eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
477 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ و اینک اقتصاد اسلامی در برابر اقتصاد لیبرال ✳️ مناظره دیشب دکتر و ، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب اقتصاد اسلامی چیست و نقطه محوری تمایز آن از سرمایه داری و سوسیالیسم کدامست؟ ✳️ پاسخ در مبانی فلسفی الهی آن نهفته است، اقتصاد اسلامی یک اقتصاد الهی است که می‌گوید امور اقتصادی باید بر اساس فرامین الهی نه عقلانیت محدود بشر اداره شود، عواید اقتصادی باید عادلانه و متوازن توزیع شود نه بر اساس نظم کور بازار آزاد، ✅ در اقتصاد الهی، اقتصاد ابزاری برای تکاثر سرمایه و تفاخر بدان نیست(الهیکم التکاثر حتی زرتم المقابر)، بلکه ابزاری برای کمک به تکامل و کوثری شدن انسان است، انسانی که نماز می خواند و در راه خدا انفاق میکند(فصل لریک و انحر) ✅ اقتصاد لیبرال در تدبیر امور اقتصادی جامعه خدا را کنار می‌گذارد (خدای ساعت‌ساز) و تدبیر را به نظم خودجوش بازار می سپارد، نظم رقابتی خیالی که دچار شکست می‌شود و توزیع منافع در آن به شدت ناعادلانه و نامتوازن است، مشکلی که حتی مداخله سوسیالیستی دولت نیز نمی‌تواند آن را حل کند. ✅ اقتصاد اسلامی خلق پول از هیچ را آکل مال به باطل و رباخواری را حرام می داند و دنبال نظم اقتصادی است که طبقه محروم زیر چرخ دنده‌های کارخانه سرمایه دار له نشود. ❇️ ما هنوز در جنگ فکری ترسیم مرزهای اقتصاد اسلامی و مکاتب رقیب قرار داریم، باید نسخه های عملیاتی آن برای تدبیر امور اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم، راهی دراز در پیش است و تلاش فکری زیادی نیاز است، ما به های زیادی نیاز داریم که خطوط مرزی اقتصاد ما را ترسیم کنند. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
اندیشه اسلامی! 📌یکی از نتائج یا حواشی حوادث منطقه‌ی ما - که بالاتر از حواشی است - غلط از آب درآمدن تئوری‌های غربی است. همه‌ی تئوری‌های اینها در زمینه‌ی اقتصاد - که حالا وضع اقتصادی‌شان را دارید مشاهده میکنید - در زمینه‌ی سیاست، اداره‌ی سیاسی آنها، مدیریت سیاسی آنها، اینجور دارد در این منطقه به گل می‌نشیند. 📍بعد از این همه کاری که در این منطقه کردند و نفوذی که پیدا کردند، حضور سیاسی و اقتدار سیاسی آنها اینجور دارد نابود میشود. اینها نشان میدهد که تئوری‌پردازی‌های غربی در زمینه‌ی سیاست، در زمینه‌ی اقتصاد، تئوری‌های ناقص و عقیم و بی‌خاصیتی است؛ ✅ما را بیشتر تشویق میکند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشه‌ی اسلامی را پیدا کنیم. 1390/06/02 💠 @najvaeqtesad
معرفی کتاب 📚کتاب پول راستین: طرح کتاب مقدس برای پول و بانکداری، اثر گری نورث و ترجمه سید مجتبی فائزی چاپ شده در انتشارات دنیای اقتصاد، به بررسی تاریخی تحول و تطور پول می‌پردازد. 📕این کتاب با بهره‌گیری از متن کتاب مقدس به عنوان منبع تاریخی، مفهوم و مصداق پول در طول تاریخ را در اقوام مختلف از جمله قوم بنی اسرائیل توضیح می‌دهد. علاوه بر نگاه تاریخی کتاب، به نگاه اخلاقی نسبت به پول پرداخته و توضیح می‌دهد چگونه پول و بانکداری انحراف یافته و شاخص پول راستین از لحاظ علمی و فنی چیست. پول متعارف و نظام‌های اقتصادی مبتنی بر پول در عصر حاضر حاصل تغییر و تحولات بسیاری در طول تاریخ است. این کتاب با بهره‌گیری از نمونه‌های آشنا و قابل فهم عموم و با رجوع به آیات کتاب مقدس، سیر این تغییر و تحولات تاریخی را بیان کرده است و مسائل پیچیده اقتصادی مانند قانون گرشام، نظریه برابری ارزش، بانکداری اندوخته کسری، تورم، ربا و موارد دیگر را با زبانی ساده روشن کرده و فاصله وضع موجود نظام پولی را با پول راستین نشان می‌دهد. مطالعه بیشتر در https://masuoddavodi.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=20852 💠 @najvaeqtesad
این نظام ماست! 🔰حالا من و شما که مسئول در این نظام هستیم، مظهر واقعی و حقیقی صبر ما، صبر بر این اصول و این مبانی و این پایه‌‏هاست. باید از میدان در نروید. این‏جور نباشد که اگر چنانچه درباره‏‌ی قصاص اسلامی، درباره‌‏ی اقتصاد اسلامی، در باره‏‌ی شکل حکومت اسلامی، درباره‌‏ی قانون اساسی شما، هو و جنجال و هیاهو در دنیا راه انداختند- که امکانِ این کار را هم دارند که هیاهو راه بیندازند- شما جا بزنید؛ نه، بر مبانی خودتان پافشاری کنید. ❇️مبانی شما، عبودیت خداست، خدمت به بندگان خداست، دشمنی با دشمنان خداست، دشمنی با دشمنان بندگان خداست؛ این‌‏هاست شعارهای ما. ✅نظام جمهوری اسلامی نظامی است بر این پایه‏‌ها؛ نظامی است عقلانی، نظامی است دانشی. عقلانیت باید بر تمام ارکان این نظام از بالا تا پائین حاکم باشد؛ اما عقلانیت به معنای تسلیم نیست؛ عقلانیت به معنای هزیمت نیست؛ عقلانیت برای پیش رفتن و در جهت یافتن راه‌هائی برای هرچه موفق‌‏تر شدن در رسیدن به این آرمان‏‌هاست. 1387/06/19 💠 @najvaeqtesad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمی‌شود؟ گفت‌و‌گویی با دکتر درخشان 🔺 تصمیم‌گیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند 🔺 دانشگاه‌ها نمی‌خواهند از چارچوب کتاب‌های درسی فراتر بروند 🔺 نیاز به جریان‌سازی فکری داریم هرچند خیلی‌ها درمقابل ما موضع بگیرند. @dr_izadkhah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار کارگران: باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود/ درآمد باید با کار ارتباط مستقیم داشته باشد 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔸چی زیر سر این عمامه است!؟🔸 🔰از این شعائر اسلامی چه چیزی دارد که اینها با آن مخالفند. چی زیر سر عمامه است که اینها مخالفند و چی زیر سر مجالس عزاست که اینها با آن مخالفند.از این، چه چیزی می‌آید از مجالس عزا، هماهنگ کردن همه ملت. همه ملت در یک روزی از منزلها بیرون می‌ریزند و فریاد می‌زنند. 🔰 اگر یک وقتی اینها فکر این را کرده‌اند، اگر یک وقتی خطبایی که در بین اینها هستند و علمایی که در بین اینها هستند، با هم قرار دادند که در این روز، اینها را منسجم بر ضد یک قدرتی بکنند، چه خواهد شد؟ 🔰اینها از این می‌ترسند. با گریه، شما هی بنشینید گریه کنید، اما نفت را به ما بدهید، ما اشکال نداریم! هی مجلس بگیرید، با ما مخالفت نکنید، اشکال ندارد! 📌امام خمینی (ره)؛ 14 آبان 1359 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/08/14/1 💠 @najvaeqtesad
لیبرالیسم وحشی! لیبرالیسم وحشی به مفهوم افراطی و بدون محدودیت از لیبرالیسم است که در آن، حقوق فرد بر هر چیز دیگر قرار دارد و دولت باید به حداقل کاهش یابد. در این نوع لیبرالیسم، تلاش برای کاهش هزینه‌های دولت، خصوصی‌سازی صنایع عمومی و حذف قوانین محافظت از محیط زیست و حقوق کارگران، به عنوان راهکارهای اصلی برای تحقق ایدئولوژی شناخته شده است. لذا، ليبراليسم وحشي باعث شده است که تفکرات سياسي در جامعه هاي مختلف جدي تحول پيدا کند. 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از احمد نبویان
💢آیا واردات خودرو، باعث ارزونی خودرو داخلی میشه؟ معادله ساده‌ست: قیمت خودروهای داخلی هم مثل خودروهای خارجی بر اساس تعیین میشه(چون مواد اولیه تولید داخل، دلاری قیمت‌گذاری میشه) واردات خودرو، تقاضای ارز بالاتر تقاضای ارز بیشتر، قیمت ارز بالاتر در نتیجه، همه‌چیز گرونتر 💠 احمد نبویان 🇮🇷 🔗@ahmad_nabavian
هزار صفحه اقتصاد اسلامی✌️🇮🇷 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
خیلی ساده است عده‌ای بچه پولدار خودرو خارجی می‌خواهند در رسانه پول خرج می‌کنند شهروندان فریب می‌خورند شهروندان به مسئولین شهر فشار می‌آورند واردات خودرو آزاد می‌شود برای واردات ارز نیاز است تقاضای ارز بالا می‌رود قیمت دلار بالا می‌رود در نتیجه تورم بالا می‌رود سفره مردم کوچک می‌شود مافیا می‌برند شهروندان با هم و با گادفادر! دعوا می‌کنند! مافیا با ماشین‌های خارجی‌شان دور دور می‌کنند! خودروهایی که هیچ وقت شهروندان نمی‌توانند بخرند! و البته با بالارفتن نرخ ارز همان خودروهای داخلی را هم نمی‌توانند سوار شوند! به قول پرفسور درخشان: در هیچ دوره‌ای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیا دفاع نکرده‌اند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
❇️گزاره‌ای خاص الخاص از علم اقتصاد اسلامی 📍از نگاه اسلام، باید ناشی از سعی و و تلاش باشد؛ بنابراین پول‌ها و ، ، ، ، ، به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است. ⏪وجود مصادیقی از مُترَفین و انسان‌های غرق در ثروت و فساد و غرور در جامعه، ناشی از قطع شدن ارتباط درآمد با کار و تلاش است. فرهنگ‌سازی در این زمینه، کار بسیار دشوار و بلندمدت اما کاملاً ضروری است و هر گام در مبارزه با فساد، گامی در ایجاد این فرهنگ است. ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ 💠 @najvaeqtesad
🌱 به نام حق 😎 اندر عجایب لیبرال‌ها ! جان مینارد کینز : «اقتصاددانان معمولاً بردگان یکی از فلاسفه دوران گذشته بوده‌اند» 📚پیرو و. مینی، فلسفه و اقتصاد؛ مبادی و سیر تحول نظریه اقتصادی، ص۱. 🤔 بعد اونوقت بعضی از بردگان فکری و ریزه‌خواران سفره آنان در ایران معتقدند یک فیلسوف فقیه که در چارجوب اندیشه اسلامی می‌اندیشد و باب مکاسب و معاملات فقه در مشتش است نمی‌تواند و نباید دیدگاه و نظریه اقتصادی داشته باشد! اعتبار علمی ندارد! ✍️ سیدجواد میرزازاده ✅ @ghalam14 💠 @najvaeqtesad
🔰نقدی بر سخنان آقای غنی‌نژاد در مورد نظرات ولی فقیه و تخصص اقتصادی 🖋 صادق علیپور 🔸 آقای غنی‌نژاد در بخش‌های پایانی مناظره‌اش در برنامه‌ جهان‌آرا گفت اساسا چرا باید به سخنان امام و مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی توجه کرد؟! مگر آنها در اقتصاد متخصص هستند؟! 1⃣ اولا اظهار نظرهای ولی فقیه در رسمی‌ترین شکل خود در جمهوری اسلامی، بدین گونه است که پس از دریافت و مطالعه نظرات و گزارش‌های مسئولین و متخصصین(از جمله اقتصادی) در فرآیندی استیشاری با برخی از نهادها مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظریه «فقه حکومتی» خود را در مورد رویکرد و جهت‌گیری سیاست‌های کلان کشور (به عبارت دیگر ریل‌گذاری و تعیین راهبرد) بیان و ابلاغ می‌کنند. چنین امری صرفاً در شأن یک فقیه در مقام رهبری و نه فرد دیگر خصوصاً کسی همچون غنی‌نژاد است! زیرا وی نه از باب به اصطلاح تخصص خود، شأنیت سیاست‌گذاری کلان برای یک کشور را دارد و نه علی الخصوص به لحاظ سابقه استیشاری خود و همفکرانش در تشدید اوضاع اقتصادی ایران، صلاحیت آن را داراست! 🔺 صد البته فارغ از روند رسمی ابلاغی ذکر شده در سیاست‌گذاری‌های کلان توسط ولی فقیه، باز هم انتقاد آقای غنی‌نژاد بی‌ربط و بی‌وجه است؛ زیرا اگر یک فقیه حق اظهار نظر در مورد انطباق یک مکتب اقتصادی با اسلام و معیارها و موازین فقهی را نداشته باشد آنگاه چه کسی چنین حقی دارد؟! 2⃣ این نظریه فقهی و اسلام‌شناسانه بنا بر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دو بار از طریق آرای عمومی، مشروعیت مردم‌سالارانه را نیز کسب کرده، از سوی مسئولین کشور لازم الاجرا و لازم الاتباع می‌باشد. جالب است که کشور آرمانی این لیبرال‌ها یعنی ایالات متحده آمریکا، هیچ گاه قانون اساسی خود را به رفراندوم نگذاشته است! 3⃣ مخالفت با این ساختار قانونی چیزی جز عیان کردن دیکتاتورمآبی لیبرال‌های ایرانی و لگدزدن به آرمان‌های مثلا دموکراتیک مورد ادعای خود آنان نیست. همچنان که در رخ‌دادهای گوناگون در تاریخ جمهوری اسلامی از جمله سال ۱۳۸۸ آن را از خود نشان داده‌اند. این مطلب به وضوح نشان می‌دهد که عدم اجرای نظرات ولی فقیه در اصلاح امور اقتصادی کشور به نحو مطلوب از کجا آب می‌خورد و چه کسانی علی‌رغم مشارکت و مساهمت در تدوین برنامه‌های اقتصادی، مسبب مشکلات و نارضایتی‌ها در چند دهه گذشته تاکنون هستند. 4⃣ چنین چیزی علاوه بر دیکتاتورمآبی آنان، بیانگر تزویر و دورویی نیز می‌باشد زیرا غنی‌نژاد در همین مناظره و در مورد پیش‌نویس قانون اساسی این چنین گفته بود که دیدگاه اسلامی یعنی فقهیِ مربوط به بخش معاملات (به صورت خاص احترام به مالکیت خصوصی) در آن لحاظ نگردیده و از همین رو مورد مخالفت فقها واقع شد. او اساساً در نقد تأثیرپذیری نگارش قانون اساسی از دیدگاه‌های چپ، با لحنی سرزنش‌گرانه می‌گفت «پس نقش اسلام و فقه شیعه در اقتصاد چه شد؟!» و خود نیز با اعتماد به نفس کامل، آن را نه مطابق با موازین فقهی که منطبق بر راه رشد غیر سرمایه‌داریِ اولیانوفسکی عنوان کرد. بلکه بالاتر، حتی این چنین گفت که اساساً حضرت امام با دریافت فقهی خود از مسائل اقتصادی، مملکت را از دست چپی‌ها نجات دادند! ⁉️ حقیقتا چگونه می‌توان بر نقش فقه و دریافت‌های فقهی یک فقیه در مبارزه و مرزبندی با کمونیسم و چپ‌گرایی تأکید کرد و در عین حال تقابل آن با ایده‌های سرمایه‌داری و لیبرالیسم را به چالش کشید؟!! 🔺 شاید مهمترین دستاورد دکتر درخشان در این مناظره را باید عیان‌کردن این تناقض منفعت‌طلبانه لیبرال‌های ایرانی دانست. 💠 @najvaeqtesad
‏ در باب اقتصاداسلامی حدود 5 دهه از احیای عملی اقتصاد اسلامی در جهان می‌گذرد. سالانه صدها مقاله در خصوص ابعاد و زوایای مختلف اقتصاد اسلامی اعم از وقف، قرض‌الحسنه، تأمین مالی‌ های متعدد خرد و کلان،.. منتشر می‌شود. بازار کالاهای حلال گسترش یافته، داو جونز شاخص بازار اسلامی محاسبه و ‏منتشر می‌کند و سهم مالیه اسلامی در مالیه دنیا از 1% به 2% افزایش یافته است. اون‌وقت یک عده، بدون کمترین کنکاشی، اقتصاد اسلامی را از جنبه‌های مختلف زیر سوال می برند. چاپرا* اقتصاددان پاکستانی در کتابی که توسط بانک توسعه اسلامی (IDB) در سال 1996 منتشر شده، تعاریف مختلفی از اقتصاد اسلامی را ارائه می‌کند و خودش هم این طور اقتصاد اسلامی را تعریف می کند؛ "Islamic economic may be defined as that branch of knowledge which helps realize human well-being through an allocation and distribution of scarce resources that is in conformity with Islamic teachings without unduly curbing individual freedom or creating continued macroeconomic and ecological imbalances" *Chapra, Umer. What is Islamic economics?. No. 9. Islamic Research and Training Institute, 1996. ایرانی های دانشمندی چون عباس میرآخور، کاظم صدر و... ‏هم سال‌هاست که در این عرصه متمرکز هستند و فعالیت می‌کنند. دکتر صدر در دوره کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی علم اقتصاد اسلامی و تجربی بودن آن را بحث و تعریف می‌کردند و تا امروز ده‌ها مقاله در خصوص این موضوع از ایشان منتشر شده است. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
نمودارهای مرتبط با متن تهیه شده در مورد اقتصاد اسلامی👆
ما به اسم اسلام قانع نیستیم! ❇️اسلام ما این است: اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت 🔺به اسم اسلام قانع نیستیم که اسلام لیبرال داشته باشیم تا ارزشهای غربی و ارزشهای امریکایی را ترویج کند و از روشهای آنها استفاده کند و با آنها در بخش‌های مختلف همرنگ و همصدا شود و احیاناً دعای ندبه‌یی هم بخواند. 🔺ما اسلام متحجرِ طالبانی را هم قبول نداریم. نه این‌که حالا قبول نداریم، از اولِ جریان نهضت آن را قبول نداشتیم. از بین شماها، کسانی که سابقه‌ی بیشتری دارند، از پیش از انقلاب یادشان است و جریانهای اسلامیِ پیش از انقلاب را می‌شناسند و می‌فهمند من چه می‌گویم. ✅از اول، حرکتِ نهضت، حرکت روشنفکری و عقلانی بود و با تحجر هم مخالف. امروز هم روزبه‌روز همین رویکرد در تفکر اسلامی ما تقویت شده و تضعیف نشده است. ✅ما بین این دو، صراط مستقیم خودمان را انتخاب کرده‌ایم و پیش می‌رویم. بنابراین، اساس کار ما این است و دیپلماسی ما بر روی این پایه‌ها استوار است و ما به دنبال چنین اسلامی هستیم. ما دنبال استحکام جمهوری اسلامی و دنبال بیداری اسلامی هستیم و می‌خواهیم اهداف خودمان را تحقق بخشیم و به هیچ‌وجه مایل نیستیم و اجازه نمی‌دهیم که بخواهند ما را در معادلات رایج جهانی حل کنند و هویت و تشخص ما را از بین ببرند. ۱۳۸۳/۰۵/۲۵ 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
یکی طلا می‌فروشد که تولید کند و ریال تقویت شود یکی دعوت می‌کند به سفته‌بازی و خرید و فروش طلا! اولی خودش طلاست! دومی ارزشش کمتر از خاک زیرپایِ این مادر... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
❇️ ما وقتی به صورت کلان به زمینه‏ی اقتصاد اسلامی نگاه می‏کنیم، دوتا پایه‏ی اصلی مشاهده می‏کنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخه‏ی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. ❇️هر نسخه‏ای هرچه هم مستند به منابع علی‏الظّاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. 🔹یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بین‏المللی پیش ببرد. 🔹پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعه‏ی اسلامی» است. این دوتا باید تأمین بشود. 🔰و اولی، شرط دومی است. اگر تولید ثروت نشود؛ اگر ارزش افزوده در کشور بالا نرود، ما نمی‏توانیم محرومیت را برطرف کنیم؛ نخواهیم توانست فقر را برطرف کنیم. بنابراین هر دوتا لازم است. ✳️شما که متفکر اقتصادی هستید و پایبند به مبانی اسلامی، طرحتان را بیاورید؛ باید این دوتا در آن طرح تأمین بشود. اگر این دو در آن طرح تأمین نشد، آن طرح اختلال دارد؛ ایراد دارد. ۱۳۸۵/۱۱/۳۰ 💠 @najvaeqtesad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلق پول بانکی‌ و بانک خصوصی! ❇️این که نباید تعدد بانک باشد یا اصلا نباید بانک خصوصی داشته باشیم یعنی همین! منافع عده‌ای به ضرر منافع مستضعفین تموم میشه! ✳️چرا بانک خصوصی می‌تواند مثل دولت خلق پول کند اما من نمی‌توانم؟ 🔸خلق پول خصوصی یعنی صاحبان بانک‌ها به خودشان وام می‌دهند! به همین سادگی! این نه با عقلانیت اسلامی سازگاری داره نه با افزایش ثروت ملی و نه با توزیع عادلانه موهبات الهی 💠 @najvaeqtesad
دنیای اقتصاد و عدالت! 🔹 چون دنیای سرمایه‏داریِ مبتنی بر لیبرال دمکراسی برایش مسأله‏ی عدالت، مسأله‏ی فرعی و درجه‏ی دو و ابزاری است 🔸 و برای آن‏ها مسأله‏ی نفع و سود و پول مسأله‏ی اصلی است، 🟠 موجب نمی‏شود که ما از عدالت به معنای یک مسأله‏ی محوری و اصلی صرف‏نظر کنیم. ⏪ما در قالبهای اقتصادی و در کارکرد سیاست داخلی و خارجی‏مان، مسأله‏ی عدالت محور است. اسلام ما این است: اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت. ۱۳۸۳/۰۵/۲۵ 💠 @najvaeqtesad
❇️مسأله اقتصاد به طور جدّ در امنیّت و فرهنگ و عزّت و برجستگی حرف سیاسی در کشور و در حضور جهانی تأثیرگذار است. 🔹حکومت‌ها حتما باید توجه ویژه برای مدیریت وضع اقتصادی کشور داشته باشند! 🔺 اما این به معنای تصدی گری دولت در فعالیت‌های اقتصادی مردم که منجر به بهبود معیشت و مصرف و رفاه ایشان می‌شود نیست! 🔺 به معنای بهینه‌یابی و پولسازی و حداکثرسازی درآمد و زمین بازی نفع و سود و پول، هم نیست. 🔆امیرالمومنین فرمود "کاد الفقر ان یکون کفرا" مضمون این حرف، آن است که اسلام آمده‌ است به مردم ایمان دهد؛ 🔸اگر نتوانی نانشان را به‌راحتی به دستشان برسانی، ایمانشان از آنها گرفته خواهد شد. 📍 مسأله فقرزدایی و روان کردن کار اقتصادی در کشور، از جمله مسائل بسیار مهم است؛ ✅باید گشایش و پیشرفت امور اقتصادی کشور و بر طرف کردن مشکلات مردم سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد. 💠 @najvaeqtesad