eitaa logo
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
1.6هزار دنبال‌کننده
728 عکس
178 ویدیو
4 فایل
دوره‌های ترجمه ی طنین وحی راهی به سوی توانایی ترجمه ی این کتاب الهی است.برای ورود به دوره‌ها به ادمین(خانم زرین) @Smmm60 مراجعه نمایید تبادل👇🏻 @ghoraan_naji https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 استفاده ونشر مطالب کانال صدقه جاریه است
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_سی_و_دوم ادامه مطلب ... قاعده هفتم : (یاء) ساکن ماقبل مضموم قلب به (و
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مثال مثال بر دو نوع است : 1. واوی مانند: وَعَدَ ( وعده داد ) 2. یائی مانند: یَسَرَ ( آسان شد ) مثال واوی ثلاثی مجرد دارای دو قاعده خصوصی است : 1. از مصدر آن اگر بر وزن «فِعْل»باشد ، غالباً واو فاء الفعل پس از نقل حرکتش به مابعد می‌افتد و به جای آن یک تاء در آخر آورده می‌شود . مانند: وِعْد ( وعده دادن ) ← عِدَة وِصْل ← صِلَة گاهی در مصدر و از وزن «فَعْل» مثال واوی نیز قاعده فوق جاری می‌شود مانند : وَسْع ← سَعَةَ وَضْع ← ضَعَة لکن غالباً جاری نمی شود مانند: وَقْت ، وَزْن و ... 2. از مضارع معلوم آن اگر بر وزن «یَفْعِلُ» مکسور العین باشد فاء الفعل حذف میشود مانند : یَوْعِدُ ← یَعّدُ . این قاعده در چند مضارع مفتوح العین نیز جاری می‌شود از قبیل : یَوْسَعُ ← یَسَعُ یَوْضَعُ ← یَضَعُ یَوْطَأ ← یَطَأُ امر معلوم چنین افعالی نیز نظیر مضارع معلوم آن محذوف الفاء خواهد بود مانند: لِیَعِدْ ، لِیَعِدا ، لِیَعِدوا ... عِدْ ، عِدا ، عِدوا ... اما در مضارع و امر مجهول ، واو حذف نمی‌شود می‌گوییم : یُوعَدُ ، یُوعَدانِ ... لِیُوعَدْ ، لِیُوعَدا ... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_هشتم مقصد چهارم: حسین و محل شهادت ، بعد از شهادت وقبل از دفن امام
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد پنجم: حسین و برزخ جایگاه حسین در برزخش نیز خصوصیت دیگري دارد ؛ در حدیث آمده است که حسین در یمین عرش قرار دارد و به قتلگاه ، لشگرگاه و زائران خود می نگرد . آن حضرت بهتر از هر کسی ، آنها را می شناسد و به مقام و منزلت زائران خود در نزد خداوند آگاه است . حسین گریه کنندگان بر خود را می بیند و براي آنان طلب آمرزش می کند و می فرماید : اي گریه کننده بر من ، اگر بدانی که خداوند چه چیزي را براي تو فراهم کرده ، خوشحالی ات بیش از غم و غصه ات می شود . مقصد ششم: جایگاه حسین علیه السلام در روز حشر در روایات آمده است که امام حسین علیه السلام در روز حشر مجلسی دارد که از خصوصیت ویژه اي برخوردار است . اهل آن مجلس که گریه کنندگان و زائران آن حضرت از آن جمله اند ، با آرامش و اطمینان خاطر چنان شیفته سخنان امام حسین علیه السلام می شوند که از همه لذت ها چشم می پوشند و هر چند همسران بهشتی آنان ظاهر می دارند که ما در بهشت مشتاق شما هستیم آنها سخن امام حسین را بر آن همسران و بهشت ترجیح می دهند . همچنین امام حسین علیه السلام در محشر جایگاه خاصی دارد که به موجب آن اهل محشر مضطرب می شوند و آن زمانی است که حسین علیه السلام بی سر و در حالی که از رگ هاي گردنش خون می ریزد ، ایستاده محشور می شود و حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها وقتی به آن صحنه مینگرد ، فریاد می زند . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_سی_و_دوم ویژگی های مبتدا و خبر : 1. غالباً مبتدا «معرفه» و خبر «نکر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 اقسام خبر : خبر در جمله‌های اسمیه به سه صورت استعمال می‌شود : اسم مفرد ، جمله ، شبه جمله ✓ اسم مفرد : 1. مشتق : علیٌ عادلٌ ( علی دادگر است ) علیٌ : مبتدا عادلٌ : خبر 2. جامد : علیٌ أَسدٌ ( علی چون شیر است ) علیٌ : مبتدا أَسدٌ : خبر ✓ جمله: 1. فعلیه: علیٌ یَنْجَحُ ( علی کامیاب می شود ) علیٌ : مبتدا یَنْجَحُ : خبر 2. اسمیه : علیٌ اَبوه عالمٌ ( علی پدرش دانشمند است ) علیٌ : مبتدا اَبوه عالمٌ : خبر ✓ شبه جمله: 1. جار و مجرور : علیٌ فی الدار ( علی در خانه است ) علیٌ : مبتدا فی الدار: خبر 2. ظرف: علیٌ فَوقَ الکُرسیّ ( علی روی صندلی است ) علیٌ : مبتدا فَوقَ الکُرسیّ : خبر نکته مهم: جمله ها و شبه جمله‌ها در حکمِ کلماتِ مبنی هستند ، لذا اعرابشان «محلی» می‌باشد ؛ براین اساس دو جملهٔ : «یَنْجَحُ» و «ابوهُ عالمٌ» و نیز دو شبه جملهٔ «فی الدار» و «فَوقَ الکُرسیّ» خبر مبتدا بوده و محلاً مرفوع می باشند . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد هفتم: حسین در بهشت هر یک امامان در روز جزا و هنگام ورود به بهشت مقام مخصوصی دارند ، اما حسین علیه السلام در آن روز درجات خاصی دارد که پیامبر اسلام (ص ) از آن خبر داده و فرمودند : اي حسین ! تو در بهشت درجاتی داري که تنها با شهادت به آن نایل می شوي . با این همه حسین علیه السلام براي سرتاسر بهشت زینت است و گویی آن حضرت در سرتاسر بهشت حضور دارند و همه براي آن حضرت است . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امیرالمؤمنین (عليه السلام) : لا تَستَبطِئْ إجابَةَ دُعائكَ و قد سَدَد
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنها را نگهداری) 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_دهم مقصد هفتم: حسین در بهشت هر یک امامان در روز جزا و هنگام ورود ب
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 صفات ، اخلاق و عبادات عام و مطلق امام حسین علیه السلام منظور از صفات ، اخلاق و عبادات ؛ صفات مربوط به امامت نمی باشد ، که عقل را به کنه آنها راهی نیست ؛ بلکه بیان دو نوع از خصوصیات آن حضرت است : الف : صفات و عبادات مطلق امام در طول عمر شریفشان ب : ویژگی آن صفات و عبادات در روز عاشورا تفصیل هر یک از خصوصیات به این شرح است : امام هرگز تن به ذلت نمی دهند: امام حسین علیه السلام در این باره ویژگی خاصی دارند . وقتی از آن حضرت خواستند که حکم یزید و پسر زیاد را بپذیرد ، فرمود : نه ، هرگز ، به خدا قسم ، ذلیلانه بیعت نمی کنم و مانند بردگان اقرار نمی نمایم . تا جایی که گفته اند : این حسین علیه السلام بود که نپذیرفتن ظلم را سنت نهاد و همه کسانی که تن به ذلت نمی دهند به آن حضرت اقتداء می کنند . امام حسین و شجاعت: در این باره امام ویژگی خاصی دارند ؛ از این رو گفته اند : شجاعت حسینی . در روز عاشورا آن چنان شجاعتی از امام حسین علیه السلام بروز کرد ، که از هیچ کس سر نزده است ؛ حتی از پدر بزرگوارش که به کرار معروف است و دیگرانی که به شجاعت شهرت دارند ، چنین حالتی رخ نداد. ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_یازدهم صفات ، اخلاق و عبادات عام و مطلق امام حسین علیه السلام منظ
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 امام حسین و عبادت: عبادت امام نیز حالت خاصی دارد که از زمانی که در شکم مادر بودند و مادر از ایشان ذکر و تسبیح می شنید ، تا زمانی که سر مبارکشان بر نیزه ها رفت ، ادامه داشت . و این ویژگی علاوه بر آن چیزي است که امام سجاد علیه السلام - وقتی به او گفته شد چقدر فرزندان پدرت اندك است -فرمودند : در شگفتم چگونه کسی که در هر شب هزار رکعت نماز می خواند ، فرزندي داشته باشد . امام و احترام به سائل: امام حسین علیه السلام ، هنگام بخشش به سائل دچار شرم و حیا می شدند و بر او رفت می کردند . حکایت یک عرب بادیه نشین که از امام ضمن خواندن ابیاتی درخواستی کرد ، از آن جمله است . حضرت وارد خانه شدند و چهار هزار درهم در عبایشان پیچیدند و آن را به خاطر شرم و حیا از سائل از شکاف در خانه به او دادند و گفتند : بگیر ، من از تو معذرت می خواهم که اگر در آینده مال و ثروتی به دست آوردیم ، ابر رحمت ما بر تو خواهد بارید ؛ اما چه کنم که زمانه متحول است و ما از مال و دنیا اندکی داریم . نمونه دیگر این که امام به سائلی هزار (درهم ) دادند . سائل آن را گرفت و شروع به شمارش آن کرد . خازن آن حضرت به او گفت : مگر چیزي فروخته اي که بهاي آن را با دقت می شماري ؟ گفت : بله ، آبروي خود را داده ام . امام فرمود : سه هزار به او بدهید . هزار براي اینکه سائل است . هزار درهم براي آبرویش و هزار هم براي اینکه نزد ما آمده. ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_سی_و_سوم اقسام خبر : خبر در جمله‌های اسمیه به سه صورت استعمال می‌شود :
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مطابقت خبر با مبتدا : هرگاه خبر مشتق باشد در عدد ( مفرد ، مثنی و جمع بودن ) و در جنس ( مذکر و مونث بودن ) با مبتدا مطابقت می‌کند . مانند: اَلتّلمیذُ مُجِدُّ مذکر : اَلتّلمیذانِ مُجِدّانِ اَلتّلامیذُ مُجِدُّونَ التّلمیذةُ مُجِدَّةٌ مونث : التّلمیذَتانِ مُجِدَّتانِ التّلمیذاتُ مُجِدّاتٌ التّلمیذانِ : مبتدا ، مثنی مذکر مُجِدّانِ : خبر ( مفرد مشتق ) مثنی مذکر التّلمیذاتُ : مبتدا ، جمع مونث مُجِدّاتٌ : خبر ( مفرد مشتق) ، جمع مونث هرگاه خبر جامد باشد ، مطابقت لازم نیست . مانند: العُلماءُ سِراجُ الاُّمَّة ( دانشمندان مشعل فروزان امت هستند ) سِراجُ : خبر ، مفرد ، جامد * توجه : منظور از مفرد در بحث اقسام خبر ، خبری است که نه جمله باشد و نه شبه جمله ؛ بدین جهت به خبری که اسم مثنی و جمع باشد ، مفرد گفته می‌شود . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 نمونه سوم ؛ شخصی نامه اي به امام داد . امام حسین علیه السلام قبل از خواندن آن فرمودند : خواسته ات بر آمده است . کسی از امام پرسید : آیا ملاحظه فرمودید در نامه چه نوشته است ؟ امام فرمودند : خداوند از انتظار او در نزد من به مقداري که نامه را بخوانم ، سؤ ال خواهد کرد . این صفت خاص در امام به حدي بود که حتی وقتی می خواست به جاهلی هم مطلبی را بیاموزد ، از او شرم می کرد . در روایت است که امام پیرمردي را دید که وضو را بخوبی بلد نیست ، امام خواست به او یاد بدهد ، اما از اینکه او تحقیر شود ، حیا می کرد . به او فرمود : من و برادرم نزد تو وضو می گیریم ، آنگاه تو بگو وضوي کدامیک بهتر است . امام حسن و امام حسین علیهم السلام وضو گرفتند و آن مرد صحرانشین گفت : هر دوي شما خوب وضو می گیرید، اما این من هستم که وضو گرفتن را بلد نبودم . امام حسین و رفع هم و غم امام نسبت به گرفتاران و اهل غم ، رقت خاصی داشتند. روزي بر اسامه که در حال احتضار بود ، وارد شدند . چون حضرت را دید آهی کشید و اظهار غم و اندوه کرد . امام علت را جویا شد . اسامه گفت : شصت هزار درهم بدهی دارم . امام فرمود : دین تو را ادا می کنم. گفت : دوست دارم مدیون نمیرم . امام دستور داد مال را حاضر کردند و قبل از آنکه اسامه جان سپارد ، آن را به طلبکارانش پرداخت کرد . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 امام و اعطاي صدقات امام حسین علیه السلام در این باره ویژگی خاصی داشت که نمونه آن در دیگران وجود ندارد . از جمله اینکه در روز عاشورا در پشت آن حضرت چین و چروك هایی دیده شد . در این باره از امام سجاد علیه السلام سؤال کردند، فرمودند : این زخم ها در اثر بند زنبیلی بود که با آن شبانه براي یتیمان و بیوه زنان غذا می برد. بیننده اي گفت: پشتی که مخفیانه و شبانه براي یتیمان غذا می برد ، درهم شکسته است . امام و اهتمام ویژه به نجات دادن از عذاب امام حسین علیه السلام عزمی خاص در نجات دادن بندگان از عذاب الهی داشت ، و به همین خاطر سخت ترین تکالیف را برگزید تا به درجه خاصی نایل شود که شفاعتشان درباره کسانی که مستوجب کیفر شده اند ، مؤ ثر واقع شود و این منظور حتی دشمنان را هم در بر می گیرد . امام براي رفع عذاب از آنها هم سعی فرمود . حتی امام بر روي کسی که براي جداکردن سر مبارکش آمده بود ، لبخند زد و او را نصیحت فرمود! امام حسین علیه السلام آنگاه که ملاحظه فرمود نجات دادن کلی آنها از عذاب امکان ندارد ، سعی کرد ، عذاب آنها را کاهش دهد . کما اینکه این قضیه درباره هرثمه بن ابی مسلم واقع شد . وقتی موعظه امام او را نجات نداد ، امام حسین علیه السلام فرمود : از اینجا دور شو که ما را نبینی و صداي ما را نشنوي . امام به عبیدالله جعفی نیز همین نصیحت را فرمود . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 امام حسین و شدت خوف از خدا شدت خوف امام از خدا به حدي بود که هرگاه وضو می گرفت رنگ چهره اش دگرگون می شد و بدن مبارکشان به لرزه می افتاد و می فرمود: شایسته است که مؤمن وقتی در پیشگاه خداوند قهار قرار میگیرد رنگ چهره اش زرد شود و بدنش به لرزه افتد. کسانی که این حالت را در امام مشاهده می کردند، از این حالت ایشان در شگفت می شدند و می گفتند: چقدر از خدایت خوف داري؟! امام در جواب می فرمود: در روز قیامت تنها کسانی در امان هستند که در دنیا از خدا خوف دارند. واي بر ما! حسین سیدالشهداء آنگاه که براي عبادت خدا وضو می گیرند از شدت خوف بدنشان می لرزد و رنگ چهره شان زرد میشود، اما ما به ارتکاب گناهان بزرگ مشغولیم و هیچ نگران نیستیم؛ پس چگونه ادعا می کنیم که حسین علیه السلام اسوه و الگوي ماست؟! ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 زیارت ناحیه مقدسه زیارتی است که به امام حسین (ع) اختصاص دارد. این زیارت ابتدا از «ناحیه مقدسه» امام زمان(عج) صادر و به یکی از نایبان خاص داده شده است. آنگاه از طریق ایشان به یکی از مشایخ شیخ مفید و سپس به دست این بزرگوار، آنگاه به دست سید مرتضی و ابن مشهدی رسیده است. شیخ مفید به عنوان اولین ناقل زیارت ناحیه مقدسه و شیخ محمد ابن مشهدی فرموده‌اند: زیارت ناحیه مقدسه مخصوص روز عاشوراست ولی بزرگان دیگر نظیر سید مرتضی، سید بن طاووس، علامه مجلسی این زیارت را مطلقه دانسته‌اند. خصوصا اینکه سید مرتضی آن را در همه ایام می‌خوانده است. (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴