eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
980 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 خدا رحمت کند آیت الله بهاءالدینی را که همیشه می.فرمودند: آقا شما نمی‌دانید رضاشاه کی بود؟! باید همان زمان را درک می‌کردید تا ببینید چقدر انسان عجیب و غریبی بود. وقتی همین‌جا قم می‌آمد این‌هایی که صف می‌کشیدند تا رضاشاه از جلوی آن‌ها رد بشود؛ اگر عقرب پای کسی را می‌زد جرأت نداشت پا به پا بشود. این‌طور شخصیت رعب آوری داشت؛ 🔸 در جریان عاشورا هم عبیدالله همین‌طور بود و خیلی شقی بود؛ تازه نوع نگاه آن‌ها هم نگاه جبری بوده است. بنی امیه این نگاه را در جامعه توسعه می‌داد. با این وجود وقتی که امام سجاد علیه‌السلام در مجلس عبید الله آمدند رد بشوند گفت: اسم تو چیست؟ فرمودند: علی بن الحسین گفت «ألیس قد قتل‌الله علیاً» مگر خدا علی را نکشت؟! 🔹 یک نگاه جبری به قضیه داد. خیلی عجیب است؛ یکی در این جایگاه این نگاه را هم به کار اضافه کند سخت‌تر می‌شود. دشمنی او خیلی زیاد و پیچیده بوده است. 🔸 حضرت فرمودند: «بل قتله الناس» یعنی نه بلکه مردم او را کشتند. عبیدالله باز گفت که «لا، بل قتله الله» نه خدا او را کشت. حضرت باز جواب دادند؛ عبید الله ناراحت شد، گفت: هنوز شما بنی هاشم جرأت دارید با من حرف بزنید؟ ببرید سر او را بزنید. 🔹 اینجا بود که حضرت زینب وارد قضیه شدند و مقابل او ایستادند. عبیدالله با آن شقاوت خود ساعتی فکر کرد و یک دفعه حال او عوض ‌شد و گفت که او را رها کنید به گمان من همین بیماری او را از پای درآورد. 🔸 این‌ها (منصرف شدن عبید الله از قتل) روی حساب و کتاب بود و به خاطر اسباب ولایت بود؛ چرا که بنا بود تا قیامت این ولایت و نسل اهل بیت علیهم السلام و برکات آن بماند. کد ۱۰۷۴ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1402.5.15 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
4.08M
🎧 از خودسازی تا تمدن سازی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۱۵ ⏱ زمان: ۱۶ دقیقه 📍در جمع اساتید و مسئولین محترم سپاه پاسداران- مشهد مقدس 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 باید این [نگرش] را نگه داشت و ثابت‌قدم بود. تزلزل انسان را بیچاره می‌کند. ضعف، انسان را از راه به در می‌کند. سستی، انسان را از دایره خارج می‌کند. 🔸 افراد زیادی بوده‌اند که نصیب داشته‌اند و می‌شده است که این نصیب را با این [نوع] نگرش که «الحق من ربّک فلا تکن من الممترین» (حق از جانب پروردگار توست. پس مبادا از ترديدكنندگان باشى/ بقره۱۴۷)، تقویت کرد؛ ولی خودشان، خودشان را رها کرده‌اند و شبهات، ضعف‌ها، عیب‌ها، توجّهات نفسانی و دنیاطلبی، آرام‌آرام در وجودشان زیاد شده است. 🔹 برای رسیدن به حق، فقط یک راه وجود دارد: قرآن، اهل‌بیت علیهم السلام و سلوک عملی. کد ۲۲۸۳۴ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻 تطهیر نفس، نیازمند مدیریّت است و مدیریّت، نیازمند همّت است. همّتت چقدر است؟ چقدر می‌توانی مدیریّت کنی؟ 🔸 وقتی می‌خواهی همّ خود را برای مدیریّت متمرکز کنی، می‌بینی که شیطان، خیلی اوقات کلاه‌های گشادی بر سر انسان می‌گذارد. 🔹 وقتی می‌خواهی این‌ها را بشناسی، می‌بینی که معرفت لازم دارد و این امور هم نسبی است. 🔸 وقتی در این تعامل می‌خواهی معرفت پیدا کنی، به این نتیجه می‌رسی که باید به هر چه که می‌دانی، درست عمل کنی و پای آن بایستی تا آنچه را که نمی‌دانی، خدا برایت فراهم کند و حتی آنچه را که نمی‌توانی و از پَس آن برنمی‌آیی هم برایت مقدور شود. کد ۲۲۸۶۳ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 هرچه انسان سختی بکشد، ارزشش را دارد و این حقیقت اهل‌بیت علیهم السلام، غلبه‌ی سرّ، توجه به امیرالمؤمنین علیه السلام، حقیقت ایمان و صدق، حقایقی هستند که اگر انسان تکه‌تکه هم بشود، جا دارد. 🔸 مطمئن باید بود که این مشکلاتی که برای ما پیش می‌آید، سازنده است و غیر از مشکلاتی است که برای کسانی پیش می‌آید که اولویّتشان این راه نیست. 🔹 اگر می‌دانستیم که این مشکلات، چقدر مطابق با حکمت است، از مشکلات استقبال می‌کردیم! مطمئن باشیم که نظر هست و در مسیر هستیم؛ اگرچه این مسیر، تا رسیدن به حقیقت حق، از مقوله‌ی تشکیک و نسبی است. 🔸 قرآن گاهی با این لحن صحبت می‌کند که: «الحق من ربک فلا تکوننّ من الممترین» (حق از جانب پروردگار توست. پس مبادا از ترديدكنندگان باشى/ بقره۱۴۷). 🔹 اینگونه اهل ایمان را به سمت حقیقت، سوق می‌داده‌اند. مرتّب می‌گفته‌اند: «لا تکن من الممترین»؛ یعنی لا تکن من المشکّکین؛ یعنی مبادا تشکیک کنی و چیزهای دیگر، تو را مشغول کند! 🔸 به زاویه‌ی حق بنگر و جلو برو! خدای متعال دائماً حتی اولیای خود را [از شک و تردید بر حذر می‌داشت]. آیات به این مضمون، کم نیستند. کد ۲۲۸۳۴ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
4_6001509453701055607.mp3
9.86M
* 🎧 موضوع: امام زمان علیه السلام و زیارت اربعین 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓تاریخ جلسه: 1397/7/24 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 قبله شدن کربلا 🔻خدا آسید کاظم قزوینی را رحمت کند، از منبری‌های خوب و محقق و فاضل بود. واقعا خوب بود. یک وقتی با هم نشسته بودیم، فرمود: من از شیخ اسد حیدر _صاحب کتاب الامام الصادق و المذاهب الاربعه_ شنیدم که می‌گفت: من روایتش را دیده‌ام که در آخرالزمان، کربلا قبله می‌شود. من نمی‌دانم این روایت یعنی چه؟  🔸 امروز در فکرش بودم که خدا رحمت کند مرحوم سید کاظم قزوینی را، بلند شود و ببیند که چگونه واقعا کربلا قبله شده است. کجای عالم این جمعیت، این قلوب و این نفوس، متوجه یک مکان، یک فضا و یک منظومه فکری می‌شود؟ 🔹 فصل اربعین است. خدا نصیب کند -ان شاء الله- همه‌مان بتوانیم به زیارت آقایمان مشرف شویم و پای ما بنویسند. کد ۵۶۹۰ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 خالص‌سازی نیت 🔻 در این ایام اربعین، کسی که قصد سفر دارد، ابتدا باید نیتش را درست کند. نیت، نیت ناب و زلالی باشد، یعنی نیت، تجدید عهد با امام باشد. 🔸 این، حق امام بر شیعه است. برای تجدید عهد و برای زیارت برود. گاهی سفرهای ما زیارتی_سیاحتی، یا سیاحتی_زیارتی یا با اهداف و اغراض دیگر است. سفر، فقط باید زیارتی باشد. 🔹 اخلاص در نیت و تمرکز و توجه که فقط برای آقا سید الشهداء و شهدای کربلاء و عرض تسلیت محضر حضرت بقیة الله -روحی له الفداء- باشد. خالصا لوجه الله باشد. 🔸 اگر انسان ابتدا نیتش را شفاف و زلال کرد، بهره زیادي می‌برد. در هر گامی که بر می دارد، اخلاص در عمل باشد. کد ۵۶۹۰ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 پرهیز از غفلت با تجدید توجه 🔻 حیف است، در این سفر اربعین انسان مشغول به اموری باشد که احیانا از مصادیق لهو شمرده می‌شود، یا منافی با آن هدف عالی است. توجه و تمرین می‌خواهد، طبیعی است. 🔸 انسان باید دائم تذکر و توجهش را تمدید و تجدید بکند. زائر، خوب جایی بار می اندازد. باید در احیاء توجهش تمرین کند. 🔹 توجه داشته باشد كه در چه محضری وارد می شود و از امور منافی پرهیز کند. کسی که راه می‌افتد، حیف است که در این مسیر، به امور دیگری فکر کند. این، حداقلی است که از شیعه ساخته است. کد ۵۶۹۰ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 در اهل ایمان و مؤمنین، ایمان بین مرتبه‌ی ادنی و اعلی در جریان است و این هم یکی از نکات و دقایق عالَم غیب است که خدای متعال، از سر تفضّل و ترحّم به اهل ایمان داده است. 🔸 ممکن است شما بین مرتبه‌ی اول و مرتبه‌ی سوم، در رفت و آمد باشی؛ ولی وقتی فوت می‌کنی، از مرتبه‌ی سوم حسابت می‌کنند و این، امتیاز بزرگی است. 🔹 اگر حداقل‌ها را نگه داشته باشی، از درجه‌ی اعلی [محشور می‌شوی]؛ ولی‌ رسیدن به مراتب بالای ایمان، خیلی سخت است و غیر از اینکه نفوس در رفت و آمد هستند، چنین قله‌ای نیاز به نماز و توجه دارد. 🔸 رسیدن به آن مرحله‌ی عالی ایمان، هم توجه می‌خواهد، هم ابزار توجه می‌خواهد و هم استقرار ایمانی. 🔹 اگر این مراتب را به تو بدهند، همان مراتب اولیه‌اش هم خیلی بالا است. تا انسان از این جلد و غلاف سخت، بیرون بیاید و دلش، به حقیقت ایمان آرام بگیرد، خیلی ابزار توجه می‌خواهد. ادامه دارد..‌. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 یکی از آن ابزارها، صلاة است؛ البته نماز کسی که دیگر هیچ توجهی به جایی ندارد و ابزار توجه را می‌شناسد. 🔸 ما، ذهنی پراکنده داریم که فرقی بین توجّه و تخیّل نمی‌گذارد و نمی‌فهمد که دارد توجه پیدا می‌کند یا دارد توهّم می‌کند. 🔹 از شروط اولیه‌ی این قضیه، این است که از توهّم بیرون آمده باشی. ممکن است برخی بگویند که من نمی‌دانم که بین توهم و توجه، چه فرقی وجود دارد؟ پس حداقل تخیّلِ خوب بکن و از تخیّلات و توهّمات بد، دوری کن. 🔸 اگر لابدّ به توهّم گرفتار هستی، حداقل توهّماتت خوب باشد. چیزهایی که فسادش محرز و «بیّن الغیّ» (واضح البطلان) است، توهّمش را هم نکنم. 🔹 با خودت، خدا و خلق خدا، بازی نکن و دروغ نگو. این‌ها «بیّن الغیّ» است. کارهایت را خدایی قرار بده. این‌ها از توهمات خوبی است که انسان را به حقیقت راه می‌دهد. 🔸 الله اکبر که چه مسیر شیرین، جذّاب، منحصر، طولانی و ذوابعادی در پیش داریم که برویم و برسیم! گاهی دوری از توسلات، اهل‌بیت علیهم السلام، قرآن و بی‌نظمی در اعمال، امر را برای خودمان هم خبط و خلط می‌کند. باید ثابت قدم بود. کد ۲۲۸۳۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 رعایت حال صاحبان مواکب و اکتفاء به حداقل‌ها 🔻 این راه (پیاده روی اربعین)، راهی است که انسان باید بر خودش و بر دیگران آسان بگیرد. خودش را جایی تحمیل نکند. مردم میزبان هستند و بالأخره لطف دارند، اعتقادشان است و همه رقم برای پذیرایی می‌آیند؛ 🔸 ولی چه زیبا است که زائر، سهل و آسان از کنار این قضایا بگذرد و به حداقل‌ها و ضرورت‌هایش اکتفاء کند. سفر؛ سفر زیارتی، زیارتی، زیارتی باشد. انسان عزیزی را از دست می‌دهد، چگونه بر خورد می‌کند؟ همان رقم در این مسیر برخورد کند. 🔹 انسان بر دیگری تحمیل نشود. اگر مشکل انسان با سه ساعت استراحت در یک موکبی حل می‌شود، چهار ساعتش نکند. ‌ ‌ 🔸 بگذارد این منظومه فکری که دارد به جهان صادر می شود، به نحو احسن اجرا شود. شیعه، صادرکننده این منظومه فکری است. الحمد لله در این سال‌ها، علی رقم این همه دشمني‌های سخت، به فضل خدا و عنایت آقا بقیة الله -روحی له الفداء- به نحو احسن اجراء شده است. ظرفیت زیارت اربعین، مربوط به جریان اربعین است. 🔹 ما باید در این چرخه، سهل و آسان حرکت کنیم و مفید بهره ببریم. اگر یک منظومه فکری را داریم معرفی می‌کنیم، ببینیم و بدانیم داریم چکار می‌کنیم. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 عدم نگرانی نسبت به برآورده شدن حاجات 🔻 بعضی از نفوس، حوائجی را مرتب مدّ نظر می‌آورند؛ اما باید دانست که آقا سیدالشهداء داناست. او به اذن الله، خبیر و عالِم است. انسان نباید نگران باشد. 🔸 زائر باید وظیفه خودش را درست انجام بدهد. به زیارتش بپردازد. بعضی می‌پرسند: من چه چیزی از آن حضرت درخواست کنم؟ تو هر چه بگویی یا نگویی او می‌داند که نگرانی تو چیست؛ مصلحت تو چیست؛ خودت را عرضه کنی، کافی است. 🔹 حتما فکر کنی که باید مثلا الفاظش را هم فلان جور بگویم! نه، او به اذن الله خبیر و عالم است. همه را می‌داند. تو کار خودت را خوب انجام بده، آثار را خواهی دید. 🔸 گاهی این‌ها از حیث اعتقادی افراد را به هم می‌ریزد. می‌گوید من برای فلان حاجت رفته بودم. مهم نیست، شما باید برای تجدید عهد با امام و زیارت امام بروی. 🔹 راه ورودش هم آقا قمر بنی هاشم است. کسی که برای فلان حاجت می‌رود، بعد بر می‌گردد، احیانا چیزی در توهمش بوده؛ اما می‌بیند شد یا نشد. شیطان شروع به بازی کردن با افکارش می‌کند. تو کار خودت را بکن. تو زیارت خودت را بکن. فقط هم برای زیارت برو. درست برو، آن‌ها بار را بلند می کنند. 🔸 اگر قرار شود در کل عالم، حاجتی برآورده شود و باری از سرنوشت و از زندگی کسی بلند شود، راهش همین است. وظیفه ما این است که برای زیارت برویم. اگر عجز و شکستگی ما را ببینند و یک بار دل انسان بشکند، آثار بسياری برجا می‌گذارد و خیلی پر برکت است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 توصیه به جاماندگان زیارت اربعین 🔻 اگر موفق به انتقال فیزیکی نشد، با دلش به زیارت اربعین برود و به آقا سید الشهداء و آقا قمر بنی هاشم توجه كند. اگر کسی واقعا نتوانست، همان مقدار بار از او بلند می‌کنند. 🔸 باید انسان به فضل و احسان این خاندان مطمئن باشد. [انسان] باید به وسعت رحمتی که این بزرگواران نسبت به شیعیانشان دارند و دست نوازشی که بر سر شیعیانشان می کشند، مطمئن باشد. 🔹 همه خیر و برکت‌ها از این ناحیه بوده است. فقط گاهی مشکل از نحوه دیدن یا به تعبیری ندیدن ما است و الا از آن ناحیه، همه‌اش خیر است، همه‌اش رحمت است، همه‌اش برکت است، همه‌اش سلام است، همه‌اش نوازش است، همه‌اش مهربانی است. صحبت سر این است که اگر گامی برمی داریم، بهتر برداریم تا نتیجه بهتری ببریم.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 توصیه‌های اربعینی 🔻 به نظر می‌آید که اگر بخواهیم در این طریق حرکتی بکنیم چند چيز لازم است: 🔸 اول) اخلاص در نیّت؛ نیتمان فقط زیارت باشد. حتی از درون ما نيت خالص باشد. فرض کنید اگر گاهی در تلویزیون چیزی گفته می‌شود، خلوص ما را تحت الشعاع قرار ندهد؛ بلكه فقط زیارت سید الشهداء باشد؛ برای چه؟ برای تجدید عهد و بیعت با ائمه و عتبات عالیات ائمه عراق. 🔹 دوم) اخلاص در عمل؛ کیفیت طی طریق. 🔸 سوم) توجه به آقا سید الشهداء و اصحاب و اهل بیت ایشان؛ شخصیت این‌ها را به تفصیل ببینیم. حالا –الحمدلله- جامعه غالباً این مقدار رشد یافته است که هر کس بخواهد همراه خودش یک کتاب ببرد و درباره‌ اصحاب و الگوهای عاشورایی، خود آقا سید الشهداء، اهل بیت گرامی‌شان مطالعه کند و آشنا شود. اگر بتوانیم به تفصیل، ارتباط برقرار کنیم، در وجود ما حیات عاشورایی است. این‌ها را با دیده اجمال، دنبال نکنیم. 🔹 چهارم) پرهیز از خواب و خوراک زیاد؛ در مسیر اربعین، از امور منافی و خواب و خوراک زیاد، پرهیز کنیم و شبیه به یک عزادار حقیقی باشیم. مجالسمان را مجلس لهو نکنیم. مجلس، مجلسِ انس و توجه به آقا سید الشهداء و توسل و زیارت عاشورا و زیارت ناحیه و زیارت وارث باشد. در این پیاده‌روی، خیلی برکت تقسیم می‌کنند، عقب نمانیم. 🔸 پنجم) زیاد نديدن عمل خود؛ اين يک نکته قابل توجه است‌ كه ‌ پیاده‌روی اربعین را در اعمال عبادی خودمان زیاد نبینیم. فکر نکنیم چه کار بزرگي کرده‌ایم. اگر با صورت هم این راه را می‌رفتیم يا خود را بر زمین می‌کشیدیم و سینه‌خیز می‌رفتیم، کار زیادی نکرده‌ بودیم. اینجا منبع خیر و برکت دنیا و آخرت است. کوچک‌ترین گام، محاسبه می‌شود و تضییع نمی‌شود. حتي یک لباس سیاه را که یک مادر فقط برای شعار کربلایی و اربعینی و عاشورایی به بچه کوچکش می‌پوشاند، این‌ها مد نظر است، کوچک‌تر از این‌ها هم مد نظر است. 🔹 ششم) سخت و خشن نبودن؛ نسبت به دوستان و همراهان، آسان و راحت باشیم. خدا شیعیان عراق را خیر بدهد، انصافاً در پذیرایی کم نمی‌گذارند؛ اما بهره‌وری ما از اين امكانات بايد به حد ضرورت باشد. همّ ما فقط زیارت آقا سید الشهداء باشد. از ابتداي سفر، مخلوطی از حزن و اندوه و توسل و توجه داشته باشیم تا زمان برگشت. گاهی مشكل انسان با سه ساعت استراحت در موکب حل می‌شود، پس زیادتر نماند و مراعات بقیه را بکند. برکات این‌ها ثبت است. این‌ها فضایلی است که این چند ساله پیدا شده است، پس قدر بدانیم. 🔸 هفتم) ختم كردن قضایای اربعین به حضرت بقیة الله؛ توجهات و توسلات به حضرت بقیة الله، از ارکان این قضیه است؛ یعنی اگر اربعین به مهدویت ختم نشود، فایده ندارد. باید از هر حیث به مهدویت ختم شود، و حتی در اجرای ما، توجهاتمان به حضرت بقیة الله بیشتر باشد. امضای حضرت و عنایت حضرت، نصیب همه این دوستان باد و هر آن که صدای ما را شنیده و می‌شنود، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. دعای ما هم این است که ثواب و نتيجه زیارت اربعین براي دوستان، زیارتی مقبوله و دعایی مستجاب و توجه آقا بقیة الله باشد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 ابزار کامل برای این حرکت (سلوک)، اولاً ارتباط با قرآن است. الآن که ما این جمله را می‌گوییم، با سؤالاتی که بعداً تولید می‌شود، مواجه هستیم؛ مثلاً عده‌ای می‌پرسند که [برای ارتباط با قرآن] آیا تفسیر کار کنیم، ترجمه کار کنیم، مفاهیم قرآن کار کنیم، قرآن را حفظ کنیم یا صوت قرآن کار کنیم؟ چکار کنیم؟ 🔸 منظور ما از ارتباط با قرآن، انس با قرآن است؛ اگر قرآن را حفظ کردی، دستت درد نکند، اگر مفاهیم قرآن را کار کردی، مبارکت باشد، اگر ترجمه یاد گرفتی، خدا خیرت بدهد، اگر تفسیر خواندی الحمدلله رب العالمین؛ ولی به انس نیاز دارد و گاهی دیده شده است که برخی افراد، حافظ قرآن هستند؛ ولی از درون، شلوغ هستند. این سبک، به درد نمی‌خورد و ما، این حافظ قرآن را نمی‌خواستیم. 🔹 برخی حافظ هستند؛ ولی اهل پرهیز نیستند و نفوسشان، نفوس [سالمی نیست]. حفظ قرآن باید همراه با مراقبه، احترام به قرآن، توجه معنوی، توجه به عالَم غیب و انتقال به مفاهیم بلند و عالی قرآنی باشد. چنین حفظی منظور است. 🔸 شاید برخی بگویند که یک آیه خواندیم و آن انقلاب روحی، برایمان حاصل شد. اگر راست بگویند، خوب است و مبارکشان باشد. 🔹 نقل شده است که برخی آقایان، تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را نیم‌ساعت می‌گفتند و هر «الله اکبر» و «الحمد لله» و «سبحان الله» که می‌گفتند، حس و حالی داشتند. کد ۲۲۸۳۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 ابزار اول [برای سلوک]، قرآن است و دیگری، اهل‌بیت علیهم السلام هستند. اصلاً کافی است که در حکمت تعدّد حضرات معصومین و اهل‌بیت علیهم السلام، برای انسان روشن شود که چه راه گسترده، بزرگ و بی‌نهایتی در پیش داریم! 🔸 باید به آن مرکز برسی و الا، حداقل به رده‌های پایین‌تر باید برسی. آن‌ها در رأس هرم رشد و هرم الگویی هستند. با امیرالمؤمنین علیه السلام چگونه ارتباط برقرار کردی؟ کجا؟ چقدر؟ چه نوع ارتباطی؟ الآن باطناً در کجای این ارتباط قرار داری؟ 🔹 اگر باطناً دستت رسید که جای‌پا و جایگاهی عند الامیر علیه السلام پیدا کنی -که کارِ سلمان است- طوبی لک ثم طوبی لک. کد ۲۲۸۳۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 مسائلی جسمانی مثالی برای مسائل روحانی 🔻 این بدن، انموذج و مصداقی از ارتباط‌های معنوی است و اعمال عبادی، به همین شکل هستند؛ مثلاً گاهی به شما می‌گویند که اگر فلان‌خوراکی را بخوری، ناخن‌هایت برّاق می‌شود. درست هم می‌گویند و ممکن است برای برخی این اتفاق بیفتد؛ ولی برخی ملتزم می‌شوند که این را بخورند تا ناخنشان براق شود و ممکن است در اثر کمبود کلسیم، ناخن‌ها کج و معوج باشد. 🔸 من باید درک کنم که در باطن، باید طبق قواعدی حرکت کنم و اصول اهمّی وجود دارد؛ همان‌طور که در بدن، ابعاد و ارکان سلامتی، قاعده دارد و نگاه‌بانی از سلامتی و عدم بیماری، مرتبه به مرتبه است. 🔹 مگر برای زندگی مادی و بدن، اینطور شده است که علم پزشکی، به تمامی قواعد و فنون سلامتی آگاهی داشته باشد؟ مگر علم پزشکی می‌تواند به طور مطلق، نگاه‌بانی از سلامتی را با قدرت برنامه‌ریزی کند و تمامی بیماری‌ها را دور نماید؟ نه، اینگونه نشده است و یک عارضه‌ای به نام بیماری کوید (کرونا)، به جهان عارض شده است و چقدر افراد از بین رفتند. 🔸 وقتی هنوز بدن، تحت قواعدی تعریف‌شده و روشن درنیامده است، عالَم روح و عوالم غیب نسبت به بدن قابل مقایسه نیست [و چه انتظاری است که قواعد روح، به نظم در آمده باشد؟] ولی این هوشیاری، مدیریت و درک، مخصوص انسان است. 🔹 تفاوت حیوانات و انسان، همین است که آن‌ها توانایی ندارند که با تعامل، به‌گونه‌ای به عالَم غیب کانالی بزنند و ایمان به غیب را در خود بالا ببرند؛ ولی انسان می‌تواند این کار را بکند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 مقصدِ سلوک و مسیر رسیدن به آن 🔻 اصلاً قضیه‌ی پیچیده‌ای نیست؛ ما هستیم و یک مقصد. ممکن است برخی بگویند مقصد را باید معنا کرد. بله، چون که امور نسبی است، باید مصداقاً مشخص شود که چه می‌خواهیم. 🔸 آنچه که می‌خواهیم، غلبه‌ی سرّ، غلبه‌ی معنا، غلبه‌ی توجه، درک، ادراک و شهود است. همه‌ی این‌ها، با هم هستند و لو اینکه نسبی باشند و یکی کمتر و یکی بیشتر باشد. 🔹 افراد هم متفاوت هستند و حالات هم مختلف است. آیا غلبه‌ی سرّ، نسخه‌ی بدلی هم دارد؟ بله، خیلی هم دارد؛ ولی اگر خودت بدلی نباشی، نسخه‌ی حقیقی آن، نصیبت می‌شود. 🔸 برای غلبه‌ی سرّ چکار کنم؟ کثرات وهمیّه را دور بریز. کثرات وهمیه، مانند شهوت و خشم، معارض است. سرزمین دل، چه عالم بی‌نهایتی است! از رشد تخیّلی [بپرهیز] و خودت را در محضر خدا و امیرالمؤمنین علیه السلام بدان. 🔹 کثرات وهمیّه، انسان را بیچاره می‌کند و انسان باید اینقدر اشتغال به عبادت، مراقبه و توجهات داشته باشد و اینقدر باید منظم حرکت کند تا برایش ملکه شود. کد ۲۲۸۳۴ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 توصیه‌ای به جامانده‌های قافله اربعین 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ‌ ‌ 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌