کدام گزینه در این عبارت وجود ندارد؟ «تُربّی الأُمّهاتُ الجیلَ مثقّفاً راجیاتٍ بناءَ المجتمع السّالم»
الف) دو مفعول
ب) نعت حقیقی
ج) ظرف
د) دو حال
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
.
ماها حاضریم ۲۰۰ ۳۰۰ تومان
پول غذا یا لباس بدیم و تمام بشه!
.
ولی حاضر نیستیم این مبلغ رو
روی خودمون سرمایه گذاری کنیم 🤦🏻♂
.
آخرشم وقتی میبینیم زندگیمون
سر و سامان نمیگیره و اوضاعمون
خوب نمیشه، به زمین و زمان بد
و بیراه میگیم، زیباست واقعا 😅
📌فرصت استفاده از بسته استثنایی
نحو کاربردی، با تخفیف هفتاد درصدی
تنها تا آخر امشب است.
👈دوره های نحو به صورت تک هم ارائه میشوند.
@ostad_shoo
👌سوال ناب برای اهل تحقیق
فائدهای اضافهی لفظی به اذعان همه تخفیف مضاف است، ولی حقّ این است که هدف اصلی اضافهی وصف به معمولش کسب تخفیف در مضاف نیست. بلکه غرض بالاتری مدّ نظر است. توضیح اینکه چنانچه هدف اصلی اضافهی لفظی، تخفیف مضاف باشد، باید همواره به صورت مخفّف به کار رود، در حالیکه شاهدیم برخی مواقع به صورت اعمال داده شده و برخی مواقع به صورت اضافه به کار میرود.
<ما أَنْتَ بِتابِعٍ قِبْلَتَهُمْ>
<إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ>
اگر تخفیف خوب است و از طرفی عرب زبان همواره در پی آسان کردن کلمات است، چرا اسمهای عامل همواره به صورت اضافه به کار نمیروند تا تخفیف حاصل شود. چرا گاهی به صورت اضافه و گاهی به صورت اعمال به کار میرود. مثلا در آیه زیر:
«إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ»
چرا نفرموده؟ خالق بشرٍ
😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#تست_سطح_متوسط
کدام گزینه نسبت به این عبارت صحیح است؟
«ما زلت أعمل الخیر راجیاً أبی أن یتقبّله الله»
الف) دو خبر
ب) سه مفعول
ج) دو تا حال
د) چهار فاعل
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#تست_سطح_متوسط کدام گزینه نسبت به این عبارت صحیح است؟ «ما زلت أعمل الخیر راجیاً أبی أن یتقبّله ال
454.4K
گزینه ب
تصویر بالا را مشاهده کنید
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺صورتهای مختلف معطوف و معطوف علیه
دقّت کنید برای بار چندم تکرار میکنیم که معطوف همچون سایر توابع از اعراب کلمهی پیش از خود تبعیّت میکند، نه از حرکت ظاهری آن. (پس گول ظاهر را نخورید‼️)🙃
مثال: مررت بزیدٍ و اکبرَ
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
#تست_آسان
متعلّق ظرف در کدام گزینه صحیح است؟
الف) الیومُ أکملتُ لکم دینَکم و أتممت علیکم نعمتی: «أکملت»
ب) حینَ یستغشونَ ثیابهم یعلمُ ما یُسرّونَ: «یستغشون»
ج) يَوْمَ يَأْتي تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوه: «یأتی»
د) فإذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ: «عزمت»
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#تست_آسان متعلّق ظرف در کدام گزینه صحیح است؟ الف) الیومُ أکملتُ لکم دینَکم و أتممت علیکم نعمتی: «
832.1K
📌گزینهی «الف»: «الیوم» متعلّق به «أکملت» است: «امروز دینتان را برای شما کامل کرده و نعمتم را بر شما کامل کردم». در گزینهی «ب»، «حین» متعلّق به «یعلم» است: «آنگاه كه آنان جامههايشان را بر سر مىكشند، خدا آنچه را نهفته می دارند میداند». در گزینهی «ج»، «یوم» متعلّق به «یقول» است: «روزى كه تأويلش فرا رسد، كسانى كه آن را پيش از آن به فراموشى سپردهاند مىگويند» و در گزینهی «د»، «اذا» متعلّق به «توکل» است: «هرگاه اراده کردی پس به خدا توکل کن». نکتهی قابل توجه اینکه «الیوم» به دلیل «ال» داشتن نمیتواند به فعل پس از خود اضافه شود، لذا «أکملت» میتواند متعلّق باشد بر خلاف گزینههای دیگر که افعالِ پس از ظرف به خاطر اضافهی ظرف به آنها، نمیتوانند متعلّق ظرف قرار گیرند.
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
📌اعراب مستثنای مفرغ
همانطور که میدانید در استثنای مفرغ اعراب مستثنی بر اساس نیاز جمله رقم میخورد.
برای به دست آوردن اعراب مستثنی در این حالت، کافیست تصور کنیم حرف نفی و ادات استثنا از جمله حذف شوند، آنگاه میبینیم مستثنی بدون این دو ادوات چه نقشی میپذیرند.
مثلا در «ما ضربت الا زیدا», «زیدا» مفعول است، یا در «ماضربت الا تادیبا» «تادیبا» مفعول له است.
لینک خرید👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
👌تعدد انواع حال در قرآن کریم
مخصوص اساتید
حال همچون خبر و صفت میتواند متعدد باشد، تفاوتی ندارد مفرد، جمله یا شبه جمله باشد. به مثالهای زیر توجه کنید:
جاء زید ضاحکا راکبا
(زید خندان و سواره آمد)
جاء موسی یرکب یبکی
(موسی سواره و گریان آمد)
در جمله اول دوحال مفرد و در دومی دو جمله حالیه وجود دارد.
👌حال سببی هم در قرآن وجود دارد، حال سببی مثل نعت سببی است:
۱. نعت سببی: رایت بکرا العالم ابوه
۲. حال سببی: رایت زیدا ضاحکا ابوه
در قرآن بسیار شاهد هستیم که چند حال پشت سر هم آمده است. نمونه هایی را بررسی میکنیم.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=3816
کد تخفیف حتما وارد کنید: keramat
کانال احلام 👈 جملات ناب عربی👇
🗨https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مبحث حال نحو کاربردی مقدماتی
🌟نحو کاربردی در چهار دوره برگزار می شود:
مقدماتی
متوسطه
پیشرفته
عالی
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=3816
کد تخفیف حتما وارد کنید: karbordi
نظرات شرکت کنندگان👇
1️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/408
2️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/400
3️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/385
سوالی دارید در خدمتم👇@ostad_shoo
🌺اعراب مبتدا
مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زید قائم» می شود در حالی که اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم.
توضیحات بیشتر را در تصویر بالا مشاهده کنید.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 مبتدا: مصدر موول
گاهی مبتدا اسمصریح و گاهی مصدر موول است.
#مبتدا
😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی
☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=3816
نسخه ویرایش نشده
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 مبتدای موول در قرآن
🍀 اقسام مبتدا
مبتدا دو قسم است:
1⃣صریح: زید قائم
2⃣موول به صریح: اَن تنصرَ زیداً خیرٌ. (اینکه زید را یاری کنی، خوب است)
در این مثال (ان تنصر زیدا) تأویل به مصدر رفته _ نصرک زیدا _ و مبتداست و محلا مرفوع است.
در قرآن نیز موارد زیادی داریم، که مبتدا مصدر مؤول است.
در تصویر بالا بررسی شده است.
کتابی که با دیدن آن خواهید گفت کاش زودتر با آن آشنا میشدم.😍
#مبتدا
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
💬 سؤال: می گویند عامل رفع مبتدا «ابتدائیت» است و مراد از آن، در ابتدای کلام واقع شدن مبتدا است؛ مانند«زیدٌ فی الدار»، حال اگر مبتدا مؤخّر شود ـ همچون «فی الدارِ زیدٌ» ـ آیا باز هم عامل رفع مبتدا ابتدائیت است؟
📝 جواب:
🔸 اوّلا: جایگاه اصلی کلمه در نظر گرفته می شود، نه جایگاه فعلی؛ و چون جایگاه اصلی «زید» ابتدا است، نه انتهای جمله، پس همچنان عامل رفع آن ابتدائیت است.
🔹 مشابه این بحث در تشخیص جملات فعلیه ای که با اسم شروع می شوند نیز جریان دارد؛ مثلا: «زیداً ضربتُ» جمله فعلیه است، اگر چه با اسم شروع شده است؛ زیرا جایگاه واقعی «زیدا» پس از فعل است، چرا که مفعول به آن است.
🔸ثانیا: یکی از تفسیر ها در معنای «ابتدائیت»، خالی بودن مبتدا از عوامل لفظی اصلی ـ همچون نواسخ ـ است؛ نه اینکه لزوما مبتدا در صدر جمله واقع شده باشد.
☘️در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
.
📌در عبارت
«لم یکن لدیه لباس إلّا ثوب یحفظه من البرد!»
اعراب جمله یحفظ چیست؟
الف. محلاً منصوب
ب) محلاً مرفوع
ج) جواز نصب و رفع
د) محلی از اعراب ندارد
#تست_سخت
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
. 📌در عبارت «لم یکن لدیه لباس إلّا ثوب یحفظه من البرد!» اعراب جمله یحفظ چیست؟ الف. محلاً منصوب
794K
📌گزینهی «ج»، از آنجا که استثناء تام و غیر موجب است، در «ثوب» دو اعراب نصب و رفع بنابر بدلیت از «لباس» جائز است، لذا «یحفظ» که نعت است، میتواند محلاً منصوب یا مرفوع باشد.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 تفاوت «أم» و «أو»
برخی فکر میکنند «أم» و «أو» به یک معنا و به جای هم به کار میروند، لذا «أ حضرَ زیدٌ أو بکرٌ؟» را به معنای «أ حضرَ زیدٌ أم بکرٌ» تصوّر میکنند، و در هر دو چنین جواب میدهند: «حضر زیدٌ» در حالیکه چنین نیست.
🔸️هدف از سؤال با «أم» تعیین یکی از زید یا بکر است.
🔸️امّا «أو» چنین نیست، معنای «أ زیدٌ عندکَ أم بکرٌ؟» چنین است: «أیّهما عندک؟» که جواب با «زید» یا «بکر» است. چرا که متکلم در این سؤال میداند که یکی از این دو هست ولی نامش را نمیداند، لذا با سؤال در صدد تعیین است.
امّا معنای «أ زیدٌ عندکَ أو بکرٌ» چنین است: «أ عندکَ واحدٌ منهما؟» که جواب با «نعم» یا «لا» است. لذا هر جا در «أو» و «أم» متّصله، امر مشتبه شد در «أو»، «أحدهما» و در «أم»، «أیهما» در تقدیر گرفته میشود.
بنابراین معنای «أ زیداً رأیتَ أو عمراً؟» یعنی: «أ أحدَها رأیتَ؟» (یکی از آن دو را دیدی؟) که جوابش با «لا» یا «نعم» است. امّا اگر گفته شود: «أ زیداً رأیتَ أم عمراً؟» یعنی «أیهما رأیتَ؟» (کدام یک از آن دو را دیدی؟) که جوابش با تعیین است و باید بگوییم: «زید» یا «عمر».
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تست_ضد_حال😊
کدام مورد صحیح نیست؟
الف) جاءنی زیدٌ العالیةُ دارهُ
ب) جاءنی الرجلانِ العالیانِ الیومَ صوتُهُما
ج) جاءنی زیدٌ الناصرُ الیومَ امّهُ
د) جاءتنی إمرئتانِ قائمٌ فی الدارِ جاریتهما
#تست_سخت
مبادی خونده ها جواب بدن
#ارشد
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تست_ضد_حال😊 کدام مورد صحیح نیست؟ الف) جاءنی زیدٌ العالیةُ دارهُ ب) جاءنی الرجلانِ العال
1.65M
📌گزینهی «ب»: صحیح آن چنین است: «جاءنی الرجلانِ العالی الیومَ صوتُهُما»، نعت سببی در تعریف و تنکیر و اعراب از منعوت تبعیت میکند. در گزینهی «ج» و«د»، به دلیل فاصله افتادن بین «قائم» و «جاریة»، تذکیر و تأنیث وصف جائز است.
پست بعدی رو حتما نگاه کنید
🧨 متنای عربیجات رو تو کانال احلام پیگیری کن👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99
🌺مطابقت نعت و منعوت
🔸نعت حقیقی در جنس، عدد، معرفه و نکره و اعراب از ما قبل خود تبعیت میکند؛ مانند:
جاء زیدٌ العادل
🔸اما نعت سببی تنها در اعراب و تعریف و تنکیر از ما قبل خود تبعیت میکند و همواره مفرد می آید؛ مانند:
جاء زیدٌ العادلُ ابوه
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=3816
✅ کد تخفیف حتما وارد کنید: keramat
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296