eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
957 عکس
337 ویدیو
139 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تقدیر و تشکر بابت ارسال پیام های تسلیت عرض سلام، ارادت و تشکر خدمت همه عزیزانی که از طریق گروه معارف وحی و خرد یا به صورت خصوصی پیام تسلیت ارسال فرمودند. از این که مجال نام بردن همه عزیزان نیست، اعتذار می طلبم. بسیار محبت فرمودید. خداوند گذشتگان شما را مستغرق دریای رحمت خود فرماید. 🔹 از میان پیام های متعدد دوستان و عزیزان پیام ذیل نظر این ناچیز را جلب کرد: 💕با سلام و عرض ادب با نوای دلنشین و سنتی مرحوم عموی عزیزتان منقلب شده و اشک ریختم، خدایش غریق رحمت نماید و با محمد و آل محمد محشورشان فرماید. تسلیت عرض می کنم طول عمر حضرتعالی و خانواده محترم را با توفیقات روزافزون در نشر معارف خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام آرزومندم. قربانتان ... درود و سپاس http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم! 🔹 زیارت سالار شهیدان (ع) 🔹 زیارت حضرت حجت (ع) 🔹 دعای پر نور کمیل 🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها 🔹 طلب بخشش برای گذشتگان 🔹 تلاوت سوره مبارکه یس 🔸 حضرت امیر (ع) فرمود: «اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ‏ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة» http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ مناجات شعبانیه را در ماه شعبان المعظم بسیار مغتنم بدانیم! خدا می داند که به استناد دانش اندک خود دعایی در عین کوتاهی در حد و قواره مناجات شعبانیه نمی شناسم! بالاترین و ژرف ترین معارف الهیه در این مناجات بازتاب یافته است. کاش مثل دعای افتتاح که پخش آن در هر شب ماه مبارک رمضان در رسانه ملی سنت شده است، خواندن مناجات شعبانیه در شب های ماه شعبان المعظم هم سنت می شد! متاسفانه به خاطر کثرت کارهای جاری تا کنون توفیق شرح این دعا به اندازه فهم قاصر و فاتر فراهم نشد. فقره آغازین این مناجات را از نظر می گذرانیم: اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی وَ لا یَخْفَى عَلَیْکَ أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی. http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
بسم الله الرحمن الرحيم سلام استاد عزیز پیشنهاد مطالعه ترجمه قرآن برای هر دانشجو یک جزء و با یک موضوع واحد برای همه به عنوان کار عملی را تایید می فرمایید؟ مخاطبین: دانشجویان مقطع کارشناسی، مخلوطی از همه رشته ها دو کلاس خواهران و برادران چه موضوعی پیشنهاد حضرتعالی است؟ از محبت شما سپاسگزارم جزاکم الله تعالی خیرا 🔹 پاسخ در فایل صوتی پیوست: 👇👇👇
✳️ مناجات شعبانیه (بخش دوم) إِلَهِی أَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِکَ إِلَهِی إِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ فَقُلْتَ [فَفَعَلْتَ‏] مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ إِلَهِی إِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أَوْلَى مِنْکَ بِذَلِکَ وَ إِنْ کَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِی وَ لَمْ یُدْنِنِی [یَدْنُ‏] مِنْکَ عَمَلِی فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَیْکَ وَسِیلَتِی إِلَهِی قَدْ جُرْتُ عَلَى نَفْسِی فِی النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَیْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا إِلَهِی لَمْ یَزَلْ بِرُّکَ عَلَیَّ أَیَّامَ حَیَاتِی فَلا تَقْطَعْ بِرَّکَ عَنِّی فِی مَمَاتِی إِلَهِی کَیْفَ آیَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَمَاتِی وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی [تُولِنِی‏] اِلّا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی. http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه 82.mp3
16.46M
✳️ (جلسه ۸۲) مباحث این جلسه: تفسیر آیه شریفه: «الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره، 22) 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ آیا غیر شیعه اهل جهنم خواهند بود؟ خدمت استاد ارجمند آیت الله دکتر نصیری سلام علیکم ورحمت الله چندی قبل کلیپی از آقای احمدی شاهرودی در کانال حضرتعالی گذاشته شد که در آن ایشان ادعا کردند که غیر شیعه اهل جهنم خواهند بود. شما در نقد آن فرمودید که غیر شیعه اگر اهل عناد و دشمنی با اهل بیت (ع) نباشند یا مستضعف باشند اهل نجات خواهند بود. به نظر می رسد که ایمان در لسان متون دینی از نوع عام مجموعی است نه عام استغراقی و معنای آن این است که با کم گذاشتن حتی یک نفر از مجموعه، حکم تحقق پیدا نمی کند و سایر افراد هم کأن لم یکن می شود لذا نمیتوان تعبیر به نقصان کرد بلکه با اعتقاد نداشتن به حتی یک امام، تمام اعتقادات به توحید و رسالت و سایر امامان، بی ثمر می شود. بر این اساس، کسی که حتی یک امام ما را نپذیرد با کسی که کلا و از اساس توحید را نپذیرفته، مساوی است و کافر کلامی محسوب می شود و استحقاق نجات را ندارد. تشکر از وقتی که برای پاسخ می گذارید. 🔹 پاسخ علیکم السلام همان گونه که فرمودید در عام مجموعی، مجموع افراد آن به یک باره موضوع حکم قرار می‌گیرد؛ یعنی حکم بر همه افراد به صورت مجموع و با هم بار می‌شود؛ به بیان دیگر، مجموع بما هو مجموع در حکم یک مجموعه واحد می‌باشد که امتثال آنها با هم و در یک زمان، مطلوب مولا است،. اصولیان برای عام مجموعی ایمان به مجموع ائمه را مثال می زنند و می گویند: مانند این که گفته شود به همه امامان معصوم ( ع ) ایمان بیاور، زیرا اگر کسی به یازده امام ایمان آورد اما امام دوازدهم را به امامت قبول نداشته باشد همانند کسی است که منکر امامت همه ائمه ( ع ) شده است. ولی عام استغراقی در جایی است نسبت به هر فردی حکم مستقلی وجود دارد و هر حکمی‌ نیز یک موافقت و یک مخالفت دارد. به رغم اذعان به چنین تفاوتی میان عام مجموعی و عام استغراقی، بازکاوی روایات اهل بیت (ع) نشان می دهد که دعوت به ایمان به امامت اهل بیت (ع) و بلکه دعوت به دین و دین داری لزوماً برای همه مخاطبان حتی کسانی که اهل عناد و لجاجت نیستند، از نوع عام مجموعی نیست؛ یعنی چنان نیست که اگر یک جزو از ایمان کاهش پیدا کند، همه اجزای دیگر بر باد و کان لم یکن باشد. البته همان گونه که در فایل صوتی اشاره کردم این امر ناظر به دو دسته از افراد است: یک؛ کسانی که اهل عناد و نصب نسبت به حق و یا اهل بیت (ع) نیستند. دو؛ دارای استضعاف باشند؛ یعنی با فرض عدم تقصیر دین یا مذهب حق به گوش آنان نرسیده باشد. بر این اساس اعلام کردم که اهل سنت می توانند اهل نجات باشند؛ هر چند نجات آنان همسو و هم سطح با پیروان اهل بیت (ع) نخواهد بود. برای آن که مدعا اثبات شود نمونه هایی از روایات را ارایه می کنیم: یک؛ «عَنْ ضُرَیْسٍ الْکُنَاسِیِّ ... قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ فَمَا حَالُ الْمُوَحِّدِینَ الْمُقِرِّینَ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ (ص) مِنَ الْمُسْلِمِینَ الْمُذْنِبِینَ الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَ لَیْسَ لَهُمْ إِمَامٌ وَ لَا یَعْرِفُونَ وَلَایَتَکُمْ فَقَالَ أَمَّا هَؤُلَاءِ فَإِنَّهُمْ فِی حُفْرَتِهِمْ لَا یَخْرُجُونَ مِنْهَا فَمَنْ کَانَ مِنْهُمْ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ وَ لَمْ یُظْهِرْ مِنْهُ عَدَاوَةً فَإِنَّهُ یُخَدُّ لَهُ خَدٌّ إِلَى الْجَنَّةِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَغْرِبِ فَیَدْخُلُ عَلَیْهِ مِنْهَا الرُّوحُ فِی حُفْرَتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَیَلْقَى اللَّهَ فَیُحَاسِبُهُ بِحَسَنَاتِهِ وَ سَیِّئَاتِهِ فَإِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِمَّا إِلَى النَّارِ فَهَؤُلَاءِ مَوْقُوفُونَ لِأَمْرِ اللَّهِ قَالَ وَ کَذَلِکَ یَفْعَلُ اللَّهُ بِالْمُسْتَضْعَفِینَ وَ الْبُلْهِ وَ الْأَطْفَالِ وَ أَوْلَادِ الْمُسْلِمِینَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ فَأَمَّا النُّصَّابُ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ فَإِنَّهُمْ یُخَدُّ لَهُمْ خَدٌّ إِلَى النَّارِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَشْرِقِ فَیَدْخُلُ عَلَیْهِمْ مِنْهَا اللَّهَبُ وَ الشَّرَرُ وَ الدُّخَانُ وَ فَوْرَةُ الْحَمِیمِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ ثُمَّ مَصِیرُهُمْ إِلَى الْحَمِیمِ ثُمَّ فِی النَّارِ یُسْجَرُونَ ثُمَّ قِیلَ لَهُمْ أَیْنَمَا کُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَیْنَ إِمَامُکُمُ الَّذِی اتَّخَذْتُمُوهُ دُونَ الْإِمَامِ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً. » ( الکافی ج : 3 ص : 247). محل شاهد فقره «َمَنْ کَانَ مِنْهُمْ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ وَ لَمْ یُظْهِرْ مِنْهُ عَدَاوَةً فَإِنَّهُ یُخَدُّ لَهُ خَدٌّ إِلَى الْجَنَّةِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَغْرِبِ» است. 👇👇👇
دو؛ «مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ الزُّرَقِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ (ع) قَالَ إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ النَّبِیُّونَ وَ الصِّدِّیقُونَ وَ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ الشُّهَدَاءُ وَ الصَّالِحُونَ وَ خَمْسَةُ أَبْوَابٍ یَدْخُلُ مِنْهُ شِیعَتُنَا وَ مُحِبُّونَا وَ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ سَائِرُ الْمُسْلِمِینَ مِمَّنْ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یَکُنْ فِی قَلْبِهِ مِقْدَارُ ذَرَّةٍ مِنْ بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ.» (بحار الأنوار، ج 69، ص 159) محل شاهد فقره «وَ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ سَائِرُ الْمُسْلِمِینَ مِمَّنْ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یَکُنْ فِی قَلْبِهِ مِقْدَارُ ذَرَّةٍ مِنْ بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ» است. سه؛ «عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا جَالِسٌ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها یَجْرِی لِهَؤُلَاءِ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ مِنْهُمْ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِنَّمَا هَذِهِ لِلْمُؤْمِنِینَ خَاصَّةً قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ أَ رَأَیْتَ مَنْ صَامَ وَ صَلَّى وَ اجْتَنَبَ الْمَحَارِمَ وَ حَسُنَ وَرَعُهُ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ وَ لَا یَنْصِبُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ أُولَئِکَ الْجَنَّة. » (بحار الأنوار ج 69، ص 163) محل شاهد فقره «قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ أَ رَأَیْتَ مَنْ صَامَ وَ صَلَّى وَ اجْتَنَبَ الْمَحَارِمَ وَ حَسُنَ وَرَعُهُ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ وَ لَا یَنْصِبُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ أُولَئِکَ الْجَنَّة» است. چهار؛ «عَنْ أَبِی خَدِیجَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا فَقَالَ لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً إِلَى النَّصْبِ فَیَنْصِبُونَ وَ لَا یَهْتَدُونَ سَبِیلَ أَهْلِ الْحَقِّ فَیَدْخُلُونَ فِیهِ وَ هَؤُلَاءِ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِأَعْمَالٍ حَسَنَةٍ وَ بِاجْتِنَابِ الْمَحَارِمِ الَّتِی نَهَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهَا وَ لَا یَنَالُونَ مَنَازِلَ الْأَبْرَار» (بحار الأنوار، ج 69، ص 160). پنج؛ «عَنْ أَبِی الصَّبَّاحِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) أَنَّهُ قَالَ فِی الْمُسْتَضْعَفِینَ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً فَیَدْخُلُوا فِی الْکُفْرِ وَ لا یَهْتَدُونَ فَیَدْخُلُوا فِی الْإِیمَانِ فَلَیْسَ هُمْ مِنَ الْکُفْرِ وَ الْإِیمَانِ فِی شَیْ ء.» (بحار الأنوار، ج 69 ، ص162) شش؛ «عَنْ عَبْدِ الْغَفَّارِ الْجَازِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ إِنَّ الْمُسْتَضْعَفِینَ ضُرُوبٌ یُخَالِفُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ نَاصِباً فَهُوَ مُسْتَضْعَفٌ» (بحار الأنوار، ج 69، ص 159) از این روایات چهار نکته اساسی قابل استفاده است: یک؛ طبق روایت اول چنان نیست که هر یک از مسلمانان که از ولایت اهل بیت (ع) برخوردار نیست، اهل جهنم باشد، بلکه اگر در دل او بغض و عداوت اهل بیت نباشد جزو «مرجون لامر الله» خواهند بود که چه بسا خداوند آنان را به خاطر اعمال صالحشان در بهشت جای دهد. این امر در سایر روایات از حالت تعلیق خارج شده و به صراحت اعلام شده که این دسته از مسلمانان اهل بهشت خواهند شد. دو؛ همه کسانی که توفیق شناخت حق و ولایت اهل بیت (ع) را پیدا نکرده باشند با فرض آن که در این عرصه دچار کوتاهی نشده باشند، جزو موارد استضعاف به شمار می روند. سه؛ شرط ورود مخالفان اهل بیت (ع) به بهشت در فرجام کار، برخوردری آنان از اعمال صالح است. چهار؛ با فرض شمول رحمت الهی نسبت به آنان و ورود آنان به بهشت در فرجام کار، اولاً چنان نخواهد بود که تکلیف آنان از آغاز شفاف و روشن باشد، بلکه باید مدتی در حالت تعلیق و بلاتکلیفی بمانند. ثانیاً به هر ترتیب مقام و منزلت آنان بسان شیعیان نخواهد بود. فقره «وَ لَا یَنَالُونَ مَنَازِلَ الْأَبْرَار» موکد این نکته است. صبح صادق شنبه بیست و یکم اسفند ماه 1400 موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ کاربرد تعابیر تند و زننده زیبنده عالمان حوزه نیست! 🔹 کلیپ کامل تر سخنرانی عالم بزرگواری که غیر شیعه را اهل جهنم دانست، گوش کردم. ایشان را نمی شناسم و از این جهت داوری جامعی نسبت به ایشان ندارم. همان گونه که پیش از این در پاسخ صوتی و نیز امروز در متن ارسالی آمده است، مدعای همراه با اصرار و پافشاری غیر دقیق ایشان نسبت به جهنمی بودن پیروان همه مذاهب اسلامی غیر شیعه مردود است. 🔹 البته در باره نواصب و معاندان اهل بیت (ع) و کسانی که به رغم آگاهی از حقانیت باور شیعه هم چنان در صف مخالفان اهل بیت (ع) باقی می مانند، حق با ایشان است و در جهنمی بودن آنان تردیدی نیست. همان گونه که در روایات به صراحت بر مدعای مورد نظر ما تاکید شده است. 🔹 متاسفانه چنین نگاه تند و غیر دقیق و مخالف رحمت گسترده و بی منتهای الهی در اندیشه برخی از اخباریان البته با بیانی دیگر نیز بازتاب یافته است؛ چنان که محدث بحرانی بر کفر اهل سنت و بالتبع نجاست آنان و نه لزوما اهل جهنم بودن آنان تاکید دارد! به رغم همه احترامی که به جایگاه بلند علمی محدث بحرانی قائل هستم. 🔹 گذشته از نقد علمی، ادبیات بکار رفته در سخنرانی این بزرگوار و تکرار کلمه «غلط می کند؛ غلط می کنند و ...» که متاسفانه گاه در تعابیر برخی دیگر از حوزویان و خطیبان محترم در نقد مخالفان دیده می شود، بدور از روش همراه با ادب، پیراسته سخنی و تکریم اهل بیت (ع) حتی با زنادقه و ملاحده است که بارها در سیره عملی و قولی آنان بازتاب یافته است. 🔹 از آن تاسف بارتر انعکاس گسترده این دست از سخنان تند و زننده در فضای مجازی به عنوان شاهدی بر ادبیات و منش تند و کوبنده عالمان حوزه و منش همراه با دگم و تحقیر مخاطبان و عموم مردم از سوی آنان است! 🔹 حال که حوزه و روحانیت به صورت گسترده و در همه جا و بویژه در فضای مجازی مورد هجمه و هجوم مستمر بدخواهان است، آیا شایسته نیست بیش از هر زمان دیگر اندیشه و منش ما با اندیشه و منش اهل بیت (ع) نزدیک و نزدیک تر شود و ضمن رعایت جوانب علمی هر بحث و مدعا، از هر گونه تعابیر تند، زننده، سب و دشنام و ... نسبت به مخالفان اندیشه خود اجتناب داشته باشیم؟! خداوند اندیشه و منش ما را بیش از هر زمان دیگر زیبا و زیباتر سازد و ما را در مسیر رضایت خود رهنمون فرماید! بمنه و کرمه http://eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ گفتار آقای انوشه در ضرورت بازگشت به قرآن بسیار شنیدنی است‌. http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۱۳۰).mp3
22.58M
✳️ (جلسه ۱۱۳۰) (آخرین جلسه سال ۱۴۰۰) مباحث این جلسه: بررسی آخرین روایات باب «بَابُ الْحُكْمِ بِالْقُرْعَةِ فِي الْقَضَايَا الْمُشْكِلَةِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ مَوَاقِعِهَا وَ كَيْفِيَّتِهَا» 🔹 با توجه به این که این جلسه آخرین جلسه خارج فقه سال 1400 و بلکه قرن 14 است و از این جهت بیش از یک ساعت به طول انجامید، تذکراتی در باره دشواری های تدریس در فضای مجازی ارایه شد. 🔹 ضمناً بر ضرورت اهتمام حوزه به قرآن و عترت و کم بهره بودن روش رایج فقه و اصول حوزه از این دو منبع نورانی تاکید شد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
‏عکس از sadra alavi
✳️ مناجات شعبانیه (بخش سوم) إِلَهِی تَوَلَّ مِنْ أَمْرِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَى [إِلَهِی قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَیَ‏] إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ فَلا تَفْضَحْنِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ إِلَهِی جُودُکَ بَسَطَ أَمَلِی وَ عَفْوُکَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِی إِلَهِی فَسُرَّنِی بِلِقَائِکَ یَوْمَ تَقْضِی فِیهِ بَیْنَ عِبَادِکَ إِلَهِی اعْتِذَارِی إِلَیْکَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ یَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرِی یَا أَکْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ الْمُسِیئُونَ. http://eitaa.com/alinasirigilani
⛔️عربستان سعودی ۸۱ نفر را به اتهام داشتن «عقاید انحرافی» اعدام کرد 🔹عربستان سعودی هفت تبعه یمنی و یک سوری را به همراه ۷۳ شهروند خود به اتهام «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» اعدام کرد.
✳️ بر مظلومیت شیعیان حجاز باید خون گریست! بیش از دو سده است که شاهان سعودی با شکم های انباشته و به تعبیر حضرت امیر (ع) با گلوهای گشاده با تسلط بر سرزمین وحی و کشور ثروتمند حجاز نه تنها بر سرنوشت ملت حجاز بلکه تا حدودی بر سرنوشت بسیاری از کشورهای مسلمان تاثیر سوء فراوان گذاشته و می گذارند. آنان افزون بر ترویج تفکر خشک و بی منطق وهابیت و مقابله با تفکر شیعه، با تمام مظاهر مردم سالاری به دشمنی می پردازند و از همه بدتر آن که به تعبیر اهانت بار ترامپ همچون گاو شیرده ثروت انبوه مسلمانان را به ثمن بخس به حکومت های چپاولگر می بخشند! ریختن خون شهروندان با کمترین اتهام که یک نمونه تلخ و جانسوز آن چند روز قبل اتفاق افتاد، از جمله صفحات تاریک کتاب جرم و جنایت آل سعود است. تلخ بارتر سکوت و بلکه همراهی دول مدعی حقوق بشر از چنین حکومت سراسر ظلم و پلشتی است. پیداست که به عوامل ظاهری نمی توان امید بست. نه از درون حجاز می توان به جوش و خروشی امید بست و نه می توان با حمله نظامی پرونده این حکومت را برای همیشه بست. تنها دست کارآمد و پرتوانی که می توان به آن دل خوش بود، دست قدرت و انتقام الهی است. به چشم نمی آید، اما وقتی اراده کند دیگر تمام قدرت ها در برابرش هیچ و پوچ است! و عنت الوجوه للحی القیوم در همین چند دهه گذشته کسی باور نمی کرد که حکومت پهلوی یا دیکتاتوری صدام خبیث به نابودی منتهی شود. اما شد آن چه که باید بشود! وظیفه ما در عرصه جهان روشنگری و فریاد و در عرصه ماورای جهان الحاح و اصرار در محضر الهی برای ظهور حضرت حجت (ع) و بسته شدن همه دفترهای ظلم و ستم است. به امید آن روز تابناک! علی نصیری گیلانی صبح صادق دوشنبه داخل ماشین در مسیر مسافرت به مضجع شریف ثامن الحجج (ع) بیست و سوم اسفند ماه ۱۴۰۰ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ در مضجع شریف و نورانی ثامن الحجج (ع) نائب الزیاره و دعاگوی دوستان همراه هستیم. خداوند همه ما را مشمول دعوات زاکیه اهل بیت قرار دهد و فرجامی نیک برای ما مقرر فرماید! بمنه و کرمه http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ چند نکته در پایان سال و بلکه قرن چهاردهم روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ را می گذرانیم که تفاوت اساسی با روزهای پایانی سال های قبل دارد و آن این که یک قرن را پشت سر گذاشته و وارد قرن جدید می شویم. 🔹 از نکات درس آموز این است که حسب ظاهر و با توجه به کوتاهی عمرها تقریبا همه کسانی که یک یا دو دهه از عمر خود را گذرانده اند، چندان طول عمر نخواهند داشت تا گذار قرن پانزدهم و حلول قرن شانزدهم هجری شمسی یا حتی هجری قمری را دریابند! 🔹 روزهای پایانی امسال که عموما به غفلت گذرانده می شود، از دو جهت توجه و تفطن کامل را می طلبد: یک؛ با ماه شعبان المعظم همراه است که کسب امادگی کامل برای درک ضیافت الهی و درک شب های قدر را فرا می خواند. دو؛ با ولادت با سعادت حضرت حجت (ع) همراه است که خود پیام آور ضرورت توجه تام به ساحت ایشان و انجام وظایف منتظران در شرایط حساس کنونی است. 🔹 شرایط ویژه کرونا و محدودیت ها و محرومیت های آن گر چه کاهش یافته، اما هم چنان سایه نامبارک آن بر سر همه مستدام است! باید هم چنان برای آن برنامه ریزی داشت. 🔹 صدای پای گذار عمر بسی شنیدنی است. مخاطب این سخن عموما کسانی هستند که در دهه سوم یا چهارم عمر بسر می برند. این‌ که گفته می شود هر کس می خواهد به جایی برسد این دو دهه را خوب دریابد، سخن به حقی است. پیش از آن که زمان از کف برود خود را دریابید! صبح صادق سه شنبه بیست و چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ مشهد الرضا (ع) http://eitaa.com/alinasirigilani
بسم الله الرحمن الرحیم الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون دقایقی قبل ( ١۵/۴٠ ) امروز و بعد از روزها تلاش تیم پزشکی، قلب تپنده عالمی وارسته و مردمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف) از حرکت باز ایستاد و روح بلند و سر شار از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
✳️ آیت الله علوی گرگانی مرجعی متواضع و مردمی از میان ما رخت بربست! انا لله و انا الیه راجعون أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا وَاللَّهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (رعد، 41) 🔹 پس از گذشت کمتر از دو ماه از ارتحال مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی؛ فقیهی نیک مرام و خیر اندیش؛ مرحوم آیت الله علوی گرگانی چشم از این خاکدان فروبست و به خیل فقیهان درگذشته شیعه پیوست. آن چه بیش از هر چیز دیگر در کنار فضل، دفاع از ولایت اهل بیت (ع) و همراهی با نظام اسلامی در زندگی آن فقیه الهی پیوسته چشم نوازی داشت، تواضع، ساده زیستی، ساده منشی و در یک کلمه خاکی بودن و پاک وشی ایشان بود. 🔹 گویا فرمایش پیامبر اکرم (ص) که فرموده بود: «خمس لا أدعهن حتى الممات الاكل على الحضيض مع العبيد ، وركوبي الحمار مؤكفا وحلب العنز بيدي ، ولبس الصوف ، والتسليم على الصبيان لتكون سنة من بعدي؛ پنج چيزند كه تا مردن آن‌ها را وانگذارم، غذا خوردن روى زمين با بنده‌ها و سوار شدن بر الاغ پالانشده و دوشيدن بز با دست خودم و پوشيدن لباس پشمين و سلام كردن بر كودكان تا اين كارها پس از من روش عموم باشد.» در تار پود اندیشه و منش ایشان سریان یافته بود. همان منشی که در ادبیات حکیمانه بارها مورد تاکید قرار گرفت؛ نمونه آن از زبان حکیم نظامی گنجوی: شمع شو شمع که خود را سوزی تا به آن بزم کسان افروزی ابر شو تا که چو باران ریزی بر گل و خس همه یکسان ریزی باش چون بحر ز آلایش پاک ببر آلایش از آلایشناک همچو دیده به سوی خویش مبین خویش را از دگران بیش مبین 🔹 باری، فقیهی دیگر با منشی تابناک و سلوکی بی آلایشناک از میان ما رخت بربست و فقیهان کنونی دیگر چشم انتظار رخت بربستن از این خاکدان اند: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» (احزاب، 23) به این عبارت در پیام آیت الله سبحانی در پی ارتحال آیت الله صافی در نگرید: «اینجانب، خود را نسبت به این مصیبت دور نمی‌بینم ...» 🔹 فقیهان و مراجعی که در چند دهه اخیر از میان ما رفتند، دست پروردگان بقیه سلف صالح حوزه و پایه گذاران معرفت و معنویت؛ همچون حاج شیخ عبد الکریم حائری و آیت الله بروجردی طباطبایی بودند که به رغم فشارها و محرومیت ها در دو دوره پهلوی اول و دوم، با اندیشه و منش نورانی خود حوزه ها را روشنایی بخشیدند و با تمام توان و توشه خود چراغ پر فروغ فقاهت شیعه را فروزان نگاه داشتند. این فقیهان هر یک سرمایه های تکرار ناپذیر حوزه بوده و هستند که از نسل آنان چند فقیه و مرجع آن هم عموماً با کهولت سن و با گذار از دهه نهم حیات در میان ما حضور دارند. 🔹 باید پرسید آیا حوزه به رغم گذار دهه چهارم از انقلاب اسلامی و با بهره مندی از بسیاری از امکانات عصر نوین و ادعای اداره علمی و معنوی جهان در دوران پر آفت و آسیب کنونی، می تواند فقیهانی از نسل آیات عظامِ در گذشته؛ همچون مرعشی نجفی، امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، میرزا جواد تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت فومنی و دو فقیه به تازگی درگذشته؛ یعنی صافی گلپایگانی و علوی گرگانی (رحمت و رضوان الهی بر آنان باد!) تحویل جامعه دهد؟! 🔹 می توان به پیام نوید بخش خداوند «مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106) دلخوش بود که در آن بر سنت جایگزینی عالمی همگن به جای عالمی پیشین یا عالمی برتر تاکید شده است یا می توان عصر ما را مصداق فرمایش امام صادق (ع): « إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ الْفَقِيه ثُلِمَ فِي الإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ» (کافی، باب فقد العلماء) دانست که به استناد آن با گذار عالمی دین شناس سنگر او خالی خواهد ماند. 🔹 به هر روی بر اساس دو قانون الهی: «وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ» (آل عمران، 140)، «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ» (آل عمران، 185) گریزی از آن نیست که هر از چند گاه خبر کوچیدن سرمایه ای عظیم از حوزه شیعه به گوش ما برسد، اما آن چه مهم است تلاش بی وقفه برای جایگزینی شایسته برای سنگربانان علم و معنویت در حوزه های علمیه است. 🔹 خداوند مهر گستر مرحوم آیت الله علوی گرگانی را با انبیاء و اوصیای الهی محشور فرماید و حوزه علمیه شیعه را پیوسته از مهر و ملاطفت ولی عصر (ع) بهره مند سازد! بمنه و کرمه علی نصیری گیلانی صبح صادق پنجشنبه بیست و ششم اسفند 1400 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
‏عکس از sadra alavi
‏عکس از sadra alavi
✳️ امام عصر (ع) بقیه الله است. آیا قدر ایشان را می شناسیم؟ 🔹 هیچ پرسیده ایم چرا در دانشگاه های دنیا رشته باستان شناسی وجود دارد؟! چرا میلیاردها دلار و یورو صرف تربیت دانشجو و استاد این رشته می شود؟! هزاران باستان شناس در گوشه و کنار دنیا با صرف عمر و هزینه های گزاف به دنبال چه می گردند؟! 🔹 چرا این همه شور و شوق در دستیابی به آثار باستانی در میان ملل مختلف وجود دارد؟! چرا اشیاء باستانی به قیمت های بسیار گزاف در حراجی های بزرگ دنیا خرید و فروش می شوند؟! 🔹 چرا وجود موزه های تاریخی این همه مهم است و بخشی از درآمد کشورهایی همچون فرانسه از رهگذر همین موزه ها تامین می شود؟! 🔹 راستی چرا همه جهانیان در گوشه و کنار دنیا از افراد کهنسال پرس و جو می کنند و اگر کسی یافت شود که مثلا دویست سال داشته باشد، تمام چشم ها متوجه او می شود؟! و .... 🔹 پاسخ همه اینها در یک کلمه نهفته است: انسان محدود و محاصره شده در زمان و مکان بسی کنجکاو است و می خواهد بداند ریشه های تاریخی او چیست و چه سرنوشت و سرگذشتی دارد! ❇️ حال در برابر این همه کنجکاوی ها و دست و پازدن در تاریکی ها: 🔹 اگر به جهانیان اعلام کنیم که به جای اشیای بی جان و خاموش، کسی در میان ما است که خود قریب به هزار و سیصد سال عمر دارد و همه رخدادهای سیزده سده گذشته را شهود کرده است، چه حال و هوایی پیدا خواهند کرد؟! 🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ما است که نه تنها به اندازه عمر خود، بلکه از رخدادهای چند هزار سال گذشته پیش از خود نه تنها اطلاع دارد، بلکه می تواند دست ما را گرفته و در میان همه ملل گذشته بنشاند و بفرماید که خود بنگر که آنان که بودند و چه کردند، دیگر چه حس و حالی خواهند داشت؟! 🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ماست که همینک می تواند تمام افق های بیکرانه هستی را درنوردد و قادر است ما را بدون نیاز به سفینه های آن چنانی، به کرانه های بس دور دست با مقیاس میلیون ها سال نوری ببرد تا درنگریم در جهان پیرامون ما چه می گذرد، چه حال و وضعی خواهند داشت؟! 🔹 اگر به جهانیان بگوییم کسی در میان ما است که می تواند آینده را در هم فرو ریزد و پرده از هر آن چه تا پایان هستی رخ می دهد، کنار بزند، چه حال و هوایی خواهند داشت؟! 🔹 خواهند گفت: اینها همه افسوس و افسانه است!! 🔹 خواهیم گفت: نه حقیقتا راست است؛ مهدی موعود ما همان جان جهانیان و همان باقی و بقیه الهی و تنها بازمانده از صدر تا ساقه هستی، همان کسی است که همه امتیازها و گنج های گفته شده را در خود یک جا جمع دارد! آن چه خوبان همه دارند تو یک جا داری. 🔹 می پرسند: شگفتا پس کجاست؟ خواهیم گفت: هیچ حجابی در بین نیست، جز حجاب خودمان! تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز 🔹 می پرسند: پس عاشقان و دلباختگان شیدای او کجایند؟! جز شرمساری و اذعان به کوتاهی چه پاسخی در چنته داریم!! 🔹 راستی چرا این عشقی که حافظ از آن سخن گفت؛ عشقی که در سایه آن دل همدم جان نمی شود و جان از خدمت تن سرباز می زند، در وجود ما نسبت به جان جهانیان پدید نمی آید؟! دل به امید روی او همدم جان نمی‌شود جان به هوای کوی او خدمت تن نمی‌کند! 🔹 چرا با داشتن چنین سرمایه بی بدیل و جام و جم بی نظیر و برخورداری از گوهری برون از هر صدف کون و مکان، این همه این جا و آن جا سرگردانیم و از گمشدگان وادی حقیقت، کوی دوست را طلب می کنیم؟! سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد! گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا می کرد! اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر وارنا الطلعه الرشیده و الغره الحمیده و اکحل ناظرنا بنظره منا الیه و اجعلنا من اعوانه و انصاره و اشرکنا فی دعائه و بلغه منا تحیه و سلاما و زدنا بذلک یا رب اکراما http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دیدار مستمر با حضرت حجت (ع) فیضی است بی پایان ملاقات با حضرت حجت (ع) به دو صورت قابل تحقق است: در خواب یا در بیداری در بیداری یا با مکاشفه است یا به صورت طبیعی و فیزیکی ملاقات در عالم طبیعت یا همراه با عدم شناسایی امام است یا همراه با شناسایی ایشان. ملاقات با شناسایی یا به صورت اتفاقی است یا از پیش اعلام شده ملاقات از پیش اعلام شده یا مقطعی است یا مستمر. در ملاقات با حضرت سه شرط لازم است: سنخیت، ظرفیت و مصلحت ملاقات در هر مرتبه تابعی از میزان شایستگی های علمی، اخلاقی و معنوی فرد است و هر چه این شایستگی بیشتر و قوی تر باشد، امکان ملاقات بیشتر و قوی تر فراهم می گردد. ضعیف ترین نوع ملاقات در خواب است و قوی ترین در بیداری قوی ترین نوع در ملاقات در بیداری از نوع از پیش اعلام شده و مستمر است؛ شبیه آن چه که در باره مرحوم بحر العلوم گفته می شود. برخی مدعی اند که ملاقات افتخاری نیست؛ همان گونه که کافران و منافقان پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) را مستمرا ملاقات می کردند. این مدعا مردود است. در عصر غیبت دیدار حضرت حجت (ع) آن هم از نوع دیدار در بیداری و همراهی با شناسایی امام کبریت احمر است که جز برای اوتاد رخ نمی دهد؛ نظیر آن که ملاقات و شناسایی حضرت خضر جز برای موسی (ع) فراهم نشد. پیداست که بر اساس قاعده مصلحت و ظرفیت افراد بار یافته به محضر حضرت حجت (ع) نه اجازه بازگویی دارند و نه از شوقی در این جهت برای کسب شهرت و آوازه برخورداراند. خوشا به حال چنین شایستگانی! http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار کتاب «تعامل متقابل کتاب و سنت» به لطف الهی کتاب «تعامل متقابل کتاب و سنت» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف و خرد انتشار یافت. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: نگارنده در دهه هفتاد که در حوزه علمیه مشهد مقدس و در جوار مضجع شریف ثامن الحجج× به تحصیل، تدریس و تحقیق اشتغال داشت، توفیق یافت تا بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از تفسیر ارزشمند المیزان را مورد مطالعه و مداقه قرار دهد. در ضمنِ مطالعه تفطن یافت که علامه طباطبایی در ترسیم چگونگی تعامل روایات با قرآن، نگاه ویژه‌ای دارد که با نگاه متعارف و رایج چندان سازگاری ندارد. توسعه دامنه مطالعه در این زمینه در سال‏های بعد و آشنایی بیشتر با اندیشه‏های قرآنیون و نیز در پی آگاهی وسیع‌تر از دیدگاه اخباریان، زمینه شکل گیری ترسیم چهار دیدگاه در تعامل کتاب و سنت را فراهم آورد که نخستین بار حاصل ژرف اندیشی در این عرصه در مقاله‏ای در سال 1379 در فصلنامه علوم حدیث انتشار یافت. در سال 1382 در پی شکل گیری همکاری پژوهشی نگارنده با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تکمیل پژوهش در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و در پی آن کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» در سال 1386 توسط این پژوهشگاه انتشار یافت. این کتاب در برگیرنده نظریه‌ای نو در تبیین چگونگی ارتباط کتاب و سنت بوده و نگارنده در آن از نظریه «دو گانه محوری» و به عبارت دیگر از نظریه «دو گانه انگاری حجیت و منبعیت کتاب و سنت» دفاع کرده و کتاب بر اساس چنین پیشینه‏ای سامان یافت. گفتنی است که تا پیش از تدوین کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت»، هیچ تحقیقی مستقل در میان آثار شیعه به صورت کتاب، مقاله یا پایان نامه در باره ترسیم چگونگی تعامل کتاب و سنت انجام نگرفته بود؛ چنان که تبیین دقیق دیدگاه علامه طباطبایی در این باره، نخستین بار در این کتاب بازتاب یافت؛ زیرا کسانی که به معرفی تفسیر المیزان پرداختند، بدون امعان توجه به نظریه دقیق علامه طباطبایی مدعی شدند که تفسیر ایشان از نوع «تفسیر قرآن به قرآن» است، در حالی که باید توجه داشت چنین روشی در تفسیر از دوران پیامبر اکرم| مورد توجه بوده و لزوماً روشی نوین و بدیع تلقی نمی‏گردد. آن چه وجه تمایز تفسیر المیزان با تفاسیر در این زمینه دیگر تلقی می‌گردد، تاکید ایشان بر انحصار این روش و بی‏نیازی قرآن از روایات در تفسیر است. به عبارت علمی‌تر دیدگاه علامه طباطبایی در باره تفسیر قرآن به قرآن از نوع «به شرط شئ»؛ یعنی مشروط بودن تفسیر قرآن به استمداد از قرآن و در کنار آن از نوع «بشرط لا»؛ یعنی مشروط بودن تفسیر قرآن به عدم استمداد از غیر قرآن حتی از سنت است. نیز تا پیش از تدوین این کتاب دیدگاه قرآنیون در هیچ اثر مستقلی در کشور مورد توجه شایسته قرار نگرفت و شاید بتوان ادعا کرد که اساساً چنین جریانی شناخته شده نبود، اما پس از انتشار این کتاب این جریان مورد توجه نسبتاً گسترده قرار گرفت و دستمایه بسیاری از پژوهش‌ها شد. به لطف الهی این کتاب پس از انتشار مورد استقبال فراوان فاضلان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه قرار گرفت و در سال انتشار از سوی جشنواره بین المللی فارابی به عنوان کتاب برگزیده و متعاقب آن در همایش سال حوزه نیز به عنوان کتاب سال حوزه معرفی و مورد تشویق قرار گرفت. بیان یک رؤیای صادق در باره این کتاب خالی از لطف نیست: در ایام تحصیل در حوزه علمیه مشهد در سال 1367 شبی در خواب دیدم که در سالن همایشی با حضور شماری زیاد از حوزویان در قم لوحی که پیام‌آور نشان اجتهاد بود، از دست یکی از مراجع معروف حوزه علمیه قم دریافت می کنم. این خواب را فقط به یکی از دوستان بسیار صمیمی و هم مباحثه بازگو کردم. این رؤیا در سال 1386؛ یعنی حدود بیست سال بعد همزمان با دریافت جایزه این کتاب تعبیر شد. افزون بر برگزاری کرسی نظریه پردازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که متن آن در پایان چاپ پیشین کتاب انعکاس یافت، تا کنون چندین جلسه به هدف نقد و بررسی کتاب برگزار شد که دو مورد آن به همت انجمن قرآن پژوهی و نمایشگاه بین المللی قرآن در قم و تهران بوده است. نیز شمار زیادی از فاضلان حوزه پس از تدوین این کتاب و تبیین دیدگاه علامه طباطبایی در باره چگونگی تعامل سنت در برابر قرآن، در نگاشته‏های خود به این مبحث توجه ویژه‏ای کردند و در دفاع یا ردّ یا پذیرش بخشی از آن، البته گاه بدون رعایت امانت در نقل و تاثیر پذیری از این کتاب! قلم‏فرسایی نمودند. 👇👇👇
از سویی دیگر، به لطف الهی و با الهام از اثر نگارنده، دو واحد درسی با عنوان «رابطه کتاب و سنت» در برخی از رشته‏های مربوط به مطالعات قرآن و حدیث در مراکز آموزشی مختلف حوزه و دانشگاه و در پی آن استفاده از این کتاب به عنوان متن درسی در مقاطع ارشد و دکترا ، مورد توجه ویژه قرار گرفت. هم چنین در سال 1397 بنا به پیشنهاد مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و با همکاری دانشگاه قرآن و حدیث کتاب «رابطه قرآن و سنت» که متنی برگرفته از کتاب مورد اشاره است، به عنوان متن درسی مقطع کارشناسی تدوین و انتشار یافت. اینک که این مقدمه را می‌نگارم، قریب به پانزده سال از انتشار کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» می‌گذرد و سال‏ها است که با پایان یافتن انتشار، کتاب از دسترس محققان و علاقه‌مندان خارج شده است. نگارنده چند سالی مترصد فرصت مناسبی بود تا ضمن بازنگری اساسی در متن کتاب، آن را مجدداً منتشر سازد؛ تا آن که در بهار سال 1397 و نیز برای بار دوم در بهار سال 1400، این فرصت فراهم شد و کتاب طی دو مرحله مورد بررسی و مداقه مجدد و گسترده قرار گرفت و در کنار حذف یا جابجایی بخشی عمده‏ای از مباحث، غنی سازی مصادر کتاب، ویرایش ادبی و محتوایی و جایگزینی آیات و روایات معرّب، مطالب فراوانی بر آن افزوده شد و در ساختار فصول کتاب تغییرات زیادی داده شد؛ به گونه‌ای که کتاب از پنج فصل به هفده فصل تغییر یافت. مقایسه کتاب پیشین با این کتاب در چهار زمینه: محتوا، ساختار، منابع و حجم، گستردگی میزان تغییرات در کتاب کنونی را آشکار می‌سازد. از این جهت خوشوقت هستم که کتاب با ویرایش علمی و ادبی مناسب و ان شاء الله تعالی با کمترین ایراد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. والله ولی التوفیق قم/ موسسه معارف وحی و خرد/ علی‌نصیری بیستم فروردین 1400 علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به سایت طاقچه به آدرس ذیل مراجعه فرمایند: https://taaghche.com/book/118924 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ کتاب های عرضه شده در به اطلاع همه دوستان و همراهان مکرم می رساند کتب الکترونیکیِ استاد علی نصیری که توسط انتشارات وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت به آدرس های ذیل بارگزاری شده است. 🔸علاقه‌مندان می توانند برای تهیه کتب استاد به سایت مذکور مراجعه فرمایند: 1. روش شناسی تفسیر قرآن: https://taaghche.com/book/38697 2. روش شناسی تفسیر آیات: https://taaghche.com/book/101940 3. تعامل متقابل کتاب و سنت: https://taaghche.com/book/118924 4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار: https://taaghche.com/book/101074 5. مکتب تفسیری صدرالمتالهین: https://taaghche.com/book/116720 6. هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن: https://taaghche.com/book/29026 7. راز جاودانگی قرآن: https://taaghche.com/book/12483 8. قرآن گفتار الاهی: https://taaghche.com/book/29027 9. پیراستگی قرآن از تحریف: https://taaghche.com/book/94585 10. قرآن کتاب شور و شیدایی: https://taaghche.com/book/29028 11. قرآن شناسی: https://taaghche.com/book/57469 12. بهشت وعده گاه نیکوکاران: https://taaghche.com/book/110607/ 13. معرفت قرآنی (پنج جلد): https://taaghche.com/book/15286 14. استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی: https://taaghche.com/book/12473 15. روش‌شناسی نقد احادیث (ویراست جدید): https://taaghche.com/book/29030 16. شرح گزیده روایات کافی: https://taaghche.com/book/106691 17. درسنامه علم حدیث: https://taaghche.com/book/81545 18. آشنایی با علوم حدیث: https://taaghche.com/book/81543 19. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 1): https://taaghche.com/book/38698 20. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 2): https://taaghche.com/book/38699 21. درسنامه اخلاق اسلامی: https://taaghche.com/book/12478 22. سلوک اخلاقی: https://taaghche.com/book/116719 23. بیست درس اخلاقی: https://taaghche.com/book/111100/ 24. آیین همسرگزینی: https://taaghche.com/book/29024 25. نقد پدیده اباحه گری: https://taaghche.com/book/12480 26. سیمای حضرت امیر (ع): https://taaghche.com/book/29051 27. فاطمه (س) بانوی بی‌مثال: https://taaghche.com/book/29023 28. امام حسین (ع) پیشوای روشنایی‌ها: https://taaghche.com/book/6205 29. پیشوای روشنایی‌: https://taaghche.com/book/4927 30. انتظار موعود: https://taaghche.com/book/12476 🔹 سایر کتب استاد که تا کنون توسط انتشارات مختلف به زیور طبع آراسته شده اند به شرح ذیل است: 1. حدیث شناسی (۲ جلد)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳ 2. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی)، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴ 3. آشنایی با جوامع حدیثی شیعه واهل سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵ 4. آشنایی با تاریخ و منابع حدیثی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵ 5. تفسیر موضوعی قرآن، نشر معارف، ۱۳۹۵ 6. تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف، ۱۳۹۶ 7. رابطه قرآن و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث و سمت، ۱۳۹۷ 8، رابطه متقابل کتاب و سنت، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir