eitaa logo
الهادی
21.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
916 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
*‍ ادامه مطلب قبل... 🔻یکی از شرایط تاثیر گزاری ذکر و يكى از چيزهائى كه به ذكر نيرو مى ‏دهد، اين است كه يک خلوتى مى‏ خواهد. خلوتى كه در آن ذهن مشغول نباشد. خاصيت ذكر اين است كه انسان را به يك حالت انسجام مى‏ رساند و سوق به وحدت می دهد؛ اگر من اين حالت را امروز مصرف كردم و در روز يا در شب در خلوتى نشستم و فكرم خالى از اغيار بود و از تكثّر درآمد و ديگر از كار افتاد مگر در ملكوت، اين ذكر خيلى من را جلو مى ‏برد؛ 🔸امّا اگر پیوسته اشتغال روى اشتغال در ذهنم بود و مرتب کثرات روى كثرات در خیالم موج زد دیگر این ذکر گفتن نتیجه بخش نیست. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
*‍ ادامه مطلب قبل... 🔻یکی دیگر از شرایط گفتن ذکر این است که ذکر گفتن ادا کردن مى‏ خواهد. خيلى از بزرگان در مورد ذكر اللّه‏ كه صحبت مى‏ كردند مى ‏فرمودند کلماتش باید درست ادا شود؛ مثلا همزه ‏هايش بايد از هم تفكيك شده و مشخص باشد. 🔸گفتن اذكار شايد كه جوهره صدا را نخواهد اما يك وقت يك نفر بدون جوهره صدا، كلمات را ادا مى‏ كند فقط صدايش جوهره ندارد و الا اگر كسى پهلويش باشد كلمات را قشنگ مى‏ شنود؛ اینطور ذکر گفتن خوب است ولى از اين مرتبه هر چه تنزل پیدا کرد آرام آرام با هوا و نفس طرف خلط مى‏ شود. 🔹يعنى ممكن است طرف کم کم از این حالت صدا، پائين تر بيايد و به جایی برسد كه دارد نفس مى‏ كشد و ذکرش را در قوه مصورّه خودش تصور مى‏ كند، در نفسش هم فكر مى‏ كند كه دارد ذکر مى‏ گويد. اين نوع ذكر به درد نمى‏ خورد. اینطور ذکر گفتن مثل مطالعه مى ‏ماند كه با رفت و آمد نَفَس و با دم و بازدم ادا مى ‏شود و با صوت تفكيك حروف نمى‏ شود، اين رقم ذکر گفتن جواب نمى ‏دهد. 🔸ذكر، باید مشخص و شفاف ادا شود. اين نوع ذكر گفتن جواب نمى ‏دهد. عددش هم كه زياد باشد، چهل هزار تا هم كه كسى بگويد فايده ندارد و جواب نمى‏ دهد. اين نوع ذکر را مثل توجه حساب مى‏ كنند نه ذكر و آثار ذكر برایش مترتب نيست. 🔹در اذكار طولانى جوهره صدا غالبا باعث سردرد مى‏ شود و صلاح نيست كه كسى بخواهد بلند بگوید. قرآن خواندن زياد هم با صداى بلند گاهى انسان را دچار مشكل مى ‏كند؛ صدای انسان موقع ذکر جوهره نداشته باشد؛ امّا صدای خفیف باشد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 برکات پیوند با امیرالمومنین علیه‌السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۴/۱۶ 🔸 مصادف با عید غدیر ⏱ زمان: ۸ دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 از امام هادی علیه السلام نقل شده است: «رَاكِبُ الْحَرُونِ‏ أَسِيرُ نَفْسِهِ، وَ الْجَاهِلُ أَسِيرُ لِسَانِه‏» (کسی که سوار بر اسب سرکش شود، خود را اسیر کرده است [و باید رامش کند] و انسان جاهل نیز اسیر زبان خود است.) (نزهة الناظر، ص۱۳۹) 🔸 کسی که سوار بر اسب سرکش می‌شود خودش را گرفتار می‌کند و چاره‌ای جز رام کردن اسب ندارد. جمله‌ی «والجاهلُ اسیرُ لِسانه» هم یک زاویه از همان جمله‌ی اول است؛ 🔹 گاهی این سرکشی نفس، کانال خروجی می‌خواهد لذا از زبان بیرون می‌زند و باعث آزار خود انسان و مخاطبین او می‌شود. 🔸 به هرحال نفس کنترل می‌خواهد و اگر کنترل نشد از ابعاد و زوایای مختلفی که راه خروج پیدا می‌کند، این سرکشی را به بیرون منتقل می‌کند و شخص باید منتظر بازتاب این سرکشی باشد. 🔹 نفس سرکش، دنیا را برای خودش جهنم و برای اطرافش آلوده می‌کند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نتیجه عبادت‌ها و توسلات من کو؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۴ دقیقه ‌ ‌ 🔺@Nasery_ir ‌ ‌
💠 امکان سلوک حتی در سنین پیری 🔻 طبیعی است که در جوانی، حرکت آسان‌تر است؛ ولی این‌طور نیست که بعد از آن نشود. قرآن می‌فرماید: «ذکر رحمة ربّک عبده زکریا اذ نادی ربّه نداء خفیّا قال ربّ أنّی وهن العظم منّی»؛ یعنی حضرت زکریا فرمود که خدایا، من اصلاً‌ استخوان‌هایم سست شده است. 🔸 «و اشتعل الرأس شیبا»؛ یعنی به تعبیر فارسی، سرم گُر (آتش) گرفته است. «و لم أکن بدعائک ربّ شقیّا». ای زکریّایِ پیرمردِ «وهن العظم و الشتعل الرأس شیبا» که توانی نداری، چه می‌خواهی؟ چیزی می‌خواهم که فراتر از توان بشر باشد. «یرثنی و یرث من آل یعقوب و اجعله ربّ رضیّا»؛ یعنی یک فرزند می‌خواهم. 🔹 ای زکریایِ پیرمردِ ناتوانِ «و اشتعل الرأس شیبا»، چه آورده‌ای داری؟ در یک ازدواج، دو طرف وجود دارد که ارکان آن است: یکی مرد و ذکوریّت و دیگری، ‌زن و قابلیّت. 🔸 زکریّای پیرمرد، هر دو را از خود سلب می‌کند و می‌فرماید که خودم، پیرمرد هستم و «کانت امرأتی عاقرا». وقتی زن، عاقر و نازا باشد، شوهرش اگر رستم هم باشد، فایده‌ای ندارد؛ ولی ببینید خداوند، چگونه کارها را خط‌دهی می‌کند و می‌فرماید: «یا زکریّا إنّا نبشّرک بغلام اسمه یحیی». 🔹 یعنی چه؟ می‌خواهم عرض کنم که آن عزم و همّی که گفتم، اگر به سمت دعا و خواهش مستمر از حق‌تعالی سوق داده شود، اسبابش را فراهم می‌کند. نگران نباشید! کد ۲۴۹۵۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گام اولیه سلوک عزم است! اگرچه این، یک کلمه است؛ ولی فرق این علوم با علوم دیگر، در همین است که گاهی در بسیاری از علوم مثل فقه، وقتی سؤالی داری، از استادی می‌پرسی و جوابی می‌دهد و تمام می‌شود؛ ولی این علوم معرفتی، لایه به لایه، مختلف است. 🔸 گام اوّل، عزم است. اگر بخواهم عزم را تعریف کنم، به این تعبیری که عرض کردم، عزم به معنای توجیه قوای خیالی باطنی به سمت مقصدی حرکتی برای رشد است. عزم به این معنا است؛ نه فقط خیال. 🔹 وقتی انسان می‌گوید عزم، یعنی ابزار در دستت باشد و همّ خود را پشت سر هم بگذاری به صورت یک، دو، سه و ... به دنبال همدیگر. گام بعدی، نظم است. 🔸 نظم یعنی چه؟ یعنی تنظیم امور اجرایی و کیفیّت اجرا، به گونه‌ای که برای شما در تنظیم اوقات، التزام بیاورد؛ یعنی اگر وقتی را برای سحر گذاشتی، دیگر ملتزم باشی و نظم بدهی. 🔹 عزم، نظم، عمل و استقامت، چهار کلمه‌ای است که اشاره به چهار مرحله دارد و در مرحله‌ی اول، عزم، همّ و تصمیم لازم است. کد ۲۴۹۵۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارتباط تخیلی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲ دقیقه ‌ ‌ 🔺@Nasery_ir ‌ ‌
🔻روز مباهله، روز پرده افکنی از جان رسول الله صلی الله علیه و آله (حضرت علی علیه السلام) مبارک باد. 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
*‍ 🔻در آيه مباهله آقا اميرالمؤمنين (عليه السلام)، نفس پيغمبر (صلی الله علیه و آله) مطرح می شود. بالاتر از اين تعبیر ديگر نداريم که يك نفر نسبت به نبي اکرم (صلی الله علیه و آله) اينقدر نزديك بشه، نزديك بشه، نزديك بشه، تا جایی که جان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بشود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 کتاب غُررالحکم روایت کوتاهی را از آقای ما امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می‌کند که می‌فرمایند: «سِيَاسَةُ النَّفْسِ أَفْضَلُ سِيَاسَةٍ» یعنی مدیریت نفس بافضیلت‌ترین مدیریت است. 🔸 مهم‌ترین بخش مدیریتی مدیریت خود انسان به خود است. انسانی که بر خود مدیریت صحیحی نکند شاید مدیریت او بر فضاهای دیگر کاری هم چندان مأجور نباشد. 🔹 روزی که آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای اولین بار بعد از رسیدن به حکومت ظاهری و انتخاب شدن، در کوفه بالای منبر رفتند و شروع کردند از عدالت صحبت کردن، برادر حضرت، جناب عقیل پای منبر نشسته بود، از پای منبر داد زد که حتماً شما می‌خواهی در این عدالت مرا و یک سیاه‌پوست را یکسان ببینی؟! 🔸 آقا امیرالمؤمنین از بالای منبر فرمودند: بله که یکسان خواهم دید، مگر به سابقه ای در دین و تقوی. بنشین. دیگری نبود صحبت کند که تو صحبت کردی؟ 🔹 این‌ها عین عبارتی است که در روایت است. بعد حضرت فرمودند: خودِ من از خودم دریغ می‌کنم، [آن وقت] می‌آیم به شماها بی‌حساب و کتاب پرداخت کنم؟ 🔸 حضرت ابتدا مدیریت بر خود را و بعد مدیریت بر فضاهای دیگر مطرح می نمایند. کد ۶۱۶۶ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*‍ 🔻نفس انسان همان طور كه دو تا چشم دارد غير از بصر كه به آن بصيرت می‌گويند، دو تا گوش هم شبيه به گوش ظاهری دارد. 🔸وقتى ذكرى درست ادا می‌شود گوش باطنی انسان می‌شنود و با اين كار، آرام آرام حيات پيدا می‌كند و به نام و یاد خدا، حساس می‌شود. اگر ذکر صحيح ادا بشود، نفس از طریق گوش باطنی می‌شنود و هضم می‌كند چونکه خوراک نفس ذكر خداست. 🔹خوراكش اسماء اللّه‏ است، اگر كسى اين جورى (با صدا و با توجه) اسماء اللّه‏ را به عنوان خوراک به دلش بدهد نفسش رشد می‌كند. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
*‍ ادامه مطلب قبل... 🔻یکی دیگر از شرایط ذکر این است که اخلاص می‌خواهد. هر عمل صالحى كه من انجام می‌دهم حتی اگر یک «سبحان اللّه»‏ گفتم بايد اخلاص داشته باشم. 🔸هرچه بيشتر اخلاص داشته باشم با گفتن ذكر، غذاى خالص‌ترى به روح خودم داده‌ام و لذا بهتر رشد می‌كند اما هر چه شلوغ‌تر باشم و از اخلاص فاصله گرفتم این ذکر و این غذا پوک می‌شود و غذائيت آن كم‏تر است؛ لذا رشد من هم كم‏تر است. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
*‍ ادامه مطلب قبل... 🔻یکی دیگر از شرایط ذکر، مکان ذکر گفتن است که هر چه خلوت‌تر و آرام‌تر باشد موثرتر است؛ به هر حال ذكرى مؤثر است كه به گوش قواى باطنى برسد. 🔸هر مقدار که در آن توجه باشد؛ روح، اين غذاى گوارا را می‌خورد. وقتى انسان ذاکر، می‌گويد «سبحان اللّه»‏، یک لقمه بهشتی در باطن می‌شود که او آن لقمه را می‌خورد.‏ 🔹اما براى كى؟ براى نفس و قلبی که در محضر باشد. شايد در بازار يا خيابان هنوز نفس آن انسجام را ندارد كه بشنود و بخورد و هضم كند و رشد كند ولى در مکان خلوت و در سجده امكانش هست. 🔸اگر امشب یک درصد توجه داشت فردا شب ممكن است دو درصد بشود و آرام آرام پيش برود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 خداوند مرحوم والد (آیت‌الله ناصری) را رحمت کند. مردم، زیاد به ایشان مراجعه می‌کردند و ایشان، یک روحانی بود که خود را در معرض خدمات اجتماعی قرار داده بود. 🔸 گاهی شخصی با ایشان مشورتی می‌کرد که مثلاً می‌خواهم فلان کار را بکنم. اگر این بزرگوار می‌فرمود که انجام بده، پنج یا ده سال بعد، آن شخص می‌گفت که با ایشان مشورت کردم و گفت که انجام بده و انجام دادم و دیدم که عجب درست گفته است! 🔹 اگر ایشان می‌گفتند که نرو، گاهی حتی ده سال بعد، آن شخص می‌گفت که چقدر درست گفته بود‌! 🔸 با طی این مسیر، انسان از زمان پیش می‌افتد و باعث برکت می‌شود. 🔹 مردم، اعتقادات، ایمان، آرامش و باورشان را از این قوم و قبیله می‌گیرند؛ اما به شرط این سفر. این، یکی از اضلاع حرکتی بود که در وجود خود انسان است. این حرکت، اضلاع دیگری هم دارد. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 تمام ذخیره‌ی ما، در همین یک نکته است که اگر این سفر را آغاز کردیم، هم بر خودمان تأثیر می‌گذارد و هم اینکه وقتی می‌خواهیم چند کلمه در جایی حرف بزنیم، بوی این سفر را بدهد. 🔸 اینکه بوی این سفر را بدهد یا ندهد، در تأثیری که در مخاطب می‌گذارد هم تفاوت زیادی دارد! 🔹 حتی ارتباط ما با جامعه نیز خیلی بهتر می‌شود و پذیرش جامعه و جوان، از ما بیشتر می‌شود؛ زیرا آن‌ها، طالب آن آرامش و باور هستند. 🔸 خودت باور کن تا بتوانی به بقیه هم منتقل کنی. این باور، در آن طیّ طریق حاصل می‌شود و در این سفر، باور می‌کنی. 🔹 وقتی از منِ موجود، با مدرکات مادی پایین، حرکت کردی و به ادراکات بالاتر رسیدی، حرفت فرق می‌کند و تأییدات الهی، خواهد آمد و نوع نگاه و نوع تأثیر تو بر جامعه، متفاوت می‌شود. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بزرگی مقصد نهایی انسان 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳ دقیقه ‌ ‌ 🔺@Nasery_ir ‌ ‌
💠 مراحل طی طریق رشد الف) عزم 🔻 این سفر، یک ضرورت است و هیچ چیزی، جایگزین آن نمی‌شود. منتظر این نباشیم که شب بخوابیم و فردا صبح، عالم و دانا به کیفیّت طیّ طریق شده باشیم. 🔹 چنین اتّفاقی، توهّمی بیش نیست. باید شروع کرد، سعی کرد و عزم داشت. منظور از این عزم، بسیج کردن قوای فکری متراکم و اندوخته شده در نفس، برای نیّتی رو به رشد است. 🔸 ذهنیّاتت را [متمرکز کن]. باید خودت را تقویت کنی و افکارت بسیج شود تا عزم حاصل شود؛ و الا خیلی افراد، مطالبی به نظرشان می‌آید و تصمیماتی می‌گیرند. چقدر از ما، ده‌ها سال پشت یک تصمیم مانده‌ا‌‌یم! 🔹 ما، عزم و همّ خود را نشناخته‌ایم، ذخیره کردن جنس طلب را بلد نیستیم، ابزار آن را نشناخته‌ایم و با موانعش آشنا نیستیم. ما فکر می‌کنیم که بدون این امور، باید این حس و حال [طلب و عزم]، مرتّب در ما تقویت شود. چنین چیزی نمی‌شود؛ زیرا با موانع دیگر،‌ اصطکاک دارد و روزگار، کارهای روزمره، تعاملات، اجتماعیات، درس و بحث، ما را به سمت دیگری می‌برد. اگرچه این امور هم در جای خود باید باشد؛ ولی این راه، نیازمند عزم است. ادامه دارد..‌. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... ب) نظم 🔻 پس از اینکه به سمت عزم -به این معنا- رفتیم، در مرحله‌ی بعد، نیازمند نظم هستیم. 🔸 نظم یعنی چه؟ ‌یعنی کارهای روزمره‌ات را اولویّت بندی کن و سامان بده. انسان گاهی یک عمل عبادی شروع می‌کند؛ ولی یک روز هست و یک روز نیست. نظم ندارد. یا اینکه انسان نمی‌داند که در این ظرفِ زمان، کدام کار را چیدمان کند و اولویّت بدهد. 🔹 بسیاری از اوقاتِ ما، از بین می‌رود و این، بی‌توفیقی می‌آورد. ما در این دنیا و حتی در قیامت، با زمان مواجه هستیم و انسان بازخواست خواهد شد. 🔸 نظم یعنی کیفیّت تصرّف بهینه در ظرفیّتی زمانی و چینش بهترین گزینه‌ها در جایگاه‌های خودش، موافق با حکمت. ادامه دارد..‌. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... ج) استقامت 🔻 فرض کنیم که در این جهت هم در حد توان، برنامه‌ای ریختیم و نظمی گذاشتیم و تعهّداتی کردیم. در مرحله‌ی بعد، باید با عمل تأیید شود و استقامت شود. 🔸 این عدم استقامت، کمر خیلی‌ها را می‌شکند! استقامت در عمل، گاهی سخت است. فکر نکنیم که در کیفیّت اجرای نظام‌نامه‌ی تربیتی، سنگینی و سختی وجود ندارد؛ بلکه این راه هم سختی‌های خودش را دارد. 🔹 انسان برنامه‌ای را شروع می‌کند و پس از مدّتی، آن را رها می‌کند؛ معلوم می‌شود که عزم، ضعیف است و نظم ندارد و استقامت هم ندارد. 🔸 این‌ها، اجازه نمی‌دهد که انسان به نتیجه برسد. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 تعریف توجه و ابزار دستیابی به آن 🔻 ذهنِ جوّال، سیّال و خیال‌باف، دائم مشغول است. این را باید شناخت و با شمشیر مراقبت، این دشمن را از پا درآورد. 🔸 مانند ورزشکاری که دائم باید تمرین کند، انسان هم باید دائم ذکر خدا را تمرین کند و آرام آرام نبض این توجّه دائم، به دست او بیاید. 🔹 این‌ها باید تبیین شود که توجّه یعنی چه؟ معنا کردن هر کلمه‌ای، جایگاه خودش را دارد. منظور از توجّه، اشتغال خیالی و ذهنی به امور نیست؛ بلکه برعکس، عدم اشتغال به ذهنیّات پراکنده‌ای است که به‌طور غیر اختیاری، وارد ذهن می‌شوند. 🔸 اگر توانستی این را کنترل کنی و بر ورودی قلبت، فیلتری بگذاری که هر فکری که خواست وارد شود، جلویش را بگیری، یک گام پیش رفته‌ای که در دنیا و آخرت، پیش خواهی بود. ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 من می‌خواهم این کار را بکنم. ابزارش چیست؟ خود موضوع ابزار هم متفاوت است؛ حتی در سیره‌ی اولیا و انبیا، بالاخره با نگاه تخصّصی که نگاه کنی، می‌بینی متفاوت است؛ از بس که عالمش، وسیع است!‌ 🔸 یکی از آن‌ها، نماز است؛ ولی شرایطی دارد. موارد دیگری همچون روزه، مراقبت و ذکر هم وجود دارد. ما لذّت ذکر را نبرده‌ایم؛ بلکه گاهی لقلقه‌ی زبانی است که مربوط به آن منِ اول است و کاری با باطن قضیّه ندارد. 🔹 تسبیح چرخاندن، کار آسانی است؛ ولی فارغ البال، موانع را دفع کردن و قوّه‌ی خیالِ مشغول به امور متشتّت را سامان دادن و متوجّه اسماء حسنای الهی شدن، مدیریّت می‌خواهد. 🔸 تا وقتی که اطّلاعات کافی نداشته باشی، این مدیریّت سخت است؛ الا اینکه از خدای متعال، مدد بگیری یا اینکه فضا را برای خودت آماده کنی. 🔹 سحر را برای همین گفته‌اند. قرآن اینقدر به زمان می‌پردازد! نه زمانی که در تقویم‌ها می‌نویسند: «سعد و نحس». منظور از زمان، این‌ امور نیست؛ بلکه منظور، ظرفیّتی است که قدس و زمینه‌ای دارد و در آن می‌توان ارتباطی ایجاد کرد؛ مثل «و نجیّناهم بسحر» یا «و باللّیل أ فلا تعقلون». این‌ها، یک ظرف است. 🔸 من می‌خواهم از این ظرف استفاده کنم. چه کنم؟ باید به کارهایت نظم بدهی. تا ساعت ۱۲ شب در فضای مجازی پرسه زدن، کمک به بیداری سحر نمی‌کند. وقتی می‌خواهی سحر داشته باشی، می‌بینی که برنامه‌ی خاصی دارد که باید آن را بشناسی و به کارهایت نظم بدهی. 🔹 حتی اگر بخواهی برای سحر موفّق شوی، علاوه بر اینکه برای سحرت برنامه‌ریزی داری، برای شبت هم باید برنامه‌ریزی داشته باشی و کمی که جلوتر می‌روی، می‌بینی که برای روزت هم باید برنامه‌ریزی داشته باشی. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌