eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
965 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استنطاق از قرآن 🔻 سابق مي‏ گفتند کوچک‌ترين اجزاء عالم، براي خوشان يک حرکت دوراني دارند. در قرآن يک چنين جرياني است، موضوعات حقايق همه در قرآن موجود است «و لا رطب و لا يابس الّا في کتاب مبين. سوره انعام/59» ولی به قول اميرالمؤمنين عليه‏ السلام قرآن ناطق است؛ ولي استنطاقش کار هر کسي نيست. 🔸 يکي از رفقاي حاج آقاي ما [آیت الله ناصری] مي‏ خواست عمل قلب کند. به حاج آقا گفته بود استخاره کنند. حاج آقا گفته بودند: «من حالا حال ندارم يکي از آقايان مي‏ خواهد به اصفهان بیاید به ايشان مي‌گويم استخاره کنند». 🔹 مرحوم آیت الله کشميري به اصفهان آمده بودند. حاج آقا خواستند تا استخاره کنند. آیت الله کشمیری دستش را با يکي دو سانت فاصله روي قرآن نگه ‏داشت و در همان حال به حاج آقا گفتند: «اين از شاگردهاي شما است؟» حاج آقا گفتند: «بله» گفتند: «سيد هم هست؟» گفتند: «بله» گفتند: «مي‏خواهد عمل قلب بکند؟» گفتند: «بله» گفتند: «نه، نکند» و آيه‏ اي را خواندند. بعد گفتند: «حالا مي‏ خواهيد، يک استخاره هم بکنيم» قرآن را برداشتند دست بردند، آيه‏ اي که قبلا خوانده بودند، آمد. از آن به بعد، حاج آقا خيلي عجيب به استخاره‏ ایشان اعتقاد داشتند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 سبقت رحمت حق 🔻وقتي خواستند حضرت ابراهیم را در آتش بيندازند آخرين جمله‌ای که ايشان گفتند «حسبي الله ونعم الوكيل نعم المولي و نعم النصير» بود. 🔸 این که به انسان اجازه داده شده که با خدا ارتباط برقرار کند، اين لطف است و اين کم نيست. برگ سبزي براي عبور است. اين از آن طرف شروع شده است و الّا ما کجا و اين حرف‌ها، ما کجا و اين مقاصد بلند پيش رو؟! 🔹 فکر نکنيد ما آدم‌هاي خوبي هستيم که مي‌خواهيم اين راه را برويم. خدا، خداي خوبي است که راه را براي ما باز کرده است. هرچه هم نمي‌رويم، لطف و حمايتش، ما را به صراط مستقيم هدایت می کند والّا «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ» انسان مي‌خواهد اين طرف و آن طرف برود ولي لطف الهي اين نامه را فرستاده است. 🔸 «إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَى أُولَـئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ؛ بی تردید کسانی که پیشتر از سوی ما وعده نیک به آنان داده اند از دوزخ دورشان نگه می دارند.انبیا/101» يعني حسن و لطف الهي سبقت گرفته است. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 اين نامه از آن طرف آمده است. اين توفيق از آن طرف شروع شده است. خداي متعال به کرمش، در را باز گذاشته که ما به سمت خودش برويم. چقدر جوايز و چقدر چراغ‌هاي سبز و چراغ‌هاي روشنگر در این طريق براي ما قرار داده است. 🔸 همه اين‌ها روي حساب و کتاب است. اين‌ها دعوت‌نامه است. معناي اين‌ها لطف الهي است. «عادتك الإحسان إلى المسيئين» 🔹 براي اين مطلوبي که داريم بايد يک چشم‌انداز صحيحي داشته باشيم. کجا مي‌خواهيم برويم؟ جايي که مي‌خواهيم برويم، همه لطف و احسان است. همه خير و برکت است. همه «بفرماييد» و کرم است. اگر مشکلي باشد در عملکرد ماست. از آن طرف همه خير است. 🔸 اهل بيت (علیهم السلام) هم همين‌جور است. محضر امام (علیه السلام) را درست درک کنی. مي‌بيني معدن رحمت و رأفت، آنجا نشسته است. شما که فکری مي‌کني یا حس بدي داري، خودت داري نه او. او که همه‌اش مهرباني، لطف و احسان است، او که همه‌اش خيرخواهي است. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 «سيد بن طاووس» مي‌گويد: من وارد سرداب سامرا شدم، (مشهور بوده است که صداي حضرت را سيد مي‌شناخت و توفيقاتي در این باره داشته است.) مي‌گويد: ديدم حضرت دارند مناجات مي‌کنند و حس و حال غريبي است. گفتم گوش بدهم ببينم حضرت چه دعایی می کنند؟ وچه می خواهند که من هم همان دعا را... 🔸 ديدم محضر خداوند عرض مي‌کنند: «اللهم إن شيعتنا منا خلقوا من فاضل طينتنا» خدایا شیعیان ما از زيادي گِل ما آفريده شده‌اند. «وعجنوا بماء محبتنا وولايتنا» خميره اين‌ها با آب محبت و ولايت ما درست شده است «فاغفر لهم من الذنوب ما فعلوه اتکالا علينا» خدايا اين‌ها يک اشتباهاتي مي‌کنند ولي در دلشان، باطنشان و جانشان اميدواريشان به ماست. اين اميدواري را نااميد نکن آنها را ببخش. 🔹 بله از آن طرف جز لطف و رحمت نيست. در باز است. خداوند چه‌جور در تابلوهاي قرآني بنويسد که نااميدي ممنوع. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
🔻دهم ربیع، سالروز ازدواج نبی اکرم صلی الله علیه وآله و حضرت خدیجه سلام الله علیها، فرخنده و مبارک‌باد. 🔺 @nasery_ir
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 مروری بر سوره توحید 🔻 توحيد يعني نفی تکثر و نفي وجود مماثل و مثلیت برای حق تعالی. نفی مماثل چند رقم است، يک وقت مماثل در رتبه مؤخر است، فرض کنيد خدا علت باشد براي مماثل مثل ولد، يک وقت مماثل مقدم در رتبه هست، مثل والد، يک وقت همزمان است که مي شود کفو. 🔸 عجيب است در يک سوره کوچک خداي متعال ريشه انواع شرک را زده است «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» أحد يعني نفي کثرت عددي، خدا يکي است. «الله الصَّمَدُ» یعني نفي انقلاب، نفي تقلب، نفي زير و رويي، اثبات صمود، نفي تجوف. «لَمْ يلِدْ» نفي مماثل که در رتبه مؤخر است، يعني فرزند ندارد «وَ لَمْ يولَدْ» نفي مماثل که در رتبه مقدّم است، يعني که اين مماثل براي خدا علت هم نيست، نه معلول است و نه علت. 🔹 منتها اول مي گويد «لَمْ يلِدْ» اين هم خالي از لطف نيست، ببينيد چقدر قرآن حساب شده چينش شده است، اهل شرک براي خدا فرزند قائل مي شدند لذا نفي مماثل به صورت ولد را مقدّم آورده است، اول از خدا نفي فرزند مي کند بعد مي فرمايد: «لَمْ يولَدْ». يکي ديگر نفي مماثل که در رتبه همزمان هست به نام کفو «وَ لَمْ يکنْ لَهُ کفُواً أَحَدٌ» در يک سوره کوچک اينقدر حکمت نهفته است. هر کلمه آن یک عالمی است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 نیازهای رشد طلبگی 🔻 از برخی سؤال‌های طلبه ها برمي‌آيد که قبل از اينکه خودش را در راستاي نظم علمي و عملي قرار دهد در فکر کوتاه‌ترين راه است. 🔸 از يک جهت ممکن است بگوييم خوب است و از جهت ديگري نه؛ ما بدهکار به اين قضيه نيستيم که اگر راه افتاديم سرعت حرکتمان چه زماني زياد شود، ما بدهکار به اين هستيم که حرکتي را شروع کنيم وآرام آرام به اطلاعات ما اضافه خواهد شد که راه‌هاي ميانبر براي رشد چيست؟ 🔹 ما اگر بدهکار باشيم به عملکرد خود بدهکار هستيم، ما به يک «درسِ» درست و درمان خواندن و عميق، «تهذيب» و يک «مراقبه»، به حضرت بدهکار هستيم. مواظب باشیم اوقاتمان را به غفلت نگذرانيم، اين فرصت‌ها تمديد نخواهد شد، اگر از بين برود و بگذرد ديگر قابل برگشت نخواهد بود. 🔸 افسوس و حسرت خودمان را زياد نکنيم، بهترين موقعيت عمرمان اينجاست که دست و سايه حضرت بالا سر ماست و همين احساس طلبگي به ما دست مي‌دهد و لطف حضرت را احساس مي‌کنيم و ما اين را بايد قدر بدانيم «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُم‏». ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 درک محضر قرآن 🔻 قرآن زنده است، قرآن هوشمند است، قرآن پويا است، به صورت مُرکبِ روي کاغذ به آن نگاه نکنيم، قرآن حقيقت دارد، قرآن کلام خدا است، قرآن موجودي است که صاحب قرآن يعني رسول خدا شب ها به احترام آن روي پاي خود مي ايستادند و قرآن مي خواندند، نمي نشستند «حَتَّى يتَوَرَّمَ قَدَمَاهُ» پاي ايشان ورم مي کرد. آيه نازل شد که «طه * ما أَنْزَلْنا عَلَيک الْقُرْآنَ لِتَشْقى. سوره طه/1و2‏» ما قرآن را نفرستاديم که خود را اينقدر به زحمت بيندازي. 🔸 او می داند با چه کسي مواجه است، او مي داند با چه حقيقتي مواجه است، ما خيلي عقب هستيم، ما خيلي دلمرده هستيم، نگاه ما به قرآن نگاه جوهر روي کاغذ است. اگر آشنا بشويم، اگر اين دل هاي ما زنده بشود، يک آيه آن ما را مشغول مي کند، نه يک آيه، بلکه يک جمله، نه يک جمله، بلکه يک کلمه، نه يک کلمه، خدا گواه است يک حرف؛ ولي نه با اين معادلاتي که داريم، قبل از آن بايد متوجه چيزهاي ديگر بشويم. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻 گاهي نه يک کلمه بلکه يک حرف، گوهر هایی از معارف را به ما می دهد. به خاطر همين براي اينکه ما آرام آرام متوجه بشويم فرمود: «الم» بعد مي پرسند يعني چه؟ معناي آن را اهل بيت علیهم السلام مي دانند يا هر کسي براي خود برود پيدا کند، اينقدر کار بکند تا اهل بيت به او عنايت بکنند، در روايات، در تلاوت ها بايد برويم بگرديم پيدا کنيم تا نصيب ما بشود. 🔸 گاهي که عرض مي کنم يک حرف آن، يعني يک حرف آن هم، حتي يک حرف آن، مي تواند مثل سيل که در وادي مي ريزد علم در وجود انسان بريزد، منتها اين ها از چيزهايي است که خدا بايد مرحمت کند و اهل بيت بايد عنايت بکنند، چه کاري از ما مي آيد؟ قرآن را بزرگ بشماريم، درصدد باشيم محضر قرآن را درک کنيم، قرآن را با توجه بخوانيم. گاهي چندتا آيه مي خواهد بخواند نمي شود، به خاطر اين است که دور شده ایم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لزوم مدیریت صحیح در سلوک 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۳۹۷/۷/۱۰ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 سرمایه های حوزه 🔻از مرحوم آیت الله سيد علي شوشتري گرفته تا شاگردان ایشان مثل ملا حسینقلی همدانی تا دوره‌هاي اخير، اين‌ها نبايد فراموش شوند، اين‌ها سرمايه‌هاي حوزه هستند، اين الگوها تمام حوزه هستند، اين‌ها قدس را القاء مي‌کردند، نفوسي بودند که طلبگي را معنا مي‌دادند، در اصفهان، در مشهد، در قم بزرگاني که بودند قواعدي داشتند بسيار زيبا. 🔸 مرحوم آیت الله حاج شيخ ابوالقاسم قمي از علمايي هستند که زمان رضا شاه براي دفاع از شکل‌گيري حوزه قم ايستادگی کردند. از مراجع بود، شايد أقدم از مرحوم حاج شيخ عبدالکريم مؤسس بود. نقل شده در مدرسه فيضيه جلسه‌اي بود، تازه حوزه قم تأسيس شده بود، آیت الله آشيخ ابوالقاسم قمي وارد جلسه شد. منبري گفت: [برای سلامتی] حضرت آيت الله شيخ ابوالقاسم قمي[ صلوات]، ايشان عصاي خود را بالا برد و فرمود: فعلا عَلَم بر دوش آیت الله حاج شيخ عبدالکريم است، کسي ديگر را آيت الله نخوانيد. پيرمرد با سواد، ملا و مرجع تقليد اين‌طور باگذشت، سعي مي‌کردند راه را به خاطر دين خدا، به خاطر استقرار حوزه تثبيت کنند و حد و حدود بزرگان را نگاه دارند. 🔹 اگر اين قواعد مورد توجه قرار نگيرد چه مي‌ماند؟ سرمايه حوزه‌ها احترام به بزرگان بوده است. چه خون دل‌ها خوردند که اين حوزه قم شکل بگيرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 قاعده‌مندی رشد معنوی 🔻بعضي از علوم خدمت انبياء علیهم السلام بوده و عجيب است که خداي متعال اين‌ها را پنهان نگه مي‌دارد، جواهري فوق‌العاده گرانبها است، اين باورها را به هر کسي نمي‌دهند، به کسي مي‌دهند که راه او، راه تهذيب باشد، راه او راه باور باشد، راه او راه پا گذاشتن روي خود باشد. 🔸 حتي در جايگاه تأثير که از شاخه‌هاي ولايت است، اگر خداي متعال به کسی عنايتي کرد آثار و برکات توسلات و عبادات را گرفت و براي نفسانياتش استفاده کرد، زير پاي او خالي مي‌شود، اجازه نمي‌دهند. 🔹 عالم نظم دارد، حتي آنچه را که ما نمي‌بينيم گام به گام طبق قواعد چيده شده است و تمام اين علم، رشد و شرح صدر نمي‌تواند بدون قصد قربت، طهارت و تهذيب نصيب شود و الا کسي مدتي مثل فواره بالا مي‌رود و برمي‌گردد. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 خداي متعال براي اين طريق، گرچه پنهان و لطيف و ملايم است اما قواعدي چينش کرده است. البته ما که عادت کرده ايم که مدرکات نفساني‌مان را از کانال حواس خمسه ظاهره تأمين کنيم دير به نتيجه‌ مي‌رسيم. 🔸 بايد پشت اين بصر، بصيرتي بيدار شود تا درک بالا برود. بايد در کنار اين قلب، حياتي نصيب شود، در کنار حيات قلب، عقل احياء شود تا نصيب بالا رود، اگر اينطور شد انسان مي‌بيند گام‌هاي حرکتي به سمت رشد طبق قواعدي مضبوط، مشخص و شفاف هستند. 🔹 چطور بوده که برخي حتي با خطورات بدشان خودشان را محاکمه مي‌کردند. گريه‌ها و توبه‌هايي که از برخی بزرگان نقل شده است، خودشان را عتاب مي‌کردند، چرا؟ چون درکي از پاکي داشته‌اند که عموما کسي کمتر بر سر اين سفره مي‌نشيند و اين راه اتصال است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
سخنرانی حجت الاسلام ناصری در 98.8.13.mp3
3.74M
🎧 موضوع: عوامل موفقیت در زندگی بخصوص در عالم طلبگی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۱۵ دقیقه 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۸/۱۳ مصادف با ایام شهادت امام حسن عسکری علیه السلام 📍 در جمع طلاب مدرسه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 تجسم اعمال در برزخ 🔻 يکي ارتباط با برزخ و عالم ارواح انسان را به عالم غيب متصل مي کند و مي فهماند که آن طرف خبري هست؛ يکي هم برزخ اعمال؛ اما دقت مي خواهد، مثلا در قدم های اولیه، حرفی زده می شود غيبت می شود می بینی چقدر دلت گرفت! نشان مي دهد که اين اعمال آثار دارد، و غير از این، هر چه که پيش مي روي و چشمت باز مي شود احساس مي کني يک خبرهاي ديگري هست. 🔸 اين همه روايات که مي گويد: [مثلا] اين ذکر را بگو! پرنده اي از اين ذکر توليد مي شود و تحت عرش الهي مشغول به تسبيح و تقديس می شود! يا اين نماز یا اين صدقه تبديل به آن مي شود، اينها يک حقائقي است. این نیز مسیری کليدي است که بر قلب مومن باز مي شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 شجاعت حاج آقا روح الله 🔻مرحوم آيت الله بهاءالديني از جواني با مرحوم امام (رضوان الله تعالي عليه) آشنا بودند ايشان مي‌فرمودند: خدا رحمت کند حاج آقا روح الله را از جواني خيلي حوزه‌ها را دوست داشت و اصلا تحمّل نداشت که يک نفر به طلبه‌ها زور بگويد. 🔸 آيت الله بهاء الديني تعریف می کردند: زماني که تازه رضا شاه آمده بود و عمامه‌ها را بر مي‌داشت من در مدرسه‌ي دارالشفاء قم بودم. هر روز بعد از ظهر يک پیر مرد کرواتي خيلي بد اخلاق به مدرسه مي‌آمد و سر به سر طلبه ها مي‌گذاشت و اذيت مي‌کرد. طلبه‌هاي مظلوم هم کسي را نداشتند، يک مقدار که مي‌خواستند کش بدهند بر مي‌داشت اين‌ها را به شهرباني مي‌برد... 🔹 يک روز مرحوم امام که آن موقع جوان بودند وارد مدرسه شدند و ديدند این مرد طاغوتي آمده و یقه طلبه ای سيد اولاد پيغمبر را گرفته و دارد اذیت می کند... مرحوم آيت الله بهاءالديني فرمودند: امام (رضوان الله تعالی علیه) چنان با دست زد به صورت اين مرد که عينکش چهار تکه شد و سرش را زیر انداخت و رفت. 🔸 بله ایشان اصلا تحمل نداشت کسي به حوزه بد بگويد، کسي مزاحم طلبه ها شود. آن گونه خيرخواهي براي حوزه و طلبگي، چه توفيقاتي را خداوند به دست اين بزرگوار اجراء کرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 خاطره ای از معنویت حوزه قم 🔻 يکي از بزرگان مي‌فرمود: از نجف به قم آمده بودم، شب در حرم، يکي از دوستان خود را ديدم که در مدرسه حجتيه حجره داشت، مرا به حجره خود دعوت کرد، قبول کردم. حجره ايشان، طبقه دوم مدرسه بود وقتي وارد مدرسه شديم گفت کفش‌هاي خود را دربياور، گفتم: چرا؟ گفت: طلبه‌ها مشغولند، کفش‌ها صدا نکند. کفش‌هاي خود را درآوردم از پله‌ها بالا رفتیم، ديدم تمام مدرسه مشغول مطالعه است بدون هيچ سر و صدايي. بعد يک حاضري خورديم و خوابيديم. يک ساعت به اذان بيدار شدم ديدم يکي يکي دارد چراغ‌هاي حجرات روشن مي‌شود. به حرم آمدیم ديديم مسجد بالاسر پر است از طلبه‌ها، همه مشغول نماز شب بودند. اين فضاها نبايد فراموش شود، اين‌ها سرمايه حوزه است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 کرامت امام کاظم علیه السلام 🔻 در روایتی حکایت شده: "و في حديث يعقوب السّراج قال دخلتُ عَلي ابي عبدالله عليه السلام و هو واقف علي رأس أبي الحسن موسي" بر امام صادق وارد شدم و حضرت بالاسر فرزندشان حضرت موسي بن جعفر ايستاده بودند "و هو في المهد" حضرت موسي بن جعفر در گهواره بودند و آقا امام صادق عليه السلام در گوش ایشان رمز و رازی را زمزمه مي‌کردند. راوي مي‌گويد: "فجلست حتي فرغ" نشستم تا آقا با فرزند مبارکشان زمزمه و صحبتشان تمام شد. آنگاه بلند شدم و خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و عرض سلام کردم. "فقال عليه السلام لي: أدنُ من مولاک فسلّم عليه" برو کنار گهواره و خدمت مولایت حضرت موسي بن جعفر سلام کن. رفتم سلام کردم. "فردّ عليّ السلام بلسان فصيح ثم قال لي" حضرت موسي بن جعفر با زبان فصیح جواب مرا دادند بعد فرمودند: "اذهب فغير اسم ابنتک التي سميتها أمس فانه اسم يبغضه الله" حضرت فرمودند: برو اسم بچه‌ات را که ديروز روي آن گذاشتي تغيير بده اين اسم نزد خدا مبغوض است. راوی مي‌گويد: نام دخترم را حمیراء گذاشته بودم. بعد امام صادق فرمود: برو امري را که به تو کردند انجام بده. من هم رفتم و این اسم را از روي او برداشتم. ( الارشاد ج۲، ص۲۱۹.) بعد از شهادت حضرت امام صادق (عليه السلام) اختلاف شد که امام کيست؟ کرامات اینچنین راهگشا بوده است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 رابطه عمل با عامل 🔻 حرکت عملي به سمت مرکز ادراکات يعني نفس، و يافتن او و تولدي دوباره براي رشد، رزقي است که خداي متعال براي بندگان صالح خود قرار داده است. عمل را اگر در ضلعي از اين مثلث ببينيم عامل در ضلع ديگر است. 🔸 هر کِشتي، نتيجه مطلوب در بارور شدن و رشد را به دنبال ندارد. هر عصايي اژدها نمي شود، عصاي موسي اژدها مي شود، عصاي موسي مي تواند حتي عصاهاي ديگر را ببلعد. اين عصا با آن عصا وصل هستند به دو نفر، آن عصا به سَحَره وصل است و کارايي آن، يک کارايي تخيلي است، يک حرکت بي جان است، يک حرکت بدون ارتباط با آسمان است، صفر صفر نيست ولي نقش تهيّج خيال مخاطب را دارد. چرا؟ چون در يک ضلع، عصاي اينها قرار دارد، در ضلع ديگر خود آنها هستند، خود آنها جان پيدا نکردند که عصاي آنها جان پيدا کند. 🔹 عصا يک ابزار است، علم هم يک ابزار است، از علوم چه داري؟ چه کاري از آن مي آيد؟ ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 در يک ضلع اين مثلث، علم است، ضلع ديگر آن عالم است. چه کرده اي که چه استفاده اي بکني از آن ادراکات خود؟ چگونه اينها را جمع کردي؟ آيا بخش پرورشي، بخش تربيتي، بخش محتوايي، بخش معنوي در پذيرش تو دخيل بود؟ 🔸 آن به آن که داشتي حس هاي خود را به کار مي انداختي و چشم تو روي کتاب مطلبی را مي خواند کجا آن را قرار مي دادي در سِير طولاني عبور اين قضيه از قوه واهمه تا برسد به حافظه که راهي طولاني است؟ 🔹 نسبت خود تو با نفس تو چيست؟ نسبت خود تو و نفس تو با صدق چيست؟ نسبت خود تو و نفس تو با تهذيب چيست؟ نسبت خود تو و نفس تو با ادراکات تو چيست؟ وقتي انسان دارد از خيابان رد مي شود مي تواند خيلي چيزها را ببيند ولي چه فيلتري گذاشته بودي، چگونه نگاه کردي؟ با کدام خط تراز محاسبه کردي؟ چگونه به باطن خويشتن انتقال دادي و در کجا آن را قرار دادي؟ در چه جايگاهي از ايمان هستي؟ 🔸 اينها اموري است که در ضلع ديگر بين علم و عالم، بين فرد و داشته هایش بايد ملاحظه بشود تا جواب بگيريد. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 علم هم ابزار دست ماست. در گام هاي پايين تر و معمول و متداول اگر ما در کسب علم داريم کوشش مي کنيم در بخش پرورشي و تربيتي نیز بايد خود را بسازيم. 🔸 اولا علم غذا است، سراغ چه غذايي رفته ايم؟ و حالا که مي خواهيم تغذيه بشويم مراقبت هاي ويژه هم داشته باشيم که با اين غذا پرورش پيدا بکنيم، رشد پيدا بکنيم و اين باب براي همه باز است، ولی صدق مي خواهد، راست گفتن مي خواهد. 🔹 اگر فردي دنبال حقيقت علم است، راستگويي او اين است که مواظبت هاي خود را داشته باشد، نگذارد نفسانيات در کارهاي او دخيل بشود، چه از شهوت و چه از غضب و چه از دنياطلبي؛ بخش هاي ويژه عبادتي را ملتزم باشد، براي هر کسي سخت است سحر از بستر خواب بلند شود، مخصوصا در شرایط فعلی، اما آن کسي راست مي گويد که اهتمام دارد، آن کسي راست مي گويد که اگر ديد سحر بيدار نمي شود دنبال علل و اسباب آن بر مي آيد. اگر ديد تلويزيون یا مهماني و... باعث شده، شروع مي کند به مديريت کردن. 🔸 سحر داشتن گاهي مديريت شبانه روز مي خواهد و اصلا اين هنر سلوک است که انسان را احيا مي کند، مديريت را به او ياد مي دهد. که اول برای بیداری سحر و بعد برای حال سحر برنامه های روز و وقت خواب خود را مدیریت کند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
🎤 جلسه سخنرانی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🗓 پنج شنبه ۲۳ آبان ⏱ ساعت ۹:۳۰ 📍آدرس: مشهد مقدس، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم، مدرسه عالی نواب (ویژه برادران) 🔺 @nasery_ir
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌