eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
214 ویدیو
66 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
1.67M
گزینه ج ما جزاءوه الا سجنه او عذاب 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
🌺نقش مصدر موؤل در قرآن مصدر دو‌قسم است: الف) صریح: اعجبنی ضربک. (زدنت مرا به تعجب انداخت) ب) موول: اعجبنی ان تضرب. (زدنت مرا به تعجب انداخت) 🌟مصدر صریح و مؤول همچون سایر کلمات نقش می پذیرند، مثلا «ضرب» و «أن یضرب» در مثال بالا فاعل هستند. در ادامه نقش مصادر موول در قرآن را بررسی میکنیم. بقیه موارد در کتاب نحو کاربردی عالی 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
👌ناب مخصوص اساتید تفاوت حال وصفی و حال مصدری: «جاءَ زیدٌ ضِحکاً» با «جاءَ زیدٌ ضِاحکاً» 🎓🆔 @nahvekarbordi با بررسی آیات قرآن و استعمالات عرب متوجّه می‌شویم در موارد زیادی مصدر منصوب به عنوان حال آمده است، با اینکه در تعریف حال اغلب نحویّون چنین می‌گویند: وصف منصوبی است که حالت فاعل یا مفعول را هنگام وقوع فعل بیان می‌کند. سؤال این است که آیا مصدر یا مشتقّ بودن حال از نظر معنایی تفاوتی هم دارد؟ در جواب ابتدا یک نکته‌ی مهم بیان می‌کنیم: در زبان عرب هیچ جا را نمی‌توان پیدا کرد که از یک تعبیر به تعبیر دیگری عدول پیدا کرده باشد مگر اینکه در این جابجایی معنی هم تغییر یافته است. امّا اینکه عرب زبان برخی جاها به جای استفاده از مشتقّ از مصدر استفاده می‌کند چند دلیل دارد: 1. مبالغه، مصدر مجرّد حَدَث است در حالی‌که وصف حدث همراه با ذات است، «ضاحکاً» دلالت بر حدث و فاعلش دارد، امّا مصدر حدثِ مجرّد از زمان و ذات است، به همین خاطر هم از نظر نحوی خبر دادن توسّط مصدر از ذات ممنوع است، بر این اساس طبق ضابطه نباید گفت: «زیدٌ ضحکٌ» بلکه باید گفت: «زیدٌ ضاحکٌ» حال اگر عرب زبانی گفت: أقبَلَ زیدٌ سَعیاً. (زید با تلاش آمد) معنای عبارت این است: زید به تلاش تبدیل شد و در وجودش هیچ چیزی از ماده نیست که باعث سنگینی و کندی در آمدنش باشد، بلکه سر تا پا تلاش است، به عبارت دیگر زید تمام وجود تلاش است و هیچ چیز بازدارنده‌ای از دنیای مادّه درونش نیست که مانع از آمدنش باشد. بنابراین هر گاه عرب زبان بخواهد در چیزی مبالغه کند از مصدر استفاده می‌کند. می‌توان یک گام فراتر رفت و گفت اصلاً حال وصفی و حال مصدری کاملاً با هم تفاوت دارند و چنین نیست که حال مصدری به جای حال وصفی قرار گرفته باشد، این یک چیزی است و آن چیز دیگر. مکان استعمال هر یک متفاوت است. ادامه دارد در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
کدام گزینه نمی‌تواند منادای شبه مضاف باشد؟ الف) یا طالعاتٍ جبلینِ ب) یا مسلمینَ مصرَ ج) یا حافظینَ القرآنَ د) یا طالباتٍ العلومَ 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
با توجه به احکام مفعول مطلق استعمال صحیح را معین کنید؟ الف) انت کنتَ کریماً کوناً ب) ما اجمل زیدا جمالا ج) یعجبنی جلوسک قعودا د) نِعمَ العبدُ زیدٌ نِعماً 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
در این عبارت کدام نقش وجود ندارد؟ حاسب نفسک قبل أن تحاسَب حساباً تخاف من العذاب! الف) نعت ب) مضاف الیه ج) مفعول مطلق د) حال 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به احکام مفعول مطلق استعمال صحیح را معین کنید؟ الف) انت کنتَ کریماً کوناً ب) م
810.2K
📌گزینه‌ی «ج» عامل مفعول مطلق، فعل یا شبه فعل تام متصرف است، لذا افعال ناقصه، افعال تعجب یا مدح و ذمّ نمی‌توانند عامل قرار گیرند. به تصویر زیر نگاه کنید
🌺عامل نصب مفعول مطلق عامل مفعول مطلق یکی از موارد زیر است: ۱. فعل تام متصرف ۲. مصدر تام متصرف ۳. وصف تام متصرف در ادامه این موارد بررسی شده است. مطلق نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
کدام گزینه در این عبارت وجود ندارد؟ «تُربّی الأُمّهاتُ الجیلَ مثقّفاً راجیاتٍ بناءَ المجتمع السّالم» الف) دو مفعول ب) نعت حقیقی ج) ظرف د) دو حال 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
. ماها حاضریم ۲۰۰ ۳۰۰ تومان پول غذا یا لباس بدیم و تمام بشه! . ولی حاضر نیستیم این مبلغ رو روی خودمون سرمایه گذاری کنیم 🤦🏻‍♂ . آخرشم وقتی می‌بینیم زندگیمون سر و سامان نمیگیره و اوضاعمون خوب نمیشه، به زمین و زمان بد و بیراه میگیم، زیباست واقعا 😅 📌فرصت استفاده از بسته استثنایی نحو کاربردی، با تخفیف هفتاد درصدی تنها تا آخر امشب است. 👈دوره های نحو به صورت تک هم ارائه میشوند. @ostad_shoo
👌سوال ناب برای اهل تحقیق فائده‌ای اضافه‌ی لفظی به اذعان همه تخفیف مضاف است، ولی حقّ این است که هدف اصلی اضافه‌ی وصف به معمولش کسب تخفیف در مضاف نیست. بلکه غرض بالاتری مدّ نظر است. توضیح اینکه چنانچه هدف اصلی اضافه‌ی لفظی، تخفیف مضاف باشد، باید همواره به صورت مخفّف به کار رود، در حالی‌که شاهدیم برخی مواقع به صورت اعمال داده شده و برخی مواقع به صورت اضافه به کار می‌رود. <ما أَنْتَ بِتابِعٍ‏ قِبْلَتَهُمْ> <إِنَّكَ جامِعُ‏ النَّاسِ لِيَوْمٍ>‏ اگر تخفیف خوب است و از طرفی عرب زبان همواره در پی آسان کردن کلمات است، چرا اسم‌های عامل همواره به صورت اضافه به کار نمی‌روند تا تخفیف حاصل شود. چرا گاهی به صورت اضافه و گاهی به صورت اعمال به کار می‌رود. مثلا در آیه زیر: «إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ» چرا نفرموده؟ خالق بشرٍ 😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام گزینه نسبت به این عبارت صحیح است؟ «ما زلت أعمل الخیر راجیاً أبی أن ‎یتقبّله الله» الف) دو خبر ب) سه مفعول ج) دو تا حال د) چهار فاعل 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
🌺صورتهای مختلف معطوف و معطوف علیه دقّت کنید برای بار چندم تکرار می‌کنیم که معطوف همچون سایر توابع از اعراب کلمه‌ی پیش از خود تبعیّت می‌کند، نه از حرکت ظاهری آن. (پس گول ظاهر را نخورید‼️)🙃 مثال: مررت بزیدٍ و اکبرَ 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
متعلّق ظرف در کدام گزینه صحیح است؟ الف) الیومُ أکملتُ لکم دینَکم و أتممت علیکم نعمتی: «أکملت» ب) حینَ یستغشونَ ثیابهم یعلمُ ما یُسرّونَ: «یستغشون» ج) يَوْمَ يَأْتي‏ تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوه‏: «یأتی» د) فإذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ: «عزمت» 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#تست_آسان متعلّق ظرف در کدام گزینه صحیح است؟ الف) الیومُ أکملتُ لکم دینَکم و أتممت علیکم نعمتی: «
832.1K
📌گزینه‌ی «الف»: «الیوم» متعلّق به «أکملت» است: «امروز دینتان را برای شما کامل کرده و نعمتم را بر شما کامل کردم». در گزینه‌ی «ب»، «حین» متعلّق به «یعلم» است: «آنگاه كه آنان جامه‏هايشان را بر سر مى‏كشند، خدا آنچه را نهفته می دارند می‌داند». در گزینه‌ی «ج»، «یوم» متعلّق به «یقول» است: «روزى كه تأويلش فرا رسد، كسانى كه آن را پيش از آن به فراموشى سپرده‏اند مى‏گويند» و در گزینه‌ی «د»، «اذا» متعلّق به «توکل» است: «هرگاه اراده کردی پس به خدا توکل کن». نکته‌ی قابل توجه اینکه «الیوم» به دلیل «ال» داشتن نمی‌تواند به فعل پس از خود اضافه شود، لذا «أکملت» می‌تواند متعلّق باشد بر خلاف گزینه‌های دیگر که افعالِ پس از ظرف به خاطر اضافه‌ی ظرف به آنها، نمی‌توانند متعلّق ظرف قرار گیرند. 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید هر سه کتاب https://ketabresan.net/search?tag=3816
📌اعراب مستثنای مفرغ همانطور که میدانید در استثنای مفرغ اعراب مستثنی بر اساس نیاز جمله رقم می‌خورد. برای به دست آوردن اعراب مستثنی در این حالت، کافیست تصور کنیم حرف نفی و ادات استثنا از جمله حذف شوند، آنگاه میبینیم مستثنی بدون این دو ادوات چه نقشی میپذیرند. مثلا در «ما ضربت الا زیدا», «زیدا» مفعول است، یا در «ماضربت الا تادیبا» «تادیبا» مفعول له است. لینک خرید👇 https://ketabresan.net/search?tag=4751 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
👌تعدد انواع حال در قرآن کریم مخصوص اساتید حال همچون خبر و صفت میتواند متعدد باشد، تفاوتی ندارد مفرد، جمله یا شبه جمله باشد. به مثالهای زیر توجه کنید: جاء زید ضاحکا راکبا (زید خندان و سواره آمد) جاء موسی یرکب یبکی (موسی سواره و گریان آمد) در جمله اول دو‌حال مفرد و در دومی دو جمله حالیه وجود دارد. 👌حال سببی هم در قرآن وجود دارد، حال سببی مثل نعت سببی است: ۱. نعت سببی: رایت بکرا العالم ابوه ۲. حال سببی: رایت زیدا ضاحکا ابوه در قرآن بسیار شاهد هستیم که چند حال پشت سر هم آمده است. نمونه هایی را بررسی میکنیم. با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816 کد تخفیف حتما وارد کنید: keramat
کانال احلام 👈 جملات ناب عربی👇 🗨https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مبحث حال نحو کاربردی مقدماتی 🌟نحو کاربردی در چهار دوره برگزار می شود: مقدماتی متوسطه پیشرفته عالی 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816 کد تخفیف حتما وارد کنید: karbordi نظرات شرکت کنندگان👇 1️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/408 2️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/400 3️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/385 سوالی دارید در خدمتم👇@ostad_shoo
🌺اعراب مبتدا مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زید قائم» می شود در حالی که اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم. توضیحات بیشتر را در تصویر بالا مشاهده کنید. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296