ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_سوم ماضی مجهول : ماضی مجهول را از ماضی معلوم می گیریم برای تبدیل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_صرف
#قسمت_بیست_و_چهارم
ضمائر:
کیفیت ضمائر فعل امر مانند مضارع است و نیز ضمائر سایر افعال یعنی:
ثلاثی مزید معلوم ، رباعی مجرد معلوم ،
رباعی مزید معلوم و مجهولِ تمام این افعال ، مانند ضمائر ثلاثی مجرد معلوم است .
ماضی مانند ماضی ، مضارع و امر مانند مضارع ، البته روشن است که ضمیر در فعل معلوم ضمیر فاعل و در فعل مجهول ، ضمیر نائب فاعل می باشد.
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_سوم مواضع رفع اسم اسم در نه موضع م
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_نحو
#قسمت_بیست_و_چهارم
ضمایر بارزی که فاعل واقع می شوند یازده عدد می باشد که برخی از آنها فقط در فعل ماضی و برخی فقط در مضارع و امر و برخی نیز به صورت مشترک استعمال می شوند :
✓ مشترک میان فعل ماضی ، مضارع و امر :
1. الف ( ا ) : نَصَرَا ، یَنْصُرانِ ، اُنصُرا : ضمیر بارز ( ا ) فاعل و محلا مرفوع است .
2. واو ( و ) : نَصَرُوا ، یَنْصُرُونَ ، اُنْصُرُوا : ضمیر بارز واو ( و ) فاعل و محلا مرفوع
3. نون ( ن ) : نَصَرْنَ ، یَنْصُرْنَ ، اُنْصُرْنَ : ضمیر بارز نون ( ن ) فاعل و محلا مرفوع
✓ مختصّ فعل ماضی:
1. تَ : نَصَرْتَ : ضمیر بارز ( تَ ) فاعل و محلا مرفوع است.
2. تُما : نَصَرْتُما : ضمیر بارز ( تُما ) فاعل و محلا مرفوع است.
3. تُمْ : نَصَرْتُمْ : ضمیر بارز ( تُمْ ) فاعل و محلا مرفوع است.
4. تِ: نَصَرْتِ : ضمیر بارز ( تِ ) فاعل و محلا مرفوع است.
5. تُنَّ : نَصَرْتُنَّ : ضمیر بارز ( تُنَّ ) فاعل و محلا مرفوع است.
6. تُ : نَصَرْتُ : ضمیر بارز ( تُ ) فاعل و محلا مرفوع است.
7. نا : نَصَرْنا : ضمیر بارز ( نا ) فاعل و محلا مرفوع است.
✓ مختص فعل مضارع و امر :
1. ی : تَنْصُرِینَ ، اُنْصُرِی : ضمیر بارز یا ٔ ( ی ) فاعل و محلا مرفوع است.
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام على (علیه السلام) : مِنَ التَّوفِیقِ الوُقُوفُ عِندَ الحَیرَهِ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#حدیث_تصویری_روز
🌸 امام على (عليه السلام) :
الحَياءُ سَبَبٌ إلى كُلِّ جَميلٍ
حيا، وسيله اى به سوى همه زيبايى هاست.
📚 بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۱۱
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام على (عليه السلام) : الحَياءُ سَبَبٌ إلى كُلِّ جَميلٍ حيا، وسيله
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#حدیث_تصویری_روز
🌸 امام على (علیه السلام) :
اِلزَمِ الرِّضا ؛ یَلزَمکَ الغَناءُ وَالکَرامَهُ
پیوسته رضایتمند باش تا توانگرى و کرامت همواره با تو همراه باشد.
📚 عیون الحکم والمواعظ، ج۸۶
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_چهارم ضمایر بارزی که فاعل واقع می شوند یازده عدد می باشد که برخ
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_نحو
#قسمت_بیست_و_پنجم
ضمایر مستتری که فاعل واقع میشوند پنج عدد می باشند برخی از آنها مشترک میان ماضی ، مضارع و امر بوده و برخی مخصوص مضارع و امر می باشند .
✓ مشترک
1. هُو : سَعیدٌ ضَرَبَ ، یَضْرِبُ ، لِیَضْرِبْ ( در این سه فعل « هُوَ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. )
2. هیَ : فاطِمةُ ضَرَبَتْ ، تَضْرِبُ ، لِتَضْرِبْ ( در این سه فعل « هیَ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. )
✓ مخصوص مضارع و امر:
1. اَنْتَ : تَضْرِبُ ، اِضْرِبْ ( در این دو فعل « اَنْتَ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. )
2. اَنَا : اَضْرِبُ ، لِاَضْرِبْ ( در این دو فعل « اَنَا » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است. )
3. نَحْنُ : نَضْرِبُ ، لِنَضْرِبْ ( در این دو فعل « نَحْنُ » ی مستتر ، فاعل و محلا مرفوع است.)
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_چهارم ضمائر: کیفیت ضمائر فعل امر مانند مضارع است و نیز ضمائر سای
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_صرف
#قسمت_بیست_و_پنجم
ابواب ثلاثی مجرد :
باید دانست که مضارع «فَعَلَ » ممکن است بر یکی از سه وزن « یَفْعَلُ ، یَفْعِلُ ، یَفْعُلُ » و مضارع « فَعِلَ » ممکن است بر یکی از دو وزن « یَفْعَلُ ، یَفْعِلُ » بیاید و مضارع « فَعُلَ » فقط بر وزن « یَفْعُلُ » می آید .
به عبارت دیگر در فعل ثلاثی مجرد معلوم به این چند گونه ماضی ، مضارع برخورد خواهیم کرد :
1. فَعَلَ ، یَفْعَلُ
مانند : مَنَعَ، یَمْنَعُ
2. فَعَلَ ، یَفْعِلُ
مانند: ضَرَبَ ، یَضْرِبُ
3. فَعَلَ ، یَفْعُلُ
مانند: نَصَرَ ، یَنْصُرُ
4. فَعِلَ ، یَفْعَلُ
مانند: سَمِعَ ، یَسْمَعُ
5. فَعِلَ ، یَفْعِلُ
مانند: حَسِبَ ، یَحْسِبُ
6. فَعُلَ ، یَفْعُلُ
مانند: کَرُمَ ، یَکْرُمُ
هر کدام از این اقسام ماضی ، مضارع را باب مینامند . بنابراین فعل ثلاثی مجرد دارای شش باب است.
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام على (علیه السلام) : اِلزَمِ الرِّضا ؛ یَلزَمکَ الغَناءُ وَالکَرا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#حدیث_تصویری_روز
🌸 امام علی (علیه السلام) :
دوام عبادت، دلیل دست یافتن به خوشبختی است.
📚 میزان الحکمه، ج۵، ص۳۰۳
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_پنجم ابواب ثلاثی مجرد : باید دانست که مضارع «فَعَلَ » ممکن است
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_صرف
#قسمت_بیست_و_ششم
مضارع مجهول
مضارع مجهول از مضارع معلوم گرفته میشود.
برای تبدیل مضارع معلوم به مجهول ، حرف مضارع را اگر مضموم نباشد مضموم و ما قبل آخر را اگر مفتوح نباشد را مفتوح میکنیم .
مانند:
یَعْلَمُ ( می داند ) می شود یُعْلَمُ ( دانسته می شود)
یَنْصُرُ ( یاری می کند) می شود یُنْصَرُ ( یاری می شود )
بنابراین مضارع مجهول ثلاثی مجرد نیز فقط یک وزن دارد و آن « یُفْعَلُ » است .
صیغهسازی مضارع مجهول همانند معلوم و صرف آن از این قرار است :
یُفْعَلُ ، یُفْعَلانِ ، یُفْعَلُونَ
تُفْعَلُ ، تُفْعَلانِ ، یُفْعَلْنَ
تُفْعَلُ ، تُفْعَلانِ ، تُفْعَلُونَ
تُفْعَلینَ ، تُفْعَلانِ، تُفْعَلْنَ
اُفْعَلُ ، نُفْعَلُ
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
May 11
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_پنجم ضمایر مستتری که فاعل واقع میشوند پنج عدد می باشند برخی از
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_نحو
#قسمت_بیست_و_ششم
فاعل و نایب فاعل
مطابقت فعل و فاعل ( در مذکر و مونث بودن )
* هرگاه فاعل مذکر باشد ، فعل نیز مذکر می آید .
مانند: نَصَرَ سعیدٌ
* هرگاه فاعل مونث حقیقی باشد ، فعل نیز مونث می آید .
مانند : نَصَرَتْ فاطمةُ
در چند مورد استعمال فعل به هر دو صورت _ مذکر و مونث _ جایز است :
1. هرگاه فاعل« مونث مجازی » باشد.
مانند:
طَلَعَ الشَّمْسُ
طَلَعتِ الشَّمْسُ
چون فاعل مونث مجازی است ، فعل به هر دو صورت استعمال شده است .
2. هرگاه فاعل « جمع مکسر » باشد.
مانند:
ذَهَبَ الخُطَباءُ
ذَهَبَتِ الخُطَباءُ
چون فاعل جمع مکسر است ، فعل به هر دو صورت استعمال شده است.
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_بیست_و_ششم مضارع مجهول مضارع مجهول از مضارع معلوم گرفته میشود. برای تب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_صرف
#قسمت_بیست_و_هفتم
امر مجهول:
امر مجهول از مضارع مجهول گرفته میشود و همانند امر معلوم هر صیغه آن از همان صیغه مضارع .
برای تبدیل هر کدام از صیغههای مضارع مجهول به امر ،لام امر مکسور در اول آن آورده علامت رفع را از آخر میاندازیم.
مانند:
یُعْلَمُ ( دانسته می شود) می شود لِیُعْلَمْ ( باید دانسته شود )
تُضْرَبُ ( زده می شوی) می شود لِتُضْرَبْ ( باید زده شوی ) .
بنابراین تمام صیغههای امر مجهول بالام امر ساخته میشود و صرف آن چنین است :
لِیُفْعَلْ ، لِیُفْعَلا، لِیُفْعَلُوا
لِتُفْعَلْ ، لِتُفْعَلا، لِیُفْعَلْنَ
لِتُفْعَلْ ، لِتُفْعَلا، لِتُفْعَلُوا
لِتُفْعَلی ، لِتُفْعَلا، لِتُفْعَلْنَ
لِاُفْعَلْ ، لِنُفْعَلْ
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امام علی (علیه السلام) : دوام عبادت، دلیل دست یافتن به خوشبختی است.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#حدیث_تصویری_روز
🌸 امام على (عليه السلام) :
إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ
اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد.
📚 غررالحكم، حدیث۳۷۴۱
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_ششم فاعل و نایب فاعل مطابقت فعل و فاعل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_نحو
#قسمت_بیست_و_هفتم
نایب فاعل :
اسم مرفوعی است که پس از فعل «مجهول» میآید ، و فعل مجهول به آن نسبت داده میشود .
در حقیقت ، نایب فاعل همان مفعولی است که فعل معلوم بر آن واقع شده و پس از حذف فاعل به جای آن آمده و اعرابِ فاعل را به خود گرفته است.
مانند:
قَتَلَ سعیدٌ علیّاً ( سعید ، علی را کشت )
قَتَلَ : فعل معلوم
سعیدٌ : فاعل مرفوع
علیّاً : مفعول منصوب
قُتِلَ علیٌّ ( علی کشته شد )
قُتِلَ : فعل مجهول
علیٌّ : نایب فاعل مرفوع
در این مثال «علی» همان مفعول جملهٔ پیش بوده که پس از حذف « سعیدٌ » که فاعل است به جای آن نشسته و اعراب آن را پذیرفته است .
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_بیست_و_هفتم نایب فاعل : اسم مرفوعی است که پس از فعل «مجهول» میآید ،
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#علم_نحو
#قسمت_بیست_و_هشتم
عدم مطابقت فعل و فاعل در عدد:
هرگاه فاعل اسم ظاهر باشد ، فعل همواره به صورت مفرد آورده میشود ، هرچند فاعل آن مثنی و جمع باشد .
مانند:
مذکر : نَصَرَ مُؤْمِنٌ _ نَصَرَ مُؤمِنانِ _ نَصَرَ مُؤمِنُونَ
مؤنث : نَصَرَتْ مُؤمِنَةٌ _ نَصَرَتْ مُؤمِنَتانِ _ نَصَرَتْ مُؤمِنَاتٌ
و در مثال دیگر :
ذَهَبَتْ مُعَلِّماتٌ :
ذَهَبَتْ : فعل ماضی ، مبنی بر فتح
مُعَلِّماتٌ : اسم ظاهر و فاعلِ ( ذَهَبَتْ ) و مرفوع ، علامت رفع آن « ضمه » است .
ذَهَبَ مُعَلِّمانِ :
ذَهَبَ : فعل ماضی ، مبنی بر فتح
مُعَلِّمانِ : اسم ظاهر و فاعلِ (ذَهَبَ ) و مرفوع ، علامت رفع آن « ن » است.
(ڪپے مجازاست
بہشرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات)
#قرآن
#طنین_وحی
#امام_زمان_عج
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#مدرس_ناجی
https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5