eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
178 دنبال‌کننده
460 عکس
71 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 امام هشتم حلم وبردباري را از نشانه هاي فهيم بودن ودرك عميق دين ذكر فرموده اند:«من علامات الفقه الحِلم...» (کافی،ج1،ص36). 🔹آن حضرت مداراي با مردم را لازمه رسيدن به درجات بالاي ايمان دانسته و آن را از سنت ها و خصوصيات پيامبر ذكر نموده اند: «...وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُدَارَاةُ النَّاسِ فَإِنَّ اللَّهَ‏ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِيَّهُ ص بِمُدَارَاةِ النَّاسِ فَقَالَ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ.» (همان ،ج2،ص242). اما سنت و خصوصيتي كه مومن بايد از پيامبرش در خود داشته باشد [ تا به واسطه آن ايمانش كامل گردد] مدارا نمودن با مردم است چرا كه خدا ي عز وجل پيامبرش را به مداراي با مردم فرمان داده است«از آنان در گذر و به نيكي امر كن.» ⭕️⭕️ یک نکته 🔺صله ارحام و مدارا و همزیستی البته بی حد و قید نیست، خصوصا اگر منجر به گمراهی و انحراف از دین یا آسیب جدی در این زمینه شود. در این صورت در چنین شرایطی اولویت مهم نجات خود از عقوبت الهی است. 🔺سلیمان بن جعفر می گوید شنیدم امام رضا علیه السلام به پدرم می گوید: «چگونه است كه تو را نزد عبد الرّحمن بن يعقوب ديدم‌؟ عرض كرد: او دائى من است! حضرت به او فرمود: او در بارۀ خدا سخنى بس گزاف می گويد. او خدا را(به صورت اجسام و اوصاف آن) وصف مى‌ كند و حال آنكه خداوند به وصف نيايد،‌‌ پس يا با او همنشين شو و ما را رها كن و يا با ما همنشين باش و او را ترك كن! عرض كرد: او هر چه بخواهد بگويد چه زيانى به حال من دارد، چنانچه من قائل به گفتار او نشوم‌؟ حضرت فرمود: آيا نمى‌ترسى كه عذابى بر او فرود آيد و همه شما را فرا گيرد؟»(الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۱۱۲) @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟡 قدرت ماندگار قرآن The persistent power of the Quran ✍پروفسور جین دمن مک اولیف/ صاحب کرسی اسلام و قرآن شناسی در دانشگاه های آمریکا. 🔹ترجمه و توضیحات: جواد محمدی [نوشتار حاضر ترجمه يك سخنراني است که در نشریه American Philosophical Society در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسیده است. وي در فضای پس از اتفاقات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به تشریح دلايل ماندگاري قدرت قرآن پرداخته است] ➖➖➖➖ 📖 بخش یازدهم و پایانی [ادامه]٣- بعد اجتماعي قرآن (Communal) ☑️ آيا ما مي توانيم چيزي مانند اين را در شهر ها و جوامع غربي معاصر خودمان تصور كنيم؟ اين مانند آن است كه كسي خود را دائما در معرض تلاوت انجيل در رسانه ها يا خيابان قرار دهد، با كلاس هاي حفظ كتاب مقدس براي دوره پيش دبستاني كودكان برخورد كند و با پخش كتاب مقدس در مراسم عمومي و خصوصي روبرو شود. ☑️ تجربه اخير و كوچك من كه اين بُعد اجتماعي قدرت قرآن را براي من جذاب مي سازد اين است كه فوريه گذشته مقاله اي را در نيويورك تايمز ديدم كه مربوط به يك كلينيك توانبخشي اعتياد در «جده» واقع در عربستان سعودي بود. چيزي كه نظر مرا به خود جلب كرد عكسي از اتاق انتظار كلينيك بود. بر روي ديوار اين اتاق يك سري عكس شبيه نقاشي نصب شده بود كه بيانگر پستي ِقهري ناشي از اعتياد بود. اولين تصوير كه مردي را در حالي كه با لوازم استعمال مواد مخدر احاطه شده بود نمايش مي داد به اندازه كافي روشن بود تا الگوي هنرمند عرب را ببينم. آن يك عبارت نهي كننده از خودكشي در قرآن بود:« خودتان را مكشيد. هر آينه خدا نسبت به شما مهربان است. و هر كه اين كار را از روى تجاوز و ستم كند، او را در آتش خواهيم افكند و اين بر خدا آسان است‏.»( نساء/29 و 30). ☑️ آيا ما معمولا آياتي از كتاب مقدس (تورات و انجيل) را بر روي ديوار هاي مراكز توانبخشي محلي خودمان داريم؟ بُعد اجتماعي قرآن به وسيله بعد ادراكي، در زمينه هاي تعليم و تبليغ ، به شيوه هاي دستيابي جمعي و فردي به اين سنت قرآني، كه مؤسسات اسلامي بناي آن را نهاده اند، تقسيم مي شود. ☑️سطوح مختلف تخصص هاي قرآني در جوامع سنتي اسلامي از كلاس هاي حفظ عادي براي كودكان تا سطوح بالا؛ يعني روش هاي محققانه و موضوع بندي شده كه توسط دانشمندان انجام مي گردد، گسترده مي شود. اين سطوح و مراتب از تعليمات قرآني اعم از اطمينان از تداوم سنت صحيح تفسيري و تربيت طبقه اي از متخصصاني كه محدوده تفسير قابل قبول را در تفاسير هر نسل كنترل مي كنند، مي باشد. ☑️اين مراتب همچنين كساني را كه فقط آشنايي ابتدايي با متن قرآن و انتقال شفاهي مناسب آن دارند را از افرادي كه صاحب مهارت هاي پيچيده در زمينه قرائت هستند(مجوّد و مرتّل) تفكيك مي كنند. تفوق و برتري و حجيت، قرين متخصصان است و طبقه هاي گوناگون آنان ،الگوها و نمونه هاي متعددي از تفوق قرآني را به وجود مي آورند. ☑️صد سال گذشته، خصوصا دهه اخير آن شاهد چالشي بزرگ در برابر اين بناي آموزشي بوده است. ظهور گسترده صنعت چاپ در جوامع اسلامي،متن قرآن به وفور در دسترس مردم قرار گرفته و برنامه هاي انتشار وسيع قرآن توسط دولت و مبلغان ديني،جهان اسلام را مملو از قرآن هاي ارزان قيمت كرد. اخيرا هم راديو و هم تلويزيون قرآن پخش مي كنند،همانطور كه پخش اجراهاي ضبط شده در قالب كاست و سي دي، گستره صوتي و سمعي قرآن را بسيار توسعه بخشيده است. ☑️ بالاخره آغاز ترجمه هاي فراوان در قرن بيستم دريچه معنا و مفهوم قرآن را به روي مسلمانان بي شمارِ غير عرب گشوده است. هرچند اين قبيل ترجمه ها ،موقعيت معنوي متن عربي قرآن را ندارند، ولي با وجود اين،ادبيات معنايي قرآن را در سطح بي نظيري منتشر ساخته اند. ☑️ اين موارد، روي هم رفته سلسله مراتب كلاسيك مبتني بر قدرت و حاكميت متني را متحول مي سازند. قدرتي كه به وسيله حضور اجتماعي مداوم و در حال گسترش قرآن براي آن به وجود آمده ، در حال خلق يك فرهنگ گسترش تفسير[ و مفاهيم قرآن] و ترسيم مجدد جغرافياي حيات فكري اسلامي است. ادامه 👇👇👇 @nasimehayaat
نتيجه: ☑️من اكنون، با آماده ساختن ذهن شما توسط اين نكات مهم، مي توانم به سؤال اصلي بازگردم: چرا قرآن اين قدر قدرتمند است؟ ☑️ تلاش من براي پاسخ به اين سوال چند وجهي است،زيرا من معتقدم كه قدرت ماندگار قرآن از خلال يك مجموعه متشكل از ابعاد فيزيكي(حسي)،ادراكي و فاكتورهاي اجتماعي، ايجاد و حفظ شده است. ☑️كنش متقابل و دقيق اين ابعاد بر روي جنبه هاي اجتماعي يا فردي ، به طور چشمگيري از مكاني به مكانِ ديگر و از زماني به زمانِ ديگر متفاوت است. با اين حال، تمام اين ستارگان، با هردو بعد گوناگوني و همساني، در مدار يك عبارت ساده مي چرخند: ايمان به اينكه انسان جملاتي را تلاوت مي كند كه همان صداي[سخن] خداست، قرآن را يگانه و قدرتي شكست ناپذير كرده است. پایان @nasimehayast
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 شرح و تحلیل امام خمینی(ره) بر حدیث « ان الله خَلقَ آدمَ عَلی صُورَتِه» 📚کتاب چهل حدیث حضرت امام، حدیث سی و هشتم ✍توضیحات: جواد محمدی (همه توضیحات ما داخل قلاب [ ] قرار داده شده تا با کلام امام بزرگوار اشتباه نشود) ➖🔹بخش اول🔹➖ ☑️[متن و ترجمه حدیث] 🔸«...عن محمّد بن مسلم، قال: سألت أبا جعفر، عليه السّلام، عمّا يروون أنّ اللّه خلق آدم، عليه السّلام، على صورته. فقال: هى صورة محدثة مخلوقة، [و] اصطفاها اللّه و اختارها على سائر الصّور المختلفة، فأضافها إلى نفسه كما أضاف «الكعبة» إلى نفسه، و «الرّوح» إلى نفسه، فقال: «بيتي» و «نفخت فيه من روحى.»(کافی، ج١، ص ١٣٤، کتاب توحید، باب الروح، حدیث ۴) 🔹 ترجمه «جناب محمّد بن مسلم گفت پرسيدم از حضرت باقر، عليه السلام، از آنچه روايت كنند كه «همانا خداوند آفريد آدم را بر صورت خود.» فرمود: «آن صورتى است تازه آفريده شده، برگزيد خدا آن را و اختيار فرمود آن را بر ساير صورتهاى مختلفه، پس نسبت داد آن را به سوى خودش، چنانچه نسبت داد «كعبه» را به سوى خود و «روح» را به سوى خود، پس فرمود: «خانه من» و «دميدم در آن از روح خود.» ☑️[بررسی صحت صدور حدیث] 🔸صدر اين حديث شريف از احاديث مشهوره بوده از زمان ائمه، عليهم السلام، تا زمان ما، و هميشه در كتب فريقين[شیعه و سنی] به آن استشهاد شده است. و حضرت باقر، سلام اللّه عليه، صدور آن را تصديق فرموده، منتهاى مقصود آن را بيان فرمودند. 🔹ولی حديثى شيخ صدوق در عيون اخبار الرضا به سند خود از حضرت ثامن الحجج، عليهم السلام، نقل فرمايد كه معناى آن اين است: «حسين بن خالد گفت عرض كردم به حضرت رضا (ع): اى پسر رسول خدا، مردم روايت كنند كه رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، فرمود: «خدا آدم را به صورت خود خلق فرمود.» حضرت فرمود: «خدا بكشد آنان را. همانا حذف كردند اوّل حديث را. رسول خدا (ص) گذشت به دو نفر مرد كه يكديگر را سبّ مى‏كنند. حضرت شنيد يكى از آنها به رفيقش مى‏گفت: زشت كند خدا روى تو و روى آن كس را كه شبيه تو است. پس فرمود رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله: اى بنده خدا، مگوى اين را به برادر خود، زيرا كه خداى عزّ و جلّ خلق فرمود آدم را به صورت او.» 🔘[نقد دیدگاه علامه مجلسی و رفع تعارض دو حدیث] 🔹 به واسطه اين، مرحوم مجلسى حديث حضرت باقر، عليه السلام، را حمل بر تقيه فرمودند و نيز احتمال دادند كه اين معنا حضرت مبنى بر فرض تسليم باشد[یعنی: امام محمد باقر(ع) فرضا حدیث را پذیرفته اند ] و اين احتمال بسيار بعيد است. 🔘[ جمع بین دو حدیث و رفع تعارض و اختلاف آنها در قالب دو احتمال] [۱]. محتمل است كه حديث حضرت رضا (ع) را ارجاع نموده به حديث اوّل، كه مقصود از «آدم» در ذيل آن كه مى‏فرمايد: إنّ اللَّه خلق آدم على صورته نوع آدمى باشد، و ضمير على صورته» به حق تعالى برگردد. و حضرت رضا، عليه السلام، به مناسبت آنكه راوى اهل فهم معناى حديث نبوده است، صدر حديث را نقل فرمودند كه آن شخص توهم كند كه مراد از آدم حضرت أبو البشر است، و ضمير عَلى‏ صورته به آن شخص برگردد. تأمّل. [یعنی در حدیث نقل شده از امام رضا (ع) فهم سوال کننده در حدی نبوده است که بشود تفسیر دقیق و عمیق حدیث را به او گفت ] [۲] شايد هر دو حديث صادر باشد. جناب رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، يك وقت حديث شريف را بى‏سابقه و ابتدايى فرموده باشند، و آن حديثى است كه حضرت باقر، عليه السلام، تأويل آن را بيان فرمودند. و يك وقت با آن سابقه فرمودند، و حضرت رضا، سلام اللّه عليه، به واسطه عدم تحمل[و فهم] راوى معناى آن را، صرف فرمودند كلام را به آن حديث كه مسبوق به سابقه بوده. و شاهد اين معنى آن است كه در بعض روايات على صورة الرّحمن به جاى على صورته دارد[این نشان می دهد که ضمیر هاء در «صورته» به خدا بر می گردد نه به آن شخص]، و اين با حديث عيون سازش پيدا نكند. 🔘[نتیجه و جمع بندی] بالجمله، بر فرض آنكه اين حديث شريف صادر نباشد، معناى آن در احاديث شريفه مستتر است به بيانى كه ان شاء اللّه مذكور خواهد شد... . [یعنی حتی اگر فرضا حدیث نقل شده از امام محمد باقر عليه السّلام صحیح نباشد و این نقل اصلا حدیث نباشد، باز هم خللی به اصل مفهوم که همان آفرینش آدم به صورت الله است وارد نمی کند، چرا که این مفهوم در سایر احادیث نهفته و موجود است ] ادامه دارد ... @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 نکاتی از سیره اخلاقی امام رضا علیه السلام ✍جواد محمدی/بخش دوازدهم 🔹🔸 اخلاق اجتماعی در سیره امام رضا (ع) (۷) ۶. پرهيز از ظلم و آزار رساندن به ديگران: 🔹بدون شك اوليه ترين احسان در حق ديگران نيازردن و ظلم نكردن به آنهاست. حضرت رضا عليه السلام مي فرمايد:«المسلم الذي يسلم المسلمون من لسانه و يده ليس منا من لم يأمن جاره بَوائقه» (صدوق،1378ق،ج2،ص24). مسلمان كسي است كه مسلمانان از زبان و دست او در امانند، كسي كه همسايه از شر و ظلم او در امان نيست از ما محسوب نمي شود. لازم به ذكر است كه غيبت ، تهمت ،فخرفروشي، كم فروشي و ساير صفات از اين دست نيز از مصاديق روشن و بارز آزار ديگران بوده و مورد نهي حضرت واقع شده اند( رك وسایل الشیعه،1409ق،ج12،ص 284و 288 ؛ همان ،ج15 ، ص 330). ۷. پرهيز از مكر و خدعه در حق ديگران: صداقت و يكرنگي با ديگران و دوري جستن از مكر و فريب در حق آنان يكي ديگر از جلوه هاي اخلاق اجتماعی محسوب مي شود. امام رضا عليه السلام از رسول خدا نقل فرموده اند كه:«ليس منا من غش مسلما أو ضره أو ماكره »( عیون اخبار الرضا، ج2،ص 30) . از ما نيست كسي كه مسلماني را فريب داده يا زيانش رساند يا از در مكر با او وارد شود. 🔹در حديث ديگري باز از زبان مبارك رسول خدا صلي الله عليه و آله فرموده «من غش المسلمين في مشورة فقد برئت منه .»(همان، ص 66). من از كسي كه مسلماني را در مقام مشورت فريب دهد، بيزاري مي جويم. @nasimehayaat
🔰انتظار سال ها می گذرد حادثه ها می آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم امام خمینی(ره) @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸🔹«وَ قَد نَزَّلَ عَلَيكُم فِي ٱلكِتَٰبِ أَنۡ إِذَا سَمِعتم ءَايَٰتِ ٱللَّهِ يُكفَرُ بِهَا وَيُستَهزَأُ بِهَا فَلَا تَقعُدُواْ مَعَهُم حَتَّىٰ يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيرِهِۦٓ إِنَّكُم إِذٗا مِّثلُهُم إِنَّ ٱللَّهَ جَامِعُ ٱلمُنَٰفِقِينَ وَٱلكَٰفِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا.» (نساء/١٤٠). البته خدا [اين فرمان را] در قرآن بر شما نازل كرده است كه: چون بشنويد گروهى آيات خدا را مورد انكار و استهزا قرار مى دهند، با آنان ننشينيد تا در سخنى ديگر درآيند، [اگر بنشينيد] شما هم [در به دوش كشيدن بار گناه انكار و استهزا] مانند آنان خواهيد بود؛ يقيناً خدا همۀ منافقان و كافران را در دوزخ گرد خواهد آورد 🔹 خداوند متعال به ما اجازه نداده است با کسانی که به آیات خداوند کفر می ورزند یا آنها را به استهزاء می گیرند، همنشینی کنیم. چنین همنشینی به قدری تهدید آمیز است که انسان را مانند کافران کرده«إِنَّكُم إِذٗا مِّثلُهُم» و او را تا حد «منافقان» تنزل داده و جهنمی می گرداند: «إِنَّ ٱللَّهَ جَامِعُ ٱلمُنَٰفِقِينَ وَٱلكَٰفِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا» 🔹«وَ قَد نَزَّلَ عَلَيكُم فِي ٱلكِتَٰبِ...» به آیه ۶۸ سوره انعام اشاره دارد که پیشتر در همین موضوع نازل شده است: 🔸🔹«وَ إِذَا رَأَيتَ ٱلَّذِينَ يَخُوضُونَ فِيٓ ءَايَٰتِنَا فَأَعرِضۡ عَنهُم حَتَّىٰ يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيرِهِۦۚ وَ إِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيطَٰنُ فَلَا تَقعُد بَعدَ ٱلذِّكرَىٰ مَعَ ٱلقَومِ ٱلظَّـٰلِمِينَ»(انعام/٦٨). و هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما [به قصد شبهه اندازى] به ياوه گويى و سخن بى منطق مى پردازند از آنان روى گردان [و مجلسشان را ترك كن] تا در سخنى ديگر در آيند و اگر شيطان تو را [نسبت به ترك مجلسشان] به فراموشى اندازد، پس از ياد آوردن [به سرعت بيرون برو و] با گروه ستمكاران منشين. 🔹 از امام رضا علیه السلام در تفسیر این آیات چنین نقل شده است: «إِذَا سَمِعْتَ اَلرَّجُلَ يَجْحَدُ اَلْحَقَّ وَ يُكَذِّبُ بِهِ وَ يَقَعُ فِي أَهْلِهِ فَقُمْ مِنْ عِنْدِهِ وَ لاَ تُقَاعِدْهُ.»(تفسير عیاشی، ج۱ ، ص۲۸۱). هر گاه شنیدی شخصی حق را انکار می کند و آن را دروغ می شمارد و به اهل حق توهین روا می دارد، از نزد او برخیز و با او همنشینی مکن! 🔹 برخی از مفسران با استناد به آیه ۶۹ سوره انعام، تنها یک استثناء برای این همنشینی قایل شده اند: «در آيه بعد يك مورد را استثناء كرده و مى گويد: اگر افراد با تقوا براى نهى از منكر در جلسات آنها شركت كنند و به اميد پرهيزكارى و بازگشت آنها از گناه، آنان را متذكر سازند مانعى ندارد و گناهان آنها را بر چنين اشخاصى نخواهند نوشت، زيرا در هر حال قصد آنها خدمت و انجام وظيفه بوده است ( وَ مٰا عَلَى اَلَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسٰابِهِمْ مِنْ شَيْ ءٍ وَ لٰكِنْ ذِكْرىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ )... بايد توجه داشت تنها كسانى مى توانند از اين استثناء استفاده كنند كه طبق تعبير آيه داراى مقام تقوا و پرهيزگارى باشند و نه تنها تحت تاثير آنها واقع نشوند، بلكه بتوانند آنها را تحت تاثير خود قرار دهند[وگر نه مجاز به همنشینی نیستند](تفسیر نمونه، ج۵، ص۲۹۱) ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 شرح و تحلیل امام خمینی(ره) بر حدیث « ان الله خَلقَ آدمَ عَلی صُورَتِه» 📚کتاب چهل حدیث حضرت امام، حدیث سی و هشتم ✍توضیحات: جواد محمدی (همه توضیحات داخل قلاب [ ] قرار داده شده است) ➖🔹بخش دوم🔹➖ [کلمات حدیث:] [آدم:] 🔸وجه تسميه أبو البشر به «آدم» شايد به واسطه آن است كه اسمر اللّون، يعنى گندمگون، بوده، زيرا كه در لغت است كه الآدم من النّاس الأسمر. و در بعض روايات است كه آدم را از آن جهت «آدم» گويند كه از «اديم» ارض در معانى «صورت» است و اديم ارض به معناى روى زمين است.[بنابر احتمال دوم، آدم به معنای روی و صورت است] [صورت:] 🔸قوله: على صورته «صورت» در لغت به معناى تمثال و هيئت است. و توان گفت يك معناى عامّ مشترك بين امورى دارد، كه آن مشترك عبارت از شيئيّت شى‏ء و فعليت آن است، منتها براى هر چيزى فعليتى است كه به آن اعتبار آن را ذو الصورة [دارای صورت] گويند، و آن فعليت را صورت آن گويند. و اينكه «صورت» را در لسان اهل فلسفه به امورى اطلاق كردند كه جامع آن همان فعليت شى‏ء و شيئيت آن است مخالف با لغت نيست ... . 🔸از تأمل در تمام مواردى كه استعمالات صورت را در آن نمودند معلوم شود كه ميزان در همه همان «فعليّت» است و به اشتراك معنوى در تمام موارد استعمال شود، حتى آنكه به حق تعالى «صورة الصور» گويند. 🔘[ توضیح: منظور از صورت در این روایت، مفهوم عرفی آن یعنی چهره نیست، بلکه همان طور که امام اشاره فرموده اند، مفهوم جامع «فعلیت» مورد نظر است. این معنا؛ یعنی فعلیت هم در مباحث فلسفی(ماده و صورت) و هم غیر آن کاربرد دارد. بنابراین، به طور کلی منظور از اینکه خداوند آدم را به صورت خویش آفریده، آن است که آدم و انسان بالفعل (نه انسانی که مصداق «کالانعام بل هم اضل» است) به صورت خداوند آفریده شده است . هر انسانی باید توجه داشته باشد که اگر استعدادهای فطری خود را به فعلیت و شکوفایی برساند(که برای همین هدف خلق شده است)، صورتی الهی و با شرحی که در ادامه خواهد آمد، «وجه الله» خواهد شد.] ادامه دارد.‌‌.. . @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیهوده آفریده نشده اید 🟦 «أَفَحَسِبتُم أَنَّمَا خَلَقنَٰكُم عَبَثا وَأَنَّكُم إِلَينَا لَا تُرجَعُونَ» ◽️آيا پنداشته ايد كه شما را بيهوده و عبث آفريديم و به سوى ما بازگردانده نمى شويد؟ 📖 سوره مومنون/ آیه ۱۵ ☑️ عبث و بیهوده بودن آفرینش انسان و جهان گمانی بیش نیست. ☑️ اگر آخرت نبود زندگی پوچ و عبث می شد، این اعتقاد به زندگی واپسین است که به زندگی دنیا معنای حقیقی داده و آن را از بن بست خارج می گرداند. 🌻 🌻 🌻 🌻 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 عشق و عفاف می رود قافله عمر و تو در خواب هنوز روز طالع شد و در حسرت مهتاب هنوز عاشقان ذکر خدا بر لب و جَستند ز رود ما به اوهام گرفتار و لب آب هنوز غافلیم از عمل صالح و اخلاص و ادب غرق پندار و سرابیم و به گرداب هنوز فتح کردند شهیدانِ غَمَش وادیِ عشق ما به دنبال هوس، دور ز آداب هنوز ای بسا شرم بَریم از گذر عمر عزیز گر طهارت شود آن گوهر کمیاب هنوز ای که باور نکنی عشق و عفاف اند رفیق خاکِ مجنونْ گِلِ لیلی شده بی تاب هنوز زلف بر باد مده تا که در آفاق حیات باغِ عشق از تو شود زنده و شاداب هنوز از حجابت شده پیدا همه جا پاکی و مهر هست در ملکْ وفا پیشه ی احباب هنوز خصم و شیطان همه تدبیر خود احضار کنند تا که این خانه نمایند چو مرداب هنوز روزها می گذرد چون گذرِ ابر جواد منتظر تا بدمد مهرِ جهان تاب هنوز جواد محمدی خرداد ماه ۱۴۰۲ ▫️ ▫️ 🔘@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 نکاتی از سیره اخلاقی امام رضا علیه السلام ✍جواد محمدی/بخش سیزدهم 🔹🔸 اخلاق اجتماعی در سیره امام رضا (ع) (۸) ۸. سخا و گشاده دستي: 🔹بخشندگي و سخاوت از جمله صفاتي است كه تلألو ودرخشندگي ويژه اي در ميان تمام صفات نيك دارد و يكي از شيوه هاي ابراز محبت به ديگران است. آن حضرت مي فرمايد:« السَّخَاءُ شَجَرَةٌ فِي الْجَنَّةِ مَنْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ »(کافی ،ج4،ص 41) سخاوت درختي است در بهشت هركس به شاخه اي از شاخه هاي آن در آويزد وارد بهشت مي شود. 🔹 معمر بن خلّاد در وصف آن حضرت مي گويد:«هنگام غذا خوردن ،ظرف بزرگي را در كنار سفره قرار داده و از بهترين قسمت غذاهايي كه در سفره بود برگرفته در ظرف قرار داده و دستور مي داد آن را براي فقرا ببرند سپس اين آيه را تلاوت مي فرمود:« فلا اقتَحَم العقبه» سپس مي فرمود خداي عز و جل مي دانست كه هر كسي قادر به آزاد ساختن بنده نيست، پس راهي براي آنان به سوي بهشت قرار داد.» ( همان ص 52). ادامه👇👇👇 @nasimehayaat
🔹روزي يكي از غلامان حضرت به محضرش شرفياب شد،حضرت فرمود:«آيا امروز چيزي انفاق نموده اي؟» پاسخ داد:«خير». امام به او فرمود:«فَمِنْ أَيْنَ يُخْلِفُ اللَّهُ عَلَيْنَا أَنْفِقْ وَ لَوْ دِرْهَماً وَاحِداً» پس خدا از كجا به ما عوض داده و كمبود هاي مارا جبران مي كند؟ انفاق كن ولو به اندازه يك درهم( همان،ص54). 🔹اين توصيه امام به آيه 39 سوره سبأ دارد كه خداي سبحان در آن مي فرمايد:«قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِين‏.» بگو پروردگار من براي هر كس از بندگانش كه بخواهد روزي را گشاده يا تنگ مي‏گرداند و هر چيزي را انفاق كنيد او جايگزين آن را مي دهد و او بهترين روزي‏دهندگان است‏. 🔹نكته مهمي كه در اينجا نبايد از نظر دور داشت آن است كه سخاوت و بخشندگي با همه ارزش و اهميتي كه دارد، در مرحله عمل از محدوديت برخوردار است و انسان نمی تواند با مال و دارایی اش به همه احسان کند، این محدودیت با حسن خلق قابل جبران است. امام رضا عليه السلام به واسطه پدران گراميش از امير المومنين صلوات الله عليهم چنين نقل فرموده است:«إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلَاقَةِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقَاءِ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُمْ (وسایل الشیعه،ج12،ص 161) .»شما امكان احسان به همه مردم را با اموالتان نداريد، بنابراين با گشاده رويي و حسن برخورد همه آنان را ديدار نماييد از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم كه فرمود شما نمي توانيد با مالتان به همه مردم احسان كنيد پس با اخلاقتان آنان را مورد لطف قرار دهيد. از حسن خلق رتبه همت زیاده نیست دست و دل گشاده چو روی گشاده نیست چون وا نمی کنی گرهی، خود گره مشو ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست صائب تبریزی @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 شرح و تحلیل امام خمینی(ره) بر حدیث «ان الله خَلقَ آدمَ عَلی صُورَتِه» 📚کتاب چهل حدیث، حدیث سی و هشتم ✍توضیحات: جواد محمدی (همه توضیحات داخل قلاب [ ] قرار داده شده است) ➖🔹بخش سوم🔹➖ [حضرت امام رحمت الله علیه در شرح این حدیث شریف کاملا مبتنی بر اصول فکری اهل معرفت و عرفان نظری عمل فرموده اند. ارکان معنایی حدیث بر اساس اصطلاحات عرفا، خصوصا آنچه شیخ اکبر محی الدین بن عربی در «فص آدمی»؛ فص اول کتاب «فصوص الحکم» آورده است، با زیبایی و دقت حکیمانه شرح و بیان شده است و از بلندای مقام علمی و معرفتی آن رهبر عارف و فرزانه حکایت می نماید، رضوان الله علیه ⭕️ تذکر مهم: توضیحات این بخش و دو بخش بعدی از مباحث سنگین عرفان نظری است. آن دسته از عزیزانی که با این اصطلاحات مانوس نبوده اند در صورت علاقه مندی به مطالعه بیشتر می توانند به دو منبع بسیار مفید زیر مراجعه فرمایند: ۱. آشنایی با علوم اسلامی استاد شهید مطهری، بخش عرفان. ۲.عرفان اسلامی؛ دکتر منصوری لاریجانی ] ☑️ فصل در بيان آنكه آدم مظهر تامّ الهى و اسم اعظم حق جلّ و علاست‏ 🔹«بدان كه ارباب معرفت و اصحاب قلوب فرمايند: از براى هر يك از اسماء الهيه در حضرت واحديت صورتى است تابع تجلى به فيض اقدس در حضرت علميه، به واسطه حبّ ذاتى و طلب مفاتيح غيب الّتى لا يعلمها إلاّ هو. و آن صورت را «عين ثابت» در اصطلاح اهل الله گويند.» 🔹 به اين تجلى به فيض اقدس اوّلا تعينات اسمائيه حاصل آيد، و به نفس همين تعين اسمى، صور اسمائى كه اعيان ثابته است، محقق گردد. 🔘[ توضیح بیانات امام(ره): ▪️ارباب معرفت و اصحاب قلوب: عارفان اند. منظور امام به طور کلی عرفا هستند، ولی عبارات ایشان به طور خاص به مباحث ابن عربی در فصوص و شرح قیصری ناظر است. ▪️اسماء الهيه: در اصطلاح عرفا ذات خداوند متعال به اعتبار هر صفتی یک اسم دارد، مثلا به اعتبار صفت «رحمت»، اسم «رحمان» و اسم «رحیم» دارد. در نزد عرفا «اسم» صرفا یک لفظ نیست، بلکه از سنخ اعیان خارجی نیز هست. الفاظ در نزد آنان اسم اسم هستند نه خود اسم. ▪️تجلی: تجلی عبارت است از آشکار شدن حقيقت به مقدار قابلیت. هر کدام از مخلوقات خداوند به نوعی مظهر و تجلی اسم ها و صفات او هستند. مثلا زیبایی موجود در پدیده‌های طبیعی، ظهور، تجلی و آشکار شدن «اسماء جمال» خداوند است. ادامه دارد.... 🔸@nasimehayaat
💠 عارف بزرگ مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی: 🔸«اگر آدم به این دنیا نمی آمد، هیچگاه به نعمت های سرای آخرت نمی رسید و تمام نعمت هایی که خداوند به پیامبران، جانشینان آنان، اولیاء و مومنین وعده داده است از فواید سفر به این عالم بوده و این عالم ایستگاهی از ایستگاه های سفر آخرت می باشد.» 📚المراقبات، ترجمه ابراهیم محدث، ص ۳۷۸. @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نشانه شب 🟦 «وَ ءَايَةٌ لَّهُمُ ٱلَّيلُ نَسلَخُ مِنهُ ٱلنَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظلِمُونَ.» ◽️و نشانه اى براى آنان شب است كه روز را از آن بر مى كنيم، پس ناگاه آنان به تاريكى فرو می روند. 📖 سوره یس/ آیه ۳۷ ☑️ شب و تاریکی آن از نشانه‌های خداوند است. بهترین فرصت برای استراحت و تجدید قوای اعضای مختلف بدن، خصوصا اعضای اصلی مانند مغز و قلب شب است. ☑️ شب بهترین فرصت برای خلوت با پروردگار عالم و راز و نیاز با او و استغفار از پیشگاه با عظمت او است. 🌻 🌻 🌻 @nasimehayaat
/بسم الله الرحمن الرحیم 💠 شرح و تحلیل امام خمینی(ره) بر حدیث «ان الله خَلقَ آدمَ عَلی صُورَتِه» 📚کتاب چهل حدیث، حدیث سی و هشتم ✍توضیحات: جواد محمدی (همه توضیحات داخل قلاب [ ] قرار داده شده است) ➖🔹بخش چهارم🔹➖ 🔘[ ادامه توضیح بیانات امام(ره): ▪️[حضرات خمس] : عرفا در توصیف وجود و تجلیات آن، به مراتبی قایل هستند که از آنها به «حضرات خمس»(مراتب پنج گانه)تعبیر می کنند. این مراتب عبارتند از: 🔅۱.حضرت احدیت 🔅 ۲‌.حضرت واحدیت: اگر ذات خدای سبحان مجرد از اسماء و صفات در نظر گرفته شود حضرت یا مرتبه احدیت و اگر آن ذات مقدس با اسماء و صفات(تفصیلا) در نظر گرفته شود حضرت یا مرتبه واحدیت نامیده می شود. از حضرت احدیت به «غیب الغیوب»، «عنقاء مغرب» و «غیب مطلق» نیز تعبیر می شود. حضرت احدیت در تجلی و مرتبه بعدی در حضرت واحدیت ظهور می یابد که از آن؛ یعنی حضرت واحدیت به «عالم جبروت» یا «حضرت علمیه»(محل علم حق) نیز تعبیر می نمایند. سه حقیقت در حضرت واحدیت ملحوظ است: ا‌ول: اسماء و صفات دوم: 🔺اعیان ثابته: هر اسمی مفهوم و صورت علمی خاصی در علم خداوند دارد که به آن «عین ثابت» گفته می شود، چرا که حقیقت ثابتی دارد. به عبارت دیگر به صور علمی اشیاء در علم خداوند متعال که عالم امکان مطابق آن به وجود آمده اند، اعیان ثابته اطلاق می شود. این صورت ها که از تجلی ذات بر ذات ( حب ذاتی یا دیدن خدا خود را در خود) صادر یا فایض می شود یک بعد علمی دارد که همان عین ثابت است و یک بعد عینی و خارجی. این دو بعد به واسطه دو فیض متجلی می شوند: الف_ فیض اقدس ب_فیض مقدس بعد علمی یا عین ثابت به واسط فیض اقدس تجلی یافته و بعد عینی توسط فیض مقدس. محقق قیصری گفته است: « فیض خداوند بر دو گونة فیض اقدس و مقدس تقسیم می‌شود که با فیض اقدس، اعیان ثابته‌ و استعدادهای اصلی آنها در علم خداوند حاصل می‌شود و با فیض مقدس، همان اعیان با لوازم و توابع آن در خارج تحقق می‌یابد.» بعد عینی و خارجی ناشی از فیض مقدس با عنوان «نفس رحمانیه» یا «حقیقت محمدیه» شناخته می شود. باید توجه داشت که چون فیض اقدس تجلی ذات بر ذات یا فیض ذات بر ذات است،ابتدا اسماء و صفات تعين يا تحقق مي يابند و سپس به واسطه همان تعین صورت علمی یا اعیان ثابته نیز ظهور می یابد(اشاره به فقره دوم سخنان امام) سوم: علم الهی: 🔅۳. حضرت مثال که بین حضرت واحدیت و حضرت حس و شهادت(عالم ملک و طبیعت) واقع است. صورت علمی این حضرت همان «کتاب لوح محفوظ» است‌. نام دیگر حضرت مثال، «عالم ملکوت» است. 🔅۴. عالم ملک(طبیعت) 🔅۵. عالم انسان کامل.] @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔸🔹«وَ ءَايَةٌ لَّهُمُ ٱلَّيلُ نَسلَخُ مِنهُ ٱلنَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظلِمُونَ.»(سوره یس/ آیه ۳۷) و نشانه اى براى آنان شب است كه روز را از آن بر مى كنيم، پس ناگاه آنان به تاريكى فرو می روند. 🔹 شب با وجود تاریکی و ظلمت، «آیه» خدا است. دقیقا به این دلیل که پوشش روز؛ نور حسی و ظاهری را از آن بر می دارند! (سلخ= برداشتن پوشش و پوست). 🔸«نسلخ» استعاره از کندن و جدا کردن پوست حیواناتی مانند گوسفند است. بر این اساس روز «قشر و پوست» و شب خود «جسم» تلقی شده است. چرا؟ دلیل این امر آن است که در آیه مورد بحث تأکید بر آیه بودن شب است و شب در اینجا موضوعیت دارد. 🔹«آیه» روشنایی است و بدیهی است که بدون «نور» چیزی «نشانه» یا «نشان دهنده» نمی شود. خداوند نور حسی و ظاهری روز را می گیرد و پدیده تاریک شب اتفاق می افتد. کدام نور است که شب را آیه کرده است؟ 🔸این نور همان نور خداست که همه چیز ، حتی تاریکی شب را در برگرفته است: «الله نور السموات و الارض». خداوند هم نور آسمان ها و هم زمین؛ یعنی هم نور شب است و هم نور روز، هم نور تاریکی و هم نور روشنایی! حتی تاریکی هم به نور او ظهور و وجود یافته است. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
🔶چهار چیز از نشانه های بدبختی است 🔹رسول خدا(ص) فرمودند: 🔺[۱] خشکی چشم [از گریه در پیشگاه خدا] 🔺[۲]قساوت و سختی دل 🔺[۳] حرص زیاد در طلب روزی 🔺[۴] و اصرار بر گناه از نشانه های بدبختی است. 🔹«...قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مِنْ عَلاَمَاتِ اَلشَّقَاءِ جُمُودُ اَلْعَيْنِ وَ قَسْوَةُ اَلْقَلْبِ وَ شِدَّةُ اَلْحِرْصِ فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ وَ اَلْإِصْرَارُ عَلَى اَلذَّنْبِ.» 📚الخصال، ج ۱، ص ۲۴۲ @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰📽 کلیپ نوشت حدیثی 💠 چهار نشانه شقاوت و بدبختی 🔸حدیثی ارزشمند از پیامبر گرامی خدا(ص). ▫️ ▫️ ☑️@nasimehayaat