eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
178 دنبال‌کننده
460 عکس
71 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا 🔹سه کتاب pdf با موضوع پاسخ به شبهات قرآنی(پاسخ به شبهات کتاب نقد قرآن) سال ۱۳۹۱ کتابی تحت عنوان «نقد قرآن» توسط مولفی با اسم مستعار دکتر سها در فضای مجازی و عمدتا از طریق ارسال به ایمیل افراد ارسال شد. بنده نیز برای اولین بار این کتاب را در ایمیل خودم مشاهده کردم. به خاطر دارم که در نیمه اول دهه نود با تلاش دوستان قرآن دوستی که هم اکنون عضو همین کانال نیز هستند، در یکی از دانشگاه ها دو یا سه دوره و هر کدام کمی کوتاه تر از یک ترم با عنوان «قرآن و جهان معاصر» به نقد شبهات این کتاب پرداختیم، البته بدون اینکه خیلی نامی از این کتاب برده شود. این کتاب قریب به ۹۰۰ صفحه است و تمام شبهات کل تاریخ بعد از نزول را از شرق عالم تا غرب عالم جمع کرده و به زبان فارسی روان تحت عنوان نقد قرآن به انتشار اینترنتی رسانده است. طبعا برای نقد همه مطالب این کتاب فرصت خیلی بیشتری لازم بود که توفیق نشد. اکنون با توجه به اینکه هر آنچه شبهه در مورد قرآن در مدارس یا دانشگاه ها می شنویم ، تقریباً برگرفته از این کتاب است، چند کتاب پی دی اف تقدیم حضور دوستان فرهیخته اهل قرآن می شود.👇 ⭕️مطالعه این منابع به دوستان بزرگواری که در کسوت تدریس هستند و تا به حال فرصت پرداختن به نقد این کتاب یا امثال آن را نداشته اند، خصوصا بزرگوارانی که حوزه فعالیت شان معارف دینی و قرآنی است توصیه اکید می شود.
naghd_va_barrasiye_ketabe_naghde_quran.pdf
828.2K
📒کتاب نقد و بررسی نقد قرآن اثر سید محمد رضا علوی سرشکی، نشر اینترنتی(توام با بعضی اغلاط). @nasimehayaat
37o_بررسی_مبانی_نقد_قرآن_دکتر_سها.pdf
3.04M
📗کتاب بررسی مبانی نقد قرآن، اثر دکتر محمد علی رضایی اصفهان, نشر پژوهش های تفسیر و علوم قرآن. @nasimehayaat
کتاب_دفاع_از_قرآن_در_رد_کتاب_نقد.pdf
5.91M
📕کتاب دفاع از قرآن نشر بوستان کتاب، نوشته محمد باقر حیدری نسب. @nasimehayaat
🔺باید توجه داشت که کتاب نقد قرآن مملو از مغالطات مختلفی است که به راحتی افراد نا آشنا با قرآن یا نابرخوردار از اطلاعات کافی یا کسانی که قوت استدلالی و ذهن آماده ای ندارند، تحت تاثیر این کتاب قرار می گیرند. به همین خاطر لازم است ظرافت های کار رعایت شود.
بخش دوم نماز فیلسوف👇
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰نماز فیلسوف سیری اجمالی در رساله «ماهیة الصلاة» بوعلی سینا ✍ تلخیص و توضیح: جواد محمدی/ بخش دوم و پایانی- تحلیل و نتیجه گیری 🔺مقدمه اول: شیخ الرئیس نماز ظاهر را بر اهل ظاهر و نماز باطن را بر عاقلان و کسانی که ظرفیت درک امور باطنی را دارند لازم و واجب می شمرد. او انگیزه خود از تالیف این رساله را چنین ذکر می کند: «هنگامی که دیدم بعضی از عقلا[عاقل به حسب عرف و نه کسی که صاحب عقل بالفعل است] در خصوص نماز ظاهری سستی می کنند و به مقام باطنی هم نرسیده اند، شرح و تقریر آن را لازم و واجب دیدم تا شخص عاقل تأمل نماید و این فضل کامل را جستجو کند و بداند که که نماز ظاهری و ریاضتی بر چه کسی لازم و نماز باطنی و حقیقی بر کدام افراد واجب است و نیز بداند چگونه سلوک بندگی و مداوت بر نماز و لذت بردن از مناجات با پروردگار به وسیله روح انسانی، نفس ناطقه، بصیرت و حدس [عرفانی] و نه با بدن و زبان و چشم و حس، ممکن شده است.» 🔺مقدمه دوم: بوعلی نگارش این رساله ارزشمند را با وجود مشغله فراوان و فراغت اندک در مدتی کمتر از نیم ساعت نگاشته است! «كتبت هذه الرسالة بعون اللّه و حمده و منّه الوافر الجزيل فى مدة أقصر و أقل من نصف ساعة مع عوائق كثيرة و فراغة يسيرة.» این مطلب از سویی نشان دهنده نبوغ ایشان و از دیگر سو اهتمام این دانشمند بزرگ به دین و ستون دین؛ یعنی نماز است. این خود نشان می دهد تهمت هایی را که مخالفان او مبنی بر الحاد و بی دینی شیخ الرئیس نثار او کرده اند هیچ پایه و اساسی نداشته است، چنانکه خود نیز سروده است: کفر چو منی گزاف و آسان نبود محکم تر از ایمان من ایمان نبود در دهر چو من یکی وآن هم کافر پس در همه دهر یک مسلمان نبود --------- 🔹چه بسیار شنیده ایم که برخی به بهانه های مختلف به همین نماز ظاهری نیز نمی پردازند. مثلا برخی نوجوانان و جوانان می پرسند ما در خلوت یا در دل خود با خدا سخن می گوییم، آیا خواندن نماز ضرورتی دارد؟ با تحلیل دقیق و عمیق ابن سینا مشخص می شود که همین نماز جسمانی خود یک «ریاضت شرعی» و وجه تمایز انسان از بهایم است. همچنین همین نماز جسمانی و ظاهری، به شرط اخلاص، به تدریج جسم و بعد مادی را مطیع و پیرو روح و عقل نموده و او را به سطح نماز باطنی و محضر خداوند عظیم بار خواهد داد. 🔹روشن است که منظور این حکیم الهی از مداومت بر نماز ظاهری، جواز سبک شمردن نماز و یا حتی توقف در آن مرحله نیست، بلکه تأکید حکیمانه بر از دست ندادن حداقل ها و جلوگیری از سقوط در زمره چهارپایان و شیاطین است. آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید. 🔹از بیان شیخ الرییس چنین بر می آید که مداومت بر همان نماز ظاهری، با حصول شرایط شرعی، باعث یک نوع رشد یا شکوفایی و فعلیت عقلی در انسان و به قول حکمای صدرایی اشتداد و قوت وجودی می شود. از رهگذر نماز صاحبان عقل بالقوه، به اندازه عروج صلاتی، فعلیت یافته و با عالم عقول و مجردات، خصوصا محضر خداوند سبحان انس می گیرند. 🔹نماز باطنی و حقیقی، کشف لذتبخش معنوی رسول الله در خلوت عقل و نفس مطهر ایشان با خداوند بوده است، او می نویسد: «این نماز باطنی و حقیقی بر سید ما و مرشد دین ما محمد مصطفی(ص) در شبی که از بدنش تجرد پیدا کرد ... واجب شد، پس با پروردگارش با نفس ناطقه و عقلش مناجات کرد. عرض نمود: پروردگارا امشب لذت ناشناخته ای را یافتم، راهی برای تداوم آن برای من قرار ده و مسیر رسیدن به آن را در هر وقتی آسان گردان! در پاسخ، خداوند متعال او را به نماز امر کرده و فرمود«نمازگزار با پروردگارش نجوا می کند.» 🔹شیخ الرئیس در پایان، عرضه مطالب رساله بر افرادی که قلب شان در اغوای هوای نفس غرق شده است را حرام اعلام می کند:«من ارایه این رساله را بر کسی که به واسطه هوای نفسش گمراه شده و بر قلب او مهر[گمراهی] خورده است حرام می کنم، چرا که ...کوران از تصور لذت بینایی ناتوانند!... از آنانکه برخودار از فیض عقل و نور عدل هستند درخواست دارم که راز مرا [در میان نا اهلان]منتشر نکنند.» این بیان شیخ که مبتنی بر یک واقعیت تربیتی است باید به جد مورد توجه قرار گیرد، چرا که عرضه مطالب عالی عقلی و معنوی به نا اهلان و کسانی که حالت عناد دارند، چه بسا باعث انکار و تمسخر و افزایش ظلمت و سیه روزی آنان شود. پند گفتن با جهول خوابناک تخم افکندن بود در شوره خاک 🔹پایان سخن، از باب «ختامه مسک»، این رباعی زیبا از حجت الحق ابن سینا است، که: تا باده عشق در قدح ریخته اند واندر پی عشق، عاشق انگیخته اند با جان و روان «بوعلی»، مهر علی چون شیر و شکر به هم درآمیخته اند @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد 🔹چرا شعر گفتید؟ لبخند و پاسخ ملیح علامه @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰تحول فرهنگی در بستر زبان و معنا «یحرفون الکلم عن مواضعه»(نساء/ ٤٦) ✍جواد محمدی/ بخش چهارم 🔹جبهه مخالف ما طی چند دهه کوشیده است با تغییر در ساختار معنایی جامعه ایران اسلامی، تغییرات مورد نظر خود را اعمال نماید. این تلاش در حوزه سبک زندگی با شدت هر چه تمام تر در حال پیگیری است. 🔹 مفاهیمی چون آزادی، عشق، زیبایی، لذت، رفاه و ... در یک مواجهه نرم زبانی با نگاه عام آن مورد توجه و دقت طرف متخاصم قرار گرفته است. این مواجهه زبانی خود را در زمینه های مختلف علمی، هنری، رسانه ای گسترانیده و به شدت و با ایجاد جذابیت های مختلف مشغول فعالیت است. 🔹در این کارزار، او ظرفیت های مختلف خود را به میدان آورده است. از استفاده از ظرفیت های آموزش زبان های غربی، به عنوان محمل فرهنگی و ابزار تغییر معنا و نه صرفا یک زبان، تا زبان رسانه و سینما.(البته این سخن به این معنا نیست که آموزش زبان ها یا سینما نفی شود، بلکه مقصود جهت دهی معنایی بدان ها است)، 🔹نظام معنایی جبهه ما با همه محدودیت‌ها، کوشیده است با استفاده از زبان مبتنی بر معانی و مفاهیم فطری جریان مقابل را به شدت به چالش بکشد. در این راه توفیقات فراوانی نیز به دست آورده و اغراق نخواهد بود اگر بگوییم مناسبات معنایی خاصی را در عرصه بین المللی رقم زده است. 🔹در این تبادل آتش معنایی، ما غفلت هایی داشته ایم که باعث آسیب دیدن بخشی از اذهان جامعه ما شده است. دشمن موفق شده است ساختار معنایی ذهن بخش هایی از جامعه را تغییر داده یا مردد نماید. همین ساختارهای معنایی تغییر یافته هر چند نسبت به کل جامعه کم شمار هستند، ولی بیشتر و رادیکال تر از گذشته شده اند. 🔹شگرد جریان استکباری دنیا همان تحریف کلمات و معانی است. این جریان با زبانی به ظاهر جذاب و مملو از تحریف معنایی، توانسته است نظام معنایی خود را بر کشورهای زیادی تحمیل نموده و اسباب تسلط خود بر آنان را فراهم آورد. 🔹مقوله و به تبع آن عفاف و حجاب از کانونی ترین موارد درگیری تمام عیار نظام های معنایی ما و دشمنان ما است. زبان اومانیزم و لیبرالیزم با جذابیت های نفسانی پوشیده و آرایش شده با علم و تمدن غربی با تمام توان در صدد است تا این مقولات را از معنا تهی ساخته یا معنای مورد نظر خود را در کالبد آنان بدمد. ادامه دارد... @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹به مناسبت دوازدهم فروردین 🎥جمهوری اسلامی چگونه حکومتی است؟ 🔹سخنان شهید بهشتی در خصوص مفهوم جمهوری اسلامی. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰جبر عشق تقدیم به محضر حضرت ولی عصر كه جان ما به فدای خاک راهش باد: جبر عشقت ای عزیزم اختیارم را گرفت وز دو چشم اشک ریزم اختیارم را گرفت عطر یادت ای بهارم در هوای زندگی از دلِ چون رستخیزم اختیارم را گرفت همچو‌ طوطی لب گشادم تا ز فیضِ آینه از لبانِ قندریزم اختیارم را گرفت تا که پیمودم ز مهرت ماه من! پیمانه ای از سرِ پیمان ستیزم اختیارم را گرفت تازه کردم چون نفس در بوستان کوی تو بوی جانِ مُشک بیزم اختیارم را گرفت تا نمودی صید قلبم با کمند زلف خود بسته شد راه گریزم اختیارم را گرفت همچو موری پایمال آن سلیمانم جواد! اختیارم، چون بخیزم؟ اختیارم را گرفت جواد محمدی سحرگاه نهم رمضان المبارک ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ @nasimehayaat
💠شرح اجمالی غزل جبر عشق 🔸در این ابیات به شرح حال انسان دلداده و دل سپرده به ولایت الهی که متجلی در ولایت ولی و حجت خدا است پرداخته شده است. هر چند راوی مضامین شعر «اول شخص» است، ولی ابیات لزوما بیان حال گوینده و شاعر نیست، بلکه زبانحال نوع انسان های دل سپرده به سلطان حقیقی عالم و معشوق واقعی است و الا این حقایق کجا و سراینده بیچاره کجا! 🔸جبر در این غزل، «جبر اختیاری» است، نه جبر مرسوم در مباحث جبر و اختیار. این «جبر» توسط انسان مومن و عاشق «انتخاب» شده و کنایه از پذیرش ولایت الهی است. او طوق ولایت خدا و اولیاء الهی را با انتخاب و از سر عشق و محبت بر گردن نهاده و اختیار و انتخاب غیر را آگاهانه و عاشقانه از خود سلب نموده است. 🔸«عطر یاد» همان ذکر معشوق است که مانند قیامت و رستاخیز زنده کننده دل بی اختیار عاشق، به معنای گفته شده، است. 🔸 آینه در بیت سوم استعاره از «انسان کامل» و حجت خدا، به طور خاص وجود مبارک امام زمان علیه السلام، است. طوطی نیز همان عاشق اختیار از کف داده است. توضیح بیشتر آنکه: از قدیم مرسوم بوده است برای آنکه طوطی سخنگو شود، او را مقابل آینه ای قرار می دادند و صاحب طوطی نیز خود در پس آینه پنهان می شد و شروع به سخن می کرد. طوطی گمان می کرد که سخن از جانب طوطی داخل آینه است، او هم تشویق شده و به سخن می آمد. نطق الهی ما نیز به واسطه ولی الهی باز می شود. لسان الغیب فرموده است: در پس آینه طوطی صفتم داشته اند هر چه استاد ازل گفت بگو می گویم فعلیت یافتن نطق الهی ما همان کمال انسانیت ما است که جان ما را مملو از شیرینی واقعی می کند و جز از طریق فیض انسان های کامل ممکن نیست. 🔸دو بیت بعدی هم بسط همین مطلب بسیار مهم است. سر کشیدن پیمان عشق انسان را در ستیز با هر پیمان دیگری قرار می دهد. به قول شیخ اجل: تا عهد تو بر بستم عهد همه بشکستم بعد از تو روا باشد نقض همه پیمان ها التزام به بوستان عهد و پیمان الهی، جان آدمی را معطر و مشک سا می نماید. 🔸 «زلف» استعاره برای اسماء و صفات الهی است و قیمتی ترین دارایی عاشق قلب و دل او است و این دل صید جمال بی مثال محبوب و صفات زیبای او قرار می گیرد. اسم در نزد ادیب و حکیم «لفظ» است، ولی در نزد عارف فراتر از لفظ و یک حقیقت عینی و همان مظهر و مجلای صفات الهی است. از این رو انسان های کامل، کامل ترین اسماء الله هستند. بیان امام صادق علیه السلام که «نَحْنُ‏ وَ اللَّهِ‏ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى» به این واقعیت اشاره دارد. اگر صفات خداوند به واسطه اسم الله که همان ولی کامل و معصوم است، در کسی تجلی کند کار تمام است و راه گریز مومن به سوی غیر بسته خواهد شد. خداوند روزی همه ما گرداند. 🔸اما شرح بیت آخر چون به طول خواهد انجامید، در وقت خود ان شاء الله گفته خواهد شد. در پایان دست استغاثه به محضر آن ولی اعظم الهی که: «...يَـٰٓأَيُّهَا ٱلعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهلنَا ٱلضُّرُّ وَجِئنَا بِبِضَٰعَةٖ مزۡجَىٰةٖ فَأَوۡفِ لَنَا ٱلكَيلَ وَتَصَدَّقۡ عَلَينَآۖ إِنَّ ٱللَّهَ يَجزِي ٱلمُتَصَدِّقِينَ.» خدایا ما را با او زنده بدار و برای او بمیران! و الله ولی التوفیق @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن عزیز انسان مومن در خلوت و تنهایی و مایه بینش و بصیرت او در فتنه های مختلف زمانه است. 🔹🔹💠🔹🔹 ای مونس جان اهل دانش همه تو زیبای سرود آفرینش همه تو هم نور و بیان و ذکر، قرآن مبین در ظلمت تار فتنه بینش همه تو جواد محمدی ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ ۱۱ رمضان المبارک 🔹💠🔹 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰تحول فرهنگی در بستر زبان و معنا ✍جواد محمدی/ بخش پنجم 🔹چه باید کرد؟ در مقابل القاء زبانی و تحریف معنایی دشمن چه باید کرد؟ من برای پاسخ به این سوال، بخش پنجم این نوشتار را به بخش نخستین آن ارجاع داده و نکاتی را بر اساس الگوی قرآنی زبان و تحول فرهنگی تقدیم می کنم. 🔹زبان قرآن حداقل از دو ویژگی زیر برخوردار است: ۱. زیبا و هنری است ۲. دارای معانی عالی منطبق با فطرت آدمی است (البته فطرت به مفهوم قرآنی آن که شامل فطریات عالی و فطریات سافل(غریزه) می شود). قرآن کریم زیباترین معانی را در زیباترین الفاظ دمیده است و همین راز و رمز ماندگاری و گسترش روز افزون این کتاب الهی در اعصار و امصار مختلف است. 🔹قبلا گفتیم که قرآن با مدیریت فرهنگی رسول خدا (ص) وارد جهان معنایی مردمان دوران نزول شد. این اصل بسیار مهمی در تفکر شیعی‌ است که پس از رحلت پیامبر بزرگوار در قالب وصایت و امامت تداوم پیدا کرد. 🔹 قرآن بنابر آیات خودش، چند وجه تو در توی زبانی دارد كه سه مورد آن در این نوشتار مورد توجه ما است: «لسان» (language) «بیان» یا «تبیان» ( expression) «تبیین» «explanation» 🔹 «لسان» و «بیان» دو عنوانی هستند که در قرآن برای خود قرآن استعمال شده اند. لسان معادل زبان و بیان روشن ساختن معنای زبان است. اگر زبان به ساختار کلی نطق دلالت دارد، بیان به وجهی دیگر از آن؛ یعنی روشن بودن معانی آن توجه دارد. «تبیین» نیز که از شؤون پیامبر و امام محسوب می شود،‌همان بیان، منتها در افقی گسترده تر است(روشن بودن یا روشن ساختن معانی زبان مراتبی دارد، تبیین مرتبه روشن تر بیان است). 🔹مقام «تبیین» که از مقام «ابلاغ» نیز متمایز است، آماده سازی اذهان جامعه از رهگذر روشنگری در جهت عینی سازی معانی و مفاهیم ذهنی و به عبارتی مدیریت شناختی و فرهنگی جامعه است. 🔹عینیت یافتن «تبیین» به وصول به مقام «هدایت» خواهد انجامید: «وَمَآ أَنزَلنَا عَلَيكَ ٱلكِتَٰبَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ ٱلَّذِي ٱختَلَفُواْ فِيهِۙ وَهُدٗى وَرَحمَةٗ لِّقَومٖ يؤمِنُونَ» (نحل/۶۴) تحقق هدایت نیز رحمت ویژه الهی را به ارمغان خواهد آورد 🔹بنابراین، امت مرحومه در پرتو زبان و کلمات الهی با راهبری و مدیریت پیشوای الهی ایجاد خواهد شد.باید توجه داشت که هر چند تبیین روشنتر ساختن معانی زبان است، ولی خود نیز از جنس زبان است و لازم است از دو ویژگی زبان قرآن؛ یعنی زیبایی و محتوای عالی و مناسب برخوردار باشد. 🔹 محتوای خوب و عالی در قالب های زیبا به جهان معنایی مخاطب راه خواهد یافت. به همین دلیل ما در مقام توضیح, علاوه بر موضوع محتوا یا بازتولید محتوا وارد ساحت زیبایی شناسی و هنر می شویم. هنر به مفهوم عام آن متناسب با زمانه خود و در ابعاد مختلف. ادامه دارد... @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/ بخش اول مقدمه: 🔸قرآن کتاب عظیم الهی و حجت ابدی و همیشگی او در میان بندگانش است. این صحیفه عظیم الهی که شان و مرتبتی بسیار دارد، توسط انسان های عادی قابل توصیف نیست. بهترین راه برای درک عظمت و جایگاه قرآن مجید مراجعه به خود قرآن و سخنان معصومان-علیهم السلام- می باشد، همان کسانی که همراه همیشگی قرآن بوده و معلمان کامل و حقیقی کلام الله محسوب می شوند. 🔸در این سلسله نوشتار کوشیده ایم به تماشای جمال قرآن در آئینه نهج البلاغه بنشینیم. هر چند به قصور خود در پیشگاه هر دو کتاب گرانسنگ واقف بوده و بدان اعتراف داریم. ادامه دارد... @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم « ...رَسُول اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ: «لَرَكْعَتَانِ فِي جَوْفِ اَللَّيْلِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا.» (علل الشرایع ج ۲، ص ۳۶۳) رسول خدا [پیوسته] می فرمود: دو رکعت نماز در دل شب در نزد من از دنیا و همه دارایی هایش محبوب تر است. 🔰خلوت انس یا رب تو مگیر کنج خلوت ز کسی صهبای سحر دعای شب آه بسی دنیا نفسی است کوته اما چه خوش است در خلوت انس دل سپردن نفسی جواد محمدی ۹ شهریور ۱۴۰۱ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش دوم ۱. قرآن تجلی خدا و آئينه خداشناسی: 🔸امیر المومنین (ع)، قرآن کريم را تجلی خدای متعال معرفی می فرمايند: «فَتَجَلّى لَهُمْ سُبْحانَهُ فى كِتابِهِ مِنْ غَيْرِ اَنْ يَكُونُوا رَاَوْهُ»(خطبه147). خداوند سبحان بدون اينكه او را ببينند در قران تجلی کرده است. 🔸از امام جعفر صادق (ع)نیز شبیه روایت فوق نقل شده است: «تجلی الله لخلقه فی کلامه و لکنهم لا یبصرون »( بحار الانوار،ج 89،ص107). خداوند در کلامش برای بندگانش تجلی کرده است، ولی نمی بینند. 🔸حضرت علی(ع) در سخن دیگری فرموده اند :«الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه»(همان،ج 34،ص 240). ستایش مخصوص خدایی است که با مخلوقاتش برای مخلوقاتش ظهور و تجلی کرده است. 🔸 تجلی چیست؟ «تجلی عبارت است از آشکار شدن حقيقت به مقدار قابلیت.»(قاضی طباطبایی،شرح دعای سمات،ص 74). 🔸تمام موجودات عالم تجلی و ظهور حق تعالی می باشد و هر موجودی به مقدار قابلیت حق را آشکار نموده است، یکی مانند شاخه گلی زیبا به قدر قابلیت «جمال» او را و یکی مانند کوه استوار باز به قدر قابلیت «جلال» او را ظاهر کرده است. آسمان و شگفتی هایش مظهر «قدرت و عظمت» اوست و ریزش قطرات باران جلوه «رحمت و مودت» او. هر چه هست ظهور و تجلی اوست. 🔸 قرآن کريم، تجلی خاص و ویژه خداوند متعال است، همان طور که وجود انسان های کامل(پیامبر ان و حجت های الهی) نیز چنین است. آن طور که خداوند در این دو آیینه جمال و جلال بی همتای خود را هویدا ساخته، در هیچ مخلوق و مظهری آشکار نکرده است. اینکه در روایات گفته شده است نگاه کردن به قرآن و چهره حضرت علی علیه السلام عبادت است، دقیقا به همین دلیل است. الهی چشم دیدن عنایت فرما! @nasimehayaat