#تست_آسان
متعلّق ظرف در کدام گزینه صحیح است؟
الف) الیومُ أکملتُ لکم دینَکم و أتممت علیکم نعمتی: «أکملت»
ب) حینَ یستغشونَ ثیابهم یعلمُ ما یُسرّونَ: «یستغشون»
ج) يَوْمَ يَأْتي تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوه: «یأتی»
د) فإذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ: «عزمت»
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#تست_آسان متعلّق ظرف در کدام گزینه صحیح است؟ الف) الیومُ أکملتُ لکم دینَکم و أتممت علیکم نعمتی: «
832.1K
📌گزینهی «الف»: «الیوم» متعلّق به «أکملت» است: «امروز دینتان را برای شما کامل کرده و نعمتم را بر شما کامل کردم». در گزینهی «ب»، «حین» متعلّق به «یعلم» است: «آنگاه كه آنان جامههايشان را بر سر مىكشند، خدا آنچه را نهفته می دارند میداند». در گزینهی «ج»، «یوم» متعلّق به «یقول» است: «روزى كه تأويلش فرا رسد، كسانى كه آن را پيش از آن به فراموشى سپردهاند مىگويند» و در گزینهی «د»، «اذا» متعلّق به «توکل» است: «هرگاه اراده کردی پس به خدا توکل کن». نکتهی قابل توجه اینکه «الیوم» به دلیل «ال» داشتن نمیتواند به فعل پس از خود اضافه شود، لذا «أکملت» میتواند متعلّق باشد بر خلاف گزینههای دیگر که افعالِ پس از ظرف به خاطر اضافهی ظرف به آنها، نمیتوانند متعلّق ظرف قرار گیرند.
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
📌اعراب مستثنای مفرغ
همانطور که میدانید در استثنای مفرغ اعراب مستثنی بر اساس نیاز جمله رقم میخورد.
برای به دست آوردن اعراب مستثنی در این حالت، کافیست تصور کنیم حرف نفی و ادات استثنا از جمله حذف شوند، آنگاه میبینیم مستثنی بدون این دو ادوات چه نقشی میپذیرند.
مثلا در «ما ضربت الا زیدا», «زیدا» مفعول است، یا در «ماضربت الا تادیبا» «تادیبا» مفعول له است.
لینک خرید👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
👌تعدد انواع حال در قرآن کریم
مخصوص اساتید
حال همچون خبر و صفت میتواند متعدد باشد، تفاوتی ندارد مفرد، جمله یا شبه جمله باشد. به مثالهای زیر توجه کنید:
جاء زید ضاحکا راکبا
(زید خندان و سواره آمد)
جاء موسی یرکب یبکی
(موسی سواره و گریان آمد)
در جمله اول دوحال مفرد و در دومی دو جمله حالیه وجود دارد.
👌حال سببی هم در قرآن وجود دارد، حال سببی مثل نعت سببی است:
۱. نعت سببی: رایت بکرا العالم ابوه
۲. حال سببی: رایت زیدا ضاحکا ابوه
در قرآن بسیار شاهد هستیم که چند حال پشت سر هم آمده است. نمونه هایی را بررسی میکنیم.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=3816
کد تخفیف حتما وارد کنید: keramat
کانال احلام 👈 جملات ناب عربی👇
🗨https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99🌱
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مبحث حال نحو کاربردی مقدماتی
🌟نحو کاربردی در چهار دوره برگزار می شود:
مقدماتی
متوسطه
پیشرفته
عالی
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=3816
کد تخفیف حتما وارد کنید: karbordi
نظرات شرکت کنندگان👇
1️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/408
2️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/400
3️⃣https://eitaa.com/ostad_sho/385
سوالی دارید در خدمتم👇@ostad_shoo
🌺اعراب مبتدا
مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زید قائم» می شود در حالی که اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم.
توضیحات بیشتر را در تصویر بالا مشاهده کنید.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 مبتدا: مصدر موول
گاهی مبتدا اسمصریح و گاهی مصدر موول است.
#مبتدا
😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی
☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=3816
نسخه ویرایش نشده
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 مبتدای موول در قرآن
🍀 اقسام مبتدا
مبتدا دو قسم است:
1⃣صریح: زید قائم
2⃣موول به صریح: اَن تنصرَ زیداً خیرٌ. (اینکه زید را یاری کنی، خوب است)
در این مثال (ان تنصر زیدا) تأویل به مصدر رفته _ نصرک زیدا _ و مبتداست و محلا مرفوع است.
در قرآن نیز موارد زیادی داریم، که مبتدا مصدر مؤول است.
در تصویر بالا بررسی شده است.
کتابی که با دیدن آن خواهید گفت کاش زودتر با آن آشنا میشدم.😍
#مبتدا
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
💬 سؤال: می گویند عامل رفع مبتدا «ابتدائیت» است و مراد از آن، در ابتدای کلام واقع شدن مبتدا است؛ مانند«زیدٌ فی الدار»، حال اگر مبتدا مؤخّر شود ـ همچون «فی الدارِ زیدٌ» ـ آیا باز هم عامل رفع مبتدا ابتدائیت است؟
📝 جواب:
🔸 اوّلا: جایگاه اصلی کلمه در نظر گرفته می شود، نه جایگاه فعلی؛ و چون جایگاه اصلی «زید» ابتدا است، نه انتهای جمله، پس همچنان عامل رفع آن ابتدائیت است.
🔹 مشابه این بحث در تشخیص جملات فعلیه ای که با اسم شروع می شوند نیز جریان دارد؛ مثلا: «زیداً ضربتُ» جمله فعلیه است، اگر چه با اسم شروع شده است؛ زیرا جایگاه واقعی «زیدا» پس از فعل است، چرا که مفعول به آن است.
🔸ثانیا: یکی از تفسیر ها در معنای «ابتدائیت»، خالی بودن مبتدا از عوامل لفظی اصلی ـ همچون نواسخ ـ است؛ نه اینکه لزوما مبتدا در صدر جمله واقع شده باشد.
☘️در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296