17.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘ احتمال وقوع سونامی در ایران!
هر ۹۲ ثانیه یک قربانی جنسی ⛔️
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ نقش اوصیاء، عالمان و پرهیزکاران در مراقبت از جامعه دینی
عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ: الْعُلَمَاءُ أُمَنَاءُ والأَتْقِيَاءُ حُصُونٌ والأَوْصِيَاءُ سَادَةٌ
در این روایت از سه نقش: وصایت، علم و تقوا در مدیریت و محافظت از جامعه دینی یاد شده است.
اوصیاء همان جانشینان معصوم و بدور از هر گونه خطا و لغزش پیامبران اند که از سوی خداوند با نص صریح و نصب خاص معرفی می گردند و دو دسته دیگر کسانی هستند که بدون نصب و نص صریح و به صورت عام و فراگیر به عنوان امینان و مراقبان از جامعه دینی معرفی می شوند که در کنار اوصیای الهی وجود آنان اجتناب ناپذیر است. در عین حال با تجه به جایگاه سیادت اوصیای الهی، نباید مدعین علم و تقوا خود را از حجت های خداوند برتر معرفی کرده و کار مدیریت جامعه را به رغم حضور آنان برعهده گیرند.
الْعُلَمَاءُ أُمَنَاءُ؛ با توجه به روایت «العلماء ورثة الانبیاء» می توان دو نکته را از این فقره بدست آورد:
یک؛ مقصود از عالمان هم چنان عالمان دین است. از جمله شواهد مدعا یادکرد دو دسته اتقیاء و اوصیاء در کنار علماء است که پیداست محدوده دین را مورد توجه قرار داده است.
دو؛ عالمان دین نقش امین نسبت به دین و آموزه های آن را بازی می کنند؛ یعنی خداوند از آنان خواسته است که بسان پیامبران به دین به عنوان امانت الهی نگاه کنند و از دین به مثابه جان خود مراقبت نمایند. نیز می توان احتمال داد که موضوع امانت می تواند مردم باشد؛ یعنی عالمان دین امین مردم از سوی خداوند هستند که باید به مردم به عنوان امانت الهی نگاه کرده و برای هدایت و تربیت آنان تمام تلاش خود را بکار گیرند.
والأَتْقِيَاءُ حُصُونٌ؛ واژه حصون در روایت «... لأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا» بکار رفته و در آن تبیین شده است که فقیهان نقش برج و باروی شهر را برای اسلام بازی می کنند. با مقایسه این دو روایت و تفکیکی که میان عالمان و پرهیزکاران داده شده می توان به چهار نکته دست یافت:
یک؛ دو دسته نقش دژ را برای دین بازی می کنند: عالمان و پرهیزکاران. عالمان با علم و دانش خود از شهر دین و دین داران در برابر هجوم دشمنان و معاندان محافظت می کنند و پرهیزکاران با عمل خود چنین دفاعی را انجام می دهند.
دو؛ هر شهری باید برای محافظت از شهروندان خود در برابر تهاجم و تطاول دشمنان خود چاره ای بیاندیشد. در گذشته برای این جهت از برج و بارو در اطراف شهر بهره می گرفتند. شهر دین نیز بسان شهر ظاهری در برابر هجوم معاندان دین در معرض آسیب و آفت قرار می گیرد و نیاز به محافظت دارد. محافظت و مراقبت از شهروندان شهر دین یا همان دین داران به عالمان و پرهیزکاران واگذار شده است.
سه؛ علم و عمل یا همان تقوا چه آن زمان که کنار هم باشند و چه زمانی که نقش یکی از آنان کاسته شود و نقش دیگری پر رنگ شود، برای حفظ دین لازم اند و پیوسته می توانند نگاهدار سایر دین داران باشند.
چهار؛ جداکردن علم و تقوا بدان معنا نیست که اگر عالمی تهی از تقوا باشد یا اگر پرهیزکاری عاری از علم باشد، می توانند بسان برج و بارو از شهر دین داران مراقبت کنند؛ زیرا پیداست علم بدن عمل و نیز عمل بدون علم نه تنها سودآور نیستند، بلکه هریک زیان ها و خسارت ها را به همراه می آورند.
مراد غلبه هر یک از یک علم و عمل بر دیگری و شناخته شدن افراد به علم یا تقوا است. به عنوان مثال شیخ انصاری به علم و حسینقلی همدانی به تقوا شناخته می شوند. در حالی که هم شیخ انصاری با تقوا بود و هم حسینقلی همدانی عالم. تفاوت آنان در غلبه دو صفت علم و تقوا بر دیگری بود. شیخ انصاری به خاطر کثرت تالیفات و انغمار در کار علمی به عالم بودن معروف شد و حسینقلی همدانی به خاطر کثرت عبادت و ذکر و انغمار در تربیت و تهذیب شاگردان به تقوا معروفیت یافت.
والأَوْصِيَاءُ سَادَةٌ؛ با تصویری که از شهر دین ارایه شد، می توان دریافت که اگر عالمان دین و پرهیزکاران نظیر مرزداران از شهر دین مراقبت می کنند، پیامبران و جانشینان آنان نقش رهبران و حاکمان آن شهر را بازی می کنند.
مفهوم این سخن آن است که پیامبران و اوصیای آنان و در کنار آنان دو دسته اهل علم و اهل عمل همه تاثیرگذار ترین نقش را در مدیریت و مراقبت از شهر دین داران برعهده دارند، اما منزلت و جایگاه آنان تفاوت دارد. پیامبران و اوصیای آنان نقش مدیریت جامعه دین دار را برعهده دارند و عالمان دین و پرهیزکاران مسئولیت مرزداری را بر دوش می گیرند. از این جهت نباید عالمان دین یا مدعیان پرهیزکاری با وجود اوصیای الهی خود را به عنوان حاکمان و امیران شهر دین معرفی کنند و زمام مدیریت جامعه را برعهده گیرند.
برگرفته از کتاب «شرح برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
علی نصیری
✳️ مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) در حسینیه امام صادق (ع) مژده قال الصادق (ع): نَفَسُ الْمَهْمُومِ
لوکیشن حسینیه امام صادق علیهالسلام
👇👇👇
✳️ مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان (ع) در بقعه آسید محمد مژده
قالَ رَسُولُ اللّهِ (ص): «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ (ع) حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً؛ پیامبر اکرم (ص) فرمود: «براى شهادت حسین (ع) حرارت و گرمایى در دل هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.»
به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام؛ ماه عزای سالار شهیدان (ع) و یاران باوفای ایشان، طبق سنوات گذشته مراسم سخنرانی، سوگواری و سینه زنی در مسجد و بقعه آسید محمد مژده، به شرح ذیل برگزار می گردد:
1. نماز جماعت مغرب و عشاء
2. زیارت عاشوراء
3. سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ علیرضا حق طلب
4. مداحی مداحان اهل بیت (ع)
5. سخنرانی حجت الاسلام و المسلمیم دکتر محمد حسین نصیری
🔹 زمان: دهه اول محرم الحرام
🔹 مکان: روستای مژده، بقعه آسید محمد
از همه عاشقان اهل بیت (ع) و دلدادگان سالار شهیدان (ع) دعوت می شود تا به منظور تعظیم شعائر حسینی در این مراسم نورانی شرکت فرمایند.
از طرف هیات امنای آستان مقدس آسید محمد مژده
پیشوای روشنایی ها ویراست دوم.pdf
1.67M
✳️ عرضه فایل کتاب «امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها» اثر استاد علی نصیری
در آستانه محرم الحرام 1402 به منظور نشر معارف حسینی، فایل pdf کتاب «امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها» در اختیار عموم علاقه مندان و عاشقان سالار شهیدان علیه السلام قرار می گیرد.
این کتاب در سال 1389 توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت و در آن بر اساس آن که گفتار و کردار اهل بیت (ع) سراسر نور و روشنایی است، ده فضیلت از فضایل امام حسین (ع) با عنوان «روشنایی» مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: 1. بندگى خداوند؛ 2. عشق و عرفان ؛ 3. دعا و استغاثه ؛ 4. خُردانگاری دنیا ؛ 5. آسان انگاری مرگ ؛ 6. ارزش محوری ؛ 7. مردم نوازی ؛ 8 . عزت مداری ؛ 9. ظلم ستیزی ؛ 10. اصلاح خواهی.
ضمن استقبال از عرضه فایل این کتاب به صورت عمومی، از کلیه عزیزانی که از متن این کتاب استفاده می کنند انتظار می رود ضمن یادکرد والدین استاد، حسب تاکید قرآن بر رعایت امانت، در نقل مباحث از ذکر منبع غفلت نفرمایند.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ باز این چه شورش است که در خلق عالم است!
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بینفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو
کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب
کآشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرم است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن و ملک بر آدمیان نوحه میکنند
گویا عزای اشرف اولاد آدم است
خورشید آسمان و زمین نور مشرقین
پروردهٔ کنار رسول خدا حسین
http://eitaa.com/alinasirigilani
9.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱.۰۰۰.۰۰۰ دینار عراقی در مقابل رها کردن امام حسین علیه السلام ‼️
@BisimchiMedia
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ را گوش کردم.
تلاش عزیز خطیب مشکور است.
اما نسبت چنین مطالب سست و بی اساس به حضرت حجت روحی فداه مایه بسی تاثر است!
همه عزیزان در انتشار مطالب دقت بیشتر بفرمایند.
شأن و شخصیت حضرت حجت سلام الله علیه را این قدر پایین نیاوریم و نگوییم حتی اگر به دروغ بگوییم تو را دوست داریم، ایشان دلخوش می شود!!!
اینها مایع وهن دین و وهن آن حضرت است!
دروغ را کجا می پسندند؟!
روح ولی عصر به عظمت و فراخنای همه هستی است.
چنین روحی به خاطر غربت مورد ادعا چنان کوچک و خرد می شود که با ادعای دروغین من عاشق شما هستم، ابتهاج پیدا می کند!
اینها صفات پیرزنان است
پناه بر خداوند!
http://eitaa.com/alinasirigilani