eitaa logo
نامیرا
4.2هزار دنبال‌کننده
597 عکس
300 ویدیو
7 فایل
ما برای انسان،گرد هم آمده‌ایم! ارسال پیام https://abzarek.ir/service-p/msg/2070353 کانال کتاب‌ @vavbook مواد غذایی ژکال https://eitaa.com/zhokal
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فوکو؛ دیرینه شناسی و تاریخ‌نگاری سنتی! 🔻 یکی از مشکلات فوکو با تاریخ‌نگاریِ سنتی بود و روش‌های مرسوم را قبول نداشت و در آخر از گرایش‌های سیاسی که بسیاری از هم عصرانش داشتند مانند مارکسیسم، لیبرالیسم و ... دوری کرد. 🔻 با تمام این اوصاف کلیدواژه و زاویه‌ی جدیدی را مثل دیرینه‌شناسیِ فرهنگ و تبارشناسیِ نظام‌های اجتماعی وارد علوم اجتماعی کرد و در کاربرد واژه‌ی به معنای سنتیِ آن دقت می‌نمود و به جای آن از دیرینه‌شناسی استفاده می‌کرد! _ ... فوکو اولین کسی بود که روش شناسی نیچه یعنی تبار شناسی را به طور گسترده به کار برد و درباره مسائل متفاوتی مانند تاریخ جنون، مجازات و تنبیه، سکسوالیته و ... استفاده کرد. _ نیچه معتقد بود که حقیقتِ فراتاریخی وجود ندارد یعنی ما در هر دوره تاریخی، حقیقتی منحصر به فرد ِخود دارد و حقیقت در حال تغییر است! و همینطور نیروی شکل دهنده تاریخ را (نه لزوما دولت) و تصادف می‌داند. پ.ن: بند آخر را در نظر داشته باشید... ________________ـ 🅰️ بخش اندیشه مجله نامیرا 🆔@namiramag 👈 عضویت
••• 🔰 آنچه که ما به آن باور داریم این است که حقیقتِ واحدی وجود دارد که با تغییر دوران در آن خدشه‌ای وارد نمی‌شود و زیر ساخت اجتماعات بشری است اما از تبارشناسی فوکو، می‌توان برای صورتبندیِ توسط وام گرفت. واقعیت‌هایی که به زور قدرت و در هر دوره‌ای با کمک مذهبِ خاص، سرمایه و یا حتی جادو، به پیش فرض حتمی تبدیل می‌شود! ♦️فوکو در دیرینه شناسی، تاریخ را در چهار دوره‌ی متناسب با چهار یا اِپیستمه جدا در نظر گرفت: _عصر رنسانس (ما قبل کلاسیک) تا اواسط قرن هفدهم _سامان کلاسیک تا پایان قرن هجدهم _نظام مدرن تا 1950 _سامان کنونی از 1950 تا کنون فوکو می‌گوید در هر یک از دوران بالا گفتمان خاصی بر رفتار و کردار آدمیان مسلط بوده و ارزش‌ها و ضد ارزش‌های خود و یک سری راهبردهای گفتمانی، با خود همراه دارد! ________________ـ 🅰️ بخش اندیشه مجله نامیرا 🆔@namiramag 👈 عضویت
• 🔰 حالا به این فکر کنید که در دوره اخیر چه اِپیستمه‌ای در جهان ما مسلط بوده که راهبردهای گفتمانی یا ارزش‌های رفتاری را ساخته و برای سلطه از آن استفاده کرده است و دیگر گفتمان‌ها را به نداشتن عقلانیت متهم کرده است؟! 🆔 @namiramag 👈 عضویت
8.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بخشی از «مناظره چامسکی، فوکو در باب طبیعت بشر»؛ 🔻فوکو در ساحتِ فرهنگ، نگاهی گالیله‌ای اتخاذ می‌کند. یعنی مثل گالیله که پایه‌های علم، در دوره‌ی خود را به چالش کشید و نشان داد که مبتنی بر زمین‌مرکزی برآمده از درکی غلط از واقعیت است. این کاری است که فوکو نیز سعی در انجام آن دارد. چه در مناظره‌اش با چامسکی و چه در دیگر آثارش. 🆔 @namiramag 👈 عضویت
••• 🔰 نوام چامسکی، علم‌گرا و ذات‌گراست اما فوکو ضد علم و مخالف ذات است! 🆔 @namiramag 👈 عضویت
سلام دوستان عزیز 🌱 ♦️ مطلبی که قبلا درباره «یکدست‌سازی جهانی» در دوره دویست ساله، توسط غرب کار شده است را مطالعه کنید؛ ۱) ؛ لباس یک نمونه [لینک] | مقدمه [لینک] الف) [لینک] ب) ؛ پادگان نظامیِ مجازی [لینک] ج) ؛ جهنم چوسان [لینک] د) نقش در جهانِ یکدست [لینک] ۲) ؛ دلار سلاح است! [لینک] الف) ؛ کمدی تراژدیک جمهوری اسلامی 👈 [لینک] ادامه دارد... 🆔 @Namiramag
🔰 نقاشی‌هایی موسوم به «نظام کاستایی» که سلسله مراتب جوامع مستعمراتی اسپانیا در قرن ۱۸، را نشان می‌دهد. غرض، نشان دادن پوشش زنان است! (ادامه مطلب قبل) 🆔 @namiramag 👈 عضویت
••• 🔰 خودمونی بگم که ادامه همین مطلب بالائیه. برگردید به نظریه فوکو‌ که میگه هر دوره تاریخی یک گفتمان مسلط، تعیین می‌کنه که خوب و بد چیه یا مثلا پوشش باید چی باشه و نباشه اما در این دوره، جهان‌شمول شده یعنی در سطح جهانی، فراگیر شده و فقط مربوط به یک جامعه نیست .‌.. 🆔 @namiramag 👈 عضویت
🔰 پوشش زنان شیلی در یک راهپیمایی! 🆔@namiramag 👈 عضویت
••• 🔰 درباره این پست [لینک] ، یکی از مخاطبان محترم، پرسش‌های مهمی داشتند که در قالب چند پست پاسخ خواهم داد و اگر شما هم پاسخی به سوالات داشتید، لطف کنید و برای ما ارسال کنید 🙏 🆔 @Namiramag 👈 عضویت
••• ♦️ پرسش مخاطب: جهانی شدن چه اشکالی داره؟ و چرا نباید باشه؟ مثلا اینکه زبانی جهانی باشه، برای ارتباط چه اشکالی داره (حالا اینکه خب زوری میگن انگلیسی باید اون معیاره باشه را کار ندارم) پاسخ: با اصطلاح «جهانی شدن» ما را فریب می‌دهند. جهانی شدن، در کار نیست. در واقع، غربی شدن و یا بهتر است بگوییم، آمریکایی شدن است! معیارِ زبان، لباس، موسیقی حتی راه رفتن در جهان، به خصوص نسل جدید، آمریکایی است و طوری این روند با برنامه‌ریزی دقیق پیش رفته که نیروهای ملی‌گرایِ جوامع غیرِ غربی نیز که باید نسبت به هویت بومی خود حساس تر باشند، خود را به رنگ معیار جهانی درمی‌آورند اما برخی از نیروهای سیاسی جوامع غربیِ غیر آنگلوساکسونی مثل آلمان و فرانسه نسبت به این نوع جهانی‌شدن، واکنش و مقاومت نشان می‌دهند! چرا که منجر به حذف فرهنگ‌های بومی و ملی می‌شود! 🆔 @Namiramag 👈 عضویت
••• 🔰 -پرسش: بعد سوال پیش میاد که خب تو ایران هم مثلا زبان فارسی معیاره برای ارتباط وگرنه یکی ترکی یکی کردی و... اصلا چجوری با هم مرتبط شیم؟ پاسخ: زبان معیار برای تسهیل روابط بین اقوام و اقلیت‌هاست اما اگر منجر به کمرنگ شدن و حذف زبان‌های محلی شود، قابل تایید نیست! در دوره پهلوی، یکدست‌سازی، سرکوبگرانه و با استفاده از زور دولت رقم خورد و همزمان، ترفند‌های دیگری مانند ساختن جوک در جهت تحقیرِ قومیت‌ها و کوچ روستائیان و شهرستان‌ها به کلان‌شهرها و تهران و در آخر تهرانی شدن پیگیری شد! متاسفانه در دوره جمهوری اسلامی نیز به خصوص در دوران سازندگی و دوم خرداد، حتی با حذف نام مدارس از شهدای محلی به ملی، سعی شد تا فرهنگ‌های بومی، تهرانیزه شود! تهرانیزه شدن، کانالی برای جهانی شدن و یا آمریکایی شدن است ... 🆔@namiramag 👈 عضویت