eitaa logo
الهادی
21.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
913 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع، به دست وهابیت ملعون، تسلیت باد. ان شاء الله بزودی با فرج فرزندشان بهترین صحن و سراها را برای این بزرگواران بسازیم. اللهم عجل لولیک الفرج 🔺 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجتبی علیه السلام 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی - خدا رحمتشان کند - عالم بزرگواری بودند که این اواخر، شب‌های جمعه سخنرانی می‌کردند. 🔸 یادم است چند شب جمعه راجع به این جمله‌ی آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در دعای کمیل توضیح می‌دادند که: «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء»، 🔹 ذکر یعنی یاد مطلق. اما اسم، دوا است. چرا؟ باب علمی این مطالب، جدا است؛ مثلا «لا اله الاّ الله»، با «لا اله الاّ هو» و با «لا اله الاّ انت»، در قرآن سه مرحله دارد، سه بخش است و سه حال می‌خواهد. 🔸 حضرت یونس نبی (علیه السلام) در فشار و ظلمات قرار گرفت. پشیمان و ناراحت [بود] و حق تعالی را در کف دریا و در بطن حوت حاضر می‌بیند و از آنجا صدا می‌زند «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» (انبیاء، ۸۷)، 🔹 در این عبارت چند محتوی را ترکیب کرده است، یک «لا اله» دارد، آن هم با «لا اله الاّ أنت»، یک «سبحانک» دارد که تسبیح خدا است، یک محتوای استغفاری دارد که «إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» [است]. این، یک داروی مرکبی است که خدای متعال برای این نبی فرستاد و بعد هم «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّينَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» (ما دعاى او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم؛ و اين‌گونه مؤمنان را نجات مى‌دهيم!) 🔸 این ذکر و این دعا، دعای خواندنی و ذکری شد که اکثر اهل ایمان مرور می‌کنند و در روایات هم است. کد ۴۳۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 مقدمات ورود از قول بزرگان و روایات بسیار که اهل بیت و علما [بیان کرده‌اند] اگر بنا بشود یک چیز کلی گفته بشود که بتوان یک حرکتی با آن کرد، این است که: 🔸 همان لحظه‌ای که حضرت موسی (علیه السلام) داشت به سمت بلاد خود می‌رفت، وقتی که به شجره و به نار برخورد کرد، صدایی از دلِ درخت و آتش بیرون آمد، همان را ما سرمشق کار خود قرار می‌دهیم، فرمود: «إِنَّني‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري‏» (منم خداى يكتا كه هيچ خدايى جز من نيست، پس مرا بپرست و نماز را مخصوصا براى ياد من به پادار/ طه، ۱۴) 🔹 ببینید چقدر قاعده در معارف دینی، (قرآن و اهل بیت) است، فرمود «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ» وقتی صلاة عمود است، عمود را إقامه می‌کنند، عمود را دیگر قرائت نمی‌کنند، در آن‌جا هم برای صلاة کلمه‌ی إقامه را می‌آورد. 🔸 ما اگر مشکل داشته باشیم که داریم فقط در این اقامه است، ما صلاة را قرائت می‌کنیم، باید اقامه کنیم. چطوری اقامه کنیم؟ دیگر برای مقدمات آن بالأخره باید یک فکری کرد ولی فکر می‌کنم این مشکل همه‌ی ما باشد که صلات‌های ما قرائت می‌شود نه إقامه. 🔹 إقامه برای وقتی است که این عمل آنقدر جوهره داشته باشد که در عالم غیب [تاثیر و نفوذ داشته باشد] بالأخره إقامه به این معناست، نه اینکه الفاظ آن را مدام پایین و بالا کنیم، آن‌ها شرایط اولیه است ولی روح آن در إقامه‌ی آن است، نه در قرائت آن. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 می‌گویی مثلاً خدایا من در جوانی یا در کودکی فلان نعمت را از دست دادم و باعث شد که من به انحراف کشیده بشوم، این‌ها قبول نیست. 🔸 نعمت‌های موجود برای حرکت رو به رشد کافی است، همه‌ی این نعمت‌های موجود را نادیده می‌گیری بعد می‌رویی سراغ اینکه در جوانی یک اتفاقی افتاد، آن‌طور شد، آن‌ها را برای مشکلات بعدی بهانه می‌کنی، این نمی‌شود. 🔹 یکی از مشکلات ما این است که هیچ وقت روبه‌روی آیینه نایستاده‌ایم، آیینه‌ای که به ما بگوید و بازگو کند. قیامت روبه‌روی آیینه‌هایی خواهیم ایستاد و خیلی «يَوْمَ الْحَسْرَةِ» است.‌ 🔸 خود ما هنوز برای خود هم ترجمه نشده‌ایم و این خیلی بد است. خیالات روی خیالات داریم. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 این شبهه و سؤال برای بعضی‌ها پیش می‌آید که گاهی می‌گوید آقا انبیاء یا اهل بیت را نگاه کنید، این‌ها در ارحام مطهره بوده‌اند و در اصلابی پاک بوده‌اند [که موفق و خوب بوده‌اند]. 🔸 خیلی خُب، مگر شما بدهکار هستی به قله‌ی توحیدی که حضرت ابراهیم در آن بود؟! حضرت ابراهیم (علیه السلام) جدا هستند، عقب افتادگی‌های من برای کوتاهی‌های خود من است، چه کار به بالاترین قله‌ی توحید «أَبيكُمْ إِبْراهيمَ» دارم؟ این چه مقایسه‌ای است؟ 🔹 من الآن به عالی‌ترین نقطه‌ی ارتقاء بدهکار نیستم. بدهکاری من به عقب‌افتادگی‌های اولیه‌ای است که شیطنت نفس نمی‌گذارد من دو قدم مستقیم بروم، من باید فعلاً این را درست کنم، این است که برزخ من را به هم می‌تاباند. 🔸 نشسته است و سر خود را هم کج می‌گیرد ولی باطن شلوغ است. در خلوت آن کار دیگر می‌‌کند. 🔹 من عقب‌افتاده‌ی راهِ نرفته‌ی خود هستم، ما چه کار به اهل بیت داریم؟ مقامات و مراتبِی مانند قطبیّت همه‌ی عالم [که برای اهل بیت علیهم السلام هست را از ما نخواسته‌اند]، 🔸 مگر ما عقب‌افتاده‌ی این هستیم که یا باید ما هم امام می‌شدیم و یا هیچ، اصلاً چنین چیزی نداریم. 🔹 ما هم بشر هستیم، همه‌ی امکانات ساختاری بشر برای یک نفر به اندازه‌ی همه‌ی عالم است، همین ساختار خود را چه کار کرده‌‌ایم؟ همین اعمال خود را ما چه کار کردیم؟ 🔸 من عقب‌افتاده‌ی کوتاهی‌های خود هستم، چرا بی‌خود، خود را با عالی‌ترین مراتب ایمانی مقایسه می‌کنم که انبیاء یا اهل بیت علیهم السلام داشتند، اصلاً این قیاس مع‌الفارق است. 🔹 من از خود عقب‌افتاده هستم، من دو قدم صحیح نتوانستم بروم و خداوند من را برای این مؤاخذه می‌کند، امکاناتی که داشته‌ام و هیچ بهانه‌ای را از من نمی‌پذیرد. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 هیچ چیزی علت تامّه‌ی سعادت نیست مگر ایمان و عمل صالح. کسی می‌گوید فکر من گناه‌آلود است، فکر تو گناه‌آلود است. درست، ولی برو آن را درست کن؛‌ اینکه فکر تو گناه‌آلوده است علت تامّه‌ی شقاوت نیست؛ 🔸 یا یک زنی مثلاً می‌گوید شوهر من نماز نمی‌خواند من هم نمی‌خوانم! بیجا کردی، تو کار خود را بکن و سعادت خود را از دست نده. 🔹 هیچ کسی شقی نمی‌شود مگر اینکه خود او بخواهد و پای آن زحمت بکشد و هیچ کسی هم سعید نمی‌شود مگر اینکه خود او بخواهد و پای آن زحمت بکشد. 🔸 در تمام قرآن نگاه کنید [دلائل برای این مطلب زیاد است.] حتی یک نفر اصلاً وَلَد شبهه است، این حالت او، فقط مُعِدّات فکری است که این شخص را به سمت گناهی ببرد. 🔹 در آخر آن ایمان و عمل صالح، علت تامّه‌ی سعادت است که این هم دست خود انسان است که کار کند و خود را با خیالات مشغول نکند که «نه آقا، فایده ندارد، ما مثلاً راننده هستیم.» راننده باشی. یا بگویی: «اجداد ما فلان بوده‌اند.» خب باشند، این استدلال‌ها اصلاً در قیامت پذیرفته‌شدنی نیست و در قواعد حکمت سعادتمندی و رشد هم پذیرفته‌شدنی نیست. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حیف نیست بشر با این همه استعداد و ظرفیت خود را نشناسد؟ مدیریت بر خود را نشناسد؟ دائم دارد پای ما حساب می‌شود، وقت دارد از دست می‌رود، امکانات را اگر به استخدام نگیریم، نمره می‌اندازد. 🔸 جوانی، زمان و امکانات دیگر هست، که خیلی از این‌ها فرداها نیست، یعنی این اسکلت بشریت را -که حالا به هر کسی یکی نصیب می‌شود- یک اسکلت بزرگی باید تصور کرد که در همه‌ی عالم گسترده شده است، اگر مصالح آن را خود تو [با انجام اعمال صالح و پرهیز از محرمات] ریختی که ریختی ولی اگر نریختی شیطان می‌ریزد، اگر نریختی خود به خود، از این طرف و آن طرف می‌گیرد و پُر می‌شود. 🔹 مصالح ساختار صحیح بشری در ارتباط با همه‌ی عالم، اهل بیت، خدای متعال، مدیریت زندگی، مدیریت کار، مدیریت نَفس، این‌ها مصالح خود را می‌خواهد، اگر نریختی خود آن اصلاً ریخته می‌شود، همانطور که در خیابان می‌روی پُر می‌شود، یک اراده به انسان دادند و یک تصمیم که خود انسان مصالح خود را پُر کند. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن از زبان حضرت سلیمان نقل می‌کند که: «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» (اى مردم به ما زبان پرندگان تعليم داده شده. نمل، ۱۶) یکی از ابعادی که [با روح ایمان با آن ] ارتباط ایجاد می‌شود [فهم سخن حیوانات است]، اما آن نور ایمان را می‌خواهد. 🔸 منطق طّیر را خدای متعال به حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) عنایت کرده است، چرا منطق‌الطیر می‌گوید؟ در مصادیق و نمونه‌هایی که می‌آورد گاهی غیر طیر هم ‌داریم: «قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ‏» (تا چون به وادى مورچگان رسيد مورى (يعنى پيشواى موران) گفت: اى موران، همه به خانه هاى خود اندر رويد مبادا سليمان و سپاهيانش ندانسته شما را پايمال كنند نمل، ۱۸) کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌