eitaa logo
علی نصیری
1.1هزار دنبال‌کننده
944 عکس
331 ویدیو
134 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه (جلسه ۱۰۹۴).mp3
11.73M
✳️ (جلسه ۱۰۹۴) مباحث این جلسه: ۱. گستردگی رشوه در جامعه ۲. سه آفت رشوه ۳. جواز ارتزاق قضات از بیت المال http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه ۵۰.mp3
36.37M
✳️ (جلسه ۵۰) مباحث این جلسه: ۱. بررسی آیه «ان الذین کفروا سواء علیهم ...» ۲. دسته بندی باورهای مردم http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ برگزاری حضوری برخی از دروس استاد علی نصیری ان شاء الله تعالی از هفته آینده دروس استاد در روزهای چهارشنبه هر هفته به شرح ذیل به صورت حضوری برگزار می گردد: 🔹 ۱. خارج تفسیر از ساعت ۹ تا ۱۰ 🔹 ۲. خارج حدیث از ساعت ۱۰ تا ۱۱/۵ اولین جلسه نوزدهم آبان ماه خواهد بود. مکان: خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶ (موسسه معارف وحی و خرد) http://eitaa.com/alinasirigilani
کافی جلسه 18.mp3
12.68M
✳️ (جلسه ۱۸) مباحث این جلسه: ۱. کارکرد زبان نمادین در آیات و روایات ۲. بررسی جایگاه عقل با عطف توجه به نخستین روایت از کافی شریف http://eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ این فیلم بسیار شنیدنی و دیدنی است. شهود معجزه سالار شهیدان توسط خانم اشرف السادات منتظری مادر شهید محمد معماریان. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعتذار خداوند از فقر مستمندان در روز قیامت! عَنْ سَعْدَانَ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «إِنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- يَلْتَفِتُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلى‏ فُقَرَاءِ الْمُؤْمِنِينَ شَبِيهاً بِالْمُعْتَذِرِ إِلَيْهِمْ، فَيَقُولُ: وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا أَفْقَرْتُكُمْ فِي الدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ بِكُمْ عَلَيَّ، وَ لَتَرَوُنَّ مَا أَصْنَعُ بِكُمُ الْيَوْمَ، فَمَنْ زَوَّدَ أَحَداً مِنْكُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا مَعْرُوفاً، فَخُذُوا بِيَدِهِ، فَأَدْخِلُوهُ الْجَنَّةَ». قَالَ: «فَيَقُولُ رَجُلٌ مِنْهُمْ: يَا رَبِّ، إِنَّ أَهْلَ الدُّنْيَا تَنَافَسُوا فِي دُنْيَاهُمْ، فَنَكَحُوا النِّسَاءَ، وَ لَبِسُوا الثِّيَابَ اللَّيِّنَةَ، وَ أَكَلُوا الطَّعَامَ، وَ سَكَنُوا الدُّورَ، وَ رَكِبُوا الْمَشْهُورَ مِنَ الدَّوَابِّ؛ فَأَعْطِنِي مِثْلَ مَا أَعْطَيْتَهُمْ، فَيَقُولُ تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏: لَكَ وَ لِكُلِّ عَبْدٍ مِنْكُمْ مِثْلُ مَا أَعْطَيْتُ أَهْلَ الدُّنْيَا مُنْذُ كَانَتِ الدُّنْيَا إِلى‏ أَنِ انْقَضَتِ الدُّنْيَا سَبْعُونَ ضِعْفاً». ترجمه: خداوند در روز قیامت به جمعی از فقرای مؤمن، نگاه عذرآمیز می کند و بعد هم به آنها می فرماید: سوگند به عزت و جلالم، من شما را در دنیا بدین جهت فقیر نکردم که شما را خوار کنم و حالا امروز خواهید دید که با شما چه می کنم. پس هر کس از شما در دنیا یک عمل خوبی را انجام داده، همان را در دستش بگیرد و داخل بهشت شود. بعد یکی از همان فقرا عرض می کند: خداوندا، اهل دنیا در دنیا لذت بردند و با زنان متعدد ازدواج کردند و لباسهای خوب پوشیدند و طعامهای لذیذ خوردند و در بهترین خانه ها سکونت کردند و سوار بهترین مرکوب ها شدند. پس به ما هم امروز آن چیزها را عطا کن. خداوند متعال می فرماید: من به هر کدام شما هفتاد برابر آنچه که به اهل دنیا داده ام، عطا می کنم. نکته ها: 1. اعتذار خداوند از مستمندان در روز قیامت بدان معنا است که خداوند از ابتلای مستمندان به فقر در دنیا رضایت ندارد و تنها از باب مصلحت و حکمت آن را برای فقراء مقرر کرده است. 2. مومن فقیر در آخرت از مقام شفاعت بهره می برد و می تواند هر کس که در دنیا به او خدمت کرده را وارد بهشت کند. 3. تمتعات جنسی و شهوانی، پوشیدن لباس های نرم و گران، خوراکی ها، خانه های مجلل و مرکب های راهوار از مصادیق تمتعات دنیوی است که ثروتمندان در دنیا از آنها بهره داشته و فقراء از آنها محروم اند. 4. در دنیا نباید چندان بر برخورداری از لذایذ و خوشی ها پای فشرد؛ زیرا چه بسا حتی با فرض حلال بودن انسان را از تقرب بازدارد و در نتیجه از تنعمات بهشتی محروم سازد. 5. خداوند به پاس ایمان و صبوری مستمندان بسیار بیشتر از تمتعات دنیوی ثروتمندان به فقراء پاداش می دهد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
✳️ کار نیکو کردن از پر کردن است. در کتب دوران راهنمایی داستان آموزنده دیدار بهرام گور با دختری شاهزاده بازتاب یافته بود که در صدر آن عنوان فوق حک شده بود. یک معنای این ضرب المثل می توان آن باشد که پر کارکردن و اهل کوشش و کوشایی بودن در هر کاری نیکو است و ثمرات شیرینی به همراه می آورد. اگر در کار دنیوی و فناپذیر باید اهل کوشش و کوشایی بود، چرا در امور اخروی و بقا پذیر اهل جوش و خروش نباشیم؟! باری، ما عندکم ینفد و ما عندالله باق! همه افت و خیزها، نشست و برخاست ها، کسب و کارها و هر آن چه از ما در شب و روز سر می زند برباد است، جز آن چه به خدا منتسب می شود و برای او انجام می گیرد؛ زیرا تنها او باقی است و باقی عالم همه فانی اند: کل من علیها فان و ببقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام. از این جهت باید با تفطن و تیزهوشی تمام در لابلای کارهای روزانه که بالطبع رنگ و بوی دنیا دارند، کاری برای خدا و عقبا ثبت کرد. شب و روز جمعه یکی از آن ساعات گرانبها برای چنین آرمانی است. سه کار مهم برای شب های جمعه سفارش شده است که باید مغتنم شمرد: 🔹 ۱. یاد اموات و گذشتگان با تلاوت بخش هایی از آیات قرآن و سوره هایی همچون یس و دخان 🔹 ۲. زیارت سالار شهیدان (ع) هر چند با سلامی کوتاه باشد. 🔹 ۳. دعا و‌ مناجات با خداوند که بهترین روش با دعای ماثور است و شب جمعه شب دعای کمیل است. تا رسد دستت به خود شو کارگر چون فتی از کار خواهی زد به سر http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ (۴) إكمال الدين : ابن مسرور ، عن ابن عامر ، عن المعلى ، عن جعفر بن سليمان ، عن عبد الله بن الحكم ، عن أبيه ، عن سعيد بن جبير ، عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : إن خلفائي وأوصيائي وحجج الله على الخلق بعدي اثنا عشر أولهم أخي وآخرهم ولدي وقيل : يا رسول الله صلى الله عليه وآله ومن أخوك ؟ قال : علي بن أبي طالب قيل فمن ولدك ؟ قال : المهدي يملاها قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما و الذي بعثني بالحق نبيا لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لأطال الله ذلك اليوم حتى يخرج فيه ولدي المهدي فينزل روح الله عيسى بن مريم عليه السلام فيصلي خلفه وتشرق الأرض بنور ربها ويبلغ سلطانه المشرق والمغرب . 🔹 نکات: 1. اهل بیت (ع) دارای دو ویژگی اساسی هستند: جانشینان و اوصیای پیامبر اکرم (ص)؛ حجت های الهی بر خلایق. یعنی هم از سوی پیامبر اکرم به عنوان خلیفه و وصی تعیین شدند و هم خداوند آنان را حجت خود معرفی کرده است. 2. عدد دوازده به عنوان شمار ائمه اهل بیت (ع) به صورت روشن و شفاف با تعیین نام و نشان نخستین و آخرین آنان بارها از زبان رسول خدا (ص) انجام گرفت تا کسی بر این شمار کاستی یا فزونی پدید نیاورد و ضمناً این عدد امکان انطباق با تاریخ خلافت اسلامی نداشته باشد. از این جهت نه فِرق غیر امامیه شیعه می توانند خود را از عدم انطباق با این شمار برهانند و نه اهل سنت می توانند آن را بر خلفای مورد نظر خود تطبیق دهند. 3. مهم ترین خدمت حضرت حجت (ع) به جهانیان اقامه قسط و عدل و برچیدن ظلم و ستم است. 4. ظهور حضرت حجت و اقامه عدالت جهانی آن قدر حتمی و یقینی است که اعلام می شود حتی اگر یک روز از عمر جهان باقی بماند، خداوند آن روز را آن چنان طولانی می کند تا این وعده محقق شود. 5. فرود عیسی (ع) از آسمان و اقامه نماز به امامت حضرت حجت (ع)، حکایت از آن دارد که خداوند پیروان ادیان آسمانی به ویژه دین مسیحیت را با ظهور حضرت مسیح (ع) به باورمندی به اسلام رهنمون خواهد شد. 6. حاکمیت نور و دعوت الهی در زمین و بسط حکومت امام عصر (ع) در سراسر هستی از رخدادهای حتمی پس از ظهور است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ بارش رحمت الهی در زاینده رود خدایا! چند سال است سایه شوم تحریم و تهدید دشمنان مردم را در تنگنای شدید قرار داده است. خود از تنگنای ناشی از بی مهری و کم کاری های ما نسبت به یکدیگر نیز خبر داری! خود از ناپاکی کسب و کارها و خیانت و جفاها در عرصه داد و ستدها به نیکی اگاهی! خدایا! حال که از دشمن پیوسته شر به ما می رسد و دوست چندان از وظیفه خود آگاه نیست، تو رحمت و لطف خود را از ما و فرزندان ما دریغ نفرما! خدایا! سرزمین ما را از بارش و باران لبریز فرما! خدایا! زبان ما از شکر نعمت های ظاهری و باطنی ات ناتوان است. تو را به خاطر همه محبت های آشکار و پنهانت هزاران هزار بار شکر و سپاس! http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ کتاب های عرضه شده استاد علی نصیری در به اطلاع همه دوستان و همراهان مکرم می رساند کتب الکترونیکیِ استاد که توسط انتشارات وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت به آدرس های ذیل بارگزاری شده است. 🔸عزیزان می توانند برای تهیه کتب به سایت مذکور مراجعه فرمایند: ۱. «روش شناسی تفسیر قرآن»: https://taaghche.com/book/38697 ۲. «روش‌شناسی نقد احادیث»: https://taaghche.com/book/29030 ۳. «راهنمای تحصیل در حوزه، (ج 1): https://taaghche.com/book/38698 ۴. «راهنمای تحصیل در حوزه، (ج 2): https://taaghche.com/book/38699 ۵. «هنر و زیباشناسی از منظر قرآن»: https://taaghche.com/book/29026 ۶. «قرآن گفتار الاهی»: https://taaghche.com/book/29027 ۷. «درسنامه اخلاق اسلامی»: https://taaghche.com/book/12478 ۸. «استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی»: https://taaghche.com/book/12473 ۹. «قرآن کتاب شور و شیدایی»: https://taaghche.com/book/29028 ۱۰. «آیین همسرگزینی»: https://taaghche.com/book/29024 ۱۱. «دل باید پاک باشد!»: https://taaghche.com/book/12480 ۱۲. «سیمای حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه»: https://taaghche.com/book/29051 ۱۳. «امام حسین (ع) پیشوای روشنایی‌ها»: https://taaghche.com/book/6205 ۱۴. «پیشوای روشنایی‌‌»: https://taaghche.com/book/4927 ۱۵. «فاطمه (س) بانوی بی‌مثال»: https://taaghche.com/book/29023 ۱۶. «انتظار موعود»: https://taaghche.com/book/12476 ۱۷. پیراستگی قرآن از تحریف https://taaghche.com/book/94585 ۱۸. درسنامه علم حدیث https://taaghche.com/book/81545 ۱۹. آشنایی با علوم حدیث https://taaghche.com/book/81543 ۲۰. قرآن شناسی https://taaghche.com/book/57469 ۲۱. معرفت قرآنی (جلد ۱) https://taaghche.com/book/15286 ۲۲. معرفت قرآنی (جلد ۲) https://taaghche.com/book/15657 ۲۳. معرفت قرآنی (جلد ۳) https://taaghche.com/book/16691 ۲۴. معرفت قرآنی (جلد ۴) https://taaghche.com/book/18584 ۲۵. معرفت قرآنی (جلد ۵) https://taaghche.com/book/18657 ۲۶. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار https://taaghche.com/book/101074 ۲۷. روش شناسی تفسیر آیات https://taaghche.com/book/101940 eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۹۰۵).mp3
28.02M
✳️ (جلسه ۱۰۹۵) مباحث این جلسه: ۱. مفهوم شناسی و کارکرد رشوه ۲. ادامه بررسی دیدگاه صاحب عروه در باره وسعت دایره رشوه ۳. بیع محاباه ۴. جواز رشوه برای احقاق حق http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه ۵۱.mp3
22.34M
✳️ (جلسه ۵۱) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی آیه شریفه «ان الذین کفروا سواء علیهم ...» ۲. پرسش های ذیل آیه ۳. مفهوم کفر ۳. چرا کافر قابل انذار نیست؟ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار کتاب «شرح گزیده روایات کافی» اثر جدید استاد علی نصیری 🔹 لینک دریافت متن کتاب در سایت طاقچه: https://taaghche.com/book/106691 http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار کتاب «شرح گزیده روایات کافی» اثر جدید استاد علی نصیری به لطف الهی کتاب «شرح گزیده روایات کافی» در 243 صفحه و با قطع وزیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد به زیور طبع آراسته شد و در حال حاضر در سایت طاقچه عرضه شده است. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: در میان میراث برجای مانده حدیثی، کتاب «کافی شریف» اثر ثقة الإسلام کلینی& از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است که مکانت مولف، قدمت و تدوین کتاب در عصر غیبت صغرا، جامعیت نسبی نسبت به روایات اعتقادی، اخلاقی و فقهی و استواری روایاتِ گردآوری شده در آن را می‏توان از جمله عواملی برشمرد که به آن این مکانت را بخشیده است. از دیگر سو، باید سوگمندانه اذعان کرد که به‏رغم جایگاه و نقشِ تاثیرگذار روایات در همه علوم اسلامی و نیز در فرآیند اجتهاد، حدیث و علوم حدیث آن چنان که شایسته و بایسته آن هست، در برنامه درسی و آموزشی حوزه‏های علمیه راه نیافت و بسیاری از طلاب و فاضلان حوزه پس از گذار سالیان متمادیِ تحصیل، با متون اصلی روایات و معارف اهل بیت^ آشنایی لازم پیدا نمی‏کنند. خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی در روزگار ما رویکرد به حدیث و مطالعات حدیثی روح و جان تازه‏ای پیدا کرده است که از جمله نشانه‏های آن گنجاندن چهار عنوان دروس حدیثی در برنامه جدید حوزه‏های علمیه در سطح یک به همت ستودنیِ شورای عالی حوزه است که دو واحد آن به «حدیث‏خوانی» اختصاص یافته و مقرر شده است تا گزیده‏ای از روایات کافی مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. نگارنده که با فضل و عنایت بی‏پایان حق، در قریب به دو دهه گذشته توفیق تدوین آثاری در زمینه علوم حدیث؛ از جمله کتاب «آشنایی با علوم حدیث»؛ (کتاب درسی پایه ششم حوزه)، را یافت، به پیشنهاد معاونت محترم آموزش حوزه، در کنار تنظیم سرفصل‏های این دروس، با توجه به تاکید به بازخوانی روایات اخلاقی کافی شریف، سرفصل این درس را جهت تصویب در شورای گسترش حوزه تنظیم نمود. این درس چند سالی است که در حوزه علمیه قم به اجرا گذاشته شده و شماری از طلاب و فاضلان حوزه به بازخوانی روایات کافی روی آوردند. آن چه در این بین جای خالی آن إحساس می‏شد، متن درسی مناسب بود که به لطف الهی توفیق انجام آن در این کتاب فراهم آمد. در این کتاب بر أساس سرفصل مصوب که ناظر به احادیث اخلاقی است، افزون بر معرفی کافی شریف، سی و دو روایت گزینش شده و در چهارده فصل؛ متناسب با هفته‏های ارایه این درس در طول سال، به شرح ذیل مورد بررسی قرار گرفته‏اند: فصل اول: شناختنامه کافی شریف؛ فصل دوم: برکات حدیث‏خوانی؛ فصل سوم: جایگاه علم‏آموزی؛ فصل چهارم: ضرورت رعایت حرمت علم و حریم عالم؛ فصل پنجم: جایگاه عزت و کرامت نفس؛ فصل ششم: جایگاه ایمان و یقین؛ فصل هفتم: جایگاه عمل صالح در کنار ایمان؛ فصل هشتم: جایگاه اعمال صالح؛ فصل نهم: جایگاه نماز؛ فصل دهم: جایگاه دعا و تلاوت قرآن؛ فصل یازدهم: دنیاگریزی، پیامدهای گناه و ضرورت توبه؛ فصل دوازدهم: جایگاه اخلاق نیکو؛ فصل سیزدهم: جایگاه انصاف و حلم؛ فصل چهادهم: جایگاه احسان و مهرورزی. با توجه به مقتضیات فقه الحدیث، در شرح و تفسیر روایات، چهار محور ذیل مورد توجه قرار گرفته است: یک: واژه‏های دشوار هر روایت با واکاوی آراء واژه‏شناسان و با کمک سایر قرائن مورد بررسی قرار گرفته است. دو: مدالیل و مفاهیم هر روایت با روش تقطیع مقاطع حدیث، مورد واکاوی قرار گرفته و تلاش شده است تا در حد توان، تمام مدالیل مطابقی، تضمنی و التزامی روایات مورد توجه قرار گیرد. سه: در عموم موارد دیدگاه شارحان حدیث و عمدتاً دیدگاه‏های فیض کاشانی در وافی، ملاصالح مازندرانی در شرح أصول الکافی و دیدگاه علامه مجلسی در دو کتاب بحار الانوار و مرأة العقول مورد توجه قرار گرفته است. چهار: در بررسی هر روایت، سایر آیات و روایات همسو و همصدا که می‏توانست به فهم جامع‏تر از روایت کمک رساند، مورد بازخوانی قرار گرفت. 🔹 لینک دریافت متن کتاب در سایت طاقچه: https://taaghche.com/book/106691 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۰۹۶).mp3
11.32M
✳️ (جلسه ۱۰۹۶) مباحث این جلسه: ۱. بررسی تفاوت های رشوه با هدیه ۲. بازخوانی دیدگاه محقق سبزواری در کتاب کفایه الاحکام ۳. موارد استثناء از حرمت رشوه http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه 53.mp3
20.19M
✳️ (جلسه ۵۳) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی آیه شریفه «ان الذین کفروا سواء علیهم ... ۲. آیات قرآن قضایای حقیقیه اند. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ شماری از آثار استاد علی نصیری در قاب یک عکس http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه 54.mp3
13.1M
✳️ (جلسه ۵۴) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی آیه شریفه «ان الذین کفروا سواء علیهم أانذرتهم ام لم تنذرهم ...» ۲. راز عدم پذیرش حق از سوی کافران چیست؟ http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۰۹۷).mp3
36.88M
✳️ (جلسه ۱۰۹۷) مباحث این جلسه: ۱. بررسی دیدگاه های مختلف در باره جواز رشوه در موارد احقاق حق و دفع ظلم ۲. وجود دو روایت در این زمینه ۳. ادله جواز از چند جهت قابل نقداند. http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۰۹۸).mp3
14.02M
✳️ (جلسه ۱۰۹۸) مباحث این جلسه: بررسی روایات باب هشتم از ابواب آداب القضاء از کتاب شریف وسائل الشیعه در باره حرمت رشوه http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر 55.mp3
12.85M
✳️ (جلسه ۵۵) مباحث این جلسه: ادامه بررسی آیه «ان الذین کفروا سواء علیهم أانذرتهم ام لم تنذرهم ...» http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ راه اندازی بخش پرونده های ویژه در سایت موسسه معارف وحی و خرد به لطف الهی و با همت مدیر پشتیانی موسسه معارف وحی و خرد فاضل محترم آقای محمد مهدی نصیری بخش «پرونده های ویژه» در سایت موسسه به آدرس: «www.maref.ir» راه اندازی شده است. در این بخش درس گفتارهای استاد علی نصیری در زمینه نقد شبهات دینی و پاسخ به پرسش ها و ... انعکاس می یابد. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ برگزاری حضوری دروس استاد نصیری همان گونه که قبلا اعلام شد، ان شاء الله تعالی فردا دروس استاد به صورت حضوری در موسسه معارف وحی و خرد برگزار خواهد شد. ۱. ساعت نه تا ده صبح؛ خارج تفسیر (جلسه ۸۵) بررسی آیه شریفه «و بشر الذین امنوا و عملوا الصالحات ... » (آیه ۲۵ سوره مبارکه بقره) تا سال ۱۳۸۸ تعداد ۸۴ جلسه تفسیری برگزار شد که درس گفتارهای آن به ترتیب در کانال در حال بارگزاری است. ۲. ساعت ده تا یازده و نیم صبح؛ خارج حدیث؛ (جلسه ۷۴) از آغاز جلد دوم کافی شریف (روایات اخلاقی) پیش از این در سال های گذشته در دارالشفاء و در مدرسه مرحوم آیت الله گلپایگانی ۷۳ جلسه شرح و تفسیر روایات برگزار شد که درس گفتارهای آن به ترتیب در کانال در حال بارگزاری است. آدرس: بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶ http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج حدیث 19.mp3
16.11M
✳️ (جلسه 19) مباحث این جلسه: 1. سریان شعور در اجزاء هستی 2. ضرورت حمل روایات بر ظواهر آنها 3. تفاوت مراتب وجودی عقل 4. چرایی برتری عقل بر تمام آفریده ها 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
✳️ تعریف علم اخلاق و برآیندهای آن به لطف و مرحمت الهی دیروز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه 1400 نخستین جلسه از سلسله مباحث «فقه الحدیث اخلاقی» برای دوستان فاضل سطح چهارم مرکز تخصصی حدیث در موسسه معارف وحی و خرد تشکیل و مباحثی ارایه شد. صوت جلسات ان شاء الله تعالی در آینده در کانال استاد بارگذاری خواهد شد. بخشی از مباحثی ارایه شده به شرح ذیل است: از نگاه متون دینی؛ سلامت اخلاقی و معنوی مفهومی تشکیکی و ذو مراتب است که بر سه رکن اساسی: سلامت فکری، سلامت قلبی و سلامت رفتاری مبتنی بوده و دو ساحت بنیادین: جهان باطن و جهان ظاهر را در بر می گیرد. جهان باطن سه عرصه: جبروت، لاهوت و ملکوت و جهان ظاهر چهار عرصه: فرد، خانواده، جامعه و جهان را شامل می شود. بر این اساس؛ فرد، خانواده، جامعه و جهانی دارای سلامت معنوی اند که در عرصه فکر؛ غیب باور، خداباور، راهنما باور و آخرت باور باشند؛ در عرصه قلب تجلی بخش صفات زیبا و ستودنی قلبی؛ همچون عشق، صفا، صداقت و محبت باشند و در عرصه رفتار در تعامل با عوالم باطن؛ همچون خداوند به وظایف و مسئولیت های دینی پایبند و در تعامل با عوالم ظاهر؛ یعنی خود، اجتماع انسانی و در تعامل با محیط زیست به وظایف دینی، اخلاقی و انسانی پایبند بوده و از رذایل و پلشتی ها دوری گزینند. از سویی دیگر، با درنگریستن در تعاریفی که از علم اخلاق ارایه شده و با توجه به برخی از کاستی های آن، به نظر می رسد که تعریف ذیل تعریفی جامع از این علم است: «علم اخلاق علمی است که با تکیه به عقل، فطرت و وحی صفات نفسانی و رفتارهای خوب و بد را معرفی می کند و راه های تحصیل صفات و رفتارهای خوب و دوری از صفات و رفتارهای بد و ناشایست را نشان می دهد و به بررسی پرسش ها و چالش ها در حوزه گزاره های اخلاقی می پردازد.» از تعریف پیشگفته اصطلاحی علم اخلاق سه نکته قابل استفاده است که عبارتند از: 1. ساحت های سه گانه علم اخلاق؛ از آن چه در تعریف علم اخلاق آمد، می توان سه ساحت ذیل را برای آن برشمرد: یک: تعلیم فضائل و رذائل اخلاقی؛ به این معنا که یکی از وظایف اساسی علم اخلاق این است که به انسانها بیاموزد که صفات و رفتارهای شایسته و ناشایست کدام است. به عنوان نمونه اثبات آن که به مسجد دادن چراغی که برای خانه رواست، گاه بسیار پسندیده است و تواضع در برابر گران جانان نشانه مذلت است، از مسئولیت های علم اخلاق است. دو: تعلیم چگونگی آراستن نفس به فضائل اخلاقی؛ علم اخلاق در کنار معرفی فضائل و رذائل اخلاقی، چگونگی اتصاف به فضائل و اجتناب از رذایل را نیز می شناساند. به عنوان مثال افزون بر آن که در علم اخلاق بر نکوهیده بودن دو صفت حسادت و جُبن تاکید می شود، از رهگذر دنبال کردن رفتارهای ضدّ آنها، راه های معالجه نفس از این دو رذیلت نیز مورد توجه قرار می گیرد. سه: بررسی پرسش ها و چالش های اخلاقی؛ بخشی از مباحثی که در علم اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد، ناظر به پاسخ به پرسش ها و چالش ها در زمینه اخلاق است. پرسش هایی از این دست که معیار خوبی و بدی گزاره های اخلاقی چیست و چه کسی حق داوری در این باره دارد و آیا گزاره های اخلاقی نسبی اند یا مطلق. به این بخش از مباحث اخلاقی «فلسفه اخلاق» یا «اخلاق تحلیلی» یا «فرا اخلاق» می گویند. 2. منابع سه گانه گزاره های اخلاقی؛ بر اساس آن چه در تعریف علم اخلاق آمده است، برای گزاره های اخلاقی سه منبع می توان برشمرد که عبارتند از: 1. عقل؛ 2. فطرت؛ 3. وحی. آن چه که به عنوان «حُسن و قُبح عقلی» به عدلیه نسبت داده می شود، در حقیقت بیانگر آن است که عقل می تواند به عنوان خاستگاه گزاره های اخلاقی نقش آفرینی کند. نیز در تمام مواردی که حُسن فضائل و قُبح رذائل منبطق با فطرت و سرشت انسان قلمداد می گردد، حکایت از آن دارد که فطرت پاک آدمی می تواند خوبی ها و بدی ها را بشناسد. افزون بر عقل و فطرت، وحی استوارترین منبعی است که در معرفی خوبی ها و بدی ها و چگونی اتصاف به فضائل و اجتناب از رذائل، برترین رهمنون ها را ارایه می کند و می تواند پاسخ های درخوری به پرسش ها و چالش ها در حوزه اخلاق ارایه نماید. 3. تقسیم ساحت نفس به دو حوزه صفات و رفتارها؛ بر اساس تعریف پیشگفته از علم اخلاق ساحت نفس را می توان به دو بخش تقسیم کرد که عبارتند از: 1. صفات نفسانی؛ 2. رفتار ها. صفات به سجیّه های راسخ در نفس همچون سخاوت و بخل ناظر است و رفتارها در حقیقت برونداد صفات درونی است. بر این اساس، اگر کسی در ساحت صفات سخیّ و بخشنده باشد، بخشندگی در رفتار او به راحتی مشهود می شود و در برابر، اگر کسی در ساحت صفات نفسانی انسان بخیلی باشد، در جای جای رفتار او بخل و خسّت خودنمایی می کند. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani