eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
178 دنبال‌کننده
460 عکس
71 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹فرق و فرقان 🔹تَبَارَكَ ٱلَّذِي نَزَّلَ ٱلفرقَانَ عَلَىٰ عَبدِهِۦ لِيَكُونَ لِلعَٰلَمِينَ نَذِيرًا(فرقان/۱)؛ بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بندۀ خود، فرقان [كتاب جداسازندۀ حق از باطل] را نازل فرمود، تا براى جهانيان هشداردهنده اى باشد. 🔹«فرقان» که یکی از اسامی قرآن کریم است،اسمی است دارای مفهوم مبالغه به معنای«خیلی فرق گذارنده» میان حق و باطل. 🔹 شیخ ابوالفتوح رازی نوشته است: «... و قرآن را براى آن «فرقان» خوانند، كه فرق كننده است ميان حقّ و باطل، و اين اسم مصدر است در جاى اسم فاعل بر طريق مبالغت، من باب قولهم: رجل عدل[رجل عدل= مرد خیلی عادل]»(روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القران، ج ۱۴،ص ۱۹۲). ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش هشتم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔹🔸سوال هفتم: شاید فرقه ای دیگر، جز شیعه، اصل این روایات را با همدستی جعل کرده اند و شیعیان نیز بدون آگاهی به اصل ماجرا آن را پذیرفته اند. آیا چنین احتمالی نمی دهید؟ 🔸پاسخ: اولا: [پاسخ نقضی]چنین شیوه استدلالی طعن به همه روایات اعم از روایات شیعیان و غیر شیعیان است. اگر این استدلال معیوب پذیرفته شود، فقط غیبت امام زمان نیست که زیر سوال می رود، بلکه همه شرایع آسمانی، معجزات پیامبران و ... همه زیر سوال می رود، چرا که همین بحث در مورد آنها نیز مطرح می شود. 🔸ثانیا:[پاسخ حلی] اگر واقعا تبانی در جعل روایات غیبت با توجه به کثرت نقل آنها در بلاد مختلف جهان اسلام اتفاق افتاده بود، به دلیل گستردگی و بزرگی سطح جعل، قابل پنهان کردن نبود و حتما شواهد و اسنادی از آن به دست می آمد، حال آنکه چنین نیست. 🔸بنابراین، جعلی بودن این همه روایت موثق و قطعی الصدور توهمی بیش نیست. ادامه دارد... @nasimehayaat
💠 سروده ای از کتاب اثر مرحوم (به مناسبت سوم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی). 🔹فی ذم المتمکنین فی المناصب الدنیویة للحظوظ الواهیة الدنیة در مذمت متصدیان مناصب دنیوی که [از رهگذر آن] به دنبال بهره های پوچ و پست هستند[نه رضایت خداوند] نان و حلوا چیست؟ ای فرزانه مرد منصب دنیاست، گرد آن مگرد گر بیالایی از او دست و دهان روی آسایش نبینی در جهان منصب دنیا نمی‌دانی که چیست؟ من بگویم با تو، یک ساعت بایست آنکه بندد از ره حق پای مرد آنکه سازد کوی حرمان جای مرد آنکه نامش مایهٔ بدنامی است آنکه کامش، سر به سر، ناکامی است آنکه هر ساعت، نهان از خاص و عام کاسهٔ زهرت فرو ریزد به کام بر سر این زهر روزان و شبان چند خواهی بود لرزان و تپان؟ منصب دنیاست، ای نیکونهاد! آنکه داده خرمن دینت به باد منصب دنیاست، ای صاحب فنون! آنکه کردت این چنین، خوار و زبون ای خوش آن دانا که دنیا را بهشت رفت همچون شاه مردان در بهشت @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹خجستگی و برکت 🔹تَبَارَكَ ٱلَّذِي نَزَّلَ ٱلفرقَانَ عَلَىٰ عَبدِهِۦ لِيَكُونَ لِلعَٰلَمِينَ نَذِيرًا(فرقان/۱)؛ بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بندۀ خود، فرقان [كتاب جداسازندۀ حق از باطل] را نازل فرمود، تا براى جهانيان هشداردهنده اى باشد. 🔹خداوندی که برکت در او ثبوت [دایمی] دارد، فرقان[قرآن] را بر بنده خود[پیامبر] فرو فرستاده تا عالمیان را از خطرات پیش رو هشدار دهد. از کاربرد وصف «برکت» در مورد خداوند که نازل کننده قرآن است، مشخص می شود که آن نزول یافته و آن عبد و آن انذار پذیر هم مبارک هستند. 🔹برکت[قرآن کریم] از سرچشمه خود؛ یعنی خدا بر بنده پربرکتش؛ یعنی پیامبر(ص) نازل شده است تا مردم نیز از رهگذر پذیرش هشدار الهی، خجسته و مبارک شوند. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش نوزدهم 19. تازه و سیراب کننده 🔸قرآن کریم همیشه تازه است و هیچ گاه گرد کهنگی بر آن نمی نشیند:«وَ لاتُخْلِقُهُ كَثْرَةُ الرَّدِّ وَ وُلُوجُ السَّمْعِ.»(خطبه 155) ؛ و از خواندن بسیار و به گوش خوردن کهنه نمی گردد. به همین جهت است که انسان از خواندن این کتاب شریف احساس دلزدگی نکرده و تلاوت آن همیشه برای او لذتبخش است. 🔸قرآن کریم چون همیشه تازه و نو هست ،سیراب کننده جانها نیز می باشد،از همین روست که حضرت فرموده است:«وَالرِّىُّ النّاقِعُ»(همان)؛ و سيراب كننده و فرونشاننده عطش است. 🔸در خطبه 189 نیز آن را سیراب کننده و فرونشاننده تشنگی دانشمندان قلمداد فرموده است:«جَعَلَهُ اللّهُ رِيّاً لِعَطَشِ الْعُلَماءِ»؛ خداوند آن را وسیله سيرابى و رفع عطش دانايان قرارداد. @nasimehayaat
🔸 سوالات یکی از دوستان فرهیخته و ارجمند عضو کانال نسیم حیات و پاسخ آن: سلام... درباره تجربیات نزدیک به مرگ دو سوال داشتم. ما در روایات شاهدی در تایید این تجربیات داریم؟ بعلاوه چرا فقط شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام این عزیزان را می بینند؟ چرا مثلا افراد مسیحی گاهی در تجربیات حضرت مریم (س) یا حضرت عیسی (ع) را می بینند؟ و چرا آنان به ایشان دین و مسیر حق را معرفی نمی کنند؟
سلام علیکم پاسخ این سوالات در قالب چند نکته تقدیم می شود: ۱. تجربیات مرگ، یا نزدیک مرگ یا شبیه به مرگ، اعم از اینکه اختیاری یا غیر اختیاری باشد(اختیاری به معنای موت اختیاری و نه خودکشی)، همگی نوعی صعود برزخی هستند. ۲. صعود برزخی هر کسی متناسب با جدول وجودی او و میزان صعود و سیر او به میزان و کیفیت مرگ او (ادبار نفس به بدن) بستگی دارد. مثلا خواب که در روایات از آن تعبیر به «اخ الموت» شده است نیز نوعی سیر و صعود برزخی می تواند باشد و کیفیت آن بستگی تام به نفس خوابنده دارد. ۳. آنچه در عالم ماوراء طبیعت به انسان روی می آورد، بروز و ظهور ویژگی های اعتقادی و اخلاقی خود اوست، به تعبیر یکی از بزرگان «هر کس زرع و زارع و مزرعه خود است و به عبارت دیگر مهمان سفره خود است که «الدنیا مزرعة الاخرة»(انسان در عرف عرفان/اصل ١). ۴. قرآن کریم که روایات، همه نازله و تبیین و بسط آن کتاب الهی به زبان کتاب ناطق(پیامبر و امام) است، در برخی آیات به زبان وحیانی، این سیر و تجربه معنوی را به زیبایی هرچه تمام تر روایت فرموده است. از آن جمله، ماجرای مومن و شهید سوره یاسین است که چون به زبان ارشاد کفار و مشرکان گشود، نشنیدند و او را به شهادت رساندند، خداوند متعال سیر برزخی دل انگیز او را چنین بیان فرموده است: «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي یعلمون بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ».(یس/۲۶ و ۲۷).[سرانجام به جرم ايمان كشته شد و بدو] گفته شد به بهشت درآى گفت اى كاش قوم من مى‏ دانستند.كه پروردگارم چگونه مرا آمرزيد و در زمره عزيزانم قرار داد. ۵. در روایات نیز به طور کلی چنین چیزی توسط پیامبر یا امام تایید شده است. مثلا در کافی از امام صادق علیه السلام حدیثی نقل شده است که حضرت عیسی (ع) به همراه حواریون در حال عبور از قریه ای بودند که همگی به واسطه عذاب الهی مرده بودند. آن حضرت بنابر در خواست حواریون آنها را زنده کرد تا گزارش اعمال دنیوی و عذاب های برزخی خود را ارایه کنند، آنان نیز چنین کردند(کافی(ط دارالحدیث) ج ۳، ص ۷۷۳). ۶.ممکن است در برخی تجربه های کامل تر، تجربه گری غیرمسلمان یا غیر شیعه به فیض دیدار برزخی اهل بیت(ع) نایل شود. اگر در تجربیات مسیحیان چنین باشد که برخی به محضر حضرت عیسی یا حضرت مریم (ع) بار یافته اند، دقیقا به همان دلیل است که گفته شد: برزخ ظهور ویژگی های اعتقادی و اخلاقی افراد است. در چنین فضایی اگر بیننده مستضعف فکری یا جاهل قاصر باشد، مشاهده آن حضرات می تواند برای او توام با بشارت باشد و اگر معاند باشد چنین بشارتی برای او نخواهد بود. ۷. نکته مهم دیگر اینکه تجربه های نزدیک به مرگ تجربه های کامل نیستند، بلکه در حکم دستیابی به مراحلی از صعود برزخی هستند. چون صعود بررخی در اکثر یا همه آنها کامل نیست، نمی توان عدم مشاهده چیزی را حمل بر عدم آن کرد. ۸. اینکه چرا مثلا حضرت مسیح به یک تجربه گر مسیحی نمی گوید که تو باید مسلمان شوی محصور در این حالت نیست، ممکن است واقعا به برخی چنین فرموده، ولی به گوش ما نرسیده باشد. در مواردی هم که قطعی است که چنین چیزی نفرموده اند، باید توجه داشت که آنجا عالم تکلیف و تشریع نیست که برای پیامبر یا امام الزام بیان یا تبلیغ داشته باشد. ۹. هر چند این تجربیات در کل(با صرف نظر از همه جزییات) می توانند از صحت برخوردار باشند، ولی در نقل و بیان از جانب مشاهده گر می توانند دچار اشتباه در بیان یا حذف عمدی برخی قسمت ها شوند. خصوصا اینکه چون معمولا بیان این تجربه ها رسانه ای می شود، احتمال کتمان برخی بخش ها زیاد است. ۱۰. 🔺🔺نکته بسیار مهم هیچ یک از این تجربیاتی که صحت آنها مشخص شده است،با وجود اینکه سودمند و اثرگذار هستند، «حجت و دلیل دینی» به شمار نمی روند، بلکه صرفا در حد قرینه و نشانه هستند. آنچه حجت الهی به شمار می رود قرآن، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و نیز احکام عقل برهانی است(حجت ظاهر و باطن). اعتقاد و دین شناسی ما باید مبتنی بر این حجج الهی باشد و از سایر امور در حد شاهد و قرینه استفاده نماییم. @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن  🔸🔹🔸«یس وَ ٱلْقُرْءَانِ ٱلْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ ٱلْمُرْسَلِينَ عَلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ.»؛ سوگند به قرآن حکیم که تو بی تردید از پیامبرانی، بر راهی راست قرار داری. 🔸حکیم وصف موجودی است که از غایت استواری، هیچ ضعف و خللی در آن راه ندارد. خداوند از آن‌ جهت برای رسالت پیامبر عزیز(ص) به قرآن حکیم سوگند یاد فرموده است که سند ماندگار اثبات رسالت، قرآن است؛ قرآنی که استوار و پایدار است. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش نهم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔸🔹سوال هشتم: اگر روایات متواتری وجود دارد به ما نشان دهید. 🔸روایت کمیل بن زیاد که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند: «به محضر امیرالمومنین (ع) وارد شدم در حالی که آن حضرت در حال تفکر بود. عرض کردم:ای مولای من! به چه می اندیشید؟ آیا به خلافت رغبتی دارید؟ فرمود: به خدا سوگند هرگز حتی یک ساعت هم به آن رغبت نداشته ام، ولی به نهمین فرزند حسین می اندیشم. او کسی است که زمین را پر از عدل و قسط می کند، همان طور که از ظلم و جور پر شده است. او غیبتی دارد که اهل باطل در آن دچار تردید می شوند. ای کمیل! ناگزیر خداوند باید در زمین حجتی داشته باشد، یا آشکار و ظاهر یا پنهان و گمنام، تا حجت های الهی باطل نشود.» 🔸شیعیان به امام باقر(ع) عرض کردند :«تو همان صاحب ما هستی که با شمشیر قیام می کند؟ فرمود: من [آن] صاحب شما نیستم. به دنبال کسی باشید که مخفیانه متولد می شود؛ عده ای می گویند: متولد شد و عدّه ای می گویند نشد، او همان صاحب شما است.» 🔸 امام صادق( ع):«چگونه خواهید بود هنگامی که امام ظهور نمی کند و .... بسیاری از مردمی که به این امر اعتقاد دارند از امامت بر می گردند، کسی شب می کند در حالی که مومن است و صبح می کند در حالی که کافر است. خدا را خدا را دین تان را حفظ کنید و در چنین شرایطی منتظر فرج باشید.» 🔸امام کاظم(ع):«هنگامی که سه اسم محمد، علی و حسن پشت سر هم آمدند، چهارمین آنها همان قائم است.» ادامه دارد @nasimehayaat
💠خلاصه شرح حدیثی از کتاب چهل حدیث (الاربعون حدیثا) شیخ بهایی: 🔹قَالَ اَلنَّبِيُّ (صَ) : «مَا مِنْ صَلاَةٍ يَحْضُرُ وَقْتُهَا إِلاَّ نَادَى مَلَكٌ بَيْنَ يَدَيِ اَلنَّاسِ أَيُّهَا اَلنَّاسُ قُومُوا إِلَى نِيرَانِكُمُ اَلَّتِي أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَى ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلاَتِكُمْ.»؛ هيچ نمازى نيست كه وقت بجا آوردن آن فرا رسد مگر آنكه فرشته‌اى آمده و در برابر مردم فرياد مي‌ زند: اى مردم برخيزيد و به آتش هائى كه (به سبب ارتكاب گناهان) بر پشت هاى خود افروخته‌ايد بنگريد و توجه کنید، پس شعلۀ آن آتش ها را به يارى نمازهايتان فرو نشانيد. 🔸نکات: ۱‌. قطعا نماز کفاره گناهان است، همان طور که قرآن فرموده«إِنَّ ٱلْحَسنَٰت يُذْهبْنَ ٱلسَّيِّـَٔاتِۚ». احادیث زیادی با این مضمون صادر شده است. ۲.گناهانی که نماز آنها را از بین می برد، شامل گناهان کبیره نمی شود. احادیث زیادی به این موضوع تصریح کرده اند. به عنوان نمونه، پیامبر گرامی فرموده اند:«نماز ها کفاره گناهانی هستند که بین آنها انجام می شود،[البته] مادامی که از گناهان کبیره اجتناب شود» ۳. از احادیث وارد شده بر می آید که در صورتی نماز کفاره گناهان صغیره می شود که نمازگزار از گناهان کبیره اجتناب ورزد، وگرنه نماز کفاره گناهان صغیره او نخواهد شد.[🔺این نکته اخیر شیخ بدین معنا نیست که اقامه چنین نمازی بی اثر است و فرقی بین خواندن و نخواندن آن نیست، بلکه سخن این است که نماز واقعی باید ویژگی «تنهی عن الفحشاء و المنکر» داشته باشد.روشن است که ترک نماز عادی خود گناه کبیره دیگری خواهد بود.] @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔹کتاب اسرار🔹 🔸🔹قُل أَنزَلَهُ ٱلَّذِي يَعلَمُ ٱلسِّرَّ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضِۚ إِنَّهُۥ كَانَ غَفُورٗا رَّحِيمٗا(فرقان/۶) بگو: «آن را كسى نازل ساخته است كه رازِ نهان ها را در آسمانها و زمين مى داند، و هموست كه همواره آمرزندۀ مهربان است 🔹 قرآن کریم جلوه و ظهور اسم «عالم» خداوند است«... انزله الذی یعلم...» از همان عالمی که اسرار آسمان ها و زمین را می داند«الذی یعلم السر فی السموات و الارض». بنابراین، قرآن کریم جامع اسرار الهی است و کسی که با آن دمساز شود پی به آن رموز و اسرار(در حد طاقت و ظرفیت خود) خواهد برد. 🔸مرحوم علامه طباطبایی فرموده است: «و توصیف خداوند به اینکه سر را می داند، بدین معنا است كه خدا امور خفيه و بواطن امور آسمانها و زمين را مى داند، تا بدين وسيله اعلام كند كه اين كتابى كه او نازل كرد مشتمل بر اسرارى است كه از عقول بشر پنهان است.»(المیزان، ج ۱۵، ص ۸۲) ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
نسیم حیات|جواد محمدی
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔹کتاب اسرار🔹 🔸🔹قُل أَنزَلَهُ ٱلَّذِي يَع
بسم الله الرحمن الرحیم قُل أَنزَلَهُ ٱلَّذِي يَعلَمُ ٱلسِّرَّ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضِۚ إِنَّهُۥ كَانَ غَفُورٗا رَّحِيمٗا(فرقان/۶) 🔰کتاب اسرار ای در تو نهان راز خداوند علیم تنزیل و ظهور علم و اسرار حکیم ما لایق اسرار نبودیم ولی «قرآن» شده ای به لطف غفار رحیم جواد محمدی ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش بیستم ۲۰.کتابی هماهنگ و بدون اختلاف 🔹قرآن کتابی است در نهایت هماهنگی به طوری که آیاتش یکدیگر را نفی نکرده،‌با یکدیگر اختلاف نداشته و متناقض نیستند:« وَ يَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْض، وَ يَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلى بَعْض، وَ لا يَخْتَلِفُ فِى اللّهِ، وَ لا يُخالِفُ بِصاحِبِهِ عَنِ اللّهِ.»(خطبه 133 ) بعضى از آيات تفسير بعض ديگر، و برخى گواه برخى ديگر است، آياتش درباره خدا اختلاف ندارد و همدم خود را از خدا منحرف نكند. 🔹امام در خطبه هجدهم نیز با استناد به یکی از آیات قرآن کریم به این حقیقت اشاره فرموده اند:«وَ ذَكَرَ اَنَّ الْكِتابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ اَنَّهُ لاَ اخْتِلافَ فيهِ، فَقالَ سُبْحانَهُ: «وَلَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللّهِ َلوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً.»(نساء/82)و تذكر داده كه بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافى در آن نيست و فرموده: «اگر اين كتاب از سوى غير خداوند نازل شده بود، قطعا در آن اختلاف فراوانی می یافتند. @nasimehayaat
نسیم حیات|جواد محمدی
بسم الله الرحمن الرحیم قُل أَنزَلَهُ ٱلَّذِي يَعلَمُ ٱلسِّرَّ فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضِۚ إِنَّه
🔸بیت اول در برگیرنده همان مطلبی است که در بیان شد. 🔸 بیت دوم ناظر بر بخش پایانی آیه کریمه است «إِنَّهُۥ كَانَ غَفُورٗا رَّحِيمٗا». خداوند دانای سر و نهان آسمان ها و زمین با اینکه می دانست در میان آدمیان کسانی هستند که قدر دان گنجینه اسرار قرآن نیستند، با این حال نوع بشر را محروم نفرمود، چرا که او بسیار آمرزنده و رحیم است. 🔸ما لایق اسرار نبودیم ولی «قرآن» شده ای به لطف غفار رحیم قرآن شده ای؛ یعنی در دسترس و قابل خواندن شده ای. انسان می تواند قرآن را بخواند، در حد ظرف وجودی خویش با اسرار آن مانوس شود و در مسیر کمال به کار بندد. این نیست مگر با چشم پوشی و مهربانی بلیغ خداوند(غفور و رحیم هر دو مفهوم مبالغه دارند.) @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن مشورت و عزم 🔸🔹«فَبِمَا رَحمَةٖ مِّنَ ٱللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلو كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ ٱلقلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِكَۖ فَٱعفُ عَنهُم وَٱستغفِر لَهُم وَشَاوِرۡهم فِي ٱلأَمرِۖ فَإِذَا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلمُتَوَكِّلِينَ.» (آل عمران/١٥٩). [اى پيامبر!] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم خوى شدى، و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پيرامونت پراكنده مى شدند؛ بنابراين از آنان گذشت كن، و براى آنان آمرزش بخواه، و در كارها با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن؛ زيرا خدا توكل كنندگان را دوست دارد. 🔸 مشورت در مورد اجرا یا عدم اجرای احکام الهی از شمول این آیه خارج است. چرا که نقض غرض وظایف پیامبر و ماموریت های او است. 🔸سیاق آیه و آیات قبلی و بعدی نشان می دهد شأن نزول آن مربوط به جنگ و جهاد است؛ یعنی ای پیامبر! در مورد روش ها و تاکتیک های نبرد(و موارد مشابه در سایر زمینه ها) با آنان مشورت کن! 🔸قید «فاذا عزمت» نشان می دهد که تصمیم نهایی با خود پیامبر(ص) است؛ یعنی ایشان پس از اخذ نظرات دیگران، خود نظر نهایی را اتخاذ می فرماید. 🔸مشورت پیامبر(ص) یا امام(ع) با مردم به هیچ وجه برخاسته از نا آگاهی آن بزرگواران به موضوع مورد مشاوره نیست، بلکه واقعیت مسأله یک «امر و روش تربیتی» مبتنی بر فعالیت روشمند حل مساله با اشراف یک عقل کامل است. 🔸موضع سخن دقیقا «شاگرد پروری» بر اساس ایجاد «اعتماد به نفس» و «تالیف قلوب» از رهگذر به شور گذاشتن اموری غیر از احکام و دستورات شرعی و دینی است. 🔸چه بسیار می شود که یک رهبر حکیم نظر صایب و صحیح خود را به جای بیان مستقیم ،در مقام مشورت، از طریق ذهن و زبان دیگری بیان می کند‌. این خود یک نکته مهم تربیتی است. 🔸گاهی ظرفیت مشورت که ممکن است با خطای طرف مشورت نیز همراه باشد، ظهور عینی ارجمندی «کمال عقلی» یک پیشوای حکیم الهی است. به عبارت دیگر، او در مقام مشورت خطاهای فکری و عملی دیگران را نیز تصحیح می کند. این نیز یک وجه مهم هدایتگری او بر بستر عقول عادی و ضعیف تر است. 🔸توجه به عناصر اصلی آیه، مطالب پیشین را روشن تر می کند: 🔺تاکید بر نرمخویی الهی و اخلاق کریمانه پیامبر(ص) که خود اصلی ترین عامل جذب دیگران است. 🔺دستور به عفو خطا ها و اشتباهات مسلمانان (تا جایی که بعد حقوقی ندارد یا تابع مصلحتی است). 🔺طلب آمرزش برای آنان 🔺مشاوره با آنها 🔺عزم و اتخاذ تصمیم نهایی 🔺توکل بر خدا و واگذاردن نتیجه کار به او. همه این موارد روایتی وحیانی از یک مرحله به مرحله است و حقیقت ماجرا، از ابتدا تا انتها، یک نوع مدیریت راهبردی از جانب یک رهبر الهی در مسایل اجتماعی، خصوصا تقابل ها و نبردها با دشمنان و مخالفان است. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش دهم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔸🔹سوال نهم: لازم است روایات مذکور توسط غیر شیعه نیز نقل شده باشد[آیا شده است؟] 🔹پاسخ: چنین چیزی لازم و واجب نیست، زیرا اگر شرط صحت اخبار نقل موافق و مخالف باشد، همه اخبار [یا بیشتر آنها باطل خواهد بود، چرا که کمتر روایاتی یافت می شود که موافق و مخالف آن را نقل کرده باشد] ادامه دارد... @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔹هواپرستی و هدایت 🔸🔹«ارَءَيتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ هَوَىٰهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيهِ وَكِيلًا»(فرقان/۴۳) آيا كسى كه هواى [نفسش] را معبود خود گرفته ديدى ؟ آيا تو مى توانى كارساز و نگهبان او باشى [كه او را به راه راست هدايت كنى ؟] 🔹هواپرستی دست انسان را از دست هدایت ولی و راهنمای الهی خارج می کند. 🔸انسان به هر میزان که هواپرست باشد، به همان میزان خود را از هدایت محروم ساخته است. 🔹وقتی آیه کریمه به پیامبر(ص) چنین خطاب می فرماید که تو ضامن و نگهبان و وکیل هدایت انسان های هواپرست نیستی، از مفهوم مخالف آن می توان چنین برداشتی داشت که پیامبر(ص)، ضامن و وکیل هدایت انسان های مخالف هواپرستی است و آنها را به منزل و مقصود خواهد رساند. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش بیست و یکم ۲۱.معدن ایمان 🔸قرآن مرکز و معدن ایمان است و هرکه طالب کسب و تقویت ایمان باشد باید به قرآن مراجعه کند:«فَهُوَ مَعْدِنُ الاْيمان وَ بُحْبُوحَتُهُ »(خطبه 189) قرآن معدن ايمان و محور اصلی آن است. 🔸 خود قرآن کریم نیز قرآن را مایه افزایش ایمان مومنان ذکر می کند:« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون‏. »(انفال/2). @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن ‌فقط برای شما 🔹«وَ هُوَ ٱلَّذِي جَعَلَ لَكُمُ ٱلَّيلَ لِبَاسٗا وَٱلنَّومَ سُبَاتٗا وَجَعَلَ ٱلنَّهَارَ نُشُورٗا»(فرقان/۴۷)؛ و اوست كه شب را براى شما پوشش، و خواب را مايۀ استراحت و آرامش، و روز را [زمان] پراكنده شدن [جهت فعاليت و كوشش] قرار داد. 🔹خداوند شب را مانند لباس، خواب را مایه آرامش و روز را زمان کار و تلاش قرار داد، همه را برای انسان. مقدم داشتن«لکم» بر امور یاد شده تأکید بر این است که خداوند این امور حیاتی را فقط برای انسان ایجاد کرده است. 🔸ادب بندگی اقتضا می کند انسان مومن این لطف و اکرام الهی را با نیت و عملکرد مناسب، تا جایی که در وسع او است، پاسخ دهد. به عبارت دیگر آن«لکم» را با این «لک» پاسخ دهد: 🔺از پوشش شب برای خلوت با خدا استفاده کند؛ 🔺از آرامش ناشی از خواب و استراحت برای خدا و در راه خدا استفاده نماید؛ 🔺با کسب روزی حلال زندگی خود را جهت الهي دهد. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش یازدهم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔸🔹سوال دهم: اگر امام مدت زمان طولانی غایب شود، نفعی از او به مردم نمی رسد آیا در این صورت وجود و عدم او فرقی خواهد داشت؟ 🔸پاسخ: اگر خداوند راهنما و حجتی برای مردم نصب نماید و او به خاطر تهدید ظالمان از دیده مردم غایب شود، آن ظالمان محکوم هستند، نه خدا! اگر خداوند راهنما و حجت را نصب نکند یا از بین ببرد، خدا محکوم خواهد بود، نه ظالمان![ زیرا آنچه لازمه هدایت مردم بوده است از جانب خداوند انجام نشده است] این است فرق وجود و عدم امام! ادامه دارد ... @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن 🔹جهاد کبیر 🔸🔹«فَلَا تُطِعِ ٱلكَٰفِرِينَ وَجَٰهِدهُم بِهِۦ جِهَادٗا كَبِيرٗا» (فرقان/٥٢) پس كافران را [كه انتظار دارند از ابلاغ وحى باز ايستى] فرمان مبر و به وسيلۀ اين [قرآن] با آنان جهاد بزرگی [ى فرهنگى و تبليغى] كن. 🔸تبعیت نکردن از دشمنان و کافران، رساندن پیام قرآن کریم به گوش مردم و رفع و دفع شبهات فکری و اعتقادی ساخته شده توسط دشمن از ذهن و جان آنان، در قرآن کریم (جهاد بزرگ) نامیده شده است. 🔸شیخ طبرسی نوشته است: «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ‏؛ یعنی كافران را در آنچه از تو مي خواهند كه با آنها نرمى كنى و در برابرشان تسليم شوى، اطاعت نكن. وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً؛ بعنی در راه خدا به وسيله قرآن با آنها جهادى کامل و شديد كن. از اين آيه بر مى‏آيد كه بهترين و بزرگترين جهاد در پيشگاه خدا، جهاد كسانى‏(متکلمانی) است كه شبهه‏هاى اهل باطل و دشمنان دين را حل کرده و پاسخ می دهند.»(تفسير مجمع البيان، ج‏7، ص: 273). 🔸بدیهی است که پاداش در نزد خداوند، بزرگ و کبیر است و مجاهدان این عرصه در زمره بزرگترین جهادگران قرار می گیرند. 🔸در زمانه ای زندگی می کنیم که بیشترین هجمه به مرزهای اعتقادی و اخلاقی مسلمانان در حال وقوع است، به طوری که تاریخ چنین حجم و گستره ای از حمله و هجمه را به یاد ندارد. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش بیست و دوم ۲۲.سرچشمه علم 🔹سرچشمه علم و دریاهای دانش نیز قرآن است و طالبان علم و مشتاقان معرفت الهی باید به این صحیفه مبین الهی روی بیاورند:«وَ يَنابيعُ الْعِلْمِ وَ بُحُورُهُ»(خطبه 189) چشمه هاى دانش و درياهاى آن. 🔹تعبیر به چشمه و دریا در مورد قرآن کریم هم ناظر به این است که منبع اصلی علم و معرفت سعادتمندانه قرآن است و هم اینکه مانند دریا بسیار وسیع است. هم اصیل و هم وسیع است. @nasimehayaat
💠 سالروز شهادت استاد و معلم حکیم مرتضی مطهری و روز بزرگداشت مقام معلم گرامی باد. @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔸علم و معلم 🔹«ٱقْرَأْ وَ رَبُّكَ ٱلْأَكْرَمُ ٱلَّذِی عَلَّمَ بِٱلْقَلَمِ عَلَّمَ ٱلْإِنسَٰنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ»(علق/۳-۵) بخوان و پروردگارت کریم ترین[کریمان] است، همان کسی که به وسیله قلم آموخت. به انسان چیزی را آموخت که نمی دانست. 🔹🔸 «اکرم» بر وزن افعل به معنای کریم ترین است. خداوند گاهی با اسم «کریم» و گاهی با اسم «اکرم» بندگان خود را مورد لطف و کرامت و بخشش قرار می دهد. 🔹ظهور خداوند به اسم «اکرم»؛ یعنی ظهور والاترین و عالی ترین مرتبه اکرام و بخشش و لطف. عنایت خداوند در مقام اکرمیت فراتر و برتر از عنایت او در مقام کریم بودن است. 🔹وقتی خداوند با اسم «اکرم» در گنجینه ها و خزاین خود را بر روی بندگان بگشاید، ارجمند ترین و گرانبهاترین گنج را به آنها عنایت خواهد فرمود، چیزی که در خور همان اسم مبارک «اکرم» باشد‌. 🔹 آن گنج اعظم و آن گوهر ارجمند و آن دارایی برتر که «رب اکرم» بر بشر ارزانی داشته است و بالاتر از آن چیزی نیست، همان «علم» است. 🔹 خداوند که کریم ترین است، برای اعطای گرانسنگ ترین گنج و گوهر که علم باشد، در مقام «معلمی» به «تعلیم» می پردازد. 🔹خداوند بزرگ آنگاه که در مقام «اکرم» متجلی شود، «معلم» و تعلیم دهنده است: «... ٱلْأَكْرَمُ ٱلَّذِی عَلَّمَ...» 🔹این است گوشه ای از وصف شگفت انگیز «علم» و «تعلیم» در کتاب کرامت الهی. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش دوازدهم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔸🔹سوال یازدهم: آیا خدا صاحب الزمان(ع) را به آسمان برده است و موقع قیامش او را از آسمان نازل خواهد کرد؟ 🔸پاسخ: او حجت خدا بر آسمانیان نیست، بلکه حجت بر زمینیان است، و حجت بر اهل زمین باید در میان آنها زندگی نماید. این موضوع علاوه بر اینکه از نظر عقلی ممتنع نیست، مورد تایید روایات نیز هست، به طوری که در آن ها وارد شده است: زمین از حجت الهی خالی نمی ماند. بنابراین، لازم است حجت خدا بر روی زمین باشد نه در آسمان. ادامه دارد... @nasimehayaat