eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
941 عکس
329 ویدیو
131 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه جلسه ۱۱۸۰.mp3
10.59M
✳️ (جلسه ۱۱۸۰) مباحث این جلسه: ۱. نقش شهادت دادن زنان در حقوق مالی ۲. حکم شهادت دادن زنان در مسایل مخصوص زنان http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۱۳۶.mp3
5.85M
✳️ (جلسه ۱۳۶) مباحث این جلسه: ۱. ادامه تفسیر آیه شریفه «و استیعنوا بالصبر و الصلاه» ۲. رابطه متقابل ایمان و عمل صالح http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره معتبرترین نسخه موجود نهج البلاغه سلام علیکم استاد وقت شما بخیر استاد سوالی محضر مبارکتان داشتم. در بین نسخه های موجود از نهج البلاغه ،در رساله کدام نسخه بهتر است که مورد استناد قرار گیرد؟ با تشکر و سپاس و امتنان التماس دعا علیکم السلام در مقدمه ترجمه امامی از نهج البلاغه چنین آمده است: «قدر مسلم اين است كه نسخه اين كتاب به خط مرحوم شريف رضى تا زمان «ابن ابى الحديد» موجود بوده است زيرا وى در شرح يكى از سخنان امام مى‏گويد: «و قد وجدت النسخة التي بخط الرضى ابى الحسن جامع نهج- البلاغه...» من نسخه‏ اى كه به خط ابو الحسن شريف رضى جامع نهج البلاغه بود يافتم كه معنى فلان كلمه را چنين معنا كرده است. ابن ابى الحديد شرح خود را از سال 640 شروع و در سال 644 به پايان برده است. بنا بر اين تا اين سال نسخه آن به خط سيد رضى باقى بوده است. بلكه تا زمان «كمال الدين ميثم بن على بن ميثم بحرانى» متوفاى سنه 679 نيز اين نسخه باقى بوده و در اختيار او قرار داشته، زيرا او در مواردى از شرح خود بر نهج البلاغه اشاره به نسخه سيد رضى مى‏ نمايد. و از اين نظر كه ابن ابى الحديد و ابن ميثم نهج البلاغه را در شرح خود ضبط كرده ‏اند و مسلما با نسخه سيد رضى تطبيق مى‏ نمايد، روشن مى‏ شود كه نسخه‏ هاى آنها مطابق با نسخه مرحوم سيد رضى است. بنا بر اين نسخه‏ هائى كه هم اكنون .» در پاسخ به پرسش جنابعالی می توان گفت که جدیدترین کار انجام شده بر نهج البلاغه توسط بنیاد نهج البلاغه را مبنای کار خود قرار دهید. موفق باشید. http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه ۱۱۸۱.mp3
21.25M
(جلسه ۱۱۸۱) مباحث جلسه: ۱. ادامه بررسی فقهی و روایی روایات ناظر به چگونگی شهادت زنان ۲. چگونگی نفوذ شهادت زنان در مساله وصیت http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۱۳۷.mp3
12.26M
✳️ (جلسه ۱۳۷) مباحث این جلسه: ۱. تفسیر آیه شریفه «الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم ...» ۲. بررسی مفهوم و کارد واژه ظن در قرآن http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ تمایل آشکار شارع به رعایت پوشش کامل زنان حتی نسبت به چهره مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب الشهادت در باب «بَابُ أَنَّهُ لَا بُدَّ فِي الشَّهَادَةِ عَلَى الْمَرْأَةِ مِنْ أَنْ تُعْرَفَ أَوْ يَحْضُرَ مَنْ يَعْرِفُهَا أَوْ تُسْفِرَ عَنْ وَجْهِهَا فَيَنْظُرَ إِلَيْهَا الشَّاهِدُ» سه روایت آورده است که نشان می دهد شارع مقدس در کنار اعلام وجوب حجاب و پوشش کامل زنان که البته در آن چهره و کفین استثنا شده است، حتی تمایل دارد که چهره زنان جز در موارد ضرورت؛ نظیر امکان شناسایی آنان توسط شهود، پوشیده بماند: 34059- 1- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: لَا بَأْسَ بِالشَّهَادَةِ عَلَى إِقْرَارِ الْمَرْأَةِ وَ لَيْسَتْ بِمُسْفِرَةٍ إِذَا عُرِفَتْ بِعَيْنِهَا أَوْ حَضَرَ مَنْ يَعْرِفُهَا وَ لَا يَجُوزُ عِنْدَهُمْ أَنْ يَشْهَدَ الشُّهُودُ عَلَى إِقْرَارِهَا دُونَ أَنْ تُسْفِرَ فَيُنْظَرَ إِلَيْهَا. متن: لَا بَأْسَ بِالشَّهَادَةِ عَلَى إِقْرَارِ الْمَرْأَةِ؛ زن قبلا اقراری کرده مثلا وقف یا وصیتی کرده است و افرادی بر آن اقرار شهادت داشتند و اینک زمان نیاز به شهادت آنان است. وَ لَيْسَتْ بِمُسْفِرَةٍ إِذَا عُرِفَتْ بِعَيْنِهَا؛ وقتی چهره زن پوشیده است، کسی که می خواهد علیه او شهادت دهد، باید او را بشناسد. أَوْ حَضَرَ مَنْ يَعْرِفُهَا؛ یا کسی حاضر شود که آن زن را می شناسد. برای فرد مجهول نمی توان شهادت داد. وَ لَا يَجُوزُ عِنْدَهُمْ أَنْ يَشْهَدَ الشُّهُودُ عَلَى إِقْرَارِهَا دُونَ أَنْ تُسْفِرَ فَيُنْظَرَ إِلَيْهَا؛ با پوشیده بدن چهره زن شهادت در باره او مردود است. 34060- 2- مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع فِي رَجُلٍ أَرَادَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَى امْرَأَةٍ لَيْسَ لَهَا بِمَحْرَمٍ هَلْ يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْهَا مِنْ وَرَاءِ السِّتْرِ وَ يَسْمَعَ كَلَامَهَا إِذَا شَهِدَ رَجُلَانِ عَدْلَانِ أَنَّهَا فُلَانَةُ بِنْتُ فُلَانٍ الَّتِي تُشْهِدُكَ وَ هَذَا كَلَامُهَا أَوْ لَا تَجُوزُ لَهُ الشَّهَادَةُ عَلَيْهَا حَتَّى تَبْرُزَ وَ يُثْبِتَهَا بِعَيْنِهَا فَوَقَّعَ ع تَتَنَقَّبُ وَ تَظْهَرُ لِلشُّهُودِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. متن: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع فِي رَجُلٍ أَرَادَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَى امْرَأَةٍ لَيْسَ لَهَا بِمَحْرَمٍ؛ مردی می خواهد علیه زنی که محرم او نیست، شهادت دهد. پیداست که باید بداند آن زن کیست. هَلْ يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْهَا مِنْ وَرَاءِ السِّتْرِ وَ يَسْمَعَ كَلَامَهَا؛ بدون آن که چهره او را ببیند می تواند علیه او شهادت دهد و تنها به شنیدن صدای او اکتفا کند؟ إِذَا شَهِدَ رَجُلَانِ عَدْلَانِ أَنَّهَا فُلَانَةُ بِنْتُ فُلَانٍ الَّتِي تُشْهِدُكَ وَ هَذَا كَلَامُهَا؛ دو نفر دیگر شهادت دهند که این زن فلانی است و همان زنی است که شما می خواهید علیه او شهادت دهید. گویا شهادت بر شهادت است. أَوْ لَا تَجُوزُ لَهُ الشَّهَادَةُ عَلَيْهَا حَتَّى تَبْرُزَ وَ يُثْبِتَهَا بِعَيْنِهَا؛ یا آن که آن زن باید پوشش خود را کنار زند تا آن مرد او را ببیند؟ فَوَقَّعَ ع تَتَنَقَّبُ وَ تَظْهَرُ لِلشُّهُودِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛ در عین زدن نقاب می تواند خود را برای شهود آشکار سازد. 34061- 3- وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ (أَخِيهِ جَعْفَرِ بْنِ عِيسَى) «2» عَنِ ابْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: لَا بَأْسَ بِالشَّهَادَةِ عَلَى إِقْرَارِ الْمَرْأَةِ وَ لَيْسَتْ بِمُسْفِرَةٍ إِذَا عُرِفَتْ بِعَيْنِهَا أَوْ حَضَرَ مَنْ يَعْرِفُهَا فَأَمَّا إِذَا «3» كَانَتْ لَا تُعْرَفُ بِعَيْنِهَا وَ لَا يَحْضُرُ مَنْ يَعْرِفُهَا فَلَا يَجُوزُ لِلشُّهُودِ أَنْ يَشْهَدُوا عَلَيْهَا وَ عَلَى إِقْرَارِهَا دُونَ أَنْ تُسْفِرَ وَ يَنْظُرُونَ إِلَيْهَا. متن: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: لَا بَأْسَ بِالشَّهَادَةِ عَلَى إِقْرَارِ الْمَرْأَةِ وَ لَيْسَتْ بِمُسْفِرَةٍ إِذَا عُرِفَتْ بِعَيْنِهَا أَوْ حَضَرَ مَنْ يَعْرِفُهَا فَأَمَّا إِذَا كَانَتْ لَا تُعْرَفُ بِعَيْنِهَا وَ لَا يَحْضُرُ مَنْ يَعْرِفُهَا فَلَا يَجُوزُ لِلشُّهُودِ أَنْ يَشْهَدُوا عَلَيْهَا وَ عَلَى إِقْرَارِهَا دُونَ أَنْ تُسْفِرَ وَ يَنْظُرُونَ إِلَيْهَا؛ همان مفاد روایت اول است. 👇👇👇
از سه روایت پیشگفته دو نکته اساسی قابل استفاده است: یک؛ فرهنگ رایج در عصر صدور روایات نه تنها التزام جامعه زنان به پوشش و حجاب اسلامی، بلکه در مرحله ای کامل تر حتی پوشیده بودن چهره زنان بوده است؛ زیرا اگرفرهنگ حاکم باز بودن چهره زنان بود معنا نداشت که پیوسته از اهل بیت (ع) پرسش شود که آیا رواست زنان به هنگام شهادت نقاب را کنار گذاشته و چهره خود را آشکار سازند؟! این گفتار مرحوم شعرانی در ذیل این احادیث است: «ولا يخفى دلالة الحديث على جريان السيرة في عهدهم عليهم السلام في النساء باحتجاب الوجه وعدم جواز الكشف لغير المحارم إلا لضرورة» دو؛ شارع جز در موارد نیازو ضرورت تمایل به باز بودن چهره زنان ندارد. در موارد مورد توجه این روایات، اگر در مقام اداء شهادت بر اقرار زن راهی برای شناسایی زن نباشد او می تواند صورت خود را باز بگذارد و شهود با نگاه کردن به صورت زن شهادت بدهند. پیداست اگر اثبات حقی متوقف بر نگاه به صورت زن باشد بر زن لازم است صورت خود را باز بگذارد و شهود هم باید نگاه کرده شهادت بدهند. بر این اساس، در مقام اداء شهادت، حرمت نظر به نامحرم «مستثنی» است. این باب یکی از ده ها نمونه در روایات است که در آن گزاره توصیفی و توصیه ای در باره پوشش زنان بازتاب یافته است. مقصود از گزاره رواج فرهنگ پوشش زنان حتی نسبت به چهره و مراد از گزاره توصیه ای عدم تمایل شارع به رواج آشکار شدن چهره زنان تحت هر شرایط است؛ هر چند پوشیدن چهره را واجب ندانسته است. در نظر داشته باشید که روی سخن با رفتار زنان در حوزه امور شخصی و اجتماعی است، اما این دست از روایات ناظر به چند و چون دخالت حکومت اسلامی در این زمینه نیست و برای اثبات آن باید به ادله دیگری استناد کرد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ امام صادق (ع) و سنگربانی از باورهای قویم اعتقادی و فقهی شیعه بازخوانی تاریخ حیات ائمه اهل بیت (ع) نشان می دهد که افزون بر ستم بی پایان حاکمان زمان که عملاً زمینه دور ساختن آنان از اداره جامعه را فراهم آورد، شماری از مدعیان فقه دانی و دین شناسی نیز در این گناه بزرگ سهیم بودند و با راه انداختن کرسی درس و بحث و نشستن بر مدار فتوا و قضاوت باعث گمراهی بسیاری از مردم شدند و عملا بستر را برای ستم بیشتر حاکمان جور به اهل بیت (ع) فراهم آوردند. این درحالی بود که آنان خود به خوبی می دانستند که از هر جهت از دانش و توانش لازم برای نشستن بر کرسی دین شناسی برخوردار نبوده و می بایست بسان زراره و محمد بن مسلم در برابر اهل بیت (ع) زانو زده و علوم دینی و الهی را از آنان فراگیرند، اما هواهای نفسانی و طلب قدرت و ریاست نگذاشت تا در برابر حق خضوع کنند و به تعبیر اهل بیت هم خود گمراه شدند و هم زمینه گمراهی دیگران را فراهم آورند: «ضلوا و اضلوا» بر این اساس مکاتب و مذاهب مختلف در مهم ترین مراکز و شهرهای اسلامی؛ یعنی مکه، مدینه، شام، بصره و کوفه شکل گرفت و مذاهب مختلف کلامی و فقهی خودنمایی کرد. به عنوان نمونه از روایت ذیل که از امام رضا (ع) نقل شده بدست می آید که برخورد اهانت آمیز فقیهان عامه در باره احکام صادر شده از اهل بیت (ع) در دوران امام صادق (ع) استمرار داشته و آن حضرت شاهد جسارت و جهالت امثال ابوحنیفه بوده است: «عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع قَالَ لَهُ أَبُو حَنِيفَةَ كَيْفَ تَقْضُونَ بِالْيَمِينِ مَعَ الشَّاهِدِ الْوَاحِدِ فَقَالَ جَعْفَرٌ قَضَى بِهِ رَسُولُ اللَّهِ وَ قَضَى بِهِ عَلِيٌّ عِنْدَكُمْ فَضَحِكَ أَبُو حَنِيفَةَ فَقَالَ لَهُ جَعْفَرٌ أَنْتُمْ تَقْضُونَ بِشَهَادَةِ وَاحِدٍ شَهَادَةَ مِائَةٍ فَقَالَ مَا نَفْعَلُ فَقَالَ بَلَى يَشْهَدُ مِائَةٌ فَتُرْسِلُونَ وَاحِداً يَسْأَلُ عَنْهُمْ ثُمَّ تُجِيزُونَ شَهَادَتَهُمْ بِقَوْلِهِ.» استشهاد امام صادق (ع) به سیره حضرت امیر (ع) در مواردی از این دست، از دو جهت است: یک؛ سیره قولی و عملی حضرت امیر (ع) که عموماً در دوران حکومت ایشان رخ نمود، برای مردم کوفه و به ویژه برای فقیهان عامه از هر جهت شناخته شده بوده و قابل انکار نیست. دو؛ به رغم برخورد ظالمانه عالمان اهل سنت در عدم پذیرش مرجعیت علمی اهل بیت، آنان نسبت به حضرت امیر (ع) ارادت خاصی داشته و طبق مبنای مورد اتفاق خود آن حضرت را به عنوان چهارمین خلیفه و جانشین رسول خدا (ص) می شناسند. از این جهت اگر در درستی حکمِ اعلام شده از سایر ائمه تردید روا دارند، در مورد نظرگاه های حضرت امیر (ع) راهی جز پذیرش ندارند. به رغم استدلال قوی و قویم امام صادق (ع)، ابوحنیفه به عنوان پایه گذار رأی، قیاس و استحسان که برای خود جایگاه کاذبی قائل بود، به شیوه قضاوت امام اعتراض داشته و در برابر استدلال محکم امام با بی ادبی کامل و استهزاء برخورد کرد! سکوت و مدارای شگفت آور امام صادق (ع) در برابر عرض اندام علمی ابو حنیفه و استهزاء و جسارت او بسیار درس آموز است. روایاتی از این دست به خوبی نشان می دهد که مکتب خلفاء پایه گذار چه انحرافات عظیمی در دین شده و اهل بیت؛ به ویژه امام صادق (ع) به خاطر مواجه بودن گسترده با مکاتب انحرافی، با چه مظلومیت شگفت آوری با کاربست تمام توان خود در برابر انحرافات فکری مدعیان دین شناسی، ایستادگی داشتند. پیشاپیش شهادت مظلومانه امام صادق (ع) را به محضر حضرت حجت (ع) و دوستان مکرم و مومن همراه تسلیت و تعزیت می گوییم. علی نصیری سحر صادق روز دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه 1402 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حکایت شنیدنی آیت الله مرعشی نجفی درباره مرحوم کافی اعتذار که آدرس منبع حذف می شود. بنای کانال استاد آن است که ناخواسته مبلغ کانالی یا جریانی نباشد. از این جهت در هیچ یک از مطالب ارسالی از سایر منابع و مصادر آدرس کانال خود استاد ضمیمه نمی گردد. نیز تمام پیام های ارسالی با همان خطاب هایی که به استاد می شود، بازتاب داده شده و تنها در موارد ضروری متن پیام ویرایش ادبی می گردد. رعایت امانت در نقل از یک سو و مراقبت از تبلیغ ناخواسته برخی از جریان ها گریزی غیر از این رویه باقی نمی گذارد.
✳️ نقش امام صادق (ع) در انتشار آموزه های دینی آموزه های اسلام در دو بستر اساسی بازتاب یافته است: 1. قرآن با 600 صفحه که بسان قانون اساسی مباحث و مبانی کلی و اساسی در آن آمده و شرح و تفصیل آنها به روایات اهل بیت (ع) واگذار شده است. 2. روایات اهل بیت (ع) که عموماً در جوامع اولیه؛ یعنی کتب اربعة شیعه و جوامع ثانویه آمده است که عبارتند از: بحار الانوار، وسائل الشیعه و الوافی جوامع اولیه: (کتب اربعه): چهل هزار روایت جوامع ثانویه: (بحار، وافی، وسائل): یکصد و بیست هزار روایت اگر روایات تفسیری و سایر روایات را به این آمار بیافزاییم با حذف مکررات مجموع روایات شیعه حدود یکصد هزار روایت خواهد شد. بررسی آماری نشان می دهد که از این میان حدود شصت هزار روایت به تنهایی از امام صادق (ع) نقل شده است. از مجموع 16000 روایت کافی 000/10 روایت از آنِ امام صادق (ع) است. از مجموع 6000 روایت من لایحضره الفقیه 000/3 روایت از آنِ امام صادق (ع) است. از مجموع 000/14 روایت تهذیب الاحکام 8594 روایت از امام صادق (ع) است. از مجموع 5500 روایت استبصار 3400 روایت از امام صادق (ع) است. به عبارتی دیگر از مجموع 500/41 روایت کتب اربعه شیعه 000/25 روایت از آن از امام صادق (ع) است. از مجموع 35000 روایت وسائل الشیعة 21000 روایت از آنِ امام صادق (ع) است. معنای این ارزیابی آن است که بیش از شصت درصد میراث روایی شیعه از طریق امام صادق (ع) و چهل درصد الباقی از طریق سیزده معصوم دیگر به دست ما رسیده است. این امر نشان می دهد که آن حضرت (ع) با استفاده از فضای سیاسی مناسبی که برایشان فراهم شد تا چه اندازه توانستند معارف دین را در اختیار جهانیان قرار دهند. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
🌹صلوات خاصه حضرت امام صادق علیه السلام: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مجید
تمجید امام صادق (ع) از زبان زنادقه.mp3
15.15M
✳️ تمجید جایگاه رفیع امام صادق (ع) از زبان برخی از زنادقه این سخنرانی توسط آیت الله علی نصیری صبح امروز بیست و ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ پس از نماز صبح در مسجد علی ابن ابی طالب (ع) قم ارایه شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
سنگربان باورهای شیعه ... ✳️ آیت الله دکتر علی نصیری،*، گروه فرهنگی:  بازخوانی تاریخ حیات ائمه اهل بیت (ع) نشان می دهد که افزون بر ستم بی پایان حاکمان زمان که عملاً زمینه دور ساختن آنان از اداره جامعه را فراهم آورد، شماری از مدعیان فقه دانی و دین شناسی نیز در این گناه بزرگ سهیم بودند و با راه انداختن کرسی درس و بحث و نشستن بر مدار فتوا و قضاوت باعث گمراهی بسیاری از مردم شدند و عملا بستر را برای ستم بیشتر حاکمان جور به اهل بیت (ع) فراهم آوردند.  این درحالی بود که آنان خود به خوبی می دانستند که از هر جهت از دانش و توانش لازم برای نشستن بر کرسی دین شناسی برخوردار نبوده و می بایست بسان زراره و محمد بن مسلم در برابر اهل بیت (ع) زانو زده و علوم دینی و الهی را از آنان فراگیرند، اما هواهای نفسانی و طلب قدرت و ریاست نگذاشت تا در برابر حق خضوع کنند و به تعبیر اهل بیت هم خود گمراه شدند و هم زمینه گمراهی دیگران را فراهم آورند: «ضلوا و اضلوا»  بر این اساس مکاتب و مذاهب مختلف در مهم ترین مراکز و شهرهای اسلامی؛ یعنی مکه، مدینه، شام، بصره و کوفه شکل گرفت و مذاهب مختلف کلامی و فقهی خودنمایی کرد.  به عنوان نمونه از روایت ذیل که از امام رضا (ع) نقل شده بدست می آید که برخورد اهانت آمیز فقیهان عامه در باره احکام صادر شده از اهل بیت (ع) در دوران امام صادق (ع) استمرار داشته و آن حضرت شاهد جسارت و جهالت امثال ابوحنیفه بوده است:  «عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع قَالَ لَهُ أَبُو حَنِيفَةَ كَيْفَ تَقْضُونَ بِالْيَمِينِ مَعَ الشَّاهِدِ الْوَاحِدِ فَقَالَ جَعْفَرٌ قَضَى بِهِ رَسُولُ اللَّهِ وَ قَضَى بِهِ عَلِيٌّ عِنْدَكُمْ فَضَحِكَ أَبُو حَنِيفَةَ فَقَالَ لَهُ جَعْفَرٌ أَنْتُمْ تَقْضُونَ بِشَهَادَةِ وَاحِدٍ شَهَادَةَ مِائَةٍ فَقَالَ مَا نَفْعَلُ فَقَالَ بَلَى يَشْهَدُ مِائَةٌ فَتُرْسِلُونَ وَاحِداً يَسْأَلُ عَنْهُمْ ثُمَّ تُجِيزُونَ شَهَادَتَهُمْ بِقَوْلِهِ.» استشهاد امام صادق (ع) به سیره حضرت امیر (ع) در مواردی از این دست، از دو جهت است:  یک؛ سیره قولی و عملی حضرت امیر (ع) که عموماً در دوران حکومت ایشان رخ نمود، برای مردم کوفه و به ویژه برای فقیهان عامه از هر جهت شناخته شده بوده و قابل انکار نیست.  دو؛ به رغم برخورد ظالمانه برخی عالمان اهل سنت در عدم پذیرش مرجعیت علمی اهل بیت، آنان نسبت به حضرت امیر (ع) ارادت خاصی داشته و طبق مبنای مورد اتفاق خود آن حضرت را به عنوان چهارمین خلیفه و جانشین رسول خدا (ص) می شناسند. از این جهت اگر در درستی حکمِ اعلام شده از سایر ائمه تردید روا دارند، در مورد نظرگاه های حضرت امیر (ع) راهی جز پذیرش ندارند.   به رغم استدلال قوی و قویم امام صادق (ع)، ابوحنیفه به عنوان پایه گذار رأی، قیاس و استحسان که برای خود جایگاه کاذبی قائل بود، به شیوه قضاوت امام اعتراض داشته و در برابر استدلال محکم امام با بی ادبی کامل و استهزاء برخورد کرد! سکوت و مدارای شگفت آور امام صادق (ع) در برابر عرض اندام علمی ابو حنیفه و استهزاء و جسارت  او بسیار درس آموز است.  روایاتی از این دست به خوبی نشان می دهد که اهل بیت؛ به ویژه امام صادق (ع) به خاطر مواجه بودن گسترده با مکاتب انحرافی، با چه مظلومیت شگفت آوری با کاربست تمام توان خود در برابر انحرافات فکری مدعیان دین شناسی، ایستادگی داشتند. منبع: خبرگزاری الف https://www.alef.ir/news/4020225038.html
نقش های سه گانه امام صادق (ع) .mp3
10.62M
✳️ نقش امام صادق (ع) در حفظ هویت تشیع در سه عرصه سیاسی، دینی و فرهنگی این سخنرانی توسط استاد آیت الله نصیری در شب شهادت امام صادق (ع) بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در منزل فاضل محترم حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل سبزی ارایه شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ روضه مصیبت امام صادق (ع) از زبان خطیب توانا مرحوم کافی (ره) http://eitaa.com/alinasirigilani
روضه امام صادق (,ع).m4a
4.58M
✳️ برگزاری مجلس روضه شهادت امام صادق (ع) همینک در منزل آیت الله نصیری در شهرک زین الدین قم با حضور جمعی از شاگردان و فاضلان حوزه روضه خوانی فاضل محترم آقای سعادتی http://eitaa.com/alinasirigilani
مصیبت خوانی حجت الاسلام شاهینی.m4a
16.05M
✳️ مصیبت خوانی فاضل محترم حجت الاسلام شاهینی (دامت معالیه) http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اولین سالگرد تاسیس حسینیه امام صادق (ع) روستای مژده سال گذشته درست در شب شهادت امام صادق (ع) لطف الهی شامل حال شد و با اختصاص بخشی از خانه پدری در روستای مژده، حسینیه امام صادق (ع) افتتاح شد. این در حالی بود که کارهای مختلف به منظور تکمیل ساختمان در حال انجام و موجی از مشکلات در جریان بود. در نخستین جلسه مراسم مفصلی با حضور شماری قابل توجه از عالمان و فاضلان حوزه و دانشگاه و نماینده محترم رهبری در گیلان برگزار شد. وقتی این کار در ذهن رقم خورد تصور نمی شد که می توان با امکانات محدود خدمات قابل توجهی داشت. به لطف ‌و مرحمت الهی در طول یک سال گذشته در ایام حضور در گیلان صبح هر جمعه جلسات دعای ندبه و گفت و شنود علمی برگزار شد. افزون بر آن در ایام محرم، دهه فاطمیه و ماه مبارک رمضان و ... مراسم معنوی، سخنرانی، دعا و مناجات خوانی و در کنار همه آنها جلسات پرسش و پاسخ برگزار شد که بحمد الله با استقبال بسیار فراتر از انتظار مواجه شد. علی رغم تمایل باطنی به برگزاری مفصل جلسه نخستین سالگرد تاسیس حسینیه در گیلان، به خاطر برخی از مشکلات جاری این امر میسر نشد، با این حال مراسم سوگواری شهادت امام صادق (ع) در شام شهادت ایشان در بنده منزل در قم برگزار شد. امیدواریم همه تلاش ها و خدمات انجام یافته در سال گذشته مرضی الهی بوده و گامی هر چند اندک در جهت تعظیم شعائر دینی و تبلیغ معارف الهیه تلقی گردد و در سایه الطاف الهی و عنایات ویژه اهل بیت حسینیه امام صادق (ع) مژده در سال جاری و سنوات آتی شاهد برکات علمی و معنوی فراوانی باشد. افزون بر خانواده همراه و همصدا، شماری از دوستان فاضل و فرهمند در طول سال گذشته همراهی ها و همدلی های مکرری داشتند. خداوند به همه این عزیزان پاداشی بس مضاعف ارزانی فرماید! علی نصیری صبح صادق چهارشنبه بیست ‌و هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ http://eitaa.com/alinasirigilani
کرسی نظریه علامه طباطبایی.mp3
19.88M
✳️ کرسی نقد و بررسی کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت اثر استاد نصیری در تاریخ هفدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ کرسی نقد و بررسی نظریه دوگانه محوری آیت الله دکتر علی نصیری در جامعه اهل البیت (ع) برگزار شد. فایل صوتی این جلسه که به زبان عربی است، در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. http://eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ مصاحبه درس آموز در باره شهدا عطمت شهدا و نفوذ شخصیت آنان در دل ها به رغم آن که مشاغل بسیار ساده و عادی همچون ضایعاتی و کارگری داشتند، در این گفت و شنود به خوبی آشکار شده است. http://eitaa.com/alinasirigilani