eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
944 عکس
331 ویدیو
132 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تنظیم قریب به بیست عنوان کتاب به لطف الهی طی سی سال گذشته توفیق انتشار حدود دویست مقاله فراهم شد. نیز طی حدود یک دهه مطالب فراوانی در زمینه های مختلف در فضای مجازی قلمی شد. شماری از کتاب ها نیمه کاره یا نیاز به ویرایش اساسی داشت. مدت ها دغدغه بستن پرونده مطالعات و تحقیقات سی سال گذشته در بین بود. به لطف و عنایت الهی با صرف وقت از نیمه خرداد سال جاری تا به امروز؛ یعنی جمعه بیست و هشتم مهرماه ۱۴۰۲ به عبارتی با صرف چهار ماه و نیم سامان دادن به این کار نسبتا زیاد و پر دامنه به پایان رسید. برآیند سامان دادن به تحقیقات سه دهه گذشته حدود بیست جلد کتاب خواهد بود که کار تنظیم بخش عمده آنها انجام یافته و در انتظار صفحه آرایی است. بخش مقالات و جستارها نیازمند ویرایش ساختاری و محتوایی است که امید است با کمک دوستان فاضلی انجام گیرد. امید است عنایت الهی برای انتشار به موقع این آثار همراه گردد. نیز امید است که همه این دست از زحمات و خدمات در جهت رضایت الهی برشمرده شده و بستر ساز بالندگی علمی و معنوی جامعه گردد. ان شاء الله تعالی در جلسه بیست و یکم آبان ماه که به همت پردیس دانشگاه تهران برگزار می گردد، تجارب پژوهشی در بیست محور ارایه خواهد شد. دیگر بنایی برای تدوین مقالات جدید در بین نیست؛ همان گونه که شماری از فعالیت های متعارف آموزشی و پژوهشی گذشته به کناری گذاشته شده است و اگر عمری باقی باشد در کنار استمرار تدریس خارج فقه و خارج تفسیر، چند کار پژوهشی وسیع که حدود یک دهه از آغاز تدوین آنها می گذرد، دنبال خواهد شد. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه ۱۱۹۶.mp3
9.98M
✳️ (جلسه 1196) مباحث این جلسه: 1. بررسی فقهی روایات «بَابُ أَنَّهُ يَنْبَغِي إِقَامَةُ الْحَدِّ فِي الشِّتَاءِ فِي أَحَرِّ سَاعَةٍ مِنَ النَّهَارِ وَ فِي الصَّيْفِ فِي أَبْرَدِهِ» 2. بررسی دیدگاه فقیهان در باره رعایت زمان مناسب برای اجرای حدود 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
خارج تفسیر جلسه ۱۵۲.mp3
18.28M
✳️ (جلسه 152) مباحث این جلسه: 1. بررسی مدالیل آیه شریفه «وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى ...» 2. بررسی دیدگاه مفسران و بازخوانی کتاب مقدس در باره این آیه 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ حکم جمع میان دو سوره ضحی و انشراح در نماز سلام مجدد و عرض ادب و احترام خدمت حضرتعالی مسئله‌ای است که پاسخ به آن از عهده حضرت عالی برمی‌آید که هم بحمدالله فقیه و هم عالم به علوم قرآنی هستید. در فقه و توضیح المسائل علما آمده است که از باب نمونه سوره مبارکه والضحی والم نشرح یک سوره هست و اگر کسی بخواهد این‌ها را در نماز بخواند باید هر دو را بخواند و از طرفی در علوم قرآنی با توجه به ملاک‌هایی که برای جدایی سوره‌ها بیان شده این‌ها دو سوره هستند. سوال حقیر این است که آیا علوم قرآنی می‌تواند موضوعی را برای استفاده در فقه تبیین کندتا بر اساس آن موضوع در فقه حکمی برای آن صادر شود یا خیر؟ مثلاً حکم این است که باید در نماز بعد از حمد یک سوره خوانده شود. اگر در علوم قرآنی ثابت شد که مثلاً سوره والضحی یک سوره کامل است و سوره الم نشرح نیز یک سوره هست میشود حکم کرد که لازم نیست دو سوره باهم خوانده شود... علیکم السلام در پاسخ به پرسش جنابعالی توجه به چهار نکته لازم است: یک؛ ارتباط معنایی میان دو سوره ضحی و انشراح بسیار قوی است؛ به گونه ای که اگر بسمله را میان این دو سوره برداریم، گویا یک سوره تلقی می گردند. از یک جهت هر سوره در باره جایگاه و مقامات رسول اکرم (ص) است. با این تفاوت که سوره ضحی به مقامات اخروی و سوره انشراح به مقامات دنیوی آن حضرت اشاره دارد. سرآغاز سوره ضحی با از وعده رحمت و شفاعت الهی نسبت به رسول خدا (ص) در جهان آخرت سخن می گوید: « وَلَلْآَخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ( 4 ) وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ( 5 )» از میانه تا پایان این سوره نعمت های مختلف خداوند که در دنیا شامل آن حضرت شده برشمرده می شود: « أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآَوَى ( 6 ) وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى ( 7 ) وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى ( 8 )»» و در سه آیه پایانی از آن حضرت خواسته می شود که به پاس الطاف الهی نسبت به ایشان، نسبت به یتیمان و مستمندان مراقب باشد: «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ( 9 ) وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ ( 10 ) وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ( 11 )» حال به آیات سوره مبارکه انشراح را مورد توجه قرار می دهیم: در چهار آیه نخست انواع الطاف الهی که در دنیا شامل رسول خدا (ص) شد مورد تذکار قرار گرفته که از جمله آنها نام آور کردن آن حضرت در سراسر هستی است: « أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ( 1 ) وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ ( 2 ) الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ ( 3 ) وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ( 4 )» آن گاه پس از تاکید بر تقدیر آسانی پس از سختی، مجددا از رویکرد همه جانبه و عاشقانه به خداوند سخن به میان آورده است: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ( 5 ) إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ( 6 ) فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ ( 7 ) وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ ( 8 )» چنین پیوند درونی شگفت آوری در میان دو سوره فیل و قریش نیز قابل مشاهده است. دو؛ مکرراً در روایات اهل بیت (ع) این نکته مورد تاکید قرار گرفته که بسمله تنها به عنوان فاصله میان دو سوره نیست، بلکه افزون بر آن خود یک آیه آیه مستقل است و از این جهت از مکتب خلفاء که این آیه را از سرآغاز تلاوت سوره ها در نماز حذف کردند، به عنوان سارق یاد کرده اند: «سرقوا أكرم آية في كتاب الله بسم الله الرحمن الرحيم» و در برابر جهر به بسمله جزو نشانه های شیعه اعلام شده است. بر این اساس، وقتی میان دو سوره ضحی و انشراح بسمله فاصله است، معنای آن این است که آنها به رغم پیوستگی معنایی دو سوره جداگانه و مستقل هستند. سه؛ به استناد روایاتی متعدد از اهل بیت (ع) پس از قرائت فاتحه در نماز، جمع کردن میان دو سوره توصیه نشده است به استثنای جمع میان دو سوره ضحی و انشراح و دو سوره فیل و قریش: «عن زيد الشحام قال : صلى بنا أبو عبد الله عليه السلام الفجر فقرأ الضحى وألم نشرح في ركعة» این در حالی است که همین راوی نقل می کند که امام صادق (ع) با ما نماز گزارد در حالی که در یک رکعت ضحی و در رکعت دیگر انشراح را تلاوت فرمود: «عن زيد الشحام قال: صلى بنا أبو عبد الله ( ع ) فقرأ في الأولى والضحى وفي الثانية ألم نشرح» مفهوم این دو روایت آن است که جمع میان دو سوره ضحی و انشراح روا است، اما چنان نیست که اگر جداگانه خوانده شود، هر کدام یک سوره مستقل به شمار نیایند. چهار؛ آخرین نکته آن که علوم قرآنی نیز در کنار آن تفسیر قرآن گر چه می تواند در باره پیوند سوره ها و آیات داوری کند، اما به هیچ روی به تنهایی نمی تواند مبنای یک فتوا قرار گیرد، مگر آن که آن فتوا متکی به سیره قولی یا عملی از معصومان باشد. شرعیات از حساسیت زیادی برخورداراند و به سادگی نمی توان به حکمی از روی اجتهاد صِرف و بدون تکیه به دلیل وحیانی دست یافت. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
نشست_1.m4a
39.37M
🔈 صوت کامل نشست: 📚 "روش مقاله نویسی مقدماتی؛ ویژه ی دانشجویان کارشناسی‌ارشد الهیات (۱) 🖊برگزارکننده: معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✔️ارائه دهنده: 👤 استاد حوزه و دانشگاه زمان: 📆سه شنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ کانال مجموعه سلسله نشست‌های علمی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/795017398Cbcd481dee7
🔷این تصویر باید به عنوان بهترین تصویر سال معرفی بشه. این تصویر نمادی ازعشق، شجاعت، مظلومیت، معصومیت، لبخند، خشم ، ستم ،امید ،آوارگی ، زندگی و وطن دوستی رو به صورت همزمان به تصویر کشیده است
کارگاه روش مقاله نویسی جلسه دوم.m4a
26.17M
🔈 صوت کامل نشست: 📚روش مقاله نویسی مقدماتی ویژه ی دانشجویان کارشناسی‌ارشد الهیات (۲) 🖊برگزار کننده: معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ✔️ارائه دهنده: 👤 *استاد حوزه و دانشگاه* زمان: 📆سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ کانال مجموعه سلسله نشست‌های علمی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/795017398Cbcd481dee7
از جمله اذکاری که به استناد روایات اهل بیت (ع) در کافی شریف توصیه شده که روزی ده بار گفته شود، ذکر ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه 1197.mp3
28.56M
✳️ جلسه 1197 (29/7/1402) مباحث این جلسه: 1. بررسی فقهی روایات «بَابُ أَنَّهُ لَا حَدَّ عَلَى مَجْنُونٍ وَ لَا صَبِيٍّ وَ لَا نَائِمٍ» 2. بررسی فقهی روایات «بَابُ أَنَّ مَنْ أَوْجَبَ الْحَدَّ عَلَى نَفْسِهِ ثُمَّ جُنَّ ضُرِبَ الْحَدّ» 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
خارج تفسیر جلسه 153.mp3
5.37M
✳️ جلسه 153 (28/7/1402) مباحث این جلسه: بررسی مدالیل آیه شریفه «وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (بقره، 57) 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
آیینه حسن ایزدی آمده است گنجینه علم احمدی آمده است یک غنچه ز گلزار امام هادی با عطر گل محمدی آمده است میلاد امام حسن عسکری(ع) مبارکباد
صلوات خاصه امام حسن عسکری علیه السلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ، الصَّادِقِ الْوَفِيِّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَوَلِيِّ أَمْرِكَ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدِينَ، وَالْحُجَّةِ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَحُجَجِكَ وَأَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ. خدایا درود فرست بر حسن بن علی بن محمّد، نیکوکار، پرهیزگار، صادق، وفادار، نور تابنده، خزانه‌دار دانشت، به یاد اندازه‌ی توحیدت و سرپرست فرمان و قانونت و یادگار پیشوایان دین، آن راهنمایان رشد یافته و حجّت بر اهل دنیا، پس بر او درود فرست ای پروردگار، برترین درودی که بر یکی از برگزیدگان و حجّت‌هایت و اولاد رسولانت فرستادی، ای معبود جهانیان.
✳️ پرسشی در باره چند و چون مهاجرت به خارج از کشور با سلام و خسته نباشید استادنصیری ، اگر شخصی در نظر داشته باشه که برای همه ی کارهاش خدا رو در نظر بگیره، به خاطر خدا و برای رضایت خدا؛ با توجه به جامعه ای که الان توش هستیم و اتفاقاتی که شاهدش هستیم چه از نظر سیاسی چه از نظر فرهنگی و رفتار های ناشایست مردم با همدیگه ، أین شخص تحت فشار باشه یا حساسیتی داشته باشه که باعث اذیت شدن روحش بشه مثلا از این که افراد خیلی راحت به هم توهین می کنن یا خیلی مثال های دیگه روحش اذیت بشه ، برای نجات خودش ، از اینجا سفر کنه به یه کشور دیگه که آسایش داشته باشه ، فرضا برای درس هم سفر کنه، آیا این کار شخص میتونه نیت خدایی داشته باشه ؟ خیلی مشتاق هستم نظر شما رو بدونم . و اینکه آیا می تونه یه نیتی کنه برای رفتنش که رصای خدا رو در بر بگیره؟ علیکم السلام نمی توانم فضایی که شما از آن نام بردید را به طور کلی انکار کنم. کاستی ها و ناپاکی ها در کشور مشهود است. اما دو نکته را به صورت جدی در نظر داشته باشید: نکته اول: به رغم وجود و تاحدودی گستردگی ضعف های اخلاقی و رفتاری، جنبه های مثبت، اخلاق نیک، آزادی خواهی، انسان دوستی و بسیاری دیگر از ارزش ها در کشور ما کم نیست. سرخط اخبار را مرور کنید: - هفته ای نیست که افراد مستحق اعدام که خون بی گناهی را ریخته اند، سر دار توسط اولیاء دم بخشیده می شوند. - بارها شنیده ایم یک رفتگر خوش نفس و پاک شهرداری که در فقر و فلاکت می سوزد، کیف پول میلیاردی را پیدا کرده و بدون هیچ چشمداشتی آن را به صاحبش برگردانده است. - بارها شنیدیم معلمان نیک قلبی که خود را سپر بلای دانش آموزان کردند یا در آتش سوختند یا خود زیر آوار رفتند. - مکرراً می شنویم پزشکانی که برای رضای خداوند بدون دریافت هیچ مزدی بیماران نیازمند را درمان می کنند و قس علیهذا نکته دوم: - گر چه در شماری محدود از کشورها که از وضعیت اقتصادی و ثبات سیاسی خوبی برخوردار هستند، این دست از آسیب ها به ویژه از نوع سیاسی آن کمتر است، اما واقعاً بدانید که هیچ جای دنیا بهشت موعود نیست و تا بخواهی ضعف و کاستی در آنها وجود دارد هر چند از نوع خودش. - با توجه به تجربه ای که در سفرهای مختلف داشتم، متوجه شدم که اولاً پدیده تنهایی و بی کسی و فقدان فضای گرم خانواده و تبار در میان مردم بیداد می کند. بسیاری از روان شناسان راز رویکرد مردمِ این مناطق به همراه داشتن چند سگ و گربه در خانه را همین تنهایی و بی کسی می دانند. آیا چنین محیطی برای زندگی رنج آور نخواهد بود؟! - دنیای غرب به رغم ظاهر خوش خط و خال، در درون بسیار خسته و فرسوده است؛ علت آن حاکمیت تفکر ماشین و کسب و کار در زندگی است. همه به نوعی در فکر درآمد هستند. هزینه زندگی در آن جا بالاست. بپرسید مالیات ها گاه از پنجاه درصد بیشتر است. - از همه مهم تر حال و هوای ایرانیان است که خود بارها به آن اذعان کرده اند. آنان از کودکی به حال و هوای فرهنگی و محیطی کشور خود عادت کرده اند. به همین نوروز خودمان اشاره کنم که ببینید چه شور و ولوله ای در کوچه و خیابان کشور ما برپاست. اما ناگهان وارد کشوری می شوید که اصلا مفهوم نوروز را نمی دانند. با سور و سات آن آشنا نیستند. با صدها حال و هوای خوش آن از بیخ و بن بیگانه اند. درد و رنج آن گاه بی پایان می شود که عمری را در یکی از این کشورها با چه دلخوشی و امیدی گذرانده باشی، آن گاه با کمال ناباوری ببینی که فرزند تو چنان در فرهنگ و تفکر غربی غرق شده که اولاً قادر به تکلم فارسی؛ یعنی زبان مادری نیست. ثانیا! نمی توانی به او یک کلمه "تو" بگویی! زیرا با کمال گستاخی از حقوق فردی خود سخن گفته و شما را تهدید می کند که به پلیس خبر خواهد داد!! بپرسید تا سخن مرا باور کنید. شما در فضایی بزرگ شده بودید که پای خود را پیش پدر و مادر خود دراز نمی کردید، اما فرزندتان که برای رفاه و آسایش او این همه رنج ها را متحمل شده اید، با شما همان رفتاری را دارد که با سگ و گربه خود دارد، بلکه به مراتب ضعیف تر. خدا نکند در چنین محیط پردردی پیری به سراغ انسان بیاید و یک لحظه فکر کند که قرار است در یک کشور غریب و شهری غریب در یک قبرستان دورافتاده ای که احیاناً برای مسلمانان اختصاص داده اند، شما را به خاک بسپارند! همه اینها یک طرف با نماز و روزه و جماعت و جمعه چه می کنید؟! درست است محیط آن جا مانع این کارها نیست و هر کس دین خود را دارد. اما وقتی در یک شهر حتی یک مسجد وجود ندارد یا اگر باشد تنها یک مسجد است که برای رفتن به آن جا باید ساعتی اسیر رفت و آمد باشید، چگونه می توانید شعائر دینی خود را پاس دارید؟! 👇👇👇
خدا می داند همشهریان ما قدر این آب و خاک، تنوع آب و هوا و فصول آن، دسترسی به دریا در شمال و جنوب آن و هزاران نعمت خدادای آن را نمی دانند. در هرگوشه شهر مسجد و حسینه ای هست و راحت می توان صدای دلنشین اذان را از آنها شنید. خاطرم هست در سال 75 در سفر حج طبقه دوم مسجد النبی کناری جوانی دست فروش از لبنان نشسته بودم که می گفت ساکن آلمان است. با بلند شدن صدای ملکوتی اذان شروع به گریستن شدید کرد. با تعجب پرسیدم چرا گریه می کنی؟ گفت: روزها که در آلمان مشغول به کار هستم، آرزو دارم هنگام نماز صدای اذان را بشنوم، اما می دانید که در آلمان هیچ مسجدی اجازه پخش اذان ندارد! البته تصمیم با شماست. فقط خاطرتان این آیه شریفه باشد: إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ( 97 ) كسانى هستند كه فرشتگان جانشان را مى ستانند در حالى كه بر خويشتن ستم كرده بودند . از آنها مىپرسند : در چه كارى بوديد ؟ گويند : ما در روى زمين مردمى بوديم زبون گشته . فرشتگان گويند : آيا زمين خدا پهناور نبود كه در آن مهاجرت كنيد ؟ مكان اينان جهنم است و سرانجامشان بد . ( 97 ) واقعاً مقصودم آن نیست که هر کس در خارج از کشور است، نمی تواند دین داری خوبی داشته باشد، اما نمی توان انکار کرد که تا حدودی دشوار است، به ویژه در زمینه تربیت فرزندان. با اعتذار که پاسخم طولانی شد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ پرسشی در باره دو کارکرد متفاوت اعرابی در دو آیه حضرت استاد بزرگوار جناب دکتر نصیری عزیز سلام منی و من الله علیکم ورحمته و برکاته در دو آیه ذیل با توجه به تشابه عبارت چرا در سوره مبارکه سجده موصول «الذی»و ضمیر «به»مذکر آمده است؟ وَأَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ ۖ كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا أُعِيدُوا فِيهَا وَقِيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ(سجده:20) فَالْيَوْمَ لَا يَمْلِكُ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا وَنَقُولُ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّتِي كُنْتُمْ بِهَا تُكَذِّبُونَ(سبأ:42) اگر گفته شود که با توجه به کلمه «عذاب» که مذکر است، این سوال پیش می آید که در آیه شریفه سوره مبارکه سبأ نیز همین گونه است. ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید. ارادتمند علیکم السلام حسب تتبع در تفاسیر و سایر منابع، پاسخ مناسب این پرسش در تفسیر «التسهیل لعولم التنزیل» و در کتاب «البرهان فی علوم القرآن» زرکشی بازتاب یافته که ذیلا عبارت آنان ارایه می گردد: یک؛ «( ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذِي كُنْتُمْ بِه تُكَذِّبُونَ ) * الذي نعت بالعذاب ، ولذلك أعاد عليه الضمير المذكور في قوله به ، فإن قيل : لم وصف هنا العذاب وأعاد عليه الضمير ، ووصف في سبأ النار وأعاد عليها الضمير ، وقال عذاب النار التي كنتم بها تكذبون ؟ فالجواب من ثلاثة أوجه : الأول: أنه خص العذاب في السجدة بالوصف اعتناء به لما تكرر ذكره في قوله : ولنذيقنهم من العذاب الأدنى دون العذاب الأكبر ، والثاني : أنه قدم في السجدة ذكر النار ، فكان الأصل أن يذكرها بعد ذلك بلفظ الضمير ، لكنه جعل الظاهر مكان المضمر فكما لا يوصف المضمر لم يوصف ما قام مقامه وهو النار ، ووصف العذاب ولم يصف النار ، الثالث: وهو الأقوى أنه امتنع في السجدة وصف النار فوصف العذاب ، وإنما امتنع وصفها لتقدم ذكرها ، فإنك إذا ذكرت شيئا ثم كررت ذكره لم يجز وصفه ، كقولك : رأيت رجلا فأكرمت الرجل ، فلا يجوز وصفه لئلا يفهم أنه غيره .» «التسهیل لعلوم التنزیل، ج 2، ص 143) دو؛ « ومنه قوله تعالى في السجدة : ( عذاب النار الذي كنتم به تكذبون ) بلفظ ( الذي ) على وصف العذاب ، وفي سبأ ( عذاب النار التي ) بلفظ ( التي ) على وصف النار ، وفيه أربعة أوجه : أحدها: أنه وصف العذاب في السجدة لوقع ( النار ) موقع الضمير الذي لا يوصف ، وإنما وقعت موقع الضمير لتقدم إضمارها ، مع قوله : ( وأما الذين فسقوا فمأواهم النار كلما أرادوا أن يخرجوا منها أعيدوا فيها ) فحق الكلام : ( وقيل لهم ذوقوا عذابها ) ، فلما وضعها موضع المضمر الذي لا يقبل الوصف عدل إلى وصف العذاب ، وأما في ( سبأ ) فوصفها لعدم المانع من وصفها . والثاني: أن الذي في ( السجدة ) وصف النار أيضا ، وذكر حملا " على معنى الجحيم والحريق . والثالث: أن الذي في ( السجدة ) في حق من يقر بالنار ويجحد العذاب ، وفي ( سبأ ) في حق من يجحد أصل النار . والرابع: أنه إنما وصف العذاب في السجدة لأنه لما تقدم ذكر النار مضمرا ومظهرا عدل إلى وصف العذاب ، ليكون تلوينا للخطاب ، فيكون أنشط للسامع بمنزلة العدول من الغيبة إلى الخطاب .» (البرهان فی علوم القرآن، ج 2، ص 64) موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ آمد ز مدینه تا که در قم باشد در مملکت امام هشتم باشد یعنی که خدا نخواست تا مرقد او مانند مزار فاطمه گم باشد فرا رسیدن سالروز وفات کریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) را به پیشگاه قدسی یگانه منجی عالم بشریت و تمامی شیعیان و ارادتمندان آن‌ حضرت، علی الخصوص شما عزیزان و بزرگواران تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ ساده‌زیستی ملاهادی سبزواری محمد حسن خان ضیع‌الدوله‌ (اعماد السلطنه) وضع بیرونی و اندرونی خانه فیلسوف عالی‌قدر، حاج ملا هادی سبزواری (م 1289) را این چنین توصیف کرده است: بیرونی آن مرحوم، فضایی به مساحت شش در شش ذرع دارد و اتاقی در طرف مشرق آن است که از خشت و گل بنا شده و سقف آن از تیر و هیزمِ نتراشیده است و دیوارها حتی از اندود کاه‌گل، هم عاری است و هنگامی که ناصرالدین شاه به خراسان در تاریخ اول ماه صفر 1248 هجری قمری می‌رفت، در همان اتاق به زیارت حاج ملا هادی امام نایل شد و ایشان هم، همان جا از او پذیرایی کرد… غذای آن عالم نان و سرکه بود یا نان و نمک و در فصل بهار که در سبزوار سبزی فراوان یافت می‌شود، چند شاخه سبزی هم به غذای خود می‌افزود. ناهار ایشان، غالباً یک پول نان بود که بیشتر از یک سیر از آن نمی‌خوردند و یک کاسه دوغ آسمان‌گون و در اواخر عمر، به واسطه زیادی سن و نداشتن دندان، شامشان یک بشقاب چلو با خورش بی‌گوشت و روغن بود و به آب گوشت و اسفناج قناعت می‌کردند، ایشان کتابخانه مفصل نداشتند، کتابخانه ایشان عبارت بود از چند جلد محدود و اندک! ناصرالدین شاه که بعضی از آثار وی را خوانده بود، می‌خواست او را ببیند و هنگامی که از تهران به مشهد می‌رفت، در سبزوار توقف کرد و عازم خانه حاج ملا هادی سبزواری شد و به ملازمان سپرد که ورود او را به حاج ملا هادی اطلاع ندهند و تنها راه خانه دانشمند را پیش گرفت و ملازمان از عقب ناصرالدین شاه می‌آمدند. وقتی او وارد خانه حاج ملا هادی شد، هنگام ظهر بود و صاحب‌خانه بر سر سفره نشسته، می‌خواست غذا بخورد. پادشاه قاجار مشاهده کرد که غذای آن دانشمند، یک گرده نان است و لقمه‌های نان را در یک ظرف کوچک که مایعی در آن هست، خرد می‌کند و در دهان می‌گذارد و ناصرالدین شاه فهمید که در آن ظرف سرکه است. کنار سفره بر زمین نشست و از حال صاحب‌خانه پرسید و در ضمن نظری به اطراف انداخت و مشاهده کرد، در آن اتاق جز یک قطعه نمد که بر زمین گسترده شده و سفره را روی آن قرار داده‌اند، چیزی دیده نمی‌شود. گفت: آقا من تصور می‌کردم که زندگی شما خوب است و اینک می‌بینم که بر نمد می‌نشینید و نان و سرکه می‌خورید. بعد از قدری صحبت، ناصرالدین شاه فهمید که فرش دو اتاق دیگر که در آن خانه است، نیز از نمد است. او از ملا هادی سؤال کرد که چگونه به آن زندگی محقر ساخته است و او در جواب گفت: این سه قطعه نمد را هم که کف اتاق انداخته‌ام، باید در جهان بگذارم و بروم و این نمدها در دنیا می‌ماند و من رفتنی خواهم بود. ناصرالدین شاه گفت: در این سن که شما دارید، نباید غذای شما نان و سرکه باشد! حاج ملاهادی سبزواری در پاسخ گفت: کسانی هستند که مستحق می‌باشند و من به آنها کمک می‌کنم، به همین جهت به خود من بیش از نان و سرکه نمی‌رسد. برگرفته از کتاب «سلوک اخلاقی» اثر استاد علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
حضرت مولانا الامام حسن بن علی العسکری (صلواته و سلامه علیه) فرمودند: «فرض [الله] عليكم لأوليائه حقوقا أمركم بأدائها إليهم، ليحلّ لكم ما وراء ظهوركم من أزواجكم و أموالكم و مأكلكم و مشربكم، و يعرّفكم بذلك النماء و البركة و الثروة، و ليعلم من يطيعه منكم بالغيب‏ ...»؛ خداوند متعال حقوقى براى اولياى خود برعهده شما مقرّر داشت و شما را به اداى آن حقوق فرمان داد تا آنچه از همسر و مال و خوردنى و پوشيدنى داريد بر شما حلال شود و با اين كار رشد و بركت و ثروت به شما روى آورد و معلوم شود كه‏ چه كسانى در نهان از خداوند متعال اطاعت مى‌‏كنند. الأمالي ، ص ۶۵۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹خواستم برای این کلیپ متنی بنویسم... واژه‌ای نیافتم که وصفی در شأن باشد... الله اکبر چه شجاع، چه فهمیده.... ♦️تعجب خبرنگار را هم ببینید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خارج فقه جلسه ۱۱۹۸.mp3
10.51M
✳️ جلسه 1198 (1/8/1402 مباحث این جلسه: 1. بررسی فقهی روایات «بَابُ أَنَّهُ لَا يُقَامُ الْحَدُّ عَلَى أَحَدٍ فِي أَرْضِ الْعَدُوِّ» 2. بررسی آرای فقهی در این زمینه 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
خارج تفسیر جلسه ۱۵۴.mp3
15.29M
✳️ جلسه 154 (1/8/1402) مباحث این جلسه: بررسی مدالیل آیه شریفه « وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَذِهِ الْقَرْیةَ فَکلُوا مِنْهَا حَیثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکمْ خَطَایاکمْ وَسَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ» 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️برخورد کریمانه و درس آموز حضرت امیر (ع) با دزدان وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أُتِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِقَوْمٍ سُرَّاقٍ قَدْ قَامَتْ عَلَيْهِمُ الْبَيِّنَةُ وَ أَقَرُّوا قَالَ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ ثُمَّ قَالَ يَا قَنْبَرُ ضُمَّهُمْ إِلَيْكَ فَدَاوِ كُلُومَهُمْ وَ أَحْسِنِ الْقِيَامَ عَلَيْهِمْ فَإِذَا بَرَءُوا فَأَعْلِمْنِي فَلَمَّا بَرَءُوا أَتَاهُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ- الْقَوْمُ الَّذِينَ أَقَمْتَ عَلَيْهِمُ الْحُدُودَ قَدْ بَرَأَتْ جِرَاحَاتُهُمْ فَقَالَ اذْهَبْ فَاكْسُ كُلَّ رَجُلٍ مِنْهُمْ ثَوْبَيْنِ وَ أْتِنِي بِهِمْ قَالَ فَكَسَاهُمْ ثَوْبَيْنِ ثَوْبَيْنِ وَ أَتَى بِهِمْ فِي أَحْسَنِ هَيْئَةٍ مُتَرَدِّينَ مُشْتَمِلِينَ كَأَنَّهُمْ قَوْمٌ مُحْرِمُونَ فَمَثُلُوا بَيْنَ يَدَيْهِ قِيَاماً فَأَقْبَلَ عَلَى الْأَرْضِ يَنْكُتُهَا بِإِصْبَعِهِ مَلِيّاً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَيْهِمْ فَقَالَ اكْشِفُوا أَيْدِيَكُمْ ثُمَّ قَالَ ارْفَعُوا رُءُوسَكُمْ إِلَى السَّمَاءِ فَقُولُوا اللَّهُمَّ إِنَّ عَلِيّاً قَطَعَنَا فَفَعَلُوا فَقَالَ اللَّهُمَّ عَلَى كِتَابِكَ وَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ- ثُمَّ قَالَ لَهُمْ يَا هَؤُلَاءِ إِنْ تُبْتُمْ سُلِّمْتُمْ أَيْدِيَكُمْ وَ إِلَّا تَتُوبُوا أُلْحِقْتُمْ بِهَا ثُمَّ قَالَ يَا قَنْبَرُ خَلِّ سَبِيلَهُمْ وَ أَعْطِ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ مَا يَكْفِيهِ إِلَى بَلَدِهِ. متن: أُتِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِقَوْمٍ سُرَّاقٍ قَدْ قَامَتْ عَلَيْهِمُ الْبَيِّنَةُ وَ أَقَرُّوا قَالَ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ ثُمَّ قَالَ يَا قَنْبَرُ ضُمَّهُمْ إِلَيْكَ فَدَاوِ كُلُومَهُمْ وَ أَحْسِنِ الْقِيَامَ عَلَيْهِمْ؛ زخم های آنان را درمان کن و با آنان به نیکی رفتار کن. اینها نشان از اوج محبت امام دارد. فَإِذَا بَرَءُوا فَأَعْلِمْنِي فَلَمَّا بَرَءُوا أَتَاهُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ- الْقَوْمُ الَّذِينَ أَقَمْتَ عَلَيْهِمُ الْحُدُودَ قَدْ بَرَأَتْ جِرَاحَاتُهُمْ فَقَالَ اذْهَبْ فَاكْسُ كُلَّ رَجُلٍ مِنْهُمْ ثَوْبَيْنِ وَ أْتِنِي بِهِمْ قَالَ فَكَسَاهُمْ ثَوْبَيْنِ ثَوْبَيْنِ وَ أَتَى بِهِمْ فِي أَحْسَنِ هَيْئَةٍ مُتَرَدِّينَ مُشْتَمِلِينَ كَأَنَّهُمْ قَوْمٌ مُحْرِمُونَ فَمَثُلُوا بَيْنَ يَدَيْهِ قِيَاماً؛ لباس های شیک و مرتب به تن آنان کرد. فَأَقْبَلَ عَلَى الْأَرْضِ يَنْكُتُهَا بِإِصْبَعِهِ مَلِيّاً؛ این حالت تفکر و تامل امام می تواند حکایت از رنجش درونی امام دارد که چرا باید برخی از بندگان خداوند چنین جرم هایی را مرتکب شوند و اینک دست آنان قطع گردد. ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَيْهِمْ فَقَالَ اكْشِفُوا أَيْدِيَكُمْ ثُمَّ قَالَ ارْفَعُوا رُءُوسَكُمْ إِلَى السَّمَاءِ فَقُولُوا اللَّهُمَّ إِنَّ عَلِيّاً قَطَعَنَا فَفَعَلُوا؛ یعنی گواه باشید که علی (ع) نه از روی انتقام بلکه از روی عمل به شریعت و فرمان الهی چنین کرده است. فَقَالَ اللَّهُمَّ عَلَى كِتَابِكَ وَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ- ثُمَّ قَالَ لَهُمْ يَا هَؤُلَاءِ إِنْ تُبْتُمْ سُلِّمْتُمْ أَيْدِيَكُمْ وَ إِلَّا تَتُوبُوا أُلْحِقْتُمْ بِهَا ثُمَّ قَالَ يَا قَنْبَرُ خَلِّ سَبِيلَهُمْ وَ أَعْطِ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ مَا يَكْفِيهِ إِلَى بَلَدِهِ؛ امام در باره سارقان پس از قطع دست آنان چهار اقدام انجام داد: یک؛ از آنان به بهترین شکل ضیافت کرد و با پذیرایی کامل از رهگذر غذاهای مقوی کوشید تا زخم دست آنان بهبودی یابد. دو؛ لباس های فاخر آن هم دو دست به آنان هدیه داد. سه؛ آنان را نصیحت کرد و از آنان خواست تا صادقانه توبه کنند. چهار؛ به آنان کمک خرجی داد تا به خانه های خود بازگردند. از این رفتار امام در عین قاطعیت در اجرای احکام الهی، نهایت لطف و کرامت قابل مشاهده است. از این روایت بدست می آید که حکومت اسلامی چگونه باید میان اجرای قاطع حدود الهی با رعایت تمام جوانب اخلاقی و حقوق افراد حتی اگر دزد باشند، جمع کند. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir