May 11
✳️ عدالت در ساحت داوری (بخش سوم)
از سویی دیگر، کسانیکه با قرآن و روایات اهلبیت^ آشنا باشند، میدانند که در روایات تا چه میزان بر دشواری و خطیر بودن داوری تأکید شده و به انسانهای ضعیف النفس هشدار داده شده است که بر لبه سقوط در جهنم حرکت نکرده و خود را به هلاکت ابدی دچار نسازند؛ به عنوان نمونه خداوند در قرآن تأکید میکند که به هنگام داوری میان مردم حتی آن جا که یکی از طرفین از نزدیکان باشند، باید عدالت رعایت گردد؛ آنجا که آورده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکمْ أَوْ الْوَالِدَینِ وَالْأَقْرَبِینَ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، پیوسته به عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید، هر چند به زیان خودتان یا [به زیان] پدر و مادر و خویشاوندان [شما] باشد.»
بر اساس برخی از روایات، تمام قضات در آتشاند، مگر کسانیکه از روی علم و عدالت داوری کنند؛ به عنوان نمونه حضرت امیر× به شریح قاضی فرمود: ای شریح! در جایی نشستهای که جز پیامبر یا جانشین پیامبر یا انسان شقی و نگونسار در آن ننشسته است. پیامبر اکرم| فرمود: «هرکس قضاوت را برعهده گیرد خود را بدون [کمک گرفتن از] چاقو سربریده است.»
بر اساس روایت دیگر، از پیامبر سؤال شد: مقصود از ذبح و سر بریدن چیست؟ آن حضرت فرمود: آتش جهنم. در روایت دیگر از پیامبر اکرم چنین نقل شده است: در روز قیامت بر قاضی عادل ساعتی پیش میآید که آرزو میکند کاش میان دو نفر حتی در حدّ یک خرما، داوری نمیکرد.
این روایت بهخوبی بیانگر شدت دشواری قضاوت است؛ زیرا آرزوی عدم داوری درباره امری خُرد، بسان اختلاف بر سر یک خرما، نسبت به قاضی ای گفته شده که متصف به صفت عدالت است؛ با چنین ترسیمی از حسّاسیت داوری، تکلیف قاضی ای که در داوری، عدالت را کنار بگذارد، روشن است. این دست از روایات که شمار و مضمون آنها متعدد است، حکایت از حساسیت زیاد کار داوری دارد.
تأکید بر ممنوعیت داوری در حالتهای خشم، خواب، گرسنگی، تشنگی، ممنوعیت شتاب در داوری، ممنوعیت داوری بدون شنیدن شکایت و دفاعیات طرفین، لزوم رعایت مساوات در نگریستن به طرفین دعوا، عدالت در محل نشستن آنان، بلند نکردن صدا بر روی یکی از طرفین مخاصمه، که به عنوان آداب قضاوت برشمرده شده است، همگی بر مدعای پیشگفته و دشواری کار داوری حکایت دارند.
داستان برخورد حضرت امیر× به هنگام مراجعه به شریح قاضی و شکایت از یک مرد ذمّی، یکی از داستانهای درسآموز درباره لزوم عدالت و سلامت داوری است.
دلیل اهمیت رعایت عدالت در مرافعات روشن است؛ زیرا فرض بر این است که حقی در زمینه مال یا عِرض و آبرو، یا حقوق معنوی شخص، ضایع شده و او برای دستیابی به حق خود به قاضی و داور مراجعه کرده است و در بسیاری از موارد با اعلام حکم قاضی، امکان تغییر آن وجود ندارد. در این صورت شخص مظلوم باید تا آخر عمر درد جانکاه بر باد رفتن حق خود بدست ستمکاری را مشاهده کند و تنها به آمدن قیامت امیدوار باشد. این پدیده در برخی از مسایل همچون عِرض و آبرو، از حساسیت و تلخی بیشتر برخوردار است.
از آن چه در باره جایگاه و گستره عدالت بیان شد، میتوان دریافت که پایبندی به عدالت در همه ساحتهای رفتاری از هر جهت مورد تاکید آموزههای دینی است.
@nasirigilani_ir
راهکارهای حضور حداکثری در انتخابات.mp3
11.05M
✳️ راهکارهای تقویت حضور مردم در انتخابات
این ویبینار شب گذشته سیزدهم تیر ماه 1403 با حضور اساتید محترم دانشگاه های بوشهر برگزار شد.
@nasirigilani_ir
✳️ مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) در حسینیه امام صادق (ع) مژده
قال الصادق (علیه السلام):
«نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبيحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ»
به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام؛ ماه عزای سالار شهیدان (ع) و یاران باوفای ایشان، مراسم سخنرانی و سوگواری در حسینیه امام صادق (ع) برگزار می گردد.
🔸 سخنرانی شماری از اساتید حوزه و دانشگاه حضرات اعزه حجج اسلام:
صدیق عربانی، ربیع زاده، مطهری، ایران عقیده، ملکی و ...
🔸 مداحی ذاکران اهل بیت (ع)
🔹 زمان: دهه اول محرم الحرام ۱۴۰۳، از
روز یکشنبه هفدهم تیرماه
ساعت پنج تا هفت عصر
🔹 مکان: روستای مژده، بعد از بقعه آسید محمد، حسینیه امام صادق
(علیه آلاف التحیه و الثناء)
از عموم برادران و خواهران ایمانی برای شرکت در این مراسم معنوی و تعظیم شعائر حسینی دعوت به عمل می آید.
@nasirigilani_ir
✳️ رأی بی چشمداشت مردم و بار سنگین بر دوش صاحبان مناصب!
افزون بر امروز، در تمام سال های پس از انقلاب به لطف الهی، توفیق شرکت در انتخابات فراهم شد.
در این سرزمین فراوان اند کسانی که بدون هیچ چشمداشتی چنین کرده اند.
بارها شهود شد که بسیاری از این افراد در شمار محرومان و طبقه ضعیف و بلکه بسیار ضعیف اجتماع اند.
گاه لباس درست و درمان بر تن و کفش و چاروق آبرومندی بر پا ندارند که خود را تا پای صندوق برسانند!
آنان که به یمن همین همراهی ها و همدلی های بی آلایش در این سال ها شادمانه بر کرسی ریاست ها و وکالت ها تکیه زدند، نمی دانند چه بار سنگینی را بر دوش خود گذاشته و می گذارند، بار سنگینی که تنها اولیاء و اوتاد الهی تاب تحمل و توان پاسخگویی آن را دارند.
آنان اگر قصور کنند، گرفتار خواهند بود، وای به آن که در کارنامه آنان تقصیر ثبت شود و از آن تلخ تر و گزنده تر آن که در کارشان دخل و دغل راه دهند و باند و جناح و رضایت این و آن را بر رضایت الهی ترجیح دهند!
یک نمونه درس آموز ملاقات هارون الرشید با فضیل عیاض؛ همان سارق دیروز و زاهد و عارف امروز، است.
فضیل آن چنان از خطرات و خطورات تکیه زدن بر مسند قدرت سخن گفت که هارون با آن قصاوت و سنگدلی سه بار از هوش رفت!
علی نصیری
عصر جمعه
پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
✳️ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و درس هایی که باید گرفته شود!
باز هم بعد از بیست و هفت سال ماجرای انتخابات آقایان ناطق و خاتمی تکرار شد!
کشور بمباران تبلیغ برای آقای ناطق بود.
در و دیوار پر از عکس و تصویر او!
همه نهادهای تاثیرگذار در سراسر کشور حتی حوزه های علمیه که آن دوران از نفوذ کلمه بسیار بیشتری برخوردار بودند، از آقای ناطق حمایت کردند، اما ظهر نشده آقای ناطق به آقای خاتمی تبریک گفت!
در این دوره هم بچه های حزب اللهی و انقلابی هر چه توان داشتند، گذاشتند تا آقای جلیلی پیروز میدان شود!
همه از خطرات دولت سوم روحانی گفتند و شتاب خدمات دولت مرحوم رئیسی را یادآور شدند!
اما گوش مردم بدهکار نشد و نماند!
باز صحنه به حریف واگذار شد!
چرا؟!
نه اقبال اندک مردم در دور اول بسیاری را بیدار کرد و نه هجوم معنا دار بسیاری در دور دوم!
اینها همان مردمی هستند که با تمام عشق برای شهید سلیمانی مویه کردند و همان ملتی هستند که شهر به شهر خود را به تابوت شهید رئیسی رساندند و با تمام وجود برایش متالم شدند!
تحلیل ها از امروز شروع خواهد شد و عموما خواهند نوشت که ملت بیدی است که به هر باد می چرخد و دوست را از دشمن نمی شناسد!
بد نیست که یک بار هم به جای عتاب و خطاب مردم، خود را ملامت کنیم!
آری! ما انقلابی ها و مدعیان ارزش های انقلاب!
از خود بپرسیم که چه کردیم مردم تا این اندازه از دعوت ما فاصله می گیرند؟!
هر جا را که نشانه می گذاریم، جای دیگر را نشانه می گیرند؟!
چه کرده ایم که تا این حد ایمان و اعتماد مردم را از دست داده ایم؟!
نه اجتماع و اعلامیه اهالی منبر و محراب تاثیر چندانی گذاشت و نه کسی به بیانیه جامعه مدرسین دلی سپرد!
یک حقیقت حداقل طی قریب به سی سال گذشته بارها خودنمایی کرد و چشم ها و گوش ها حاضر نشدند که آن حقیقت را ببینند و بشنوند و آن این که به رغم اصرار مکرر بر درستی سیاست های کلان جاری در عرصه مدیریت داخلی و خارجی، عموم مردم با این سیاست ها همراه و همصدا نیستند!
چند روز قبل در متنی ایفاد شد که دولت مردان چین بعد از واقعه میدان تیان ان من، به رغم برخورد خونین با مخالفان، صدای اعتراض را شنیدند و بی سر و صدا تغییرات بنیادین را در همه عرصه ها آغاز کردند و چین شکوفای امروز تولید شد.
تفکر حاکم هر قدر بر چهارچوب های فکری خود در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پافشاری کند، نمی تواند چشم خود را بر این حقیقت بپوشاند که جامعه برآمده از چهل و چند سال پس از انقلاب، با صرف نظر از شمار دین داران و انقلابیون ثابت قدم، تمایلی به ادامه آن چهارچوب های فکری ندارد.
جامعه گفتمان امثال پزشکیان را می پسندد که صحبت از فضای باز فرهنگی در درون و روابط بدون چالش با برون را تاکید می کند.
معنای این رویکرد اجتماعی آن است که جامعه به مرحوم رئیسی عشق می ورزد و خدمات او را می ستاید، اما به اندیشه او اعتقاد چندانی ندارد.
حال چه عواملی باعث شده که عموم مردم ساز دیگری را بنوازند، بحث مبسوط دیگری را می طلبد.
آن چه در این بین اهمیت صد چندان دارد، باور به این نکته است که یا باید هم چنان بر طبل همان سیاست های جاری کوبید و افزون شدن فاصله ها و گسست ها را با چشم دید یا باید با هوشمندی تمام، ایده ها و آمال جاری جامعه را مدیریت کرد.
در این چند سال مکرر قلمی شد که حتی حضرت امیر (سلام الله تعالی علیه) وقتی دریافت که جامعه از چهارچوب مورد نظر ایشان فاصله پیدا کرده و در موارد پر شمار با اجرای منویات ایشان همراه نیست، سطح خواست های خود را علی رغم میل قلبی کاهش داد و چنین بود که بر اجرای شماری از سنت های نبوی اصرار نورزید.
باید میان وادادگی و رها کردن عرصه مدیریت کلان طبق خواست عموم که چه بسا نتیجه آن فروغلتیدن در ورطه هلاکت است با تصلب و الحاح بر اجرای سیاست های جاری، راهی میانه و معتدلانه را دنبال کرد.
به تعبیر زیبای حضرت امیر (ع) که فرمود:
الیمین و الشمال مضله و الطریق الوسطی هی الجاده
مصرانه از محضر ربوبی می طلبیم که برای همه آحاد این ملت بهترین مقدرات را رقم زند!
از خداوند می طلبیم که بر رشد و تعالی روز افزون ایران و ایرانیان بیافزاید!
بمنه و کرمه
علی نصیری
سحر صادق شنبه
شانزدهم تیرماه ۱۴۰۳
روستای زیبای مژده
@nasirigilani_ir
[WWW.FOTROS.IR]ResayeMandegar[04].mp3
13.6M
زمان آن است که عاشقانه به استقبال محرم برویم!
به پای پرچم سرخت چه سر ها که نیوفتادن
فقط اون بنده هایی که به پات افتادن آزادن
سیاه شد رنگ پرچم علی یا اهل العالم
خدا گرفته ماتم محرم شد محرم
آقا جانم یاد جسم بی کفن ای وای ای وای
یاد زخمای بدنت ای وای ای وای
یاد رد پا رو تنت ای وای ای وای
با سنگ میزدنت ای وای ای وای
یاد جسم بی کفنت ای وای ای وای
یاد زخمای بدنت ای وای ای وای
یاد رد پا به تنت ای وای ای وای
با سنگ میزدنت ای وای ای وای
روی نیزه و رو زمین ای وای ای وای
متن مداحی محمود کریمی با سنگ میزدنت
برای روضه گودال میمیره نوکرت آخر
برای اون دوازده بار برای کندی خنجر
تو گودال و زینب بدن و سم مرکب
دوباره شد مجسم محرم شد محرم
آقا جانم وقت زیر و رو شدن ای وای ای وای
وقت دست و پا زدن ای وای ای وای
پیش چشم اهل حرم ای وای ای وای
با سنگ میزدنت
آقای کریمی! آفرین بر این همه عشق و شیدایی!
آفرین بر این همه سوز و گداز!
باید برای سالار شهیدان (سلام الله تعالی علیه) باید همه سرمایه ها را گذاشت!
@nasirigilani_ir
امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها.pdf
2.7M
فابل کتاب «امام حسین (علیه السلام) پیشوای روشنایی ها» که در سال 1389 انتشار یافت، جهت استفاده عموم علاقه مندان ِبه سالار شهیدان (ع) به ویژه مبلغان معزز تقدیم می گردد.
امید است که خدمتی اندک در ساحت سرور شهیدان و یاران باوفای ایشان (ع) تلقی گردد!
@nasirigilani_ir
✳️ مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) در حسینیه امام صادق (ع) مژده
قال الصادق (علیه السلام):
«نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبيحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ»
به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام؛ ماه عزای سالار شهیدان (ع) و یاران باوفای ایشان، مراسم سخنرانی و سوگواری در حسینیه امام صادق (ع) برگزار می گردد.
🔸 سخنرانی شماری از اساتید حوزه و دانشگاه حضرات اعزه حجج اسلام:
صدیق عربانی، ربیع زاده، مطهری، ایران عقیده، ملکی و ...
🔸 مداحی ذاکران اهل بیت (ع)
🔹 زمان: دهه اول محرم الحرام ۱۴۰۳، از
روز یکشنبه هفدهم تیرماه
ساعت پنج تا هفت عصر
🔹 مکان: روستای مژده، بعد از بقعه آسید محمد، حسینیه امام صادق
(علیه آلاف التحیه و الثناء)
از عموم برادران و خواهران ایمانی برای شرکت در این مراسم معنوی و تعظیم شعائر حسینی دعوت به عمل می آید.
@nasirigilani_ir
May 11
✳️ آداب حضور در مجالس سالار شهیدان (علیه آلاف التحیه و الثناء)
یک؛ آداب اندیشه ای
دو؛ آداب منشی
یک؛ آداب اندیشه ای:
۱. اخلاص سرلوحه همه کارها از جمله حضور در مجالس سالار شهیدان (ع) باشد.
برای نام و نان نیاییم؛ برای طمع و بیم نیاییم، فقط برای عشق بیاییم.
۲. کربلا نماد تسلیم محض در برابر خواست و اراده الهی است.
بکوشیم چنین باشیم.
۳. کربلا مجمع فضایل است، بکوشیم خود را به آن فضایل مزین کنیم.
آب دادن به لشکر حر، پرهیز از دشنام، پرهیز از آغازیدن در جنگ، تلاش برای هدایت مردم و ..
۴. کربلا نماد عبودیت الهی است، بکوشیم بنده خوب خداوند باشیم.
نماز، تلاوت قرآن، دعا و استغفار در کارنامه ما درخشان باشد.
۵. کربلا برائت از همه پلیدی و پلشتی ها است، بکوشیم خود را از آنها برهانیم.
در کاروان حسینی حقد، حسادت و بخل و آز و شهوت و دنیا
خواهی راه نداشت.
۶. به حضور و اگاهی اهل بیت (ع) از مجالس و محافل ما باور داشته باشیم.
دو؛ آداب منشی:
۱. در مجالس سالار شهیدان (ع) با وضو باشیم.
۲. در مجالس حسینی زبان خود را به ذکر الهی مترنم کنیم.
۳. در مجالس رثای اهل بیت (ع) اهل صمت، سکوت و انصات باشیم.
۴. اهل همیاری و همدلی باشیم. تماشاچی مجالس نباشیم.
۵. در مجالس ذکر اهل بیت (ع) از گناه پرهیز کنیم؛ نظیر گناه غیبت/ استهزا/ تشهر/ تبختر/ تبرج و ...
هفدهم تیرماه 1403
اول محرم الحرام 1446
@nasirigilani_ir
✳️ چند توصیه کاربردی برای مبلغان معزز دینی در ماه محرم
🔹 1. معیار پذیرش عمل اخلاص و کسب رضایت الهی است. از این جهت از هرگونه گفتار یا رفتاری که در آن تمایلات شخصی، حبّ و بغض ها و کسب جایگاه و موقعیت اجتماعی دخالت دارد، باید اجتناب کرد. خاطره مرحوم آیت الله مشکینی در مقدمه کتاب النصایح العددیه خواندنی است. (ایشان به صورت اتفاقی وارد مسجدی در روستایی شد که خطیبی مشغول سخنرانی بود و چون متوجه حضور یک فاضل حوزوی می شود، برای نشان دادن فضل خود، عامدانه به مباحث جهت علمی داد؛ بی آن که مردم دریابند که او چه می گوید!)
🔹 2. خداوند تامین روزی همه جنبدگان را تضمین کرده و تامین روزی عالمان دین به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است. اگر به خاطر مقتضیات تمشیت زندگی ناگزیر از دریافت وجه هستید، تبلیغ دین را بر پایه آن استوار نکنید. پیجویی مسایل مالی در امر خطیر تبلیغ دین شایسته نیست.
ما آبروی صبر و قناعت نمی بریم به پادشاه بگویید که روزی مقدر است
🔹 3. فرصت و زمانی که در جمع مخاطبان عزادار در اختیار خطیب قرار می گیرد، جزو حساس ترین زمان ها است که گاه در سال تنها برای یک بار برای برخی از مردم رخ می دهد. از این جهت با مطالعات پیشینی و با آمادگی علمی و روحی بیشتر در خدمت مردم باشیم.
🔹 4. مهم ترین مسئولیت مبلغان دینی آن است که اندیشه و منش پیامبران و اوصیای آنان را به مردم معرفی کنند که یکی از شناخته شده ترین ویژگی آنان خاکی بودن، همراهی و همنشینی با مردم کوچه و خیابان بوده و هست. این امر باید در سراسر دوران تبلیغ سرلوحه کار مبلغان دینی باشد. از این جهت بالانشینی، سرگرانی با مردم، اصرار بر مجالست با کدخدای ده، شهردار و استاندار و ... نشان از دور شدن مبلغان دینی از سیره اولیای الهی است.
🔹 5. نورانی ترین و در عین حال تاثیرگذارترین سخنان در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) بازتاب یافته است. تا می توانید از آیات و روایات در سخنرانی توشه برگیرید. پیداست که در انتخاب آیات و روایات باید سطح دانش مخاطبان، نیازها و چالش های روحی و رفتاری آنان مورد توجه قرار گیرد و مفاهیم آنها به زبانی ساده و رسا برای مردم تبیین شود.
🔹 6. به استناد حدیث شریف علوی «إن هذه القلوب تمل كما تمل الأبدان، فابتغوا لها طرائف الحكم» باید باور داشت که خطابه طولانی و انباشت آن از مطالب علمی، مایه ملال و بلکه رانش مخاطب می گردد. از این جهت ضمن رعایت اعتدال در زمان خطابه، مناسب است در لابلای سخن از ادبیات غنی؛ اعم از شعر نثر و از تاریخ و داستان های عبرت آموز تاریخی بهره گرفت.
🔹 7. یکی از آفت های خطابه در عصر ما حاکمیت صبغه مباحث سیاسی در آن است؛ آن هم از نوع گرایش ها و جهت گیری های آن. پیداست که نمی توان سیاست را در عرصه گفت و شنودِ با مردم کنار گذاشت، اما اشکال در غلبه آن بر مباحث و جهت گیری ها به سود این جناح و آن جناح است. توصیه استاد قرائتی که راز ماندگاری چند دهه ای خود در فضای رسانه را فراجناحی خود دانستنه، می تواند رهنمون خوبی برای دوستان باشد.
🔹 8. به استناد آیه شریفه «إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (بقره، 169) شیطان و لشکریان رسانه ای او در عصر ما، از دو رهگذار رفتارها و باورها پیوسته در صدد انحراف جهانیان اند. آنان می خواهند مردم را در رفتار فاسد و در باور کافر کنند. از این جهت گرانیگاه و کانون اصلیِ مورد توجه مبلغان دینی باید سنگربانی از این دو عرصه باشد. باید کوشید تا ایمان مردم محکم و رفتار مردم بر مدار صلاح و سداد در جریان باشد.
🔹 9. از جمله حساسیت های شمار زیادی از دست اندرکاران مساجد، حسینیه ها و هیات مذهبی استقلال آنان در تصمیم گیری ها است و از این جهت عموما از دخالت مبلغان مذهبی در امور خود گلایه می کنند. پیداست که احتمال راهیافت خطا در شماری از تصمیمات آنان وجود دارد. در عین حال توجه به حساسیت آنان و با فرض ضرورت، ورود کریمانه و مبتنی بر اخلاق نیک به عرصه مدیریتی آنان توصیه می گردد.
🔹 10. از جمله آفت های رایج در خطابه راهیافت مطالب سست، روایات برساخته، تاریخ جعلی و خرافات در سطحی از آنها است. مطالبی که چه بسا مایه دلخوشی و جذابیت مخاطبان اند، اما از سویی دیگر بنیاد دین و عقلانیت را تخریب می کنند. اگر تکیه به خرافات برای تحکیم باورهای مردم روا بود، پیامبر اکرم (ص) حزن و گریه مردم پس از گرفتگی خورشید در پی ارتحال فرزند خود را تمجید می فرمود. در حالی که می دانیم سریعاً واکنش نشان داده و مردم را از این کار نهی فرمود. از این جهت باید کوشید تا محتوای خطابه محکم و قابل دفاع باشد.
پیش از جلوس بر منبر از دعای ملحانه در محضر الهی برای توفیق هدایت تاثیر گذار مخاطبان غافل نباشیم!
@nasirigilani_ir
🔹 به لطف الهی نخستین جلسه مراسم سوگواری سالار شهیدان (سلام الله تعالی علیه) با حضور جمعی از برادران و خواهران سوگوار مومن برگزار شد.
قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی فاضل محترم حجت الاسلام ربیع زاده به نورانیت جلسه افزود.
✳️ آفاق پر از غلغله و شیون و شین است!
پس از پشت سر گذاشتن ماه ذو الحجه و ایام شادی بخش آن مثل عید قربان و عید غدیر و توشه ها که حاجیان، کربلایی ها و جمع انبوهی از مومنان در عرصه های مختلف برای خود ذخیره کرده اند، اینک نوبت اشک و آه است!
اشک و آه برای تاریک دلی بشریت که پرده ای از آن در کربلا خودنمایی کرد!
اشک و آه برای پلشتی و پلیدی شاگردان ابلیس که با انتقام بس شکننده از سالار شهیدان و یاران مظلوم ایشان (علیهم السلام) آشکار شد!
اشک و آه برای فریاد مظلومیت و غربت زنان و خردسالان کربلا!
اشک و آه برای آن چشمانِ گریانی که در روز عاشورا هر لحظه بر خاک افتادن عزیزان خود را نظاره کردند!
اشک و آه برای سرور مظلومان عالم که صدای ناله جانسوز و جانگداز ایشان بر سر نعش پاره پاره علی اکبر و عباس (سلام الله تعالی علیهم) هنوز جهان مُلک و ملکوت و جان قدوسیان و کروبیان را در غم و غصه غرق کرده است!
ما به عنوان یک انسان، یک دین دار، یک مسلمان و یک شیعه از هر جهت به کربلا و به سالار شهیدان (علیه آلاف التحیه و الثناء) یکسره بدهکاریم و چگونه بار پرداخت آن را به دوش توانیم کشید؟!
زیرا سالار شهیدان با خون خود، با حریت و آزادمنشی خود، با ایمان و یقین استوار خود و با سخنان همصدا با عمل خود، به جهانیان درس آزادگی و انسانیت آموخت، به دین داران درستی دین باوری را نشان داد؛ به مسلمانان تفسیر عملی آیات عشق و دلدادگی به خداوند را آموخت و به دلدادگان شیعه نورانیت و مانایی عهد ولاء و ولایت را به اثبات رساند.
این روزها را باید سرآغاز رسمی ماه عزای سالار شهیدان بیانگاریم!
باید خود را نه برای یک دهه بلکه برای چند دهه تا اربعین و بلکه تا پایان صفر المظفر بیش از هر زمان دیگر در رکاب یاری و همراهی سالار شهیدان ثابت و استوار نگاه داریم!
بیاییم از خداوند خاضعانه و خاشعانه طلب کنیم که اگر سعادت حضور در کربلا را نداشتیم، شایستگی معیت و همراهی با مقام و منزلت شهیدان و شاهدان کربلا را به ما ارزانی فرماید که فرمودند در زیارت سالار شهیدان و یاران ایشان (ع) پیوسته این جمله را تکرار کنید: یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما!
بیاییم صادقانه و خالصانه در این میدان ملکوتی و عرشی گام گذاریم!
بگذاریم در کارنامه امسال عاشورایی ما ذره ای رنگ و ریاء، سمع و سمعه، نان و نواله، نام و نشان راه نیابد!
این گوی و این میدان!
آفاق پر از غلغله و شیون و شین است
ای غمزدگان باز مگر قتل حسین است
هر کس که در این تعزیه گریان حسین است
شک نیست که فردا ز محبان حسین است
فرمان رسد از حق به سوی خادم جنت
وی را بنوازید که مهمان حسین است
@nasirigilani_ir
من خواهرتم.mp3
7.38M
تو خیمه هنوز من سرلشکرتم بی تاب لب خشک
اصغرتم من خواهرتم جای مادرتم ادامه داده هستی
تو زنده بودنم رو ادامه میدی با نگات نفس کشیدنم
رو با تیغ ابروهات ببر رگای گردنم رو کسی نمیشنوه
صدای مردنم رو تو خیمه هنوز من سرلشکرتم بی
تاب لب خشک اصغرتم من خواهرتم جای مادرتم
گلام چشم به راه تو خیمه موندن نزن دست رد به
سینه من تو خیمه هنوز من سرلشکرتم بی تاب
لب خشک اصغرتم آی من خواهرتم جای مادرتم
یادت میاد چه روزگاری بود جوونیامون داداش حسن
همش و ان یکاد میخوند برامون حالا رسیده وقت
عاشقی بچه هامون و ان یکاد بخون که راهی شن
به میدون میسوزه دلم یا رب یا رب تو میسوزه برا
خشکی لب تو جانانه پذیر سهم زینبتو دوتا دسته
گل برات آوردم عشق من من هنوز نمردم تو خیمه
@nasirigilani_ir
✳️ ده نکته کاربردی در باره برگزاری بهتر مراسم سوگواری سالار شهیدان (ع)
حسب تجربه چند دهه ای از شرکت در مجالس سالار شهیدان (ع) و آن چه که به عنوان توشه دانش اندک در این عرصه فراهم شده است، ده نکته و توصیه کاربردی ارایه می گردند که می توانند در برگزاری قویم تر و نورانی تر مراسم سوگواری سالار شهیدان (ع) تاثیر گذارند:
🔹 1. مجلس سالار شهیدان (ع) از جهاتی می تواند در ردیف شب های قدر قرار گیرد که در آن هر فرد به فراخور ظرف وجودی خویش از بارش فیض و فیضان الهی بهره می گیرد. باید کوشید سهم خود از فیض حضور در این مجالس را از مرتبه کسب مغفرت الهی، برآورده شدن چند حاجت خُرد و کلان دنیوی، به مرتبه نیل به مراتب قُرب و معرفت الهی ارتقاء بخشید.
🔹 2. اخلاص مهم ترین رکن رکین پذیرش هر عمل است که صد البته در باره برگزاری مجالس عزا برای سالار شهیدان (ع) نیز سریان دارد. از این جهت از هر گونه شوب و شائبه برای حضور در این مجالس اجتناب کنیم. مبادا کسی حضور خود را با متاع بی ارزش افتادن در قاب عکس فلان شبکه یا خبرگزاری معامله کند!
🔹 3. با صرف نظر از آن که به داشتن وضو در همه ساعات شبانه روز و به ویژه هنگام ورود به مساجد و مراقد شریف اهل بیت (ع) توصیه شده است، با توجه به جایگاه معنوی بس فرازمند مجالس سوگواری سالار شهیدان و حضور فرشتگان در این مجالس، از تحفظ بر وضو و طهارت غفلت نشود.
🔹 4. از باب آن که فرمودند مومن «قليل المؤونة و كثير المعونة» است، بدون داشتن چشمداشتی از چگونگی پذیرایی و سایر امکانات مورد توقع، در مجالس روضه و بیشتر به هدف استفاضه و رشد و خدمت بیشتر در این مجالس شرکت کنیم. مبادا به عذر نبودن سیستم سرمایش و گرمایش و تنگی جا و کیفیت پایین چای و پذیرایی و ... خود را از حضو در چنین فیض عظیمی محروم کنیم!
🔹 5. سخن گفتن از دنیا و مسایل آن در مسجد که مناطاً مجالس سالار شهیدان (ع) را نیز می تواند دربرگیرد، کراهت دارد. اما اگر گفت و شنودهایی از این دست مزاحمت برای جمع فراهم آورد و مثلا مانع شنیدن صدای خطیب و مداح برای دیگران شود، از مصادیق فعل حرام خواهد بود که شایسته علاقه مندان و عاشقان سالار شهیدان (ع) نیست.
🔹 6. صاف و زلال کردن دل از هر گونه خشم و خشونت و کینه و عداوت نسبت به دوستان، همسایگان، برادران و خواهران ایمانی همه وقت لازم است؛ زیرا باور داریم که روزی در بهشت کنار هم خواهیم بود. این مهم در مجالس امام حسین (ع) از اهمیت بیشتری برخوردار است. مبادا کسی به خاطر کینه خود را از فیض حضور در چنین مجالسی محروم کند یا اختلاف خود را به مجلس حسینی بکشاند!
🔹 7. عموم کسانی که مدیریت مجالس سالار شهیدان (ع) را برعهده دارند، مزد و مواجبی نمی گیرند و به عشق اهل بیت (ع) خود را وقف خدمت کرده اند؛ چنان که هزینه این مجالس بر دوش دین داران سنگینی می کند. از این جهت سزاوار است در کنار شرکت در این مجالس، با هر توشه و توانی که در اختیار داریم، به برگزاری ماندگارتر این مجالس یاری رسانیم.
🔹 8. خُردسالان و نوجوانان گل سرسبد مجالس حسینی به شمار می آیند. آنان به نهال های پر طرواتی می مانند که باید از نور معنویت مجالس سالار شهیدان (ع) سیراب گردند. از این جهت مناسب است تمهیدات لازم برای حضور شیرین و پرجاذبه آنان اندیشده شود. مبادا کسی خاطر بس لطیف آنان را در چنین مجالسی بیازارد!
🔹 9. مجلس سوگواری سالار شهیدان به مثابه کشتی نجاتی است در دریای پر تلاطم که می تواند به عنوان تنها راه نجات غرق شدگان در گرداب گناه و لغزش نقش آفرینی کند. تجربه نشان داده که عموم گناهکاران به رغم انغمار در گناه، خود را با شوق و اشتیاق به چنین مجالسی می رسانند. نگاه طبیبانه و همراه با مهر و عطوفت به آنان می تواند به پیوستن کامل آنان به جمع دین دارانِ متعبد تاثیر گذار باشد. دایره شرکت کنندگان در مجلس سالار شهیدان (ع) را تنها به عابدان شب و زاهدان روز تنگ نکنیم!
🔹 10. به استناد روایت نبوی هر فردی که در مسجد درنگ دارد تا زمانی که غیبت نکند، در عبادت است. مفهوم این روایت آن است که مجالس دینی و معنوی را نباید با گناهان همراه ساخت. از این جهت باید مراقب بود تا مجالس سالار شهیدان (ع) به عرصه ای برای غیبت، تهمت و آزار زبانی و رفتاری نسبت به دیگران یا بستری برای بزک، خودنمایی و خودآرایی افراد تبدیل نگردد.
@nasirigilani_ir
May 11
✳️ سومین سال برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان (سلام الله تعالی علیه) در حسینیه امام صادق علیه السلام
به لطف الهی و در سایه مرحمت حضرت حجت (سلام الله تعالی علیه) امسال سومین سال است که سعادت بزرگ برگزاری مراسم عزا و رثای سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان (سلام الله تعالی علیهم اجمعین) در حسینیه امام صادق (ع) برگزار می شود.
سال اول و تا حدودی سال دوم برگزاری مراسم با کار دشوار ساخت و ساز مکان همراه بود که بحمد لله در سال جاری این دغدغه برطرف شده است.
به لطف الهی بدون انجام تبلیغات خاص از قبیل نصب بنر و ... در همین روزهای آغازین استقبال از طرف برادران و خواهران مومن حتی از شهرهای اطراف نسبت به مراسم معنوی مشهود است.
تلاش شده که پیراسته بودن از هر گونه آرایه و آلایش بر سرتاسر برنامه ها حاکم باشد.
این همان اصل مورد تاکید اهل بیت (ع) است.
پیداست که توفیق برگزاری چنین مراسمی و ابراز اخلاص و ارادت به ساحت قدسی سالار شهیدان (ع) مایه افتخار و ابتهاج است.
از خداوند ملحانه و مصرانه می طلبیم که این تلاش و خدمت اندک را ذخر و ذخیره قبر و قیامت قرار دهد و بستر رشد و تعالی علمی و معنوی افزون تر برای مخاطبان را فراهم آورد.
بمنه و کرمه
@nasirigilani_ir
✳️ روایت شگفت آوری از امام سجاد (ع) در مقایسه میان شهادت یحیی بن زکریا و سالار شهیدان (علیهما السلام)
خرجنا مع الحسين فما نزل منزلا ولا ارتحل عنه إلا وذكر يحيى بن زكريا ، وقال يوما : من هوان الدنيا على الله ان رأس يحيى أهدي إلى بغي ما بغايا بني إسرائيل . وفي حديث مقاتل عن زين العابدين ( ع ) : ان امرأة ملك بني إسرائيل كبرت وأرادت أن تزوج بنتها منه للملك فاستشار الملك يحيى بن زكريا فنهاه عن ذلك ، فعرفت المرأة ذلك وزينت بنتها وبعثتها إلى الملك فذهبت ولعبت بين يديه ، فقال لها الملك : ما حاجتك ؟ قالت : رأس يحيى بن زكريا ، فقال الملك : يا بنية حاجة غير هذه ، قالت : ما أريد غيره ، وكان الملك إذا كذب فيهم عزل عن ملكه فخير بين ملكه وبين قتل يحيى فقتله ، ثم بعث برأسه إليها في طشت من ذهب فأمرت الأرض فأخذتها ، وسلط الله عليهم بخت نصر فجعل يرمي عليهم بالمجانيق ولا تعمل شيئا ، فخرجت عليه عجوز من المدينة فقالت : أيها الملك ان هذه مدينة الأنبياء لا ننفتح إلا بما أدلك عليه ، قال : لك ما سألت ، قالت : ارمها بالخبث والعذرة ، ففعل فتقطعت فدخلها فقال : علي بالعجوز ، فقال لها : ما حاجتك ؟ قالت : في المدينة دم يغلي فاقتل عليه حتى يسكن ، فقتل عليه سبعين ألفا حتى سكن ، يا ولدي يا علي والله لا يسكن دمي حتى يبعث المهدي الله فيقتل على دمي من المنافقين الكفرة الفسقة سبعين ألفا .
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
شکر نعمت، نعمتت افزون کند!
...عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِکِ قَالَ: کُنَّا عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِمِنًى وَ بَیْنَ أَیْدِینَا عِنَبٌ نَأْکُلُهُ فَجَاءَ سَائِلٌ فَسَأَلَهُ فَأَمَرَ بِعُنْقُودٍ فَأَعْطَاهُ فَقَالَ السَّائِلُ لَا حَاجَةَ لِی فِی هَذَا إِنْ کَانَ دِرْهَمٌ قَالَ یَسَعُ اللَّهُ عَلَیْکَ فَذَهَبَ ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَ رُدُّوا الْعُنْقُودَ فَقَالَ یَسَعُ اللَّهُ لَکَ وَ لَمْ یُعْطِهِ شَیْئاً ثُمَ جَاءَ سَائِلٌ آخَرُ فَأَخَذَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ثَلَاثَ حَبَّاتِ عِنَبٍ فَنَاوَلَهَا إِیَّاهُ فَأَخَذَ السَّائِلُ مِنْ یَدِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الَّذِی رَزَقَنِی فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَکَانَکَ فَحَشَا مِلْءَ کَفَّیْهِ عِنَباً فَنَاوَلَهَا إِیَّاهُ فَأَخَذَهَا السَّائِلُ مِنْ یَدِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَکَانَکَ یَا غُلَامُ أَیُّ شَیْءٍ مَعَکَ مِنَ الدَّرَاهِمِ فَإِذَا مَعَهُ نَحْوٌ مِنْ عِشْرِینَ دِرْهَماً فِیمَا حَزَرْنَاهُ أَوْ نَحْوِهَا فَنَاوَلَهَا إِیَّاهُ فَأَخَذَهَا ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ هَذَا مِنْکَ وَحْدَکَ لَا شَرِیکَ لَکَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَکَانَکَ فَخَلَعَ قَمِیصاً کَانَ عَلَیْهِ فَقَالَ الْبَسْ هَذَا فَلَبِسَهُ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی کَسَانِی وَ سَتَرَنِی یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَوْ قَالَ جَزَاکَ اللَّهُ خَیْراً لَمْ یَدْعُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَّا بِذَا ثُمَّ انْصَرَفَ فَذَهَبَ قَالَ فَظَنَنَّا أَنَّهُ لَوْ لَمْ یَدْعُ لَهُ لَمْ یَزَلْ یُعْطِیهِ لِأَنَّهُ کُلَّمَا کَانَ یُعْطِیهِ حَمِدَ اللَّهَ أَعْطَاهُ. ( الکافی، ج۴، ص۴۹)
مِسمَع بن عبدالملک گوید:
در سرزمین مِنا نزد امام صادق (علیهالسلام) بودیم و جلویمان مقداری انگور بود که آن را میخوردیم.
سائلی آمد و از حضرت درخواستِ (کمک) کرد.
حضرت دستور دادند خوشهای انگور به ایشان بدهند. خوشه انگور را به او دادند.
سائل گفت: من نیازی به این ندارم. اگر درهم (سکه نقره) بود (آن را بدهید.)
حضرت فرمودند: «خداوند به تو وسعتِ (روزی) دهد.»
پس سائل رفت. بعد، برگشت و گفت: همان خوشه انگور را بدهید.
حضرت فرمودند: «خداوند به تو وسعتِ (روزی) دهد.» و چیزی به او ندادند.»
مِسمَع گوید:
سپس سائل دیگری آمد.
حضرت سه حبه انگور برداشتند و به سمت او گرفتند.
سائل آن را از دست حضرت گرفت و گفت: حمد مخصوص پروردگار جهانهاست؛ کسی که به من روزی داده است.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «بایست!» آنگاه دو دستشان را پر از انگور کردند و به سمت او گرفتند.
سائل انگورها را از دست حضرت گرفت و گفت: حمد مخصوص پروردگار جهانهاست.
حضرت فرمودند: «بایست!» (آنگاه) به غلامشان خطاب کردند: «چقدر درهم همراهت داری؟»
مِسمَع گوید:
حدس میزنم نزد او حدود بیست درهم بود.
حضرت سکهها را به سوی او گرفتند.
سائل سکهها را گرفت و گفت: حمد مخصوص خداست. (ای خدا!) این از آنِ توست، هیچ شریکی برای تو نیست.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «بایست!» آنگاه پیراهنی را که بر تن داشتند، در آوردند و فرمودند: «این را بپوش!»
سائل پیراهن را پوشید و گفت: حمد مخصوص خدایی است که مرا لباس داد و پوشانید. خداوند به شما جزای خیر دهد، ای ابوعبدالله!
سائل فقط همین دعا را برای حضرت کرد. سپس برگشت و رفت. (و امام کمک دیگری به او نکردند.)
مِسمَع گوید:
گمان ما این بود که اگر سائل برای حضرت دعا نمیکردند، ایشان همچنان به او میبخشیدند؛
زیرا ایشان هروقت به او چیزی میدادند و او خدا را حمد میکرد، باز به او میبخشیدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری علویبون زن ترکیه برای امام حسین علیه السلام
✳️ اعمال شب ها و روزهای جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔹 غسل جمعه
🔹 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 زیارت قبول مومنان
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
@nasirigilani_ir
13.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⛔️ممنوعیت خروج زنان گیلانی از منزل⛔️ 🎥
چو انداختهاند که وقتی حادثه #گوهرشاد مشهد اتفاق افتاد و بعدش منع سراسری پوشیدگی زنان به تقلید از ترکیه مقرر شد، مردم گیلان همراه بودند و استقبال نشان دادند.
🔹هنوز دو سال از پروژه جمع آوری روایت مقاومت گیلانیها مقابل قانون کشف حجاب نگذشته و طی این مدت به بالای صد روایت خواندنی و متنوع از جایجای شهرها و روستاهای استان رسیدیم. البته بخش اعظم زنانی که در آن هفت سال و شاید بیشتر، در منزل حبس یا با ضربوشتم جانباز و حتی شهید شدند از جمع ما رفتهاند.
🔹به مناسبت #سالروز_حادثه_گوهرشاد، یکی از از این روایتها «مربوط به خانم سیده کبری آلنبی از اهالی روستای رودپیش فومن» تقدیم نگاه شما میشود. امید که سراغ آن سالها و آن مقاومت فرهنگی را از بازماندگان آن نسل یا فرزندانشان بگیریم و قلیل روایتهای بهجامانده را از دفن در خاک نجات دهیم.
گوش شنوای روایتهای شما هستیم.
🌱 پس از باران
🆔 @Gilan_Press
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ چرا سالار شهیدان (ع) برای شهادت انتخاب شد؟
سلام علیکم
با عرض تسلیت و تعزیت ایام عزاداری و شهادت سیدالشهدا
شبهه ای نسبت به انتخاب سیدالشهدا و واقعه کربلا به ذهن متبادر شده است.
۱. چرا در میان ائمه و انبیاء، امام حسین علیه السلام برگزیده شد؟ چرا این مقام به سایر ائمه واگذار نشد؟
۲. با توجه به آیه أتجعل فیها من یفسد فیها ... (سوره بقره) آیا واقعه کربلا در عالم ديگر بر انبیای الاهی و ائمه هدی نشان داده شد و شخص دیگری جز امام حسین نتوانست به این مصیبت تن دهد که خداوند به فرشتگان فرمود: انی اعلم ما لا تعلمون.
لطف مستدام تان شامل حال ما بفرمایید.
ارادتمند و ملتمس دعای خیرتان هستم.
علیکم السلام
پاسخ در فایل پیوست
@nasirigilani_ir
روایتی در فضیت زیارت سالار شهیدان (ع)
عن سليمان بن خالد قال : سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول :
عجبا لأقوام يزعمون أنهم شيعة لنا يقولون: إن أحدهم يمر به دهره لا يأتي قبر الحسين عليه السلام جفاء منه وتهاونا وعجزا وكسلا ! أما والله لو يعلم ما فيه من الفضل ما تهاون ولا كسل ! قلت : وما فيه من الفضل ؟ قال : فضل وخير كثير أما أول ما يصيبه أن يغفر له ما مضى من ذنوبه ، ويقال له استأنف العمل .
@nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهدای ایرانی روز عاشورا....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کو سحر ندارد از خود خبر ندارد!
@nasirigilani_ir