✳️ پاسخ به پرسش ها
مدتی بود که دوستان و همراهان معزز پرسش هایی در زمینه های مختلف: تفسیری، حدیثی، کلامی و تاریخی ارسال کرده بودند و مجال مناسب برای پاسخ به آنها فراهم نمی شد.
به لطف الهی در هفته جاری مجال مناسب برای پاسخ به پرسش ها به اندازه دانش اندک فراهم شد.
ان شاء الله تعالی از فردا پرسش ها و پاسخ آنها در کانال بازتاب داده خواهند شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره علت اعلام برتری زیارت سالار شهیدان (ع) بر حج و عمره
سلام علیکم خدمت استاد عزیز
سوالی برام پیش آمده است که دوست دارم جواب شما را بشنوم
ما در ثواب بسیاری از اعمال می بینم که از حج به عنوان ثواب آن عمل نام برده می شود
مثل روایت امام صادق علیه السلام نسبت به فردی که نوزده حج انجام داده بود و فرمودند که یک حج دیگر بجا بیاور تا معادل یک زیارت امام حسین علیه السلام باشد
از این روایات زیاد داریم
سوال من این است که این روایات کم کم باعث کم توجهی به حج می شود و طرف با خودش می گوید چرا من پول خرج کنم با این گرانی و وجود وهابیت به مکه برم پس یک اربعین سفر کربلا می روم و ثواب بیست حج را می گیرم
یا انجام سایر اعمالی که قطعا از انجام حج آسانتر است و ثواب چندین برابری نسبت به آن دارد
با این روایات و این دید مردم نسبت به این روایات چکار کنیم
با تشکر از استاد عزیز
علیکم السلام
🔹 نخست مناسب است شماری از روایات مورد اشاره شما را مرور کنیم:
یک؛ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام عَنْ زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقَالَ فِیهَا حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ (ابن قولویه، 1356ش، ص160).
دو؛ عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ قَالَ: . . . فَقُلْتُ لَهُ (أَبی عَبْدِ الله علیه السلام): بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی رُوِیَ عَنْ أَبِیکَ الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ قَالَ نَعَمْ حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ حَتَّی عَدَّ عَشَرَةً (همان، 1356ش، ص158).
سه؛ عَنْ صَالِحٍ النِّیلِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ حَجَّ مِائَةَ حِجَّةٍ مَعَ رَسُولِ الله (ص) (همان، 1356ش، ص162).
چهار؛ عَنْ عَبْدِ الله بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی النَّبِیِّ وَ الْحَسَنُ عَلَی عَاتِقِهِ وَ الْحُسَیْنُ عَلَی فَخِذِهِ یَلْثِمُهُمَا وَ یُقَبِّلُهُمَا وَ یَقُولُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُمَا وَ عَادِ مَا [مَنْ] عَادَاهُمَا ثُمَّ قَالَ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ کَأَنِّی بِهِ وَ قَدْ خُضِبَتْ شَیْبَتُهُ مِنْ دَمِهِ یَدْعُو فَلَا یُجَابُ وَ یَسْتَنْصِرُ فَلَا یُنْصَرُ قُلْتُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ یَا رَسُولَ الله قَالَ شِرَارُ أُمَّتِی مَا لَهُمْ لَا أَنَالَهُمُ اللهُ شَفَاعَتِی ثُمَّ قَالَ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ کُتِبَ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ أَلَا وَ مَنْ زَارَهُ فَکَأَنَّمَا زَارَنِی وَ مَنْ زَارَنِی فَکَأَنَّمَا زَارَ اللَّهَ وَ حَقُّ الزَّائِرِ عَلَی الله أَنْ لَا یُعَذِّبَهُ بِالنَّار
عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: کَانَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ(ع) ذَاتَ یَوْمٍ فِی حَجْرِ النَّبِیِّ (ص) یُلَاعِبُهُ وَ یُضَاحِکُهُ فَقَالَتْ عَائِشَةُ یَا رَسُولَ الله مَا أَشَدَّ إِعْجَابَکَ بِهَذَا الصَّبِیِّ فَقَالَ لَهَا وَیْلَکِ وَ کَیْفَ لَا أُحِبُّهُ وَ لَا أُعْجَبُ بِهِ وَ هُوَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی وَ قُرَّةُ عَیْنِی أَمَا إِنَّ أُمَّتِی سَتَقْتُلُهُ فَمَنْ زَارَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ کَتَبَ اللهُ لَهُ حِجَّةً مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ الله حِجَّةً مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ حِجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ الله حِجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ وَ أَرْبَعَةً قَالَ فَلَمْ تَزَلْ تزاده [تُرَادُّهُ] وَ یَزِیدُ وَ یُضْعِفُ حَتَّی بَلَغَ تِسْعِینَ حِجَّةً مِنْ حِجَجِ رَسُولِ الله (ص) بِأَعْمَارِهَا» (همان، 1356ش، ص68).
پنج؛ همچنین وقتی عبدالکریم بن حسان از امام صادق علیه السلام در مورد برابری زیارت مزار امام حسین علیه السلام با حج عمره می پرسد، امام چنین پاسخ می فرماید: إِنَّمَا الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ هَاهُنَا وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَرَادَ الْحَجَّ وَ لَمْ یَتَهَیَّأْ لَهُ فَأَتَاهُ کَتَبَ اللهُ لَهُ حِجَّةً وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَرَادَ الْعُمْرَةَ وَ لَمْ یَتَهَیَّأْ لَهُ فَأَتَاهُ کَتَبَ اللهُ لَهُ عُمْرَةً» (همان، 1356ش، ص158).
👇👇👇
🔹 مقایسه زیارت اهل بیت (ع) با حج و عمره تنها اختصاص به سالار شهیدان ندارد و در باره سایر ائمه (ع) نیز وارد شده است؛ نظیر روایت: «مَنْ زَارَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام مَاشِیاً کَتَبَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً وَ عُمْرَةً فَإِنْ رَجَعَ مَاشِیاً کَتَبَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّتَیْنِ وَ عُمْرَتَیْنِ» (طوسی، 1407ق، ج6، ص20).
و روایت امام کاظم در باره امام رضا (ع): «مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ کَانَ لَهُ عِنْدَ الله کَسَبْعِینَ حَجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ حَجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ رُبَّ حَجَّةٍ لَا تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَةً کَانَ کَمَنْ زَارَ اللهَ فِی عَرْشِهِ» (کلینی، 1407ق، ج4، ص585).
نیز دانستنی است که برخی از معاندان شیعه همین امر را بهانه ای برای حمله به باورهای شیعه قرار داده اند؛ به عنوان نمونه ابن تیمیه در این باره چنین می گوید:
وَحَدَّثَنِی الثِّقَاتُ أَنَّ فِیهِمْ مَنْ یَرَوْنَ الْحَجَّ إِلَیْهَا أَعْظَمَ مِنَ الْحَجِّ إِلَی الْبَیْتِ الْعَتِیقِ، فَیَرَوْنَ الْإِشْرَاکَ بِالله أَعْظَمَ مِنْ عِبَادَةِ الله، وَهَذَا مِنْ أَعْظَمِ الْإِیمَانِ بِالطَّاغُوتِ (ابن تیمیه، 1406ق، ج3، ص451)؛ افراد مورد اعتماد به من گفتند در میان آنها (شیعیان) کسانی هستند که رفتن به زیارت را بزرگ تر از رفتن به حج می دانند. پس شریک قرار دادن به خداوند را بزرگ تر از بندگی خداوند می دانند و این از بزرگ ترین باور داشتن ها به طاغوت است.
قفاری در توضیح سخن ابن تیمیه می نویسد:
«انّها روایات الهدف منها صرف الناس عن عبادة الواحد القهار إلی عبادة المخالیق الضعفاء، وغایتها التحلل من تکالیف الإسلام وشرائع الدین إلی مجرد نقل القدم إلی قبر لیحصل بذلک علی کل الأجر، حتی تنتهی بمعتقدها إلی ضرب من الإباحیة، والإعراض عن أوامر الله وشرائعه، والتعدی علی محارمه» (قفاری، 1414ق، ج2، ص45 علیه السلام).
در پاسخ به این پرسش و شبهه باید به سه نکته توجه کرد:
🔹 نکته اول: ولایت اهل بیت (ع) رکن، بن مایه و روح ساری همه عبادات است؛ چنان که در برخی از روایات به آن تصریح شده است؛ نظیر روایت: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ» (کلینی، 1407ق، ج2، ص18). الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن (همانجا). بر همین اساس است که امام باقر علیه السلام فرمودند: «تَمَامُ الْحَجِ لِقَاءُ الْإِمَامِ» (کلینی، 1407ق، ج4، ص549)؛ چنان که در روایت دیگر از آن حضرت چنین آمده است: «نَظَرَ إِلَی النَّاسِ یَطُوفُونَ حَوْلَ الْکَعْبَةِ فَقَالَ هَکَذَا کَانُوا یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّةِ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَنْفِرُوا إِلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ: (فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ)» (کلینی، 1407ق، ج1، ص392).
🔹 نکته دوم؛ روح و جان حجو عمره بریدن از همه تعلقات دنیوی و پیوستن به خداوند است. از جمله شواهد مدعا پایه گذاری کعبه و تنظیم مراسم آن از سوی ابراهیم (ع) است که در قرآن نماد اخلاص معرفی شده است.
حال باید پرسید که آیا کاری که سالار شهیدان (ع) در کربلا انجام داد جز انقطاع کامل از دنیا و ما فیها و پیوستن به خداوند معنایی دارد؟! از این جهت در منطق ارزش گزاری اعمال جا دارد که زیارت آن حضرت با حج و عمره گذاردن مقایسه شود.
🔹 نکته سوم: اعلام این که زیارت اهل بیت (ع) برابر یا به مراتب برتر از حج و عمره است، به معنای ارزش گزاری اعمال است نه جایگزینی میان آنها. آیا به کسی که به زیارت سالار شهیدان یا سایر اهل بیت (ع) برود، اعلام شده و تضمین داده شده که زیارت شما در چنین مرتبه ای پذیرفته شده است تا برابر یا برتر از حج و عمره باشد. نگاهی به تاریخ زیارت سالار شهیدان (ع) شیعیان در گذشته و حال نشان می دهد که هیچ گاه چنین نبوده و نیست که کسی از آنان به رغم اطلاع از ثواب عظیم زیارت امام حسین (ع) حج و عمره را ترک کرده باشد.
👇👇👇
جا دارد به نکته ظریف علامه مجلسی در اینجا اشاره شود. ایشان می گوید: یک دلیل برتری عملی نسبت به عمل دیگر، می تواند مقایسه به لحاظ تأثیر روحی عمل باشد، نه خود عمل؛ یعنی شارع در مقام بیان برتری خود زیارت بر خود حج و عمره نیست؛ بلکه سخن در خاصیت آن عمل است. ایشان مثالی از خاصیت در بدن می زند تا مطلب روشن گردد: برای نمونه در مورد کسی که تشنه است و بدنش آب نیاز دارد، اگر گفته شود جرعه ای آب بهتر از هزار کیلو نان است، سخن گزافی نیست؛ چنان که اگر در مورد کسی که گرسنه است گفته شود لقمه ای نان برتر از یک رودخانه آب است، سخن درستی خواهد بود. پس سخن در مقایسه ارزش خاصیت و عمل کرد است، نه مقایسه ارزش خود نان و آب. اعمال عبادی نیز غذای روح است. بنابراین عملی می تواند برای روح انسان خاصیت بسیار حیاتی و تأثیرگذاری داشته باشد و از این جهت بر اعمال دیگر برتری یابد نه آنکه خود عمل بر عمل دیگر برتری داشته باشد (ر. ک: مجلسی، 1403ق، ج84، ص10).
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ پرسشی در باره ازدواج پیامبر اکرم (ص) با صفیه
سلام استاد گرامی؛
چندروز پیش کلیپی دیدم که در اون شبههای در مورد پیامبر مطرح کرد که به نظرم رسید از شما بپرسم. شبهه در مورد ازدواج صفیه با پیامبر بعداز جنگ خیبر بود که چرا باید پیامبر بلافاصله بعد از جنگ با همسر یکی از کشته شدگان که داغدار شوهرش هست همبستر بشود.
لطفا اگر ممکن هست توضیح بفرمایید.
علیکم السلام
برای آن که پاسخ این پرسش آشکار گردد، نخست بخشی از متن تاریخی در باره صفیه را مرور می کنیم:
«در سال چهارم هجرت و در پی جنگی که بین یهودیان بنینضیر و مسلمانان به رهبری پیامبر اکرم (ص) پیش آمد یهودیان بنینضیر شکست خورده و ملزم به ترک مدینه شدند. پس از تبعید از مدینه عدهای از سران بنینضیر از جمله حیی بن اخطب و کنانه بن ربیع و دیگران به خیبر پناه بردند و در قلعههای آنجا ساکن شدند. پس از صلح حدیبیه، در اوایل سال هفتم هجرت پیامبر با یهودیان خیبر دوباره وارد جنگ شد و این منطقه را که به صورت مرکزی برای آشوبهای نظامی و تحریکات و جنگافروزیها علیه مسلمانان درآمده بود فتح کرد. در این جنگ کنان ابن ربیع شوهر صفیه به دستور محمد به دست زبیر بن عوام تعزیر و به دست محمد بن مسلمه کشته شدو غنائم بسیاری نصیب مسلمانان گشت. در جریان فتح قلعه قموص که یکی از قلاع هفتگانه خیبر و دژ فرزندان ابیالحقیق بود، زنان به اسارت گرفته شدند که از جملهٔ آنان صفیه دختر حیی بن اخطب و یکی از دختر عموهایش بودند. پیامبر اکرم (ص) به بلال حبشی فرمان داد، صفیه و دختر عمویش را کنار بارها و جایگاه خود ببرد. «بلال»، این دو نفر را از کنار کشتگان یهود عبور داد و خدمت پیامبر آورد. پیامبر از جریان آگاه گردید، از جای برخاست و عبا بر سر «صفیه» افکند و به او احترام کرد و برای استراحت او نقطهای را در لشکرگاه معین کرد، سپس با لحن تند به بلال گفت: «مگر مهر و عاطفه از دل تو رخت بربسته که این دو زن را از کنار اجساد عزیزان خود عبور دادی»؟ یکی از مسلمانان به نام دحیه کلبی در نظر داشت تا از محمد صفیه را بخواهد. خود محمد ردای خویش را بر او افکند. محمد به صفیه گفت: «اگر بخواهی به دین خودت باشی تو را مجبور به ترک آن نمیکنم؛ ولی اگر خدا و رسول او را برگزینی تو را به همسری خود برمیگزینم». صفیه گفت: «حتماً خدا و پیامبر او را برمیگزینم». صفیه هفده ساله بود که به ازدواج محمد درآمد. پیامبر اکرم (ص) چادری سراسری یا چیزی شبیه آن بر سر صفیه افکند و بر ترک شتری نشاند و او را به مدینه آورد و در خانه یکی از انصار منزل داد. به گفته طبقاتالکبری پیامبر اسلام به صفیه گفت: «از این پیشنهادهای من یکی را برگزین، اگر اسلام را برگزینی تو را برای خود نگه میدارم و اگر یهودی بودن را برگزینی، شاید آزادت کنم و به قوم خود بپیوندی». پیامبر در چهره صفیه و نزدیک چشم او نشانه کبودشده گی که به سبزی میزد دید و از او پرسیدکه این چیست؟ صفیه گفت ای رسول خدا درخواب چنان دیدم که ماهی ازسوی آسمان یثرب آمد و در دامنم قرارگرفت، این موضوع را به شوهرخویش گفتم، کنانه گفت گویا دوست داری که همسر این پادشاه یشوی که از مدینه میآید؟ وچنان برچهره ام زد که از اثر آن گرفتار عادت ماهیانه شدم. پیامبر (ص) تا صفیه پاک شد همچنان درخیبر ماند و بدون اینکه با او زفاف کند از خیبر بیرون آمد.»
از این گزارش تاریخی چند نکته قابل استفاده است:
1. صفیه چندان از همسر سابق خود؛ یعنی کنان ابن ربیع رضایت قلبی نداشت. شاهد مدعا ضرب و شتم شدید او توسط کنان ابن ربیع است که از این ماجرا نزد پیامبر اکرم (ص) شکایت برد.
2. پیامبر اکرم (ص) آن چنان به حال صفیه و سایر اسیران جنگی اهتمام داشت که وقتی بلال آنان را از کنار کشته شدگانشان عبور داد، او را مورد عتاب و نکوهش قرار داد و برای استمالت حال صفیه عبای خود را بر سر او کشید و به او احترام کرد و برای استراحت او نقطهای را در لشکرگاه معین کرد.
3. پیامبر اکرم (ص) صفیه را در ماندگاری بر یهود یا پذیرش اسلام آزاد گذاشت و به هیچ وجه او را به پذیرش اسلام مجبور نکرد؛ چنان که ازدواج با صفیه را به صورت پیشنهاد مطرح کرد و او نیز پذیرفت.
4. چنان که در همین متن آمده است، چنان نبود که بلافاصله پس از جنگ زفافی میان پیامبر اکرم (ص) و صفیه اتفاق افتاده باشد، بلکه این امر تا زمان بازگشت به مدینه و مدتی پس از آن اتفاق افتاد.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ چیزی به ماه ضیافت الهی نمانده است!
کمتر از یک هفته به ماه مبارک رمضان؛ ماه ضیافت الهی باقی مانده است.
بناست ما را در زیر آبشار زلال رحمت الهی شستشو دهند و چرک و چروک روحی ما را پاک و پیراسته سازند.
قرار است در کنار همنشینی با فرشتگان الهی در این ماه از دنیای کوچک و غم و غوغای کودکانه که عموما اسیر آنها هستیم، آزاد شویم.
دغدغه های خودمان را در نگرید:
خانه، دانه، نام، نان، آوازه، پایه، رتبه و ...
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هم چنان اندر خم یک کوچه ایم!
بیاییم این ماه رمضان پیش رو آن هم در قرن جدید را ماه پایان دغدغه های کودکانه خود قرار دهیم!
بیاییم تا بزرگ شویم!
تا همنشین بزرگان شویم!
شاید چندان از عمر من و شما نمانده باشد!
شاید دیری نپاید که نام من و شما به عنوان شادروانی دیگر را در بر دیوار محله و شهر حک کنند!
سحر هفتم فروردین ۱۴۰۱
بیست و چهارم شعبان المعظم ۱۴۴۳
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ سخنرانی به مناسبت تجلیل از عالمان درگذشته اخیر
بنا به دعوت سازمان تبلیغات اسلامی شهر انزلی و به مناسبت تجلیل از عالمان درگذشته اخیر حضرات آیات: علوی گرگانی، رودباری و ری شهری، آیت الله علی نصیری استاد حوزه و دانشگاه سخنرانی خواهند داشت.
زمان: امروز یکشنبه هفتم فروردین ۱۴۰۱
ساعت یازده صبح
مکان: انزلی مسجد پیامبر اعظم (ع)
http://eitaa.com/alinasirigilani
ویژگی های اخلاقی آیت الله رودباری.mp3
9.41M
✳️ ویژگی های اخلاقی آیت الله رودباری (اعلی الله مقامه)
این سخنرانی در روز یکشنبه هفتم فروردین ۱۴۰۱ در مسجد پیامبر اعظم (ع) شهرستان انزلی ارایه شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره چگونگی تقسیم دانش های حدیثی
خدمت استاد معزز عرض سلام و ارادت دارم؛
در مورد اقسام علوم حدیثی با عدهای از فضلای عربزبان در حال گفتگو هستم. کلیاتی نوشتم که میخوام ملاحظه بفرمایید و نظرتون رو بفرمایید که کجاش دقیق نیست یا نیاز به اصلاح و تکمیل دارد؟
مطالب کم هستند در حد فهرست کلی و توضیح مختصر.
«فيما يخص علوم الحديث يُذكر عادةً أنها تشتمل على ستّة علوم؛ هي:
١- *رجال الحديث*
٢- *دراية الحديث* (يبحث عن أحوال السند وصفاته وعوارض المتن، ويسمّى أيضاً بمصطلح الحديث؛ ومنه الوجيزة والرواشح والمقباس)
٣- *فقه الحديث* (يتناول شرح الأحاديث بشكل شامل؛ ومنه مرآة العقول وروضة المتقين)
٤- *غريب الحديث* (يشرح مفردات الحديث؛ لاسيما الأكثر غموضاً؛ ومنه الفائق والنهاية والطراز)
٥- *علاج الحديث* (يُعنى برفع التعارض البدوي أو الاختلاف الظاهري بين الأحاديث؛ ومنه الاستبصار)
٦- *علل الحديث* (يدرس العوامل المؤدية للقدح في الحديث)
في تقسيم آخر البعض يذكر الستة بهذه العناوين:
۱ـ علم الجرح والتعدیل؛
۲ـ علم رجال الحدیث؛
۳ـ علم مختلف الحدیث؛
٤ـ علم علل الحدیث؛
٥ـ علم غریب الحدیث؛
٦ـ علم ناسخ الحدیث ومنسوخه.
ينبغي المقارنة مع الستة الأولى والتمييز بينها
علیکم السلام
در مقدمه کتاب حدیث شناسی و نیز در مباحث مقدماتی کتاب جدید درآمدی بر علوم حدیث اشاره ای به این بحث شده است.
از نظر این ناچیز علوم حدیث به چهار دسته است:
تاریخ حدیث، درایه الحدیث، رجال الحدیث و فقه الحدیث
مباحثی همچون ناسخ و منسوخ حدیث، علل الحدیث، مختلف الحدیث و غریب الحدیث زیر مجموعه درایه الحدیث قرار می گیرد. چون همه اینها به نوعی به حالات سند یا متن ناظر اند.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ پرسش در باره اعتبار و مفهوم روایت: «وَ إِيَّاكُمْ وَ أَهْلَ اَلدَّفَاتِرِ وَ لاَ يَغُرَّنَّكُمُ اَلصَّحَفِيُّونَ»
سلام بر استاد عزیز و گرامی
پیام امروز حضرتعالی در باره محجوریت احادیث واقعا بجا و حرف دل بسیاری از دلدادگان و سرسپردگان قرآن و حدیث است. سوالی از محضر حضرتعالی داشتم پیرامون این حدیث نبوی: قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: وَ إِيَّاكُمْ وَ أَهْلَ اَلدَّفَاتِرِ وَ لاَ يَغُرَّنَّكُمُ اَلصَّحَفِيُّونَ. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲، ص ۱۰۵)
بنظر حضرتعالی این حدیث در مقام بیان چه مطلبی می باشد و این تحذیر چه چیزی را در بر میگیرد؟
تشکر وافر دارم.
علیکم السلام
این روایت را نخستین بار ابن ابی جمهور احسائی در کتاب عوالی الئالی آورده است. پس از ایشان علامه مجلسی، محدث نوری و دیگران آن را در کتب حدیثی خود آورده اند.
علامه حلی در کتاب تحریر الاحکام با استناد به این حدیث چنین آورده است: « ولكلّ علم أسرار لا يطلع عليها من الكتب ، فيجب أخذه من العلماء ، ولهذا قال ( صلى الله عليه وآله وسلم ) : « خذ العلم من أفواه الرجال » ونهى عن الأخذ ممّن أخذ علمه من الدفاتر ، فقال: « لا يغرّنكم الصحفيون » وأمر بالمحادثة في العلم والمباحثة
فأنها تفيد النفس استعداداً تامّاً لتحصيل المطالب واستخراج المجهولات.»
شهید ثانی در کتاب حقایق الایمان در باره شرایط تقلید از یک مجتهد چنین آورده است:
«والسابع : المشافهة منه ، أو رواية عدل عنه ، وهل يجوز العمل بالكتابة؟ جوزه الشهيد رحمه الله متمسكا بالعمل بكتب النبي صلى الله عليه وآله والأئمة عليهم السلام . وهو محل نظر ، إذ عدم اعتبار الخط كاد يكون إجماعيا عندنا ، والتمسك المذكور قياس ، والقول بأنه من باب اتحاد الدليلين غير واضح . والظاهر من قوله تعالى " فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون " وللخبر المشهور " خذوا العلم من أفواه الرجال " ولقوله عليه السلام " ولا يغرنكم الصحفيون " . ولا شك أنه على طريق التجوز لا بد من اشتراط الامن من التزوير والتصحيف معا والجزم بالمدلول ، أو الظن الذي يصلح أن يكون مناطا لحكم شرعي .»
با توجه به آن که کتاب عوالی الئالی از اعتبار چندانی برخوردار نیست و روایت فاقد سند است و از سویی دیگر صاحبان کتب اربعه و مشایخ بزرگ حدیثی این حدیث را ذکر نکرده اند، نمی توان به صدور آن از پیامبر اکرم (ص) رأی داد.
با فرض پذیرش صدور روایت، معنای آن این است علم را باید به صورت مشافهتی و رو در رو از استاد فراگرفت و چنان نیست که به صِرف مراجعه و باز خوانی چند کتاب می توان به دانش آن دست یافت؛ چنان که کسی با خواندن کتاب های خودآموز پزشکی، مهندسی، آشپزی، و ... پزشک، مهندس یا آشپز نخواهد شد.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ پیام یکی از همراهان مکرم فاضل
محضر مبارک حضرت آیت الله دکتر نصیری؛ تغمدکم الله تعالی برحمته الواسعه ان شاءالله تعالی؛
عذر ما را پذیرا باشید که هر از چندگاهی مزاحم اوقات با ارزش حضرتعالی می شوم.
از آنجایی که پیام رسان داخلی ایتا این قابلیت را ندارد که صوتهای بار گزاری شده را تا مدتهای مدیدی حفظ نماید و به تعبیر فنی از fieldشدن صوت ها جلوگیری کند لذا بعد از گذشت زمان محدودی صوت ها از حیز انتفاع خارج و کان لم یکن می شوند؛ از آن استاد معظم تقاضا میکنم تا صوت ها را در سایت مورد نظر بار گزاری نمائید تا این ذخائر ارزشمند علمی که بر پایه سنت شکل گرفته مورد استفاده مشتاقان قرار گیرد؛
خصوصا تاکید این کمترین درسهای صلات مسافر می باشد که حضرتعالی با استدلال متقنتان روایات مسیره یوم را ترجیح دادید؛ که متاسفانه صوت شما از کانال ایتا قابل دسترسی نیست. متشکر از شما که افقهای جدیدی از مباحث حدیثی را به روی ما گشودید. و در پایان عرض میکنم؛قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ(ملک آیه ۳۰)
... مدرس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه
علیکم السلام
تشکر از بذل لطف و محبت
به لطف الهی و به همت مدیر سایت فرزند فاضل این ناچیز آقای محمد مهدی نصیری صوت دروس خارج فقه، خارج تفسیر، خارج حدیث و ... در سایت موسسه معارف وحی و خرد بارگذاری شده است.
ان شاء الله تعالی صوت مبحث مورد اشاره جنابعالی در باره نماز مسافر هم بارگذاری خواهد شد.
خداوند به توفیقات شما بیافزاید!
http://eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ بیان دو خاطره درس آموز در باره مرحوم شیخ رجبعلی خیاط از زبان فرزند ایشان.
خاطره اول جریان شهود اهل بیت (ع) به هنگام مرگ از سوی صالحان را تایید می کند.
یا حار همدان من یمت یرنی ...
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره مفهوم شرک در روایت «کل ریاء شرك»
سلام علیکم
عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی🌹🌹
🔹حضرت استاد شرک در روایت "کل ریاء شرك "به معناي لغوي است؟ با شرك مصطلح کلامی چه تفاوتی دارد؟
🔹 آیا میتوان گفت شرک یک معنا بیشتر ندارد و آن شریک گرفتن است، اما در مصادیق تفاوت وجود دارد در مواردی حکم خیلی شدیدی دارد مثل شریک گرفتن برای خدا در اعتقاد و در مواردی مثل ریاء از شدت کمی برخوردار است؟
🔹آیا شرک حقیقت شرعیه پیدا کرده؟
با سپاس🌹🌹
علیکم السلام
حدیث مورد اشاره شما در کافی شریف به صورت ذیل آمده است: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيه عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ عَنْ يَزِيدَ بْنِ خَلِيفَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه ع كُلُّ رِيَاءٍ شِرْكٌ إِنَّه مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُه عَلَى النَّاسِ ومَنْ عَمِلَ لِلَّه كَانَ ثَوَابُه عَلَى اللَّه» ( کافی، ج 2، ص 293 «باب الرياء»)
پاسخ:
درنگریستن در موارد کارکرد واژه ها در متون وحیانی و نیز متون بشری به ویژه در زبان عربی که از آن به عنوان زبانی استوار و با مبنا یاد می شود، نشان می دهد که مبنای تکثر و تنوع واژگان «واژه بن» است که عموماً از آن به عنوان مصدر یاد می کنند. این همان بن یا مصدر هر واژه است که به مناسبات مختلف و به هدف تفیهم مدالیل و مفاهیم مختلف به صورت های مختلف زمانی، مکانی، فاعلی، مفعولی و ... ظاهر می شود.
جالب آن که عموماً آن واژه بن دارای یک معنای اصلی و اصیل است که پس از توزیع در ساختارهای مختلف دارای تکثر معنایی می شود. از این پدیده با عنوان «گوهر معنایی» و در مباحث اصول با عنوان «اشتراک معنوی» یاد می شود. از نمونه های آن واژه ميزان به معناى «ما يوزن به; آنچه بدان سنجش انجام مى گيرد» است كه در دنيا بر ترازوهاى كفه دار و ديجيتالى و در قيامت بر انسان كامل اطلاق مى شود كه به عنوان معيار سنجش انسان ها و ارزش كارهاى آنان بكار مى رود.
بنابراين اگر در روايتى آمده باشد كه پيامبر اکرم و اهل بيت (ع) ميزان اعمال مردم اند، واژه ميزان به همين معنا بكار رفته است. بر همين اساس اگر به آيه اى برخورديم كه در آن از وجود خزينه الهى سخن به ميان آمده باشد، نبايد آن را به معناى گنج هاى پر از طلا و جواهرات پادشاهان تفسير كنيم.
واژه «شرک» نیز از همین نوع است که می توان آن را به معنای شریک و انباز گرفتن معنا کرد و آن گاه به تناسب کارکردهای مختلف معنای مورد نظر را برای آن در نظر گرفت.
از جمله برآیندهای اشتراک معنوی آن است که هر معنا می تواند از باب مفهوم متواطی درای مراتب وجودی و معنایی باشد؛ نظیر نور که در عالی ترین مرتبه بر خداوند و در نازل ترین مرتبه بر نور یک شمع قابل اطلاق است.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ توصیه های امام هشتم(ع) برای روزهای آخر ماه شعبان المعظم
🔸اباصلت میگوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم. فرمود:
ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است،
پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن.
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ؛
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز...
عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
http://eitaa.com/alinasirigilani
فراز هایی از منزلت خطبه شعبانیه:
هوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.
ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.
اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دلهای پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.
أیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُغَلِّقَهَا عَنْکُمْ وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُفَتِّحَهَا عَلَیْکُمْ وَالشَّیَاطِینَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُسَلِّطَهَا عَلَیْکُمْ.
ای مردم! درهای بهشت در این ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهید که آنها را بر روی شما نبندد.
و درهای جهنم در این ماه بسته است، از خدا بخواهید که آنها را بر روی شما نگشاید.
شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند. از خدا بخواهید که آنها را بر شما مسلط نگرداند.
قالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقُمْتُ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ؟ فَقَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ.
حضرت علی (علیه السّلام) می فرمایند: در این حال از جا برخاسته و عرض کردم، ای پیامبر خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟
حضرت فرمود: ای ابا الحسن! برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است.
ثُمَّ قَالَ یَا عَلِیُّ مَنْ قَتَلَکَ فَقَدْ قَتَلَنِی وَ مَنْ أَبْغَضَکَ فَقَدْ أَبْغَضَنِی وَ مَنْ سَبَّکَ فَقَدْ سَبَّنِی لِأَنَّکَ مِنِّی کَنَفْسِی رُوحُکَ مِنْ رُوحِی وَ طِینَتُکَ مِنْ طِینَتِی إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقَنِی وَ إِیَّاکَ وَ اصْطَفَانِی وَ إِیَّاکَ وَ اخْتَارَنِی لِلنُّبُوَّةِ وَ اخْتَارَکَ لِلْإِمَامَةِ وَ مَنْ أَنْکَرَ إِمَامَتَکَ فَقَدْ أَنْکَرَ نُبُوَّتِی یَا عَلِیُّ أَنْتَ وَصِیِّی وَ أَبُو وُلْدِی وَ زَوْجُ ابْنَتِی وَ خَلِیفَتِی عَلَی أُمَّتِی فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَوْتِی أَمْرُکَ أَمْرِی وَ نَهْیُکَ نَهْیِی أُقْسِمُ بِالَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَنِی خَیْرَ الْبَرِیَّةِ إِنَّکَ لَحُجَّةُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ أَمِینُهُ عَلَی سِرِّهِ وَ خَلِیفَتُهُ فی عِبَادِهِ
سپس فرمود: «ای علی! هر کس تو را بکشد، مرا کشته است و هر کس تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است و هر کس تو را ناسزا گوید، مرا ناسزا گفته است؛ چرا که تو از من هستی، همچون جان من. روح تو، از روح من است و سرشت تو، از سرشت من.»
خدای متعال، من و تو را آفرید و من و تو را برگزید و مرا برای پیامبری، و تو را برای امامت، انتخاب کرد، هر کس امامت تو را انکار کند، نبوّت مرا انکار کرده است.
ای علی! تو وصیّ من، پدر فرزندان من، همسر دختر من و جانشین من بر امّتم هستی، در حال حیاتم و پس از مرگم، فرمان تو، فرمان من است و نهی تو، نهی من است. سوگند به خدایی که مرا به نبوّت برانگیخت و مرا بهترینِ آفریدگان قرار داد، تو حجّت پروردگار بر خلق اویی و امین او بر رازش و جانشین او بر بندگانش.
✳️ اعمال روزهای جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 غسل روز جمعه
🔹 زیارت قبور مومنان
🔹 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار و انابه به محضر الهی
🔹 رسیدگی به امور شخصی و خانواده
🔹 دید و بازدید از تبار و دوستان
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ آیا برای ضیافت الهی خود را آماده کرده ایم؟!
این متن مربوط به سال گذشته و ناظر به همین ایام است، مرور دوباره آن توصیه می شود:
اگر به ما اعلام کنند که قرار است تا چند روز دیگر شما را در یک سفر یک ماهه به جزیره ای بسیار خوش آب و هوا و زیبا مثلا در فلان ایالت کانادا یا استرالیا ببریم و در آن طبق برنامه های ذیل از شما پذیرایی خواهد شد، درنگریم چه حال و هوایی خواهیم داشت:
🔸 ۱. در طول سفر از آغاز تا پایان با شما به عنوان میهمانی بسیار محترم برخورد خواهد شد و به رغم هزینه های زیاد ایاب و ذهاب، قوت و غذا، مسکن و هزینه تفریحات و تفرجات و هزینه سوغاتی ها و هدایا، همه آنها تماماً بر عهده میزبان است.
🔸 ۲. در کنار همه امتیازات و خوشی های سفر، در صورت رعایت قوانین ضیافت به ازای هر ساعت یکصد هزار دلار به حساب شما واریز می شود.
🔸 ۳. در طول مسافرت از شما در بهترین هتل با بهترین چشم انداز با بهترین و متنوع ترین غذاها پذیرایی خواهد شد. افزون بر آن برنامه گردش و گشت و گذار مفصل نیز پیش بینی شده است.
🔸 ۴. به ازای خرید اجناس با تنوع فراوان و بدون هیچ محدودیتی از شما هیچ وجهی دریافت نمی شود. فقط کافی است به فروشنده بفرمایید ما میهمان فلانی هستیم!
🔸 ۵. قبلا با گمرک و هواپیمایی هماهنگ شده و هیچ محدودیتی از نظر حجم و وزن وسایل خریداری شده ندارید و می توانید بدون هیچ هزینه ای آنها را به کشور خود منتقل کنید.
🔸 ۶. میزبان به احترام شما در هر شامِ ضیافت، هدایایی بسیار ویژه و ممتاز برای شما در نظر گرفته است. افزون بر اینها در آخرین روز سفر هدیه یک میلیارد دلاری نیز به حساب شما واریز خواهد کرد.
و ...
🔸 تصدیق می فرمایید که چنین سفری می تواند هزینه ای تا سقف یکصد میلیارد دلار روی دست میزبان بگذارد!
خواهید فرمود که چنین سفری حتی در افسانه های گیل گُمش سومریان، افسانه هزار و یک شب ایرانیان یا خیال پردازی های ژول ورن راه پیدا نکرده و نمی کند!
مگر میهان چه کسی می تواند باشد که میزبان باید تا این حد برای او سرمایه گذاری کند؟!
میزبان چنین ثروت و سرمایه ای را از کجا آورده که می تواند به این خیال جمعی چک سفیدهای مکرر بدون سقف آن هم تا میلیاردها دلار صادر کند؟!
اصلا چنین جزیره ای با چنین ویژگی های رؤیایی در خواب ما هم نمی گنجد!
🔸 شتاب نفرمایید:
بله چنین سفری با چنین حال و هوای فوق تصور وجود دارد و هر ساله تنها یک بار اتفاق می افتد؛ آن هم در ماه مبارک رمضان!
🔸 میزبان این میهمانی خداوند کریم و رحیم و همان بزرگ ترین سرمایه دار سراسر گیتی است که حجم و وزن خزینه های گنج او از همه هستی فراتر می رود. تازه اگر همه آن گنج ها را هم ببخشاید، هرگز پایان نمی پذیرد!
🔸 میهمان این ضیافت بنده مومن، خالص، بی اعتنای به نان و نواله دنیا و شیدای رضایت الهی و پاداش اخروی است. قُوت و غذای این ضیافت خالی کردن انبان پر آسیبِ شکم از نان است و میزبان به ازای خواب و نفَس میهمان مزد و مواجب می دهد!
🔸 گشت و گذار پر تفرج آن تلاوت قرآن، دعا و مناجات خوانی است. بازار خرید سوغاتی ها و هدایا احسان به مستمندان و دست نوازش کشیدن بر روی یتیمان است.
🔸 هدایای ویژه در هر شب هنگام افطار و هدیه بسیار ویژه در روز عید فطر تحویل میهمان می شود. بخش آشکار هدایای بسیار گزاف و گرانبهای میزبان، رَوح و ریحان و رحمت و رضوان و نور و سرور است و بخش پنهان آن در بیان و بنان نگنجد!
🔸 قوانین سفر رعایت حرمت و حریم و نگاه داشتن ادب در ساحت میزبان است و هر آن چه در این سفر خریداری می شود به امانت در اختیار فرشتگان قرار گرفته و بدون هیچ هزینه ای به صاحب آن برگشت داده خواهد شد.
درنگریم که هر سال خداوند مهربان ما را به چه ضیافتی بی بدیل و فراتر از هر افسانه ای در ماه مبارک رمضان دعوت می کند!
آیا خود را برای چنین ضیافت رؤیایی آماده کرده ایم؟!
علی نصیری
صبح صادق یازدهم فروردین ماه 1400
برابر با هفدهم شعبان المعظم 1442
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دوازده توصیه کاربردی برای ماه مبارک رمضان
✍به قلم آیت الله علی نصیری گیلانی
🔹 حسب سال ها تجربه درک ماه مبارک رمضان، مطالعه متون دینی و تفطن به رهنمون عالمان الهی چند نکته را به عنوان توصیه ماه مبارک رمضان قلمی می کنم:
نخست باید توجه داشت که اعمال و برنامه های عبادی ماه رمضان به سه سطح قابل تقسیم است:
سطح حداکثری ویژه اولیاء الهی؛
سطح میانی ویژه عالمان و دین داران متعبد؛
سطح حداقلی ویژه عموم مردم دین دار.
آن چه در پی می آید مربوط به لایه سوم و عمومی است:
🔹 ۱. اهتمام و التزام به روزه داری لازم است و نباید به هر بهانه ای افطار کرد؛ مثلا اگر کسی کار همراه با مشقت در دست دارد با نیت روزه وارد روز شود و در صورت مواجه شدن با عسر و حرج افطار کند آن هم از باب ادب به اقل غذا و آب اکتفا نماید.
🔹 ۲. اهتمام به نمازهای یومیه در همه ایام سال مورد تاکید است، اما در ماه ضیافت الهی بسیار آکد است. نمازها اول وقت با توجه و آداب لازم اقامه شود.
🔹 ۳. حتی المقدور نوافل شب و روز شامل ۳۴ رکعت در ماه مبارک ترک نشود و در صورت ضیق وقت و عدم تیسر، اهتمام به بخشی از آنها مورد تاکید است؛ مثلا چهار رکعت نافله ظهر و عصر ترک نشود.
🔹 ۴. اگر کسی در ماه مبارک رمضان هر روز حداقل یک جزء قرآن تلاوت نکند، قطعا خود را زیان کار بداند.
حتی اگر کسی سواد و توان تلاوت قرآن را نداشته باشد، هر روز پنجاه بار سوره فاتحه بخواند.
🔹 ۵. ذکر «لا اله الا الله استغر الله ربی و اتوب الیه» و تسبیحات اربعه را بسیار بگویید.
🔹 ۶. بیداری سحر و تناول سحری مورد تاکید است، ضمن آن که زمینه اقامه نماز شب و ایفاد نماز صبح سر وقت را فراهم می آورد.
🔹 ۷. وقت افطار وقت ناز و نیاز به خداوند است. اولا بدون اقامه نماز مغرب افطار نکنید و ثانیا پیش از افطار دست را بالا برده و ملحانه و ملتمسانه درخواست های خود را هر شب تکرار کنید.
🔹 ۸. به هر میزان که می توانید حتی با بذل مبلغی ناچیز به عنوان افطاری در هر شب، در پاداش افطار مومنان در سرتاسر ماه رمضان شریک باشید.
🔹 ۹. در ماه ضیافت الهی به آداب و اخلاق پسندیده اجتماعی بیش از هر زمان دیگر اهتمام بورزید: احترام ویژه به والدین، مودت زیاد به همسر و فرزندان، کاستن از بار زیر دستان و ...
🔹 ۱۰. مراقبت از در غلتیدن در انواع گناهان زبانی، چشمی، مالی و ... اکسیر اعظم در دریافت کارنامه قبولی از مدرسه رمضان است.
🔹 ۱۱. اقامه حداقل یک نماز به جماعت و ترجیحا در مساجد و اهتمام به حضور در جمع مومنان در محافل مربوط به شب های قدر و نماز عید فطر مورد تاکید است.
🔹 ۱۲. هر شب خواندن دعای افتتاح و بخشی از دعای ابوحمزه ثمالی و اقامه برخی از نمازهای مستحبی هر چند به صورت نشسته توصیه می شود.
🔹 از دعای خیر برای اصلاح امور کشور، مغفرت اموات و گذشتگان خود و راقم این سطور در ماه استجابت دعا فراموش نفرمایید.
خدایا! به حرمت ولی عصر (ع) صاحب ماه ضیافت، بهترین تحفه ها و توشه ها در ماه ضیافت را برای ما مقدر و مقرر فرما!
http://eitaa.com/alinasirigilani
🍁🍃🌺🍂🌸🌿🌼🍀
#کانال_رسمی_مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
✳️ تبریک حلول ماه ضیافت الهی
حلول ماه مبارک رمضان؛ ماه ضیافت الهی را به همه برادران و خواهران ایمانی و همراهان معزز و مکرم تبریک و تهنیت می گوییم.
باید مصرانه و ملحانه از خداوند فیض گستر بخواهیم که حظ و بهره وافر از آنات و لحظات این ماه به ما ارزانی فرماید و دعاهای بندگان صالح خود در این ماه عزیز را در حق ما به اجابت برساند.
اموات و گذشتگان ما را مورد رحمت بیکران خود قرار دهد.
ما را به فیض نهایی شب قدر برساند.
عمری با برکت و با درک ماه های ضیافت متعدد به ما ارزانی فرماید.
دعای خیر و صلاح حضرت حجت (روحی فداه) را شامل حال ما سازد.
بمنه و کرمه
http://eitaa.com/alinasirigilani
غسل، زیارت سالار شهیدان (ع)، خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه و آغازیدن هزار رکعت نماز جزو اعمال شب اول ماه مبارک است.
✳️ دعای امام جواد (ع) در شب اول ماه مبارک رمضان
این دعا با همه کوتاهی خود همه رهنمون ها و هشدارهای لازم در این ماه عزیز را به تصویر کشیده است:
اللهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ مَا تُخْفِی الصُّدُورُ وَ تُجِنُّ الضَّمِیرُ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ اللهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَى فَعَمِلَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِمَّنْ شَقِیَ فَکَسِلَ وَ لا مِمَّنْ هُوَ عَلَى غَیْرِ عَمَلٍ یَتَّکِلُ اللهُمَّ صَحِّحْ أَبْدَانَنَا مِنَ الْعِلَلِ وَ أَعِنَّا عَلَى مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنَ الْعَمَلِ حَتَّى یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُکَ هَذَا وَ قَدْ أَدَّیْنَا مَفْرُوضَکَ فِیهِ عَلَیْنَا اللهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ وَفِّقْنَا لِقِیَامِهِ وَ نَشِّطْنَا فِیهِ لِلصَّلاةِ وَ لا تَحْجُبْنَا مِنَ الْقِرَاءَةِ وَ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ إِیتَاءَ الزَّکَاةِ اللهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا وَصَبا وَ لا تَعَبا وَ لا سَقَما وَ لا عَطَبا.
اللهُمَّ ارْزُقْنَا الْإِفْطَارَ مِنْ رِزْقِکَ الْحَلالِ اللهُمَّ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ مَا قَسَمْتَهُ مِنْ رِزْقِکَ وَ یَسِّرْ مَا قَدَّرْتَهُ مِنْ أَمْرِکَ وَ اجْعَلْهُ حَلالا طَیِّبا نَقِیّا مِنَ الْآثَامِ خَالِصا مِنَ الْآصَارِ وَ الْأَجْرَامِ اللهُمَّ لا تُطْعِمْنَا اِلّا طَیِّبا غَیْرَ خَبِیثٍ وَ لا حَرَامٍ وَ اجْعَلْ رِزْقَکَ لَنَا حَلالا لا یَشُوبُهُ دَنَسٌ وَ لا أَسْقَامٌ یَا مَنْ عِلْمُهُ بِالسِّرِّ کَعِلْمِهِ بِالْأَعْلانِ یَا مُتَفَضِّلا عَلَى عِبَادِهِ بِالْإِحْسَانِ یَا مَنْ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ خَبِیرٌ أَلْهِمْنَا ذِکْرَکَ وَ جَنِّبْنَا عُسْرَکَ وَ أَنِلْنَا یُسْرَکَ وَ اهْدِنَا لِلرَّشَادِ وَ وَفِّقْنَا لِلسَّدَادِ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الْبَلایَا وَ صُنَّا مِنَ الْأَوْزَارِ وَ الْخَطَایَا یَا مَنْ لا یَغْفِرُ عَظِیمَ الذُّنُوبِ غَیْرُهُ وَ لا یَکْشِفُ السُّوءَ اِلّا هُوَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَ أَکْرَمَ الْأَکْرَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ وَ اجْعَلْ صِیَامَنَا مَقْبُولا وَ بِالْبِرِّ وَ التَّقْوَى مَوْصُولا وَ کَذَلِکَ فَاجْعَلْ سَعْیَنَا مَشْکُورا وَ قِیَامَنَا مَبْرُورا وَ قُرْآنَنَا [وَ قِرَاءَتَنَا] مَرْفُوعا وَ دُعَاءَنَا مَسْمُوعا وَ اهْدِنَا لِلْحُسْنَى [الْحُسْنَى] وَ جَنِّبْنَا الْعُسْرَى وَ یَسِّرْنَا لِلْیُسْرَى وَ أَعْلِ لَنَا الدَّرَجَاتِ وَ ضَاعِفْ لَنَا الْحَسَنَاتِ وَ اقْبَلْ مِنَّا الصَّوْمَ وَ الصَّلاةَ وَ اسْمَعْ مِنَّا الدَّعَوَاتِ وَ اغْفِرْ لَنَا الْخَطِیئَاتِ وَ تَجَاوَزْ عَنَّا السَّیِّئَاتِ وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْعَامِلِینَ الْفَائِزِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ حَتَّى یَنْقَضِیَ شَهْرُ رَمَضَانَ عَنَّا وَ قَدْ قَبِلْتَ فِیهِ صِیَامَنَا وَ قِیَامَنَا وَ زَکَّیْتَ فِیهِ أَعْمَالَنَا وَ غَفَرْتَ فِیهِ ذُنُوبَنَا وَ أَجْزَلْتَ فِیهِ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ نَصِیبَنَا فَإِنَّکَ الْإِلَهُ الْمُجِیبُ وَ الرَّبُّ الْقَرِیبُ [الرَّقِیبُ] وَ أَنْتَ بِکُلِّ شَیْءٍ مُحِیطٌ.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره چگونگی فاصله گرفتن از گناهان
با سلام خدمت استاد گرامی؛
به خاطر دارم در جمع برخی طلاب و دانشجویان پای سخن حضرتعالی نشسته بودم، در آن مجلس تاکید بر ترک گناه داشتید و اینکه از خدای متعال درخواست کنید از گناه بدتان بیاید و سخنی نزدیک به این مضمون فرمودید: تا زمانی که لذت و شیرینی گناه در ذائقه انسان باشد باز احتمال ارتکاب گناه هست هرچند توبه کند.
حال سوال حقیر از حضور شما استاد ارجمند این است که چه کنیم شیرینی گناه از کام دلمان برود؟ چه کنیم از گناه متنفر شویم؟ خصوصا اگر خدای ناکرده به گناهی اعتیاد پیدا شده چه باید کرد؟ مگر نفرموده اند «ردّ المعتاد عن عادته کالمعجز» این اعجاز را چگونه باید تحقق بخشید؟ و یا نفرمود ترک الذنب اهون من طلب التوبه، کسی که غوطه ور در گناهانی است که با وجودش عجین شده چگونه طلب توبه نماید؟
خلاصه آنکه استاد عزیز در آستانه ماه مبارک رمضان چگونه از شرّ گناهی که سالیان طولانی است گریبانگیرمان شده رهایی یابیم؟
علیکم السلام
باید اذعان کرد که ترک گناه مخصوصاً در جایی که در ذهن و جان انسان نهادینه شده باشد، سخت و بلکه بسیار سخت است، اما با این حال شدنی است و مهم ترین اصل در این زمینه الحاح و اصرار به محضر الهی است. با این حال چند راهکار پیشنهاد می شود:
🔹 یک؛ ریشه همه گناهان جهل آدمی است. جهل از آفات، خطرات دنیوی و اخروی گناه و جهل از پلیدی آن. این که در روایات آمده است که نه تنها گناه و بلکه فکر گناه بستر ساز برخاستن بوی تعفن از نهاد آدمی است و فرشتگان از رهگذر آن به راه یافتن گناه در وجود آدمی پی می برند، نشان از همراهی گناه با تعفن در باطن هستی است. عصمت نیز بر همین اساس تفسیر شده است؛ یعنی اولیای الهی از بوی تفعن گناه آگاهی دارند. نیز گناه انسان را از بسیاری از توفیقات بندگی محروم می سازد و در عالم مُلک و ملکوت او را بدنام می کند. از این جهت باید انسان با خود ساعت ها خلوت داشته باشد و با خود هجی کند که گناه با چنین آسیب هایی روبرو است و مصلحت او از هر جهت ترک آن است. تفطن و توجه به این امر انسان را از غفلت خارج ساخته و زمینه ترک گناه را فراهم می آورد؛ نظیر آن که سر میز غذا نشسته و با شوق و شعف مشغول تناول است و در این بین دوستی شفیق با سراسیمه از راه برسد و فریاد کند که غذا مسموم است و او باید فورا آن را رها کند.
🔹 دو؛ همان گونه که قرآن تاکید کرده و با تجربه نیز اثبات شده است شیطان به صورت تدریجی و گام به گام گناهان را در نهاد انسان نهادینه می کند. از این جهت برای پیراسته شدن از گناهان باید از همین روش گام به گام بهره گرفت؛ یعنی نه یک باره، بلکه باید به صورت تدریج به مبارزه به گناه برخاست تا به طور کامل از ساحت وجود انسان رخت بربندد.
🔹 سه؛ گناهان همواره از طریق رخنه هایی در اندیشه و منش انسان یا رخنه هایی از رهگذر اطرافیان و دوستان یا فضای عمومی و مجازی وارد حریم انسان می شود. باید این رخنه ها را شناخت و آنها را بست. این که می گویند خانه را نمی توان در مسیر باد و توفان یا در حریم رودخانه ساخت، همین نکته است. وجود خانه در معرض باد، توفان و سیل به معنای راه دادن رخنه برای نابودی خانه است. خانه جان و دل انسان نیز چنان است. فرض کنید شخصی از سوی زن بدکاره ای پیوسته دعوت به فحشاء می شود و طبیعی است که این گناه در کام فرد شیرین به نظر می آید. برای رها شدن از این گناه چاره ای جز بستن رخنه این آلودگی نیست. باید راه هر گونه ارتباط تلفنی و مجازی بسته شود و اگر لازم است آن کوچه، منطقه یا حتی شهر را بدون گذاشتن هیچ اثری رها کرد.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
🔹 پرسشی در باره اندیشه های عدنان الرفاعی و ترجمه آثار او
سلام حضرت استاد آیت الله دکتر نصیری
وقت بخیر.
مشتاق دیدار هستیم استاد عزیز.
انشاله در پناه حضرت حق در سلامت و عافیت باشید.
سوالی از خدمتتان داشتم، در خصوص آقای عدنان الرفاعی و افکارش آیا اطلاعاتی دارید؟
من اخیرا تعدادی از کتابها و مقالات ایشان را خوانده ام و بعضی از مطالبش برام جالب بود. تصمیم داشتم کتاب «المعجزه؛ نظریه قرآنیه فی الاعجاز العددی» ایشان را ترجمه کنم. منتها یکم تو سایتهای فارسی چرخیدم مطالب ضد و نقیضی درباره ایشان دیدم. بعضی ها او را منحرف و دارای گرایشات عرفانی معرفی کرده اند، بعضی ها هم او را از قرآنیون خوانده اند. خواستم بدانم نظر حضرتعالی چیست؟
برخی آثارش رو فردی بنام هوشیار کریمی که احتمال میدم ایرانی سنی باشه ترجمه کرده به فارسی ولی این کتابش و بعضی دیگه از آثارش هنوز ترجمه نشده. ترجمه این کتابها رو صلاح میدونید یا خیر؟
علیکم السلام
در ویکیپدیا در باره وی چنین آمده است:
«من أعلام حركة إصلاح التراث الإسلامي. ولد في قرية تل شهاب، محافظة درعا. تخرج من جامعة دمشق (1989)م حاملاً إجازة في الهندسة المدنية، وعُيّن بعد ذلك في وزارة الثقافة (المديرية العامة للآثار والمتاحف).]، نشر أول كتاب له سنة (1994)م، وله مؤلفات في الفكر الإسلامي أبرزها: - المعجزة الكبرى - القدر - الحق المطلق - الحكمة المطلقة - محطات في سبيل الحكمة كما له عدة مناظرات وبرامج تلفزيونية، معروف بتحليله المنطقي وحجته الدامغة ومنهجه العقلاني، أغلب ما يعرضه في كتبه وبرامجه أفكار جديدة تعرض لأول مرة في العالم، يدعو إلى إعمال العقل وفهم آيات كتاب الله بتجرد وبعيدا عن الأهواء والعصبيات. من أهم رواد الإعجاز العددي في القرآن الكريم، وله عدة نظريات واكتشافات حوله، وكتبه معززة بآلاف الأمثلة حول ذلك. يدعو إلى تنقية الروايات (عند جميع الطوائف) على معيار القرآن الكريم، ونبذ كل ما يخالفه. يعتبر المنهج الإسلامي فوق التاريخ، ويعتبر أن سبب تفرق الأمة ووهنها هو تركها للمنهج الذي أراده الله في كتابه الكريم، واتباعها للعصبيات الطائفية والمذهبية التي أنتجها التاريخ على حساب القرآن الكريم. رفض عدة أفكار تعتبر أصيلة في الفكر الإسلامي الموروث، مثل أحكام العبيد وملك اليمين والناسخ والمنسوخ والخروج من النار واحتكار الخلاص وغيرها.»
متفکرانی همچون عدنان رفاعی، محمد شحرور، رشاد خلیفه، نصر حامد، صبحی منصور، فرج فوده، محمد جابری و ... که از آنان با عنوان نومعتزلیان یاد می شود، دچار سه مشکل اساس هستند:
🔹 یک؛ زمینه مطالعاتی آغازین همه یا عموم آنان علوم اسلامی نیست و در سایر رشته های ریاضی، طب و یا مهندسی تحصیل کرده اند و با کمترین آگاهی های دینی در باره مسایل مهم اسلامی به اظهار نظر می پردازند. نظیر این پدیده در ایران در باره مرحوم دکتر شریعتی اتفاق افتاد و می دانیم که به رغم نیات خیر آنان چه آسب ها و آفت هایی به اسلام و قرآن وارد شد.
همین آقای عدنان رفاعی دكتراي مهندسي شهرسازي دارد و تحت تاثير افكار رشاد خليفه در مورد اعجاز قرآن از نظام رياضي استفاده كرده است و كتابي به نام «المعجزه كشف جديد في القرآن الكريم» نوشته است.
می دانیم که رشاد خلیفه پس از طرح نظریه اعجاز عددی قرآن چنان از مسیر اسلام خارج شد که ادعای رسالت کرد و به دنبال آن از جامعه دینی و فرهنگی جهان اسلام رانده شد.
🔹 دو؛ بستر مطالعاتی آنان منابع تفسیری، روایی و تاریخی اهل سنت است که در آن نشو و نما یافته اند و به دلایل مختلف از جمله تعصبات جاهلی حاکم بر عموم کشورهای عربی مجال آگاهی با اندیشه ها و منابع شیعه برای آنان فراهم نیست. از سویی دیگر، منابع و میراث روایی اهل سنت از نگاه آنان دچار آفت ها و آسیب های مختلف از جمله مخالفت با عقل و علم است. بر این اساس آنان با راه انداختن نهضت قرآن محوری، بر کنار گذاشتن سنت و روی آوری کامل و جامع به قرآن تاکید دارند که پیداست چه نتایج ناصوابی از آن عائد می گردد.
🔹 سه؛ عموم این دست از روشنفکران دینی به خاطر تحصیل در دانشگاه های غربی یا آمد و شد زیاد با کشورهای غرب با اندیشه های خاورشناسان و منقدان اسلام و قرآن آشنا شده اند و بدون آن که از توان لازم علمی برای مواجه شده با شبهات آنان برخوردار باشند، تحت تاثیر شبهات آنان از بسیاری از باورهای دینی دست شسته و می شویند. آفتی که ما در حال حاضر در ایران در باره افرادی همچون آقایان سروش و شبستری شاهد هستیم.
با توجه به این توضیحات با ترجمه آثار نومعتزلیان عرب موافق نیستم؛ مگر آن که در کنار ترجمه در متن یا پاورقی در موارد لزوم، نقد شبهات آنان بازتاب داده شود.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥برخورد کریمانه و متواضعانه مرحوم آیت الله ضِیابری با پیرزن فحاش و ناسزاگو در خاطرات آیت الله سید مجتبی #رودباری (ره)
#سیره_علما
#خاطرات_علما
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
✳️ پرسشی در باره صدور روایتی از اهل بیت (ع)
حضرت استاد سلام علیکم
با تبریک عید ولادت حضرت رسول اعظم صلوات الله تعالی علیه و آله و حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق صلوات الله تعالی علیه
مطلبی را در جایی خواندم که در آن هیچ منبعی یا عبارتی از روایتی ذکر نشده بود و به تصور خودم در نرم افزارها هم جستجو کردم اما موفق نبودم منبع آن حدیث را پیدا کنم. متن مذکور را خدمت حضرتعالی می فرستم. اگر به نظر حضرتعالی می رسد که کدام حدیث است از محضرتان استفاده می کنم. ارادتمندم
«از ائمّه (علیهم السّلام) سؤال شده است که چقدر شما به فکر ما هستید؟ امام (علیه السّلام) فرموده است آن مقداری که شما به فکر ما هستید....»
بسیارسپاسگزارم.
التماس دعا
علیکم السلام
این ناچیز مضمون مورد نظر جنابعالی را از طرق مختلف پیجویی کردم، اما به روایت خاصی برنخوردم. شاید هم باشد و ما اطلاع نیافتیم.
با صرف نظر از این امر و با فرض عدم وجود روایتی ناظر به این نکته، مفاد آن به وضوح مورد تاکید قرآن قرار گرفته است؛ آن جا که خداوند می فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ (بقره، 152)
نیز در جایی دیگر فرمود: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (بقره، 186)
وقتی خداوند به این صراحت اعلام فرماید که شما مرا یاد کنید تا من شما را یاد کنم، اهل بیت (ع) به عنوان صاحبان سرّ الهی و مفسران وحی خداوندی حق خواهند داشت که اعلام فرمایند شما ما را یاد کنید تا ما به یاد شما باشیم.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir