eitaa logo
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
1.6هزار دنبال‌کننده
696 عکس
153 ویدیو
4 فایل
دوره‌های ترجمه ی طنین وحی راهی به سوی توانایی ترجمه ی این کتاب الهی است.برای ورود به دوره‌ها به ادمین(خانم زرین) @Smmm60 مراجعه نمایید تبادل👇🏻 @ghoraan_naji https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 استفاده ونشر مطالب کانال صدقه جاریه است
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_پانزدهم عوامل نصب : فعل مضارع بعد از عوامل نصب منصوب می شود . عوامل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مضارع مجزوم علایم جزم مضارع فعل مضارع دارای سه علامت جزم است : 1. سکون ( _ْ ) ، در صیغه های ( 1،4،7، 13،14 ) افعال سالم مانند : لَمْ یَنْصُرْ ، لَمْ تَنْصُرْ ، لَمْ تَنْصُرْ ، لَمْ اَنْصُرْ ، لَمْ نَنْصُرْ 2. حذف حرف عله ، در صیغه های ( 1،4،7،13،14) افعال ناقص چه ناقص واوی مثل ( یَدْعُو ) ، چه یایی مثل ( یَرْمی ) و چه الفی مثل ( یَخْشیٰ ) مانند : لَمْ یَدْعُ ، لَمْ تَدْعُ ، لَمْ تَرْمِ ، لَمْ اَرْمِ ، لَمْ نَخْشَ 3. حذف نون ، در افعال خمسه : لَمْ یَنْصُرا ، لَمْ تَنْصُرا ، لَمْ یَنْصُرُوا ، لَمْ تَنْصُروا ، لَمْ تَنْصُرِی (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_شانزدهم فعل مجرد : فعل مجرد به فعلی می گویند که در صیغه اول ماضی آن حرف
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ماضی معلوم: ماضی معلوم ثلاثی مجرد از مصدر گرفته می شود . برای گرفتن آن از مصدر باید حرف زائد مصدر را اگر دارای حرف زائدیست انداخت فا ٔالفعل و لام الفعل را مفتوح و عین الفعل را متحرک نمود ( نوع حرکت عین الفعل در ماضی هر مصدر سماعی است ) بنابراین ماضی ثلاثی مجرد معلوم بر یکی از این سه وزن است : ( فَعَلَ ، فَعِلَ ، فَعُلَ ) مانند: ذَهاب ( رفتن ) می شود ، ذَهَبَ ( رفت ) ‍‍‍ عِلْم ( دانستن) می شود ، عَلِمَ ( دانست) حُسْن ( نیکو شدن ) می شود ، حَسُنَ ( نیکو شد ) (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_شانزدهم مضارع مجزوم علایم جزم مضارع فعل مضارع دارا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عوامل جزم : هرگاه یکی از عوامل جزم بر سر فعل مضارع داخل شود ، مجزوم می شود. عوامل جزم بر دو قسمند : 1. عواملی که یک فعل را جزم می دهند. 2. عواملی که دو فعل را جزم می دهند . عواملی که یک فعل را جزم می دهند ، چهار حرفند : لَمْ ، لَمَّا ، لامِ امر ، لا ٔ نهی * لَمْ ، مضارع را از جهت معنی به ماضی ساده تبدیل کرده و آن را منفی می کند . مانند: لَمْ یَنْصُرْ اَحدُ ( هیچکس یاری نکرد ) . * لَمَّا ، مضارع را از جهت معنی به ماضی نقلی تبدیل کرده و آن را منفی می کند. مانند: تَعَلَّمَ القرا ٔهَ و لمَّا یَکْتُبْ ( خواندن را آموخت اما هنوز ننوشته است) . * لام امر ، بر مضارع داخل شده و آن را دارای معنی « طلب » می کند . مانند: لِیَتَّقِ اللهَ المؤمنُ ( شخص با ایمان باید خدا ترس باشد ) . لا ٔ نهی ، بر مضارع داخل می شود و آن را دارای معنی « طلب ترک فعل » می کند . مانند: لا تَلْمِزُوا اَنْفُسَکُمْ ( از خودتان عیب جویی مکنید !) (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام على (عليه السلام) : گواراترين زندگى، از آنِ كسى است كه به آنچه 
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ✍امام رضا علیه السلام: هركه در قبال خوبى مردم تشكر نكند، از خداوند عزّ و جلّ هم تشكّر نكرده است. 📚 عيون أخبار الرِّضا (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_هفدهم ماضی معلوم: ماضی معلوم ثلاثی مجرد از مصدر گرفته می شود . برای گر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 صیغه ها : هر کدام از سه وزن ( فَعَلَ ،فَعِلَ ، فَعُلَ ) خود صیغه اول هستند سایر 13 صیغه را از صیغه اول میگیریم بگونه ای که مجموع آنها به صورت زیر در آید : فَعَلَ ، فَعَلا ، فَعَلُوا فَعَلَتْ ، فَعَلَتا ، فَعَلْنَ فَعَلْتَ ، فَعَلْتُما ، فَعَلْتُمْ فَعَلْتِ ، فَعَلْتُما ، فَعَلْتُنَّ فَعَلْتُ ، فَعَلْنا و همینطور است صرف صیغه های دو وزن دیگر ( فَعِلَ ، فَعُلَ ) . ضمائر از آنچه گذشت دانستیم که علامت صیغه های ماضی ثلاثی مجرد معلوم بترتیب عبارتند از: ( ا ، و ، تْ ، تا ، نَ ، تَ ، تُما ، تُم ، تِ ، تُما ، تُنَّ ، تُ ، نا) هر کدام از این علامتها را ضمیر می نامند بجز « ت » در صیغه های ( 4 و 5 ) که فقط علامت تانیث فاعل است نه ضمیر . ضمیر دو صیغه ( 1و 4 ) به ترتیب ( هو ، هی ) است که چون مقدر است به آن ( ضمیر مستتر ) و سایر ضمایر را ( ضمیر بارز ) می گویند . ضمیر به جای اسم می نشیند از این رو اگر بعد از فعلی فاعل به صورت اسم ظاهر آورده شود آن فعل خالی از ضمیر ( بارز یا مستتر ) خواهد بود . می گوییم: ذَهَبَ الرَّجُل ، ذَهَبَ الرَّجُلانِ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_هفدهم عوامل جزم : هرگاه یکی از عوامل جزم بر سر فعل مضارع داخل شود ، م
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 فعل مضارع گاهی پس از فعل « امر » یا «نهی » به صورت مجزوم می آید و مجزوم شدن آن به خاطر وجود « حرف شرط و فعل شرطی » است که به قرینه حذف گردیده اند. مانند : اِرْحَمْ تُرْحَمْ که در اصل بوده است: اِرْحَمْ [ اِنْ تَرْحَمْ ] تُرْحَمْ ( رحم کن ، [ اگر رحم کنی ] ، مورد ترحم قرار می گیری ). (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_هجدهم صیغه ها : هر کدام از سه وزن ( فَعَلَ ،فَعِلَ ، فَعُلَ ) خود صیغه
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مضارع معلوم : مضارع معلوم ثلاثی مجرد از ماضی آن گرفته می‌شود بدین طریق: ابتدا یک یا ٔ مفتوح « یَ » بر سر صیغه اول ماضی در آورده سپس فا ٔ الفعل را ساکن و لام الفعل را مضموم می کنیم ، حرکت عین الفعل مضارع نیز سماعی است و ممکن است مفتوح یا مکسور و یا مضموم باشد . بنابراین مضارع ثلاثی مجرد معلوم نیز سه وزن دارد ، ( یَفْعَلُ ، یَفْعِلُ ، یَفْعُلُ ) مانند : ذَهَبَ ‌‍‍می شود یَذْهَبُ ( دارد می رود یا خواهد رفت ) ضَرَبَ می شود یَضْرِبُ ( دارد می زند یا خواهد زد ) قَتَلَ می شود یَقْتُلُ ( دارد می کشد یا خواهد کشت ) (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_هجدهم فعل مضارع گاهی پس از فعل « امر » یا «نهی » به صورت مجزوم می آید
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ادوات شرط جازم : عواملی که دو فعل را جزم می دهند دوازده کلمه بوده و همه برای «شرط» می باشد ، فعل اول را « فعل شرط » و فعل دوم را «جواب شرط » می نامند . * اِنْ ( اگر ) ، مانند : اِنْ تَجْتَهِدْ تَنْجَحْ ( اگر تلاش کنی کامروا میشوی ) . * اِذْ ما ( هرگاه ) ، مانند : اِذْ ما تَتَعَلَّمْ تَتَقَدَّمْ ( هرگاه دانش بیاموزی پیشرفت کنی ) . * ما ( هرچه ) ، مانند : ما تأْکُلْ آکُلْ ( هر چه بخوری ، میخورم ) * مَنْ ( هرکس ) ، مانند : مَنْ یَجْتَهِدْ یَنْجَحْ ( هرکس تلاش کند کامروا میشود ) . * مَهْما ( هرگاه) ، مانند : مَهْما تَأْمُرْ بالخَیرِ اَفْعَلْهُ ( هرگاه به کار نیک فرمان دهی ، انجام می‌دهم ) . * اَیّ ( هر کدام) ، مانند: اَیُّ یَجْتَهِدْ یَنْجَحْ ( هرکدام تلاش کند ، کامروا میشود ) . * کَیْفَما ( هر گونه) ، مانند : کَیْفَما تَجْلِسْ اَجْلِسْ ( هرگونه بنشینی می‌نشینم ) . * اَیْنَما ( هرجا ) ، مانند : اَیْنَما تَجْلِسْ اَجْلِسْ ( هرکجا بنشینی می نشینم ) . * حَیْثُما ( هرجا ) ، مانند: حَیْثُما تُسافِرْ اُسافِرْ ( هر جا سفر کنی ، سفر می کنم ) . * اَنَّیٰ ( هرجا) ، مانند: اَنَّیٰ یَذْهَبِ العالمُ یُکْرَمْ ( دانشمند هر جا برود اکرام میشود ) . * مَتیٰ ( هر وقت) ، مانند: مَتیٰ تَدْرُسُوا تَفُوزُوا ( هر وقت درس بخوانید پیروز می شوید ) . * اَیَّانَ ( هرگاه) ، مانند: اَیَّانَ تَسْأَلْنی اُجِبْکَ ( هرگاه از من بپرسی ، پاسخت می گویم ) . توجّه : کلماتی که یک فعل را جزم می دهند ، همگی حرف می باشند و کلماتی که دو فعل را جزم می دهند همگی اسم می باشند به جز دو کلمه ( اِنْ و اِذْ ما ) که حرف اند. مانند: اِنْ تَجْتَهِدْ تَنْجَحْ اِنْ ، حرف جازم ( عامل جزم ) تَجْتَهِدْ ، فعل شرط ( مجزوم به سکون ) تَنْجَحْ ، جواب شرط (مجزوم به سکون ) . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_نوزدهم مضارع معلوم : مضارع معلوم ثلاثی مجرد از ماضی آن گرفته می‌شود بدی
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 صیغه ها : هر کدام از سه وزن ( یَفْعَلُ ،یَفْعِلُ ، یَفْعُلُ ) خود صیغه اول مضارع هستند سایر 13 صیغه را از صیغه اول میگیریم بگونه ای که مجموع آنها به صورت زیر در آید : یَفْعَلُ ، یَفْعَلانِ ، یَفْعَلُونَ تَفْعَلُ ، تَفْعَلانِ ، یَفْعَلْنَ تَفْعَلُ ، تَفْعَلانِ ، تَفْعَلُونَ تَفْعَلینَ ، تَفْعَلانِ، تَفْعَلْنَ اَفْعَلُ ، نَفْعَلُ و همینطور است صرف صیغه های دو وزن دیگر ( یَفْعِلُ ، یَفْعُلُ ) . توجّه کنید : ( یا ٔ ، تا ٔ ، همزه و نون ) حروف اَتَین را که در اول صیغه های مضارع قرار دارند «حروف مضارَعه » یا « علامت فعل مضارع» می نامند ، این حروف در مضارعی که ماضی آن چهار حرفی باشد مضموم و در مضارعی که ماضی آن کمتر از چهار حرف یا بیشتر از آن باشد مفتوح می باشد . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_نوزدهم ادوات شرط جازم : عواملی که دو فعل را جزم می دهند دوازده کلمه بو
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 فعل مضارع گاهی پس از فعل « امر » یا « نهی » به صورت مجزوم می آید . و مجزوم شدنِ آن به خاطر وجود « حرفِ شرط و فعل شرطی » است که به قرینه حذف گردیده اند. اِرْحَمْ تُرْحَمْ که در اصل بوده است : اِرْحَمْ ( اِنْ تَرْحَمْ ) تُرْحَمْ ( رحم کن ، [ اگر رحم کنی ] ، مورد ترحم قرار می گیری ) . اِرْحَمْ : فعل امر اِنْ تَرْحَمْ: حرف و فعل شرط که به قرینه حذف شده‌اند . تُرْحَمْ : جواب شرط ، مجزوم به سکون ، عامل جزم اِنِ شرطِ محذوف است. (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز ✍امام رضا علیه السلام: هركه در قبال خوبى مردم تشكر نكند، از خداوند عزّ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 امام علی (علیه السلام) : بر اثر معاشرت با نابخردان اخلاق فاسد می شود و بر اثر همدمی با خردمندان، اخلاق به درستی می گراید. 📚 میزان الحکمه، ج۶، ص۱۹۱ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیستم فعل مضارع گاهی پس از فعل « امر » یا « نهی » به صورت مجزوم می آید
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 علایم رفع اسم علامت رفع در اصل ( ضمه ) است و در پاره ای موارد « الف و واو » نیابت از ضمه می کنند . پس اسم در حالت رفعی دارای یکی از سه علامت ذیل است : 1. ضمّه ( _ُ _ٌ ) ، در اسم مفرد مانند : در اسم مفرد : سعیدٌ در جمع مکسر : رِجالٌ در جمع مونث سالم : الْمؤمِناتٌ 2. الف ( _َ ا ) ، در مثنی مانند: مُؤمنَانِ 3 . واو ( _ُ و ) ، در جمع مذکر سالم مانند: مُؤمنُونَ ؛ در اسما ٔ ستّه ( ششگانه) که عبارتند از: اَب ( پدر ) اَخ ( برادر ) حَم (بستگان شوهر ) فَم ( دهان ) هَن ( هر چیز که ذکر آن قبیح است ) ذو ( صاحب ). اسم های شش گانه در حالت رفعی به طور مثال هنگام اضافه به (ها ٔ) ضمیر به این صورت استعمال می شوند : اَبُوهُ ، اَخُوهُ ، حَمُوها ، فُوهُ ، هَنُوهُ ، ذُو عِلْم (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام علی (علیه السلام) : بر اثر معاشرت با نابخردان اخلاق فاسد می شود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 امام على (عليه السلام) : السامِعُ لِلغِيبَةِ كالمُغتابِ شنونده غيبت، مانند غيبت كننده است. 📚 ميزان الحكمه، ج۸، ص۶۰۵ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیستم صیغه ها : هر کدام از سه وزن ( یَفْعَلُ ،یَفْعِلُ ، یَفْعُلُ ) خود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ضمائر: « الف »در تثنیه ها ، « واو » در جمع های مذکر ، « نون » در جمع های مؤنث ، « یا ٔ » در مفرد مؤنث مخاطب ضمائر بارز فاعل است . در صیغه های (1، 4، 7، 13، 14 ) ضمائر فاعل مستتر است یعنی در صیغه ( 1 ) هو ، در صیغه ( ۴ ) هی ، در صیغه ( 7 ) أنْتَ ، در صیغه ( 13 ) اَنَا و در صیغه ( 14 ) نَحْنُ . در فعل مضارع دو صیغه جمع مؤنث مبنی و بقیه صیغه ها معرب است ، صیغه های معرب به خودی خود مرفوع می باشند . علامت رفع در صیغه های ( 1، 4، 7 ، 13، 14 ) ضمه لام الفعل و در تثنیه ها ، جمع های مذکر و مفرد مونث مخاطب نون آخر صیغه است که به آن نون عوض رفع می گویند . در دو صیغه جمع مونث ( ۱۶ و ۱۲ ) نون مفتوحه ضمیر است نه علامت رفع . گاهی بر سر فعل مضارع عواملی در می آید که صیغه های معرب آن را مجزوم و یا منصوب می‌کند. (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام على (عليه السلام) : السامِعُ لِلغِيبَةِ كالمُغتابِ شنونده غيبت،
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام جواد عليه السلام: قَد عاداكَ مَن سَتَرَ عَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا لِما تَهواهُ كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بي گمان با تو دشمنى كرده است أعلام الدين حدیث309 (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز امام جواد عليه السلام: قَد عاداكَ مَن سَتَرَ عَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا ل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸امام علی علیه السلام: روزگار دو روز است؛ روزى به كام تو و روزى به زيان تو. چون به كام تو بود، سرمست مشو و چون به زيان تو بود، غمناک مباش؛ زيرا هر دو مايه آزمايش توست. 📚 تحف العقول: ۲۰۷ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_یکم ضمائر: « الف »در تثنیه ها ، « واو » در جمع های مذکر ، « نون
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امر معلوم: فعل امر از مضارع گرفته میشود . البته نه این چنین که صیغه اول آن از مضارع و بقیه صیغه ها از صیغه اول ، بلکه هر کدام از صیغه های آن از همان صیغه مضارع گرفته می شود . شش صیغه غائب و دو صیغه متکلم با درآوردن لام امر بر سر مضارع ساخته می شود و شش صیغه مخاطب با تغییر خاصی در صیغه مضارع ، لذا آن هشت صیغه را امر به لام یا امر غائب و متکلم و این شش صیغه را امر به صیغه یا امر حاضر مینامند. (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_یکم علایم رفع اسم علامت رفع در اصل ( ضمه ) است و در پاره ای موا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مواضع رفع اسم اسم در نه موضع مرفوع می شود : 1. فاعل 2. نائب فاعل 3. مبتدا 4. خبر 5. اسم افعال ناقصه 6. اسم افعال مقاربه 7. اسم حروف شبیه به لَیس 8. خبر حروف مشبه بالفعل 9. خبر « لا » یِ نفی جنس (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸امام علی علیه السلام: روزگار دو روز است؛ روزى به كام تو و روزى به زيان
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 امام على (علیه السلام) : مِنَ التَّوفِیقِ الوُقُوفُ عِندَ الحَیرَهِ درنگ کردن هنگام سرگردانى، از توفیق است. 📚 تحف العقول، ج۸۳ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_دوم امر معلوم: فعل امر از مضارع گرفته میشود . البته نه این چنین ک
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ماضی مجهول : ماضی مجهول را از ماضی معلوم می گیریم برای تبدیل ماضی معلوم به مجهول ما قبل آخر را اگر مکسور نباشد مکسور و حروف متحرک قبل از آن را ( که در ثلاثی مجرد فقط فا ٔ الفعل است ) مضموم می کنیم . مانند : ضَرَبَ ( زد ) می شود ، ضُرِبَ ( زده شد ) عَلِمَ ( دانست) می شود ، عُلِمَ ( دانسته شد ) . بنابراین ماضی مجهول ثلاثی مجرد بیش از یک وزن ندارد و آن ( فُعِلَ ) است . صیغه های ماضی مجهول را همانند ماضی معلوم می سازیم منتها در اینجا اختلاف صیغه ها و ضمائر به خاطر اختلاف نائب فاعل است نه فاعل ، در این جهت سائر افعال مجهول مانند ماضی مجهول است . صرف صیغه ها چنین است : فُعِلَ ، فُعِلا ، فُعِلُوا فُعِلَتْ ، فُعِلَتا ، فُعِلْنَ فُعِلْتَ ، فُعِلْتُما ، فُعِلْتُمْ فُعِلْتِ ، فُعِلْتُما ، فُعِلْتُنَّ فُعِلْتُ ، فُعِلْنا (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_دوم مواضع رفع اسم اسم در نه موضع م
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مواضع رفع اسم اسم در نه موضع مرفوع می شود : 1. فاعل ، اسم مرفوعی است که بعد از (فعل معلوم ) قرار گرفته و فعل به آن نسبت داده شده باشد . مانند : نَصَرَ سعیدٌ : سعید یاری کرد در این مثال ( سعید ) فاعل است ، زیرا بعد از فعل معلومِ ( نَصَرَ ) آمده ، و این فعل به او نسبت داده شده است . اقسام فاعل فاعل بر دو قسم است : 1. اسم ظاهر مانند: نَصَرَ سعیدٌ نَصَرَ : فعل معلوم سعیدٌ : اسم ظاهر ، فاعل نَصَرَ و مرفوع به ضمه 2. ضمیر : ضمیر خود بر دو قسم است • ضمیر بارز مانند: نَصَرْتَ ( تَ ) ضمیر بارز ، فاعل و محلا مرفوع . یَنْصُرُونَ ( و ) ضمیر بارز ، فاعل و محلا مرفوع. اُنْصُرْنَ ( نَ ) ضمیر بارز ، فاعل و محلا مرفوع • ضمیر مستتر مانند : سَعیدٌ نَصَرَ ( هو ) مستتر در نَصَرَ ، فاعل و محلا مرفوع اُنْصُرْ ( اَنْتَ ) مستتر در اُنْصُرْ ، فاعل و محلا مرفوع . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا