eitaa logo
الهادی
21.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
914 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بخواهند و چه نخواهند، دنیا به سمت معارف اهل بیت (علیهم السلام) خواهد رفت، چرا؟ به خاطر اینکه بر اصولی صحیح و مبانی علمیِ دقیق استوار است. 🔸 تمام معارف اهل بیت (علیهم السلام) با حقایق عالم مو نمی‌زند. کم کم فهمیدیم، راه را باز کردیم، خودمان را شناختیم که شناختیم ولی اگر نشناختیم، زمان می برد و بعدا مطالب باز خواهد شد، یعنی امامت، تشیّع، قیامت و اینکه مرکز علوم عالم، اهل بیت (علیهم السلام) هستند این روشن خواهد شد و شفاف خواهد شد. 🔹 اروپا و آمریکا و کشورهای غربی از جهت مادّی شاید صد و پنجاه سال یا دویست سال از ماها جلو باشند که این از برنامه‌ریزی‌های صد سال و صد و پنجاه سال پیش آن‌ها حکایت می‌کند؛ ولی در بن‌بست هستند. 🔸 به برکت اهل بیت و شیرازه‌ی چینش‌شده‌ای که خدای متعال ما را در این فضا قرار داده است ابوابی برای ما و کلاً برای شیعه باز شده است که دنیا نگاه می‌کند که ببیند می‌تواند الگوبرداری کند و دارند الگوبرداری هم می‌کنند. 🔹 همه‌ی آن به برکت چینش صحیحی است که اهل بیت به امر خدا این‌ها را قرار دادند و اصلاً [در] این ساختار بشری غیر از خدای متعال و غیر از راه‌های آسمانی، کسی دیگر به جایی [از] آن نمی‌رسد، خیلی فراتر از این حرف‌ها است. 🔸 شما نگاه کنید در روش غربی‌ها برای یک بیماری جسمی، یک دارو را روی ده هزار نفر، صد هزار نفر و افراد متعدد امتحان می‌کنند، بعد می‌بینند اگر جواب داد برای بقیه هم تجویز می‌کنند. اصلاً روش درمان را ببینید چقدر غلط است، خُب این درمان حتی در بخش جسمیِ آن درمانی تامّ و تمام نیست. 🔹 مناطق [و اقلیم‌ها و آدم‌ها و فصول و سنین افراد و جنسیت آن‌ها و... با هم] فرق می‌کند. وقتی می‌خواهیم ریشه‌ای حتی در درمان‌های جسمی و روحی و روانی و ایمانی اقدام کنیم می‌بینیم که راه صحیح همان روشی است که اهل بیت (علیهم السلام) به ما القاء می‌کرده‌اند و همان روایات معرفتی و معارفی است که اهل بیت القاء می‌کرده‌اند و تا سراغ ریشه نروند، باز نمی‌شود. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 روایتی است که در قیامت مؤمن را برای حساب و کتاب می‌آورند. می‌گویند: صندوق‌ها را بیاورید و ۲۴ صندوق می‌آورند و یکی را باز می‌کنند و می‌گویند چه کردی و چه کردی و چه کردی، دومی و سومی و چهارمی و تا صندوق بیست‌وچهارم [را می‌آورند] و حساب و کتاب [آن‌ها] تمام شد و یک ملکی می‌گوید: یک شبانه‌روز او تمام شد. 🔸 اینطور که ما وقت و اوقاتمان را بی‌نظم از دست می‌دهیم ای بسا غبطه که به این ایام بخوریم. تمام سرمایه‌ی ما این فرصتی است که در اختیارمان است. 🔹 خداوند برای ما هیچی کم نگذاشته است. بهترین امکانات برای ما است، مخصوصاً [برای] ما و مخصوصاً در این زمان که تمام فضاها آماده برای ارتباط با قرآن، ابعاد علوم قرآن، خدمات اجتماعی و شناختن ابعاد معارف اهل بیت (علیهم السلام) [است] که عالم هم تشنه‌ی همین است و صدای لَه‌لَه آن‌ها از آن طرف اروپا می‌آید. 🔸 این معارف را می‌خواهند و کسی جز به معارف اهل بیت (علیهم السلام) آرام نمی‌شود. بقیه دیگر داستان است. صد سال رفتم نشد و شاید دویست سال باید بروم تا بشود. می‌خواهند تجربه کنند و بهتر شود، [تجربه] بکنند. کد ۴۳۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 انسان شدن بما أنه انسان خیلی بیش از این‌ها امتیاز دارد، بعضی از روایات از آقا امیرالمؤمنین مسیر را تعریف می‌کند تا «صار الإنسان بما أنه انسان» که خود این هم خیلی امتیاز است. 🔸 ما از رسیدن به همین‌جا هم عقب هستیم، گرفتار یک سِری آفات و مشکلات هستیم، تا برسد به روح ایمان که بر این‌ها [روح نباتی و روح حیوانی] افزون است. 🔹 این نوری مضاعف است مثل زید بن حارثه گفت که بهشت و جهنم را می بینم چرا؟ به خاطر اینکه این روح ایمان در ضمن ارتباط خود با بدن، بالا هم هست و شعاع آن بالا را هم در بر می‌گیرد. 🔸 لذا یک مؤمن و کسی که روح ایمان در او حیات پیدا کرده باشد، طرف مقابل خود را با نور آن روح ایمان [نگاه می‌کند و می‌سنجد]. 🔹 روشن است، خیلی کار از آن روح ایمان می‌آید که جنّت و نار و ناریّت و غلبه‌ی ناریّت را می‌بیند، اصلاً خیلی چیزهای دیگر از آن روشن می‌شود؛ ولی ببینید مشکل ما از ابتدا زیاد است.[صاحب نگاه] باز نیستیم، اگر آتشی شدیم خیلی آتشی هستیم، می‌رویم تا خود را بسوزانیم. اگر خاکی شدیم خیلی خاکی می‌شویم، اگر آبی شدیم خیلی آبی می‌شویم. 🔸 اعتدال را نمی‌شناسیم، الآن چه اتفاقی برای من افتاده است؟ چرا من اینقدر بی‌حال هستم؟ چرا رغبت ندارم؟ چرا دل من مُرده است؟ نمی‌شناسیم. 🔹 طبیعتاً این‌ها کلید دارد، این‌ها ورودی می‌خواهد و من باید با خود آشنا بشوم. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 این ساختار روحی، روانی، جسمی و شخصیتی در بشر یک اسکلت پیچیده‌ای دارد که منحصر در عالم غیب و شهود می‌باشد و این اسکلت بسیار پرکار، پیچیده و وسیع است، الله أکبر از این ساختار بشری که ابعاد و زوایای مختلف دارد! 🔸 از نواحی مختلف دریا دریا حساب و کتاب و نظم دارد. از یک زاویه حواس خمسه‌ی ظاهره، تک تک این‌ها چه بسیار معنا و کار دارند، شوخی نیست. 🔹 یک چشمی ما می‌گوییم، بخش فیزیک آن برای پزشک‌ها جدا است و بخش نوع عملکرد [آن] مسئله دیگری است، در این چشم چه اتفاقی می‌افتد که صحنه را سی سال پیش دیده است ولی الآن جلوی او و در حافظه‌ی او است، این عکسبرداری را بصر کرده است و الآن وجود دارد و به حافظه‌ سپرده است! 🔸 وقتی صحبت از حافظه می‌شود آن دیگر از حواس ظاهره نیست، حواس باطنه است که باب آن جدا است. وقتی صحبت از بصیرت می‌شود منظور حس ظاهری [یا] حس باطنیِ حکمت نظری هم نیست، آن باطن حس ظاهر بصر است، آن اصلاً یک عالم دیگر دارد. 🔹 تمام این حواس که مطالب آن‌ها زیاد است یک بخش است، باید انسان این‌ها را برای مدیریت بر خود بداند وإلّا کم می‌آورد؛ 🔸 مثلا وقتی طرف می‌خواهد به نماز بایستد هجوم افکار به سراغ او می‌آید، خُب چرا می‌آید؟ از کجا می‌آید؟ چه موقع این‌ها ذخیره شده است؟ چگونه ذخیره شده است؟ خوب یا بد است؟ مانع است؟ راهکار درمانی آن چیست؟ 🔹 این‌ها معارفی است که انسان از هزار شاخه حداقل یک شاخه‌ی آن باید [برایش] روشن بشود تا بداند با خود چه کار کند و بتواند خود را مدیریت کند. هر کدام از این‌ها را بگیری آنقدر مطلب زیاد دارد. کد ۱۴۳۹۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حس‌هایی که در بشر نهاده شده است در مخلوقات دیگر [به این صورت] جامع نیست، حتی حیواناتی که رشد یافته باشند، چرا؟ به خاطر اینکه ترکیب این‌ها روح حیوانی، روح نباتی و جماد است، سه تا، تمام، بیش از این نیست. 🔸 آن‌ها هم قوا دارند اما مسائل آن‌ها [با انسان] فرق می‌کند. انسان است که غیر از مرتبه‌ی جمادی روح نباتی هم دارد، روح نباتی خیلی تنوع دارد، ما کجای آن را یاد گرفته‌ایم؟ چه کار داریم می‌کنیم؟ چه استفاده‌ای از آن می‌کنیم؟ 🔹 اگر این‌ها شناخته بشود حتی در بیماری‌ها و درمان‌ها خیلی مؤثر است. در روایات اهل بیت (علیهم السلام) خیلی از امور به نوع عملکرد روح نباتی مستند است که حالا توضیحات [دارد.] 🔸 روح حیوانی که به روح نباتی اضافه می‌شود کارآیی آن خیلی زیاد می‌شود. کم نیست، همین مقدار که یک حیوان به گونه‌ای با حس‌های خود ارتباط برقرار کرده است که، پرنده در بالا است ولی می‌داند که آب کجا است. میمون دل‌درد می‌گیرد، همین حس حیوانی به او می‌گوید، فلان گیاه را بخورد، آن‌ها ارتباطات خود را نگه داشته‌اند، به خاطر اینکه آن‌ها نوع تغذیه‌ی خود را خلط نکرده‌اند، یک نوع بوده است. حس حیوانی آن‌ها، مدام مخلوط نشده است. 🔹 حس‌های ما تحت پرچم بلند و رفیع انسانیت، به هم ریخته است، واقعاً ما وقتی غذا می‌خوریم یا گرسنه می‌شویم چقدر فراتر از حس حیوانی خود از این غذا استفاده می‌کنیم؟ گرسنه می‌شویم غذا می‌خوریم، بعد می‌فهمیم سیر شده‌ایم کنار می‌کشیم. بعضی وقت‌ها تازه همین را هم ما مشکل داریم. این طبع ما که برای حس حیوانی است، اضافه می‌خواهد. ادامه دارد...‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 به انبیای ما گفتند _ و البته بقیه هم دنباله‌رو انبیاء هستند_ : «يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً» حیوانات که مخاطب به این خطاب نیستند، اگر ما می‌توانیم با أکل طیب خود را به عمل صالح ارتقاء بدهیم به خاطر این است که از حس‌های فراتر از حس حیوانی استفاده کنیم تا طیب را بشناسیم، وإلّا اگر بنا شد که وقتی من گرسنه ‌می‌شوم فقط یک ارتباط غذایی با غذا ایجاد کنم یا فقط یک حس ذائقه با غذا ایجاد کنم، این ارتباط را یک حیوان هم ایجاد می‌کند! پس من چه کار کردم؟ من امتیاز اضافه را کجا مصرف کردم؟ در[شناخت حس‌ها]خود را گیج نکنم. 🔸 خدای متعال به انسان این توان را داده است که با غذای خود ارتباط برقرار کند، بداند چه می‌خواهد و جذب کند. شاید یک مرتبه غیر از حلال هم باشد و آن طیّب است، ولی خُب این تازه برای یکی از جهات حس‌ها است. کد ۱۴۳۹۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا