eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
183 دنبال‌کننده
446 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش چهارم/ مقدمه مولف «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» الحمد للّه و الصّلاة على رسول اللّه و على آله امناء اللّه‏ ▪️متن کتاب: «در قرآن مجيد زياده از بيست جا عبارت لقاء اللّه و نظر بر خداوند وارد شده، و هكذا در تعبيرات انبياء و ائمّه عليهم السّلام» ▫️شرح: ؛ به معنای ملاقات و دیدار خداوند است. این مفهوم به صورت های گوناگون دیگری مثل «لقاء ربه»(كهف/١١٠)؛ «لقاءنا»(یونس/۱۵)‌ و ... در قرآن کریم و روایات شریف به کار رفته است، برخی نمونه ها عبارتند از: ➖«مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.»(عنکبوت/۵)كسى كه به ديدار خدا اميد دارد [بداند كه‏] اجل [او از سوى‏] خدا آمدنى است، و اوست شنواى دانا. ➖«...وَ شَوِّقْنِي لِقَاءَكَ...» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۷؛ دعای عرفه)؛ مرا مشتاق دیدارت کن! ➖امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ : «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»(کافی، ج ۷، ص۳۷۷)؛ روزه دار دو شادمانی دارد[یکی در دنیا، یکی در آخرت] شادمانی هنگام افطار و شادمانی هنگام ملاقات پروردگارش. ➖امام محمد باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ : «نَزَلَ النَّصْرُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ حَتّى‏ كَانَ بَيْنَ السَّمَاءِ و الْأَرْضِ، ثُمَّ خُيِّرَ النَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اللَّهِ، فَاخْتَارَ لِقَاءَ اللَّهِ»(کافی، ج۲، ص ۵۰۹)پیروزی بر حسین بن علی علیه السلام فرود آمد و میان آسمان و زمین بود، آنگاه او بین پذیرش پیروزی یا مخیر شد، پس دیدار خدا را برگزید. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش پنجم/ مقدمه مولف ▪️متن کتاب: «و از اين طرف هم در اخبار، در تنزيه حقّ- جلّ و علا- كلماتى وارد شده كه ظاهرش تنزيه صرف است از همه مراتب معرفت.» ▫️شرح: ➖تشبیه خداوند: یعنی شبیه دانستن خداوند سبحان با مخلوقات، چه از جهت ذات و چه از جهت صفات. مثل اینکه کسی وجود خداوند را شبیه یکی از مخلوقاتش بداند، یا یکی از صفات او مانند صفت قدرت خدا را مانند مخلوقی بداند و خدا را با آن توصیف نماید. در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که وجود شباهت بین خداوندو مخلوقات را نفی کرده است، مانند: «لیس کمثله شیء»(شوری/ ۱۱)؛ چیزی مانند او نیست. ➖تنزیه خداوند؛ یعنی پاک و مبرا دانستن خداوند از ویژگی های مخلوقات. پرکاربردترین اصطلاحات برای تنزیه خداوندمتعال واژه هایی چون ، و است. عبارت «تنزیه صرف»؛ یعنی تنزیه کامل، منظور این است که در روایات کلماتی وجود دارد که ظاهر آن مبرا دانستن خداوند از هر گونه شناختی، مخصوصا دیده شدن است. 👈خلاصه مطالب تا اینجا و یک سوال مهم اصل موضوع دیدار انسان با خداوند بارها در قرآن کریم و روایات به کار رفته است، ولی از طرف دیگر روایاتی هم مبنی بر تنزیه کامل وجود دارد، حال سوال مهم در این بحث این است که مقصود از در آیات و روایات چیست؟ آیا واقعا دیدار بین انسان و خداوند ممکن است یا این تعبیر، کنایه و استعاره از دیدار عذاب یا پاداش قیامت است؟ همان عذابی و پاداشی که چون از جانب خدا و نشان دهنده خشم یا خشنودی او است از آن تعبیر به ملاقات با خدا شده است. این موضوع مهم در ادامه مباحث کتاب به توفیق الهی مشخص خواهد شد. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش ششم/ مقدمه مولف ▪️متن کتاب: «علماى شيعه- رضوان اللّه عليهم- را هم در اين باب مذاق‏هاى[دیدگاه های] مختلفه است؛ عمده آن دو مذاق[دیدگاه] است: [۱]تنزيه صرف حتّى اينكه منتهاى معرفت همان فهميدن اين است كه بايد خداوند را تنزيه صرف نمود و آيات و اخبارى كه در معرفت و لقاء اللّه وارد شده است، آنها را تأويل نمود. مثلا تمام آيات و اخبار لقاء اللّه را معنى مى‏كنند بر مرگ و لقاء ثواب و عقاب. [۲]و فرقه ديگر را مذاق اين است كه اخبارى كه در تنزيه صرف وارد شده است، بايد جمع ميان آنها و اخبار تشبيه و اخبارى كه ظاهر در امكان معرفت و وصول است، به اين‏طور نمود كه: اخبار تنزيه صرف را حمل كرد به معرفت به طريق رؤيت به اين چشم ظاهر و به معرفت كنه ذات‏ اقدس الهى؛ و اخبار تشبيه و لقاء و وصول و معرفت را حمل كرد به معرفت اجمالى و معرفت اسماء و صفات الهى و تجلّى مراتب ذات و اسماء و صفات حقّ تعالى، به آن ميزان كه براى ممكن، ممكن است. و به عبارت ديگر، كشف حجب ظلمانيّه و نورانيّه كه براى عبد شد؛ آن وقت معرفت بر ذات حقّ تعالى و اسماء و صفات او پيدا مى‏كند كه آن معرفت از جنس معرفت قبل از آن كشف نيست. ▪️شرح: ▫️از یک سو لقاء الله و دیدار خداوند نوعی تشبیه است، از سوی دیگر آیات و روایاتی مبنی بر تنزیه وجود دارد، این دو نوع تعبیر چگونه تفسیر می شود؟ پاسخ این است که آیات و روایت مربوط به تنزیه مربوط به مبرا دانستن خداوند از ویژگی های مادی و جسمانی مانند دیده شدن خداوند با چشم سر یا رسیدن به کنه و عمق معرفت خدا است، ولی آیات و روایات تأیید کننده ملاقات خداوند از نوعی دیدار، شناخت و شهود قلبی و باطنی نسبت به خداوند حکایت دارند. به عبارت دیگر، اگر بنده حجاب ظلمانی و نورانی را بین خود و خدا بردارد، می تواند به طور کلی و اجمالی نسبت به تجلی ذات و صفات حضرت حق آن قدر که برای یک مخلوق ممکن است شناخت و معرفت پیدا کند. بنابراین، دیدار و ملاقات خداوند متعال به این مفهوم نه تنها شدنی است، بلکه طبق آیات قرآن کریم و آثار اهل بیت علیهم السلام خصوصا مناجات های آنان آرزوی انبیاء و اولیاء الهی بوده است. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💠ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر، باب الحوایج، حضرت کاظم علیه السلام تبریک و تهنیت باد.💠 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @nasimehayaat
آنان که«خراب» و مست پیمان تواند «آباد» ترین، اهل بهشتند علی @nasimehayaat
▫️«...حَارَتْ فِي كِبْرِيَائِكَ لَطَائِفُ الْأَوْهَامِ» ▫️دقیق‌ترین تصوّرات در بارگاه کبریایی‌ات سرگردان‌اند. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۳۲ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🟨 اشارت وحی و بشارت عقل 💠 بخش اول 🔸 معرفی کوتاه توصیه های بلند امام موسی بن جعفر علیهما السلام به هشام بن حکم. ▫️یکی از عمیق ترین و روح نوازترین احادیث نقل شده از اهل بیت علیهم السلام در باب نسبت عقل و وحی، به ویژه ، سفارش های پر مغز و زیبای امام هفتم، حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام به یکی از اصحاب خاص آن حضرت؛ یعنی هشام بن حکم است. ▫️این حدیث طولانی با این عبارات آغاز می شود: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَشَّرَ أَهْلَ اَلْعَقْلِ وَ اَلْفَهْمِ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ: «فَبَشِّرْ عِبٰادِ `اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ هَدٰاهُمُ اَللّٰهُ وَ أُولٰئِكَ هُمْ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ» يَا هِشَامَ بْنَ اَلْحَكَمِ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَكْمَلَ لِلنَّاسِ اَلْحُجَجَ بِالْعُقُولِ ... » خداوند تبارك و تعالى در قرآن اهل عقل و فهم را بشارت داده،فرموده:«آن بندگان مرا كه سخن را گوش كنند،و از بهترينش پيروى نمايند،بشارت ده،اينهايند كه خدا هدايتشان كرده،و اينان خردمندانند.»(زمر: ۱۷ و ۱۸). ای هشام! خداى عز و جل بوسيلۀ عقل حجت ها را بر مردم تمام كرده است و ... . ▫️محوری ترین سخن در بیان امام، تأکید مکرر بر این است که مخاطب وحی الهی و بهره مند از آن عاقل و خردمند است. به دیگر سخن جز به قدم عقل به بوستان قرآن راهی نیست و این عاقلانند که قادر به غواصی در دریای بی کران کلام الهی هستند: «يَا هِشَامُ مَا بَعَثَ اَللَّهُ أَنْبِيَاءَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَى عِبَادِهِ إِلاَّ لِيَعْقِلُوا عَنِ اَللَّهِ فَأَحْسَنُهُمْ اِسْتِجَابَةً أَحْسَنُهُمْ مَعْرِفَةً لِلَّهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اَللَّهِ أَحْسَنُهُمْ عَقْلاً وَ أَعْقَلُهُمْ أَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ.» اى هشام!خداوند انبياء و پيامبران را به سوى مردم نفرستاد جز براى اينكه در بارۀ خدا بينديشند.پس آنان كه خداى را نيكوتر پذيرفته‌اند كسانى‌اند كه خداى را بهتر شناخته‌اند و آنان كه به امر خدا داناترند كسانى‌اند كه عاقل ترند و عاقل ترین آنان، در دنيا و آخرت بلند مرتبه‌ترین هستند. 🔹 🔹 🔹@nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟨 اشارت وحی و بشارت عقل 💠 بخش دوم ▫️امام هفتم علیه السلام ضمن معرفی عقل به عنوان ضمن استناد فراوان به قرآن کریم و سخنانی از رسول خدا صلی الله علیه و آله، علیه السلام، امام سجاد علیه السلام، لقمان حکیم، حضرت عیسی علیه السلام و انجیل به شرح و بیان ابعاد سعادت آفرینی عقل برای خردمندان و مذمت جهل می پردازد: ➖ای هشام! عمل اندک عاقل مقبول و چند برابر و عمل بسیار هواپرست و نادان مردود است.ای هشام! عاقل به بهره اندک از دنیا با وجود حکمت راضی است و به همه دنیا بدون حکمت راضی نیست ... . ➖ای هشام! عاقلان از دنیا دل برکنده و به آخرت دل بسته اند ..‌‌. . ➖ای هشام! امیرالمومنین علیه السلام پیوسته می فرمود:«خداوند با هیچ چیزی بهتر از عقل عبادت نشده است» ➖ای هشام! عاقل با کسی که می ترسد تکذیبش کند سخن نمی گوید .‌‌.. ➖ای هشام! در انجیل نوشته شده است: «خوشا به حال کسانی که به یکدیگر رحم می کنند.» ➖ای هشام! کم حرفی حکمتی بزرگ است... . ➖ای هشام! از ما نیست کسی که هر روز به محاسبه اعمال خویش نپردازد.‌‌.. . ➖ای هشام!... خواب عاقل از شب زنده داری جاهل برتر است... . ▫️امام در ادامه حدیث شریف به خلقت عقل به عنوان اولین مخلوق و بیان جنود عقل و جهل می پردازد: ➖ای هشام به راستی خداوند عقل را آفرید و آن اولین مخلوق روحانی است که خدا از ناحیه راست عرش از نور خودش آفریده است ... . ▫️ آن حضرت در پایان جمع کامل صفات عقل را فقط در پیامبر یا وصی پیامبر یا مومنی که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده است ممکن می داند. سایر مومنان نیز بخشی از این ویژگی ها را دارند. 📚تحف العقول، ج۱، صص ۳۸۳_ ۴۰۰. 🔹 🔹 @nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ... .» ▫️خدایا! به تو پناه می‌آورم از هیجان حرص و تندی و شدّت خشم و چیرگی حسد ... . 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۸ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش دوازدهم/ تمثیل پرنده ▪️متن:«فناديتهم من وراء القفص ان اقربوا منى، فوافقونى على حيلة الراحة فقد اعیتنى طول المقام، فتذكروا خدع المنتصين فما زادوا الّا نفارا. فناشدتهم بالخلّة القديمة و الصحبة المصونة و العهد المحفوظ ما احلّ بقلوبهم الثقة و نفى عن صدورهم الريبه ... .» ▫️ترجمه: آنها را از درون قفس صدا زدم که به نزدیک من بیایید و با من همراهی کنید تا چاره ای برای راحت شدن بیابم که طولانی شدن ماندنم در اینجا مرا در تنگنا قرار داده است. آنها به یاد نیرنگ های شکارچیان افتاده و بیشتر فاصله گرفتند. آنان را به دوستی قدیمی و همنشینی ایمن و عهد محفوظ سوگند دادم، به گونه ای که اطمینان بر دل هایشان فرود آمد و شک و تردید از سینه های شان رخت بر بست. ▫️ شرح: پیشتر گفته شد که آن پرندگان آزاد، سالکان و طی طریق کردگان کوی قرب و کمال و استاد طی طریق هستند.هر کسی لایق تعلیم و فرا گرفتن معارف الهی نیست. به همین سبب است که آنان در ابتدای امر به درخواست های او توجهی نکرده و به او اطمینان نمی کنند، مگر پس از آنکه خلاص شدن و رهایی از قفس را در او مشاهده کرده و پی به آمادگی درونی و او بردند. ▫️نکته مهم همین جا است که تا در کسی عزم و ثبات و اخلاص نبینند، از او دستگیری نخواهند کرد، باید شرایط را مهیا نمود، آنگاه توقع دستگیری داشت، به قول لسان الغیب: طبیب مسیحا دم است و مشفق لیک چو درد در تو نبیند که را دوا بکند 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
فتح کردند شهیدانِ غَمَش وادیِ عشق ما به دنبال هوس، دور ز آداب هنوز غافلیم از عمل صالح و اخلاص و ادب غرق پندار و سرابیم و به گرداب هنوز ▫️ابیاتی از قطعه (لینک متن کامل شعر) @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۱) 🔹«وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ.» (صافات/۳۹ و ۴۰)؛ و جز آنچه كه همواره انجام مى داديد، پاداش داده نمى شويد.جز بندگان خالص شدۀ خدا [كه از هر كيفرى در امانند، ] 🔸مومنان طایفه ویژه ای هستند که از مومنان در قرآن کریم متمایز بوده و ویژگی های بسیاری برجسته ای دارند. 🔸آنان، به طور کلی، کسانی هستند که خداوند آنان را برای خود خالص نموده و هیچ کس دیگر سهمی در آنان ندارد. آنان جز خدا به چیز دیگری تعلق خاطر ندارند و در قلب آنان جز خدا وجود ندارد(المیزان/ ج۱۷/ ص۱۴۵). 🔸 چنان که در بخش های بعدی خواهد آمد واصلان به مقام هستند. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْزُقْنِي الرَّغْبَةَ فِي الْعَمَلِ لَكَ...» ▫️خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و انگیزه عمل برای خودت را روزی ام گردان! 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۲۲ 💠 💠 @nasimehayaat
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🟩 رساله لقاء الله ✍ مرحوم آیت الله ملکی تبریزی (ره) ▫️بخش هفتم ➖➖➖➖ 🔹 متن کتاب: ▫️به عبارت ديگر، انوار جمال و جلال الهى در قلب و عقل و سرّ خواصّ اولياى او تجلّى مى‏كند، به درجه‏اى كه او را از خود فانى مى‏نمايد و به خود باقى مى‏دارد؛ آن‏وقت محو جمال خود نموده و عقل او را مستغرق معرفت خود كرده، و به جاى عقل او خود تدبير امور او را مى‏نمايد. ▫️اگرچه بعد از اين همه مراتب كشف سبحات جلال و تجلّى انوار جمال و فناى فى اللّه و بقاى باللّه، باز حاصل اين معرفت، اين خواهد شد كه از روى حقيقت از وصول به كنه معرفت ذات، عجز خود را بالعيان و الكشف خواهد ديد. ▫️بلى اين هم عجز از معرفت است و عجز ساير ناس هم عجز از معرفت است؛ ليكن اين كجا و آن كجا؟ بلى جماد هم عاجز از معرفت است، انسان هم. ولى قطعا تفاوت مراتب عجز حضرت اعلم خلق اللّه محمّد بن عبد اللّه صلّى اللّه عليه و آله با ساير ناس بلكه با علماى امّت، زيادتر از عجز جماد با انسان است. 🔸توضیح: ▫️درک این مطلب که رسیدن به عمق شناخت خداوند غیر ممکن است، به دو صورت ممکن است. اول: به شناخت نظری دوم: به شناخت شهودی پس از رسیدن به مقام فناء فی الله. ▫️وصول به مقام فناء که همان مقام ولایت الهی است، پس از آن است که بنده با مجاهدت فراوان جز خدا چیز دیگری را نبیند. ▫️در این مقام که جز انوار جمال و جلال الهی مشهود نیست، پی به ناتوانی از شناخت کنه ذات خدا می برد، این ناتوانی خود توانی است که فوق آن برای هیچ مخلوقی قابل تصور نیست! @nasimehayaat
▫️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنَا طُولَ الْأَمَلِ ... . ▫️خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از بلندی آرزو[ی های] دنیا بی‌نیاز کن... . 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۴۰ 💠 💠 @nasimehayaat
💠 عدالت و ساده زیستی ▫️🔸▫️«إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ اَلْعَدْلِ أَنْ يُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ اَلنَّاسِ كَيْلاَ يَتَبَيَّغَ بِالْفَقِيرِ فَقْرُهُ.» (خطبه ۲۰۹).▫️🔸▫️ ▫️خداوند بر پيشوايان عادل واجب كرده كه بر خود سخت بگيرند و همچون افراد ضعيف مردم زندگى كنند تا فقر، آنها را به طغيان و سركشى وادار نكند. ➖➖ ▫️«یک وقت هست که ما[مسوولان] در زندگی شخصی خود مثلاً حرکت اشراف‌گونه‌یی داریم بین خودمان و خدا؛ که اگر حرام باشد، حرام است؛ اگر مکروه باشد، مکروه است؛ اگر مباح باشد، مباح است؛ اما یک وقت هست که ما جلوی چشم مردم یک مانور اشرافی‌گری میدهیم؛ این دیگر مباح و مکروه ندارد؛ همه‌اش حرام است.» ▫️مقام معظم رهبری( ۱۳۸۴/۶/۸) @nasimehayaat
☑️ در یکی از تفاسیر قدیمی و کهن قرآن کریم ▫️شیخ ابوالفتوح رازی(متوفای ۵۵۶ ه‌.ق) از مفسران مشهور شیعی مذهب است که تفسیر خود به نام «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القران» را به زبان فارسی نگاشته است. ▫️اهمیت این تفسیر علاوه بر وجوه برجسته و شأن والای خود مفسر، یکی به همین فارسی بودن آن است. زبان فارسی این تفسیر در معادل یابی برخی واژه‌های قرآنی در زبان پارسی کمک شایانی کرده و در کشف مصداق برخی مفاهیم در زبان مقصد منبع مهمی به شمار می رود. ▫️یکی از واژه های قرآنی که معادل یابی فارسی آن با قدری دشواری همراه است، همین واژه در آیه ۵۹ سوره احزاب است. ابوالفتوح رازی معادل پارسی جلباب را اولا: می داند، ثانیا: تعریف او از چادر نیز همین برداشت و تعریف امروز ما است: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ‏، آنگه حق تعالى گفت: اى پيغامبر بگو زنانت را و دخترانت را و زنان مؤمنان را: يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَ‏، چادرها به خويشتن در پيچند و سر تا پاى به آن بپوشند.»(روض الجنان، ج۱۶، ص ۲۱). ▫️کاربرد به عنوان معادل (جمع جلباب) مشخص است، تعریف او از چادر نیز با عبارت «و سر تا پای به آن بپوشند» بی نیاز از توضیح است. @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۲) 🔹«وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ أُوْلَـٰٓئِكَ لَهُم رِزق مَّعلُوم » (صافات/۳۹-۴۱)؛ ▫️ترجمه: و جز آنچه كه همواره انجام مى داديد، پاداش داده نمى شويد.جز بندگان خالص شدۀ خدا [كه از هر كيفرى در امانند]براى آنان رزق و روزى معين و ويژه اى است. 🔸همه در روز قیامت مطابق اعمالشان جزا داده می شوند، جز ؛ آنها چون خالص شده برای خدا بوده اند، طبق لطف و کرم الهی که عظمت آن برای ما ناپیدا است، پاداش داده می شوند، به یک عبارت بی حساب. 🔸یکی از این پاداش های عظیم، است. معلوم در اینجا به معنای محدود نیست، بلکه به معنای خاص و است. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
🟫 آیه مباهله در چهار تفسیر بزرگ و معروف اهل سنت ▫️داستان مباهله با مسیحیان نجران و حضور اصحاب کساء علیهم السلام مطابق آیه مباهله(آل عمران/۶۱) در اکثر تفاسیر اهل سنت مطرح شده است. چهار تفسیر مشهور زیر که در زمره برجسته ترین تفاسیر اهل سنت به شمار می روند، ضمن نقل ماجرای مباهله و حضور پیامبر معظم، حضرت علی، حضرت فاطمه و حسنین علیهم السلام، عبارات زیر را در شأن اهل بیت علیهم السلام به کار برده اند: ☑️ انوار التنزیل و اسرار التاویل (تفسیر بیضاوی): «و آن [ماجرا] دلیلی بر نبوت[»پیامبر] و فضیلت اهل بیت اوست، همان کسانی که آیه در شأن آنان آمده است.»(ج ۲، ص ۲۱) ☑️ مفاتیح الغیب (فخر رازی): «بدان که همه اهل تفسیر و حدیث بر صحت و درستی این روایت[حضور اهل بیت علیهم السلام برای مباهله] اتفاق نظر دارند.» (ج ۸/ ص ۲۴۸) ☑️الکشاف (زمخشری): «در این ماجرا دلیلی بر فضل اصحاب کساء عليهم السلام است که هیچ دلیلی قوی تر از آن نیست.» (ج ۱، ص ۳۷۰). ☑️ روح المعانی(آلوسی): «...و در این قصه روشن ترین دلالت بر فضل آل الله و رسول او (ص) است، به گونه ای که مومن در آن تردید نمی کند»(ج۲، ص ۱۸۱). @nasimehayaat
▫️وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً دَائِمَةً نَامِيَةً لَا انْقِطَاعَ لِأَبَدِهَا وَ لَا مُنْتَهَى لِأَمَدِهَا ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ عَوْناً لِي وَ سَبَباً لِنَجَاحِ طَلِبَتِي ، اِنَّكَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ ▫️و بر محمّد و آلش درود فرست؛ درودی همیشگی و ابدی که برای مدّتش انقطاعی و برای زمانش پایانی نباشد؛ این درود را یاریگر من و سبب برآورده شدن حاجتم قرار ده؛ همانا تو گستراننده و کریمی. 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۱۳ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش سیزدهم/ تمثیل پرنده ▪️متن:«...فوافونى حاضرين فسألتهم عن حالهم فذكروا انّهم ابتلوا بما ابتليت به فاستأيسوا و استأنسوا بالبلوى ثم عالجونى فنحيّت الحبالة عن رقبتى و الشرك من اجنحتى و فتح باب القفص و قيل لى اغتنم النجاة.. .» ▫️ترجمه: ... به نزد من آمدند، از حال آنها سوال کردم، گفتند: آنها نیز بدانچه من مبتلا شدم، مبتلا و بر اثر آن نا امید شده و با بلا انس گرفته بودند. آن گاه به رفع گرفتاری من پرداختند، بند ها از گردنم و دام ها از بال هایم برداشتند و در قفس باز و به من گفته شد: رهایی را مغتنم شمار ... . ▪️شرح: ▫️«به نزد من آمدند» اشاره است به اینکه کسب شرایط و لیاقت کمال، توجه عالمان و عارفان ربانی را به انسان جلب می کند، همان کسانی که خود پیش از این با مجاهدت و ریاضت بند و دام از پای خود گشوده اند و بر آزاد ساختن گرفتاران در قفس تن و دنیا توانا هستند. ▫️در نزد اهل معرفت بلای واقعی تخته بند تن شدن و اسارت دنیا است. آن بیدار دلی که از این بلایا نجات پیدا کند به ارزشمندترین آزادی و رهایی دست پیدا کرده است.پیشوای آزادگان عالم حضرت علی علیه السلام فرموده است: «وَ أَخْرِجُوا مِنَ اَلدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ فَفِيهَا اُخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ»(نهج البلاغه، خطبه ۲۰۳). برون كنيد از دنيا دلهاتان را از آن پيش كه برون رود از آن تن‌هاتان. شما را در دنيا آزموده‌اند و براى جز دنيا آفريده‌اند. 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِي، وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَحْدَثْتَ بِي مِنْ عِلَّةٍ فِي جَسَدِي...» ▫️خدایا! ستایش مخصوص تو است در برابر تندرستی بدنم که پیوسته از آن برخوردار بودم و [باز] ستایش مخصوص تو است بر آنچه از بیماری در جسمم پدید آوردی. 🔺حمد، فراتر از شکر، بیان اوصاف و کمالات محبوب است. انسان کامل از محبوب و معبود خویش جز خیر و زیبایی نمی بیند! بلکه غیر او کسی و چیزی را نمی بیند! 🔺بر این عبارات؛ با آن بلندای معنوی، جز چیز دیگری نمی توان اطلاق کرد. همین روح بزرگ پیش از صدور این کلام، آن زمان که هم در بند بیماری و هم در زنجیر بیداد امویان بود، با و گفتاری خود، قاتلان و جانیان فاجعه کربلا را در کاخ نخوت و ظلمت خویش به بند کشیده بود! 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۱۵ 💠 💠 @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۳) 🔹«فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ.» (صافات/۷۳ و ۷۴).ولى بنگر عاقبت انذارشوندگان چگونه بود! مگر بندگان مخلص خدا 🔸مومنان ممتاز؛ یعنی همان مُخْلَصِينَ حتی اگر در محیط نزول عذاب خدا بر کافران باشند، خداوند متعال به شیوه ای که خود می داند(با خارج کردن آنان از میان آنان یا هر شیوه دیگری) آنها را نجات می دهد. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش چهاردهم/ تمثیل پرنده ▪️متن:فطالبتهم بتخليص رجلى عن الحلقه فقالوا لو قدرنا عليها لابتدرنا اولا و خلّصنا ارجلنا و انى يشفيك العليل فنهضت عن القفص اطير فقيل لى امامك بقاعا لن نأمن المحذور الا ان نأتى عليها قطعا فاقتف آثارنا ننج بك و نهدك سواء السبيل فساوى بنا الطيران بين صدفى جبل الاول فى واد معشب خصيب بل مجذب جريب حتى تخلّف عنا جنابه و جزنا جيزته و وافينا هامّة الجبل فاذا امامنا ثمانى شواهق تنبو عن قللها اللواحظ فقال بعضنا لبعض سارعوا فلن نأمن الّا بعد ان نجوزها ناجين. ▪️ترجمه:از آنان خواستم پایم را از حلقه دام نجات دهند.گفتند: اگر می توانستیم ابتدا پاهای خود را رها می ساختیم،چگونه بیمار می تواند دیگری را درمان کند!؟پس از قفس بیرون آمده و مشغول پرواز شدم. به من گفته شد در مقابل تو سرزمین هایی است که از آنها در امان نیستیم، مگر آنکه از آنها حتما عبور نماییم،پس به دنبال ما بیا تا تو را نجات داده،به راه راست هدایت نماییم.پرواز،ما را به دو طرف کوه اول رساند که سرسبز و انبوه، بلکه جذاب و آباد بود،تا از نظر ما گذشت و از آن عبور کرده به قله آن کوه رسیدیم، در حالی که قله های هشت کوه بلند در مقابل ما پیدا بود.به یکدیگر گفتیم بشتابید که ایمن نخواهیم بود مگر آنکه با موفقیت از آنها بگذریم. ▪️شرح: طبیعت شناسی شیخ مبتنی بر پذیرش افلاک نه گانه ذیل عالم عقول است، به طوری که برای رسیدن به عالم عقل و علم الهی باید از آنها عبور کرد. این طبیعت شناسی منصرف به طبیعیات قدیم است، ولی اصل کلام او؛ یعنی گذر از مراحل طبیعت همواره مورد پذیرش حکما بوده است. ▫️عالم ماده و طبیعت عالم محدودیت و عالم عقل؛ عالم تجرد و آزادی الهی انسان و سعادت ابدی او است‌. مرحله دنیوی زندگی انسان که مرحله حضور نفس گرانبهای او در عالم ماده است، مرحله خود سازی، رشد و خود آزاد سازی اختیاری از تعلقات فانی و آماده شدن برای طیران و پرواز اخروی است. ▫️به هر حال لب سخن همان است که در یکی از ابیات حافظ نیز طنین انداز شده است: تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون کجا به کوی طریقت گذر توانی کرد جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat