هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۱۸ (۳۰ آذر ۱۳۹۸)
🔴 بخش سوم
✳️ در روایت آمده است که «عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي بَعْضِ طُرُقِ الْمَدِينَةِ فِي يَوْمٍ صَائِفٍ شَدِيدِ الْحَرِّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ حَالُكَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَرَابَتُكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَنْتَ تُجْهِدُ لِنَفْسِكَ فِي مِثْلِ هَذَا الْيَوْمِ؟ فَقَالَ: يَا عَبْدَ الْأَعْلَى خَرَجْتُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ لِأَسْتَغْنِيَ عَنْ مِثْلِكَ»؛ من در یک روز گرم تابستان، در راههای مدینه با حضرت روبهرو شدم. به حضرت گفتم: شما که نزد خدا این موقعیت را دارید و با رسولالله قرابت دارید، چرا در این روز گرم، اینگونه تلاش میکنید؟ امام فرمود: من به دنبال طلب رزق آمدهام تا از مثل تو بینیاز شوم. یعنی، پیش تو دست دراز نکنم. این را میگوییم عزّت. در متن دینی روایات فراوانی داریم که نباید کَلِّ بر دیگران شد.
❇️ امام صادق علیهالسلام: «إن استطعت أن لا تكون كلا فافعل»؛ اگر میتوانی کَلِّ بر دیگران نباشی، اینگونه باش. یعنی، دیگران خرجت را ندهند؛ خودت طلب روزی کن. در فرهنگ دینی سربارِ دیگران بودن مطلوب نیست. از یک طرف استقلال، بندگی است و از طرف دیگر حفظ آبرو است.
✅ خداوند پر جنبوجوش بودن را دوست دارد.
✳️ از جهت اجتماعی کسی که دستش باز است، بر او واجب است که دیگران را درگیر کند و آنها را به کار گیرد و آنها را زیرِ پرِ خودش بگیرد.
🔵 شرایط طلب رزق
1️⃣ مقدار طلب رزق: نه خیلی کم و نه خیلی زیاد
❇️ طلبِ روزی، نه آنطور ضعیف باشد که به کاهلی منتهی شود و نه آنطور قوی باشد که به حرص منتهی شود؛ نه حرص و نه کاهلی، هیچکدام نباید در کار باشد. مرز این است.
✳️ در حدیثی امام صادق علیهالسلام این حد را بیان کردند. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لِيَكُنْ طَلَبُكَ لِلْمَعِيشَةِ فَوْقَ كَسْبِ الْمُضَيِّعِ وَ دُونَ طَلَبِ الْحَرِيصِ الرَّاضِي بِدُنْيَاهُ الْمُطْمَئِنِّ إِلَيْهَا وَ لَكِنْ أَنْزِلْ نَفْسَكَ مِنْ ذَلِكَ بِمَنْزِلَةِ الْمُنْصِفِ الْمُتَعَفِّفِ تَرْفَعُ نَفْسَكَ عَنْ مَنْزِلَةِ الْوَاهِنِ الضَّعِيفِ وَ تَكْتَسِبُ مَا لَا بُدَّ مِنْهُ إِنَّ الَّذِينَ أُعْطُوا الْمَالَ ثُمَّ لَمْ يَشْكُرُوا لَا مَالَ لَهُمْ».
✅ آنکه میتواند چند خانواده را تدبیر و حمایت کند، بیشترین رونق را ایجاد کند. این خیلی خوب است. منطق درست این است که اگر خدا به کار انسان رونق داد، او هم به کارِ دیگران رونق بدهد. اما اگر کسی مو را از ماست کشید و فقط به فکر سود خودش بود، این به درد نمیخورد.
✳️ کسانی که کارخانه دارند، باید این منطق را یاد بگیرند. متأسفانه در تمدن اسلامی ما این منطق را یاد ندادهایم. فقط یاد گرفتهایم که چه کار کنیم که بیشترین سود را داشته باشیم. این درست نیست. بگو من که وضعم خوب است، بیشترین رونق را برای همه ایجاد میکنم.
2️⃣ دغدغه نداشتن
✳️ با این منطق قرآنی که «ما من دابّة الّا علی الله رزقها» شما کار کنید، ولی دغدغۀ روزی نداشته باشید. یعنی وظیفه شما است که کارتان را انجام دهید، بقیهاش به دست خدا است و دست ما نیست. «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجعَل لَّهُ مخرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكل عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُل شىءٍ قَدْرًا» (طلاق ۲ و ۳).
✅ امام صادق علیهالسلام به کسی که میخواست مغازهاش راتعطیل کند، فرمود: تو برو مغازهات را جارو کن و بقیهاش را به خدا بسپار.
✳️ امیرالمؤمنین علیهالسلام: «فَأَفِقْ أَيُّهَا السَّاعِي مِنْ سَعْيِكَ وَ قَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِكَ»؛ ای کسی که سعی و تلاش میکنی، تقوا پیشه کن و از عجلهات بِکاه. راجع به جنبۀ غیر الهیاش، عجله نکنید و نسبت به جنبۀ الهیاش، آن را به خدا بسپارید و دغدغه نداشته باشید.
🔵 خیابان توحید، کویِ عشق
✅ در سالی که قحطی شد، مسئول غلات شهر، آقای الهی قمشهای را میبیند. این مسئول قبلاً شاگردِ آقای قمشهای بودند. ایشان میخواست به استادش یک اِکرامی کند. به استاد خود گفت: من الان مسئول غلات شهر هستم و هر چقدر غلات بخواهید، در خدمتم. ایشان خیلی اصرار کردند و آقای الهی قمشهای فرمود: آدرس را بنویس: «خیابان توحید، کویِ عشق، جنبِ درِ خزانۀ خدا». تا این را گفت، شاگرد فهمید جریان چیز دیگری است. ایشان به شاگردش فهماند من به خزینۀ الهی وصلم. اگر مردم در قحطیاند، من هم در قحطیام.
3️⃣ به نیکی طلب کردن
❇️ به نیکی طلب کردن و از راه حلال رفتن و تقوای الهی را مراعات کردن.
✅ این موضوع خیلی مهم است که انشاالله در جلسه بعد عرض خواهم کرد.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢
با سلام
باتوجه به تجمع انقلابی حوزویان به مناسبت بزرگداشت ۹ دی٬ فردا دروس استادیزدان پناه تعطیل میباشد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔻🔺🔻 🔺🔻 🔺🔻 🔺
بسم الله الرحمن الرحیم
به توفیق الهی فهرست تفصیلی مباحث طرح شده در درس «خارج نهایه» استاد یزدان پناه آماده گردید، که جهت اطلاع و بهره مندی هرچه بهتر سروران، تقدیم می گردد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✅ درس خارج نهایه از سال تحصلی 93-92 آغاز گردید و تا کنون نیز ادامه دارد.
🔺 در این درس طی شش سال گذشته، 6 سرفصل کلی طرح گردیده، که عناوین آن به ترتیب زیر است:
1️⃣ فلسفه فلسفه. (بخشی از این مباحث در قالب کتاب «فلسفه فلسفه»، به چاپ رسیده است.)
2️⃣ اصالت وجود.
3️⃣ تشکیک وجود.
4️⃣ نفس الأمر.
5️⃣ بحث از عدم و احکام آن.
6️⃣ بحث از وجود مستقل و رابط.
https://eitaa.com/nasimehekmat
1. فلسفه فلسفه.pdf
368.9K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#فلسفه_فلسفه
از جلسه 1 تا 102
https://eitaa.com/nasimehekmat
2. اصالت وجود.pdf
297.1K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#اصالت_وجود
از جلسه 102 تا 219
https://eitaa.com/nasimehekmat
3. نفس الأمر.pdf
193.3K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#نفس_الأمر
از جلسه 219 تا 420
https://eitaa.com/nasimehekmat
4. تشکیک وجود.pdf
315.6K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#تشکیک_وجود
از جلسه 421 تا 503
https://eitaa.com/nasimehekmat
5. بحث از عدم و احکام آن.pdf
134K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#بحث_ازعدم_واحکام_آن
از جلسه 504 تا 523
https://eitaa.com/nasimehekmat
6. بحث از وجود مستقل و وجود رابط.pdf
120.9K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#بحث_ازوجودمستقل_ووجودرابط
از جلسه 524 تا 531
https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢
لازم به ذکر است که این فهرست تا پایان سال تحصیلی قبل (98-97) می باشد. برای اطلاع از مطالب طرح شده در سال جاری، سروران با مراجعه به کانال «درس حکمت» از فهرست مطالب طرح شده در هر جلسه درس که بر روی فایل ها نگاشته شده، مطلع گردند.
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
با سلام
دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد.
صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal