قاضی به دو مرد می گوید:
أ لستما سارقین؟
اولی میگوید: نَعم و دومی: بلی
کدام یک دزد است؟
😊از مواردی که جهل به علم نحو باعث زندانی شدن میشود؟
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
«أعجَبنی إکرامُکَ و زید» نقش «زید» چیست؟
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌اقسام اعراب مفعول در قرآن
اعراب مفعول به ممکن است اصلی، نیایی تقدیری و یا محلی باشد:
1⃣ اعراب اصلی: ضربت زیداً
2⃣ اعراب نیابی: ضربت زیدینِ
3⃣ اعراب تقدیری: ضربت موسی
4⃣ اعراب محلی: ضربت هذا
در ادامه آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم.
😊در کتب نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید
📌دوره های مقدمات تا عالی 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
.
💥 اعراب تقدیری فاعل در قرآن
همانطور که میدانید اعراب فاعل سه قسم است:
1️⃣ لفظی: جاء زیدٌ
2️⃣ تقدیری: جاء موسی
تقدیری خودش سه قسم است:
الف. مقصور: جاء عیسی
ب. منقوص: جاء القاضی
ج. مضاف به یا: جاء معلمی
3️⃣ محلی: جاء هذا
در ادامه با هم اعراب تقدیری فاعل در قرآن را بررسی میکنیم.
📌گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
👨🎓👩🎓دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
#تست_آسان
در رابطه با خبر کدام گزینه خطاست؟
الف) التواضع ثمرة العلم: مفرد
ب) المؤمنون یعبدون الله: جملة فعلیة
ج) صدیقک فی الشدّة یُساعدک: شبه جملة
د) الناس تعاونوا لبناء المسجد: جمله فعلیة
💥منتظر جواباتون هستم جواب تست فردا در کانال
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌تعدد حال
حال، همچون خبر و صفت می تواند متعدد یا مفرد باشد؛ به عبارت دیگر یک ذوالحال می تواند چندین حال با صورتهای متفاوت داشته باشد، همچنان که در یک جمله جایز است چندین حال و ذوالحال باشد. در تصویر ملاحظه کنید.
#حال
لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
🌼بررسی آیاتی که اسم موصول و اسم استفهام مبتدا واقع شده است.
🌟نمونه کتاب نحو کاربردی عالی
بخش اجرا و پیاده سازی
#مبتدا
👩🎓دوره های تدریسم از صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
#تست_سخت
📌 عیّن المنادی لیس شبیهاً بالمضاف:
الف) یا طالباتٍ فی المدرسة
ب) یا کثیرا جهدُه
ج) یا مسافرینَ الیومَ
د) یا طالبةَ في الکلّیة
👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
👌منادای شبه مضاف
همانطور که میدانید منادی پنج قسم است:
مفرد، مضاف، شبه مضاف، نکره مقصوده و غیر مقصوده.
شبه مضاف منادایی است که معنایش با کلمه یا کلمات بعدش تکمیل می شود.
مانند: یا فاعلا خیرا. (ای انجام دهنده نیکی)
در ادامه این مطلب را بررسی می کنیم.
#منادای شبه مضاف
ادمین @ostad_shoo
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
لینک خرید کتب نحو کاربردی👇
https://ketabresan.net/search?tag=4525&fbclid=PAAaaMyIPYikt11el1L2LURqg6tDSYJ6k_I84vwlMH9YNwcWemKEMM5ura7Ng
😉مطالب کانال گوشه ای از کتب نحو کاربردی عالی است.
📌کدام اشتباه است؟
الف) هما طالبان عالمان
ب) هو الطالبان عالمان
ج) الطالبان هما عالمان
د) هیچ کدام
#تست_سخت
#ارشد
👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
:
📌تفاوت ضمیر شأن با سایر ضمایر
هو زیدٌ قائمٌ هو زیدٌ
انّه زیدُُ قائم انّه زیدُُ
1. ضمیر شأن به ما بعد بر میگردد و این بر خلاف اصل است، زیرا اصل در ضمیر این است که به ما قبل بر گردد.
2. ضمیر شأن همیشه غایب است، و این بر خلاف سایر ضمایر است که گاهی برای متکلّم و مخاطب میآید.
3. ضمیر شأن همیشه مفرد است و تثنیه و جمع بسته نمیشود و این نیز بر خلاف سایر ضمایر است.
4. خبر ضمیر شأن هیچ گاه بر آن مقدّم نمیشود، و این بر خلاف اصل جواز تقدّم خبر بر مبتدا است.
5. در خبر ضمیر شأن لازم نیست ضمیری باشد که به ضمیر شأن برگردد و این بر خلاف اصلی است که میگوید: چنانچه خبر جمله باشد، باید مشتمل بر ضمیری باشد که به مبتدا برگردد.
#ضمیرشان
👩🎓😉✅ دوره های استادشو
لینک خرید کتب
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌کدام اشتباه است؟ الف) هما طالبان عالمان ب) هو الطالبان عالمان ج) الطالبان هما عالمان د) هیچ
📌شرائط ضمیر فصل
1. اسم پیش از آن باید معرفه باشد.
2. اسم پیش از آن باید مبتدا و یا هر آنچه در اصل مبتدا بوده، باشد.
3. ضمیر فصل یکی از ضمائر مرفوعی منفصل باشد، لذا «زیدٌ إیّاهُ فاضلٌ» ممنوع است.
4. با اسم پس از خود در معنی، جنس و عدد مطابقت داشته باشد،
5. اسم پس از آن، باید خبر مبتدا و یا هر آنچه در اصل خبر مبتدا بوده، باشد.
6. اسم پس از آن معرفه یا «أفعَل» تفضیل خالی از «ال» و اضافه باشد .
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌 تفاوت «صَبراً یا زیدُ» با «إصبِرْ یا زیدُ»
سؤالی که مطرح میشود این است که تفاوت «صَبراً یا زیدُ» با «إصبِرْ یا زیدُ» چیست؟
جواب: «صبر» مصدر و «إصبر» فعل است، مصدر قویتر و محکمتر از فعل است، چراکه اصل و ریشهی فعل است. همانطورکه معنای «زیدٌ عدلٌ» نسبت به «زیدٌ عادلٌ» قویتر و نافذتر است، معنای «إصبِرْ» و «صَبراً» نیز متفاوت است، نکتهی بعد اینکه مصدر، صِرفِ حدَث است اما فعل مقترن با زمان و فاعل است، لذا وقتی توسط مصدر به یک چیزی امر میشود، تأکیدش بیشتر از فعل است، چراکه دوامش همچون فعل زمانبردار نیست. اگر گفته شود «إصبروا» زمان حال یا آینده را شامل میشود، ولی «صَبراً» ناظر به زمان نیست، بلکه به صورت مطلق میگوید صبر داشته باشید، بههمینخاطر در امثال «معاذَ الله» و «سبحانَ الله» فعل ذکر نمیشود، چراکه فعل به نوعی معنی را از نظر زمانی محدود میکند.
تفاوت دیگر مصدر و فعل این است که فعل مقید به فاعل است، ولی مصدر به صراحت فعل، فاعل ندارد. گاهی غرض متکلم فاعل نیست بلکه فقط ایجاد فعل است؛ بهعبارتی چه بسا با ذکر فاعل به مقصودش نرسد و آن معنایی که برای القاء مدّ نظرش است، ضایع شود، در چنین مواردی چاره در استفاده از مصدر است؛ به این دو تعبیر دقت کنید: «سقیاً لکَ» اما گاهی چنین گفته میشود: «سقاکَ اللهُ»، بیان فاعل نشان میدهد، غرض متکلم نشاندادن اهمیت ذکر فاعل است، اما گاهی هدف نشاندادن فاعل نیست، بلکه هدف اصل ایجاد فعل است.
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌تقدم معمول بر مصدر
تقدیم معمول مصدر بر آن جایز نیست، مگر در دو صورت:
الف) معمول مصدر، ظرف یا جارومجرور باشد، مانند:
<لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في دينِ اللَّهِ>
که تقدیرش چنین است:
لا تَأْخُذْكُمْ رَأْفَةٌ بِهِما في دينِ اللَّهِ
«بهما» در آیهی بالا، معمول «رأفة» بوده و بر آن مقدّم شده است. یا مانند:
اللهم ارزُقنی من عدوّکَ البراءةَ و إلیکَ الفرارَ که تقدیرش چنین است: اللهم ارزقنی البراءةَ من عدوّکَ و الفرارَ إلیکَ
(پروردگارا روزیم کن که از دشمنت بیزاری بجویم و به سوی تو فرار کنم)
علّت جواز تقدیم شبه جمله بر مصدر، توسّع در ظروف است، یعنی ظروف از وسعت عملیاتی برخوردار هستند که سایر معمولها برخوردار نیستند. به زبان دیگر ظروف در جاهایی میتوانند وارد شوند که سایر معمولهای فعل نمیتوانند.
ب) چنانچه مصدر جانشین فعل شده باشد، مانند:
«إتقاناً عملَکَ» که تقدیرش چنین است: أتقِنْ عملکَ (کارت را محکم انجام بده)
😉در کتب نحو کاربردی از خواندن نحو لذت ببرید
👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نقش «أب» و «سیرة» در «زیدٌ محمودٌ السیرة» (زید پسندیده سیرت است) و «زیدٌ مقتولٌ ابوهُ» (زید پدرش کشته شد) چیست؟
💥منتظر جواباتون هستم جواب فردا در کانال
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نقش «أب» و «سیرة» در «زیدٌ محمودٌ السیرة» (زید پسندیده سیرت است) و «زیدٌ مقتولٌ ابوهُ» (زید پدرش کشت
1.23M
السیره: فاعل
ابو: نایب فاعل
چنانچه اسم مفعول معنای ثبوتی داشته باشد، تبدیل به صفت مشبهة می شود و تنها ظاهر اسم مفعول را دارد در این صورت در صورت رفع اسم پس از خود، اسم مزبور فاعلِ صفت مشبهة است نه نائب فاعل، چرا که صفت مشبهة نائب فاعل نمیپذیرد. لذا «السیرة» فاعل است بر خلاف «زیدٌ مقتول أبوه» که «قتل» یک امر موقت و حدوثی است لذا «أب» نائب فاعل آن است.
#مخصوص_اساتید
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌ترکیب کنید
ما حَسَنٌ أن تضربَ أخاکَ
(نیکو نیست زدن برادرت توسط تو)
#سخت
💥منتظر جواباتون هستم جواب فردا در کانال
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
👌مبتدای وصفی
مبتدای وصفی به وصفی _ اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبهه _ اطلاق می شود که پس از ادات استفهام یا نفی قرار گیرد و اسم پس از خود را همچون فعل به عنوان فاعل یا نایب فاعل رفع دهد.
در تصویر توضیح داده شد.
#مبتدای_وصفی
🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌ترکیب کنید ما حَسَنٌ أن تضربَ أخاکَ (نیکو نیست زدن برادرت توسط تو) #سخت 💥منتظر جواباتون هستم جو
برای حل این سوال به تصویر بالا توجه کنید
بررسی کنید چرا در اضافه معنوی، مضاف نمیتواند «ال» داشته باشد یعنی نمیتوان گفت: «الغلامُ الرجلِ» ولی در اضافه لفظی اضافه «ال» دار جائز است، یعنی میتوان گفت: «الضاربُ الرجلِ»؟
#اساتید
💥منتظر جواباتون هستم جواب فردا در کانال
@ostad_shoo
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌ترکیب کنید ما حَسَنٌ أن تضربَ أخاکَ (نیکو نیست زدن برادرت توسط تو) #سخت 💥منتظر جواباتون هستم جو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما حسنٌ أن تضربَ أخاکَ دو ترکیب دارد:
۱. حسن: خبر مقدّم + أن تضرب أخاک: مبتدای مؤخّر.
۲. حسن: مبتدای وصفی + أن تضرب أخاک: فاعل، سدّ مسدّ خبر
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
بررسی کنید چرا در اضافه معنوی، مضاف نمیتواند «ال» داشته باشد یعنی نمیتوان گفت: «الغلامُ الرجلِ» ولی
.
📌 دلیل حذف أل از مضاف در اضافه معنوی
تنها اسم نکره میتواند مضاف واقع شود چرا که غرض از اضافه معنویه کسب تعریف یا تخصیص مضاف از مضاف الیه است مثلا غلام با اضافه به «زید» از آن کسب تعریف میکند یا با اضافه به «رجل» از آن کسب تخصیص می کند لذا مضاف نباید از قبل معرفه باشد. به همین خاطر نمیتوان گفت «زیدِ بکر» یا «زید رجل» چون خود زید معرفه است که اگر به «بکر» اضافه شود، دو سبب تعریف در یک کلمه جمع میشود، و اگر به نکره اضافه شود از آن کسب تخصیص میکند در حالیکه از قبل معرفه بوده و نیاز به تخصیص ندارد، چرا که درجه تعریف بالاتر از تخصیص است.
پس لازمه غرض اضافه معنویه، نکره بودن مضاف است که یا تخصیص بخورد و دایره شمولیتش خاص تر شود یا تعریف و معین شود.
ولی اضافه لفظیه بنا بر نظر نحویون اصلا وضع جدایی از اضافه معنویه دارد و حقيقةً اضافه نیست، مثلا «ضاربُ زیدٍ» در اصل «ضاربٌ زیداً» است و «زیدا» مفعولش است، برای همین است که به آن اضافه مجازی یا منفصل هم میگویند. همانطور که ملاحظه میکنید «ضاربٌ» نکره است و میتوان بر آن «ال» داخل کرد.
#اساتید
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی