eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
457 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
119 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.غ 🍃🌸 🌸🍃 سهم از خطبه 20 تا حطبه 17 🌹لطفا با ورود به کانال، سهم هر روز را مطالعه بفرمایید. 👇👇👇 @Nahjolblage_urmi
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 🔹علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ ♦️آنچه را كه مردگان ديدند اگر شما می ديديد، ناشكيبا بوديد، و می ترسيديد، و می شنيديد و فرمان می برديد، ولی آنچه آنها مشاهده كردند بر شما پوشيده است، و نزديك است كه پرده ها فرو افتد. گر چه حقيقت را به شما نيز نشان دادند، اگر بدرستی بنگريد، و ندای حق را به گوش شما رساندند، اگر به خوبی بشنويد! و به راه راست هدايتتان كردند. اگر هدايت بپذيريد! راست می گويم، مطالب عبرت آموز اندرزدهنده را آشكارا ديديد، و از حرام الهی نهی شديد، و پس از فرشتگان آسمانی، هيچ كس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی كند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣 (امام علیه السلام در سال ۳۸ هجری سخنرانی می کرد، اشعث بن قیس به یکی از مطالب آن اعتراض کرد و گفت: این سخن به زیان توست، نه به سود تو، امام علیه السلام نگاه خود را به او دوخت و فرمود:) 🔹سوابق تاريخی نكوهيده اشعث بن قيس ♦️چه كسی تو را آگاهاند كه چه چيزی به سود، يا زيان من است؟ لعنت خدا و لعنت لعنت كنندگان، بر تو باد ای متكبر متكبر زاده، منافق پسر كافر، سوگند به خدا، تو يكبار در زمان كفر و بار ديگر در حكومت اسلام، اسير شدی، و مال و خويشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد، آن كس كه خويشان خود را به دم شمشير سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها كشاند، سزاوار است كه بستگان او بر وی خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند. (منظور امام (علیه السلام) اين است كه اشعث ابن قيس يك بار وقتی كه كافر بود اسير شد و بار ديگر آنگاه كه مسلمان شد و شمشيرها را به سوي قبيله اش راهنمايی كرد، مربوط به جريانی است كه اشعث قبيله خود را فريب داد تا خالد بن وليد، آنها را غافلگير كند و از دم شمشير بگذراند كه پس از آن خيانت او را با لقب (عرف النار) چيزی كه آتش را بپوشاند، می ناميدند و اين لقبی بود كه به نيرنگباز می دادند) 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣 ( نکوهش از اختلاف رای عالمان در احکام قطعی اسلام) 1⃣نکوهش اهل رای (خود محوری در قضاوت) ♦️دعوايی نسبت به يكی از احكام اجتماعی نزد عالمی می برند كه با رای خود حكمی صادر می كند، پس همان دعوی را نزد ديگری می برند كه او درست برخلاف رای اولی، حكم می دهد، سپس همه قضات نزد رييس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، جمع می گردند، او رای همه را بر حق می شمارد!. در صورتيكه خدايشان يكی، پيغمبرشان يكی، و كتابشان يكی است، آيا خدای سبحان، آنها را به اختلاف، امر فرمود؟ كه اطاعت كردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟ 2⃣مبانی وحدت اسلامی ♦️ آيا خدای سبحان، دين ناقصی فرستاد و در تكميل آن از آنها استمداد كرده است؟ آيا آنها شركاء خدايند كه هر چه می خواهند در احكام دين بگويند، و خدا رضايت دهد؟ آيا خدای سبحان، دين كاملی فرستاد پس پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم ) در ابلاغ آن كوتاهی ورزيد؟ در حالی كه خدای سبحان می فرمايد: (ما در قرآن چيزی را فروگذار نكرديم) و فرمود: (در قرآن بيان هر چيزی است) و يادآور شديم كه: بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافی در آن نيست. پس خدای سبحان فرمود: (اگر قرآن از طرف غير خدا نازل می شد اختلافات زيادی در آن می يافتند) همانا قرآن دارای ظاهری زيبا، و باطنی ژرف و ناپيداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پايان نمی پذيرد، و تاريكی ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣( در این خطبه مدعیان قضاوت را می شناساند که عهده دار قضاوت هستند و شایسته آن نیستند) 1⃣شناخت بدترين انسانها ♦️دشمن ترين آفريده ها، نزد خدا دو نفرند: مردی كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است; دل او شيفته بدعت، و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگيزی می كشاند، و راه رستگاری گذشتگان را گم كرده، و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است، بار گناه ديگران را بر دوش كشيده، و گرفتار زشتيهای خود نيز می باشد. و مردی كه مجهولاتی به هم بافته، و در ميان انسانهای نادان امت، جايگاهی پيدا كرده است. در تاريكيهای فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا كور است، آدم نماها او را عالم ناميدند كه نيست، چيزی را بسيار جمع آوری می كند كه اندك آن به از بسيار است، تا آنكه از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطلاعات بيهوده فراهم آورد. 2⃣ روانشناسی مدعيان دروغين قضاوت ♦️ در ميان مردم با نام قاضی به داوری می نشيند، و حل مشكلات ديگری را به عهده می گيرد، پس اگر مشكلی پيش آيد، با حرفهای پوچ و توخالی، و رای و نظر دروغين، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می كند، عنكبوتی را می ماند كه در شبهات و بافته های تار خود چسبيده، نمی داند كه درست حكم كرده يا برخطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد كه خطا كرده، و اگر بر خطاست، اميد دارد كه رای او درست باشد. نادانی است كه راه جهالت می پويد، كوری است كه در تاريكی گمشده خود را می جويد، از روی علم و يقين سخن نمی گويد، روايات را بدون آگاهی نقل می كند، چون تندبادی كه گياهان خشك را بر باد دهد، روايات را زير و رو می كند، كه بی حاصل است. به خدا سوگند نه راه صدور حكم مشكلات را مي داند، و نه برای منصب قضاوت اهليت دارد، آنچه را كه نپذيرد علم به حساب نمی آورد، و جز راه و رسم خويش، مذهبی را حق نمی داند، اگر حكمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشكار نشود، خون بی گناهان از حكم ظالمانه او در جوشش، و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شكايت می كنم از مردمی كه در جهالت زندگی می كنند، و با گمراهی می ميرند، در ميان آنها، كالايی خوارتر از قرآن نيست، اگر آن را آنگونه كه بايد بخوانند، و متاعی سودآورتر، گرانبهاتر از قرآن نيست، اگر آن را تحريف كنند، و در نزد آنان، چيزی زشت تر از معروف، و نيكوتر از منكر نيست. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.غ 🍃🌸 🌸🍃 سهم از خطبه 16 تا خطبه 12 🌹لطفا با ورود به کانال، سهم هر روز را مطالعه بفرمایید. 👇👇👇 @Nahjolblage_urmi
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇 📣 ( پس از بیعت مردم مدینه با امام علیه السلام این اولین سخنرانی آن حضرت در سال ۳۵ هجری است). 1⃣اعلام سياستهای حكومتی ♦️آنچه می گويم به عهده می گيرم، و خود به آن پای بندم، كسی كه عبرتها برای او آشكار شود، و از عذاب آن پند گيرد، تقوی و خويشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد، آگاه باشيد، تيره روزيها و آزمايشها، همانند زمان بعثت پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) بار ديگر به شما روی آورد. سوگند به خدايی كه پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) را به حق مبعوث كرد، سخت آزمايش می شويد، چون دانه ای كه در غربال ريزند، يا غذايی كه در ديگ گذارند، به هم خواهيد ريخت، زير و رو خواهيد شد، تا آنكه پايين به بالا، و بالا به پايين رود، آنان كه سابقه ای در اسلام داشتند، و تاكنون منزوی بودند، بر سر كار می آيند، و آنها كه به ناحق، پيشی گرفتند، عقب زده خواهند شد . 2⃣فضائل اخلاقی امام (علیه السلام) ♦️به خدا سوگند، كلمه ای از حق را نپوشاندم، هيچگاه دروغی نگفته ام، از روز نخست، به اين مقام خلافت، و چنين روزی خبر داده شدم، آگاه باشيد همانا گناهان چون مركبهای بدرفتارند، كه سواران خود (گناهكاران) را عنان رهاشده در آتش دوزخ می اندازند، اما تقوی، چونان مركبهای فرمانبرداری هستند كه سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاويدان می كنند. حق و باطل هميشه در پيكارند، و برای هر كدام طرفدارانی است، اگر باطل پيروز شود، جای شگفتی نيست، از ديرباز چنين بود، و اگر طرفداران حق اندكند، چه بسا روزی فراوان گردند، و پيروز شوند، اما كمتر اتفاق می افتد كه چيز رفته باز گردد. (كلمات امام (علیه السلام) پيرامون حق و باطل، از سخنان نيكويی است كه كلام كسی از سخن سرايان به آن نخواهد رسيد، و بيش از آنچه كه ما در شگفت شويم، شگفتی، برابر آن فرومانده است، در اين كلمات امام (علیه السلام) ريزه كاريهايی از فصاحت است كه نه زبان قدرت شرح آن را دارد، و نه انسانی می تواند از دره های عميق آن بگذرد، اين اعتراف مرا كسانی كه در فصاحت پيشگامند و با سابقه، درك می كنند. 3⃣سرگردانی مردم، و ضرورت تقوا ♦️ آن كس كه بهشت و دوزخ را پيش روی خود دارد، در تلاش است برخی از مردم به سرعت به سوی حق پيش می روند، كه اهل نجاتند، و بعضی به كندی می روند و اميدوارند، و ديگری كوتاهی می كند و در آتش جهنم گرفتار است، چپ و راست گمراهی، و راه ميانه، جاده مستقيم الهی است كه قرآن و آثار نبوت، آن را سفارش مي كند، و گذرگاه سنت پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) است، و سرانجام بازگشت همه بدان سو است. ادعاكننده باطل نابود شد، و دروغگو زيان كرد، هر كس با حق درافتاد هلاك گرديد، نادانی انسان همين بس كه قدر خويش نشناسد. آنچه بر اساس تقوی پايه گذاری شود، نابود نگردد، كشتزاری كه با تقوی آبياری شود، تشنگی ندارد. مردم! به خانه های خود روی آوريد، مسائل ميان خود را اصلاح كنيد، توبه و بازگشت پس از زشتيها ميسر است، جز پروردگار خود، ديگری را ستايش نكنيد، و جز خويشتن خويش ديگری را سرزنش ننماييد. 📜 ، 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇 📣( درباره اموال فراوان بیت المال که عثمان به بعضی از خویشاوندان خود بخشیده بود. ابن عباس می گوید: روز دوم خلافت در سال ۳۵ هجری این سخنرانی را ایراد فرمود). 🔹سياست اقتصادی امام (علیه السلام) ♦️به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر كجا كه بيابم به صاحبان اصلی آن باز می گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، يا كنيزانی خريده باشند، زيرا در عدالت گشايش برای عموم است، و آن كس كه عدالت بر او گران آيد، تحمل ستم برای او سخت تر است. 📜 ، 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇