eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
67 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
در «جاءَ مالکٌ معَ ابنهِ» (مالک با فرزندش آمد) «مالک» در واقع اسم فاعل است که از معنای اسم فاعلی خود نقل پیدا کرده و علم شده است، لذا منظور از «مالک» صرفاً اسم شخصی است که به این نام خوانده شده است، و «مالکیت» در نظر نیست. حتّی ممکن است «مالک» اصلاً مالکیت بر چیزی نداشته باشد، بلکه بنده باشد. پس «مالک» در اینجا با <مالک یومِ الدین> تفاوت دارد، در «جاء مالکٌ» اسم علم و جامد است و در آیه، اسم مشتق، لذا معنای مالکیت در آن مدّ نظر است. لینک خرید کتب👇 https://ketabresan.net/search?tag=4751 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در «هذا عندهُ مالٌ» نقش «مال» چیست. فقط مبادی 4 خونده ها جواب بدن😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در «هذا عندهُ مالٌ» دو ترکیب مصور است: 1⃣هذا: مبتدا عنده: خبر مقدم مال: مبتدای موخر کل عنده مال: خبر هذا 2⃣هذا: مبتدا عنده: ظرف متعلق به استقر محذوف ابوه: فاعل استقر محذوف 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌 عین حرف «لا» لیست لنفی الجنس الف) لا عمل خیر ضائع و لا عمل سوء رابح ب) لا مهملاً واجباته ناجح ج) لا فی الصفّ معلم و لا طالب د) لا ضدّین مجتمعانِ ۹۷ 🥴منتظر جواباتون هستم با دلیل @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
ترکیب کنید: الشاعرتان کلتاهما نابغةٌ
🌺 شرایط عمل «لا»ی نفی جنس ۱. حرف جر بر آن داخل نشود. ۲. اسم و خبرش نکره باشد. ۳. فاصله ای بین لا و اسمش نباشد. 🌸در تصویر بقیه نکات را بررسی میکنیم. نفی جنس 👩‍🎓👨‍🎓متوسط 👩‍🎓دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
إن سألوك عن غزّة قل لهم: بها شهيد يسعفه شهيد و يصوره شهيد و يودعه شهيد و يصلي عليه شهيد اگر از تو درباره غزه پرسیدند، بگو: در آنجا شهیدیست که شهیدی تیمارش می کند، و شهیدی به تصویرش میکشد، و شهیدی تشییعش می کند، و شهیدی بر او نماز به جا می آورد👇 🗨 @ahlamona | احلامُنـــا🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترکیب الشاعرتان کلتا هما نابغه الشاعرتان: مبتدا کلتا: مبتدا هما: مضاف الیه نابغه: خبر برای کلتا کلتا هما نابغه: خبر برای الشاعرتان الشاعرتان کلتا هما نابغتان الشاعرتان: مبتدا کلتاهما: مبتدا یا تاکید نابغتان: خبر اگر کلتاهما را مبتدا فرض کنیم، کل کلتاهما نابغتان: خبر شاعرتان دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
کتب ارسالی نحو‌کاربردی به سراسر کشور✈️ کد مرسوله را در سایت زیر سرچ کنید👇 https://tracking.post.ir/ @ostad_shoo لینک خرید👇 https://ketabresan.net/search?tag=4751
📌اعراب اسم مثنی در صورت علم شدن از قدیم رسم بوده و الان هم هست و آن اینکه کلمه‌ی مثنّی اسم یک نفر قرار بگیرد، یعنی طرف یک نفر است ولی اسم مثنّی به آن اطلاق شود، مانند: «شَعبان»، «حَمدان»، «مروان»، «محمَدَین»، «بحرَین» که اسم فرد یا کشور قرار می‌گیرند. این قبیل کلمات ظاهر مثنّی را دارند ولی حقیقتاً مثنّی نیستند، در اینکه چنین اسم‌هایی چه اعرابی دارند، دو نظر را بیان می‌کنیم: الف) «ان» در آخر کلمه باقی مانده و به خاطر علمیت و «ان» زائد، اعراب غیر منصرف بگیرند، یعنی رفع به ضمّه‌ی بدون تنوین و نصب و جرّش به فتحه است. در این صورت «ان» علامت اعرابی نیست و حرکت بر روی «نون» ظاهر می‌شود و حذف «نون» به هنگام اضافه جائز نیست، مانند: «جاءَ زیدانُ»، «رأیتُ زیدانَ»، «مررتُ بزیدانَ»، «جاء زیدانُکُم» (زیدان شما آمد). ب) اسم علم با همان «ان» یا «ون» که دارد، به حالت خودش باقی بماند، و اعراب اسم مفرد صحیح را بگیرد، مانند: «جاء بدرونٌ»، «رأیتُ زیداناً»، «مررتُ ببدرونٍ». دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نعت و منعوت را مشخّص کرده، اعراب نعت را مشخّص کنید: «جاءَ أبو فاضلٍ الشجاع» نکته: «ابوفاضل» کنیه است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نعت کنیه کنیه با اینکه ترکیب اضافی محسوب می‌شود ولی از علم‌هایی محسوب می‌شود که معنای مفرد دارد، لذا اگر پس از آن تابعی چون نعت بیاید، نعت از نظر معنایی برای مضاف و مضاف الیه، محسوب می‌شود، نه یکی از مضاف یا مضاف الیه به تنهایی، چرا که معنی فاسد می‌شود، امّا در اعراب از مضاف تبعیّت می‌کند، لذا در «جاءَ أبو فاضل الشجاعُ»، از نظر معنایی «الشجاع» نعت مضاف و مضاف الیه ـ «أبو فاضل» ـ است ولی از نظر لفظی حرکت رفع می‌پذیرد. 📌فیلم رو حتما ملاحظه کنید دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌کدام گزینه اضافه لفظی هست؟ الف) زید شاعر مشهد ب) زید عالم البلد ج) زید مدیر المدرسة د) زید مکرم بکر تست ارشد 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
ما اَلَذي أصْبحتُ مُرتبطا بِه؟ عُيون لا تَنَظُر إلي أو قَلب لا يَخصَني؟! به چه چیز تو انقدر وابسته شدم؟ چشمانی که مرا نگاه نمی‌کند؟ یا قلبی که متعلق به من نیست...؟ 🗨 @ahlamona | احلامُنـــا🌱
📌 عین «أن» لیست مخففه: 1) اشهد أن لا اله الا الله 2) علم أن سیکون منکم مرضی 3) افلا یرون الا یرجع الهیم قولا 4) ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان آمنوا بربکم 👩‍🎓ظرفیت محدود ثبت نام کلاس های آف لاین و آن لاین مبادی العربیة ۴ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌ان مخففه اسم ان مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله پس از آن است أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَی (به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود) نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌 عین الخطا ۱. نحن شاکران أبوینا ۲. نحن شاکرون أبوانا ‌‌۳. انا شاکرات أخواتنا ۴. انا شاکرتا اختَینا ارشد ۹۴ ظرفیت محدود ثبت نام کلاس های آف لاین و آن لاین مبادی العربیة ۴ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
🌺معنای «جعل» 🔸️جعل یکی از افعال مقاربه بوده و جزو افعال شروع است. یعنی اسم و خبر میگیرد. 🔸️اما جعل به جز فعل مقاربه، فعل قلبی، فعل تحویل، و به معنای خلق هم به کار میرود که در ادامه اشاره میشود. 😊لذا باید توجه داشت این موارد اشتباه نشود. سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
💥 تفاوت ال عهد و ال جنس یکی از تفاوتهای «ال» جنس و «ال» عهد این است که در «ال» عهد حتما باید پیش از استفاده از آن اسمی باشد که به آن برگردد. مانند: «جاءنی رجل و فعلَ الرجلُ» همچون ضمیر که باید پیش از آن مرجع ضمیر باشد بر خلاف «ال» جنس.
👌همانطور که میدانید مضاف با اضافه به معرفه، معرفه می‌شود؛ 📌در کدام گزینه مضاف با اضافه معرفه نشده است: الف) ناصری مظلومی المدینه ب) عاملو مدرستکم ج) شاعرا بیتهم د) مدیرا مدینتنا 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌همانطور که میدانید مضاف با اضافه به معرفه، معرفه می‌شود؛ 📌در کدام گزینه مضاف با اضافه معرفه نشده ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزینه الف در این عبارت وصف به معمولش اضافه شده است، لذا اضافه لفظی است ومضاف از مضاف الیه کسب تعریف نکرده است، بر خلاف سایر گزینه ها که با اینکه مضاف وصف است ولی به معمول اضافه نشده است 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
🌺 مجرور «لام» تعلیل مجرور لام دو صورت دارد: ۱. صریح: ضربت للتأدیبِ (برای ادب کردن زدم) ۲. موول به صریح: ضربت لاؤدبک (زدم تا ادبت کنم) توضیح بیشتر را در متن بالا مشاهده کنید. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816