eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
962 عکس
337 ویدیو
139 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم! 🔹 زیارت سالار شهیدان (ع) 🔹 زیارت حضرت حجت (ع) 🔹 دعای پر نور کمیل 🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها 🔹 طلب بخشش برای گذشتگان 🔹 تلاوت سوره مبارکه یس 🔸 حضرت امیر (ع) فرمود: «اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ‏ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة» http://eitaa.com/alinasirigilani
فراز هایی از منزلت خطبه شعبانیه: هوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ. ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید. أیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُغَلِّقَهَا عَنْکُمْ وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُفَتِّحَهَا عَلَیْکُمْ وَالشَّیَاطِینَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُسَلِّطَهَا عَلَیْکُمْ. ای مردم! درهای بهشت در این ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهید که آن‌ها را بر روی شما نبندد. و درهای جهنم در این ماه بسته است، از خدا بخواهید که آن‌ها را بر روی شما نگشاید. شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند. از خدا بخواهید که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند. قالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقُمْتُ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ؟ فَقَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ. حضرت علی (علیه السّلام) می فرمایند: در این حال از جا برخاسته و عرض کردم، ای پیامبر خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟ حضرت فرمود: ای ابا الحسن! برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است. ثُمَّ قَالَ یَا عَلِیُّ مَنْ قَتَلَکَ فَقَدْ قَتَلَنِی وَ مَنْ أَبْغَضَکَ فَقَدْ أَبْغَضَنِی وَ مَنْ سَبَّکَ فَقَدْ سَبَّنِی لِأَنَّکَ مِنِّی کَنَفْسِی رُوحُکَ مِنْ رُوحِی وَ طِینَتُکَ مِنْ طِینَتِی إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقَنِی وَ إِیَّاکَ وَ اصْطَفَانِی وَ إِیَّاکَ وَ اخْتَارَنِی لِلنُّبُوَّةِ وَ اخْتَارَکَ لِلْإِمَامَةِ وَ مَنْ أَنْکَرَ إِمَامَتَکَ فَقَدْ أَنْکَرَ نُبُوَّتِی یَا عَلِیُّ أَنْتَ وَصِیِّی وَ أَبُو وُلْدِی وَ زَوْجُ ابْنَتِی وَ خَلِیفَتِی عَلَی أُمَّتِی فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَوْتِی أَمْرُکَ أَمْرِی وَ نَهْیُکَ نَهْیِی أُقْسِمُ بِالَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَنِی خَیْرَ الْبَرِیَّةِ إِنَّکَ لَحُجَّةُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ أَمِینُهُ عَلَی سِرِّهِ وَ خَلِیفَتُهُ فی عِبَادِهِ سپس فرمود: «ای علی! هر کس تو را بکشد، مرا کشته است و هر کس تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است و هر کس تو را ناسزا گوید، مرا ناسزا گفته است؛ چرا که تو از من هستی، همچون جان من. روح تو، از روح من است و سرشت تو، از سرشت من.» خدای متعال، من و تو را آفرید و من و تو را برگزید و مرا برای پیامبری، و تو را برای امامت، انتخاب کرد، هر کس امامت تو را انکار کند، نبوّت مرا انکار کرده است. ای علی! تو وصیّ من، پدر فرزندان من، همسر دختر من و جانشین من بر امّتم هستی، در حال حیاتم و پس از مرگم، فرمان تو، فرمان من است و نهی تو، نهی من است. سوگند به خدایی که مرا به نبوّت برانگیخت و مرا بهترینِ آفریدگان قرار داد، تو حجّت پروردگار بر خلق اویی و امین او بر رازش و جانشین او بر بندگانش.
✳️ اعمال روزهای جمعه را مغتنم بدانیم! 🔹 زیارت حضرت حجت (ع) 🔹 غسل روز جمعه 🔹 زیارت قبور مومنان 🔹 صدقات و مبرات به مستمندان 🔹 استغفار و انابه به محضر الهی 🔹 رسیدگی به امور شخصی و خانواده 🔹 دید و بازدید از تبار و دوستان 🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ آیا برای ضیافت الهی خود را آماده کرده ایم؟! این متن مربوط به سال گذشته و ناظر به همین ایام است، مرور دوباره آن توصیه می شود: اگر به ما اعلام کنند که قرار است تا چند روز دیگر شما را در یک سفر یک ماهه به جزیره ای بسیار خوش آب و هوا و زیبا مثلا در فلان ایالت کانادا یا استرالیا ببریم و در آن طبق برنامه های ذیل از شما پذیرایی خواهد شد، درنگریم چه حال و هوایی خواهیم داشت: 🔸 ۱. در طول سفر از آغاز تا پایان با شما به عنوان میهمانی بسیار محترم برخورد خواهد شد و به رغم هزینه های زیاد ایاب و ذهاب، قوت و غذا، مسکن و هزینه تفریحات و تفرجات و هزینه سوغاتی ها و هدایا، همه آنها تماماً بر عهده میزبان است. 🔸 ۲. در کنار همه امتیازات و خوشی های سفر، در صورت رعایت قوانین ضیافت به ازای هر ساعت یکصد هزار دلار به حساب شما واریز می شود. 🔸 ۳. در طول مسافرت از شما در بهترین هتل با بهترین چشم انداز با بهترین و متنوع ترین غذاها پذیرایی خواهد شد. افزون بر آن برنامه گردش و گشت و گذار مفصل نیز پیش بینی شده است. 🔸 ۴. به ازای خرید اجناس با تنوع فراوان و بدون هیچ محدودیتی از شما هیچ وجهی دریافت نمی شود. فقط کافی است به فروشنده بفرمایید ما میهمان فلانی هستیم! 🔸 ۵. قبلا با گمرک و هواپیمایی هماهنگ شده و هیچ محدودیتی از نظر حجم و وزن وسایل خریداری شده ندارید و می توانید بدون هیچ هزینه ای آنها را به کشور خود منتقل کنید. 🔸 ۶. میزبان به احترام شما در هر شامِ ضیافت، هدایایی بسیار ویژه و ممتاز برای شما در نظر گرفته است. افزون بر اینها در آخرین روز سفر هدیه یک میلیارد دلاری نیز به حساب شما واریز خواهد کرد. و ... 🔸 تصدیق می فرمایید که چنین سفری می تواند هزینه ای تا سقف یکصد میلیارد دلار روی دست میزبان بگذارد! خواهید فرمود که چنین سفری حتی در افسانه های گیل گُمش سومریان، افسانه هزار و یک شب ایرانیان یا خیال پردازی های ژول ورن راه پیدا نکرده و نمی کند! مگر میهان چه کسی می تواند باشد که میزبان باید تا این حد برای او سرمایه گذاری کند؟! میزبان چنین ثروت و سرمایه ای را از کجا آورده که می تواند به این خیال جمعی چک سفیدهای مکرر بدون سقف آن هم تا میلیاردها دلار صادر کند؟! اصلا چنین جزیره ای با چنین ویژگی های رؤیایی در خواب ما هم نمی گنجد! 🔸 شتاب نفرمایید: بله چنین سفری با چنین حال و هوای فوق تصور وجود دارد و هر ساله تنها یک بار اتفاق می افتد؛ آن هم در ماه مبارک رمضان! 🔸 میزبان این میهمانی خداوند کریم و رحیم و همان بزرگ ترین سرمایه دار سراسر گیتی است که حجم و وزن خزینه های گنج او از همه هستی فراتر می رود. تازه اگر همه آن گنج ها را هم ببخشاید، هرگز پایان نمی پذیرد! 🔸 میهمان این ضیافت بنده مومن، خالص، بی اعتنای به نان و نواله دنیا و شیدای رضایت الهی و پاداش اخروی است. قُوت و غذای این ضیافت خالی کردن انبان پر آسیبِ شکم از نان است و میزبان به ازای خواب و نفَس میهمان مزد و مواجب می دهد! 🔸 گشت و گذار پر تفرج آن تلاوت قرآن، دعا و مناجات خوانی است. بازار خرید سوغاتی ها و هدایا احسان به مستمندان و دست نوازش کشیدن بر روی یتیمان است‌. 🔸 هدایای ویژه در هر شب هنگام افطار و هدیه بسیار ویژه در روز عید فطر تحویل میهمان می شود. بخش آشکار هدایای بسیار گزاف و گرانبهای میزبان، رَوح و ریحان و رحمت و رضوان و نور و سرور است و بخش پنهان آن در بیان و بنان نگنجد! 🔸 قوانین سفر رعایت حرمت و حریم و نگاه داشتن ادب در ساحت میزبان است و هر آن چه در این سفر خریداری می شود به امانت در اختیار فرشتگان قرار گرفته و بدون هیچ هزینه ای به صاحب آن برگشت داده خواهد شد. درنگریم که هر سال خداوند مهربان ما را به چه ضیافتی بی بدیل و فراتر از هر افسانه ای در ماه مبارک رمضان دعوت می کند! آیا خود را برای چنین ضیافت رؤیایی آماده کرده ایم؟! علی نصیری صبح صادق یازدهم فروردین ماه 1400 برابر با هفدهم شعبان المعظم 1442 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دوازده توصیه کاربردی برای ماه مبارک رمضان ✍به قلم آیت الله علی نصیری گیلانی 🔹 حسب سال ها تجربه درک ماه مبارک رمضان، مطالعه متون دینی و تفطن به رهنمون عالمان الهی چند نکته را به عنوان توصیه ماه مبارک رمضان قلمی می کنم: نخست باید توجه داشت که اعمال و برنامه های عبادی ماه رمضان به سه سطح قابل تقسیم است: سطح حداکثری ویژه اولیاء الهی؛ سطح میانی ویژه عالمان و دین داران متعبد؛ سطح حداقلی ویژه عموم مردم دین دار. آن چه در پی می آید مربوط به لایه سوم و عمومی است: 🔹 ۱. اهتمام و التزام به روزه داری لازم است و نباید به هر بهانه ای افطار کرد؛ مثلا اگر کسی کار همراه با مشقت در دست دارد با نیت روزه وارد روز شود و در صورت مواجه شدن با عسر و حرج افطار کند آن هم از باب ادب به اقل غذا و آب اکتفا نماید. 🔹 ۲. اهتمام به نمازهای یومیه در همه ایام سال مورد تاکید است، اما در ماه ضیافت الهی بسیار آکد است. نمازها اول وقت با توجه و آداب لازم اقامه شود. 🔹 ۳. حتی المقدور نوافل شب و روز شامل ۳۴ رکعت در ماه مبارک ترک نشود و در صورت ضیق وقت و عدم تیسر، اهتمام به بخشی از آنها مورد تاکید است؛ مثلا چهار رکعت نافله ظهر و عصر ترک نشود. 🔹 ۴. اگر کسی در ماه مبارک رمضان هر روز حداقل یک جزء قرآن تلاوت نکند، قطعا خود را زیان کار بداند. حتی اگر کسی سواد و توان تلاوت قرآن را نداشته باشد، هر روز پنجاه بار سوره فاتحه بخواند. 🔹 ۵. ذکر «لا اله الا الله استغر الله ربی و اتوب الیه» و تسبیحات اربعه را بسیار بگویید. 🔹 ۶. بیداری سحر و تناول سحری مورد تاکید است، ضمن آن که زمینه اقامه نماز شب و ایفاد نماز صبح سر وقت را فراهم می آورد. 🔹 ۷. وقت افطار وقت ناز و نیاز به خداوند است. اولا بدون اقامه نماز مغرب افطار نکنید و ثانیا پیش از افطار دست را بالا برده و ملحانه و ملتمسانه درخواست های خود را هر شب تکرار کنید. 🔹 ۸. به هر میزان که می توانید حتی با بذل مبلغی ناچیز به عنوان افطاری در هر شب، در پاداش افطار مومنان در سرتاسر ماه رمضان شریک باشید. 🔹 ۹. در ماه ضیافت الهی به آداب و اخلاق پسندیده اجتماعی بیش از هر زمان دیگر اهتمام بورزید: احترام ویژه به والدین، مودت زیاد به همسر و فرزندان، کاستن از بار زیر دستان و ... 🔹 ۱۰. مراقبت از در غلتیدن در انواع گناهان زبانی، چشمی، مالی و ... اکسیر اعظم در دریافت کارنامه قبولی از مدرسه رمضان است. 🔹 ۱۱. اقامه حداقل یک نماز به جماعت و ترجیحا در مساجد و اهتمام به حضور در جمع مومنان در محافل مربوط به شب های قدر و نماز عید فطر مورد تاکید است. 🔹 ۱۲. هر شب خواندن دعای افتتاح و بخشی از دعای ابوحمزه ثمالی و اقامه برخی از نمازهای مستحبی هر چند به صورت نشسته توصیه می شود. 🔹 از دعای خیر برای اصلاح امور کشور، مغفرت اموات و گذشتگان خود و راقم این سطور در ماه استجابت دعا فراموش نفرمایید. خدایا! به حرمت ولی عصر (ع) صاحب ماه ضیافت، بهترین تحفه ها و توشه ها در ماه ضیافت را برای ما مقدر و مقرر فرما! http://eitaa.com/alinasirigilani 🍁🍃🌺🍂🌸🌿🌼🍀 🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
✳️ تبریک حلول ماه ضیافت الهی حلول ماه مبارک رمضان؛ ماه ضیافت الهی را به همه برادران و خواهران ایمانی و همراهان معزز و مکرم تبریک و تهنیت می گوییم. باید مصرانه و ملحانه از خداوند فیض گستر بخواهیم که حظ و بهره وافر از آنات و لحظات این ماه به ما ارزانی فرماید و دعاهای بندگان صالح خود در این ماه عزیز را در حق ما به اجابت برساند. اموات و گذشتگان ما را مورد رحمت بیکران خود قرار دهد. ما را به فیض نهایی شب قدر برساند. عمری با برکت و با درک ماه های ضیافت متعدد به ما ارزانی فرماید. دعای خیر و صلاح حضرت حجت (روحی فداه) را شامل حال ما سازد. بمنه و کرمه http://eitaa.com/alinasirigilani
غسل، زیارت سالار شهیدان (ع)، خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه و آغازیدن هزار رکعت نماز جزو اعمال شب اول ماه مبارک است.
✳️ دعای امام جواد (ع) در شب اول ماه مبارک رمضان این دعا با همه کوتاهی خود همه رهنمون ها و هشدارهای لازم در این ماه عزیز را به تصویر کشیده است: اللهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ مَا تُخْفِی الصُّدُورُ وَ تُجِنُّ الضَّمِیرُ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ اللهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَى فَعَمِلَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِمَّنْ شَقِیَ فَکَسِلَ وَ لا مِمَّنْ هُوَ عَلَى غَیْرِ عَمَلٍ یَتَّکِلُ اللهُمَّ صَحِّحْ أَبْدَانَنَا مِنَ الْعِلَلِ وَ أَعِنَّا عَلَى مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنَ الْعَمَلِ حَتَّى یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُکَ هَذَا وَ قَدْ أَدَّیْنَا مَفْرُوضَکَ فِیهِ عَلَیْنَا اللهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ وَفِّقْنَا لِقِیَامِهِ وَ نَشِّطْنَا فِیهِ لِلصَّلاةِ وَ لا تَحْجُبْنَا مِنَ الْقِرَاءَةِ وَ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ إِیتَاءَ الزَّکَاةِ اللهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا وَصَبا وَ لا تَعَبا وَ لا سَقَما وَ لا عَطَبا. اللهُمَّ ارْزُقْنَا الْإِفْطَارَ مِنْ رِزْقِکَ الْحَلالِ اللهُمَّ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ مَا قَسَمْتَهُ مِنْ رِزْقِکَ وَ یَسِّرْ مَا قَدَّرْتَهُ مِنْ أَمْرِکَ وَ اجْعَلْهُ حَلالا طَیِّبا نَقِیّا مِنَ الْآثَامِ خَالِصا مِنَ الْآصَارِ وَ الْأَجْرَامِ اللهُمَّ لا تُطْعِمْنَا اِلّا طَیِّبا غَیْرَ خَبِیثٍ وَ لا حَرَامٍ وَ اجْعَلْ رِزْقَکَ لَنَا حَلالا لا یَشُوبُهُ دَنَسٌ وَ لا أَسْقَامٌ یَا مَنْ عِلْمُهُ بِالسِّرِّ کَعِلْمِهِ بِالْأَعْلانِ یَا مُتَفَضِّلا عَلَى عِبَادِهِ بِالْإِحْسَانِ یَا مَنْ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ خَبِیرٌ أَلْهِمْنَا ذِکْرَکَ وَ جَنِّبْنَا عُسْرَکَ وَ أَنِلْنَا یُسْرَکَ وَ اهْدِنَا لِلرَّشَادِ وَ وَفِّقْنَا لِلسَّدَادِ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الْبَلایَا وَ صُنَّا مِنَ الْأَوْزَارِ وَ الْخَطَایَا یَا مَنْ لا یَغْفِرُ عَظِیمَ الذُّنُوبِ غَیْرُهُ وَ لا یَکْشِفُ السُّوءَ اِلّا هُوَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَ أَکْرَمَ الْأَکْرَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ وَ اجْعَلْ صِیَامَنَا مَقْبُولا وَ بِالْبِرِّ وَ التَّقْوَى مَوْصُولا وَ کَذَلِکَ فَاجْعَلْ سَعْیَنَا مَشْکُورا وَ قِیَامَنَا مَبْرُورا وَ قُرْآنَنَا [وَ قِرَاءَتَنَا] مَرْفُوعا وَ دُعَاءَنَا مَسْمُوعا وَ اهْدِنَا لِلْحُسْنَى [الْحُسْنَى‏] وَ جَنِّبْنَا الْعُسْرَى وَ یَسِّرْنَا لِلْیُسْرَى وَ أَعْلِ لَنَا الدَّرَجَاتِ وَ ضَاعِفْ لَنَا الْحَسَنَاتِ وَ اقْبَلْ مِنَّا الصَّوْمَ وَ الصَّلاةَ وَ اسْمَعْ مِنَّا الدَّعَوَاتِ وَ اغْفِرْ لَنَا الْخَطِیئَاتِ وَ تَجَاوَزْ عَنَّا السَّیِّئَاتِ وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْعَامِلِینَ الْفَائِزِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ حَتَّى یَنْقَضِیَ شَهْرُ رَمَضَانَ عَنَّا وَ قَدْ قَبِلْتَ فِیهِ صِیَامَنَا وَ قِیَامَنَا وَ زَکَّیْتَ فِیهِ أَعْمَالَنَا وَ غَفَرْتَ فِیهِ ذُنُوبَنَا وَ أَجْزَلْتَ فِیهِ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ نَصِیبَنَا فَإِنَّکَ الْإِلَهُ الْمُجِیبُ وَ الرَّبُّ الْقَرِیبُ [الرَّقِیبُ‏] وَ أَنْتَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مُحِیطٌ. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره چگونگی فاصله گرفتن از گناهان با سلام خدمت استاد گرامی؛ به خاطر دارم در جمع برخی طلاب و دانشجویان پای سخن حضرتعالی نشسته بودم، در آن مجلس تاکید بر ترک گناه داشتید و اینکه از خدای متعال درخواست کنید از گناه بدتان بیاید و سخنی نزدیک به این مضمون فرمودید: تا زمانی که لذت و شیرینی گناه در ذائقه انسان باشد باز احتمال ارتکاب گناه هست هرچند توبه کند‌. حال سوال حقیر از حضور شما استاد ارجمند این است که چه کنیم شیرینی گناه از کام دلمان برود؟ چه کنیم از گناه متنفر شویم؟ خصوصا اگر خدای ناکرده به گناهی اعتیاد پیدا شده چه باید کرد؟ مگر نفرموده اند «ردّ المعتاد عن عادته کالمعجز» این اعجاز را چگونه باید تحقق بخشید؟ و یا نفرمود ترک الذنب اهون من طلب التوبه، کسی که غوطه ور در گناهانی است که با وجودش عجین شده چگونه طلب توبه نماید؟ خلاصه آنکه استاد عزیز در آستانه ماه مبارک رمضان چگونه از شرّ گناهی که سالیان طولانی است گریبانگیرمان شده رهایی یابیم؟ علیکم السلام باید اذعان کرد که ترک گناه مخصوصاً در جایی که در ذهن و جان انسان نهادینه شده باشد، سخت و بلکه بسیار سخت است، اما با این حال شدنی است و مهم ترین اصل در این زمینه الحاح و اصرار به محضر الهی است. با این حال چند راهکار پیشنهاد می شود: 🔹 یک؛ ریشه همه گناهان جهل آدمی است. جهل از آفات، خطرات دنیوی و اخروی گناه و جهل از پلیدی آن. این که در روایات آمده است که نه تنها گناه و بلکه فکر گناه بستر ساز برخاستن بوی تعفن از نهاد آدمی است و فرشتگان از رهگذر آن به راه یافتن گناه در وجود آدمی پی می برند، نشان از همراهی گناه با تعفن در باطن هستی است. عصمت نیز بر همین اساس تفسیر شده است؛ یعنی اولیای الهی از بوی تفعن گناه آگاهی دارند. نیز گناه انسان را از بسیاری از توفیقات بندگی محروم می سازد و در عالم مُلک و ملکوت او را بدنام می کند. از این جهت باید انسان با خود ساعت ها خلوت داشته باشد و با خود هجی کند که گناه با چنین آسیب هایی روبرو است و مصلحت او از هر جهت ترک آن است. تفطن و توجه به این امر انسان را از غفلت خارج ساخته و زمینه ترک گناه را فراهم می آورد؛ نظیر آن که سر میز غذا نشسته و با شوق و شعف مشغول تناول است و در این بین دوستی شفیق با سراسیمه از راه برسد و فریاد کند که غذا مسموم است و او باید فورا آن را رها کند. 🔹 دو؛ همان گونه که قرآن تاکید کرده و با تجربه نیز اثبات شده است شیطان به صورت تدریجی و گام به گام گناهان را در نهاد انسان نهادینه می کند. از این جهت برای پیراسته شدن از گناهان باید از همین روش گام به گام بهره گرفت؛ یعنی نه یک باره، بلکه باید به صورت تدریج به مبارزه به گناه برخاست تا به طور کامل از ساحت وجود انسان رخت بربندد. 🔹 سه؛ گناهان همواره از طریق رخنه هایی در اندیشه و منش انسان یا رخنه هایی از رهگذر اطرافیان و دوستان یا فضای عمومی و مجازی وارد حریم انسان می شود. باید این رخنه ها را شناخت و آنها را بست. این که می گویند خانه را نمی توان در مسیر باد و توفان یا در حریم رودخانه ساخت، همین نکته است. وجود خانه در معرض باد، توفان و سیل به معنای راه دادن رخنه برای نابودی خانه است. خانه جان و دل انسان نیز چنان است. فرض کنید شخصی از سوی زن بدکاره ای پیوسته دعوت به فحشاء می شود و طبیعی است که این گناه در کام فرد شیرین به نظر می آید. برای رها شدن از این گناه چاره ای جز بستن رخنه این آلودگی نیست. باید راه هر گونه ارتباط تلفنی و مجازی بسته شود و اگر لازم است آن کوچه، منطقه یا حتی شهر را بدون گذاشتن هیچ اثری رها کرد. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
🔹 پرسشی در باره اندیشه های عدنان الرفاعی و ترجمه آثار او سلام حضرت استاد آیت الله دکتر نصیری وقت بخیر. مشتاق دیدار هستیم استاد عزیز. انشاله در پناه حضرت حق در سلامت و عافیت باشید. سوالی از خدمتتان داشتم، در خصوص آقای عدنان الرفاعی و افکارش آیا اطلاعاتی دارید؟ من اخیرا تعدادی از کتابها و مقالات ایشان را خوانده ام و بعضی از مطالبش برام جالب بود. تصمیم داشتم کتاب «المعجزه؛ نظریه قرآنیه فی الاعجاز العددی» ایشان را ترجمه کنم. منتها یکم تو سایتهای فارسی چرخیدم مطالب ضد و نقیضی درباره ایشان دیدم. بعضی ها او را منحرف و دارای گرایشات عرفانی معرفی کرده اند، بعضی ها هم او را از قرآنیون خوانده اند. خواستم بدانم نظر حضرتعالی چیست؟ برخی آثارش رو فردی بنام هوشیار کریمی که احتمال میدم ایرانی سنی باشه ترجمه کرده به فارسی ولی این کتابش و بعضی دیگه از آثارش هنوز ترجمه نشده. ترجمه این کتابها رو صلاح میدونید یا خیر؟ علیکم السلام در ویکیپدیا در باره وی چنین آمده است: «من أعلام حركة إصلاح التراث الإسلامي. ولد في قرية تل شهاب، محافظة درعا. تخرج من جامعة دمشق (1989)م حاملاً إجازة في الهندسة المدنية، وعُيّن بعد ذلك في وزارة الثقافة (المديرية العامة للآثار والمتاحف).]، نشر أول كتاب له سنة (1994)م، وله مؤلفات في الفكر الإسلامي أبرزها: - المعجزة الكبرى - القدر - الحق المطلق - الحكمة المطلقة - محطات في سبيل الحكمة كما له عدة مناظرات وبرامج تلفزيونية، معروف بتحليله المنطقي وحجته الدامغة ومنهجه العقلاني، أغلب ما يعرضه في كتبه وبرامجه أفكار جديدة تعرض لأول مرة في العالم، يدعو إلى إعمال العقل وفهم آيات كتاب الله بتجرد وبعيدا عن الأهواء والعصبيات. من أهم رواد الإعجاز العددي في القرآن الكريم، وله عدة نظريات واكتشافات حوله، وكتبه معززة بآلاف الأمثلة حول ذلك. يدعو إلى تنقية الروايات (عند جميع الطوائف) على معيار القرآن الكريم، ونبذ كل ما يخالفه. يعتبر المنهج الإسلامي فوق التاريخ، ويعتبر أن سبب تفرق الأمة ووهنها هو تركها للمنهج الذي أراده الله في كتابه الكريم، واتباعها للعصبيات الطائفية والمذهبية التي أنتجها التاريخ على حساب القرآن الكريم. رفض عدة أفكار تعتبر أصيلة في الفكر الإسلامي الموروث، مثل أحكام العبيد وملك اليمين والناسخ والمنسوخ والخروج من النار واحتكار الخلاص وغيرها.» متفکرانی همچون عدنان رفاعی، محمد شحرور، رشاد خلیفه، نصر حامد، صبحی منصور، فرج فوده، محمد جابری و ... که از آنان با عنوان نومعتزلیان یاد می شود، دچار سه مشکل اساس هستند: 🔹 یک؛ زمینه مطالعاتی آغازین همه یا عموم آنان علوم اسلامی نیست و در سایر رشته های ریاضی، طب و یا مهندسی تحصیل کرده اند و با کمترین آگاهی های دینی در باره مسایل مهم اسلامی به اظهار نظر می پردازند. نظیر این پدیده در ایران در باره مرحوم دکتر شریعتی اتفاق افتاد و می دانیم که به رغم نیات خیر آنان چه آسب ها و آفت هایی به اسلام و قرآن وارد شد. همین آقای عدنان رفاعی دكتراي مهندسي شهرسازي دارد و تحت تاثير افكار رشاد خليفه در مورد اعجاز قرآن از نظام رياضي استفاده كرده است و كتابي به نام «المعجزه كشف جديد في القرآن الكريم» نوشته است. می دانیم که رشاد خلیفه پس از طرح نظریه اعجاز عددی قرآن چنان از مسیر اسلام خارج شد که ادعای رسالت کرد و به دنبال آن از جامعه دینی و فرهنگی جهان اسلام رانده شد. 🔹 دو؛ بستر مطالعاتی آنان منابع تفسیری، روایی و تاریخی اهل سنت است که در آن نشو و نما یافته اند و به دلایل مختلف از جمله تعصبات جاهلی حاکم بر عموم کشورهای عربی مجال آگاهی با اندیشه ها و منابع شیعه برای آنان فراهم نیست. از سویی دیگر، منابع و میراث روایی اهل سنت از نگاه آنان دچار آفت ها و آسیب های مختلف از جمله مخالفت با عقل و علم است. بر این اساس آنان با راه انداختن نهضت قرآن محوری، بر کنار گذاشتن سنت و روی آوری کامل و جامع به قرآن تاکید دارند که پیداست چه نتایج ناصوابی از آن عائد می گردد. 🔹 سه؛ عموم این دست از روشنفکران دینی به خاطر تحصیل در دانشگاه های غربی یا آمد و شد زیاد با کشورهای غرب با اندیشه های خاورشناسان و منقدان اسلام و قرآن آشنا شده اند و بدون آن که از توان لازم علمی برای مواجه شده با شبهات آنان برخوردار باشند، تحت تاثیر شبهات آنان از بسیاری از باورهای دینی دست شسته و می شویند. آفتی که ما در حال حاضر در ایران در باره افرادی همچون آقایان سروش و شبستری شاهد هستیم. با توجه به این توضیحات با ترجمه آثار نومعتزلیان عرب موافق نیستم؛ مگر آن که در کنار ترجمه در متن یا پاورقی در موارد لزوم، نقد شبهات آنان بازتاب داده شود. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥برخورد کریمانه و متواضعانه مرحوم آیت الله ضِیابری با پیرزن فحاش و ناسزاگو در خاطرات آیت الله سید مجتبی (ره) ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
✳️ پرسشی در باره صدور روایتی از اهل بیت (ع) حضرت استاد سلام علیکم با تبریک عید ولادت حضرت رسول اعظم صلوات الله تعالی علیه و آله و حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق صلوات الله تعالی علیه مطلبی را در جایی خواندم که در آن هیچ منبعی یا عبارتی از روایتی ذکر نشده بود و به تصور خودم در نرم افزارها هم جستجو کردم اما موفق نبودم منبع آن حدیث را پیدا کنم. متن مذکور را خدمت حضرتعالی می فرستم. اگر به نظر حضرتعالی می رسد که کدام حدیث است از محضرتان استفاده می کنم. ارادتمندم «از ائمّه (علیهم السّلام) سؤال شده است که چقدر شما به فکر ما هستید؟ امام (علیه السّلام) فرموده است آن مقداری که شما به فکر ما هستید....» بسیارسپاسگزارم. التماس دعا علیکم السلام این ناچیز مضمون مورد نظر جنابعالی را از طرق مختلف پیجویی کردم، اما به روایت خاصی برنخوردم. شاید هم باشد و ما اطلاع نیافتیم. با صرف نظر از این امر و با فرض عدم وجود روایتی ناظر به این نکته، مفاد آن به وضوح مورد تاکید قرآن قرار گرفته است؛ آن جا که خداوند می فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ (بقره، 152) نیز در جایی دیگر فرمود: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (بقره، 186) وقتی خداوند به این صراحت اعلام فرماید که شما مرا یاد کنید تا من شما را یاد کنم، اهل بیت (ع) به عنوان صاحبان سرّ الهی و مفسران وحی خداوندی حق خواهند داشت که اعلام فرمایند شما ما را یاد کنید تا ما به یاد شما باشیم. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ چه کنیم تا اهل نماز باشیم؟ سلام علیکم پیام یک معلم با مدرک کارشناسی ارشد و معلم مشاوره و کم بینا: (( هرکاری می کنم نمی تونم نماز بخونم. از لحاظ روحی😭 نمی تونم)) ضمنا ایشان روستایی و رنج کشیده و ۳۱ ساله هستند و قبلا هم اهل نماز بودند. لطفا راهنمایی کارشناسانه و دقیق و کامل بفرمایید. علیکم السلام متاسفانه در پرسش این معلم محترم هیچ اشاره روشن در باره علت عدم اقامه نماز نیامده است و تنها گفته است: از لحاظ روحی نمی توانم! باید موارد ذیل پیجویی شود: آیا ایشان در دوران خردسالی، نوجوانی، جوانی و ایام تحصیل اهل نماز بود؟ آیا والدین ایشان و اطرافیان و فامیل او اهل نماز هستند؟ آیا باورهای ایشان در باره خداوند و قیامت دچار خدشه شده است؟ آیا به گناهانی همچون گناهان جنسی یا گناهان مالی یا شراب خواری ابتلا پیدا کرده است؟ آیا ایشان دچار افسردگی، روان پریشی و مسایلی از این دست شده است؟ آیا چیزی در زندگی شخصی و در محیط خانواده ایشان را رنج می دهد؟ هر کدام از این پرسش ها و پاسخ ها در نوع راهنمایی ایشان موثر است. با این حال به صورت اجمال باید گفت: طرح پرسش از سوی این معلم محترم نشان از وجود دغدغه در ذهن و جان ایشان حکایت دارد که خود نشانه ایمان است؛ چنان که امام صادق (ع) فرمود: «مَنْ سَرَّتْه حَسَنَتُه وسَاءَتْه سَيِّئَتُه فَهُوَ مُؤْمِنٌ» این خود نشانه ای از نجات است. می توان حدس زد که ایشان قبلا اهل نماز بود و مدتی است که آسیب های روحی و روانی به پایبندی او به نماز صدمه زده است. در این صورت بهترین برطرف کردن آن مانع یا موانع با مشورت با افراد متضلع و مشاوران خیرخواه است. باید به ایشان یادآور شوید که عبادت ما در برابر الطاف و نعمت های خداوند چقدر ناچیز است و استمرار در ترک نماز چه آسیب ها به دنیا و آخرت ما می زند! موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
〽️اهل سلوک اگر یک کار مکروه انجام می‌دادند یقین داشتند از قرب الهی دور می‌شوند آیت الله سید مجتبی (ره) ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
✳️ حادثه حرم رضوی نمادی دیگر از مظلومیت روحانیت شیعه 🔹 خبر شهادت و مضروب شدن سه تن از فاضلان حوزه آن هم با زبان روزه و در حرم نورانی رضوی (ع) موجی از تاثر و تالم را در میان دبن داران برانگیخت. 🔹 صحنه در خون غلتیدن شهیدی در صحن رضوی و زخمی شدن دو عزیز دیگر دل هر انسان آزاده ای را متاثر می سازد تا چه رسد به دل مومن دل داده به اهل بیت (ع)! همه شواهد کافی دلالت دارند که فرد ضارب تکفیری است. خدایش لعنت کند و در عذاب ابدی جاودانه سازد! 🔹 اما باید پرسید چرا اگر کسی که با مکتب اهل بیت (ع) دشمنی دارد، به سراغ اهالی حوزه می رود؟! چرا کسی که با اسلام و خدا و پیامبر عداوت دارد، فاضلان و طلاب حوزه را هدف می گیرد؟! چرا کسی که به هر دلیل از سوء مدیریت های خرد و کلان کشور دل پری دارد، به سراغ مبلغان دینی می آید؟! چرا اهالی حوزه تا این حد و اندازه در سیبل همه حملات و هجمه های جهل و عناد قرار گرفته و می گیرند؟! 🔹 آیا این امر حکایت از آن ندارد که دشمنان به درستی دریافته اند که محکم ترین سنگربانان دین در حوزه تربیت می یایند و سخت ترین سد در برابر اندیشه های پر آسیب آنان در مدرسه قال الباقر و قال الصادق (ع) سامان می یابد؟! 🔹 همین حوادث به خوبی نشان می دهند که جامعه دین دار باید باور کنند که حوزه و حوزویان بسان مرزداران پر غیرت و حمیت دمی از دفاع از سنگرهای اعتقادی و اخلاقی مردم نمی آسایند و باید قدرشناس زحمات و خدمات آنان باشند. 🔹 از سویی دیگر مظلومیت کامل حوزویان در صحنه هایی از این دست که به صورت مکرر در گوشه و کنار کشور خودنمایی کرده و می کند، از هر جهت هویدا است. 🔹 لباس روحانیت نشان سلوک بی حاجب و حجاب حوزویان در میان مردم و به هدف تبلیغ مستمر دین خودنمایی می کند که خود بستر لازم برای شهود چنین رخدادهای تلخ را فراهم می آورد. باید برای حفظ و حراست از روحانیت مظلوم فکری اندیشید. 🔹 آن چه صحنه تلخ مجروحیت و شهادت مبلغان روزه دار دینی را به شیرینی سوق داد، هجوم جانانه مردم و زائران حرم رضوی به سمت قاتل و محاصره کامل او بود که نشان می دهد مردم بدون ایماء و اشاره در وقت لازم خوب می دانند که روحانیت آرمانی جز دفاع از ارزش های دینی در سر نمی پرورانند و دفاع از آنان دفاع از دین و ارزش های دینی است. آفرین بر این همه غیرت و حمیت! 🔹 گذشته از همه این تحلیل ها و تفسیرها باید یک نکته را مطمح نظر داشت و آن این که شهادت برای عالمان دین افتخاری است بی بدیل که هماره در عشق آن می سوزند و به نیکی می دانند که آن آرزوی همه انبیاء و اوصیای الهی بوده و هست. 🔹 روح شهیدان این حادثه حجج اسلام اصلانی و دارایی با سالار شهیدان محشور و لباس عافیت بر تن مصدوم این رخداد مستمر و مستدام باد! علی نصیری هفدهم فروردین ۱۴۰۱ چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۳ http://eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ ادب شنیدنی مرحوم آیت الله بروجردی دیدن این کلیپ از زبان نوه مرحوم آیت الله بروجردی که خود عالم شناخته شده حوزه است، را به همه دوستان و همراهان مکرم سفارش می کنم. اذعان می کنم که پیش از این آن مرحوم را تا این حد از تقوا و رعایت ظرافت ها و لطافت های اخلاقی نمی شناختم. سلام و صلوات الهی بر آن عالم الهی و همه عالمان ربانی گذشته و حال! http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ ماه مبارک رمضان ماه عکوف و سکوت یکی از مهم ترین اسرار تشریع روزه جدا شدن از تعلیقات و تعلقات دنیوی و وارسته و پیراسته شدن از همه وابستگی ها و دلبستگی های زمینی است. الهی اخرج حب الدنیا عن قلبی این امر با خلوت، سکوت و عکوف حاصل می شود. قرار بر این است که در ماه مبارک با خود و خدای خود خلوت کنیم. لا تکونن دوارا فی الاسواق از این جهت آیه اعتکاف در میان آیات روزه نازل شده است و در کتب روایی و فقهی کتاب الاعتکاف در کنار کتاب الصوم آمده است. پیامبر اکرم (ص) هم در ماه مبارک اعتکاف می داشت. قرار بر این است که بسان قمری که چند ماه در آشیانه خود بدور از هر غوغا و ضوضابی معتکف می شود و از جوجه های خود مراقبت مستمر دارد تا به وقتش به پرواز درآیند، ما نیز در ماه مبارک رمضان با نفس خود خلوت کنیم و از خلوت خانه دل مراقبت کامل نماییم تا پروازی به عالم معنویت و معنا رخ نماید. اگر پروازی اتفاق بیافتد تنها در سایه همین خلوت کردن ها است. اگر قرار باشد آمد و رفت و نشست و برخاست ما در ماه مبارک با سایر اوقات تفاوت نکند، پس ماه مبارک به چه کار می آید؟! اگر قرار باشد در ماه مبارک رمضان از حال و هوای همه امور سرگرم کننده مردم و از عوالم دل مشغول کننده آنان و از افت و خیز فضای مجازی و هر آن چه که بیشتر به کار اهل دنیا می آید، خبر دار باشیم و پیوسته در این عوالم سرک بکشیم، چگونه دریچه های معنا و معنویت به روی ما گشوده خواهد شد؟! کمی از کارهای غیر ضرور بکاهیم. نمی گویم تنها از کار و کاسبی که اگر امور زندگی صدمه نمی ببند، باید کنار گذاشت. بلکه می گویم حتی از قیل و قال های گاه بی حاصل مدرسه بکاهیم و فاصله بگیریم. این همه سال ها عمر ما وقف انبانی از اصطلاحات شد، چه برگ و بار و نور و سروری به دنبال آورد؟! ماه مبارک رمضان، ماه کم جستن آب و جوشیدن گنج درون است: آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آبت از بالا و پست قرار بر این است که انبان شکم از نان خالی کنیم تا از گوهرهای اجلالی پر گردد: گر تو این انبان ز نان خالی کنی پر ز گوهرهای اجلالی کنی قرار بر این است تا شبی بیدار باشیم و دولت بگیریم: چند شب ها خواب را گشتی اسیر یک شبی بیدار شو دولت بگیر گمان نکنیم که بدون تحقق عکوف لازم و خلوت کافی از مدرسه رمضان رشد و رشادی به کف می آید! هیجدهم فروردین ۱۴۰۱ پنجم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال روزهای جمعه را مغتنم بدانیم! 🔹 زیارت حضرت حجت (ع) 🔹 غسل روز جمعه 🔹 زیارت قبور مومنان 🔹 صدقات و مبرات به مستمندان 🔹 استغفار و انابه به محضر الهی 🔹 رسیدگی به امور شخصی و خانواده 🔹 دید و بازدید از تبار و دوستان 🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه 🔸 بخشی از دعای روز جمعه: «و وفقني لأداء فرض الجمعات و ما أوجبت عليّ فيها من الطاعات و قسمت لأهلها من العطاء في يوم الجزاء» 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ پرسشی در باره اعتبار دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور» با سلام خدمت استاد عزیز آیت الله دکتر علی نصیری؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما بنده سوالی دارم که به جوابش نرسیده ام، آیا اینکه ما در دعا می گوییم مثلا اللهم اشف کل مریض؛ اغن کل فقیر و ... اینکه ما داریم حتی برای کافر حربی، ناصبی و ... هم دعا می کنیم آیا درست است؟ یا اصلا این دعاها درست است؟ یا اینکه خدا منظور دعا را خودش تعیین می کند؟ یا ... در صورت جواب لطف بسیاری به بنده نموده اید. 🔸 پاسخ: علیکم اسلام نخست عنایت داشته باشید که دعای مورد پرسش شما؛ یعنی دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ...» و افزون بر آن دعاهای هر روز ماه مبارک، تنها از دو کتاب دعای شیخ ابراهیم کفعمی (م 905) یعنی کتاب المصباح و بلد الامین؛ آن هم بدون برخورداری از سند قابل قبول، نقل شده اند. کفعمی در کتاب المصباح خود چنین آورده است: أيضا بما روي عن النبي صلى الله عليه وآله أنه من دعا بهذا الدعاء في شهر رمضان بعد المكتوبة غفر الله له ذنوبه إلى يوم القيامة وهو اللهم أدخل على أهل ... علامه مجلسی در این باره چنین آورده است: وجدت بخط الشيخ محمد بن علي الجبعي رحمه الله نقلا من خط الشيخ الشهيد قدس سره عن النبي صلى الله عليه وآله : من دعا بهذا الدعاء في شهر رمضان بعد المكتوبة استغفرت ذنوبه إلى يوم القيامة وهو : اللهم أدخل على أهل القبور السرور ، اللهم أغن كل فقير ، اللهم أشبع كل جائع ... صاحب مستدرک نیز آن را از کتاب البلد الامین کفعمی بدون ذکر هیچ سندی آورده است. می بینید که دعای مذکور از نظر اعتبار و قدمت منبع و سند، فاقد وجاهت لازم است. با این حال می توان مضامین آن را به دو گونه توجیه کرد: 1. مراد از کل همه مومنان و مسلمانان است؛ 2. مراد همه انسان های محتاج روی این خاکدان است، البته به شرط آن که به خاطر عناد و عداوت با خداوند و اولیاء او، شایسته دعا نباشند. از این جهت خواندن این دعا تنها از باب قصد رجاء ان شاء الله مطلوب است. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
علی نصیری
✳️ ماه مبارک رمضان ماه عکوف و سکوت یکی از مهم ترین اسرار تشریع روزه جدا شدن از تعلیقات و تعلقات دنی
✳️ پیام ارسالی یکی از دوستان شفیق فاضل سلام علیکم؛ طاعات و نماز و روزه های شما قبول؛ دعاهایتان مستجاب، واز جمیع بلیات در امان باشید. این نوشتار حضرتعالی بسیار عالی؛پر مغز و بدیع است نکته ای که کمتر مورد توجه اهل نظر و بنان و بیان قرار گرفته حتی در آثار ارباب سلوک اینگونه منظور نظر واقع نشده است. این زلال معرفت گواری وجود پر جود شما و مبارک باشد. خداوند به ما توفیق هرچه بهتر بهره بر داری از این ماه مهمانی در راه رسیدن به مقام بندگی را عنایت فرماید.
روزه بستر ساز بیکرانگی جان.m4a
24.36M
✳️ روزه بستر ساز بیکرانگی انسان انسان در ظاهر جرم و جسم کوچک و خردی دارد، اما در باطن و در سایه وارسته شدن از همه تعلقات مساوق و بلکه فراتر از عالم وجود می شود و می تواند برای تجلی الهی سعه پیدا کند. روزه بستر ساز چنین وارستگی است. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پاسخ به پرسشی در باره اعتبار دعای روزهای ماه مبارک رمضان عرض سلام و ادب محضر مبارک استاد گرانقدر سوالی خدمتتان داشتم دعای هر روزه ماه مبارک رمضان در مفاتیح شیخ عباس قمی است سی دعا از روز نخست تا روز اخر از نظر حضرتعالی اعتبار سند این دعا چگونه است؟ آیا از معصوم نقل شده یا کار غلات شیعه است. با توجه به اینکه کانال ها و گروه های تلگرامی مختلف به مناسبت ماه مبارک هر روز دعای مربوطه را بارگذاری می کنند؟ التماس دعا از نورانیت وجودتان 🔸 پاسخ: علیکم السلام شماری محدود از دعاهای مورد اشاره شما در کتاب «اقبال الاعمال» سید طاوس (م 664) گزارش شده است. اما متن کامل آنها بر اساس اطلاعات موجود، برای نخستین بار توسط کفعمی (م 905) در دو کتاب «البلد الامین» و «المصباح» از ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل شده‌اند. با این تفاوت که در کتاب مصباح با تفکیک روزهای ماه مبارک ذکر شده، اما در بلد المین بدون تفکیک روزها آمده است. از سویی دیگر، ترتیب دعای برخی روزها یا برخی عبارات با هم متفاوت است. در متن اصلی پس از ذکر هر یک از دعاها پاداش و ثواب هر دعا به تفصیل ذکر شده است. مرحوم شیخ عباس قمی این دعاها را به نقل از بدون ذکر منبع آنها در کتاب مفاتیح آورده است. عبارت کفعمی در کتاب «البلد الامین » چنین است: «ويستحب أن يدعو في أيام شهر رمضان بهذه الأدعية لكل يوم دعاء على حده من أوله إلى آخره من كتاب الذخيرة رواها ابن عباس عن النبي» در کتاب المصباح چنین آمده است: «ويستحب أن يدعو في أيام شهر رمضان بهذه الأدعية لكل يوم دعاء على حدة من أوله إلى آخره من كتاب الذخيرة رواها ابن عباس عن النبي» عبارت شیخ عباس قمی چنین است: «دعاهاى روزها؛ از ابن عباس روايت كرده اند كه حضرت رسول صلى الله عليه وآله فضيلت بسيار از براى روزه هر روز ماه مبارك رمضان بيان فرمود واز براى هر روز دعاى مخصوصى با فضيلت وثواب بسيار از براى آن دعا ذكر كرده وما به اصل دعا اكتفا مى نماييم ...» با توجه به توضیحات پیشین، در باره اعتبار این دعاها باید به سه نکته توجه کرد: 1. این دعاها در منابع حدیثی و دعایی شیعه پیش از سده هفتم ذکر نشده است. سید بن طاوس نیز از کنار آن بدون ذکر سند و متن دعا و تنها با اشاره به مضمون چند مورد، گذشته است. البته باید اذعان کرد که متاسفانه متون و اسناد دعاها آن گونه که نسبت به روایات فقهی یا حتی اعتقادی اهتمام وجود داشت، از آغاز چندان مورد توجه عالمان شیعه قرار نگرفته است. 2. برای این دعاها سند روشنی ذکر نشده است. کتاب ذخیره که کفعمی دعا را از آن نقل کرده است، حداقل برای این ناچیز شناخته شده نیست. 3. روایاتی که عبد الله بن عباس از پیامبر (ص) نقل کرده است، عموماً جزو روایات عامه تلقی می شوند که خود از اعتبار آنها کاسته می شود. بنابر این راه چندان محکمی برای اعتبار سنجی این دعاها به نظر ما نرسیده است. البته در متن این دعاها مضامینی آمده است که قابل تایید است. بنابر این می توان آنها را به قصد رجاء بر زبان جاری کرد. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوانش بخشی از دعای نورانی ابو حمزه ثمالی توسط شهید آیت الله دستغیب http://eitaa.com/alinasirigilani
💠امام حسین(ع)پیشوای روشنایی ها ✅ کتاب «امام حسین(ع) پیشوای روشنایی ها» به قلم آیت الله علی نصیری گیلانی،استاد تمام دانشگاه و مدرس رسمی خارج فقه و اصول، تفسیر و حدیث حوزه علمیه است که به همت انتشارات «وحی و خرد» وابسته به موسسه معارف وحی و خرد چاپ و منتشر شده است. ✍️در این كتاب ده فضیلت از فضايل امام حسين (ع) با عنوان «روشنايى» مورد بررسی قرار گرفته اند كه عبارتند از: 1. بندگى خداوند؛ 2. عشق و عرفان ؛ 3. دعا و استغاثه ؛ 4. خُردانگاری دنیا ؛ 5. آسان انگاری مرگ ؛ 6. ارزش محوری ؛ 7. مردم نوازی ؛ 8. عزت مداری ؛ 9. ظلم ستیزی ؛ 10 . اصلاح خواهی. در میان این روشنایی های دهگانه، پنج مورد نخست ناظر به حوزه اخلاق بندگی است و میزان رابطه عمیق امام حسین با خداوند را نشان می دهد و از روشنایی ششم تا روشنایی دهم مربوط به اخلاق اجتماعی است و آشکار می سازد که سالار شهیدان در تعامل با مومنان، دوستان و یاران و حتی با دشمنان خود تا چه اندازه موازین اخلاقی را پاس داشته است. ⬅️ علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با مرکز پخش آن به نشانی قم،خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶ یا با شماره ۰۹۱۲۵۵۱۵۸۲۱ تماس بگیرند. 🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
*📸 تصویری کمتر دیده شده از گنبد و بارگاه حضرت خدیجه(س) قبل از تخریب توسط سعودی‌ها. سالروز وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها مادر زهرای اطهر سلام الله علیها را محضر آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان آلُ الله تسلیت و تعزیت عرض مینمایم. شادی روح مطهره ومقدسه اش الفاتحه همراه ۱۴ صلوات هدیه بفرمائید.*
✳️ چرا به حریم بارگاه رمضان بار نمی یابیم؟ بار نیافتن به حریم ماه مبارک نشانه هایی دارد که از جمله آن عدم تذوق شهد و شیرینی روز و روزه ماه صیام و میل قلبی به بسته شدن پرونده آن است. راستی چرا شماری از ما به حریم این ماه بی بدیل بار نمی یابیم؟ یکی از دلایل آن این است که گمان می کنیم ماه مبارک رمضان یک فقره و فتره بریده و گسسته از هر ماه و سال دیگر است. کسی را فرض کنید که نه ورزشکار است و نه نظامی. او را می خواهند به اردوی یک ماهه ورزشی با نظامی ببرند. البته برای چنین فردی نه اردوی ورزشی لذت بخش است و نه اردوی نظامی و بلکه سراسر طاقت سوز است و جان سوز. اما به عکس؛ اگر در طول سال در عالم ورزش و نظامی گری سیر و سیاحت داشته باشد، همه سال در شوق و شور چنین اردویی است تا همگنان خود را در آن بیابد و در حال و هوای خوش اردو سیر و سیاحت داشته باشد. شماری از روزه داران در طول سال نه اهل تلاوت اند، نه اهل جماعت و نه اهل جمعه! نه می دانند معنای شب مردان خدا روز جهان افروز است، چیست و نه می دانند چه ساعتی نوای موذن برای اذان مغرب نواخته می شود؟ در کسب و کارشان تا بخواهید کم کاری و کم فروشی راه دارد و در تعامل با مردم سرگرانی و سرگردانی رواج دارد. ماه رمضان هم که تمام شود حال و هوایشان به همان منوال گذشته در سریان و جریان خواهد بود. درست نظیر برخی از هفته ها و دهه های صوری و بی محتوای ثبت شده در تقویم ملی ما!! چنین فردی با یک ماه همراه شدن آن هم از روی حس تکلیف، چگونه می تواند اهل تلاوت و تاملات شود و از مناجات ابو حمزه و دعای سحر لذت و التذاذی به کف آورد؟! به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند که برون در چه کردی که درون خانه آیی بیاییم با خود صاف و صادق باشیم. ماه مبارک رمضان هر قدر هم کیمیا، سیمیا و کبریت احمر باشد، نمی تواند جان سراسر تنیده و تکیده در تار و تاریکی را از عالم خود بیرون کشد. به قول فلاسفه طفره محال است و به قول عرفا جذب جذبه می خواهد. باید هم پیش از ماه مبارک رمضان، سال و بلکه سال ها خود را برای بار یافتن در حریم آن آماده کرد و هم پس از آن هم چنان خود را در حرم و حریم الهی دید و به پاسداشت این حریم کوشید. خدا کند که چنین باشیم! شب یازدهم ماه مبارک رمضان بیست و سوم فروردین ۱۴۰۱ http://eitaa.com/alinasirigilani