eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
963 عکس
337 ویدیو
139 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جایگاه اخلاص در انگیزه تحصیل در حوزه در کنار تاکید بر ضرورت اهتمام به انگیزه تحصیل در حوزه، باید بر اهمیت اخلاص در انگیزه نیز پای فشرد. باری، اخلاص را باید روح و جان هر کاری دانست که به آن هویت و ارزش می‌بخشد؛ چنان که قرآن خلاصه فرامین الهی را در عبادت خالصانه دانسته است: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ؛ و فرمان نیافته بودند جز اینکه خدا را بپرستند، و در حالی که به توحید گراییده‌اند، دین [خود‏]‏ را برای او خالص گردانند. چنان که در سوره کهف تاکید می‏کند تنها از طریق اخلاص در عبادت، می‏توان به ملاقات با پروردگار امید داشت: فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یشْرِک بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا؛ پس هر کس به لقای پروردگار خود امید دارد باید به کار شایسته بپردازد، و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نسازد. تاکید بر ضرورت اخلاص در عمل در آموزه‏های روایی نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ به عنوان نمونه در روایت معروف نبوی چنین آمده است: إنما الأعمال بالنیات ولكل امرى ما نوى؛ ارزش اعمال با نیت‏های آن است و هر شخص به آن چه نیت می‏کند، بهره خواهد داشت. نیز حضرت امیر× در گفتاری نغز فرمود: «قیمة کل امری ما یحسنه؛ ارزش انسان به آن چیزی است که آن را نیکو می‌شمارد.» مفاد این گفتار امام در این شعر انعکاس یافته است: گر در طلب گوهر کانی کانی ور زنده ببوی وصل جانی جانی القصه حدیث مطلق از من بشنو هر چیز که در جستن آنی آنی نقش نیت در هویت‌بخشی به عمل چنان است که در روایات گفته شده که آدمیان بر اساس نیاتشان محشور می‌شوند؛ چنان که علت جاودانه ماندن اهل جهنم در عذاب و اهل بهشت در بهشت به رغم کوتاه بودن گناه یا ثواب آنان نیت آنان بر استمرار گناه و عمل صالح دانسته شده است. افزون بر آموزه‏های دینی، شماری از عالمان شیعه نیز بر ضرورت رعایت و پایبندی بر اخلاص به هنگام ورود به حوزه و نیز در سراسر زمان تحصیل پای فشرده‏اند؛ به عنوان نمونه شهید ثانی با اختصاص فصلی مستقل از کتاب ارزشمند منیة المرید به مسأله «اخلاص در نیت»، پس از ذکر حدیث «انما الاعمال بالنیات» چنین آورده است: وهذا الخبر من أصول الاسلام، وأحد قواعده وأول دعائمه. قیل: وهو ثلث العلم... وكان السلف وجماعة من تابعیهم یستحبون استفتاح المصنفات بهذا الحدیث تنبیها للمطلع على حسن النیة وتصحیحها، واهتمامه بذلك واعتنائه به؛ این روایت از اصول اسلام، یکی از ارکان و نخستین پایه آن به حساب می‏آید و گفته شده که برابر با یک سوم علم است... عالمان گذشته و نیز گروهی دیگر به پیروی از آنان، ترجیح می‏دادند که نگاشته‏های خود را با این حدیث آغاز کنند تا در آغاز کتاب بر نیت صحیح و درست خود تاکید ورزند و نیز نشان دهند تا چه میزان بر رعایت پاکی انگیزه اهتمام دارند. صاحب حدائق در باره اهمیت و ضرورت اخلاص نیت برای طالبان علم و حوزویان چنین آورده است: فیجب على الطالب أن یقصد بطلبه الاخلاص لوجه الله تعالى وامتثال أمره، واصلاح نفسه وارشاد عباده إلى معالم دینه، ولا یقصد بذلك شیئا من الأعمال الدنیویة من تحصیل مال، وجاه، ورفعة وشهرة بین الناس، أو المباهاة والمفاخرة للأقران، والترفع على الإخوان ونحو ذلك مما یوجب البعد منه سبحانه وتعالى، والخذلان، مضافا إلى ذلك التوكل علیه سبحانه فی جمیع الأمور، والقیام بأوامره ونواهیه فی الورود والصدور. اگر نیت در هویت و ارزش‌بخشی به همه اعمال نقش اساسی بازی می‏کند، چگونه می‌توان از نقش آن در ورود به عرصه‌ای همچون طلبگی که مفهوم آن اختصاص همه عمر به رسالت پیامبران و هدایت مردم است، غافل شد؟! برگرفته از کتاب راهنمای تحصیل در حوزه @nasirigilani_ir
✳️ عید سعید غدیر را به محضر صاحب کنونی غدیر حضرت حجت (روحی فداه)، همه همراهان مکرم و عزیزانی که افتخار سیادت دارند، تبریک و تهنیت می گوییم. امیدواریم خداوند سهمی در خور از جام ولایت به ما نیز ارزانی فرماید و افتخار همراهی در کاروان نورانی اهل بیت (ع) را پیوسته روزی ما سازد! بمنه و کرمه @nasirigilani_ir
✳️ چرا خطبه غدیر در منابع اصیل روایی شیعه نیامده است؟ سلام علیکم؛ خدمت استاد عزیز سوالی پیرامون خطبه غدیر داشتم ظاهرا اولین بار این خطبه در روضه الواعظین آمده است و بعد احتجاج مرحوم طبرسی سوالی که وجود دارد خطبه با این اهمیت چرا در کتاب کافی که کتاب الحجة را به این موضوع اختصاص داده نیامده است. در امالی شیخ مفید که روایات فضایل حضرت علی علیه السلام فراوان است نیامده است. در بصائر الدرجات هم در همین موضوع بوده نیامده است. در امالی شیخ طوسی و شیخ صدوق هم نیامده است و بطور کلی خطبه به این مهمی در هیچکدام از کتب قبل آن موجود نیست و این واقعا تعجب برانگیز است که خطبه با این اهمیت مغفول واقع شده است. می خواستم علت این امر را از شما سوال کنم که خیلی ذهن من را مشغول کرده است چون ایام غدیر هست خوشحال می شوم که جواب سوال من را بدهید. علیکم السلام خطبه غدیر افزون بر بسیاری از منابع اهل سنت، در شماری از منابع شیعه بازتاب یافته است؛ نظیر اثبات الهداة،الاحتجاج، الاختصاص، البرهان، المناقب، بحار الانوار، معانی الاخبار العمده، علل الشرایع، عیون اخبار الرضا(ع)، تفسیر قمی، تفسیر عیاشی و تفسیر تبیان افزون بر این منابع در عموم کتاب های مورد اشاره شما جریان غدیر به صورت ضمنی آمده است: نظیر دو روایت ذیل که در کافی شریف بازتاب یافته است: 🔹یک؛ « وأَنْزَلَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ وهِيَ آخِرُ عُمُرِه ص * ( الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي ورَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِيناً * وأَمْرُ الإِمَامَةِ مِنْ تَمَامِ الدِّينِ ولَمْ يَمْضِ ص حَتَّى بَيَّنَ لأُمَّتِه مَعَالِمَ دِينِهِمْ وأَوْضَحَ لَهُمْ سَبِيلَهُمْ وتَرَكَهُمْ عَلَى قَصْدِ سَبِيلِ الْحَقِّ وأَقَامَ لَهُمْ عَلِيّاً ع عَلَماً وإِمَاماً..» (کافیی، ج 1، ص 199) 🔹دو؛ «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيه عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ والْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ وبُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ ومُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وبُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ وأَبِي الْجَارُودِ جَمِيعاً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ أَمَرَ اللَّه عَزَّ وجَلَّ رَسُولَه بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ وأَنْزَلَ عَلَيْه : * ( إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله ورَسُولُه والَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ ويُؤْتُونَ الزَّكاةَ ) * وفَرَضَ وَلَايَةَ أُولِي الأَمْرِ فَلَمْ يَدْرُوا مَا هِيَ فَأَمَرَ اللَّه مُحَمَّداً ص أَنْ يُفَسِّرَ لَهُمُ الْوَلَايَةَ كَمَا فَسَّرَ لَهُمُ الصَّلَاةَ والزَّكَاةَ والصَّوْمَ والْحَجَّ فَلَمَّا أَتَاه ذَلِكَ مِنَ اللَّه ضَاقَ بِذَلِكَ صَدْرُ رَسُولِ اللَّه ص وتَخَوَّفَ أَنْ يَرْتَدُّوا عَنْ دِينِهِمْ وأَنْ يُكَذِّبُوه فَضَاقَ صَدْرُه ورَاجَعَ رَبَّه عَزَّ وجَلَّ فَأَوْحَى اللَّه عَزَّ وجَلَّ إِلَيْه : * ( يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه وا لله يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ * فَصَدَعَ بِأَمْرِ اللَّه تَعَالَى ذِكْرُه فَقَامَ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ ع يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ فَنَادَى الصَّلَاةَ جَامِعَةً وأَمَرَ النَّاسَ أَنْ يُبَلِّغَ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالَ عُمَرُ بْنُ أُذَيْنَةَ قَالُوا جَمِيعاً غَيْرَ أَبِي الْجَارُودِ وقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وكَانَتِ الْفَرِيضَةُ تَنْزِلُ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ الأُخْرَى وكَانَتِ الْوَلَايَةُ آخِرَ الْفَرَائِضِ فَأَنْزَلَ اللَّه عَزَّ وجَلَّ * ( الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي ) * قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ اللَّه عَزَّ وجَلَّ لَا أُنْزِلُ عَلَيْكُمْ بَعْدَ هَذِه فَرِيضَةً قَدْ أَكْمَلْتُ لَكُمُ الْفَرَائِضَ» (کافی، ج 1، ص 289) به نظر می رسد یکی از دلایل عدم انعکاس متن کامل خطبه در منابع مورد اشاره شما، اشتهار این خطبه و انعکاس وسیع آن در منابع فریقین و آگاهی عالمان فریقین از مضمون آن بوده است. موفق باشید. @nasirigilani_ir
✳️ قرائن داخلی دالّ بر اراده معنای امامت از واژه «مولی» از نگاه علامه امینی (علیه الرحمة) 1. گفتار پیامبر اکرم (ص) در آغاز حدیث غدیر پیامبر اکرم (ص) در آغاز سخن خود فرمود: «آلست اولی بکم من انفسکم» این فقره از سوی بسیاری از بزرگان اهل سنت و شیعه نقل شده و جایی برای انکار آن وجود ندارد. از سویی دیگر، مفاد این بخش از گفتار رسول اکرم (ص) که دلالت بر اولویت در تصرف دارد، آشکار است و از آن جا که آن حضرت در پی آن و به عنوان نتیجه ای از آن فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه»، نتیجه می گیریم که مقصود از واژه «مولی» در این حدیث اولی در تصرف است. 2. گفتار رسول اکرم (ص) در ذیل حدیث همان گونه که حفاظ حدیث غدیر ذکر کرده اند، رسول اکرم (ص) پس از معرفی حضرت امیر (ع) به عنوان ولی مؤمنان فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» علامه امینی معتقد است این دعا خود از سه جهت دلالت بر این مدعا دارد که مراد آن حضرت از مولا بودن حضرت امیر (ع) امامت و ولایت ایشان است: یکم: از آن جا که رسول اکرم (ص) حضرت امیر (ع) را به عنوان امام و ریاست عامه مسلمانان برگزید، می دانست که چنین جایگاهی به حمایت مردم و همگان نیاز دارد؛ به ویژه آن که به اذعان قرآن و به گواهی تاریخ، شماری از روی حسادت با حضرت امیر (ع) دشمنی داشتند. بنابر این منطقی بود که رسول اکرم برای آن حضرت این چنین دعا کند. دوم: چنین دعایی با عموم افرادی، عموم ازمانی و عموم احوالی و با توجه به حذف متعلق آن و دلالتی که وجوب یاری حضرت امیر (ع) دارد، دلالت بر عصمت امام دارد. از سویی دیگر، کسی که دارای صفت عصمت است شایسته مقام امامت است. سوم: از ظاهر دعا چنین بر می آید که مراد رسول اکرم (ع) بیان تکلیف مردم در اطاعت و موالات در برابر حضرت امیر است. در این صورت تنها با پذیرش معنای «اولویت در تصرف» سازگار است. زیرا مفهوم محبت و یاری رسانی عام و فراگیر بوده و نیازی به مکلف ساختن مردم به آن نیست. 3. ذکر ولایت در سیاق شهادت بر توحید و رسالت در برخی از نقل ها که در منابع معتبر آمده چنین آمده است: « يا أيها الناس بم تشهدون؟ قالوا: نشهد أن لا إله إلا الله ، قال: ثم مه؟ قالوا: وأن محمدا عبده ورسوله، قال: فمن وليكم؟ قالوا : الله ورسوله مولانا . ثم ضرب بيده إلى عضد علي فأقامه فقال : من يكن الله ورسوله مولاه فإن هذا مولاه.» علامه امینی می گوید که این عبارت در نقل جرير، حضرت أمير (ع)، زين بن أرقم، عامر بن ليلى، حذيفة بن أسيد آمده است. از سویی دیگر، وقوع ولایت در سیاق شهادت به توحید و رسالت و ذکر مولویت مطلق الهی و رسول در پی آن، گواه آن است که از آن تنها باید معنای امامت اراده شده باشد: « فإن وقوع الولاية في سياق الشهادة بالتوحيد والرسالة وسردها عقيب المولوية المطلقة لله سبحانه ولرسوله من بعده لا يمكن إلا أن يراد بها معنى الإمامة الملازمة للأولوية على الناس منهم بأنفسهم.» 4. گفتار رسول اکرم (ص) در ادامه حدیث غدیر بر اساس برخی از نقل ها رسول اکرم (ص) در ادامه حدیر غدیر چنین فرمود: « الله أكبر على إكمال الدين ، وإتمام النعمة ، ورضى الرب برسالتي ، والولاية لعلي بن أبي طالب.» از سویی دیگر، اکمال دین، کامل کردن نعمت و رضایت الهی تنها با امامت و ولایت حضرت امیر (ع) سازگار است: « فأي معنى تراه يكمل به الدين ، ويتم النعمة ، ويرضي الرب في عداد الرسالة غير الإمامة التي بها تمام أمرها وكمال نشرها وتوطيد دعايمها ؟ إذن فالناهض بذلك العبء المقدس أولى الناس منهم بأنفسهم.» 5. اشاره رسول اکرم (ص) به پایان پذیرفتن حیات ایشان در عموم نقل های حدیث غدیر از زبان رسول اکرم (ص) عباراتی همچون«كأني دعيت فأجبت» یا « أنه يوشك أن أدعى فأجيب» یا « ألا وإني أوشك أن أفارقكم » یا «يوشك أن يأتي رسول ربي فأجيب» آمده که دلالت بر پایان پذیرفتن حیات رسول خدا دارد. در چنین حالتی آن چه که باید مورد تاکید قرار گیرد امامت و ولایت بر مؤمنان است و نه چیز دیگر. 6. بیان تهنیت به حضرت امیر (ع) به استناد برخی از روایات غدیر، رسول اکرم (ص) پس از معرفی حضرت امیر فومود که به من تهنیت بگویید که مقام رسالت را به من و مقام امامت به اهل بیت من داده شده است. چنان که ابوبکر و عمر نیز نزد آن حضرت آمدند و به ایشان به خاطر نیل به مقام مولویت مؤمنان تبریک و تهنیت گفتند. چنین برخوردی بدون اراده معنای امامت و خلافت از واژه «مولی» معنا ندارد. 7. تاکید بر ابلاغ ولایت حضرت امیر (ع) به غائبان
همان گونه که در همه منابع آمده رسول اکرم (ص) با عبارت « فليبلغ الشاهد الغايب» از همه حاضران و مخاطبان حدیث غدیر خواست تا آن را به همه غائبان ابلاغ کنند. پیداست چنین تاکیدی با اراده معنای محبت و یاری از واژه «مولی» که پیش از این همه مؤمان از آن آگاهی داشتند، معنا نخواهد داشت: « يؤكد هذا التأكيد في تبليغ الغائبين أمرا علمه كل فرد منهم بالكتاب والسنة من الموالاة والمحبة والنصرة بين أفراد المسلمين مشفوعا بذلك الاهتمام والحرص على بيانه.» 8. تعابیری دال بر برخورداری حضرت امیر از مقامات رسول اکرم در مرتبه ای فروتر در برخی از نقل های حدیث غدیر تعابیری آمده که نشان می دهد حضرت امیر واجد مقامات رسول اکرم (ص) البته در مرتبه ای فروتر بوده است؛ نظیر آن که در نقل ابو سعيد وجابر چنین آمده است: «الله أكبر على إكمال الدين ، وإتمام النعمة ، ورضى الرب برسالتي ، والولاية لعلي بن بعدي.» و در نقل وهب چنین آمده است: «إنه وليكم بعدي» این تعابیر گواه آن است که مراد از «مولی» همان امات و ولایت حضرت امیر (ع) است. 9. تاکید رسول اکرم (ص) بر ابلاغ پیام الهی در تمام نقل های حدیث غدیر چنین آمده که رسول اکرم (ص) پس از بلاغ ولایت فرمود: «اللهم أنت شهيد عليهم إني قد بلغت ونصحت.» از سویی دیگر، چنین اشهادی تنها با اراده مفهوم امامت و ولایت از واژه «مولی» سازگار است. زیرا محبت و یاری رساندن پیش از این به صورت های گوناگون به مردم ابلاغ شده بود. 10. اشاره رسول اکرم (ص) به بقاء آثار جاهلیت در دلهای مردم در عموم نقل های حدیث غدیر بر این نکته تاکید شده که آن حضرت از وجود ریشه های جاهلیت در دل های مردم اظهار نگرانی کرده و از این که مردم در برابر ابلاغ امامت حضرت امیر (ع) ایشان را تکذیب کنند، نگران بوده است. پیداست چنین نگرانی ای تنها با اراده معنای امامت و ولایت از واژه «مولی» سازگار است. چنان که پیداست علامه امینی با دقت علمی و تتبع قابل تحسین به درستی از همه قرائن بیرونی و درونی برای اثبات آن که مفهوم و معنای «ولی» در حدیث غدیر خم نمی تواند غیر از امامت و ولایت باشد، بهره جسته و جایی برای هیچ گونه شبهه و تردیدی در این باره باقی نگذاشته است. از نکات قابل توجه در مباحث ایشان توجه به شبهات برخی از عالمان اهل سنت در زمینه صحت صدور و صراحت دلالت این حدیث است که در کتاب الغدیر ضمن رعایت امانت در نقل آراء آنان، شبهات آنان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. ردّ تهمت قرطبی و قسطلانی در باره شیعه، نقد شبهه سیوطی و آلوسی در باره سند حدیث، نقد تفصیلی شبهه ابن حزم اندلسی و نقد شبهه رازی در باره مفهوم «ولی» از جمله این نقدهاست. برگرفته از مقاله «روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر» اثر استاد علی نصیری @nasirigilani_ir
🔹 انتخاب اصلح انتخاب مدیری کارآمد و با تجربه است! کشور بیش از هر چیز دیگر به کسی نیاز دارد که بیش از عرصه های سیاست، فرهنگ، مشورت دهی و ... سابقه کار اجرایی بیشتر و موفق تر دارد و بتواند از نیروهای انسانی زبده و کار آزموده برای رشد و تعالی افزون تر بهره گیرد. هزاران طرح نیمه کاره پیش روی ما است! معیشت دشوار مردم! تورم لجام گسیخته! ضعف فاحش پول ملی! تحریم های شکننده جهانی! و ... در تمام ادوار گذشته پیوسته بر ضرورت انتخاب مدیری پر کار، پر انرژی، خطر پذیر، خستگی ناپذیر، سد شکن و ... تاکید کرده ام. امروز بیش از هر زمان دیگر به کسی نیاز است که بسان مرحوم شهید حاج قاسم سلیمانی به رغم همه تنگناها و مرارت ها لختی آرام نداشته باشد و بسان شهید رئیسی برای تعالی کشور خود را به هر آب و آتشی بزند. به امید فرداهایی بس روشن و تابناک برای کشور! @nasirigilani_ir
✳️ عدالت در ساحت داوری (بخش اول) به اذعان مردم‌‌شناسان و جامعه‌شناسان انسان از روی طبع و غریزه یا از روی سرشت و فطرت مدنی است؛ یعنی به زندگی جمعی و گروهی وابسته است. تحقیقات باستان‌شناسی درباره انسان‌های نخستین نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که انسان‌ها حتی در شکل بدوی و در زندگی غارنشینی، به‌ صورت گروهی زندگی ‌می‌کردند. بعدها گروه‌های مختلف انسانی بر اساس رویکرد نیازهای جدید به آب، خاک، شرایط مناسب محیطی به مناطق مختلف زمین کوچ کرده و آرام آرام جوامع مختلف انسانی شکل گرفت. قرآن پدید آمدن گروه‌های مختلف انسانی به‌صورت تیره، طایفه و قبیله را از نشانه‌های قدرت خداوند دانسته و آن را ناشی از اراده تکوینی الهی می‌داند؛ آنجا که آورده است: «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکمْ مِنْ ذَکرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم، و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بی‌تردید، خداوند دانای آگاه است.» زندگی گروهی و اجتماعی در کنار همه امتیازات و خوبی‌ها، خود زمینه‌ساز چند مشکل اساسی می‌شود که اختلاف و ستیزها از اهم آنها به‌شمار می‌رود؛ زیرا وقتی قرار باشد چند نفر به ‌صورت ساده در قالب یک خانواده خُرد وکلان یا به ‌صورت چند خانواده و تبار یا در قالب پیچیده‌تری به‌صورت گروه‌های مختلف اجتماعی امروزین، زندگی جمعی روستایی، یا کلان شهری را تشکیل دهند و با ضمیمه‌شدن چند شهر، کشور و از ضمیمه شدن چند کشور، نظام کنونی جهانی شکل گیرد، طبیعت زندگیِ گروهی زمینه تنازع بر سر تصاحب امکانات و امتیازات بیشتر را فراهم می‌سازد. مگر آن‌که افراد از چنان تقوا، خداترسی و معنویتی برخوردار باشند که از دنیا رسته و به خدا پیوسته باشند. چنان‌که سعدی می‌گوید: «ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند» راز خوابیدن بی‌دغدغه و بی سر و صدای ده درویش بر روی یک گلیم که نماد سادگی و بی‌پیرایگی است، عدم دلبستگی آنان به دنیاست و سرّ جنگ و ستیز دو پادشاه در یک سرزمین که می‌تواند بس پهناور باشد، دلبستگی و محبت آنان به دنیاست. چنان که امام سجاد× فرمود: «حب الدنیا رأس کل خطیئة» پیداست که عموم آدمیان در رشد و تعالی روحی و انسانی به پای عارفان درویش‌مآب نمی‌رسند و به تعبیر قرآن شیطان از بیرون و هواهای نفسانی از درون، زمینه اختلاف و منازعات را فراهم می‌سازد. بر این اساس، در فرهنگ قرآن، اختلاف هماره ریشه شیطانی دارد و شیطان در هر دو طرف مشاجره یا در یکی از دو طرف حضور دارد. باری، وقتی قرار باشد ده فرزند یعقوب× که در دامن آن پیامبر آسمانی بزرگ شده و رشد یافته بودند، تنها به این خاطر که پدرشان به یوسف و برادرش بیش از آنان محبت می‌ورزد، به کشتن او راضی شده و سرانجام به چاه انداختن او و دوری چهل ساله‌اش از پدر و نابینایی او تن دهند، تکلیف انسان‌ها که عموماً با یکدیگر نسبت برادری یا هر نسبت دور و نزدیک ندارند و گاه حلقۀ ایمان آنان را به هم پیوند نزده است، روشن‌تر است. از سویی دیگر، کسانی‌که کار داوری در منارعات به‌ آنان سپرده می‌شود؛ اعم از آن‌که بسان قضاتِ دستگاه قضایی دارای قدرت بوده و حکمشان الزام‌آور باشد، یا بسان داور تحکیم که به رغم فقدان قدرت، حکم آنان تکلیف اختلاف را به نفع یا ضرر یک طرف دعوا یکسره می‌کند، بار مسئولیت سنگینی را بر دوش خود می‎‏گذارند. از سویی دیگر، بخش گسترده‌ای از داوری‌ها، ارتباطی با اختلاف و مشاجره ندارد، بلکه به نوعی به ارزش‌گزاری و امتیازدهی باز می‌گردد. این نوع از داوری‌ها عموماً یا در حوزه انسانی انجام می‌گیرد یا در حوزه کالاها و اشیاء؛ اعم از مادی و معنوی. برگرفته از کتاب معارف اخلاقی قرآن اثر استاد علی نصیری @nasirigilani_ir
بوی بهشت.mp3
949.1K
فضای کشور آکنده از مساله انتخابات است که البته موضوع بسیار مهم و سرنوشت ساز است. با این حال امید است که از مهیا شدن برای ابراز عشق و ارادت به ساحت سالار شهیدان (سلام الله علیه) غافل نباشیم. کمتر از یک هفته تا محرم مانده است. @nasirigilani_ir
✳️ پیام هشدار آمیز انتخاب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مشارکت نه چندان مطلوب مردم ایران در انتخابات چهاردمین دوره ریاست جمهوری، برغم همه کوشش ها و توصیه ها و انتخاب از سر نه گفتن به گفتمان رایج انقلابی و نه از سر مصلحت اندیشی و عاقبت نگری، همه نشان از پیام های خفته در جان‌ و ذهن خسته یک جامعه دارد. همان گونه که انتخاب احمدی نژاد انتخاب از روی آگاهی نسبت به شخصیت، کارآیی و کارنامه شخص او نبود، بلکه اعتراضی بود به مشی و ممشای مدیریتی و اقتصادی مرحوم هاشمی رفسنجانی، حضور کمتر از پنجاه درصد در پای صندوق آراء در جمعه پیشین و انتخاب بدون امعان توجه به کارآیی و کارآمدی، از نوعی اعتراض به مشی و ممشای جاری در مدیریت کلان کشور در عرصه داخل و خارج حکایت دارد. باید هم جمعیت انبوه اشکبار زیر تابوت مرحوم رئیسی را دید و هم حرکت معنا دار مردم در پای صندوق آراء را! بارها تاکید شد که باید رفتارهای اجتماعی را شناخت و هشدار آنها را جدی گرفت؛ پیش از آن که دیر شود! حکومت چین پیام خونین جوانان دانشجو در دهه هشتاد در میدان تیان آن من پکن را شنید و تغییرات بنیادی در سیاست های خود را پی گرفت و به دومین اقتصاد دنیا تبدیل شد، اما ما بنا نداریم به حقایق گاه تلخ جاری در متن جامعه خود گوش سپاریم! @nasirigilani_ir
✳️ برای خدا در این چند روز مانده تا روز رأی اخلاق مداری کنیم! جامعه در عرصه دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری دو قطبی کامل شده است؛ درست بسان دوران انتخاب میان آقایان خاتمی و ناطق نوری و دوران انتخاب میان آقایان روحانی و رئیسی. امروز در هر کوی و برزن نام دو نامزد کنونی در مدار گسترده گفت و شنود آحاد جامعه است. هر دو طیف برای ترجیح نامزد مورد نظر خود دلایل کافی دارند و حاضرند صدها بار قسم جلاله بخورند که به دنبال هوای نفس نیستند و تنها به مصلحت ملک و مملکت می اندیشند! تا این جای کار ایرادی وجود ندارد. اما متاسفانه مثل همه ادوار گذشته ستادهای طرفین یا طرفداران طرفین البته برای رضایت خداوند! از نثار هیچ نسبت روا و ناروا پرهیز ندارند! هر دو طرف رطب و یابس به هم می بافند تا به مراد خود برسند! آن چه در این بین همواره مورد غفلت تام است، باور به ثبت اعمال و بلکه نیات نزد خداوند و التزام به همه ارزش های اخلاقی است. آقایان نامزدها! برای خدا وعده های کاذب ندهید! ستاد ها و طرفدران! شما را به خدا از تخریب یکدیگر پرهیز کنید! شما برنامه ها و کارنامه های خود را تبیین کنید؛ چه کار دارید که طرف مقابل شما چه بوده است، که بوده است و چه می خواهد و ...!! این مرحله از انتخابات هم مثل چندمین مرحله گذشته سپری شده و پرونده آن بسته خواهد شد، اما پیداست که پرونده ناپاکی ها بسته نخواهد شد! یادمان باشد که خدا تعطیل نشده است! کارها و قلب ها دست اوست! ان الله غالب علی امره @nasirigilani_ir
⬅️نشست مجازی با عنوان: «بررسی راهکارهای مشارکت حداکثری در انتخابات» 👤مدرس: آیت الله دکتر علی نصیری 🗓زمان: چهارشنبه مورخ ۱۴۰۳/۴/۱۳ ⏰ساعت 0⃣2⃣ 💻در بستر مجازی https://meet.pgu.ac.ir/b/bas-opj-see-7ia اسلامی جمعیت اسلامی اساتید آزاد اندیش معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✳️ عدالت در ساحت داوری (بخش دوم) ارزش‌گزاری و امتیازدهی در حوزه انسانی بیشتر در آنجا اتفاق می‌افتد که قرار است میان دو شخص یا دو گروه رقابتی انجام گیرد. بالطبع برای آن‌که برنده یا برندگان مشخص شود از داور یا تیم داوری کمک گرفته می‌شود. مسابقات ورزشی، یا علمی از نمونه‌‌های بارز آن است. امروزه با گسترش ورزش و تنوع شگفت‌آور انواع و گونه‌های آن و برگزاری انواع و اقسام مسابقات ورزشی در سطوح محلی، استانی، کشوری، منطقه‌ای و جهانی، کار داوری در این عرصه‌ها جهانی شده است. از سویی دیگر، به رغم تنظیم قوانین دقیق در عرصه‌های مختلف ورزشی و نیز در عرصه داوری، بر اساس عرف رایج، بالاخره بر اساس نظریه داور مسابقه، برنده میدان تعیین می‌شود و در بسیاری از موارد به عکس دستگاه قضایی که امکان اعتراض و بررسی مجدد حکم وجود دارد، در کار داوری در ورزش، بررسی مجدد یا تغییر رأی با مشکلاتی همراه است. پیداست با توجه به حساسیتی که در این مسابقات وجود دارد که البته خود چندان امر مطلوبی نیست، به همان میزان کار داوری از حساسیت بس زیادی برخوردار است. با چنین وضعیتی می‌توان حدس زد که کار داوری در میادین ورزشی تا چه حدّ دشوار و پیچیده بوده و تا چه میزان سلامت آن بر اصل عدالت استوار است. بر این اساس، در سازمان‌های ورزشی کشوری و جهانی بر دو عنصر: 1. علم و تجربه؛ 2. عدالت و بی‌طرفی؛ در داوری تأکید می‌شود و عموماً در کنار آموزش مستمر داوران برای تقویت علم و تجربه داوری، بر روی میزان عدالت و بی‌غرضی آنان در داوری تکیه و تأکید می‌شود. با این حال، گاه می‌بینیم که در مسابقات ورزشی در سطوح مختلف، داوران به‌خاطر دریافت رشوه‌های پنهانی، یا دخالت اغراض، نظیر حب و بغض‌ها نسبت به ورزشکاران، کاذبانه به نفع یک طرف داوری کرده و حق طرف مقابل را ضایع می‌سازند. مسابقات علمی نیز می‌بایست بر مبنای عدالت در داوری دنبال گردد؛ هرچند عموماً در این دست از مسابقات نظیر المپیادهای علمی کشوری، منطقه‌ای یا جهانی تب و تاب و هیجانات مشهود در ورزش به چشم نمی‌خورد. داوری درباره رتبه‌های علمی اساتید یا محققان در سطوح مختلف نیز در این حوزه قابل ارزیابی است؛ زیرا به عنوان مثال، افزایش رتبه‌های دانشگاهی یا اعلام یک استاد یا محقق به عنوان استاد یا محقق نمونه در سطح کشور یا اعلام یک محقق به عنوان برنده جایزه نوبل در سطح جهانی، همگی زمینه‌ساز امتیازات مادی و معنوی فراوانی است که اگر براساس اصل عدالت انجام نگیرد، خطرات و زیان‌های روحی و روانی فراوانی به همراه می‌آورد. نوع دیگری از داوری مربوط به ارزش‌گذاری در کالاهای مادی و معنوی است؛ به عنوان مثال در عموم شهرها رسم بر این است که اموال غیرمنقول نظیر خانه یا اموال منقول نظیر ماشین و فرش را به هنگام فروش به رؤیت داور که از آن به مقوّم؛ یعنی قیمت‌گذار یا کارشناس قیمت‌گذاری یاد می‌شود، می‌رسانند. گاه نیز در سطحی وسیع‌تر، نهادها و سازمان‌ها برای فروش کالاها و اشیای مازاد خود که گاه بسیار گسترده و متنوع است، از این دست از کارشناسان استفاده می‌کنند. چنان‌که بخشی از تصمیم‌گیری‌های دستگاه قضایی یا موسسات بیمه برای مصادره اموال شخصی یا تعیین خسارت‌های بدنی یا مالی، به نظر کارشناسی کارشناسان مربوط بستگی دارد. پیداست که باید عدالت در تمام موارد و مصادیق پیش‌گفته، به طور کامل رعایت گردد. @nasirigilani_ir
سلام علیکم عید شما مبارک باشه سوال: صندوقی که افراد ماهانه مبلغی می گذارند و هر ماه طی قرعه کشی کل پول رو به یک فرد می دهند و چرخشی تا آخرین فرد ماهانه ادامه پیدا می کند ایراد شرعی دارد؟ علیکم السلام عید شما هم مبارک باشد. نباید عنوان قرض داشته باشد چون عملا قرض مشروط است. یعنی قرض می دهد تا وام بگیرد این ربا خواهد بود. اما اگر به عنوان مشارک مالی و همکاری جمعی بگذارد مانعی ندارد. موفق باشید. @nasirigilani_ir
آنان با دستان بسته نگذاشتند کشور دست بیگانگان بیفتد... ما با دستان باز چه خواهیم کرد؟! ‌
✳️ عدالت در ساحت داوری (بخش سوم) از سویی دیگر، کسانی‌که با قرآن و روایات اهل‌بیت^ آشنا باشند، می‌دانند که در روایات تا چه میزان بر دشواری و خطیر بودن داوری تأکید شده و به انسان‌های ضعیف‌ النفس هشدار داده شده است که بر لبه سقوط در جهنم حرکت نکرده و خود را به هلاکت ابدی دچار نسازند؛ به عنوان نمونه خداوند در قرآن تأکید می‌کند که به هنگام داوری میان مردم حتی آن جا که یکی از طرفین از نزدیکان باشند، باید عدالت رعایت گردد؛ آنجا که آورده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکمْ أَوْ الْوَالِدَینِ وَالْأَقْرَبِینَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، پیوسته به عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید، هر چند به زیان خودتان یا ‏[‏به زیان‏]‏ پدر و مادر و خویشاوندان ‏[‏شما‏]‏ باشد.» بر اساس برخی از روایات، تمام قضات در آتش‌اند، مگر کسانی‌که از روی علم و عدالت داوری کنند؛ به عنوان نمونه حضرت امیر× به شریح قاضی فرمود: ای شریح! در جایی نشسته‌ای که جز پیامبر یا جانشین پیامبر یا انسان شقی و نگونسار در آن ننشسته است. پیامبر اکرم| فرمود: «هرکس قضاوت را برعهده گیرد خود را بدون [کمک گرفتن از] چاقو سربریده است.» بر اساس روایت دیگر، از پیامبر سؤال شد: مقصود از ذبح و سر بریدن چیست؟ آن حضرت فرمود: آتش جهنم. در روایت دیگر از پیامبر اکرم چنین نقل شده است: در روز قیامت بر قاضی عادل ساعتی پیش می‌آید که آرزو می‌کند کاش میان دو نفر حتی در حدّ یک خرما، داوری نمی‌کرد. این روایت به‌خوبی بیان‌گر شدت دشواری قضاوت است؛ زیرا آرزوی عدم داوری درباره امری خُرد، بسان اختلاف بر سر یک خرما، نسبت به قاضی ای گفته شده که متصف به صفت عدالت است؛ با چنین ترسیمی از حسّاسیت داوری، تکلیف قاضی ای که در داوری، عدالت را کنار بگذارد، روشن است. این دست از روایات که شمار و مضمون آنها متعدد است، حکایت از حساسیت زیاد کار داوری دارد. تأکید بر ممنوعیت داوری در حالت‌های خشم، خواب، گرسنگی، تشنگی، ممنوعیت شتاب در داوری، ممنوعیت داوری بدون شنیدن شکایت و دفاعیات طرفین، لزوم رعایت مساوات در نگریستن به طرفین دعوا، عدالت در محل نشستن آنان، بلند نکردن صدا بر روی یکی از طرفین مخاصمه، که به عنوان آداب قضاوت برشمرده شده است، همگی بر مدعای پیش‌گفته و دشواری کار داوری حکایت دارند. داستان برخورد حضرت امیر× به هنگام مراجعه به شریح قاضی و شکایت از یک مرد ذمّی، یکی از داستان‌های درس‌آموز درباره لزوم عدالت و سلامت داوری است. دلیل اهمیت رعایت عدالت در مرافعات روشن است؛ زیرا فرض بر این است که حقی در زمینه مال یا عِرض و آبرو، یا حقوق معنوی شخص، ضایع شده و او برای دستیابی به حق خود به قاضی و داور مراجعه کرده است و در بسیاری از موارد با اعلام حکم قاضی، امکان تغییر آن وجود ندارد. در این صورت شخص مظلوم باید تا آخر عمر درد جانکاه بر باد رفتن حق خود بدست ستمکاری را مشاهده کند و تنها به آمدن قیامت امیدوار باشد. این پدیده در برخی از مسایل همچون عِرض و آبرو، از حساسیت و تلخی بیشتر برخوردار است. از آن چه در باره جایگاه و گستره عدالت بیان شد، می‏توان دریافت که پایبندی به عدالت در همه ساحت‏های رفتاری از هر جهت مورد تاکید آموزه‏های دینی است. @nasirigilani_ir
راهکارهای حضور حداکثری در انتخابات.mp3
11.05M
✳️ راهکارهای تقویت حضور مردم در انتخابات این ویبینار شب گذشته سیزدهم تیر ماه 1403 با حضور اساتید محترم دانشگاه های بوشهر برگزار شد. @nasirigilani_ir
✳️ مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) در حسینیه امام صادق (ع) مژده قال الصادق (علیه السلام): «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبيحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ» به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام؛ ماه عزای سالار شهیدان (ع) و یاران باوفای ایشان، مراسم سخنرانی و سوگواری در حسینیه امام صادق (ع) برگزار می گردد. 🔸 سخنرانی شماری از اساتید حوزه و دانشگاه حضرات اعزه حجج اسلام: صدیق عربانی، ربیع زاده، مطهری، ایران عقیده، ملکی و ... 🔸 مداحی ذاکران اهل بیت (ع) 🔹 زمان: دهه اول محرم الحرام ۱۴۰۳، از روز یکشنبه هفدهم تیرماه ساعت پنج تا هفت عصر 🔹 مکان: روستای مژده، بعد از بقعه آسید محمد، حسینیه امام صادق (علیه آلاف التحیه و الثناء) از عموم برادران و خواهران ایمانی برای شرکت در این مراسم معنوی و تعظیم شعائر حسینی دعوت به عمل می آید. @nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ رأی بی چشمداشت مردم و بار سنگین بر دوش صاحبان مناصب! افزون بر امروز، در تمام سال های پس از انقلاب به لطف الهی، توفیق شرکت در انتخابات فراهم شد. در این سرزمین فراوان اند کسانی که بدون هیچ چشمداشتی چنین کرده اند. بارها شهود شد که بسیاری از این افراد در شمار محرومان و طبقه ضعیف و بلکه بسیار ضعیف اجتماع اند. گاه لباس درست و درمان بر تن و کفش و چاروق آبرومندی بر پا ندارند که خود را تا پای صندوق برسانند! آنان که به یمن همین همراهی ها و همدلی های بی آلایش در این سال ها شادمانه بر کرسی ریاست ها و وکالت ها تکیه زدند، نمی دانند چه بار سنگینی را بر دوش خود گذاشته و می گذارند، بار سنگینی که تنها اولیاء و اوتاد الهی تاب تحمل و توان پاسخگویی آن را دارند. آنان اگر قصور کنند، گرفتار خواهند بود، وای به آن که در کارنامه آنان تقصیر ثبت شود و از آن تلخ تر و گزنده تر آن که در کارشان دخل و دغل راه دهند و باند و جناح و رضایت این و آن را بر رضایت الهی ترجیح دهند! یک نمونه درس آموز ملاقات هارون الرشید با فضیل عیاض؛ همان سارق دیروز و زاهد و عارف امروز، است. فضیل آن چنان از خطرات و خطورات تکیه زدن بر مسند قدرت سخن گفت که هارون با آن قصاوت و سنگدلی سه بار از هوش رفت! علی نصیری عصر جمعه پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
✳️ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و درس هایی که باید گرفته شود! باز هم بعد از بیست و هفت سال ماجرای انتخابات آقایان ناطق و خاتمی تکرار شد! کشور بمباران تبلیغ برای آقای ناطق بود. در و دیوار پر از عکس و تصویر او! همه نهادهای تاثیرگذار در سراسر کشور حتی حوزه های علمیه که آن دوران از نفوذ کلمه بسیار بیشتری برخوردار بودند، از آقای ناطق حمایت کردند، اما ظهر نشده آقای ناطق به آقای خاتمی تبریک گفت! در این دوره هم بچه های حزب اللهی و انقلابی هر چه توان داشتند، گذاشتند تا آقای جلیلی پیروز میدان شود! همه از خطرات دولت سوم روحانی گفتند و شتاب خدمات دولت مرحوم رئیسی را یادآور شدند! اما گوش مردم بدهکار نشد و نماند! باز صحنه به حریف واگذار شد! چرا؟! نه اقبال اندک مردم در دور اول بسیاری را بیدار کرد و نه هجوم معنا دار بسیاری در دور دوم! اینها همان مردمی هستند که با تمام عشق برای شهید سلیمانی مویه کردند و همان ملتی هستند که شهر به شهر خود را به تابوت شهید رئیسی رساندند و با تمام وجود برایش متالم شدند! تحلیل ها از امروز شروع خواهد شد و عموما خواهند نوشت که ملت بیدی است که به هر باد می چرخد و دوست را از دشمن نمی شناسد! بد نیست که یک بار هم به جای عتاب و خطاب مردم، خود را ملامت کنیم! آری! ما انقلابی ها و مدعیان ارزش های انقلاب! از خود بپرسیم که چه کردیم مردم تا این اندازه از دعوت ما فاصله می گیرند؟! هر جا را که نشانه می گذاریم، جای دیگر را نشانه می گیرند؟! چه کرده ایم که تا این حد ایمان و اعتماد مردم را از دست داده ایم؟! نه اجتماع و اعلامیه اهالی منبر و محراب تاثیر چندانی گذاشت و نه کسی به بیانیه جامعه مدرسین دلی سپرد! یک حقیقت حداقل طی قریب به سی سال گذشته بارها خودنمایی کرد و چشم ها و گوش ها حاضر نشدند که آن حقیقت را ببینند و بشنوند و آن این که به رغم اصرار مکرر بر درستی سیاست های کلان جاری در عرصه مدیریت داخلی و خارجی، عموم مردم با این سیاست ها همراه و همصدا نیستند! چند روز قبل در متنی ایفاد شد که دولت مردان چین بعد از واقعه میدان تیان ان من، به رغم برخورد خونین با مخالفان، صدای اعتراض را شنیدند و بی سر و صدا تغییرات بنیادین را در همه عرصه ها آغاز کردند و چین شکوفای امروز تولید شد. تفکر حاکم هر قدر بر چهارچوب های فکری خود در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پافشاری کند، نمی تواند چشم خود را بر این حقیقت بپوشاند که جامعه برآمده از چهل و چند سال پس از انقلاب، با صرف نظر از شمار دین داران و انقلابیون ثابت قدم، تمایلی به ادامه آن چهارچوب های فکری ندارد. جامعه گفتمان امثال پزشکیان را می پسندد که صحبت از فضای باز فرهنگی در درون و روابط بدون چالش با برون را تاکید می کند. معنای این رویکرد اجتماعی آن است که جامعه به مرحوم رئیسی عشق می ورزد و خدمات او را می ستاید، اما به اندیشه او اعتقاد چندانی ندارد. حال چه عواملی باعث شده که عموم مردم ساز دیگری را بنوازند، بحث مبسوط دیگری را می طلبد. آن چه در این بین اهمیت صد چندان دارد، باور به این نکته است که یا باید هم چنان بر طبل همان سیاست های جاری کوبید و افزون شدن فاصله ها و گسست ها را با چشم دید یا باید با هوشمندی تمام، ایده ها و آمال جاری جامعه را مدیریت کرد. در این چند سال مکرر قلمی شد که حتی حضرت امیر (سلام الله تعالی علیه) وقتی دریافت که جامعه از چهارچوب مورد نظر ایشان فاصله پیدا کرده و در موارد پر شمار با اجرای منویات ایشان همراه نیست، سطح خواست های خود را علی رغم میل قلبی کاهش داد و چنین بود که بر اجرای شماری از سنت های نبوی اصرار نورزید. باید میان وادادگی و رها کردن عرصه مدیریت کلان طبق خواست عموم که چه بسا نتیجه آن فروغلتیدن در ورطه هلاکت است با تصلب و الحاح بر اجرای سیاست های جاری، راهی میانه و معتدلانه را دنبال کرد. به تعبیر زیبای حضرت امیر (ع) که فرمود: الیمین و الشمال مضله و الطریق الوسطی هی الجاده مصرانه از محضر ربوبی می طلبیم که برای همه آحاد این ملت بهترین مقدرات را رقم زند! از خداوند می طلبیم که بر رشد و تعالی روز افزون ایران و ایرانیان بیافزاید! بمنه و کرمه علی نصیری سحر صادق شنبه شانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ روستای زیبای مژده @nasirigilani_ir
[WWW.FOTROS.IR]ResayeMandegar[04].mp3
13.6M
زمان آن است که عاشقانه به استقبال محرم برویم! به پای پرچم سرخت چه سر ها که نیوفتادن فقط اون بنده هایی که به پات افتادن آزادن سیاه شد رنگ پرچم علی یا اهل العالم خدا گرفته ماتم محرم شد محرم آقا جانم یاد جسم بی کفن ای وای ای وای یاد زخمای بدنت ای وای ای وای یاد رد پا رو تنت ای وای ای وای با سنگ میزدنت ای وای ای وای یاد جسم بی کفنت ای وای ای وای یاد زخمای بدنت ای وای ای وای یاد رد پا به تنت ای وای ای وای با سنگ میزدنت ای وای ای وای روی نیزه و رو زمین ای وای ای وای متن مداحی محمود کریمی با سنگ میزدنت برای روضه گودال میمیره نوکرت آخر برای اون دوازده بار برای کندی خنجر تو گودال و زینب بدن و سم مرکب دوباره شد مجسم محرم شد محرم آقا جانم وقت زیر و رو شدن ای وای ای وای وقت دست و پا زدن ای وای ای وای پیش چشم اهل حرم ای وای ای وای با سنگ میزدنت آقای کریمی! آفرین بر این همه عشق و شیدایی! آفرین بر این همه سوز و گداز! باید برای سالار شهیدان (سلام الله تعالی علیه) باید همه سرمایه ها را گذاشت! @nasirigilani_ir
امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها.pdf
2.7M
فابل کتاب «امام حسین (علیه السلام) پیشوای روشنایی ها» که در سال 1389 انتشار یافت، جهت استفاده عموم علاقه مندان ِبه سالار شهیدان (ع) به ویژه مبلغان معزز تقدیم می گردد. امید است که خدمتی اندک در ساحت سرور شهیدان و یاران باوفای ایشان (ع) تلقی گردد! @nasirigilani_ir
✳️ مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) در حسینیه امام صادق (ع) مژده قال الصادق (علیه السلام): «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبيحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ» به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام؛ ماه عزای سالار شهیدان (ع) و یاران باوفای ایشان، مراسم سخنرانی و سوگواری در حسینیه امام صادق (ع) برگزار می گردد. 🔸 سخنرانی شماری از اساتید حوزه و دانشگاه حضرات اعزه حجج اسلام: صدیق عربانی، ربیع زاده، مطهری، ایران عقیده، ملکی و ... 🔸 مداحی ذاکران اهل بیت (ع) 🔹 زمان: دهه اول محرم الحرام ۱۴۰۳، از روز یکشنبه هفدهم تیرماه ساعت پنج تا هفت عصر 🔹 مکان: روستای مژده، بعد از بقعه آسید محمد، حسینیه امام صادق (علیه آلاف التحیه و الثناء) از عموم برادران و خواهران ایمانی برای شرکت در این مراسم معنوی و تعظیم شعائر حسینی دعوت به عمل می آید. @nasirigilani_ir
✳️ آداب حضور در مجالس سالار شهیدان (علیه آلاف التحیه و الثناء) یک؛ آداب اندیشه ای دو؛ آداب منشی یک؛ آداب اندیشه ای: ۱. اخلاص سرلوحه همه کارها از جمله حضور در مجالس سالار شهیدان (ع) باشد. برای نام و نان نیاییم؛ برای طمع و بیم نیاییم، فقط برای عشق بیاییم. ۲. کربلا نماد تسلیم محض در برابر خواست و اراده الهی است. بکوشیم چنین باشیم. ۳. کربلا مجمع فضایل است، بکوشیم خود را به آن فضایل مزین کنیم. آب دادن به لشکر حر، پرهیز از دشنام، پرهیز از آغازیدن در جنگ، تلاش برای هدایت مردم و .. ۴. کربلا نماد عبودیت الهی است، بکوشیم بنده خوب خداوند باشیم. نماز، تلاوت قرآن، دعا و استغفار در کارنامه ما درخشان باشد. ۵. کربلا برائت از همه پلیدی و پلشتی ها است، بکوشیم خود را از آنها برهانیم. در کاروان حسینی حقد، حسادت و بخل و آز و شهوت و دنیا خواهی راه نداشت. ۶. به حضور و اگاهی اهل بیت (ع) از مجالس و محافل ما باور داشته باشیم. دو؛ آداب منشی: ۱. در مجالس سالار شهیدان (ع) با وضو باشیم. ۲. در مجالس حسینی زبان خود را به ذکر الهی مترنم کنیم. ۳. در مجالس رثای اهل بیت (ع) اهل صمت، سکوت و انصات باشیم. ۴. اهل همیاری و همدلی باشیم. تماشاچی مجالس نباشیم. ۵. در مجالس ذکر اهل بیت (ع) از گناه پرهیز کنیم؛ نظیر گناه غیبت/ استهزا/ تشهر/ تبختر/ تبرج و ... هفدهم تیرماه 1403 اول محرم الحرام 1446 @nasirigilani_ir
✳️ چند توصیه کاربردی برای مبلغان معزز دینی در ماه محرم 🔹 1. معیار پذیرش عمل اخلاص و کسب رضایت الهی است. از این جهت از هرگونه گفتار یا رفتاری که در آن تمایلات شخصی، حبّ و بغض ها و کسب جایگاه و موقعیت اجتماعی دخالت دارد، باید اجتناب کرد. خاطره مرحوم آیت الله مشکینی در مقدمه کتاب النصایح العددیه خواندنی است. (ایشان به صورت اتفاقی وارد مسجدی در روستایی شد که خطیبی مشغول سخنرانی بود و چون متوجه حضور یک فاضل حوزوی می شود، برای نشان دادن فضل خود، عامدانه به مباحث جهت علمی داد؛ بی آن که مردم دریابند که او چه می گوید!) 🔹 2. خداوند تامین روزی همه جنبدگان را تضمین کرده و تامین روزی عالمان دین به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است. اگر به خاطر مقتضیات تمشیت زندگی ناگزیر از دریافت وجه هستید، تبلیغ دین را بر پایه آن استوار نکنید.‌ پیجویی مسایل مالی در امر خطیر تبلیغ دین شایسته نیست. ما آبروی صبر و قناعت نمی بریم به پادشاه بگویید که روزی مقدر است 🔹 3. فرصت و زمانی که در جمع مخاطبان عزادار در اختیار خطیب قرار می گیرد، جزو حساس ترین زمان ها است که گاه در سال تنها برای یک بار برای برخی از مردم رخ می دهد. از این جهت با مطالعات پیشینی و با آمادگی علمی و روحی بیشتر در خدمت مردم باشیم. 🔹 4. مهم ترین مسئولیت مبلغان دینی آن است که اندیشه و منش پیامبران و اوصیای آنان را به مردم معرفی کنند که یکی از شناخته شده ترین ویژگی آنان خاکی بودن، همراهی و همنشینی با مردم کوچه و خیابان بوده و هست. این امر باید در سراسر دوران تبلیغ سرلوحه کار مبلغان دینی باشد. از این جهت بالانشینی، سرگرانی با مردم، اصرار بر مجالست با کدخدای ده، شهردار و استاندار و ... نشان از دور شدن مبلغان دینی از سیره اولیای الهی است. 🔹 5. نورانی ترین و در عین حال تاثیرگذارترین سخنان در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) بازتاب یافته است. تا می توانید از آیات و روایات در سخنرانی توشه برگیرید. پیداست که در انتخاب آیات و روایات باید سطح دانش مخاطبان، نیازها و چالش های روحی و رفتاری آنان مورد توجه قرار گیرد و مفاهیم آنها به زبانی ساده و رسا برای مردم تبیین شود. 🔹 6. به استناد حدیث شریف علوی «إن هذه القلوب تمل كما تمل الأبدان، فابتغوا لها طرائف الحكم» باید باور داشت که خطابه طولانی و انباشت آن از مطالب علمی، مایه ملال و بلکه رانش مخاطب می گردد. از این جهت ضمن رعایت اعتدال در زمان خطابه، مناسب است در لابلای سخن از ادبیات غنی؛ اعم از شعر نثر و از تاریخ و داستان های عبرت آموز تاریخی بهره گرفت. 🔹 7. یکی از آفت های خطابه در عصر ما حاکمیت صبغه مباحث سیاسی در آن است؛ آن هم از نوع گرایش ها و جهت گیری های آن. پیداست که نمی توان سیاست را در عرصه گفت و شنودِ با مردم کنار گذاشت، اما اشکال در غلبه آن بر مباحث و جهت گیری ها به سود این جناح و آن جناح است. توصیه استاد قرائتی که راز ماندگاری چند دهه ای خود در فضای رسانه را فراجناحی خود دانستنه، می تواند رهنمون خوبی برای دوستان باشد. 🔹 8. به استناد آیه شریفه «إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (بقره، 169) شیطان و لشکریان رسانه ای او در عصر ما، از دو رهگذار رفتارها و باورها پیوسته در صدد انحراف جهانیان اند. آنان می خواهند مردم را در رفتار فاسد و در باور کافر کنند. از این جهت گرانیگاه و کانون اصلیِ مورد توجه مبلغان دینی باید سنگربانی از این دو عرصه باشد. باید کوشید تا ایمان مردم محکم و رفتار مردم بر مدار صلاح و سداد در جریان باشد. 🔹 9. از جمله حساسیت های شمار زیادی از دست اندرکاران مساجد، حسینیه ها و هیات مذهبی استقلال آنان در تصمیم گیری ها است و از این جهت عموما از دخالت مبلغان مذهبی در امور خود گلایه می کنند. پیداست که احتمال راهیافت خطا در شماری از تصمیمات آنان وجود دارد. در عین حال توجه به حساسیت آنان و با فرض ضرورت، ورود کریمانه و مبتنی بر اخلاق نیک به عرصه مدیریتی آنان توصیه می گردد. 🔹 10. از جمله آفت های رایج در خطابه راهیافت مطالب سست، روایات برساخته، تاریخ جعلی و خرافات در سطحی از آنها است. مطالبی که چه بسا مایه دلخوشی و جذابیت مخاطبان اند، اما از سویی دیگر بنیاد دین و عقلانیت را تخریب می کنند. اگر تکیه به خرافات برای تحکیم باورهای مردم روا بود، پیامبر اکرم (ص) حزن و گریه مردم پس از گرفتگی خورشید در پی ارتحال فرزند خود را تمجید می فرمود. در حالی که می دانیم سریعاً واکنش نشان داده و مردم را از این کار نهی فرمود. از این جهت باید کوشید تا محتوای خطابه محکم و قابل دفاع باشد. پیش از جلوس بر منبر از دعای ملحانه در محضر الهی برای توفیق هدایت تاثیر گذار مخاطبان غافل نباشیم! @nasirigilani_ir
🔹 به لطف الهی نخستین جلسه مراسم سوگواری سالار شهیدان (سلام الله تعالی علیه) با حضور جمعی از برادران و خواهران سوگوار مومن برگزار شد. قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی فاضل محترم حجت الاسلام ربیع زاده به نورانیت جلسه افزود.