🌼آزمون
نقش «إذ» در <أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَناجِر> چیست؟
(از روز نزدیک (قیامت) بترسان که (از هول و ترس) آن روز جانها به گلو میرسد).
الف) بدل
ب) ظرف
ج) مضاف الیه و مجرور
د) مفعول اذکر محذوف
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
جواب:
گزینه «الف» صحیح است.«إذ» بدل از یوم است.
☘«إذْ» دو قسم است:
🔸️اسم زمان گذشته
🔸️حرف فجائیه
«اذ» اسمیه خودش چند قسم است، با هم بررسی میکنیم:
🍃الف) اسم زمان گذشته
«إذ» ظرفیه از ظروف مبنی است که همواره به جمله ـ اسمیه و فعلیه ـ اضافه شده و بر زمان گذشته دلالت دارد.
چنانچه «إذ» اسم زمان باشد، چهار کاربرد دارد:
۱. ظرف زمان ماضی ـ مفعول فیه ـ قرار می گیرد. مانند:
<لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ>
(خداوند از مؤمنان - هنگامى كه با تو بيعت كردند - راضى و خشنود شد.)
۲. مفعول به قرار می گیرد.در خیلی از موارد «إذ» مفعول به «أذکُر» است.مانند:
<وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَليلاً فَكَثَّرَكُم> (به خاطر بياوريد زمانى را كه اندك بوديد، و او شما را فزونى داد.)
۳. بدل قرار می گیرد.
<َ وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا> در آیهی مزبور میفرماید: «و در اين كتاب (آسمانى)، مريم را ياد كن، آن هنگام كه از خانوادهاش جدا شد، و در ناحيه شرقى (بيت المقدس) قرار گرفت».
در اینجا «إذ» بدل از «مریم» است، چرا که هدف یاد کردن مریم نیست، بلکه یاد کردن حالت و ساعت خاصی از مریم است.
۴. مضاف الیهِ اسم زمان قرار می گیرد.
<رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا>
در اینجا «إذ» مضاف الیه «بعد» است.
🍃ب) «إذ» فجائیه
«إذ» فجائیه حرفی است که پس از «بینا» و «بینما»ی ظرفیه، قرار میگیرد. مانند:
إنّ أهلَ الدنيا كَرَكْبٍ بَيْنا هُم حَلُّوا إذ صاحَ سائقُهُم فارتَحَلُوا (اهل دنيا مانند كاروانى هستند كه در منزلى فرود آمده باشند و ناگاه قافلهسالار بانگ رحيل زند و آنان كوچ كنند.)
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
.
🌺 تفاوت اسلوب شرط با جواب طلب:
«قُمْ اُکرِمْکَ» با «إن تَقُمْ اُکرِمْکَ»
ناب ناب 😊
🌟 اولین بار
اسلوب شرطی که توسّط جواب طلب به دست میآید با اسلوب شرط مشهور، متفاوت است.
💥 تفاوت لفظی:
در اسلوب شرطی مشهور، ارتباط با ادات شرط صورت میپذیرد، امّا در اسلوب جواب طلب، ارتباط با جزاء است. در اسلوب شرط مشهور شرط فعل ماضی یا مضارع است، بر خلاف اینجا که شرط همواره طلب است.
💥 تفاوت معنایی:
از نظر معنایی هم معنایی که از اسلوب شرط مشهور به دست میآید با اسلوب جواب طلب متفاوت است.
1. در «قُمْ اُکرِمْکَ» دو معنی خوابیده است که در «إن تَقُمْ اُکرِمْکَ» فقط یکی از آن دو وجود دارد:
الف. قیام را سبب اکرام قرار داده است. یعنی اگر نایستی از اکرام خبری نیست.
2. معنای دیگر این جمله این است که ایستادن مطلوب و خواستهی درخواست کننده است، این معنای دوّم را از اسلوب شرط مشهور نمیتوان برداشت کرد.
بنابراین اسلوب جواب طلب علاوه بر بیان سبب فائدهی مهم دیگرش این است که میفهماند درخواست کننده درخواستش را در چه قالبی ـ امر، نهی، استفهام، تمنّی ـ بیان کرده است.
👈 . دوره های استادشو. 🌸
لینک خرید کتاب با ده درصد تخفیف👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ
(آیا آفریننده ای غیر از خدا هم هست)
نقش خالق و غیر به ترتیب چیست؟
الف. مبتدا و خبر
ب. جارومجرور متعلق به محذوف، عطف بیان
ج. خبر مقدم، مبتدا
د. مبتدا، صفت
🙈اگه تونستید جواب بدید معلوم مبادی ۴ تا حدی مسلطید☺️
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ (آیا آفریننده ای غیر از خدا هم هست) نقش خالق و غیر به ترتیب چیست؟
969.9K
گزینه دال
غیر صفت خالق است
از آنجا که من زاید بر سر خالق امده، خالق مبتدا و محلا مرفوع است و غیر از از محل اعراب خالق تبعیت کرده است.
خبر خالق موجود محذوف است
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
«کی»
از اداتی که چهار ویژگی دارد: حرف ناصب، حرف مصدری، حرف استقبال، حرف موصول که با صله اش تأویل به مصدر میرود.
گوشه ای از نحو کاربردی عالی
✍️جهت تهیه کتاب به ادمین مراجعه کنید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نوع «لام» در عبارت «هدی و رحمة للذین هم لربهم یرهبون»چیست؟
الف) ابتدا
ب) جحد
ج) تعلیل
د)تقویت
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نوع «لام» در عبارت «هدی و رحمة للذین هم لربهم یرهبون»چیست؟ الف) ابتدا ب) جحد ج) تعلیل د)تقویت
1.12M
گزینه دال به تصویر زیر نگاه کنید
«لام» تقویت
گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی 👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
👌«لام» ابتدا
گاهی به اسم یا خبر «إنّ»، «لام» ابتداء متّصل میشود، تنها تأثیر «لام» ابتداء، تأکید مضمون جمله است.
1️⃣<إِنَّ لَكَ لَـأَجْراً> (برای تو پاداشی است)
2️⃣<إِنِّي لَغَفَّارٌ> (من بخشنده هستم)
در صورتی به اسم «إنّ» متّصل میشود که اسم «إنّ» مؤخّر باشد.
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
گزینه دال به تصویر زیر نگاه کنید
.
📌🧐با توجه به نکته ای که درباره لام تقویت در این صوت گفتیم چرا در آیاتی همچون «إنّی خالقٌ بشراً» یا «زیداً اکرمتُ» بر سر مفعول «لام» در نیامده است؟
.
بعضی از رفقا خبر ندارن
بنده یـه کانال دومی هم دارم
و اونجا تک مصرعهای ناب و اشعار عربی رو میذارم
با توجه به خشکی مباحث صرف و نحو توصیه میکنم دنبال کنیدش 😉👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99
☝️🏻☝️🏻☝️🏻☝️🏻
🧨 متنای عربیجات رو تو کانال احلام پیگیری کن
🌺تاکید لفظی ضمایر مرفوعی، منصوبی و مجروری
🌟ضمیر مرفوعی منفصل از چنین قابلیتی برخوردار است که هر نوع ضمیر متصلی را تاکید کند.
به تصویر بالا توجه کنید.
👩🎓دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی با ده درصد تخفیف👇
https://ketabresan.net/search?tag=4525&fbclid=PAAaaMyIPYikt11el1L2LURqg6tDSYJ6k_I84vwlMH9YNwcWemKEMM5ura7Ng
عیّن الصّحیح:
الف) یا ذا الجلال و الإکرام، آتنا حسنۀً!
ب) یا فاطمةٌ، اِحترمی الآخرین لیحترموک!
ج) یا مسلماتٍ العالمَ، لقد فضّلکنّ الله!
د) یا طالباتٍ العلمَ، سُرّی معلّماتکنَّ و والدیکنَّ!
💥منتظر جواباتون هستم با دلیل
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
عیّن الصّحیح: الف) یا ذا الجلال و الإکرام، آتنا حسنۀً! ب) یا فاطمةٌ، اِحترمی الآخرین لیحترموک!
1.05M
گزینهی «الف»: «ذا» به «الجلال» اضافه شده است و منادای مضاف و منصوب به «الف» است. در گزینهی «ب»، «فاطمۀ» منادای مفرد معرفه است و باید مبنی بر ضم ـ «یا فاطمةُ» ـ باشد. در گزینهی «ج»، «مسلمات» جمع مؤنث و منادای مضاف است و باید منصوب به کسره ـ «یا مسلماتِ العالم» ـ باشد. «مسلماتٍ العالمَ» نمیتواند منادای شبه مضاف باشد، چرا که «العالم» نه از نظر معنایی نمیتواند فاعل یا مفعول «مسلمات» باشد. در گزینهی «د»، فعل مناسب با «طالباتٍ»، «اسررنَ» است.
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
.
✍ اقسام حال در قرآن
حال همچون خبر و نعت سه قسم است:
1⃣مفرد: جاء زید راکبا
2⃣جمله: جاء زید یرکب
3⃣شبه جمله: رایت العصفور فی السماء
🌺جمله حالیه اقسام گوناگونی دارد
جمله فعلیه ساده، جمله فعلیه منسوخه، جمله اسمیه ساده، جمله اسمیه منسوخه.
در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که حال جمله اسمیه ساده و غیر ساده است.
لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) من وعدَ یُنصَرُ
ب) من یعدْ یُنصَرْ
ج) من یعدْ فسینصَرْ
د) من وعدَ یُنصرْ
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
کدام گزینه اشتباه است؟ الف) من وعدَ یُنصَرُ ب) من یعدْ یُنصَرْ ج) من یعدْ فسینصَ
1.05M
گزینه ج
از آنجا که بر سر جزاء «فاء» جزاءآمده است، باید مرفوع شود: «من یعد فسیُنصرُ» در این صورت فعل مضارع خبر برای مبتدای محذوف بوده و کل جملهی اسمیه، محلاً مجزوم است. در صورتیکه فعل شرط ماضی و جزاء مضارع باشد، در جزاء رفع و جزم جائز است لذا گزینههای «الف» و «د» صحیح است.
📌حالات جمله شرط و جزاء
برای جواب تست بالا به این تصویر نگاه کنید
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) من ضربتنهم یضربوکن
ب) من تضربوا یضربوکم
ج) من تضربوهم فسیضربوکم
د) من ضربتموهم یضربونکم
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
کدام گزینه اشتباه است؟ الف) من ضربتنهم یضربوکن ب) من تضربوا یضربوکم ج) من تضربوه
950.9K
📌گزینه ج
از آنجا که بر سر جزاء «فاء» جزاءآمده است، باید مرفوع شود. «من تضربوهم فسیضربونکم» در این صورت فعل مضارع خبر برای مبتدای محذوف بوده و کل جملهی اسمیه، محلاً مجزوم است. در صورتیکه فعل شرط ماضی و جزاء مضارع باشد، در جزاء رفع و جزم جائز است لذا گزینههای «الف» و «د» صحیح است.
نکته تست در این است که رفع مضارع همواره به ضمه نیست، گاهی به نون است
اعراب کدام گزینه اشتباه است؟
الف) رَأیْتُ کلَی الرّجلَینِ (کِلی)
ب) اِنّ الحسناتِ یذهبنَ السیّئاتِ (الحسنات)
ج) لابُدَّ اَن یخشی اللهَ العلماءُ (یَخشی)
د) صَلّیتُ فی مساجدِکم (مساجد)
#تست_آسان
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9