هدایت شده از هاشمی
سردار سلیمانی عرفان یزدانپناه 98.11.17.MP3
32.49M
صوت جلسه استاد یزدان پناه و امینی نژاد
هدایت شده از حبیباله بابائی
بخش اول از سمینار تمدنی "شهید امت" ۱۷ ام بهمن روز پنج شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲.۳۰ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات، با دو پنل عرفانی و فقهی برگزار می شود.
بخش دوم از همین سمینار روز دوشنبه ۱۲ام اسفند در همین پژوهشگاه برگزار خواهد شد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مطالب و صوت مربوط به بيانات استادان يزدانپناه و امينينژاد در نشست فوق در پيامهاي قبلي تقديم شد.
نسیم حکمت
بیانات #استادیزدان_پناه درباره افق معرفتی شهدا #شهیدچمران #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی #شهیدحسین_یوسف_الله
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بیانات استادیزدان پناه درباره افق معرفتی شهداء
برخی از بزرگان اهالی جبهه و جنگ را دیده ام که از این نوع اخبارها که در خواب یا بیداری داشتند و مساله قضا و قدر خیلی خوش برایشان حل شده است.
در مورد #شهیدچمران شنیده اید که چه گفته است؟ ایشان قبل از شهادت می داند که کجا شهید می شود. دستنوشته ای دارد: «ای پاها همراهی کنید! ای دست ها همراهی کنید!» یعنی می داند این کارها را خودش باید انجام دهد، که انجام می دهد و هم می داند که تقدیر الهی این است.
بنده با سه واسطه از #شهیدقاسم_سلیمانی نقل میکنم که وقتی ایشان در سوریه بود، در لحظۀ آخر میگفت: «آقا، ما هیچیم و دیگری است که تدبیر میکند و من دارم به سمت مقتل میروم!»
- ایشان این را هم میداند با پای خود رفتن یعنی چه؟ یعنی با اختیار خود رفتن.
- و این را هم میداند که تقدیر یعنی چه؟ و این را هم بشارت میدهد
- و دست الهی را هم میداند چه میکند.
دوست شهید سلیمانی، #شهیدحسین_یوسف_اللهی هم در جبهه اینگونه بود.
در مورد این شهید بزرگوار (یوسف اللهی) نقل میکنند: کسی موظف شده بود که مقدار بالا و پایین آمدنِ آب را ثبت کند که خوابش میبرد و بقیه را از خودش اضافه میکند. شهید یوسف الهی به او گفت: با این کار شهادتت عقب افتاد. او خبر دارد.
رهبر معظم انقلاب از #شهیدقاسم_سلیمانی نقل کردهاند: در عملیاتی یکیدو نفر شهید شدند و خبری از آن ها نداشتند. همه مضطرب بودند که چه کار کنند. #شهیدحسین_یوسف_اللهی گفت: «اینها فردا بر میگردند. البته جنازههایشان بر میگردد!» همینطور هم شد.
ما میگوییم این بزرگواران به جایی رسیده اندکه تقدیراتشان را میبینند.
کسانی که به تقدیرات رسیدند، می دانند که هم دست خودشان است و هم دست خداست. هم کار ماست هم کار خدا، هم اراده ماست و هم اراده خدا، و چگونه خدا دارد تقدیر می کند، چگونه نوبت من الان نیست.
#شهیدچمران
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
#شهیدحسین_یوسف_اللهی
#معرفت_به_مقدرات_الهی
#معرفت_به_سرالقدر
إنا إنشاءالله به لاحقون
بیان شده در جلسه 322 درس عرفان دروادی عمل
شنبه 19 بهمن 1398
https://eitaa.com/nasimehekmat
🇮🇷بیست و دوم بهمن، عید حقیقی ملت ما🇮🇷
🇮🇷امام، راه آزاد زیستن، کامل شدن، ساختن زندگی به شکلی که مورد رضای خدا و دستور اسلام است، سازندگی حقیقی زندگی و عدم سازش با قدرتهای ضداسلامی را به ما نشان داد.
🔹اینها، برای ما درسهای بیست و دوم بهمن است.🔹
🔸بیست و دوم بهمن، عید حقیقی برای ملت ماست.
🔸 بیست و دوم بهمن، برای ملت ما در حکم عید فطری است که ملت در آن، از یک دوران روزهی سخت خارج شد؛
✔️دورانی که محرومیت از تغذیهی معنوی و مادّی را بر ملت ما تحمیل کرده بودند.
🔹بیست و دوم بهمن، در حکم عید قربان است؛ زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملت ما اسماعیل های خودش را قربانی کرد.
🔸بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت.
۱۳۶۸/۱۱/۰۴
#رهبر_معظم_انقلاب
#دهه_فجر
#الله_اکبر
https://eitaa.com/madresehbagherain
https://eitaa.com/nasimehekmat
Merge.mp3
3.69M
📚 قدر دروس معارف و سنت معقول حوزه را بدانید 📚
📘 دروس معقول، بنیادها را در جان جای گیر می کند...
📙 کسانی که سنت معقول را قوی خواندند نوع نگاهشان به عالم تغییر کرده است...
📕 بسیاری از معارف قرآن در سنت معقول حل شده است...
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه ۳۲۲
📙📘 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
https://eitaa.com/nasimehekmat
با سلام
دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد.
صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۲۲ (۱۹بهمن۱۳۹۸)
🔴 بخش اول
✅ توضیح دادیم که انسان چگونه میتواند «عبدالرزاق» شود. انسان میتواند به گونهای زندگی کند که اسمای الهی برایش جلوه کند.
🔵راههای تجلی اسم «رزاق» در انسان
✅ اسمای الهی در کارَند، ولی چرا این اسماء در ما جلوه نمیکند؟ چه کنیم تا اسم «رزّاق» در ما بیشتر جلوه کند؟ این راه کاری است تا یاد بگیریم که چگونه اسماء الله در ما محقق شود.
❇️ لطف زندگی به این است که منطق آن، منطق برتر شود. میشود کسب و کار داشت و در ضمن آن توحید جمع کرد. ما باید کاری کنیم که موحد شویم؛ کمال ما به توحید است. کمال ما در بندگی و تیزبین شدن به جهات خدایی و حقیقت الهی و صفات الهی است. رزق و روزی ما این است. کمال انسانی، اصل روزیاش به این توحید است.
✳️ «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا»(بقره ۳۱)؛ حضرت آدم و انبیاء و ائمه به اوج رسیدند؛ اینطور نیست که دیگران بیبهره باشند. میشود به اوج رسید و منطق آن را قرآن به ما یاد داده است. همۀ آیات به ما یاد میدهد که چگونه این اسماء حاضر میشوند. شما نگاه کنید: هر مسئلهای که گفته میشود، در آخرش صحبتی از اسماءالله است که مربوط به همان مسئلۀ مطرح شده است. مثلاً تا مسئله توبه گفته میشود، یکی از اسمای الهی بیان میشود. قرآن منطقی را ارایه میکند که مخاطبش انسان است تا او اینگونه زیست و تعامل کند. لازمهاش این است که در این زمینه، او بیش از پیش توجه کند.
✳️ ما این مسئله را در مورد اسم «رزاق» جاری میکنیم و الا سهم اصلی ما همین بندگیِ ناب است؛ همین موحد شدن است؛ همین با خدا نشستن است؛ و همین خدا دیدن است. عامِل اصلیِ عالَم، خدا است. همهجا اسمای الهی پُر شده است. «وَ بِأَسْمَائِك الَّتِی مَلَأَتْ أَرْكانَ كلِّ شَیءٍ» به این دلیل باید این اسماء را یاد بگیریم و سرِ سفرۀ اعمال خود بیاوریم.
✅ اگر کسی اسمی را پرورش داد، حد یقف ندارد و باید جلوتر برود. چرا؟ چون هویت آدمی، هویتِ جمعِ اسماء است. «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» درست است. انسان در آغاز باید یک اسم را پرورش دهد، ولی بعد از این باید بتواند در اسمای دیگر الهی هم سِیر کند و آنها را هم در خودش محقق کند. انسان را برای این کار ساختهاند. بعضی از بزرگواران، انسان را «حیِّ متأله» تعریف کردهاند. این متأله بودن، همان جنبۀ الهیِ ما است که انسان خلیفةالله شده است.
علامه طباطبایی رحمتاللهعلیه در بعضی از آیات که خطابِ «جعلکم خلفاء...» است، چنین استفاده کردهاند که همه باید خلیفةالله شوند.
✳️ «وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ»(اعراف ۱۱)؛ در آغاز سوره اعراف ابتدا خطاب عمومی است و بعد به ملائکه دستور داده میشود که به آدم سجده کنند. علامه طباطبایی: این نشان میدهد که قابلیتِ اصلی که در حضرت آدم میبینید با عنوان خلیفۀ خدا شدن و مسجود ملائکه شدن، این شأنِ همۀ انسانها است و این قابلیت بالقوه است. حتی مَلَک هم، که به لحاظ طبیعت اولیه از عموم انسانها برتر است، نمیتواند به این مقام انسان برسد. چرا؟ چون یک قابلیتی در انسانها وجود دارد که در ملائکه نیست. «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً»(احزاب۷۲). این قوه و قابلیت خلیفةاللهی فقط برای انسان است و در دیگر موجودات نیست.
✳️ مراتب نهایی انسان این است که اسماءالله را در صقع ربوبی دریافت کند. علامه طباطبایی میگوید: انسان باید به آنجا برسد؛ این تعلیم نهایی انسان است. اما معنایش این نیست که ما مرحلۀ اولِ تعلیمِ اسماء را نمیتوانیم بفهمیم. مرحلۀ اولِ تعلیمِ اسماء این است که آن اسم را در جانِ خود حاضر داشته باشیم. این چیز کمی نیست. در قرآن آمده است: نمیخواهید خدا شما را ببخشد و غفور و رئوف باشد؟ پس شما هم غفور باشید. ببینید قرآن چگونه این را به همین مؤمنان عادی یاد میدهد؟
✅ ما که میگوییم تعلیم، تعلیم نهایی آن اوج است، ولی در تعلیم اسماء هر مؤمنی میتواند سهم اول را داشته باشد. سهم اول چیست؟ فهم آن اسم است. مثلاً در اسم رزاق، این اسم در جان ما حاضر باشد و ما با آن تعامل کنیم و همیشه و در صحنه جان ما باشد. گاهی مطلبی را میدانیم، ولی در تعاملات و محاسبات ما نمیآید.
✳️ یکی از کارهایی که قرآن میکند این است که همۀ اسماءالله را در محاسبات و تعاملات ما میآورد تا ما با آنها زندگی کنیم. این موضوع مخصوص انبیاء و اولیاءالله نیست، بلکه برای عموم انسانها است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat