عاشورا، اتفاقی برای اندیشه یا گریه؟!
➖ افسوس که شیعه بیشتر بر #مصائب_عاشورا گریست و کمتر در #مسائل_عاشورا اندیشید. شیعه عاشورا را نگاه داشت، اما درست نشناساند...
... همه ي معيارهاي الهي، و معالم رباني، و تجليهاي قرآني، و ارزشهاي انساني، و انفجارهاي وجداني در سايه ي «قيام حسيني» پناه جست، و همه ي ضد معيارها و ضد ارزشها و ضد وجدانها در دربار يزيد و سپاه شام و كوفه... و زندگيها دو گونه گشت: حسيني و يزيدي، و هر چه عدالت است حسيني است و هر چه دور از عدالت، يزيدي. و ركن مهم عدالت، عدالت معيشتي و اقتصادي است، تا انسانها به تمايزهاي قاروني مبتلا نگردند، و سقوط نكنند، توانگر از طغيان، و محروم از حرمان...
✔️ هر قطرهای از اقیانوس عاشورا، یک شعور ناب قوی و یک محتوای ژرف غنی و یک مکتب آموزنده انسانی، و یک ترتیل خونبار آیات قرآنی، و یک سجده مترتم نورانی، و یک سیال حیات آفرین اخلاقی، و یک حماسه پویا در صیرورتهای بلند آهنگ بشری است...🏴
💥 عاشورا، مشرق انوار «توحيد» و «عدل» است، و توحيد و عدل خورشيد روشنگر ارواحند. جهان همواره به دو خورشيد نياز دارد: خورشيد روشنگر اجسام، و خورشيد روشنگر ارواح، خورشيد تن و خورشيد جان. اگر تنها فضاي تن روشن باشد و فضاي جان تيره و تار... همين است كه مي نگريد... ظلم و ستم، تفاوت و تبعيض، فساد و فحشا، قتل و كشتار... و عاشورا وجدان بيدار بشريت است در اعماق غفلت قرنها و عصرها... عاشورا يك «ايست بزرگ» است
✍️علامه محمدرضا حکیمی
📚قیام جاوید
#محرم
#امام_حسین
#کتابخوانی
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
شوق دنیایی یا لقای حق؟!
مایی که در مستی لذایذ دنیا حتی ترس از آتش جهنم نیز به سختی در قلوبمان راه می یابد . مایی که به راحتی و بی اعتنا از آیات عذاب در قرآن کریم می گذریم . چگونه می خواهیم با ذکر نعمات بهشتی به شوق آییم ؟ یا بالاتر از همه آن ها ، به شوق لقای حق ، او را پرستش کنیم ؟!
ما مفلسان حتی در خیالمان هم هوای می و مطرب وصل حق نمی گنجد ، چه رسد که آن را طلب کنیم و به هوایش او را بندگی کنیم .
📚 هم سفر حسین ، ابراهیم خانی ، ص ۱۲۱
#محرم
#امام_حسین
#کتابخوانی
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
عاشـــورا ...
🖇 «عاشورا همواره نقطهی آغاز حرکتهای عظیم در تاریخ اسلام بوده است. عاشورا مشعل بزرگ زندگی و آزادگی است. در حرکت اخیر ملت ایران نیز از نیروی توفانگر عاشورا استفاده بسیار شد، لیکن سخن اصلی عاشورا، یعنی نماز و عدالت، چنانکه باید مطرح نگشت و اگر گاه گفته شد از حد حرف نگذشت. نماز توجه به بینیازهای خداست و عدالت توجه به نیازهای خلق خداست... ما نسبت به عاشورا مدیونیم؛ و ادای دین جز از راه تحققبخشی به اهداف عاشورا عملی نخواهد شد. »
✍️ علامه محمدرضا حکیمی
📚قیام جاوید ، ص 133
#محرم
#امام_حسین
#کتابخوانی
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
#خطر ❌
در زيارتي كه به مناسبت امروز وارد شده، آمده است: «السلام عليك يا وارث آدم صفوة الله؛ السلام عليك يا وارث نوح نبي الله؛ السلام عليكم يا وارث ابراهيم خليل الله ؛ السلام عليك يا وارث موسي كليم الله ؛ السلام عليك يا وارث عيسي روح الله؛ السلام عليك يا وارث محمد حبيب الله». هدف اين زيارت، حركت و پويايي بخشيدن به عاشورا، خارج کردن اين واقعه از انزوا و مخالفت با جدا ساختن آن از گذشته و آينده است، زيرا همه خطر در اين است كه عاشورا و کربلا فقط بدل به يادبودهايي شود که تنها براي كتابها، سيرهنويسي و يا ذكر آن براي اجر و ثواب اخروي به کار برده شود. بيم آن ميرود كه اين حادثه از ظرف زماني خود فراتر نرود و مقتل حسين عليه السلام و يارانش در همان سال 61 مدفون شود؛ حسيني بود، كشته شد و همه چيز پايان يافت.
براي اينکه اين واقعه محقق نشود و كار امام حسين عليه السلام هدر نرود، پارهاي از فقرات اين زيارت، پيوندي ميان شهادت سيدالشهداء و ستيز هميشگي حق و باطل برقرار ساخته است؛ ستيزي كه از نخستين حركت انسان براي اصلاح و جهاد تا رسيدن به زندگي آزاد، با كرامت و رهايي از ستم و ستمگران ادامه دارد.
📚 امام موسی صدر ، سفر شهادت ، ص ۳۴
#محرم
#امام_حسین
#کتابخوانی
#اندیشه
#عاشورا
#کربلا
🌐 @namaki_az_ketab
🚩◼️◾️▪️دشمنان امام حسین... ▪️◾️◼️🚩
يكي از دوستان انديشمند ما ميگويد: دشمنان حسين بن علي عليه السلام سه گروهاند:
دشمن نخست: كسانياند كه حسين عليه السلام و يارانش را كشتند. آنها ستمكار بودند، اما اثر ستمشان ناچيز بود...
دشمن دوم؛ كسانياند كه كوشيدند آثار امام حسين عليه السلام را پاك سازند؛ بنابراين قبرش را از ميان بردند، اينان مانع عزاداري براي حضرت سيدالشهداء عليه السلام شدند؛ چنانكه در عصر عثماني اينگونه بود.
دشمن سوم: کساني اندک هستند که ميخواهند چهره امام حسين عليه السلام را مخدوش کنند؛ 👇🏻
واقعه كربلا را در سالگردها و عزاداريها نگه دارند و آن را در گريه، اندوه و ناله منحصر كنند. ما بر حسين بن علي عليه السلام بسيار ميگرييم، اما هرگز در گريه متوقف نميشويم. مويه ما براي نو كردن اندوهها، كينهها و ميل به انتقام و خشم بر باطل است.چرا به خاک افکنده شدن امام حسين عليه السلام را ياد ميكنيم و آن را در مقاتل ميخوانيم؟ ماجرا را صحنه به صحنه ميخوانيم تا واقعيت را پيش رو آوريم، خطر ستمپيشگان و سنگدليشان را دريابيم و همچنين ابعاد فداكاري و قدرت آن را بفهميم. پس ما تنها به شيون بسنده نميكنيم و حسين عليه السلام را تنها شهيد اشكها نميدانيم؛ برآنيم كه تكليف ما فقط با عزاداري به انجام نميرسد. اگر در تاريخ نبرد حق و باطل، واقعه کربلا را از جمود خارج سازيم و آن را به گذشته پيوند دهيم، به طور طبيعي حادثه به آينده هم پيوند ميخورد چنانكه ميگوييم حسين عليه السلام ، وارث آدم، نوح، موسي و عيسي عليه السلام است و امام صادق، باقر و رضا عليه السلام ميراثدار او هستند در حقيقت هر كسي كه با باطل ميستيزد و همه توان و حيات خود را در راه دفاع از حق تقديم ميكند، ميراثدار اوست.
📚 امام موسی صدر ، سفر شهادت ، ص 35
#محرم
#امام_حسین
#کتابخوانی
#اندیشه
#عاشورا
#کربلا
🌐 @namaki_az_ketab
◼️ کتابهایی برای نیل به معرفت حسین(ع)
قریب به ۱۴۰۰ سال از قیام جاودانه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) علیه دستگاه طاغوتی امویان میگذرد. قیامی که به واسطه خون پاک و به ناحق ریخته سیدالشهداء تاکنون زنده و اثرگذار باقی مانده و حرارتش در رگ و خون شیعیان جریان دارد.
این نوشتار سعی دارد اختصاراً به دسته بندی و معرفی برخی از کتابهای تالیف شده پیرامون شخصیت و قیام حضرت اباعبدالله (ع) بپردازد.
🔺️مقاتل
مهمترین کتابهای مرتبط با واقعه عاشورا، کتابهایی است که به مقتل معروف است. مقتلها کتابهایی هستند که به شرح واقعه کربلا به صورت مستند میپردازند. از معروفترین و معتبرترین مقتلها میتوان چنین نام برد:
-لهوف اثر سید بن طاووس
-مقتل ابی مخنف نوشته ابی مخنف
-خصائص الحسینیه تالیف مرحوم شوشتری
-نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی که به فارسی تحت عنوان "در کربلا چه گذشت" ترجمه شده است. همچنین کتابی با عنوان " آه " توسط یاسین حجازی منتشر شده که ترجمه آسان تر و خواناتری از این کتاب است.
▪️تحلیلی
متفکرین و اسلام شناسان در طول تاریخ و بخصوص در دهههای اخیر کتابهایی با محتوای تبیین و تحلیل چرایی و چگونگی این حادثه جانگداز پرداخته و به بیان عبرتها و انذارهای آن همت نهادهاند. برخی از کتابهای مهم این عرصه عبارت اند از:
-حماسه حسینی تالیف شهید مرتضی مطهری که از معروف ترین کتب در این زمینه است.
-پس از ۵۰ سال کتابی است از مرحوم سیدجعفر شهیدی که به تحلیل عوامل موثر در انحراف مردم هم عصر امام حسین (علیه السلام) میپردازد. منظور از ۵۰ سال، سال های پس از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام است و نویسنده میکوشد تا بی وفایی مدعیان مسلمانی را تنها به فاصله ۵۰ سال از فقدان پیامبرشان نشان دهد.
-حماسه و عرفان تالیف آیت الله جوادی آملی است که تعمقی بر این واقعه و ابعاد عرفانی و سیاسی آن دارد.
-نگاهی نو به جریان عاشورا اثری است که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین و منتشر شده است.
-جانها فدای دین کتابی است که از چند سخنرانی آیت الله مصباح یزدی برگرفته شده و توسط موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.
-مراقبههای عاشورایی اثر مشترک حجج اسلام الهاشمی و میرباقری
-حسین(ع)؛ عقل سرخ نیز از سخنرانیهای استاد حسن رحیم پور ازغدی تدوین و منشتر شده است.
-فتح خون اثری تحلیلی–ادبی است از شهید سید مرتضی آوینی که با قلمی جذب کننده و نگاهی عمیق واقعه کربلا و نگاه عاشورایی امام را ترسیم میکند.
▪️فرهنگ نامه ها
به همت برخی محققین در زمینه واقعه کربلا برخی فرهنگنامهها و دانشنامهها نیز به قلم تبع در آمده است. از مهمترین این فرهنگنامهها میتوان کتابهای زیر را برشمرد:
-دانشنامه امام حسین(ع) اثر آیت الله محمدی ری شهری که در 14 جلد تدوین و منتشر گردیده است. این دانشنامه یکی از جامع ترین کتب برای پژوهشگران در زمینه امام حسین(ع) است.
-فرهنگ سخنان امام حسین(ع) تالیف محمد دشتی
-فرهنگ عاشورا اثر جواد محدثی
-فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع) نیز تالیف علی مویدی است.
▪️ادبیات (شعر و داستان)
پس از انقلاب اسلامی بسیاری از شاعران و نویسندگان اهل ادب به انتشار مجموعه اشعار و نگارش داستان و رمانهای خود در زمینه واقعه کربلا و ساحت مقدس امام حسین(ع) پرداختند. در عرصه شعر، احصای آثار ارادتمندان به اهل بیت کاری بس مشکل است. اما برای نمونه، معروفترین کتابهای چاپ شده در این عرصه را میتوان چنین بر شمرد:
-من می گویم شما بگریید کاری است از علیرضا قزوه که مجموعه اشعار شاعران ولایی در زمینه عاشوراست.
-با کاروان نیزه نیز اثر دیگری از علیرضا قزوه است.
-گوشواره عرش مجموعه اشعار استاد علی موسوی گرمارودی
-طلسم سنگ مجموعه اشعار حماسی مرحوم سیدحسن حسینی است.
-طوفان واژه ها نیز اشعار سیدحمید برقعی است حاوی شورانگیزترین اشعار وی در زمینه امام حسین و اهل بیت(ع)
-عطر عطش از سارا عرفانی
از بین رمانها و داستانهای با مضمون عاشورایی نیز میتوان به کتابهای زیر اشاره کرد:
-هفت شهر عشق اثر نویسنده پرکار، مهدی خدامیان آرانی است که در 7 قسمت با زبانی فصیح و ادبی به روایت واقعه عاشورا و دلایل قتل امام حسین (ع) در قالب داستان میپردازد.
-نامیرا رمان ارزشمندی است از محمدصادق کرمیار که هدفش ترسیم بیوفایی کوفیان و گمراهی و ضلالت آنها در انتخاب مسیر حقیقت است.
-سقای آب و ادب داستان زیبایی است از سیدمهدی شجاعی که درباره قمربنی هاشم، حضرت عباس (ع) نوشته شده است.
-پدر، عشق و پسر داستان دیگری از سید مهدی شجاعی است که از زبان اسب حضرت علی اکبر (ع) روایت میشود.
-قصه کربلا نوشته مهدی قزلی که کاری 10 جلدی است در مجلدهای کم حجم.
احسان عابدی
@paberehneh
@namaki_az_ketab
عدالت؛ درمان قطعی دردهای اجتماع
هر کس چنان گمان کند که مردمان را چیزی بدون اهتمام کامل به اجرای عدالت اجتماعی و قضایی و اقتصادی و معیشتی اصلاح می کند ، گرفتار وهم شده است . این علی بن ابیطالب ، امام انسان و انسانیت در اعصار ، و پیشوای حکیم اجتماع ، و پزشک ماهر و بینای دردهای جامعه است که با کمال قاطعیت و صراحت می فرماید : « مردم را چیزی جز عدالت اصلاح نمی کند » ... و شما ای خوانندگان ! آیا انسانی را می شناسید که با پرهیزگاری و تقوی مأنوستر و به آن فراخوان تر از علی بن ابیطالب باشد ؟ پس چرا این امام نمی فرماید : « مردم را چیزی جز تأکید بر ظواهر شرعی اصلاح نمیکند ؟ » برای آنکه آن امام از حقایق زندگی و امور عینی اجتماعی و خواص آدمی از لحاظ تن و روح آگاه بوده ، و خود در عالم فقر زندگی کرده ، و آثار منفی آن را بساویده ، و با ناکامان نشست و برخاست داشته ، و در نتیجه دریافته است که چه چیز به اصلاح آنان مدد می رساند و چه چیز مایه فساد ایشان است ... و ما به پیروی از علی بن ابیطالب و مکتب اجتماعی و اقتصادی او می گوییم : « جامعه را جز اجرای عدالت ، چیزی دیگر اصلاح نمی کند و سامان نمی دهد » و از آن جهت چنین می گوییم که عدالت اگر در میان مردمان اجرا شود ، بی نیاز خواهند شد ... و اگر عدل در میان ایشان جریان نداشته باشد ، نیازمند و فقیر خواهند شد . و فقر بنا بر آنچه در تعالیم و احادیث دین آمده است در اغلب احوال دین را ویران می سازد ، و عقل را می برد ، و بر تقوی و فضیلت خط بطلان می کشد ، و مردمان را به فجور و گناه می کشاند . آیا با این همه نتایج بد ، مجالی برای پرهیزگاری و نیکی و نیکوکاری باقی می ماند ؟
📚 الحیاة
📝 محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ، ص ۶۰۱
#امام_حسین
#عدالت
#امام_زمان
#کتابخوانی
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
روزگاری مرید و مرشدی خردمند در سفر بودند. شبی را در خانه ی زنی با چادر محقر و چند فرزند گذراندند واز شیر تنها بزی که داشت خوردند. مرید فکر کرد کاش قادر بود به او کمک کند، وقتی این را به مرشد خود گفت او پس از اندکی تامل پاسخ داد: "اگر واقعا می خواهی به آن ها کمک کنی برگرد
و بزشان را بکش!".
مرید ابتدا بسیار متعجب شد ولی از آن جا که به مرشد خود ایمان داشت چیزی نگفت و شبانه بز را در تاریکی کشت ...
سال ها گذشت و روزی مرید و مرشد وارد شهری زیبا شدند و سراغ تاجر بزرگ را گرفتند که زنی بود با لباس های مجلل و خدم و حشم فراوان. وقتی راز موفقیتش را جویا شدند، زن گفت سال ها پیش من تنها یک بز داشتم ویک روز صبح دیدیم که مرده. مجبور شدیم برای گذران زندگی هر کدام به کاری روی آوریم. فرزند بزرگم یک زمین زراعی در آن نزدیکی یافت. فرزند دیگرم معدنی از فلزات گرانبها پیدا و دیگری با قبایل اطراف داد و ستد کرد... مرید فهمید هر یک از ما بزی داریم که اکتفا به آن مانع رشد و تغییرمان است و باید برای رسیدن به موفقیت و تغییرات بهتر آن را قربانی کرد.
بُز شما چیست؟!
#حکایت
#پند
#اندرز
#گام_پنجم
🌐 @namaki_az_ketab
امام حسین علیه السلام، همان عیسی یا بالاتر از عیسای نبی؟!
عده ای معتقدند که امام حسین به شهادت رسید تا به شفاعت برساند و شهید شد تا شفیع شود . این نظریه ، سید الشهدا را به عیسی شبیه می گرداند . متأسفانه نه تنها اسرائیلیات ، که نصرانیات نیز در دین ما نفوذ کرده است و عده ای کربلا را با جُلجُتا ( محل مصلوب شدن مسیح ، به روایت انجیل ) اشتباه گرفته اند . شریف طباطبایی ، از قائلان این نظریه بصراحت نوشت : « اکر کسی ایمان به کفّاره بودن شهادت امام حسین نداشته باشد ، در حقیقت مشرک است » ... نخستین اشکال بر نظریه مزبور این است که هیچ مستندی از تاریخ و روایات ندارد . در سخنان امام حسین از مدینه تا مکه و از آنجا تا کربلا ، هیچ اشاره ای به شفاغت نشده و سخن از اموری دیگر است . در هیچ منبعی نیامده است که امام حسین گفته باشد من قیام می کنم تا به شهادت برسم ، و به شهادت می رسم تا آیندگان بر من بگریند و گناهانشان آمرزیده شود و شفاعتشان کنم ... اشکال سوم بر نظریه مزبور این است که مردم را به گناه جری می کند و موجب رواج منکرات می شود . هنگامی که مردم به شفاعت امام حسین پشتگرم شوند و اطمینان یابند که « شهادت آن بزرگوار کفاره گناه جمیع گناهکاران است » پروایی نمی کنند تا گناه کنند و بگویند « تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم » بر پایه این نظریه ، عزاداران امام حسین برات نجات دارند و مادام که برای آن حضرت اشک می ریزند ، از عذاب الهی نجات پیدا می کنند . تو گویی امام حسین شرکت بیمه گناه تأسیس کرده است !
📚عاشورا شناسی ، محمد اسفندیاری ، ص ۸۳
#اندیشه
#امام_حسین
#عیسی
#شفاعت_اهل_بیت
#اسرائیلیات
🌐 @namaki_az_ketab
🔸امام حسین(علیه السلام) از دیدگاه مورخ آلمانی: شهادت حسین (علیه السلام) در تاریخ بشریت نظیر ندارد.
مسیو ماربین ـ دانشمند و محقق آلمانی ـ درباره امام حسین (علیهالسلام) و قیام جاودانهاش، همچنین علل قیام آن حضرت (علیهالسلام) و نتایج آن به طور مفصل سخن رانده است که خلاصه آن چنین است:
«حسین بن علی (علیهالسلام) ـ نوه محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، که از دختر محبوبش فاطمه (سلاماللهعلیها) متولد شده تنها کسی است که در چهارده قرن پیش در برابر حکومت جور و ظلم قد علم کرد. در فرزند علی (علیهالسلام)، همه اخلاق و صفاتی که در دوران حکومت عرب پسندیده و قابل احترام بود، مشاهده میشد. حسین (علیهالسلام) شجاعت و دلاوری را از پدر خود به ارث برده بود و به احکام و دستورات اسلام تسلطی کامل داشت... .
موضوعی را که نمیتوان نادیده گرفت این است که حسین (علیهالسلام) اولین شخص سیاستمداری بود که تا به امروز، احدی سیاستی به مؤثری سیاست او اتخاذ نکرده است. زمانی که بنیامیه ـ دشمن کینهتوز اسلام ـ در مقام هتک حرمت به اسلام برآمدند، حسین (علیهالسلام) سکوت را جایز ندانسته، به طور جدی و علنی علیه بنیامیه و حکومت وقت قیام کرد و آل ابیسفیان و یزیدیان را به رسوایی و نابودی کشانید. او علناً و آشکاراً میگفت: من در راه حق و جهت امر به معروف قیام خواهم کرد و کمترین تردیدی ندارم که در این راه کشته خواهم شد. من قیام خواهم کرد اگرچه جان خود و عزیزانم را در این راه از دست بدهم. او به گفتهاش عمل کرد؛ عملی که هیچگاه در دنیا سابقه نداشته و نخواهد داشت که شرحش از حد ایجاز ما خارج است.
تاریخ عاشورا کاملاً نشان میدهد که هیچیک از شهیدان کربلا عمداً خود را به کشتن ندادهاند؛ بلکه هر یک از کشتهشدگان مورد هجوم و تاختوتاز سپاه دشمن قرار گرفته، مظلومانه از پای درآمدهاند و هریک از این شهدا به اندازه مظلومیتشان بر عظمت و بزرگی اسلام افزودهاند؛ ولی شهادت حسین (علیهالسلام) از همه مهمتر و از روی دانش و بصیرت و سیاست انجام گرفت و این شهادت و شهامت در تاریخ بشریت نظیر نداشته است..... چندی نگذشت که حکومت ظلم و جور معاویه و جانشینان او از میان رفت و در کمتر از یک قرن، قدرت از بنیامیه سلب گردید. خارج شدن قدرت از دست بنیامیه به گونهای انجام شد که امروز نام و نشانی از آنان نمودار نیست و اگر در متن کتابهای تاریخی نامی از این قوم ذکر شده در تعقیب آن هزاران نفرین و ناسزا نوشته شده و این نیست مگر به واسطه قیام حسین (علیهالسلام) و یاران باوفای او».
📚 هاشمینژاد، عبدالکریم، درسی که حسین (علیهالسلام) به انسانها آموخت، ص۴۴۴، فراهانی، چاپ اول، ۱۳۴۷ش
#اندیشه
#امام_حسین
#درس_آموزی
#شفاعت_اهل_بیت
#استعمار
🌐 @namaki_az_ketab
امام حسین(علیه السلام) از دیدگاه سر فردریک جمس
«درس امام حسین (علیهالسلام) و هر پهلوان شهید دیگری این است که در دنیا، اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییر ناپذیرند و همچنین میرساند که هرگاه بدی مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاری نماید آن اصول (عدالت و ترحم و محبت) همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند [در نتیجه قیام علیه ظلم و بیعدالتی نیز استمرار خواهد یافت ]»
📝 تقی طباطبایی قمی
📗 شهید کربلا از ولادت تا بعد از شهادت، ص۴۶۸، قم، انتشارات مفید، چاپ دوم، ۱۳۷۰ش.
#امام_حسین
#عدالت
#اندیشه
#کتابخوانی
🌐 @namaki_az_ketab
هشدار برای جماعتی به نام «اطرافی»
🔸رشد عقلی و فکری و ترقی سطح شعور و ادراک هر قومی دائرمدار میزان آزادی تفکر و امکان تبادل فکر و نظر آن قوم است. (پس فلسفه آزادی عبارت است از محیط مساعد برای رشد عقلی و فکری).
🔹نبودن آزادی و تمرکز قدرت در یک نقطه طبعاً سبب پیدایش جماعتی به نام «اطرافی» میشود که گرد مرکز قدرت جمع میشوند و با مداهنه و تملق که خوشایند طبیعت آدمی است، کسب قدرت و در نتیجه تحصیل قدرت و نفوذ میکنند و امور را طبق دلخواه و منفعت خود میچرخانند.
🔸در چنین جامعهای به جای اینکه تقوا و لیاقت سبب ترقی و ترفیع باشد، نزدیکی به مرکز قدرت پایه و اساس همه چیز است.
📝 یادداشتهای استاد مطهری، ج۱، ص۱۱۶
#انتخابات
#رئیس_جمهور
#شهید_مطهری
#کتابخوانی
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
وظیفه مومن
بر مؤمن لازم است که بکار خود و هدایت خود بپردازد و ضلالت و شیوع گناهانی که از مردم می بیند او را نلغزاند و مردم او را مشغول نکنند، او هم خود به کار مردم نپردازد ؛ حق حق است ، گرچه مردم ترکش کنند ؛ باطل باطل است گرچه دو دستی آنرا بگیرند ...
📚 تفسیر المیزان
📝محمد حسین طباطبایی ، ج ۶ ، ص ۲۴۰
#المیزان
#مومن
#کتابخوانی
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
خدای حسین عجله ندارد
دوراهی ارزش مداری و منفعت محوری یکی از سخت ترین دوراهی های همیشگی حیات بشر بوده است. در روز عاشورا عدۀ فراوانی به بهای منافع دنیوی از حسین علیه السلام که مصداق تمام ارزش های الهی بود ، گذشتند و عدۀ اندکی نیز به بهای ارزش های الهی دست از منفعت چند روزۀ دنیوی خود شستند . اما فلسفه تاریخ ، که فلسفه آشکار شدن مرز میان حق و باطل است ، به مرور این حقیقت را آشکار می کند که این چنین میان ارزش و منفعت ، جدایی و دشمنی نیست و این جدایی را ابلیس و اهل دنیا به پیروان خود القا می کنند . منفعت دنیوی نه تنها از ارزش مداری جدا نیست ، که تنها راه رسیدن به منفعت دنیوی پایدار ، پیروی حقیقی از ارزشهای الهی است . مگر آن ها که به بهانه منافع دنیوی از حسین گذشتند به منفعتی رسیدند ؟ مگر عمر سعد به منفعت گندم ری رسید ؟ مگر بعد از حسین ، کوفیان روی خوش دنیا را هم دیدند ؟! ... خدای حسین عجله ای ندارد و کسی از حکومت او راه فراری ندارد . او می گذارد گردونۀ فلک آن قدر بچرخد تا در هزار هزار تجربۀ تاریخی ، بشریت بالاخره به این بصیرت دست یابد که جز بر محور ارزشهای الهی ، راهی برای وصول به منافع دنیوی پایدار و عادلانه وجود ندارد ...
📚 هم سفر حسین
📝 ابراهیم خانی ، ص ۱۸۱
#کتابخوانی
#کتاب
#اجمالی_خوانی
#امام_حسین
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
علم و دین؛ تقابل یا همسانی!!
عقلانیت مدرن محدودیت های خود را آشکار کرد . علم در پاسخ به مسئله معنا ، خاموش مانده بود و ارزش ها و نهادهای اجتماعی دچار بحران شده بودند . در این شرایط به تعبیر دورکیم ، «بی مایگی اخلاقی» در جوامع مدرن (جوامعی که در فقدان دین به عنوان ضامن اخلاق ، منبع ارزش ها و مولد آرمان های اجتماعی دچار بحران شده بودند) جامعه شناسی را همچون دیگر علوم ، متوجه پیچیدگی اندیشه و حیات انسان نمود ... پوزیتیویسم که خوش بینانه فکر می کرد با پیشرفت و اقتدار علم ، همهٔ مجهولات و نیازهای انسان مدرن تأمین خواهد شد با پرسشهای جدی روبه رو شد ... از سوی دیگر ، در همین سال ها ، در زمینه اجتماعی و در صحنه بین المللی نیز تحولات بسیاری به وجود آمد . جنبش های جدید دینی در جوامع مدرن شکل گرفتند و گرایشی به سوی دینداری های جدید ، ادیان شرقی و معنویت های ساده و شورمندانه شکل گرفت . در دنیای مسیحیت یک پاپ لهستانی انتخاب شد و شور و شوق بسیاری برانگیخت ، در ایران انقلاب شد و یک حکومت مذهبی تشکیل گردید . جنبش های اسلام گرا در بسیاری از جوامع اسلامی به وجود آمدند و تکثیر شدند . در یهودیت گرایشات اولترا ارتدکس فعال شدند و اوانژلیک های پروتستان در مسیحیت رشد یافتند . از همه مهمتر در گوشه و کنار دنیا ، جنگ های مذهبی برافروخته شد ( در ایرلند ، یوگوسلاوی ، سودان ، الجزایر ، افغانستان، هند ، پاکستان و ...) و همهٔ این اخبار ، نشانگر آن بودند که دین دوباره دارد به صحنه اجتماع بر میگردد . تا آنجا که برخی گفتند ، ما اشتباه کردیم ، غیبت خدا به دلیل مرگ وی نبود ، خدا به تعطیلات رفته بود و انگار حالا از تعطیلات بازگشته است . بدین ترتیب جامعه شناسی دین در بسیاری از پیش فرض های تئوریک خود تجدید نظر کرد و تئوری های کلاسیک سکولاریزاسون مورد پرسش جدی و تجدید نظر قرار گرفتند .
📚گذر از دفاعیه گرایی ؛ به سوی پدیدار شناسی متن
📝 فرامرز معتمد ، ص ۱۶۰( مصاحبه با سارا شریعتی )
#کتابخوانی
#عقلانیت
#دین
#سکولار
#اندیشه
🌐 @namaki_az_ketab
مطالعه یا حشر با کتاب!
اگر کسی از شما بپرسد محمد باقر صدر چطور محمد باقر صدر شد ، چه پاسخی می دهید ؟ جواب داد : « محمد باقر صدر ده درصد مطالعه میکند و نود درصد می اندیشد »
- در شبانه روز چند ساعت مطالعه می کنید ؟
جور دیگر این را بپرس ؛ اینکه در شبانه روز چقدر با کتاب هستی ؟
- چه فرقی بین این دو سوال هست ؟
_اگر بپرسی چند ساعت مطالعه می کنی ، می گویم بین هشت تا ده ساعت . اما اگر بپرسی چند ساعت با کتاب هستی ، جوابم این است که تا وقتی بیدارم و خوابم نرفته باشد با کتاب همنشینم . وقتی در خیابان قدم می زنم ، به موضوعی فکر می کنم تا حل شود . زمانی که با قصاب حرف می زنم ، در ذهنم مسئله ای است که قصد دارم حلش کنم . کنار سفره که می نشینم تا غذایی بخورم ، سؤالی برای حل شدن در ذهنم می چرخد . بنابراین من مدام با کتاب هستم ؛ کتاب با من زندگی می کند و من با کتاب زندگی می کنم . اگر شاگردانش را می دید که بین راه سرشان به اینور و آن ور می چرخد ، تشر می زد که از فرصت بین راه برای فکر کردن استفاده کنند . می گفت : «بیشتر از آنچه می خوانید ، فکر کنید . اگر به صرف خواندن عادت کنید ، در بین متن ها و سطرها محدود می شوید . آن وقت نوآور نمی شوید »
📚 نا ، مریم برادران ، ص ۹۲
#کتابخوانی
#اندیشه
#مطالعه
#کتاب
🌐 @namaki_az_ketab
روش عمل در اسلامی سازی مقدم بر تبلیغ باورها
برای من در این مرحله از زندگی و رشد فکری ، اثبات عقاید دینی ام برای دیگران معنایی ندارد؛ یعنی ارزش اعتقادات به نحو قابل توجهی نزد من نزول کرده است؛ خواه دینی و خواه غیر دینی . بنابراین ، در مرحله ای از دینداری ام به سر می برم که جا انداختن عقیده ای از عقاید دینی برای دیگران در نزد من اهمیت خود را از دست داده است... اما به نقطه ای در دینداری ام رسیده ام که اعتقادات دینی در آن امری فرعی اند . من اکنون دلبسته صلح در جهان همراه با رشد عقلانی ، تعهد اخلاقی ، بهبود کیفیت زندگی انسان ها در زمین و تعالی معنوی هستم . امروز دریافته ام که اعتقادات و تصلب و تعصب بر آنها عامل جنگ ها و نزاع های بسیاری در سطوح و ابعاد مختلف بوده اند . عقیده پرستی اکنون در نظر من از آفات بزرگ ادیان و مذاهب بوده است . برای کسی که به کثرت گرایی دینی معتقد است و نیز معتقد است در نهایت ( چه دنیوی و چه اُخروی ) ، اعمال تعیین کننده اند نه اعتقادات و عبادات ، تأیید و تثبیت اعتقادات دینی امری فرعی محسوب می شود . برای من اکنون اسلامی سازی جهانی معنایی عام پیدا کرده است : اسلامی سازی اکنون برای من یعنی اینکه مردمان جهان را از طریق رفتار و گفتار ( عمل در اسلامی سازی مقدم است) به دعوت کنیم ؛ نه اینکه صرفاً باورهای اسلامی را تبلیغ کنیم .
📚 گذر از دفاعیه گرایی به ؛ به سوی پدیدار شناسی متن ، فرامرز معتمد ، ص ۲۸۰ ( مصاحبه با حسن محدثی گیلوایی )
#اندیشه
#عمل_اسلامی_ساز
#اعتقادات_اسلامی
#کتابخوانی
#کتاب
🌐 @namaki_az_ketab
🔰 محبت امام به شیعیان، گوهری گرانبها
✍🏻 در روایت آمده است «فردی خدمت امام سجاد (علیه السلام) رسید و از ایشان به سبب عیالواری و بدهکاری درخواست مساعدت کرد.
اما ناگهان حضرت به خاطر شنیدن مشکلات او گریه میکنند و میفرمایند: مصیبتی است که شیعه ما اینگونه گرفتار باشد.
فرد، امام را دلداری داد و از ایشان خواست که غصه او را نخورد.
✍🏻 حضرت فرمودند: من فقط این دو نان خشک را دارم، که برای افطاری و سحری گذاشتهام برای تو باشد.
مرد، نانها را گرفت و در دل گفت: این به چه درد من میخورد.
در راه ماهی فروشی را دید، که ماهیهای او در حال خراب شدن بودند، یک ماهی را با یک نان معاوضه کرد و یک نان را هم با مقداری نمک معاوضه کرد.
در خانه برای تهیه ناهار شکم ماهی را شکافت و یک تکه جواهر گرانبها در آن یافت.
✍🏻 بعد مدتی، ماهی فروش و نمک فروش نانها را پس آوردند و گفتند: نان، آنقدر خشک است، که ما نتوانستیم آن را بخوریم برای خودت باشد.
و بعد هم فرستاده امام سجاد (علیه السلام) به در خانه او مراجعه کرد و گفت: حضرت فرمودند به فلانی بگو آن نان را جز من روی کره زمین کسی نمیتواند بخورد نان را برگردان،
و غرض این بود که دست گردانی شود و آن جواهر پربرکت را بفروش و بدهی خود را بده.» [1]
⬅️ برکت از #امام، حتی اگر نان خشک هم برسد، غنیمت است، برکت و رحمت است.
✨ محبت امام، برای شیعه این گونه است.✨
📚 [1] کتاب أمالي صدوق: ص۴۵۳.
#اندیشه
#امام_شناسی
#اعتقادات_اسلامی
#کتابخوانی
#کتاب
🌐 @namaki_az_ketab
مقاله جایگاه امام حسین(ع) در تفاسیر دانشمندان اهل سنت.pdf
633.4K
معرفی مقاله
📋 مقاله جایگاه امام حسین(علیه السلام) در تفاسیر دانشمندان اهل سنت
📝 نویسندگان: محمداسماعیل عبداللهی محمد کرمی نیا
🗂منبع: پژوهشنامه معارف حسینی (آیت بوستان سابق) سال دوم پاییز 1396 شماره 7
چکیده: پیامبر اکرم(ص) طبق حدیث شریف ثقلین دو چیز گران بها را میان مردم به ودیعه گذاشتند. یکی قرآن و دیگری اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام). امام حسین(ع) به عنوان یکی از اهل بیت و پنجمین آل عبا(ع)، به جهت ویژگی های خاصی که میان دیگر معصومان(علیهم السلام) دارند، مورد توجه ویژه رسول اکرم(ص) و ائمه(علیهم السلام) بوده اند؛ و چون برابر روایات، آیاتی در قرآن از جانب خداوند درشان و منزلت سیدالشهدا(ع) نازل شده است، آن حضرت و روایات مربوط به ایشان مورد توجه مفسرین اهل تسنن قرار گرفته اند. در پژوهش حاضر می کوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که آرا و دیدگاه های مفسران اهل تسنن درباره جایگاه امام حسین(ع) در قرآن چیست؟ آیات فراوانی درشان امام حسین(ع) فرود آمده، که مفسرین اهل سنت بعضی را درباره حضرت تفسیر کرده اند، و بعضی دیگر را تأویل و تطبیق نموده اند. در این نوشتار جایگاه آن حضرت در منابع تفسیری اهل سنت بررسی شده است؛ و ثابت شده که همان طور که امام حسین(ع) در منابع روایی و تاریخ اسلام جایگاهی ویژه دارد، در روایات تفسیری اهل سنت نیز دارای جایگاهی والا و درخور توجه است که نمی توان ساده از کنار آن گذشت.
#امام_حسین
#مطالعه
#کتابخوانی
#اهل_سنت
#کربلا
#اربعین
🌐 @Namaki_az_ketab
آزادی و بندگی
ویلیام بِوِریج به مجمعی از لیبرالها گفت :
آزادی به معنی چیزی بیش از رهایی ، از قدرت خودکامهٔ دولتهاست . آزادی یعنی آزادی از بندگیِ اقتصادی در برابر نیاز ، نکبت و دیگر مصائب اجتماعی ؛ یعنی آزادی از قدرت خودکامه در هر شکل آن . انسانی که از گرسنگی رو به موت است ، آزاد نیست . زیرا تا زمانی که سیر شود نمی تواند فکری جز برآوردن احتیاجات فیزیکی اش داشته باشد ؛ چنین کسی از حد انسان به حیوان تنزل می یابد . انسانی که جرئت نمی کند در برابر چیزی از ناحیهٔ کارفرما یا سرکارگرش که احساس می کند ناعادلانه است برنجد ، آزاد نیست .
📚 ایدئولوژی های سیاسی
📝 رابرت اِکِلشال ، ص ۶۹
#کتابخوانی
#اندیشه
#کتاب
#لیبرالیزم
🌐 @Namaki_az_ketab
آخرالزمان و انتظار
آیا این که گفته میشود، بر اساس مضمون برخی روایات مثل «كُونُوا أحلاسَ بُيُوُتِکم ...»، در آخر الزمان انسان باید به انتظار ظهور امام زمان(علیه السلام) در گوشهاى بنشیند و فقط ذکر بگوید، عقیدهای صحیح است؟
پاسخ: خیر، این عقیده عقیدهاى انحرافى است. دستورهاى شرع، تابع مصالح اجتماعى است. این طور نیست که وقتى به شرع رسیدیم، عقل را در نظر نگیریم. بدون در نظر گرفتن عقل در فقه، هیچ مسأله فقهى را نمى توان اثبات کرد. اگر تعلیم و ارشاد و اصلاح در اجتماع نمى بود، دین اسلام و جامعه اسلامى باقى نمى ماند. آیا هیچ عقل سالمى مىپذیرد که به چنین روایاتى عمل کنیم و سرنوشت میلیونها مسلمان را با آن رقم بزنیم؟! راه استفاده از روایات این است که تمام روایات، و قراین آنها را با دلیل، از نظر سند بررسى کنیم؛ یعنى این که صدر و ذیل روایت را مورد دقّت قرار دهیم و روایات مشابه دیگرى را که در مقام و مکان دیگرى وارد شده است، با آن تطبیق کنیم. مهم ترین اصل استفاده از روایات این است که محکمات را فداى متشابهات نکنیم. دو سلسله از محکمات وجود دارند که از نصِّ قرآن، نصِّ سنّت، روایت متواتر و روایات صحیح و داراى سند معتبر استنباط مىشوند.ما باید در وهله اوّل، محکمات را بیابیم؛ سپس با توجّه به آنها سراغ متشابهات روایات برویم. گاهى متأسّفانه کار به جایى مىرسد که همین روایاتِ عمومىِ غیرمعتبر با مضامین عجیب و غریب، بر محکمات کتاب و سنّت حاکم، و بین مردم چنان شایع مىشود که گویى آن محکمات فراموش شده یا اصلا وجود نداشته است.
📝 علامه مصباحیزدی
📚 کتاب آفتاب ولایت، صص 90-85
#کتابخوانی
#اندیشه
#امام_زمان
#آخرالزمان
@Namaki_az_ketab
💠 معنای ما تقدم من ذنبک و ما تاخر
🔹 بايد دانست كه ما تقدّم و ما تأخّر غير از ما تقدّم و ما يأتي است. ما يأتي به معنای آينده است؛ امّا ما تأخر به معنای آينده نيست، زيرا عفو گناهان آينده به معنای رفع تكليف است كه مخالف لسان قرآن است، زيرا تمام انسان ها تا زنده اند مكلّف اند.
🔸 اگر گناهان آينده آنها بخشوده شود، لازمهاش رفع تكليف و ترخيص ترك اوامر و تجويز ارتكاب مناهی است و اين مطلب با اصل قاطع و محكم قرآنی مباين است.
👈🏻 بلكه مقصود ما تقدّم و ما تأخّر همان مطلبی است كه در تعبير عرفی از آن به ذهن مي آيد كه درباره امور تازه و كهن گفته می شود، بنابراين معناي آيه و(روایات)، بخشش ذنب سابقه دار و #قديمی و ذنب حادث و #جديد است.
📚 ر.ک: تحریر تمهید القواعد ابن ترکه اصفهانی#آیت_الله_جوادی_آملی، ص 215
#کتاب
#اندیشه
#کتابخوانی
#دعا
#توبه
🌐 @Namaki_az_ketab
هدایت شده از نوشته های تمدن اسلامی ایرانی
مقاله ای به قلم چندی از نویسندگان غربی نوشته شده در زمینه ترور بیولوژیکی امام حسن مجتبی علیه السلام که در ادامه چکیده و لینک کامل متن آورده شده است.
چکیده:
راز یک مرگ مشکوک در قرون وسطی با استفاده از روشهای علمی و حقوقی کالبدشکافانه معاصر بررسی شده است. بهصورت کالبدشکافانه و با کمکگرفتن از منابع مکتوب مستند به اطلاعات شاهدان عینی در مورد حوادث تاریخی، مرگ [امام] حسن بن علی [علیه السلام] در ۴۵ سالگی که در سال ۶۶۹ میلادی رخ داد بررسی شده است. گزارش مربوط به مسمومیت فرد دیگری که همان زمان و در خانهی ایشان زندگی میکرده و علایم مسمومیت مشابه اما غیرکشندهای را تجربه کرده است، برای شروع تحلیل استفاده شده است. در پرتو اسناد باستانی (قرون وسطی) و با استفاده از واقعیات کانیشناختی، پزشکی و شیمیایی، این فرضیه مطرح شده که کالومل معدنی یا همان جیوه کلراید با فرمول Hg۲Cl۲ متعلق به یک ناحیهی خاص در امپراتوری بیزانس (غرب ترکیه کنونی) عامل اصلی قتل [امام] حسن [علیهالسلام] بوده است.
متن کامل مقالهٔ «نحوهٔ شهادت و ترور بیولوژیک امام حسن مجتبی (علیه السلام)» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/18105
#شهادت_امام_حسن
#امام_حسین
#ترور
#ترور_بیولوژیک
@Jahanebastani