eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
457 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
119 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 1⃣تناسب نعمتها با استعدادهای گوناگون ♦️پس از ستايش پروردگار، بدانيد كه تقديرهای الهی چون قطرات باران از آسمان به سوی انسانها فرود می آيد، و بهره هر كسی، كم يا زياد به او می رسد، پس اگر يكی از شما برای برادر خود، برتري در مال و همسر و نيروی بدنی مشاهده كند، مبادا فريب خورد و حسادت كند، زيرا مسلمان (تا زمانی كه دست به عمل پستی نزده كه از آشكار شدنش شرمنده باشد و مورد سرزنش مردم پست قرار گيرد) به مسابقه دهنده ای می ماند كه دوست دارد در همان آغاز مسابقه پيروز گردد تا سودی به دست آورد و ضرری متوجه او نگردد. همچنين مسلمانی كه از خيانت پاك است انتظار دارد يكی از دو خوبی نصيب او گردد، يا دعوت حق را لبيك گفته عمر او پايان پذيرد. (كه آنچه در نزد خداست برای او بهتر است) و يا خداوند روزی فراوان به او دهد و صاحب همسر و فرزند و ثروت گردد، و همچنان دين و شخصيت خود را نگاهدارد. همانا ثروت و فرزندان، محصول دنيا و فانی شدنی، و عمل صالح زراعت آخرت است، گرچه گاهی خداوند. هر دوی آن را به ملتهايی خواهد بخشيد. از خدا در آنچه اعلام خطر كرده است برحذر باشيد، از خدا آنگونه بترسيد كه نيازی به عذرخواهی نداشته باشيد، عمل نيك انجام دهيد بدون آنكه به ريا و خودنمايی مبتلا شويد، زيرا هر كس، كاری برای غير خدا انجام دهد، خدا او را به همان غير واگذارد. از خدا، درجات شهيدان، و زندگی سعادتمندان، و همنشينی با پيامبران را درخواست می كنيم. 2⃣ضرورت تعاون با خويشاوندان ♦️ ای مردم، انسان هر مقدار كه ثروتمند باشد، باز از خويشاوندان خود بی نياز نيست كه از او با زبان و دست دفاع كنند، خويشاوندان انسان، بزرگترين گروهی هستند كه از او حمايت می كنند، و اضطراب و ناراحتی او را می زدايند، و در هنگام مصيبتها نسبت به او، پرعاطفه ترين مردم می باشند، نام نيكی كه خدا از شخصی در ميان مردم رواج دهد بهتر از ميراثی است كه ديگری بردارد. (قسمت ديگری از همين خطبه): آگاه باشيد، مبادا از بستگان تهيدست خود رو برگردانيد، و از آنان چيزی را دريغ داريد، كه نگاه داشتن مال دنيا زيادی نياورد و از بين رفتنش كمبودی ايجاد نكند، آن كس كه دست دهنده خود را از بستگانش بازدارد، تنها يك دست را از آنها گرفته اما دستهای فراوانی را از خويش دور كرده است، و كسی كه پر و بال محبت را بگستراند، دوستی خويشاوندانش تداوم خواهد داشت. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 ( در سال ۳۶ هجری پس از بازگشت فرستادگان امام علیه السلام از جانب طلحه و زبیر، در سرزمین ذی قار این سخنرانی را ایراد فرمود) 🔹امام (علیه السلام) و شناساندن ناكثين (اصحاب جمل) ♦️آگاه باشيد، كه همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج كرده، و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جای خود نشاند، و باطل به جايگاه خويش پايدار شود. سوگند به خدا ناكثين هيچ گناهی از من سراغ ندارند، و انصاف را بين من و خودشان رعايت نكردند، آنها حقی را می طلبند كه خود ترك كردند، و انتقام خونی را می خواهند كه خود ريختند، اگر شريك آنها بودم، پس آنها نيز در اين خونريزی سهم دارند، و اگر تنها خودشان خون عثمان را ريختند پس كيفر مخصوص آنهاست، مهمترين دليل آنها به زيان خودشان است، می خواهند از پستان مادری شير بدوشند كه خشكيده، بدعتی را زنده می كنند كه مدتهاست مرده، وه چه دعوت كننده ای!؟ و چه اجابت كنندگانی؟! همانا من به كتاب خدا و فرمانش درباره ناكثين خشنودم. اما اگر از آن سر باز زدند با شمشير تيز پاسخ آنها را خواهم داد، كه برای درمان باطل و ياری دادن حق كافی است. شگفتا! از من خواستند به ميدان نبرد آيم و برابر نيزه های آنان قرار گيرم و ضربتهای شمشير آنها را تحمل كنم، گريه كنندگان بر آنها بگريند، تاكنون كسی مرا از جنگ نترسانده، و از ضربت شمشير نهراسانده است، من به پروردگار خويش يقين داشته و در دين خود شك و ترديدی ندارم 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(این خطبه بخشی از خطبه ‌۱۶۷ است که در سال ۳۵ هجری در آغاز خلافت ایراد فرمود.) 🔹راه رستگاری ♦️قيامت پيش روی شما و مرگ در پشت سر، شما را می راند، سبكبار شويد تا برسيد، همانا آنان كه رفتند در انتظار رسيدن شمايند. (اين سخن امام (علیه السلام) پس از سخن خدا و پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) با هر سخنی سنجيده شود بر آن برتری دارد و از آن پيشی می گيرد و از جمله (سبكبار شويد تا برسيد) كلامی كوتاهتر و پر معنی تر از آن شنيده نشده چه كلمه ژرف و بلندی؟ چه جمله پر معنی و حكمت آميزي است؟ كه تشنگی را با آب حكمت می زدايد ما عظمت و شرافت اين جمله را در كتاب خود به نام (الخصائص) بيان كرده ايم) 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.غ 🍃🌸 🌸🍃 سهم از خطبه 20 تا حطبه 17 🌹لطفا با ورود به کانال، سهم هر روز را مطالعه بفرمایید. 👇👇👇 @Nahjolblage_urmi
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 🔹علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ ♦️آنچه را كه مردگان ديدند اگر شما می ديديد، ناشكيبا بوديد، و می ترسيديد، و می شنيديد و فرمان می برديد، ولی آنچه آنها مشاهده كردند بر شما پوشيده است، و نزديك است كه پرده ها فرو افتد. گر چه حقيقت را به شما نيز نشان دادند، اگر بدرستی بنگريد، و ندای حق را به گوش شما رساندند، اگر به خوبی بشنويد! و به راه راست هدايتتان كردند. اگر هدايت بپذيريد! راست می گويم، مطالب عبرت آموز اندرزدهنده را آشكارا ديديد، و از حرام الهی نهی شديد، و پس از فرشتگان آسمانی، هيچ كس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی كند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣 (امام علیه السلام در سال ۳۸ هجری سخنرانی می کرد، اشعث بن قیس به یکی از مطالب آن اعتراض کرد و گفت: این سخن به زیان توست، نه به سود تو، امام علیه السلام نگاه خود را به او دوخت و فرمود:) 🔹سوابق تاريخی نكوهيده اشعث بن قيس ♦️چه كسی تو را آگاهاند كه چه چيزی به سود، يا زيان من است؟ لعنت خدا و لعنت لعنت كنندگان، بر تو باد ای متكبر متكبر زاده، منافق پسر كافر، سوگند به خدا، تو يكبار در زمان كفر و بار ديگر در حكومت اسلام، اسير شدی، و مال و خويشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد، آن كس كه خويشان خود را به دم شمشير سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها كشاند، سزاوار است كه بستگان او بر وی خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند. (منظور امام (علیه السلام) اين است كه اشعث ابن قيس يك بار وقتی كه كافر بود اسير شد و بار ديگر آنگاه كه مسلمان شد و شمشيرها را به سوي قبيله اش راهنمايی كرد، مربوط به جريانی است كه اشعث قبيله خود را فريب داد تا خالد بن وليد، آنها را غافلگير كند و از دم شمشير بگذراند كه پس از آن خيانت او را با لقب (عرف النار) چيزی كه آتش را بپوشاند، می ناميدند و اين لقبی بود كه به نيرنگباز می دادند) 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣 ( نکوهش از اختلاف رای عالمان در احکام قطعی اسلام) 1⃣نکوهش اهل رای (خود محوری در قضاوت) ♦️دعوايی نسبت به يكی از احكام اجتماعی نزد عالمی می برند كه با رای خود حكمی صادر می كند، پس همان دعوی را نزد ديگری می برند كه او درست برخلاف رای اولی، حكم می دهد، سپس همه قضات نزد رييس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، جمع می گردند، او رای همه را بر حق می شمارد!. در صورتيكه خدايشان يكی، پيغمبرشان يكی، و كتابشان يكی است، آيا خدای سبحان، آنها را به اختلاف، امر فرمود؟ كه اطاعت كردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟ 2⃣مبانی وحدت اسلامی ♦️ آيا خدای سبحان، دين ناقصی فرستاد و در تكميل آن از آنها استمداد كرده است؟ آيا آنها شركاء خدايند كه هر چه می خواهند در احكام دين بگويند، و خدا رضايت دهد؟ آيا خدای سبحان، دين كاملی فرستاد پس پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم ) در ابلاغ آن كوتاهی ورزيد؟ در حالی كه خدای سبحان می فرمايد: (ما در قرآن چيزی را فروگذار نكرديم) و فرمود: (در قرآن بيان هر چيزی است) و يادآور شديم كه: بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافی در آن نيست. پس خدای سبحان فرمود: (اگر قرآن از طرف غير خدا نازل می شد اختلافات زيادی در آن می يافتند) همانا قرآن دارای ظاهری زيبا، و باطنی ژرف و ناپيداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پايان نمی پذيرد، و تاريكی ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣( در این خطبه مدعیان قضاوت را می شناساند که عهده دار قضاوت هستند و شایسته آن نیستند) 1⃣شناخت بدترين انسانها ♦️دشمن ترين آفريده ها، نزد خدا دو نفرند: مردی كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است; دل او شيفته بدعت، و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگيزی می كشاند، و راه رستگاری گذشتگان را گم كرده، و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است، بار گناه ديگران را بر دوش كشيده، و گرفتار زشتيهای خود نيز می باشد. و مردی كه مجهولاتی به هم بافته، و در ميان انسانهای نادان امت، جايگاهی پيدا كرده است. در تاريكيهای فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا كور است، آدم نماها او را عالم ناميدند كه نيست، چيزی را بسيار جمع آوری می كند كه اندك آن به از بسيار است، تا آنكه از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطلاعات بيهوده فراهم آورد. 2⃣ روانشناسی مدعيان دروغين قضاوت ♦️ در ميان مردم با نام قاضی به داوری می نشيند، و حل مشكلات ديگری را به عهده می گيرد، پس اگر مشكلی پيش آيد، با حرفهای پوچ و توخالی، و رای و نظر دروغين، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می كند، عنكبوتی را می ماند كه در شبهات و بافته های تار خود چسبيده، نمی داند كه درست حكم كرده يا برخطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد كه خطا كرده، و اگر بر خطاست، اميد دارد كه رای او درست باشد. نادانی است كه راه جهالت می پويد، كوری است كه در تاريكی گمشده خود را می جويد، از روی علم و يقين سخن نمی گويد، روايات را بدون آگاهی نقل می كند، چون تندبادی كه گياهان خشك را بر باد دهد، روايات را زير و رو می كند، كه بی حاصل است. به خدا سوگند نه راه صدور حكم مشكلات را مي داند، و نه برای منصب قضاوت اهليت دارد، آنچه را كه نپذيرد علم به حساب نمی آورد، و جز راه و رسم خويش، مذهبی را حق نمی داند، اگر حكمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشكار نشود، خون بی گناهان از حكم ظالمانه او در جوشش، و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شكايت می كنم از مردمی كه در جهالت زندگی می كنند، و با گمراهی می ميرند، در ميان آنها، كالايی خوارتر از قرآن نيست، اگر آن را آنگونه كه بايد بخوانند، و متاعی سودآورتر، گرانبهاتر از قرآن نيست، اگر آن را تحريف كنند، و در نزد آنان، چيزی زشت تر از معروف، و نيكوتر از منكر نيست. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا