eitaa logo
نسیم حکمت
6.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
135 ویدیو
151 فایل
اطلاع‌رساني آثار و دروس حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمين سيد يدالله يزدان پناه دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم عرفان در وادی عمل جلسه ۳۱۸ (۳۰ آذر ۱۳۹۸) 🔴 بخش اول 🔵 اسم شریف رزّاق ✳️ در اسمایِ حسنایِ الهی و تعامل سلوکی با آنها، بعد از ذکر چند مقدمه، به اسم شریف «رزّاق» رسیدیم. معنای این اسم و حصرِ رزّاقیت در حضرت حق را توضیح دادیم و این آیه را خواندیم: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ» (ذاریات ۵۸)؛ فقط خدا روزی‌دهنده است. ❇️ بعد رسیدیم به این کریمه: «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجعَل لَّهُ مخرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكل عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُل شىءٍ قَدْرًا» (طلاق ۲ و ۳). اگر تقوا پیشه کنید، به شما روزیِ «من لا یحتسب» داده می‌شود. این مباحث برای برخی آفاتی دارد. مثلاً تا این کریمه را می‌خوانند، می‌گویند: من دیگر کار نمی‌کنم و تقوا پیشه می‌کنم. این موضوع باعث شد که بحثِ لزومِ طلبِ رزق در احادیث بیان را کنیم. 🔵 لزومِ طلبِ رزق ✅ برخی در زمان رسول‌الله گفتند: «قد کُفینا»؛ خدا ما را کفایت می‌کند (و ما دنبال طلب روزی نمی‌رویم) و به عبادت می‌پردازیم. حضرت به آنها فرمود: این‌طور نیست و خداوند چنین بنده‌ای را اجابت نمی‌کند. ✳️ چرا باید به دنبال طلب روزی باشیم؟ چون «أبی الله أن یجری الامور الا باسبابها» یا «أن یجری الأشیاء بأسبابها». 🔵 رزق آسمانی و رزق بهشتی ❇️ هروقت خداوند روزی داد، «الحمدلله»؛ و هروقت روزی نداد، نباید از کار دست بکشیم. هیچ‌کدام از اینها را نباید کنار گذاشت. ✳️ رزق آسمانی داریم. حتی رزق بهشتی هم داریم. رزق بهشتی ویژگی‌هایی دارد که کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. متأسفانه الان ذائقه‌ها تنگ (عوض) شده است و اگر این مباحث مطرح شود، برخی اینها را بی‌معنا می‌دانند. درحالی‌که این‌طور نیست و این مباحث معنادار است. رسول‌الله غذای بهشتی میل کردند که (نتیجه‌اش) وجود مبارک فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها شد. اینها قابل انکار نیست، ولی برای خودش حساب دارد. ✅ بنده خدایی می‌گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام این خرما را برایم فرستاده است. او غذا زیاد نمی‌خورد و می‌گفت همین خرما غذای من است. شاید باور نکنید! ولی حقیقت دارد. ❇️ هرکس مطابقِ وظیفۀ خودش باید دست به کار شود. بنده معتقدم طلبه وظیفه‌اش این است که درس بخواند. بقیه‌اش با خدا است. اما وقتی خدا دست را می‌بندد، چه معنایی دارد؟ ما از آن معنایی می‌فهمیم. بعضی‌ها می‌گویند: هیچ معنایی ندارد. (در جواب می‌گوییم:) نه. این‌طور نیست. وقتی دستگاه عالَم سراسر شعور است و همه‌چیز به دست خدا است، در این صورت، وقتی روزی را تنگ می‌کند، این تنگیِ روزی معنا دارد و وقتی هم توسعه می‌دهد، این گشایش هم معنا دارد. انسان، که موجودی باشعور است، با همین شعور انسانی، هر کاری که انجام می‌دهد، معنایی بر آن مترتب است تا چه رسد به خداوند متعال که در شعور بی‌نهایت است. ✳️ حتی غیر از رزق معنوی، رزق آسمانی هم که انسان بخورد و جزء گوشت و پوست و استخوانش شود، معنا دارد و حق است. فقط اهلش را می‌خواهد که همراهی کند. ✅ برخی رزق مثالی می‌گیرند و می‌خورند و به لحاظ مادی سیر می‌شوند. این هم درست است. بنده خدایی، می‌گفت در کودکی روزه بودم و سحری هم نخورده بودم. نوری را دیدم و به من خرما دادند. با اینکه سحری نخورده بودم، ولی سیر بودم. ❇️ او خرما خورده بود، ولی در عالم مثال. اینها توضیح دارد. رزق مثالی می‌تواند تأثیر مادی داشته باشد. اینها را بوعلی فی‌الجمله در نمط هشتمِ اشارات آورده است. 🔵 طلبِ روزی عبادت است ✳️ به دنبال روزیِ حلال رفتن عبادت است. این، سطح کار را تغییر می‌دهد. امام صادق علیه‌السلام: « قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ‏ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ‏ الْحَلَالِ‏»؛ عبادت هفتاد جزء دارد که افضلِ آن طلب حلال است. باید طلب کند، یعنی به دنبال روزی برود. در قرآن آمده است: «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» (نساء۳۲)؛ طلبِ فضلِ الهی کنید. یعنی، از ما خواسته‌اند که طلبِ روزی کنیم. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 عرفان در وادی عمل جلسه ۳۱۸ (۳۰ آذر ۱۳۹۸) 🔴 بخش دوم 🔵 مجاهدت در راه خدا ✳️ امام صادق علیه‌السلام: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ، كَالْمُجَاهِدِ فِي‏ سَبِيلِ‏ اللَّهِ‏»؛ برای زن و فرزند کار کنید. نفسِ این کار کردن، مانند مجاهدت در راه خدا است و یک نوع عبادت است. ❇️ این روایت خیلی لطف دارد و منطقش این است که من دارم چند نفر را سیر می‌کنم. خود این یک لطف و حلاوتی دارد. برخی از اینکه چهار نفر سر سفره‌شان نشسته‌اند لذت می‌برند. با اینکه می‌دانند این سفره، سفرۀ خدا است و از طریق او روزی به دیگران می‌رسد و دیگران را سیر می‌کند. این خیلی ارزشمند است. اصلاً سبک کار تغییر می‌کند. این هویتش، هویتِ عبادت است و هویتِ عبادت، سطح کار را عوض می‌کند. ✅ امام رضا علیه‌السلام: «الَّذِي يَطْلُبُ‏ مِنْ‏ فَضْلِ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ مَا يَكُفُّ بِهِ عِيَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ کسی که فضل الهی را طلب کند، به آن مقداری که عیالش را کفایت کند، اجرش از مجاهد در راه خدا، بیشتر است. 🔵 گشایش و توسعۀ روزی برای خانواده ✳️ امام باقر علیه‌السلام:«مَنْ طَلَبَ [الرِّزْقَ فِي‏] الدُّنْيَا اسْتِعْفَافاً عَنِ النَّاسِ [که بی‌نیاز از دیگران شود] وَ تَوْسِيعاً عَلَى‏ أَهْلِهِ‏ وَ تَعَطُّفاً عَلَى جَارِهِ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدرِ»؛ کسی که احتیاج به مردم نداشته باشد و برای اهل خود گسترش ایجاد کند و به همسایه خود هم رسیدگی کند، خداوند متعال را در قیامت ملاقات می‌کند، درحالی‌که صورتش مانند ماهِ شبِ چهارده است. این روایت معنای ویژه‌ای دارد. ❇️ در روایت داریم که «محبوب‌ترین شما نزد خدا کسی است که بر زن و فرزندش گسترش دهد». فقط باید دقت شود که مرز شرعی آن مشخص باشد و به تجمل و اسراف نکشد. خدا از این کار خوشش می آید. وقتی روزی به دست‌تان رسید، به خانواده وسعت دهید و بخیل نباشید. تدبیر معیشت باشد، ولی اسراف و تجمل نباشد. 🔵 محبوب خدا ✅ از رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم روایت داریم که «إنَّ اللّه َ يُحِبُّ أن يَرى عَبدَهُ تَعِبا في طَلَبِ الحَلالِ»؛ خدا دوست دارد که شما برای طلب حلال، به تعب (و سختی) بیفتید. این روایت دارد چه کار می‌کند؟ تحریک می‌کند برای کار کردن؛ و کار کردن را هم به عبادت تبدیل می‌کند و در آخر، تبدیلش می‌کند به محبوبِ خدا شدن. ✳️ در مواردی که در متن دینی تعبیر به «یحب» و «لایحب» شده است، به این تعابیر خیلی توجه کنید. مانند «ان الله یحب التوابین» و مواردی از این دست. این«یحب» و «لایحب»ها، خیلی اَسرار دارد؛ یعنی، نظام عالَم خوشش می‌آید؛ خدا خوشش می‌آید. مدافع او می‌شوند؛ به او برکت می‌دهند؛ پروبالش می‌دهند؛ برایش به‌به و چه‌چه می‌کنند. ✅ به این «یحب»ها خیلی توجه کنید. یک‌وقت خدا می‌گوید: اجازه می‌دهم؛ اشکال ندارد؛ انجام بده. ولی یک‌وقت خدا می‌گوید: این کار را دوست دارم. این دوست داشتن که می‌آید، ادبیاتِ توحیدی دین غنی‌تر می‌شود. اینها را دست‌کم نگیرید. 🔵 منطق دین در طلب روزی ✅ طلب حلال یک نکته‌ای دارد و آن نکته این است که انسان، جانب خداوند را مراعات کند؛ یعنی، هم طلب باشد و هم حلال. این ذکر عملی است و جزء برترین ذکرها است. ✳️ منطق دینی این کار را می‌کند. فقط نمی‌گوید: خدا روزی‌رسان است و تنها روزی‌رسان خدا است و روزی تقدیر شده است و تو هیچ کاری نکن. بلکه از ما می‌خواهد که ما طلبِ روزی کنیم و دست به کار شویم به‌گونه‌ای که کار ما عبادت می‌شود و محبوب خداوند می‌شویم. در روایت آمده است که حتی اگر انسان خودش هم نیاز ندارد، دست به کار شود و به دیگران بدهد. 🔵 حفظ عزت انسان باید عزتش را حفظ کند و اصلاً خوب نیست که دستش را پیش دیگران دراز کند. فردی آمد نزد رسول‌الله و از حضرت کمک خواست. حضرت دید او جوان است و می‌تواند کار کند. به او فرمود: ما خاندان کَرَم هستیم؛ بخواهید، می‌دهیم، ولی تو از خدا بخواه و کار کن و خداوند روزی‌ات را می‌دهد. این درخواست کمک، سه بار اتفاق افتاد و حضرت هر سه بار همان جواب را به آن جوان دادند. بعد آن شخص به خودش آمد و رفت با جمع‌آوریِ هیزم و فروش آن، کم‌کم سرمایه‌دار شد و توانست اموراتش را اداره کند. آن جوان تازه فهمید که چرا رسول‌الله به او چنین گفت. این خیلی ارزشمند است. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 عرفان در وادی عمل جلسه ۳۱۸ (۳۰ آذر ۱۳۹۸) 🔴 بخش سوم ✳️ در روایت آمده است که «عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي‏ بَعْضِ‏ طُرُقِ‏ الْمَدِينَةِ فِي يَوْمٍ صَائِفٍ‏ شَدِيدِ الْحَرِّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ‏ فِدَاكَ‏ حَالُكَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَرَابَتُكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَنْتَ تُجْهِدُ لِنَفْسِكَ فِي مِثْلِ هَذَا الْيَوْمِ؟ فَقَالَ: يَا عَبْدَ الْأَعْلَى خَرَجْتُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ لِأَسْتَغْنِيَ عَنْ مِثْلِكَ»؛ من در یک روز گرم تابستان، در راه‌های مدینه با حضرت روبه‌رو شدم. به حضرت گفتم: شما که نزد خدا این موقعیت را دارید و با رسول‌الله قرابت دارید، چرا در این روز گرم، این‌گونه تلاش می‌کنید؟ امام فرمود: من به دنبال طلب رزق آمده‌ام تا از مثل تو بی‌نیاز شوم. یعنی، پیش تو دست دراز نکنم. این را می‌گوییم عزّت. در متن دینی روایات فراوانی داریم که نباید کَلِّ بر دیگران شد. ❇️ امام صادق علیه‌السلام: «إن استطعت أن لا تكون كلا فافعل»؛ اگر می‌توانی کَلِّ بر دیگران نباشی، این‌گونه باش. یعنی، دیگران خرجت را ندهند؛ خودت طلب روزی کن. در فرهنگ دینی سربارِ دیگران بودن مطلوب نیست. از یک طرف استقلال، بندگی است و از طرف دیگر حفظ آبرو است. ✅ خداوند پر جنب‌وجوش بودن را دوست دارد. ✳️ از جهت اجتماعی کسی که دستش باز است، بر او واجب است که دیگران را درگیر کند و آنها را به کار گیرد و آنها را زیرِ پرِ خودش بگیرد. 🔵 شرایط طلب رزق 1️⃣ مقدار طلب رزق: نه خیلی کم و نه خیلی زیاد ❇️ طلبِ روزی، نه آن‌طور ضعیف باشد که به کاهلی منتهی شود و نه آن‌طور قوی باشد که به حرص منتهی شود؛ نه حرص و نه کاهلی، هیچ‌کدام نباید در کار باشد. مرز این است. ✳️ در حدیثی امام صادق علیه‌السلام این حد را بیان کردند. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لِيَكُنْ طَلَبُكَ‏ لِلْمَعِيشَةِ فَوْقَ كَسْبِ الْمُضَيِّعِ وَ دُونَ طَلَبِ الْحَرِيصِ الرَّاضِي بِدُنْيَاهُ الْمُطْمَئِنِّ إِلَيْهَا وَ لَكِنْ أَنْزِلْ نَفْسَكَ مِنْ ذَلِكَ بِمَنْزِلَةِ الْمُنْصِفِ الْمُتَعَفِّفِ تَرْفَعُ نَفْسَكَ‏ عَنْ مَنْزِلَةِ الْوَاهِنِ الضَّعِيفِ وَ تَكْتَسِبُ مَا لَا بُدَّ مِنْهُ إِنَّ الَّذِينَ أُعْطُوا الْمَالَ ثُمَّ لَمْ يَشْكُرُوا لَا مَالَ لَهُمْ‏». ✅ آنکه می‌تواند چند خانواده را تدبیر و حمایت کند، بیشترین رونق را ایجاد کند. این خیلی خوب است. منطق درست این است که اگر خدا به کار انسان رونق داد، او هم به کارِ دیگران رونق بدهد. اما اگر کسی مو را از ماست کشید و فقط به فکر سود خودش بود، این به درد نمی‌خورد. ✳️ کسانی که کارخانه دارند، باید این منطق را یاد بگیرند. متأسفانه در تمدن اسلامی ما این منطق را یاد نداده‌ایم. فقط یاد گرفته‌ایم که چه کار کنیم که بیشترین سود را داشته باشیم. این درست نیست. بگو من که وضعم خوب است، بیشترین رونق را برای همه ایجاد می‌کنم. 2️⃣ دغدغه نداشتن ✳️ با این منطق قرآنی که «ما من دابّة الّا علی الله رزقها» شما کار کنید، ولی دغدغۀ روزی نداشته باشید. یعنی وظیفه شما است که کارتان را انجام دهید، بقیه‌اش به دست خدا است و دست ما نیست. «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجعَل لَّهُ مخرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكل عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُل شىءٍ قَدْرًا» (طلاق ۲ و ۳). ✅ امام صادق علیه‌السلام به کسی که می‌خواست مغازه‌اش راتعطیل کند، فرمود: تو برو مغازه‌ات را جارو کن و بقیه‌اش را به خدا بسپار. ✳️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «فَأَفِقْ أَيُّهَا السَّاعِي مِنْ سَعْيِكَ‏ وَ قَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِكَ‏»؛ ای کسی که سعی و تلاش می‌کنی، تقوا پیشه کن و از عجله‌ات بِکاه. راجع به جنبۀ غیر الهی‌اش، عجله نکنید و نسبت به جنبۀ الهی‌اش، آن را به خدا بسپارید و دغدغه نداشته باشید. 🔵 خیابان توحید، کویِ عشق ✅ در سالی که قحطی شد، مسئول غلات شهر، آقای الهی قمشه‌ای را می‌بیند. این مسئول قبلاً شاگردِ آقای قمشه‌ای بودند. ایشان می‌خواست به استادش یک اِکرامی کند. به استاد خود گفت: من الان مسئول غلات شهر هستم و هر چقدر غلات بخواهید، در خدمتم. ایشان خیلی اصرار کردند و آقای الهی قمشه‌ای فرمود: آدرس را بنویس: «خیابان توحید، کویِ عشق، جنبِ درِ خزانۀ خدا». تا این را گفت، شاگرد فهمید جریان چیز دیگری است. ایشان به شاگردش فهماند من به خزینۀ الهی وصلم. اگر مردم در قحطی‌اند، من هم در قحطی‌ام. 3️⃣ به نیکی طلب کردن ❇️ به نیکی طلب کردن و از راه حلال رفتن و تقوای الهی را مراعات کردن. ✅ این موضوع خیلی مهم است که ان‌شاالله در جلسه بعد عرض خواهم کرد. https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢 با سلام باتوجه به تجمع انقلابی حوزویان به مناسبت بزرگداشت ۹ دی٬ فردا دروس استادیزدان ‌پناه تعطیل می‌باشد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔻🔺🔻 🔺🔻 🔺🔻 🔺 بسم الله الرحمن الرحیم به توفیق الهی فهرست تفصیلی مباحث طرح شده در درس «خارج نهایه» استاد یزدان پناه آماده گردید، که جهت اطلاع و بهره مندی هرچه بهتر سروران، تقدیم می گردد. https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ✅ درس خارج نهایه از سال تحصلی 93-92 آغاز گردید و تا کنون نیز ادامه دارد. 🔺 در این درس طی شش سال گذشته، 6 سرفصل کلی طرح گردیده، که عناوین آن به ترتیب زیر است: 1️⃣ فلسفه فلسفه. (بخشی از این مباحث در قالب کتاب «فلسفه فلسفه»، به چاپ رسیده است.) 2️⃣ اصالت وجود. 3️⃣ تشکیک وجود. 4️⃣ نفس الأمر. 5️⃣ بحث از عدم و احکام آن. 6️⃣ بحث از وجود مستقل و رابط. https://eitaa.com/nasimehekmat
1. فلسفه فلسفه.pdf
368.9K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #فلسفه_فلسفه از جلسه 1 تا 102 https://eitaa.com/nasimehekmat
2. اصالت وجود.pdf
297.1K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #اصالت_وجود از جلسه 102 تا 219 https://eitaa.com/nasimehekmat
3. نفس الأمر.pdf
193.3K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #نفس_الأمر از جلسه 219 تا 420 https://eitaa.com/nasimehekmat
4. تشکیک وجود.pdf
315.6K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #تشکیک_وجود از جلسه 421 تا 503 https://eitaa.com/nasimehekmat
5. بحث از عدم و احکام آن.pdf
134K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #بحث_ازعدم_واحکام_آن از جلسه 504 تا 523 https://eitaa.com/nasimehekmat
6. بحث از وجود مستقل و وجود رابط.pdf
120.9K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #بحث_ازوجودمستقل_ووجودرابط از جلسه 524 تا 531 https://eitaa.com/nasimehekmat