فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
🔆 توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی
🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف قنوتی
#رمضان_استغاثه
📲 @namaz_j_b
جز+شانزدهم.mp3
18.15M
📖 جزء شانزدهم قرآن کریم
📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_پانزدهم 🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ فعل «یَدعُ» در آی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_شانزدهم🌙
🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
1⃣ طبق برخي روايات، حضرت خضر پيامبري بود كه هرگاه بر روي چوب مرطوب و زمين سفيد مينشست، در آن مكان سبزه ميروييد؛ ازاينرو به او خضر گفتهاند (خضر = سبزي). خضر زنده است و فرزند بلافصل آدم بود که پدرش دعا كرد تا روز قيامت باقي بماند. زمانی که موسی(ع) احساس كرد كه ديگر كسي از او بالاتر نيست؛ خداوند به جبرئيل گفت به نزد بنده من برو و بگو در مجمعالبحرين بندهاي از بندگان ما را همراهي كند که منظور همراهی با حضرت خضر بود.
2⃣ طبق آيات مربوطه، برخي امور غيبي كه براي خضر مكشوف بود؛ براي موسی مستور بود و ايرادي ندارد چون اولاً ممکن است داستان همراهی موسی با خضر قبل از نبوت حضرت موسی باشد و یا چون قلمرو دانش موسی با دانش خضر فرق میکرده منطقه علم و آگاهی آندو نیز متفاوت بوده است.
3⃣ «تَأْوِیلُ» در عرف قرآن، حقيقت درونی یک شییء است که قوام آن شیء بر اساس همان حقیقت است؛ مانند تأويل رؤيا كه همان تعبير آن است؛ پس منظور از «تَأْوِیلُ» در آیۀ 82 سوره کهف مصلحت و غايت حقيقي كاري است كه حضرت خضر در منظر حضرت موسی انجام داد.
4⃣ «ذوالقرنين» به معناي صاحب دو شاخ است چرا که هم پادشاه روم و هم فارس بوده است.یا بدان علت بوده که روی کلاه خود دو شاخک داشت. و یا چون در دو قرن حکومت کرد به او ذوالقرنین گفتهاند.
5⃣ در آیۀ 86 کهف جملۀ «وَجَدهَا تَغْرُبُ فِی عَینٍ حَمِئَةٍ» (به نظرش آمد كه خورشيد در چشمهاي گلآلود و سياه غروب میکند) بدین معنا نيست كه به محل غروب خورشيد رسيده؛ چون كسي نميتواند به چنين جایی برسد؛ بلكه منظور، آن است كه به نظرش آمد که گويا خورشيد در چنين محلي غروب میکند و از دور چنین نمایی داشت.
6⃣ واژۀ «دکاءَ» در آیۀ 98 سوره کهف به معناي زمين نرم و هموار است و وقتي كوهي بهشدت در هم كوبيده شود، به «دکاءَ» يعني زمين هموار تبدیل ميشود.
7⃣ آيۀ 105 سوره کهف به حبط اعمال اشاره دارد. «حبط» به معناي ازبينرفتن است و در اصطلاح قرآني به معناي نابودی ثواب اعمال نيك گذشته ـ به خاطر گناه ـ است؛ بر خلاف تكفير كه ازبينرفتن عقاب به سبب طاعت است.
8⃣ «کلِمَاتُ» در آيۀ 109 جمع «كلمه» است و كلمۀ خداوند فعل اوست و فعل او تمامي موجودات و حركات عالم است كه هريك نشانهاي از خداست؛ پس درحقيقت هر موجودي و هر واقعهاي كلمهاي از خداست؛ گرچه در عرف قرآن بيشتر براي نشانههاي آشکار و مهم مانند حضرت عيسي(ع) به كار رفته است.
9⃣ طبق روايات، هركس آيۀ پایانی سورۀ كهف را بخواند، در هر ساعتي كه بخواهد، بيدار خواهد شد البته باید گفت احتمالاً مشروط برآن است که واقعی باشد و برای امتحان نباشد.
🔟 از آيۀ 12 سوره مریم استفاده ميشود كه با خواست خداوند كودك ميتواند پيامبر باشد و به معارف الهي آگاهی یابد؛ پس اينكه برخي از امامان شيعه: همچون امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام مهدی(ع) پیش از بلوغ جسمي، به امامت رسيدهاند، امري محال نيست و مبناي قرآني دارد.
✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب
(امام جمعه موقت شهرستان بروجرد)
📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
💠 طرح نان صلواتی 💐 در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) 🌸 🏠 در مناطق حاشیه نشین شهر 📍جهت کمک در این طرح
💐 همزمان با میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)
"طرح نان صلواتی"
#روابط_عمومی_دفتر_امام_جمعه_بروجرد
📲 @namaz_j_b
💠 مرحله دوم رزمایش #کمک_مومنانه
🔻 توزیع ۲۵۷۰ بسته غذایی
توسط سپاه ناحیه مقاومت بسیج بروجرد
📲 @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرحله دوم رزمایش #کمک_مومنانه
🔻 توزیع ۲۵۷۰ بسته غذایی
توسط سپاه ناحیه مقاومت بسیج بروجرد
📲 @namaz_j_b
هدایت شده از شبکه امامت
#رزمایش_مواسات
#استان_لرستان
#بروجرد
🔶 آغاز مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه
🔸 دومین مرحله رزمایش مواسات با همکاری نهاد امامت جمعه و سپاه ناحیه بروجرد، باتوزیع ۲۵۷۰ بسته غذایی در بین نیازمندان آغاز شد.
#اخبار_استانها
@namaz_j_b
#اجنا؛ رسانه رسمی مجازی نهاد نماز جمعه
sapp.ir/ejna_ir
eitaa.com/Ejna_ir
http://ejna.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
🔆 توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی
🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف قنوتی
#رمضان_استغاثه
📲 @namaz_j_b
جز+هفدهم.mp3
17.32M
📖 جزء هفدهم قرآن کریم
📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_شانزدهم🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 1⃣ طبق برخي روايات، ح
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_هفدهم🌙
🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
1⃣ يهوديان اهلكتاب نسبت به مشركان و نيز عوام يهود، آگاه بودند و تورات را ميخواندند و ميدانستند كه پيامبران گذشته فرشته نبودند. خداوند از مشركان ميخواهد از اهلكتاب جوياي حق باشند و اين سبب نزول آيه ۷ سوره انبیاء است؛ اما سبب نزول مفهوم عام آيه را به خود مقيد نميكند. مفهوم عام آيه به لزوم رجوع جاهلان به عالم در مسئلهای است كه نميدانند. بنابراين اينكه اهلبیت ميگويند ما اهل ذكر هستيم و اينكه فقیهان به اين آيه استدلال ميكنند تا لزوم تقليد از مجتهد را اثبات كنند، با تكيه بر مفهوم عام آيه است.
2⃣ واژۀ «حَصِید» در آیۀ 15 سوره انبیاء به معناي «محصود» يعني زراعت و گياه چيدهشده و قطعشده و برزمينافتاده است يعني مشركان آنچنان هلاك شدند كه همچون گياهان دروشده و لهشده و برزمينافتاده شدند.
3⃣ آيۀ 23 انبیاء بر پرسش از مجرمان در جهنم دلالت میکند؛ درحالیکه برخي ديگر بر پرسش نکردن دلالت میکند، آری در جهنم پرسشی به شیوه معهود و پاسخ زبانی نیست و این اعضا و جوارح آنان است که پاسخ میدهند. افزون بر اين، هر موقفي از مواقف قيامت، وضعیت خاص خود را دارد و در موقعی منم است سخن گویند و در موقع دیگر مجاز نباشند.
4⃣ آیات 30 تا 35 سوره انبیاء دارای اعجازهای علمی فراوان است:در آيۀ 30 اشاره شده که زمين در گذشته به كرات آسماني پیوسته بوده و سپس جدا شده؛ و نیز هر موجود زندهاي در روي زمين ازآب است؛ آيۀ 32 به وجود جو بر بالاي زمين اشاره دارد، در آيۀ 33 به مدار داشتن هريك از كرات آسماني اشاره دارد، در آيۀ 35 فنا شدن هر انسان را بیان میکند.
5⃣ در آيۀ 37 ميفرمايد: «انسان از عجل آفريده شده». یعنی نوع انسان شتابزده آفريده شده است مانند اینکه ميگويند فلاني از خواب آفريده شده؛ يعني بسيار ميخوابد.
6⃣ آيۀ 47 بیانگر نهادن ترازوي قسط و عدالت در روز قيامت براي سنجش اعمال انسانهاست؛ در روايات، انسانهاي كامل همچون پيامبران و امامان به عنوان ترازو معرفی شدهاند، زیرا انسانهایی متعادل هستند و دیگر انسانها هرقدر به اعمال و صفات آنان نزدیک باشند، از مقام بالاتري برخوردار است.
7⃣ چنانكه در گذشته اشاره شد، واژۀ «اَب» در زبان عربي براي عمو نیز به كار ميرود؛ ازاینرو منظور از «أَبِیهِ» در آيۀ 52 - با توجه به روايات و دلايل ديگر - عموي حضرت ابراهيم به نام «آذر» است.
8⃣ فعل «لَأَکیدنَّ» در آیۀ 57 از «كيد» گرفته شده كه به معناي تدبير و نقشهكشي پنهاني بر ضد دیگری است. این فعل متكلم وحده است؛ و با «ل» و «ن» تأكيد ثقيله، تأكید شده، یعنی: «بیگمان من در مورد بتهاي شما نقشهكشي و چارهجويي خواهم کرد».
9⃣ طبق آيۀ 63 حضرت ابراهیم میگوید: بت بزرگ بتهای دیگر را درهم شكسته است روشن است که این کلام بدین معنا است که اگر اين بتها سخن ميگويند، پس لابد بزرگشان چنين كاري كرده. ثانیاً نوعي الزام است كه در قالب خبر بيان شده؛ يعني هركس به الوهيت بتها اعتقاد داشته باشد، بايد بتها را جاندار و اثرگذار بداند و بپذيرد كه ممكن است بت بزرگ، بتهاي ديگر را ازبین برده باشد.
🔟 امام صادق(ع) فرمود: «وقتی خداوند به آتش فرمود سرد شو، دندانهای حضرت ابراهیم از شدت سرما به هم میخورد» آری هیچ دری بسته نیست چون خداوند هم سبب ساز و هم سبب سوز است.
✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب
(امام جمعه موقت شهرستان بروجرد)
📲 @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
🔆 توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی
🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف قنوتی
#رمضان_استغاثه
📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_هفدهم🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ يهوديان اهلكتاب نسبت
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_هجدهم🌙
🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
1⃣ «خَاشِعُونَ» در آیۀ 2 سوره مؤمنون، جمع «خاشع» از مادۀ «خشع» است و در بیشتر موارد منظور، تواضع قلبي و حالت پذيرش و فرمانبرداری در برابر حق و ترک نافرمانی و تكبر است كه نمود آن در نحوۀ نگاه و گفتار و كردار آشكار ميشود. و خشوع در نماز بدین معناست که ظاهر و باطن نمازگزار غرق توجه خدا شود و هیبت الهی بر او حاکم شده باشد.
2⃣ «لغو» به كاري گفته ميشود كه مباح است؛ ولی فايدهاي براي آخرت انسان ندارد؛ به بیان ديگر هر كاري كه واجب و مستحب و حرام نباشد، لغو است و طبق آيۀ 4 سوره مؤمنون، مرتكب آن مؤمن واقعي نخواهد.
3⃣ وقتي به خداوند گفته ميشود «أَحْسَنُالْخَالِقِینَ» (آيۀ 14) يعني ديگران نیز ممكن است بیافرینند؛ ولی خلقت ديگران دو قيد دارد: يكي محدوديت و نقصان و ديگري نیازمند بودن به اذن خداوند. به همين علت امام رضا(ع) در پاسخ به پرسش از آيه كه آيا غير از خدا خالقي هست، پاسخ میدهد: آري، مانند حضرت عيسي(ع)و سامري.
4⃣ در زبان عربي به هريك از حيوانات نر يا ماده «زوج» گفته ميشود و «زَوْجَینِ» يعني دو فرد و در آيۀ 27 كه به حضرت نوح ميفرمايد: از هر «زَوْجَین»، دو فرد را در كشتي سوار كن، يعني نر و ماده را سوار كن.
5⃣ «قَرْن» در آیۀ 31 مؤمنون، در اصل به معناى نزديكى و جمع شدن دو یا چند چیز است؛ ازاینرو به جمعيتى كه در یک دوران زندگى مىكنند یا از نظر زمانی نزدیکاند، «قَرْن» گفته مىشود و گاه به زمان آنها نيز «قَرْن» میگويند.
6⃣ واژۀ «أَحَادیثَ» در آيۀ 44 جمع «حديث» به معناي گفتوگوست؛ يعني از قوم هلاكشده با آن همه ادعا و تکبر، تنها داستانهايي باقي مانده است.
7⃣ جلمۀ «لاَ نُکلِّفُ نَفْساً» در آيۀ 62 اشاره به قاعدۀ معروف «نفي عسر و حرج» در تكاليف اعتقادي و عملي است. در اعتقادات اگر كسي تلاش کند؛ ولی به عللي و بدون عناد، به حق نرسد، عذاب نخواهد شد. در عمل نيز تكليفي بيش از طاقت بشر جعل نكرده و اگر انساني به علت ناتواني جسمي و روحي نتواند تكليفي را تحمل كند، آن تكليف از او برداشته شده است.
8⃣ «استكانت» یعنی اظهار ضعف و فقر، و «تضرع» به معناي اظهار بيچارگي به درگاه خدا و درخواست رفع گرفتاري با دعاست بنابراين معناي جملۀ «فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا یتَضَرَّعُونَ» در آيۀ 76 چنين است: «آنان در برابر پروردگار خود اظهار ضعف نكردند و براي رفع گرفتاري به درگاه خدا تضرع و زاري ننمودند».
9⃣ جملۀ «وَلاَ یتَساءَلُونَ» در آیۀ 101 به معنای عدم پرسش از یکدیگر در برخی از مواقف است و در برخی مراحل دیگر از یکدیگر پرسش میکنند که در آیه 27 به آن اشاره شده است.
🔟 وجود دنيوي انسان، عمر اوست و هر روز كه از عمر بگذرد، از وجود انسان كاسته میشود. حال اگر كسي كار خيري انجام داده، عوض گرفته و كسي كه كارهاي ناشايست مرتكب شده، وجودش را فروخته؛ و بدی خریدهاست، پس اينان درواقع در اين فرايند، زياني كه ديدهاند، ازدستدادن وجودشان است و اين معناي «خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ» در آيۀ 103 است.
✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب
(امام جمعه موقت شهرستان بروجرد)
📲 @namaz_j_b
🌙 اعمال مشترک شب های قدر☝️
🔺اعمال مخصوص شب نوزدهم:
۱۰۰ بار "استغفرالله ربی و اتوب اليه"
۱۰۰ بار "اللهم العن قتله اميرالمومنين"
دعای "يا ذالذی کان..." خوانده شود
دعای "اللهم اجعل فيما تقضی"
📲 @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
🌙 اعمال مشترک شب های قدر☝️ 🔺اعمال مخصوص شب نوزدهم: ۱۰۰ بار "استغفرالله ربی و اتوب اليه" ۱۰۰ بار "ال
🔷 اعمال مشترك شب هاى قدر:
🔻اين اعمال در هر سه شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم انجام مىگيرد:
♦️ اول، غسل است كه بهتر است مقارن غروب آفتاب باشد.
♦️ دوم، دو ركعت نماز است.
كه در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد بخواند و بعد از فراغ از نماز،
هفتاد مرتبه: "اَسْتَغْفِرُ الله وَ اَتُوبُ اِلَيْه"بگويد.
♦️ سوم، زيارت امام حسين(عليه السلام).
♦️ چهارم، احياىِ اين شبهاست. هر كسى كه اين شبها را احيا كند گناهان او آمرزيده شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگينى كوهها و كيل درياها باشد.
♦️ پنجم، قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد مقابل خود و بگويد:
🔸"اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَما فيهِ، وَفيهِ اسْمُكَ الاَْكْبَرُ، وَاَسْمآؤُكَ الْحُسْنى، وَما يُخافُ وَيُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقآئِكَ مِنَ النّارِ."
🔸 "خدايا از تو خواهم به حق كتاب فرستاده شدهات و آنچه در آنست كه در آن است نام بزرگت و نامهاى نيكويت و آنچه بدانها ترس و اميد شود كه قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ.
پس هر حاجت دارد بخواهد."
♦️ششم، قرآن را بر سر بگيرد و بگويد:
🔸 "اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ،وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِن مَدَحْتَهُ فيهِ، وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ"
🔷 "خدايا به حق اين قرآن و به حق آنكس كه او را بدان فرستادى و به حق هر مؤمنى كه در اين قرآن مدحش كردهاى و به حقى كه تو بر ايشان دارى زيرا كسى نيست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد"
🔻پس ده مرتبه بگويد:
▫️«بِكَ يا اَللهُ»
▫️ده مرتبه «بِمُحَمَّد»
▫️ده مرتبه «بِعَلىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِفاطِمَةَ»
▫️ده مرتبه «بِالْحَسَنِ»
▫️ده مرتبه «بِالحُسَيْنِ»
▫️ده مرتبه «بِعَلىِّ بن الحُسَيْنِ»
▫️ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد»
▫️ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَر»
▫️ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُوسى»
▫️ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُحَمَّد»
▫️ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ»
▫️ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ» بگويد.
🤲 پس از آن، هر خواستهاى كه دارد، طلب كند.
📕 اعمال مخصوص شب نوزدهم:
🔹 اول، صد مرتبه: "اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ"
🔸 دوم، صد مرتبه: "اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَميرِالمُؤْمِنينَ".
📲 @namaz_j_b
📌 ۱۲ توصیۀ رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از شبهای قدر
🔹با آمادگی معنوی وارد شب قدر شوید.
🔹ساعات لیلةالقدر را مغتنم بشمارید.
🔹از رذائل مادی خود را دور کنید.
🔹بهترین اعمال در این شب، دعاست.
🔹به معانی دعاها توجه کنید.
🔹با خدا حرف بزنید.
🔹از خدای متعال عذرخواهی کنید.
🔹دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید.
🔹به ولیّعصر، توجّه کنید.
🔹در آیات خلقت و سرنوشت انسان تأمّل کنید.
🔹برای مسائل کشور و مسلمین دعا کنید.
🔹حاجات خود و مؤمنان را از خدا بخواهید.
📲 @namaz_j_b
یا علی جان🖤
در مسجد کوفه بغض ها می شکند
دیوار سکوت با دعا می شکند
گل کرده نوای رستگاری علی
چون فرق سرش عرش خدا می شکند
🏴 فرا رسیدن ایام سوگواری امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) تسلیت باد
◾️ @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
◼️ توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی
🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف قنوتی
#رمضان_استغاثه
◾️ @namaz_j_b
جزء+نوزدهم++قرآن+کریم+با+صدای+استاد+پرهیزکار+صوت+.mp3
20.33M
📖 جزء نوزدهم قرآن کریم
◾️ @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_هجدهم🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ «خَاشِعُونَ» در آیۀ 2
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_نوزدهم 🌙
◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
1⃣ «ترتیل» در آیۀ 32 فرقان، به معنای ادای حروف و کلمات با تأنی و دقت و به گونۀ صحیح است تا انسان بتواند چون به عجایب آن برسد، بیندیشد و حالت خوف و رجا داشته باشد و هرگز هدفش رسیدن به پایان سوره نباشد.
2⃣ جملۀ «یحْشَرُونَ عَلَى وُجُوهِهِمْ» در آیۀ 34 فرقان، به این معناست که کافران توسط فرشتگان عذاب، با صورت بر زمین، به سوی دوزخ کشانده میشوند، پیامبر (ص) فرمود: همان کسی که او را بر روی پا حرکت داده، میتواند او را با صورت در روز قیامت حرکت دهد.
3⃣ در آیۀ 38 سخن از «أَصْحَابَ الرَّسِّ» شد. واژه" رس" در اصل به معنى اثر اندک باقی مانده از چیزی است، اقوم رس پیامبر خود را تکذیب و او را در چاه افکندند و بالای سر چاه ایستادند و نالههای او را میشنیدند تا به شهادت رسید. آنان هلاک شدند و از ایشان اثر اندکی باقی ماند.
4⃣ «أَنَاسِی» در آیۀ 49 جمع «انسان» و اصل آن «اناسین» است؛ که «ن» آن به «ی» تبدیل شده و «ی» در «ی» ادغام گردید.
5⃣ در آیۀ 51 خداوند میفرماید: «اگر میخواستیم، در هر آبادی، بیمدهندهای مبعوث میکردیم»؛ ولی در آیۀ 24 سورۀ فاطر میفرماید: «هیچ امتی نبوده؛ مگر اینکه در آن بیمدهندهای وجود داشته است». این بدان علت است که «امت» معنای عامی دارد و تنها به یک قریه اختصاص ندارد.
6⃣ در آیه 67 فرقان در توصیف عباد الرحمن فرمود: وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا، اسراف در انفاق مانند این موارد است: انفاق در معصیت، انفاق در غیر حق، انفاق مالی که موردنیاز ضروری خود انسان است و بدون آن نمیتواند امور خود را بگذراند.
7⃣ در آیه 70 سوره فرقان فرمود: مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات. یعنی با توبه سیئات و بدیهای انسان به حسنات تبدیل میشود، تبدیل سیئات شخص تائب به حسنات، به معنای تبدیل ملکات و صفات حاصل از گناه، به ملکات و صفات نیک است.
8⃣ گروهی از نوادههای یعقوب در دست فرعون اسیر یا زندانی بودند و آنان بهرهای از توحید داشتند. حضرت موسی(ع) طبق آیۀ 17 شعراء، از فرعون میخواهد آنان را آزاد کند تا همراه موسی(ع) به سرزمین موعود فلسطین بازگردند.
9⃣ حَیَّه» در عربی به معنای مار است؛ چه کوچک باشد یا بزرگ. «ثُعْبَانٌ» در آیۀ 32 شعراء، به معنای مار بزرگ است و توصیف مار به «جانّ» بدین علت است که سبک و دارای حرکاتی سریع است؛ بنابراین بین آیهای که میگوید عصای موسى7 به «حَیةٌ» (طه: 20) و آیهای که میگوید به اژدها (شعراء: 32) تبدیل شد و آیهای که میگوید «کأَنَّهَا جَانٌّ» (قصص: 31) است منافاتی نیست.
🔟 آیۀ 59 به سنت الهی اشاره میکند که پیوسته مستضعفان را جای مستکبران و ستمکاران مینهد و وارث آنان میکند؛ البته مشروط بر آنکه مستضعفان خود ستمکار نباشند و در جستوجوی آزادی خویش، از پیشوایان دینی خود پیروی کنند.
✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب
(امام جمعه موقت شهرستان بروجرد)
◼️ @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
◼️ توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی
🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف قنوتی
#رمضان_استغاثه
◾️ @namaz_j_b