرار می کنم. تو در درون به سمت تکامل صیرورت پیدا می کنی. در درون تو انقلاب اتفاق می افتد، یک مرحله از انقلاب خروج از عالم ماده و دخول در عالم ملکوت است. مرگ از سایه ات از تو لازم تر و چسبنده تر است چون سایه بیرون شما است و جز ذاتی شما نیست اما مرگ از درون اتفاق میافتد یعنی ورود از مرحله قوه به مرحله فعلیت است. بنابراین ملازم ترین چیز به شما است. هر لحظه آن را تجربه می کنید، هر لحظه می میرید، از یک لحظه بالقوه وارد لحظه ی بالفعل دیگری می شوید، از یک مرحله ی وجودی وارد یک مرحله ی وجودی دیگری می شوید.
@nahjolbalaghealiali
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۲۰
«...المَوتُ مَعقُودٌ بِنَوَاصِیکُم وَ الدّنیَا تُطوَی مِن خَلفِکُم...»
مرگ به موهای پیشانی شما گره خورده است و (این در حالی است که) دنیا از پشت سر شما پیچیده می شود...
توضیح کوتاه: مرگ از روبرو به سمت شما می آید و دنیا از پشت سر شما جمع می شود. از جلو فرشته ی مرگ به استقبال شما می آید و از پشت سر هم با هر نفس، دنیا در حال پیچیده شدن و جمع شدن است. با این حال چقدر ملاقات زود اتفاق خواهد افتاد «إِذَا کُنتَ فِی إِدبَارٍ وَ المَوتُ فِی إِقبَالٍ فَمَا أَسرَعَ المُلتَقَی»؛ زمانی که تو در حال پشت سر گذاشتن (زندگی) هستی و مرگ در حال رو آوردن (به سمت توست) پس چقدر سریع است ملاقات (با پروردگار)، (حکمت/۲۹).
@nahjolbalaghealiali
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۲۱
موضوع: وصف جهنم ۱
«...فَاحذَرُوا نَاراً قَعرُهَا بَعِیدٌ...»
پس بترسید از آتشی که انتهایش دور است...
توضیح کوتاه: ذکر جهنم ایجاد خوف و ترس می کند. حضرت قبلاً فرمودند: ای بندگان خدا از مرگ و نزدیک شدنش بترسید، از چه چیزی بترسیم؟ از آتش، چون مرگ دروازه ی ورود به جهنم و آتش است یعنی می تواند دری به سمت جهنم به روی انسان باز کند «معاذنا الله من ناره» از آتش جهنم به خدا پناه می بریم. چقدر سخت است که انسان ببیند دروازه ی جهنم به روی او باز شده است و جهنم به استقبال او آمده است، این بزرگ ترین خطری است که می شود تصور کرد. حضرت تذکر می دهند تا خوف ایجاد بشود خوف که ایجاد شد آرام آرام انسان به سمت تقوا کشیده می شود در نتیجه بهشت که بهای هر جانی است نصیب انسان می گردد.
@nahjolbalaghealiali
نکته:
اینکه حضرت فرمودند: «قَعرُهَا بَعِیدٌ»؛ انتهایش دور است، نه اینکه معنایش این باشد که دور دست است و مکانش دور است بلکه یعنی در آنجا رحمت خدا وجود ندارد. انتهای آن جهنم هیچگونه رحمتی از طرف خدا وجود ندارد. خداوند همه جا وجود دارد برای خداوند انتهای جهنم و یا اول آن معنا ندارد. و این در مقابل رحمت رحیمیه خدا است.
@nahjolbalaghealiali
پای درس نهجالبلاغه نامه ۲۷ قسمت ۲۲
موضوع: وصف جهنم ۲
«...وَ حَرّهَا شَدِیدٌ...»
[بترسید از آتشی که] حرارتش شدید است...
توضیح کوتاه: تناسب حرارت این آتش با عمل مکلف است یعنی درجه ی حرارت به نوع عمل مکلف بر می گردد یعنی نوع اعتقاد و خلقیات مکلف. انسان می تواند برای خودش سه جهنم درست کند: ۱. جهنم اعتقادات، مثل کسی که اعتقاداتش مانند معاویه است، ۲. جهنم خُلقیات، مثل اخلاق عَمرو عاص و کسی هم چون او است، ۳. جهنم رفتارها، مثل خوارج و طلحه و زبیر و دیگر اشخاصی که با رفتارهایشان در مقابل ولیّ خدا ایستادند. هر کدام از این ها درکاتی دارند.
پس حرارت جهنم و درکات جهنم متناسب با افعال انسانی که مکلّف است به وجود می آید.
@nahjolbalaghealiali