•••
🔰 نحوه رفتار چپهای ایران
(مارکسیستها):
» دهه شصت عمل سیاسیِ #خشونتآمیز
» دهه هفتاد و هشتاد، عمل فرهنگی و #سینما
» اواخر دهه نود مردمی کردن خشونتِ
سیاسی با سینما
🆔 @namiramag 👈 عضویت
🔰خشونت در نمایش خانگی!
مصاحبه بازیگر سریال « آکتور» با همشهری:
_ مجید پتکی:
قبول دارم که سریال های شبکه نمایش خانگی مدتهاست با تنش و #خشونت همراه بودهاند. از «میدان سرخ»ی که خودم در آن بازی داشتم تا بقیه سریال های دیگر که نام نمی برم همه با خشونت و تنش همراه بودهاند. نمیدانم به چه دلیل؟ چند سالی است که انگار از نویسندگان #خواسته_شده که فقط قصه های خشونت آمیز بنویسند؛ البته ناگفته نماند که خواسته مردم هم مهم است و واقعا هم از چنین داستانهایی استقبال می شود.
البته مسلم است که مردم دوست ندارند خشن باشند اما خوراک فرهنگی ای که اخیرا برای مردم در شبکه نمایش خانگی یا سینما در نظر گرفته شده مردم را بیشتر به این سمت سوق می دهد.
🔗لینک مصاحبه کامل hamshahrionlin
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 تعریف کلیدواژه «ارزش کار» در
نگاه مارکس!
🔻 نقد شهید مطهری به این تعریف...
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 کلیدواژه «ارزش کار» در نظریه مارکس!
🔻تحلیل مارکس که با نظریه «ارزش کار» آغاز میشود و معتقد است که ارزشِ محصول را کارِ مصرف شده برای تولید آن در گذشته و حال تعیین میکند!
یعنی میگوید در سیستم سرمایهداری، ارزش هر محصول توسط سه چیز مشخص میشود:
یک،سرمایه ثابت یا کار صرف شده برای تولید ماشین آلات و تجهیزات تولید در گذشته.
دو، مواد خام ضروری برای تولید محصول.
سه، سرمایه متغیر یا مزد پرداختی به کارگران برای تولید محصول و ارزش اضافی که شامل سود، اجاره و بهره بوده و آن را سرمایهدار دریافت میکند.
🔻 دریافت ارزش اضافی به وسیله سرمایهدار به معنی آن است که به کارگران دستمزدی کمتر از ارزش کار پرداخت میشود. ارزش اضافی پاداش سرمایهدار برای سرمایهگذاری نیست، بلکه حق #کارگران است که سرمایهدار آن را به جیب میزند!
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 نقد شهید مطهری به مارکس:
🔻شهید مطهری در مورد نظریه ارزش-کار مفصل صحبت میکند که به طور خلاصه، نه نقدِ مارکس را به حق میبیند و نه عملکرد نظام سرمایهداری را:
«آیا سودی که بازرگان میبرد، سهمی از اضافه ارزش تولیدکننده است، آنچنان که سوسیالیستها میگویند و در نتیجه بازرگان تولیدکننده را استثمار میکند یا سودی که میبرد اگر اضافه بر مقدار کار و ابتکاری است که خرج میکند، استثمار مصرفکننده است نه شرکت در ارزش اضافی تولیدکننده (و یا هر دو) ؟.
_ سوسیالیستها روی قاعدهای که دارند مبنی بر اینکه هر چیزی جبراً در حدود قیمت واقعی خود به فروش میرسد و بازار تعیینکننده ارزش واقعی است، ناچارند که سودهای ناروای بازرگانی را تعدی به حقوق تولیدکنندگان بدانند و بس.
♦️ اما به نظر ما که این مطلب را قبول نداریم، سود ناروای بازرگان ممکن است تعدی به حقوق تولیدکننده باشد، و ممکن است تعدی به حقوق مصرفکننده بوده باشد.»
📔کتاب «نظری به نظام اقتصادی اسلام»
🆔@namiramag 👈 عضویت
🔰 ... و رانتهای بالاتر از خودرو وجود دارد که باز هم باید افشا شود!
_ مسئله مهم این است که #رانتخوری به موضوعی عادی و تبدیل به یک حق برای نمایندگان مجلس و سیاستمدارن شده است!
_ ترمیم حکمرانی و پیگیری پروژه #دولت_اسلامی باید با فشار افکار عمومی به مسئله اصلی نظام بازگردد. بخشی از افکار عمومی خود را خارج از دایره حکومت میداند اما آن بخشی که از همراهان و وفاداران نظام است، دست از روزمرگیهای سیاست بردارد و به این موضوع مهم چه در دانشگاه و چه در بدنه مردمی بپردازد!
ویراستی مجله نامیرا 👇
https://virasty.com/Namira/1683531857335008590
🔰 فرایند تشکیل امت اسلامی:
«یک زنجیرهی منطقی وجود دارد؛ پیشها این را گفتیم، بحث شده. #حلقهی_اول، انقلاب اسلامی است، بعد تشکیل نظام اسلامی است، بعد تشکیل #دولت_اسلامی است، بعد تشکیل جامعهی اسلامی است، بعد تشکیل امت اسلامی است؛ این یک زنجیرهی مستمری است که به هم مرتبط است. منظور از انقلاب اسلامی - که حلقهی اول است - حرکت انقلابی است؛ والّا به یک معنا انقلاب شامل همهی این مراحل میشود. اینجا منظور ما از انقلاب اسلامی، یعنی همان حرکت انقلابی و #جنبش انقلابی که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون میکند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده میکند»
🎙️ سخنرانی رهبر انقلاب مهر ۱۳۹۰
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰... اين مرحله سوم است كه از آن تعبير به ايجاد دولت اسلامى مى كنيم. نظام اسلامى قبلاً آمده، اكنون دولت بايد اسلامى شود. دولت به معناى عام، نه به معناى هيأت وزرا؛ يعنى قواى سهگانه، مسؤولان كشور، رهبرى و همه.
ـ(12/9/79)
🆔@namiramag 👈 عضویت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عرض کردم که مارکسیستها چگونه سر از سینما درآوردند! ابوالقاسم طالبی (کارگردان) میگوید رضا کیانیان و خانوادهاش (داود)، در سازمان پیکار عضویت داشته است.
🔻 سازمان «پیکار در راه آزادی طبقه کارگر»، با تمایلاتِ قویِ مارکسیستی بود که در دهه شصت ( تا مهر ۱۳۶۰) به رفتار سیاسی خشونتآمیز دست زد. پیکار که گرایش لِنینیستی [اینجا بخوانید] داشت به مارکسیسم_مائوئیسم (بعدا توضیح داده میشود) تغییر عقیده دادند!
📌همچنین بهزاد فراهانی پدر گلشیفته نیز از اعضای حزب توده بوده است. حزب توده نیز سازمان سیاسی مارکسیستی بود!
📌 حلقه وصل همه اینها، در هنر، فرهنگ و سیاست، بیشتر از همه فردی بنام صالح نجفی پسر محمدعلی نجفی (کارگردان و بازیگر) که در رادیو زمانه و موسسه پرسش! مقالات زیادی برای از پا درآوردن جمهوری اسلامی از طریق اهرم فشار حجاب دارد!
قرار شد که با هم پس از پرداختن به مارکسیسم به اینجا برسیم...
🆔@namiramag 👈 عضویت
🔰 از سال ۹۶، موضوع حجاب بر سر زبانها آمد و به گفته نجفی در این گفتگوها، باید ساحت نمادین جمهوری اسلامی را زد!
_ امشب مفصل درباره این موضوع مطلب خواهم گذاشت!
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 در چند پست چگونگی ائتلاف و همدستی چپهای ایرانی و یا همان مارکسیستها با لیبرالهای ایرانی که در عمل باید سایه یکدیگر را با تیر بزنند اما آغوش خود را برای براندازی جمهوری اسلامی باز کردند، بررسی و واکاوی خواهیم کرد که در دو بخش الف و ب خواهد بود
(با دقت خوانده شود)
🆔@namiramag 👈 عضویت
(الف) 1️⃣ آغاز دعوای ساختگی!
🔰 افول و پایان هر گفتمان درونِ قدرت، باعث ظهور خردهگفتارهایی میشود که بهنوعی با آن گفتمان، در ستیز و نزاع، قرار میگیرند.
در فضای سیاسی اجتماعی کشور و پس از عبور از روی کار آمدن دولتی با مشی #نولیبرال و شکست ایده اصلیاش، یعنی «توسعه برونزای اقتدارگرا از طریق سیاست خارجه تعاملگرا»، یا همان توسعه از راه اتصال ایران به کشورهای مرکز اقتصاد جهان، فضا مهیایِ نارضایتیهای سیاسی و اجتماعی شد. حرکتهای اعتراضی نسبت به مسائل بهوجود آمده معیشتی برای اقشار پایین جامعه از جمله مسائل مربوط به معلمان، کارگران، صندوقهای بازنشستگی، محیطزیست و...، صحنه را برای ظهور خردهگفتارهای بدیل و رقیب گفتمان دولت نولیبرال فراهم کرد.
ظهور جنبشهای عدالتخواهی سکولار و مبارزه با فساد، چپ اسلامی، حرکت چپ نو و موارد مشابه دیگر را هم باید درنتیجه وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از افول گفتمان نئولیبرال دانست.
🆔@namiramag 👈 عضویت
2️⃣ چپ نو یا نئومارکسیسم!
🔰همانگونه که گفته شد تفکر مارکسیستی، با انقلاب اکتبر روسیه [اینجا بخوانید] و آغاز حکومت شوروی ریزشهایش آغاز شد و به مرور نحلههای غیرسیاسی و فلسفی آن در صحنه اندیشه ظهور کرد.
🔻 از جمله خردهگفتارهای متکی به پشتوانه نظریِ «چپ نو» که متکی به مباحث معرفتی شکل گرفته در اروپای پس از جنگ جهانی دوم در نقد نظام سرمایهداری است، با تلاشهایی که عمدتا از طریق ترجمه آثار اندیشمندان این حوزه شکل گرفته توسط حلقههای روشنفکری در ایران بازتولید شده است؛
اندیشمندانی چون آلن بُدیو، اسلاوی ژیژک، ژاک لکان، ژیل دلوز، جورجو آگامبن، آنتونیو گرامشی و مکتب فرانکفورت.
🔻 حلقههای روشنفکری چپ در ایران، خارج از دانشگاه معمولا در موسسات غیر دولتی مثل #پرسش توسط مراد فرهادپور، محمد مالجو، صالح نجفی و ... تشکیل شده و از دی ما ۱۳۹۶ از حالت غیرسیاسی و نظری (تئوریک) به سیاسی و عملی(پراتیک) تغییر فاز دادند!
«چپ داخل کشور در شرایط کنونی چندان یک نیروی سیاسی نیست... ابتدا چپ باید به قامت نیرویی سیاسی درآید. بنابراین مساله اصلی در شرایط کنونی... بازسازی چپ است. چپ برای اجرای موفقیتآمیز پروژه بازسازی باید ابتدا همآهنگسازی نیروهای خودش با یکدیگر را در دستور کار قرار دهد (محمد مالجو – دیماه ۹۶)
🆔@namiramag 👈 عضویت
🔰 راهکار عملیاتی شدن چپها!
🔻 تحلیل صالح نجفی، از وضعیت 40 ساله و ارائه راهکاری برای شکلدهی به امر سیاسی بین نیروهای چپ کمک گرفتن از «حَلقات سهگانه برومهای»، چارچوب تحلیلی #ژاک_لاکان، فیلسوف و روانکاو فرانسوی است. نجفی ابتدا تحلیلی از وضعیت 40 ساله اخیر ارائه و سپس با نظر به دو رخداد اعتراضات 88 و اغتشاشات دیماه 96، توصیههایی برای رهایی از «انسداد سیاسی» و وارد شدن به فاز عملیاتی، ارائه میکند.
_لاکان برای توصیف روانِ انسانی از سهگانهی مبتنی بر حلقات برومهای استفاده میکند. با چارچوب نظری که او پیشنهاد میکند، میتوان روان انسان و هر امر دیگری را در سه ترازِ «امر نمادین»، «امر خیالی» و «امر واقعی» تحلیل کرد. در این صورتبندیِ مفهومی، هر تراز از طریق تقابل و تداخل با دو تراز دیگر هستی (موجودیت) مییابد و قاعدتا فقدان یکی موجب خلل در هر سه حوزه خواهد شد.
♦️ادامه در پست بعد ...
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 ... صالح نجفی که با سایر اعضای حلقه پرسش بر سر «ساختار سرمایهداری جامعه ایرانی» اتفاق نظر دارد، میکوشد با بهرهگیری از این مدل مفهومی حیات 40 ساله اخیر ایران را توصیف کند. به باور او این ساختار سیاسی از ترکیب سه نظم «دموکراتیک» در «تراز نمادین»، «تئوکراتیک» یا همان خداسالاری و حکومت دینی در «تراز خیالی» و «تیموکراتیک» یا مالک سالاری در «تراز واقعی» تشکیل شده است و استمرار حیات جمهوری اسلامی را نیز باید در تلفیق پیچیده این سه امر شناسایی کرد.
♦️او در ادامه با تحلیلی از وقایع سال 88، این اعتراضات را در ساحت سیاسی و علیه «نظم دموکراتیک» و اغتشاشات 96 را در ساحت اقتصادی و علیه «نظم تیموکراتیک» ارزیابی میکند و معتقد است بر طبق تحلیل پیش گفته از صورتبندی لکانی، مبارزه سیاسی تنها زمانی ممکن خواهد شد که در هر سه این حلقات اتفاق بیفتد. «اعتراضات سال ۸۸ حلقه اول (دموکراسی) و تناقض و تعارض آن با تئوکراسی را هدف گرفته بود. اعتراضات دی ۹۶ حلقه سوم (تیموکراسی) و عمدتا تناقض آن را با تئوکراسی هدف گرفته بود. به این شکل است که میبینیم، اعتراضها از مطالبات اقتصادی آغاز میشود، اما بهسرعت معطوف به مرکز قدرت میشود. پس باید از مطالبهای سخن گفت که «حلقه واسط» این دو اعتراض ظاهرا از هم جدا باشد.»
🔻 بنابراین برای تکمیل این حلقات و شکلگیری مبارزه سیاسی واقعی باید حلقه سوم یا «واسط» یعنی مبارزه علیه «نظم تئوکراتیک» نیز رخ دهد. برای تحقق این مهم در وضعیت نامتعین فعلی و در زمانی که «هیچ فرمی برای فعالیت سیاسی وجود ندارد» باید یک «نقطه صفر فعالیت سیاسی» مشخص کرد. این «نقطه صفر» خواهد بود که امکان تجمیع کنشگران بر سر یک مطالبه مشخص یا همان تشکیل «جبهه واحد برای مبارزه مشترک» مدنظر فرهادپور را ممکن خواهد کرد و تکثر موجود در جریان چپ را در یک زنجیره واحد به هم پیوند خواهد داد: «میتوان به مطالبهای اشاره کرد که بیواسطه یا در نگاه نخست مطالبه اصلی یا حتی گاهی فرعی هیچیک از این جریانها نباشد، اما به جهت ارتباطش با گفتار مسلط میتواند امکان سازماندهی بالنسبه فراگیری برای گفتارهای چپ فراهم سازد. این تکمطالبه میتواند در هیات ضعیفترین حلقه مطالبات موجود نقش ایفا کند.»
📌 ادامه دارد...
🆔@namiramag 👈 عضویت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•••
🎬 «پوستم کنده شد تا به اینا حالی کنم با این تفکرات دگم، سازمان به بنبست میرسه، هر جای #دین رو خواستم به تار و پود #مبارزه گره بزنم دیدم صد تا جای دیگش پاره میشه!!»
🎥 سینمایی « سیانور» اثر
بهروز شعیبی
_________________ـ
🅰️فیلم _ اندیشه مجله نامیرا
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
"بر تو و آن خاطر ِ آسوده ، سوگند!...
🔻مجید شریفواقفی، که از نبوغ بالایی در رشته مهندسی برق برخوردار بود به شکل دراماتیکی به دست دوستانش در سازمان مجاهدین خلق، ترور شد اما چهار سال بعد نامش جایگزین «آریامهر» شد و دانشگاه صنعتی شریف به نامش خورد!
🔻انشقاق و جدایی در بزنگاه های تاریخی یک ملت و یک کشور در بسیاری از تشکیلات و گروههای سیاسی و اجتماعی با بزرگترین و کوچکترین زاویه فکری، رخ می دهد و این اجتناب ناپذیر است، جایی که لحظه انتخاب فرا می رسد، افتراق رخ خواهد داد!
🔻قصهی مجید شریف واقفی که یکی از موسسین و عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین بود، قصه ی یک رویش است نه ریزش!
سازمان منافقین که در ابتدا خود را سازمان مجاهدین خلق ایران مینامید همزمان با تاسیس دانشگاه صنعتی آریامهر در سال ۱۳۴۴ برای مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی تأسیس شد. اما کارکرد این سازمان به دلیل غلبه افکار #مارکسیستی بر آن به تدریج از مبارزه علیه رژیم به حذف فیزیکی اعضای جدا شده از خود، مردم عادی ،زنان و بچه ها و...رسید.
#تقی_شهرام، مدعی بود اسلام ظرفیت مبارزه چریکی را ندارد! چون در اسلام کشتار زنان و کودکان و بی گناهان مجاز نیست! و سازمان نباید در گیر این محدودیت ها بشود!
🔻مجید شریف واقفی اما نمی پذیرد و همراه با مرتضی صمدی لباف از سازمان جدا می شوند. مجید با قدرت سازماندهی و کادرسازی و با تفکر تشکیلاتی اقدام به جذب نیروهایی از سازمان می کند که هنوز به اسلام معتقدند.
اما همسرِ تشکیلاتی او( لیلا زمردیان) در حقیقت خبرچین سازمان و شخص تقی شهرام است و لحظه به لحظه فعالیت های مجید برای تشکیل شاخه اسلامی سازمان را بگوش کادر مرکزی می رساند!
آنها اجازه فکر کردن و اندیشیدن نداشتند
و مطیع بی چون و چرای رهبرانی بودند که هیچ انگیزه و هدفی جز قدرت طلبی، رهبری طلبی و جاه طلبی نداشتند.
🔻با غلبه تفکرات مارکسیستی – لنیستی بر گرایشهای اسلامی، تصفیه حساب اعضای مسلمان سازمان شروع شد. سید مجید شریف واقفی و مرتضی صمدی لباف از مطرحترین آنان بودند که پس از این تغییر مواضع سازمان، تصفیه شده و به طرز فجیعی به شهادت رسیدند.
قدرت طلبی قطعا به فساد منجر خواهد شد
و قدرت مطلق، به فساد مطلق سرنوشت بسیاری از سازمانها، تشکیلات سیاسی و اجتماعی و حتی حکومت ها پس از فساد ناشی از قدرت طلبی هلاکت است.
___________________ـ
🅰️فیلم _ اندیشه مجله نامیرا
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 در چند مطلب پیشین آورده شد که چگونه چپهای ایرانی بعد از مدتها فاصله گرفتن از سیاست و عمل سیاسی خشونت آمیز چگونه وارد صحنه شدند و سرکردگان آنها، از سینما و کافهنشینی با راستها همدست شدند ...
_ این دو پست را حتما مطالعه کنید!!! 👇
https://eitaa.com/namiramag/1071
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
♦️ مقابله با حجاب؛ پیوند سیاست و اقتصاد؛ مطالبه واحد برای ایجاد جبهه واحد!
[این مطلب را بخوانید]
🔻هستی هر حلقه از حلقات سهگانه در قالب برقراری ربط و نسبت با سایر حلقهها ممکن خواهد بود. بنابراین این حلقهها با حلقه سوم تکمیل خواهد شد. از آنجایی که در دو حلقه قبل حوزه «دموکراتیک» و «تیموکراتیک» ساختار سیاسی به چالش کشیده شده است، اکنون نوبت حوزه «تئوکراتیک» است. به عقیده صالح نجفی، «وجوب حجاب» مشخصه اصلی وجه #تئوکراتیک ساختار سیاسی است و این تمرکز بر مقابله با آن، حلقه پیونددهنده دو حلقه قبلی خواهد بود: «شک نیست که بارزترین نمود تئوکراسی در ساختار جمهوری اسلامی وجوب حجاب اجباری است. بنابراین مطالبه رفع حجاب اجباری هم خواستهای است که کانون توجهش حلقه دوم ساختار فعلی است و هم میتواند با خواستههای مطرحشده در اعتراضات ۸۸ و ۹۶ پیوند برقرار کند، یا به اصطلاح به دو شکل اعتراضی که یکی عمدتا سیاسی و دیگری اقتصادی است.»
🔻به اعتقاد نجفی، تاکید بر مقابله با حجاب اجباری علاوهبر اینکه هر سه حوزه و حلقه پیش گفته را درگیر خواهد کرد، میتواند مبنای ائتلاف گروههای چپ و «تشکیل جبهه واحد مبارزه مشترک» باشد تا با ایجاد «یک وضعیت اضطراری واقعی» ساختار نظام سیاسی را به بنبست بکشاند: «رهایی سیاسی در گرو پافشاری بر مطالبه یگانهای است که وضعیت مشخص تاریخی و گفتار مسلط ایدئولوژیکی گریزی از ایجاد آن ندارد اما راهی هم برای برآوردن آن ندارد. پافشاری روی این تک مطالبه آن وضعیت و گفتار ایدئولوژیکیاش را با «بنبست ساختاری»اش مواجه میکند و مبارزان را با ضرورت برگذشتن از مختصات وضع موجود. ادعای ما این است که مطالبه رفع حجاب اجباری در وضعیت ما چنین جایگاهی دارد.» [بنابراین] میتوان مطالبه رفع حجاب اجباری را ضعیفترین حلقه زنجیره مطالباتی دانست که گفتارهای چپ از طریق آنها وضع موجود را تحلیل و راههایی برای برونشد از بحرانهای کنونی پیشنهاد میکنند. این مطالبهای است که اگر جریانهای چپ بر سر آن همنوا شوند، هر سه تراز ساختار سیاسی موجود را درگیر خواهد کرد.»
______________________ـ
🅰️بخش اندیشه مجله نامیرا
🆔@namiramag 👈 عضویت
🔰 #آزادی و مصداق آن یعنی تلاش برای آزادی در پوشش و حجاب، در قالب کمپینها ازجمله «چهارشنبههای سفید»، «کمپین آزادیهای یواشکی»، «من محجبهام و با گشت ارشاد مخالفم» و ... مطالبهای بورژوایی و خواست طبقه متوسط مرفه برخوردار، دستهبندی میشود و اساسا لیبرالها در حالت عام و اصلاحطلبان در ایران، پیگیر این مطالبه هستند! در لحظات قبل از ۱۴۰۱، این کمپینها، بیرونساخت و توسط مسیح علینژاد که به طور رسمی کارمند وزارت خارجه آمریکا بود، ساخته میشد و در اتفاقات ۱۴۰۱، عملا توسط حزب اصلاحطلبِ اتحاد ملت (جلاییپور) پیگیری شد! (عکس مربوط به کمپین من محجبه ام...)
♦️ اما چپها، تا پیش از این بدون توجه به مطالبات زنان، زنان طبقه کارگر و گروههای کمتر برخوردار و آسیبپذیرتر... و صرفا به هدف «تشکیل جبهه واحد»، برای اغراض سیاسی و برای از بین بردن پراکندگی موجود در بین نیروهای خود، از این حربه استفاده نمودند اما توسل به این مطالبه بورژوایی ضمن ائتلاف با راستِ سیاسی، خود، موجب تشدید شکاف بیشتر بین چپها با مطالبات دیگر از جمله توجه به دگرجنسباشی، محیطزیست، مسئله فلسطین، ضدیت با امپریالیسم آمریکا و ... شد و عملا در حد عملهی راست ماند!
________________ـ
🅰️ بخش اندیشه مجله نامیرا
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
♦️ ساده شدهی همه بحثها، که البته
مربوط به نظم قدیم است و باید از آن عبور
کرد، این است که وقتی از دولت کمونیستی
سخن به میان میآید، یعنی دولتی بودن
و بسته بودن فضای سیاسی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی است.
دولت، #تنها متصدی و مالک همهی نهادهای فرهنگی از جمله آموزش، تلویزیون و تبلیغات و ...، تولیدیها و ابزارهای تولید و در بُعد سیاسی اجازه فعالیت احزاب و گروههای فشار داده نمیشود.
دومین مورد، #برابری و یا نزدیک به هم بودنِ دستمزدها است که توسط دولت مشخص میشود طوریکه مشاغل و اصناف مختلف با هر سطح شغلی حقوق برابر داشته باشند!
_ باز هم باید یادآور شد که این، برداشتهای کلی و سطحی در جامعه و حتی محافل آکادمیک از ایدهها و ایسمهاست! مثلا به فیلم زیر دقت که محسن رفیقدوست ...
🆔@namiramag 👈 عضویت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کمونیست، فحش است!
🔻این ویدئو مربوط به مصاحبه رفیقدوست در سال ۱۳۹۷ است که بحث به حقوق ۱۹ میلیون تومانی رییس بنیاد مستضعفان میرسد. افشای این حقوق در آن سال، جنجال برانگیز شد، رفیق دوست از آن دفاع کرد و مجری که از اختلاف بالای این دستمزد و حقوق با یک کارگر معدن میگوید، رفیقدوست، با یک سوال و در واقع یک فحش با عنوان کمونیست! مجری را ساکت و شرمنده کرد!
🔻 برای یادآوری مجدد؛ هدف آموزش تجربی و عملی این ایسمهاست و اینکه چگونه از این ایسمها برای برچسبزنی، استفاده میشود!
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 رفیقدوست، خودش به عنوان یک نظامی و سپاهی سابق، پیرو هیچ مرامی نیست جز ثروتاندوزی و عافیتطلبی! و این نوع مرام در دنیای پیشامدرن متعلق به امویان و قارونیان بود و در حال حاضر از پیروانِ سرمایهداری و سرمایهسالاری است!
_ نکته مهم؛ سوداگر بودن و اصالت دادن به سرمایه، ربطی به بودن در ارگان، حزب، دین و مذهب خاصی ندارد!
🆔@namiramag 👈 عضویت
•••
🔰 نکته مهم دیگر؛ ایدیولوژیها، به مانند گذشته، مستقیما از طریق دانشگاه و محافل نخبگانی به جوامع وارد نمیشوند و در دوره جدید از طریق #سبک_زندگی تزریق میکنند!!!
🆔@namiramag 👈 عضویت