eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
67 فایل
خرید مستقیم از ادمین ارزانتر است👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
همانطور که میدانید اسمهای غیر منصرف تنوین نمیگیرند، مانند: «مررتُ بأحمدَ» یا «رأیتُ مساجدَ» سؤال این
264.8K
همانطور که میدانید چند نوع تنوین داریم. «تمکن، عوض، مقابله، تنکیر» منظور از پذیرش تنوین در اسم منصرف، تنوین تمکّن است. لذا منظور تنوین مقابله و عوض و تنکیر نیست. در «عشرٍ لیالٍ» تنوین متصل به «لیال» تنوین عوض از حرف محذوف است، اصل کلمه «لیالیٍ: لیالیِنْ» بوده که ضمه بر «ی» سنگین است و حذف میشود: «لیالیْنْ» لذا بین «ی» و «ن» التقاء ساکنین میشود و «ی» حذف شده و تبدیل به «لیالِنْ» میشود که به جای «نون» تنوین می آید: «لیالٍ». بنابراین ممکن است اسم غیر منصرف باشد ولی با این حال تنوین داشته باشد. @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
کاربرد «والدین» و «ابوین» همانطور که می دانید «ابوین» و «والدین» به معنای پدر و مادر است، سوال این است چرا در برخی آیات از ابوین استفاده کرده: «و لأبويه لكل واحد منهما السدس مما ترك» (برای هر یک از پدر و مادرش یک ششم ارث است) «و رفع أبويه على العرش» (پدر و مادرش را بر عرش برد) ولی در این آیات از والدین: «و وصينا الإنسان بوالديه إحسانا» (به انسان وصیت کردیم که به والدینش احسان کند) «و قضى ربك ألا تعبدوا إلا إياه و بالوالدين إحسانا» (پروردگارت امر کرد که جز او را نپرستید و به والدین نیکی کنید) 📌دوره های استادشو👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
«من» تبعیض در قرآن همانطور که میدانید یکی از معانی «من» تبعیض است، مانند: «أخذت من الدراهم» (بعضی از درهمها را برداشتم) در ادامه آیاتی که «من» تبعیض در آنها به کار رفته بررسی می کنیم: در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. 🎁 لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف 15 درصد https://ketabresan.net/book/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9%86%D8%AD%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C
🔵 ترجمه‌ی کلمه‌ی «ذهب» همراه با انَّ الْمُتَّقِينَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْيَا وَ آجِلِ الْآخِرَة نامه_27 نهج_البلاغه در تعبیر «ذهب بـ»، حرف باء به معنای تعدیه بالمعنی الأخص است. معنای «ذهب بـ» هم به معنای رفتن نیست بلکه به معنای بردن است. معنای جمله هم این است که «متقین سود دنیای عاجل و آخرت آجل را بردند.» 🔻حالا این ترجمه‌ها را نگاه کنید: ❌ترجمه‌ی آقای دشتی: پرهيزكاران از دنياى زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند! ❌ آقای آقامیرزایی: پرهيزگاران رفتند با شتاب از دنيا و از آخرت بهره‏مند شدند! ❌آقای بهشتی: پرهيزكاران با سود اين جهان و بهره آن جهان از جهان بيرون شتافتند! ترجمه فیض الاسلام و برخی دیگر از مترجمان دقیق‌تر است: ✅ آقای فیض الإسلام: پرهيزكاران (سود) دنياى گذرنده و (سود) آخرت آينده را بردند. 📌دوره های استادشو👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
علم مرتجل علم مرتجل از این جهت مرتجل نامیده شده که پیش از این در فكر و ذهن كسي نبوده است. «مرتجل» از «إرتجلَ القصیدة» گرفته شده است: (فی البداهة قصیده سرود) این عبارت وقتی گفته می‌شود که بدون فکر و تأمّل شعری سروده شود، «مرتجل» از «رِجل» به معنای «پا» گرفته شده است، گویی شاعر یا خطیب سر پایی و به یک باره و بدون آمادگی قبلی، شروع به سرودن یا خطبه خواندن کرده است. @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
بسته استثنائی که معمولا اساتید و دانشجویان...میبرن، همراه با کلی هدیه👇 متقاضیان شرکت در دروس تصویری استاد ایرانی 1️⃣نحو کاربردی مقدماتی 📌سرفصلها👉 2️⃣نحو کاربردی متوسطه 📌سرفصلها👉 3️⃣نحو کاربردی پیشرفته 📌سرفصلها👉 4️⃣مبادی العربیة 4 نحو عالی ۱ نحو عالی ۲ نحو عالی ۳ 📌سرفصلها تدریس: استاد ایرانی مولف کتب نحو کاربردی و موسس کانال نمونه تدریس👇 https://eitaa.com/ostad_sho/546 🎁👈با تهیه پک دوره آموزش تصویری 👉نحو، تدریس: ✅سیوطی ✅صرف ساده ✅بدایة النحو ✅بلاغت عالی ✅مغنی الاریب ✅جواهر البلاغه ✅درس نامه صرف ✅بانک جزوه و سوال صرف و نحو ✅صرف و نحو متوسطه (حمید محمدی) ✅بانک تست همراه با جواب تفصیلی 👌بانک موضوعات و منابع پایان نامه 👌جزوات آزمون سر دفتری 👌جزوات آزمون وکالت 🎁 را هدیه دریافت کنید 🎁 نظرات شرکت کنندگان👇 1⃣https://eitaa.com/ostad_sho/408 2⃣https://eitaa.com/ostad_sho/400 3⃣https://eitaa.com/ostad_sho/385
246.7K
👌خانم سهرابی قبول شده در رشته ادبیات عرب ارشد علامه طباطبایی تهران
audio.ogg
300.4K
خانم کرمی دانشجوی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران
نمونه آموزش نحو کاربردی مقدماتی مبحث حال
📌 نکره شدن اسم علم اسم علم اگر به نکره اضافه شود، نکره باقی می‌ماند، مانند: «مررتُ بزیدِ رجلٍ و بکرِ إمرأةٍ» (از کنار زید مردی و بکر زنی گذشتم). «زید» با اضافه به «رجل» کسب تخصیص می‌کند، یعنی «زید»ی که دایره زیادی داشت و افراد زیادی هم نامش بودند با اضافه به «رجل» تخصیص می‌خورد. همچون «غلامُ رجل» که به تنهایی تمام غلامها را شامل است ولی با اضافه به «رجل» تخصیص می‌خورد. بر خلاف ضمائر، موصولات و اسم اشاره که هرگز اضافه نمی‌شوند. @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
تا الان شنیده بودم جناب سیوطی شرحی مزجی به الفیه ابن مالک دارد به نام «البهجة المرضیة»، تا اینکه با این کتاب مواجه شدم: «الفیه سیوطی» یعنی خود سیوطی هم صرف و نحو را در هزار بیت شعر در آورده است. سیوطی نزدیک ۶۰۰ کتاب دارد: ✅الاشباه و النظائر ✅الاتقان فی علوم القران ✅جمع الجوامع ✅البهجة المرضیه ✅الدر المنثور ✅الاقتراح فی اصول النحو ✅همع الهوامع و در مصر مدفون است @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
یا رازق الطفل الصغیر 😔 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
یَا جَابِرَ الْعَظْمِ الْکَسِیرِ ای پیونددهنده استخوان شکسته @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
🤌«مِن» ابتدای غایت در قرآن یکی از معانی «مِن»، ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه» (از بصره به کوفه رفتم)‌. در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که «مِن»، معنای ابتدای غایت دارد. گوشه ای از نحو کاربردی عالی با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید.😊 سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<فَلَا وَ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتىَ‏ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يجدُواْ فىِ أَنفُسِهِمْ حَرَجًا>🌟 🌺اعراب جمله لا یجدوا در این آیه چیست؟ الف) منصوب، معطوف به یحکموک ب) بدون محل اعرابی، معطوف یحکموک ج) بدون محل اعرابی، مستانفه د) مجزوم به لا جوابتون تفصیلا برام بفرستید👇 @ostad_shoo 📌دوره های استادشو👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
4_5787683931344080609.ogg
234.2K
🌼جواب تست گزینه ب یحکموک صله ان مقدر است و محلی از اعراب ندارد لذا معطوف آن هم محلی از اعراب ندارد. حتما صوت را گوش کنید 👌دوره های تدریس از مقدمات و عالی👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
ماه رمضان امسال به دعوت یکی از مدارس خوب کشور توفیق دارم در مدرسه امام خمینی نجف اشرف باشم. در یک دوره ۱۵ روزه، اهم مطالب نحو در غالب تست و تجزیه و ترکیب تحلیل میشود. @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
حضرت امیر (ع) وَقِّرُوا أَنْفُسَكُمْ عَنِ اَلْفُكَاهَاتِ وَ مَضَاحِكِ اَلْحِكَايَاتِ وَ مَحَالِّ اَلنَّزَاهَاتِ وقار خود را در برابر خوشمزگی ها و حکایات مضحک و یاوه ها و هرزه گویی ها حفظ کنید. غرر الحکم، ج ۱، ص ۷۲۷ @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌مفعول دوم افعال قلبی 😊افعال قلبی بر مبتدا و خبر داخل شده و آنها را به عنوان مفعول اول و دوم منصوب میکنند. مانند: «زیدٌ عالمٌ» که با آمدن افعال قلوب بر سر آن می شود: «علمتُ زیداً عالماً». 😎حال گاهی خبر، جمله یا شبه جمله است، در این صورت مفعول دوم فعل قلبی هم جمله یا شبه جمله بوده و محلاً منصوب است، در این صورت شبه جمله جمله متعلّق به «کان» یا «یکون» محذوف است. مانند: زیدٌ فی الدار که با ورود فعل قلبی می شود: «علمت زیداً فی الدارِ». برا فهم بیشتر مطلب به تصویر نگاه کنید. دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 لینک خرید کتب نحو کاربردی https://ketabresan.net/search?tag=3816