eitaa logo
علی نصیری
1.1هزار دنبال‌کننده
944 عکس
331 ویدیو
134 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ سلام جناب استاد خیلی وقته مطالب کمی را در فضای مجازی دنبال می کنم ولی مطالبی که شما می نگارید سهل و ممتنع هست. ساده، زیبا، مستدل و بر دل می نشیند. خداوند سایه شما را بر سر ما کم نکند. دورادور شاگردی می کنم. التماس دعا علیکم السلام تشکر از بذل محبت دعا بفرمایید در چند صباح باقیمانده از عمر خیر و خدمت بیشتر و خالصانه تر برای این ناچیز ثبت شود و حقیقتا در این راه پر توفیق باشیم. در خاطر ما جایی جز خاطر دوست نرود و در سر ما جز سودا و تمنای او نباشد: هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی امید تو بیرون برد از دل همه امیدی سودای تو خالی کرد از سر همه سودایی گویند تمنایی از دوست بکن سعدی جز دوست نخواهم کرد از دوست تمنایی http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
تفسیر جلسه ۲۸.mp3
15.65M
(جلسه ۲۸) مباحث این جلسه: بررسی روایات ذیل آیه «اهدنا الصراط المستقیم» http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۰۷۴).mp3
8.35M
✳️ (جلسه ۱۰۷۴) مباحث این جلسه: ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
خارج فقه (جلسه ۱۰۷۵).mp3
24.84M
✳️ (جلسه ۱۰۷۵) مباحث این جلسه: ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه ۲۹.mp3
19.23M
(جلسه ۲۹) مباحث این جلسه: ادامه بررسی روایات ذیل آیه «اهدنا الصراط المستقیم» (آخرین بخش) http://eitaa.com/alinasirigilani
چگونگی تاویل روایتی در باره جسمانیت خداوند.mp3
5.49M
✳️ سلام علیکم و رحمه الله؛ حضرت استاد و پدر روحانی، وقت بخیر نظر مبارک حضرتعالی درباره حدیث ذیل چیست؟ كامل الزيارات، النص، ص: 67 1- حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ الْيَقْطِينِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْقَمَّاطِ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِي مَنْزِلِ فَاطِمَةَ ع وَ الْحُسَيْنُ فِي حَجْرِهِ إِذْ بَكَى وَ خَرَّ سَاجِداً ثُمَّ قَالَ يَا فَاطِمَةُ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ إِنَّ الْعَلِيَّ الْأَعْلَى تَرَاءَى لِي فِي بَيْتِكِ هَذَا فِي سَاعَتِي هَذِهِ فِي أَحْسَنِ صُورَةٍ وَ أَهْيَإِ هَيْئَةٍ وَ قَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ أَ تُحِبُّ الْحُسَيْنَ ع فَقُلْتُ نَعَمْ قُرَّةُ عَيْنِي وَ رَيْحَانَتِي- وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ جِلْدَةُ مَا بَيْنَ عَيْنَيَّ فَقَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِ الْحُسَيْنِ ع بُورِكَ مِنْ مَوْلُودٍ عَلَيْهِ بَرَكَاتِي وَ صَلَوَاتِي وَ رَحْمَتِي وَ رِضْوَانِي. وَ لَعْنَتِي وَ سَخَطِي وَ عَذَابِي وَ خِزْيِي وَ نَكَالِي عَلَى مَنْ قَتَلَهُ وَ نَاصَبَهُ وَ نَاوَاهُ وَ نَازَعَهُ أَمَا إِنَّهُ سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ- فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ ذَكَرَ الْحَدِيثَ. 🔹پاسخ: علیکم السلام پاسخ در درس گفتار ضمیمه آمده است: http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دوستانی که مباحث کانال را دنبال می کنند در جریان هستند که تاکنون پنج جلسه در نقد شبهه آقای سروش که اسلام را دین خشونت و پیامبر را نبی السیف معرفی کرد، بازتاب یافت. با توجه به آن که در مجموع شانزده جلسه حدود نیم ساعته دیگر باقی مانده است، ان شاء الله تعالی از آغاز ماه مبارک رمضان به صورت روزانه ادامه این جلسات انعکاس خواهد یافت. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ متاسفانه اطلاع یافتم یکی از مخلص ترین دوستان فاضل این ناچیز حجت الاسلام و المسلمین سید رضا یوسفی که حدودا از آغاز دوران طلبگی افتخار رفاقت و هم مباحثه بودن با ایشان را دارم و از نظر فضل، علم، تخلق به اخلاق الهی، التزام به ساحت ولایت اهل بیت (ع) و تلاش مضاعف در دفاع از باورها و ارزش های دینی بسیار ممتاز اند، به همراه همسر علویه شان به بیماری کرونا مبتلا شده و همینک در بیمارستان بستری هستند. امید است همه دوستان و همراهان مکرم برای شفای همه بیماران و به ویژه برای شفای کامل و عاجل ایشان دعا فرمایند و بدین منظور تلاوت سوره فاتحه را تقدیم دارند. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ (ع) جناب استاد نصیری سلام علیکم؛ الحمد لله قلم رسا دارید. یکی از نوشته های شما در زمینه امام عصر (ع) که خواندم در ذهنم سئوال ایجاد شد و آن این که در قم و نجف علماء زیادی هستند که بعضا عارف بالله اند، اما در تاریخ نیامده که فلان روحانی امام زمان را دیده است. فقط در کتاب های غیر معتبر نقل شده فلان روحانی ایرانی با امام زمان ملاقات داشته است. می خواستم نظر حضرت عالی بدانم که چیست؟ علیکم السلام حداقل سه منبع قابل اعتماد گزارش شماری از ملاقات ها با امام عصر (ع) را ذکر کرده اند: 1. علامه نوری از شاگردان علامه مجلسی در پایان جلد 53 بحار بخشی را افزوده به نام «کتاب جنة المأوی‌فی ذکر من فاز بلقاء الحجه(ع)»، ص 199 ـ 392 2. محدث نوری در کتاب النجم الثاقب شماری از ملاقات ها را آورده است که از جمله آنها ملاقات حاج علی بغدادی است که مرحوم شیخ عباس قمی آن را در مفاتیح الجنان ذکر کرده است. 3. محدث قمی در پایان منتهی الآمال و نیز در مواردی در مفاتیح الجنان شماری از ملاقات‌ها با امام عصر(ع) را آورده است . افزون بر این موارد، گزارش های معتبر دیگری بارها به گوش ما رسیده و می رسد؛ نظیر ملاقات مکرر و هر هفته علامه بحر العلوم با حضرت حجت (ع)، ملاقات میرزا مهدی اصفهانی و ملاقات مرحوم آیت الله مرعشی نجفی که تفصیل آن به صورت مکتوب در کنار قبر ایشان نصب شده است. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از سوء استفاده نااهلان بسیاری از علمای بزرگ حاضر نیستند در زمان حیات از ملاقات خود با حضرت حجت (ع) سخن بگویند. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۰۷۶).mp3
11.19M
✳️ (جلسه ۱۰۷۶) مباحث این جلسه: ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ خدمت استاد عزیز آیت الله نصیری عرض سلام و تحیت مایل بودم نظر شما را در باره متنی که یکی از دوستان از کانال فلسفه و عرفان ارسال کرده است، بدانم؟ متن چنین است: 🔷عارف عظیم الشأن شیخ أکبر محیی الدین ابن عربی در باب 366 کتاب مستطاب «فتوحات مکیه» در مقام معرفی امام زمان می فرمایند : 🔹« أنّ لله خلیفه یخرج من عترة رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم من ولد فاطمه یواطی اسمه اسم رسول الله جدّه الحسین بن علی بن أبی طالب یبایع بین الرکن و المقام یشبه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم فی الخلق بفتح الخاء و ینزل عنه فی الخلق بضم در ادامه می فرماید : أسعد الناس به أهل الکوفه » . 🔹« همانا برای خداوند خلیفه و جانشینی است که خروج می کند . او از عترت رسول الله و از پسران فاطمه می باشد که نامش با نام رسول الله مطابقت دارد جدّ او حسین بن علی بن أبی طالب است . مردم با او در بین رکن و مقام بیعت می کنند در خلقت و خلق ظاهر با رسول الله شباهت دارد و در خُلقش از او پایین تر است » . 🔹این عبارات در همه ی نسخه های کتاب فتوحات مکیه حتی چاپ های کنونی وجود دارد . 🔸ذکر چند نکته : فرمایشات حضرت شیخ در اینجا از جهات مختلفی با عقیده ی اهل سنّت در مورد قائم تفاوت دارد و مطابق با نظر شیعه می باشد : 1️⃣ شیعیان حضرت را از فرزندان حضرت صدیقه از نسل امام حسین علیه السلام می دانند . که شیخ نیز همین فرمایش را دارند . 2️⃣فرمود سعادت مند ترین مردم در زمان ظهور حرت اهل کوفه هستند . شیخ بهایی در کتاب اربعین خود این عبارت را از شیخ اکبر نقل می کند و به فقراتی از آن در مورد شیعه بودن حضرت شیخ استدلال می کند من جمله به این قسمت که شیخ فرموده سعادت مند ترین مردم در زمان ظهور او مردم اهل کوفه هستند . چرا که این اعتقاد از مختصات شیعیان است که می گویند : آفتاب امامت آن حضرت از مکه طلوع و از آنجا به کوفه رفته و کوفه را مقر حکومت خود قرار می دهند . 🔸 پاسخ: علیکم السلام به شخصه با تعابیری همچون «عارف عظیم الشأن»، «شیخ اکبر» در باره ابن عربی و «کتاب مستطاب» در باره کتاب «فتوحات مکیه» موافق نیستم. شماری از بزرگان شیعه از این گفتار ابن عربی با شگفتی که نشانه ای از مدح و ستایش است یاد کرده اند؛ نظیر فیض کاشانی در الوافی، ج 2، ص 470؛ ملا صالح مازندرانی در شرح اصول الکافی، ج 6، ص 257؛ ماحوزی در کتاب الاربعین، ص 230؛ تفسیر المحیط الاعظم، سید حیدر آملی، ج 1، ص 299؛ ج 3، ص 463؛ ملا هادی سبزواری در کتاب شرح الاسماء الحسنی، ج 1، ص 28. در این که این گفتار به قرائت شیعه از امام عصر (ع) بسیار نزدیک بوده و در جای خود قابل تحسین و تشویق است، جای تردید وجود ندارد، اما هیچ کدام از این عبارت ها به عنوان نشانه ای از تشیع ابن عربی و اثبات کننده این مدعا نیست؛ چنان که عالمانی که از آنان یاد کردیم، چنین نتیجه ای از گفتار ابن عربی نگرفتند. برای تفصیل نقد استدلال به این فقرات مبنی بر شیعه بودن ابن عربی ر. ک: کتاب «ابن عربی سنی متعصب» اثر مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی. ص 26 – 32. 🔸 با صرف نظر از این نکته، شواهد فراوانی در کتاب «الفتوحات المکیه» وجود دارد که نشان می دهد ابن عربی به صورت صریح و روشن پیرو مکتب خلفاء بوده و حتی از شیعه به عنوان روافض با نکوهش و آن هم به صورت خنازیر در عالم کشف و شهود یاد کرده است! نمونه هایی از این دست را از نظر می گذرانیم: 🔸 یک نمونه در دفاع از ترتیب خلفا بر مبنای اراده الهی: «فلما كان في علم الله أن أبا بكر يموت قبل عمر وعمر يموت قبل عثمان وعثمان يموت قبل علي رضي الله عن جميعهم والكل له حرمة عند الله فجعل خلافة الجماعة كما وقع فقدم من علم إن أجله يسبق أجل غيره من هؤلاء الأربعة فما قدم من قدم منهم لكونه أكثر أهلية من المتأخر منهم في نظري والله أعلم» الفتوحات المکیه، ج 4، ص 298. 🔸 یک نمونه در دفاع از خلافت ابوبکر: « وقد كان بعث بها أبا بكر ثم رجع عن ذلك فقال لا يبلغ عني القرآن إلا رجل من أهل بيتي فدعا بعلي فأمره فلحق أبا بكر فلما وصل إلى مكة حج أبو بكر بالناس وبلغ علي إلى الناس سورة براءة وتلاها عليهم نيابة عن رسول الله ص وهذا مما يدلك على صحة خلافة أبي بكر الصديق ومنزلة علي رضي الله عنهما.» همان، ج 4، ص 78. نمونه هایی از ستایش از ابوبکر: 🔸 یک؛ «باب الريان فقال أبو بكر ما على هذا الذي يدعى من تلك الأبواب من ضرورة وقال هل يدعي منها كلها أحد يا رسول الله قال نعم وأرجو أن تكون منهم يا أبا بكر» الفتوحات المکیه، ج 1، ص 578. 👇👇👇
🔸 دو؛ « وقد يكون حصول ذلك العلم عن نظر أو ضرورة كيفما كان فيسمى علما إذ لا قائل ولا مخبر يلزم التصديق بقوله وهذا المقام الذي أثبتناه بين الصديقية ونبوة التشريع الذي هو مقام القربة وهو للافراد هو دون نبوة التشريع في المنزلة عند الله وفوق الصديقية في المنزلة عند الله وهو المشار إليه بالسر الذي وقر في صدر أبي بكر ففضل به الصديقين إذ حصل له ما ليس من شرط الصديقية ولا من لوازمها فليس بين أبي بكر ورسول الله صلى الله عليه وسلم رجل لأنه صاحب صديقية وصاحب سر فهو من كونه صاحب سر بين الصديقية ونبوة التشريع ويشارك فيه فلا يفضل عليه من يشاركه فيه بل هو مساو له في حقيقته» همان، ج 2، ص 25. 🔸 سه؛ « وأين الناس من هذا الذوق الشريف ولم يحكم أحد من الأولياء ولا قام فيه مثل هذا المقام مثل أبي بكر الصديق إلا من لا أعرفه فإنه رضي الله عنه ما ظهر قط عليه مما كان عليه في باطنه من المعرفة شئ لقوته إلا يوم مات رسول الله ص وذهلت الجماعة وقالوا ما حكى عنهم إلا الصديق فإن الله تعالى وفقه لإظهار القوة التي أعطاه لكون الله أهله دون الجماعة للإمامة والتقدم والإمام لا بد أن يكون صاحيا لا يكون سكران فقامت له تلك القوة في الدلالة على إن الله قد جعله مقدم الجماعة في الخلافة عن رسول الله ص في أمته كالمعجزة للنبي ص في الدلالة على نبوته فلم يتقدم ولا حصل الأمر الإله عن طوع من جماعة وكره من آخرين» همان، ج 3، ص 16. 🔸 چهار؛ « وهذا مما يدلك أن الإسراء كان بجسمه ص لأن الأرواح لا تتصف بالوحشة ولا الاستيحاش فلما علم الله منه ذلك وكيف لا يعلمه وهو الذي خلقه في نفسه وطلب ع الدنو بقوة المقام الذي هو فيه فنودي بصوت يشبه صوت أبي بكر تأنيسا له به إذ كان أنيسه في المعهود فحن لذلك وأنس به وتعجب من ذلك اللسان في ذلك الموطن» همان، ج 3، ص 54. 🔸 یک نمونه از ستایش ابوبکر و عمر: « فالعارف يألف الحال ويأنس به نودي ع في ليلة إسراءه في استيحاشه بلغة أبي بكر فآنس بصوت أبي بكر خلق رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبو بكر من طينة واحدة فسبق محمد صلى الله عليه وسلم وصلى أبو بكر ثاني اثنين إذ هما في الغار إذ يقول لصاحبه لا تحزن إن الله معنا فكان كلامهما كلامه سبحانه فلم يعد المرتبة وعدى الخطاب إلى المرتبة الأخرى» الفتوحات المکیه، ج 1، ص 84. دو نمونه از ستایش عمر در این کتاب را درنگرید: 🔸 یک؛ « ومن أقطاب هذا المقام عمر بن الخطاب وأحمد بن حنبل ولهذا قال صلى الله عليه وسلم في عمر بن الخطاب يذكر ما أعطاه الله من القوة يا عمر ما لقيك الشيطان في فج إلا سلك فجا غير فجك فدل على عصمته بشهادة المعصوم وقد علمنا إن الشيطان ما يسلك قط بنا إلا إلى الباطل وهو غير فج عمر بن الخطاب فما كان عمر يسلك إلا فجاج الحق بالنص فكان ممن لا تأخذه في الله لومة لائم في جميع مسالكه وللحق صولة ولما كان الحق صعب المرام قويا حمله على النفوس لا تحمله ولا تقبله بل تمجه وترده لهذا قال صلى الله عليه وسلم ما ترك الحق لعمر من صديق وصدق صلى الله عليه وسلم يعني في الظاهر والباطن أما في الظاهر فلعدم الإنصاف وحب الرياسة وخروج الإنسان عن عبوديته واشتغاله بما لا يعنيه وعدم تفرغه لما دعي إليه من شغله بنفسه وعيبه عن عيوب الناس وأما في الباطن فما ترك الحق لعمر في قلبه من صديق فما كان له تعلق إلا بالله.» الفتوحات المکیه، ج 1، ص 200. 🔸 دو؛ «وهذا كان مقام عمر بن الخطاب رضي الله عنه يشاهد نعم البلاء في البلاء فيجمع بين الصبر والشكر في الآن الواحد وكان صاحب عملين» همان، ج 3، ص 359. 🔸 تمجید از عشره مبشره: « وإنما ذلك من علوم الوهب الإلهي وكذا ذكر أن كل واحد من الخلفاء الأربعة ما مات حتى بلغ ثلاثا وستين سنة إثباتا أنهم قبضوا في الاختصاص المحمدي لا في حكم الشرع المشترك فمن هذا المنزل تعين هؤلاء الأربعة من غيرهم وتعينت العشرة أيضا من هذا المنزل الذين هم أبو بكر وعمر وعثمان وعلي وسعد وسعيد وطلحة والزبير وعبد الرحمن بن عوف وأبو عبيدة بن الجراح فهذا منزلهم الذي منه عينهم رسول الله ص وشهد لهم بالجنة في مجلس واحد بأسمائهم.» همان، ج 3، ص 199. 🔸 این هم اهانت بی پایان ابن عربی به شیعیان و اعلام رؤیت انان در حالت کشف و شهود به صورت خنازیر!! 👇👇👇
«ومنهم من لا يبقى عليه شئ من ذلك وكان هذا الذي رأيته قد أبقى عليه كشف الروافض من أهل الشيعة سائر السنة فكان يراهم خنازير فيأتي الرجل المستور الذي لا يعرف منه هذا المذهب قط وهو في نفسه مؤمن به يدين به ربه فإذا مر عليه يراه في صورة خنزير فيستدعيه ويقول له تب إلى الله فإنك شيعي رافضي فيبقى الآخر متعجبا من ذلك فإن تاب وصدق في توبته رآه إنسانا وإن قال له بلسانه تبت وهو يضمر مذهبه لا يزال يراه خنزيرا فيقول له كذبت في قولك تبت وإذا صدق يقول له صدقت فيعرف ذلك الرجل صدقه في كشفه فيرجع عن مذهبه ذلك الرافضي ولقد جرى لهذا مثل هذا مع رجلين عاقلين من أهل العدالة من الشافعية ما عرف منهما قط التشيع ولم يكونوا من بيت التشيع أداهما إليه نظرهما وكانا متمكنين من عقولهما فلم يظهرا ذلك وأصرا عليه بينهما وبين الله فكانا يعتقدان السوء في أبي بكر وعمر ويتغالون في علي فلما مرا به ودخلا عليه أمر بإخراجهما من عنده فإن الله كشف له عن بواطنهما في صورة خنازير وهي العلامة التي جعل الله له في أهل هذا المذهب وكانا قد علما من نفوسهما أن أحدا من أهل الأرض ما اطلع على حالهما وكانا شاهدين عدلين مشهورين بالسنة فقالا له في ذلك فقال أراكما خنزيرين وهي علامة بيني وبين الله فيمن كان مذهبه هذا فأضمرا التوبة في نفوسهما فقال لهما إنكما الساعة قد رجعتما عن ذلك المذهب فإني أراكما إنسانين فتعجبا من ذلك وتابا إلى الله» همان، ج 2، ص 8. 🔸 آیا این همه ستایش، همصدایی و تعظیم و تبجیل مقامات عرفانی و شهودی خلفاء!! که تازه فقط به چند مورد اکتفا کردیم، قابل توجیه است؟! شگفت است که در حوزه علمیه قم عالمی همچون شیخ علی پناه اشتهاردی (تغمده الله تعالی برحمته الواسعه) که عمری را به دفاع از ولایت اهل بیت (ع) گذراند؛ با آن همه اشتهار، تدوین موسوعه فقهی، امامت جماعت در مدرسه فیضیه؛ یعنی مهم ترین مرکز علمی شیعه، دروس اخلاق و ... تنها به خاطر انکار روایت مخالفت عمر با نگارش نامه توسط پیامبر اکرم (ص) که لزوما به معنای دفاع از جریان خلافت نبود، تا آن حد مورد بی مِهری قرار گرفت و برخی چه اهانت ها که به آن عالم بزرگوار نکردند، اما در همین حوزه از ابن عربی که کتاب او لبالب از دفاع از خلفاء و مکتب آنان و لبریز از ستایش های عارفانه از ابوبکر و عمر است، با عنوان عارف عظیم الشأن و شیخ اکبر!! یاد می شود و چه وقت های طلایی از حوزه جهت درس و بحث و گفتگو از آثار او گرفته می شود! این افراط و تفریط ها چگونه قابل توجیه است؟! پیداست که این گفتار به معنای مخالفت با عرفان ناب و ولایی و عارفان الهی و متاله و ذوب در اسلام حقیقی نیست. بدون تردید باید مرز مدعیان عرفان، کشف و شهود با عارفانی که حقیقتا در قرآن و اهل بیت (ع) ذوب شده اند را جدا دانست. موفق باشید. وفقنا الله و ایاکم لمرضاته و الاستدامة فی طریقه القویم هفدهم فروردین 1400 علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
خارج اصول (جلسه ۴۸).mp3
11.51M
✳️ (جلسه 48) مباحث این جلسه: 1. جایگاه قرآن در استنباط 2. دلایل قرآنیون مبنی بر انحصار منبعیت در قرآن 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
مشروعیت چله نشینی.m4a
23.05M
✳️ ؟ با سلام عرض ادب و احترام خدمت شما استاد بزرگوار؛ وقت تون بخیر باشه ان شاءالله . ببخشید سوالی داشتم ممنون میشم لطفا راهنمایی بفرمایید . برای چله گرفتن ختم های زیادی هستش مثل زیارت عاشورا سوره یس سوره حشر استغفر امام علی (ع) حدیث شریف کساء زیارت ال یس دعای عهد .....کدوم از این ختم ها ازمعصومین (ع)به ما رسیده هستش واعتبار دارد؟که ملزم به خواندن ان باشیم ؟ بنده فقط خواندن ۴۰ تا ۴۱ روز سوره حشر در روایت از امام صادق (ع)دیدم . وتوصیه به خواندن زیارت عاشورا ودعای علقمه شده است اما به صورت ختم ۴۰ روز ندیدم . واینکه چه کتابی پیشنهاد می فرمایید برای خواص ایات قران ودعاهای معصومین (ع) در ان اعتبار وموثق باشد . ⏺ پاسخ: علیکم السلام پاسخ در درس گفتار ضمیمه آمده است: http://eitaa.com/alinasirigilani
با توجه به گسترش موج چهارم کرونا و قرمز شدن مراکز همه استان ها، لازم است که همه عزیزان نسبت به سلامتی خود و خانواده خویش بیش از هر زمان دیگر مراقبت ویژه داشته باشند. خداوند همه ما را از شر بلاها و بلیه ها دور فرماید! بمنه و کرمه
✳️ ائمه اطهار تجسم عینی هستند استاد خارج سطح حوزه با بیان اینکه ائمه تجسم عینی صراط مستقیم هستند، گفت: طبق صریح روایات؛ ائمه بر صراط مستقیم هستند، این نشان‌دهنده آن است که شأن ائمه معصومین(ع) نسبت به انبیاء بالاتر است. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، در ادامه مباحث تفسیری بررسی روایات ذیل آیه «اهدنا الصراط المستقیم؛ چگونگی حمل آیات بر اهل بیت (ع)» گفت: امام رضا (ع) فرمودند که اهدنا الصراط المستقیم؛ یعنی اینکه خدایا ما را به دین خودت ارشاد فرما؛ اینکه حقیقتاً و نه به حرف، معتصم به حبل الهی باشیم و ازدیاد معرفت و اسرار را بخواهیم. وی افزود: در مجمع البیان هم روایتی از پیامبر نقل شده است که «منً علی بفاتحة الکتاب…؛ و در ادامه صراط را راه انبیا معرفی کرده است؛ در تفسیر علی بن ابراهیم هم از امام صادق (ع) آمده صراط مستقیم، طریق و معرفت امام و قرآن است، زیرا بالاترین تجلی خداوند در قرآن است که ما به حقیقت آن دست نمی‌یابیم، بنابراین اگر بگوییم ما را به این قرآن هدایت کن، در بعد معرفتی و اسرار، جای زیادی دارد. نصیری اظهار کرد: مشکل تفسیر علی بن ابراهیم و برخی تفاسیر شیعه این است که همه چیز را به اهل بیت (ع) نسبت می‌دهند که جای بحث دارد؛ مثلاً در ذیل آیه ۳۶ توبه «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ» گفته که مراد از شهر، ائمه (ع) هستند که دلیل متقنی برای آن نداریم. معنای ظاهری آیه کاملاً روشن است و در معنای باطنی هم باید میان ظاهر و باطن، رابطه وجود داشته باشد. استاد خارج سطح حوزه علمیه اضافه کرد: در آیه ۳۰ ملک «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ» کاملاً پیداست که ماء معین امام است؛ یعنی رابطه باطن و ظاهر آشکار است، ولی میان ماه با ائمه ارتباطی وجود ندارد؛ یا در ذیل آیه ۱۶ نحل «وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ» این ارتباط وجود دارد، زیرا نقش ستاره، هدایت است، ولی در آن آیه مورد بحث به نظر می‌آید این رابطه روشن نیست. نصیری اظهار کرد: قاعده در تفسیر این است که وقتی سخن از تفسیر باطنی می‌کنیم، باید با تفسیر ظاهری رابطه داشته باشد، ولی روایات علی بن ابراهیم نوعاً منبع معتبری نیست و سند ندارد، بنابراین صرفاً می‌توانیم از طریق متن به برداشتی دست یابیم. وی اضافه کرد: روایت دیگری هم نقل شده که «والله نحن صراط المستقیم» که مرحله بالاتری از این است که گفته شود ائمه بر صراط مستقیم هستند، لذا می‌تواند نشان‌دهنده شأن بالاتر ائمه نسبت به انبیا باشد؛ یعنی اگر طبق آیه «إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ …» خدا بر صراط مستقیم است، ائمه تجسم صراط هستند، همچنین گویا خداوند در این آیه این معنا را هم در نظر داشته است که اگر ما از خدا صراط می‌خواهیم، باید تجسد عینی آن هم وجود خارجی داشته باشد. نصیری تصریح کرد: مثلاً یک کمپانی خودرو می‌گوید من برای ده سال دیگر می‌خواهم ماشینی با این ویژگی‌ها تولید کنم، این آرمان است؛ کارخانه ایده را به مهندس می‌دهد تا طراحی و به مرحله اجرا و مدل برسد و مهندس طراح باید ثابت کند که این مدل و طرح قابلیت تولید دارد تا به تولید انبوه برسد. خداوند هم دقیقاً این مراحل را طی کرده است؛ یعنی ایده‌پردازی همان خلیفه قراردادن آدم است؛ طراحی در کتب آسمانی شده است و مدل آن انبیا هستند. استاد خارج سطح حوزه علمیه اظهار کرد: تفاوت در مدل الهی و بشری در این است که در تولید اتومبیل و کالاهای دیگر، ما با ابزاری سر و کار داریم که مختار نیستند، اما انسان موجودی مختار آفریده شده است. منبع: خبرگزاری مهر دین و آیین اندیشه دینی ۱۸ فروردین ۱۴۰۰،‏ ۹:۰۹ کد خبر 5182310 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
ادله اثبات حیات ولی عصر.mp3
12.33M
✳️ بررسی ادله این مبحث بنا به دعوت موسسه کلامی احیاء همدان در تاریخ هفتم فروردین ۱۴۰۰ و در آستانه ولادت حضرت حجت (ع) به صورت ویبنبار ارایه شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
شرح دعای کمیل (جلسه ۱۱).m4a
24.25M
✳️ (جلسه ۱۱) مباحث این جلسه: ۱. شرح فراز دوم «اللهم اغفر لی الذنوب التی ...» ۲. بررسی مفهوم واژه های «ذنب» و «غفر» http://eitaa.com/alinasirigilani
عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَكَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَیْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیكَ وَ تَرْكِ مَا لَا یَعْنِیكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِیَتِكَ وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان‏. (منبع: عیون اخبار الرضا، ج2، ص 51)
✳️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی نصیری گفت: علامه فرمود که صراط مستقیم صراطی است که انسان را بدون کج‌روی و اعوجاج به خدا می‌رساند، اصحاب صراط مستقیم پیامبر و ائمه معصومین(ع) هستند. به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح خارج حوزه علمیه در ادامه سلسله مباحث تفسیر خود با بیان اینکه کارهای حدیثی عمدتاً متمرکز به جمع حدیث بوده و هست، گفت: باید در کنار این موضوع، سراغ فهم حدیث برویم و احادیث وسائل‌الشیعه و دیگر کتب روایی را بررسی و پالایش کنیم که نیازمند صرف زمان زیادی است. وی با اشاره به تفسیر صراط مستقیم در سوره حمد از منظر تفسیر المیزان، افزود: علامه فرموده که صراط مستقیم صراطی است که انسان را بدون کج‌روی و اعوجاج به خدا می‌رساند و همانطور که راه راست، مهیمن و پیشگام بر همه راه‌ها است، اصحاب صراط مستقیم یعنی پیامبر و ائمه معصومین(ع) مهیمن بر دیگران هستند. وی افزود: ایشان هدایت را به معنای راهنمایی و دلالت می‌داند و می‌گوید برخی گفته‌اند اگر هدایت تعدی به «الی» باشد ایصال الی المطلوب و اگر تعدی به الی نداشته باشد به معنای نشان دادن طریق است. علامه ضمن پذیرش این دو نوع هدایت، بحث ادبی تعدی به الی را نمی‌پذیرد؛ بنابراین گفته حق آن است که معنی هدایت به خاطر متعدی شدن به الی تفاوت نمی‌کند. استاد دروس خارج حوزه بیان کرد: علامه معتقد است صراط مستقیم چون امر محفوظ در میان سبل الهی است، صحیح است بگوییم که خداوند مهدی انسان است و او را از این صراط به صراط بالاتر می‌برد؛ یعنی صراط مستقیم مراتب هدایت دارد. صراط هم جنبه معرفتی و هم جنبه عملی دارد و هر دو هم قابل اشتداد است، وقتی ابراهیم می‌فرماید می‌خواهم به یقین برسم یا پیامبر فرمود «ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک» یعنی ذومراتبی است. وقتی امام علی(ع) بفرماید من در آخر عمر می‌خواهم بیش از این به نفس خودم ریاضت بدهم، در همین راستا هست. نصیری بیان کرد: بخشی از بندگان بر سبیل الهی هستند، اما در صراط مستقیم نیستند و هنوز مانده تا به آن مرتبه برسند؛ ممکن است گفته شود که شریعت اسلام و مذهب شیعه کاملترین دین و مذهب است، پس چرا می‌گوییم خدایا ما را به صراط مستقیم هدایت فرما؟ علامه می‌گوید اینکه شریعت اکمل است، غیر از آن است که انسان متمسک به شریعت هم اکمل باشد. وی افزود: مؤمنی که جزء مؤمنان شریعت پیامبر است، فردی معمولی است، بنابراین پذیرش شریعت، تحصیل حاصل نیست؛ بنابراین ممکن است کسی مقام توحید خالص داشته باشد و جزء شرایع پیشین باشد و از کسی که در شریعت کامل است، اما نقص دارد، رتبه بیشتری داشته باشد. در اینجا باید میان خود شرایع و پیروان آن مقایسه شود. ممکن است کسی پیرو موسی و عیسی باشد و در مرتبه ۱۰۰ قرار بگیرد، اما کسی در شریعت دارای رتبه صد یعنی شیعه باشد، اما چون عملش کم است، در رتبه ۶۰ و ۷۰ باشد. استاد دروس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: صراط مستقیم یکی، ولی سبل متفاوت است؛ علامه نکته بسیار زیبایی در اینجا فرموده و گفته اصحاب صراط مستقیم علم به مقام رب دارند که دیگران ندارند؛ یعنی مزیت اینها علمی است و علم همان است که به اندازه ظرفیت می‌دهند، قرآن فرموده است «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» کلمه طیب یعنی باورها و عقاید یعنی اول عقاید بالا می‌رود؛ اینکه به عیسی کلمه گفته شده، یعنی خداوند فقط با کلمه او را آفرید بی‌آنکه نقشی برای نطفه و ... قائل شود. مقامات بهشت براساس معرفت است استاد نصیری بیان کرد: از لطایف برداشت ایشان است که مقامات در بهشت بر مبنای علم است و نه عمل؛ افراد مختلفی سراغ امام رضا(ع) می‌روند، آن هم با معرفت‌های مختلف. برخی درخواست‌های سطحی و بچه‌گانه دارند، اما کسانی مانند مرحوم نخودکی هم به زیارت می‌روند، ولی آیا زیارت او با دیگران یکسان است؟ لذا این نکته علامه فوق‌العاده است که در تفاسیر دیگر ندیده‌ام. وی اضافه کرد: بسیاری از افراد هستند که میزان عبادت، نسک و تعبد آنها در حد یک عارف سالک الی الله و اوج بندگی است، ولی سقف معرفت آنها متفاوت است؛ سعد معاذ وقتی از پیامبر نصحیت خواست، فرمودند: «اخلص العمل فان الناقد بصیر». یا در روایت بیان شده نوم عالم از یقظه جاهل بهتر است؛ ممکن است یک عالم حجم عبادت چندانی نداشته باشد، ولی معرفتش از دیگران بیشتر باشد؛ زیرا تعریف و نگاه او از خدا و امام و پیامبر متفاوت است. 👇👇👇
استاد نصیری اظهار کرد: قبل از علامه طباطبایی، عالمان مراتب بهشت را به عمل توصیف می‌کردند، ولی علامه فرموده آنچه که به افراد رونده در صراط رتبه می‌دهد، علم و معرفت آنها به خدا و جانشینان او هست و نه صرفاً عمل کثیر. در آیه قرآن هم بیان شده «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» و نه «اکثر عملاً». مثلاً فرض کنید چند نفر آدم دست به سیم برق نمی‌زنند. یکی فرد معمولی است که می‌داند برق او را می‌کشد، دیگری برق‌کار است، او هم می‌داند، ولی اطلاعات بیشتری در مورد کارکرد برق و سیم دارد. نفر دیگری که دکترای برق دارد، مسلماً با بینش بیشتری دست به سیم نمی‌زند و این ذومراتبی برای کسب رتبه و مقام معنوی هم جاری است و کسی درجه بیشتری دارد که معرفت بیشتری دارد. منبع: خبرگزاری رسا ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷ کد خبر: ۶۷۷۴۸۹ 🆔 eitaa.com/alinasirigilani