eitaa logo
علی نصیری
1.1هزار دنبال‌کننده
944 عکس
331 ویدیو
134 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
‏عکس از sadra alavi
خارج فقه (جلسه ۱۰۶۷).mp3
8.95M
✳️ (جلسه ۱۰۶۷) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس ۲. آخرین بخش بررسی نامه بسیار مهم امام صادق (ع) خطاب به شیعیان http://eitaa.com/alinasirigilani
شرح دعای رجبیه (جلسه ۳).m4a
28.57M
✳️ (جلسه ۳) مباحث این جلسه: ۱. اعتبار سنجی دعای رجبیه ۲. نقد اشکال آیت الله خویی بر متن دعا ۳. دفاع برخی از علما از اعتبار این دعا http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعلام راه اندازی گروه «دروس استاد نصیری» بسم الله الرحمن الرحیم 🌐 خیر مقدم به همه دوستان معزز فاضل؛ و عرض سلام و تحیت خدمت همه دوستان مکرم همراه؛ به لطف و مرحمت الهی و در سایه توجهات حضرت حجت (روحی فداه) امروز دوشنبه یازدهم اسفند ماه 1399 هجری شمسی برابر با هفدهم رجب المرجب 1442 هجری قمری، تشکیل گروه «دروس استاد نصیری» در پیام رسان ایتا اعلام می گردد. اسامی عزیزانِ همراه از سایت معاونت اساتید حوزه علمیه مربوط به صفحه استاد علی نصیری برگرفته شده است. به عبارت روشن تر؛ عزیزان همراه این گروه؛ بزرگوارانی هستند که دروس خارج فقه، خارج اصول و خارج حدیث استاد را انتخاب کرده اند. 🔴 اهداف تشکیل گروه از تشکیل این گروه اهداف ذیل دنبال می گردد: 🔸 1. فراهم آمدن امکان ثبت همراهی دوستان فاضل با برنامه دروس حسب اعلام معاونت محترم آموزش حوزه علمیه قم، ضمن بازتاب دروس که از آغاز مهرماه سال جاری در کانال استاد در حال انجام است، لازم است چگونگی پیگیری دروس توسط دوستان فاضل اعلام گردد. این گروه این مجال را فراهم می سازد تا دوستان اعلام فرمایند چه میزان از دروس روزانه را پیگیری می فرمایند تا در جدول حضور و غیاب اعلام گردد. 🔸 2. فراهم آمدن مجال گفتگو و تعاطی فکری میان دوستان و استاد با توجه به آن که در کانال استاد امکان تعاطی فکریِ متقابل وجود ندارد، دوستان مکرم فاضل با استفاده از امکانات گروه در فضای مجازی، در کنار استماع و پیگیری دروس، می توانند در باره مباحث دروس با سایر دوستان و نیز با استاد به گفتگو بپردازند و احیاناً پرسش یا ابهامی که دارند، پیجویی فرمایند. 🔹 در این گروه صرفاً مباحث علمی و درسی بازتاب داده می شود و از بازتاب هر مطلبی خارج از موضوع دروس و مباحث علمی اجتناب گردد. 🔸 شرکت سایر دوستان فاضل در این گروه آزاد است. 🔸 ان شاء الله تعالی دروس خارج استاد در زمینه های فقه، اصول، حدیث و تفسیر و ... به صورت روزانه در این گروه بازتاب داده خواهد شد. امیدواریم این گروه بستر لازم برای رشد علمی و معنوی همه دوستان را فراهم آورد. دعای گوی همه دوستان هستیم. محمد حسین نصیری ادمین گروه «استاد نصیری» آدرس گروه: https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6
✳️ شب صحبت را غنیمت بدانیم گمان می شود فضای ایجاد شده در گروه درسی (به آدرس: https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6) که به گفتگوهای صرفا ناظر به مباحث علمی اختصاص یافته است، مجال خوبی برای عزیزان فرهیخته فراهم می کند و امکان طرح بسیاری از پرسش ها و پاسخ ها را مهیا می سازد. این ناچیز با افتخار در خدمت همه عزیزان هستم و با دانش بس اندکی که دارم و به عنوان یک هم مباحِث کوچک، وارد گفتگوهای شما خواهم شد و اگر نظری داشتم و پاسخی به ذهنم تداعی کرد، ابراز نظر خواهم کرد. 🔹 باور بفرمایید هر وقت توفیق دعا یا زیارت دارم؛ نظیر دیشب که زیارت مسجد جمکران توفیق شد، در کنار دو رکعت برای گذشتگان عام، دو رکعت نماز به عنوان زندگان عام خوانده و همه دوستان همراه در کانال و گروه را در ثواب آن شریک می سازم. با خود می گویم که این عزیزان به ما احترام گذاشتند و با آن که خودم عضو هیچ کانال شخصی نیستم، افتخار همراهی را به ما دادند، از این جهت بسان یک خانواده بزرگ و جمعی علمی و نورانی، بر این ناچیز حق پیدا کرده اند و شرکت دادن آنان در دعاها، نمازها و زیارت ها پاسخی هر چند اندک و ناچیز به این همه وفا و وفا داری است. شما نیز این ناچیز را در مظان دعا در خاطر مبارک نگاه دارید. 🔸 شاید این بیت حافظ بیانگر حال و هوای همه ما باشد: شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگار ما بسی گردش کند گیتی، بسی لیل و نهار آرد https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6 http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ 🔶 پرسش در باره اعتبار «إِذا بَلَّغْتَ النَّاسَ بِشَهرِ رَمَضَانَ حرمت عَلَيكَ النَّارُ» سلام علیکم در برخی از سایت ها و گروه های مجازی به حدیثی برخوردم از پیامبر اکرم (ص) با دو مضمون ذیل: 1. إِذا بَلَّغْتَ النَّاسَ بِشَهرِ رَمَضَانَ حرمت عَلَيكَ النَّارُ 2. من ابلغ الناس بشهر رمضان حرمت عليه النار طبق این حدیث هر کسی به مردم خبر آمدن ماه مبارک رمضان را بدهد، آتش جهنم بر او حرام می گردد. آیا چنین حدیثی در منابع روایی وجود داشته و دارای اعتبار است؟ 🔶 پاسخ: علیکم السلام حسب تتبع این ناچیز چنین عبارتی در میراث روایی فریقین وجود ندارد؛ نه در منابع روایی شیعه و نه در منابع روایی اهل سنت. از این جهت از اساس بی اعتبار است؛ هر چند اصل بشارت و نیز فال نیک زدن امر پسندیده ای است؛ چنان که خداوند به پیامبر اکرم (ص) چنین فرموده است: «وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيراً» (الأَحزابُ: 47) اما این امر لزوماً به معنای صدور عبارت پیشگفته از ناحیه رسول اکرم (ص) یا صحیح انگاشتن آن نیست. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6 🌐 www.maref.ir
✳️ برگزاری کنگره سید مرتضی در قم پنجشنبه هفته پیش کنگره سید مرتضی در قم برگزار شد و حسب اطلاع از بیش از چهل اثر آن عالم کم نظیر شیعه رونمایی شد. این همایش به همت دانشگاه قرآن و حدیث و با مشارکت بنیاد پژوهش های آستان قدس برگزار شد. اجمالا در جریان قرار داشتم که طی چند سال متوالی برای انتشار منقح آثار سید مرتضی و گردآوری مقالات علمی تلاش بسیار و ستودنی انجام گرفت. شکر الله مساعیهم این ناچیز حدودا شش سال قبل برای این همایش مقاله «نقد نظریه صرفه از سید مرتضی» را نگاشتم که بحمد لله در مجموعه مقالات آماده انتشار شده است. امشب دوست فاضل حجت الاسلام خوش قلب معزز زحمت تحویل برگزیده ای از آثار این گنگره را کشید. خدایش پاداش خیر دهد. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ آدرس کانال و گروه استاد علی نصیری: 🔸 کانال استاد در ایتا: http://eitaa.com/alinasirigilani 🔸 گروه دروس استاد در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6 🔸 گروه معارف وحی و خرد در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2217738251Ccd3e10d4e8
استاد محترم؛ با سلام، نظر به راه اندازی سامانه حضور و غیاب بصورت ماهانه، نسبت به ثبت تعداد غیبت و جلسات برگزار شده در سامانه اساتید اقدام نماييد. ضمناً ملاک طرح تکریم خروجی این سامانه خواهد بود. جهت مشاهده راهنما به تابلو اعلانات سامانه اساتید مراجعه شود. http://najah.ismc.ir/teacherproject/Login1.aspx معاونت آموزش سطوح عالی و خارج
خارج فقه (جلسه ۱۰۶۸).mp3
30.84M
✳️ (جلسه ۱۰۶۸) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس ۲. بررسی روایات ناظر به نکوهش اصحاب رأی و قیاس امثال ابوحنیفه http://eitaa.com/alinasirigilani
پرسش در باره تفسیر تنزیلی.m4a
20.14M
✳️ پاسخ به پرسشی در باره با سلام خدمت استاد گرامی الحمدلله که این توفیق نصیب ما شد تا بتوانیم مانند گذشته از رهنمودها و مطالب ناب علمی و اخلاقی حضرتعالی استفاده کنیم سئوالی که داشتم در مورد تفسیر تنزیلی و مباحثی است که مدتی است در محافل علمی مطرح میشود ۱.نظر شما درباره تفسیر تنزیلی چیست؟ ۲.آیا میتوان با برداشتی که از سیر نزول سُوَر، برخی از بزرگواران دارند نسخه ای فرهنگی برای جامعه امروزی برداشت کرد؟ بعنوان مثال؛ نبی مکرم اسلام (ص) با توجه به چالش هایی که در مسیر تبلیغ داشتند،خداوند متعال دستوراتی به ایشان دادند حال یا قبل از به وقوع پیوستن آن چالش و یا بعد از آن (همانند سوره علق ،قلم و..) آیا میتوان این دستورات را از سیر نزول برداشت کرد و برای جامعه تبلیغی عصر کنونی برنامه ای را تدوین کرد؟ 🔴 علیکم السلام پاسخ در درس گفتار ضمیمه: http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ (بخش 1) به لطف الهی ویرایش نهایی کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» اثر جدید استاد علی نصیری به پایان رسیده و کتاب مقدمات انتشار را طی می کند. با توجه به جریان درس خارج فقه ایشان بر اساس این روش، مناسب دیده شد تا مقدمه این کتاب که مبین این روش است در اختیار دوستان قرار گیرد: به استناد روایت نبوی «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ» آموزه‌ها و گزاره‌‌های دین به سه دسته: آموزه های اعتقادی، اخلاقی و فقهی تقسیم می شوند. آموزه ها و گزاره های فقهی دین را می توان در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) جستجو کرد. بر اساس نظرگاه عموم فقیهان، حدود پانصد آیه در قرآن به این دست از گزاره ها اختصاص یافته است؛ چنان که بر اساس آن چه که شیخ حر عاملی در کتاب ارزشمند وسائل الشیعه بازتاب داده است، با صرف نظر از پدیده تکرار، روایات فقهی سی و پنج هزار روایت را دربر می گیرد. از سویی دیگر، برای آن که فهم و تفسیر مدالیل و مفاهیم آیات و روایات فقهی میّسر گردد، اتخاذ مبانی و کاربست قواعدی خاص اجتناب ناپذیر است که به مجموع فرآیند آن اجتهاد گفته می شود. اجتهاد در لغت از ریشه «جهد» به معنای تلاش و کوشش است و در اصطلاح تعاریف مختلفی برای آن ارایه شده است؛ نظیر تعریف آن به «مرتبة الاجتهاد هو حصول ملكة مهيئة للعلم بالجميع عند استفراغ الوسع بالنظر في الأدلة والأمارات.»؛ «الاجتهاد هو استفراغ الوسع لتحصيل الحكم»؛ «الاجتهاد هو تحصيل الظن بالوظيفة الإلهية.»؛ «الاجتهاد هو بذل الوسع في المدارك المعتبرة لدرك الوظائف الشرعية.»؛ «استفراغ الوسع على تحصيل الحجّة على الحكم الشرعي.» تحصیل حجت بر حکم شرعی، استخراج احکام الهی، استنباط حکم از ادله شرعی با بذل جهد و تفکر و استباط حکم شرعی از مدارک مقرر آن از جمله تعاریف دیگر برای اصطلاح اجتهاد است. روش های چهارگانه اجتهاد با صرف نظر از ملاحظات و مناقشاتی که بر این تعاریف می توان وارد کرد، باید اذعان کرد بازخوانی تاریخ فقه شیعه، نشان می‌دهد که از آغاز تا کنون؛ چهار روش در زمینه واکاوی مباحث فقهی مورد توجه فقیهان قرار گرفته است که عبارتند از: 1. اجتهاد روایت محور؛ 2. اجتهاد فقاهت مدار و روایت محور؛ 3. اجتهاد فقاهت محور و روایت مدار؛ 4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار. نگارنده در ترسیم روش های مختلف اجتهاد، اصطلاح «محور» و «مدار» را از کتاب دیگر خود با عنوان «رابطه متقابل کتاب و سنت» الهام گرفته است. مراد از «محوریت» تاکید و اهتمام آغازین و بنیادین بر یک موضوع و مقصود از «مداریت» تاکید و اهتمام در مرحله و در درجه دوم بر آن موضوع است. به عبارت روشن تر؛ دو قید «پیش تر» و «بیش تر» در عنوان «محوریت» مطمح نظر است و در برابر، دو قید «پسین تر» و «کم تر» در عنوان «مداریت» مورد نظر است. بر این اساس چهار روش پیشگفته اجتهادی به شرح ذیل قابل تفسیراند: 1. اجتهاد روایت محور؛ در این نوع از اجتهاد، تاکید و اهتمام اصلی و اساسی فقیه ذکر روایات و پرهیز از اظهار نظر پیرامون مدالیل آنها و واگذاری استخراج گزاره های فقهی به مخاطبان جز در موارد خاص است. 2. اجتهاد فقاهت مدار و روایت محور؛ در این نوع از اجتهاد، تکیه اصلی و اساسی فقیه یادکرد و توجه به متون روایات است؛ با این تفاوت که نخست دیدگاه فقهی را ذکر کرده و پس از آن از روایات به عنوان شواهد آن دیدگاه بهره می گیرد. یادکرد همه روایات هر باب از ویژگی های این روش است. 3. اجتهاد فقاهت محور و روایت مدار؛ در این نوع از اجتهاد، تاکید و اهتمام اصلی و اساسی فقیه، برشمردن دیدگاه فقیهان و بررسی همه جانبه آن دیدگاه و در نهایت تلاش برای دفاع یا ردّ آن یا ارایه نظریه جدید است و در مرحله دوم روایات به صورت محدود مورد توجه قرار می گیرد. 4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار؛ در این از نوع از اجتهاد، تاکید و اهتمام آغازین و اساسی فقیه برشمردن همه روایات هر باب و بررسی همه جوانب سندی و متنی آنها است و در مرحله دوم بازخوانی آراء و دیدگاه های فقیهان مورد توجه قرار می گیرد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
‏عکس از sadra alavi
جلسه ۴.mp3
3.6M
✳️ (جلسه ۴) مباحث این جلسه: ۱. اعتبار سنجی دعای رجبیه ۲. نقد اشکالات سندی و متنی دعا http://eitaa.com/alinasirigilani
مبحثی در باره اهمیت انصاف.mp3
6.9M
✳️ پاسخ به پرسشی در باره سلام و عرض ادب محضر استاد عزیز جناب آقای نصیری؛ حقیر مدتی است ذهنم درگیر سه روایت در مورد انصاف است. اگر در مورد مفهوم انصاف توضیحی بفرمایید ممنون می شوم. در ضمن سه روایت در این زمینه هست که هر کدام به نحوی دارای اشکال است. لیس من الانصاف مطالبه الاخوان بالانصاف. ثلاثه لاتطیقها هذه الامه الانصاف من انفسهم ... ثلاثه و ان انصفتهم ظلموک عیالک و .... این سه روایت در فهم آنها به مشکل برخوردم اگر این گره را باز کنید بیش از پیش مرا شرمنده احسان و لطف خود نموده اید. 🔶 علیکم السلام پاسخ در درس گفتار ضمیمه: 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6
‏عکس از sadra alavi
نقد سروش (جلسه ۵).mp3
26M
✳️ (جلسه ۵) مباحث این جلسه: مدعیات باطل آقای سروش: ۱. استمرار وحی نبوی و مینوی ۳. عدم سازگاری تفکر شیعه با خاتمیت دین http://eitaa.com/alinasirigilani
دلیل عذاب پیروان ابلیس.m4a
20.08M
✳️ چرا باید در آتش بسوزند؟ سلام علیکم سوال قرآنی دارم از استاد عزیزم: 1.در سوره ص آیات ۷۵ تا ۸۵ گفتگوی خدا با ابلیس به چه صورت بوده است؟ 2. در آیه ۸۵ فرمود ،منک و من تبعک منهم. جرم شیطان که عظیم است، معلوم و عذابش هم باید در خور عصیانش باشد. چرا تابعان از شیطان باید چنین عذابی ببینند؟ جرم آنها که استکبار نیست ، بجای اطاعت از فرمان الاهی از شیطان تبعیت کردند (بدلیل عدم معرفت خدا یا دلایل دیگر) در صورت صلاحدید، ارشاد بفرمائید. ارادتمند. ⏺ علیکم السلام پاسخ در درس گفتار ضمیمه: http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ (بخش 2) اینک به اجمال به معرفی این چهار روش می پردازیم. 1. اجتهاد «روایت محور» همان گونه که اشاره شد، مقصود از روش «اجتهاد روایت محور» که بیشتر مورد توجه محدثان و اخباریان است، آن است که فقیه به جای ارایه دیدگاه‌های فقهی و نقض و ابرام آنها، نصّ عبارت‌های معصوم را نقل کرده و آن را مبنای فتوای خود قرار می‌دهد. این کار از آغاز تاکنون به سه صورت انجام گرفته است: 1. بسان والد شیخ صدوق؛ یعنی علی بن بابویه قمی (م 329) در کتاب فقه الرضا (ع)، نص روایات معصومان به صورت تضمین، مورد توجه قرار گرفته و بسان رساله‌های توضیح المسائل دوران ما، فتاوا و دیدگاه‌های فقهی در آن انعکاس می‌یابد. به عبارت روشن‏تر، در متن کتاب نصّ روایات ذکر نشده، اما عبارت‏های مولف سراسر برگرفته از متن روایات است. 2. بسان روشی که شیخ صدوق (م 381) در کتاب من لا یحضره الفقیه دنبال کرده است، گاه عین روایات و گاه متن فتوا و دیدگاه‏های فقهی ذکر می شود. 3. بسان روشی که شیخ حر عاملی (م 1104) در کتاب وسائل الشیعه دنبال کرده است، نص روایات معصوم ذکر شده و با عنوان گذاری باب، نوع چیدمان و اظهار نظرهای کوتاه که در لابلای روایات انجام می‌شود، عملاً دیدگاه‌های پدید آورنده بازتاب داده می‌شود. کاستی های روش «اجتهاد روایت محور» از آن جهت است که عملاً راه را برای اجتهاد باز نمی گذارد؛ به ویژه آن که اخباریان با مردود انگاشتن اجتهاد و اعلام بی اعتباری عقل به عنوان یکی از ادله و منابع استنباط، عملاً فرآیند استنباط و اجتهاد و به عبارتی روشن‏تر، فرآیند دقیق و موشکافانه اجتهاد برای فهم متون آیات و روایات که أمثال شیخ انصاری و صاحب جواهر دنبال کردند، را کنار نهادند. پیداست که با یادکرد صِرف روایات؛ نه اسرار و مدالیل روایات آشکار می گردد و نه مجالی برای طرح مباحث جدید و نوپدید فراهم می شود. از این جهت باید اذعان کرد که با این روش به هیچ روی نمی توان از توان پاسخگویی اسلام به مسایل مختلف، به ویژه مقتضیات عصر مدرن، دفاع کرد. 2. اجتهاد «فقاهت مدار و روایت محور» بر أساس روش دوم؛ یعنی روش «اجتهاد فقاهت مدار و روایت محور» دیدگاه یک فقیه مبنای فتوا قرار گرفته و روایات به عنوان شرحی بر آن دیدگاه ارایه می‌گردد. از شیخ طوسی و علامه شوشتری می‌توان به عنوان نمایندگان این روش نام برد. روش شیخ طوسی (م 460) در کتاب تهذیب الاحکام بدین صورت است که نخست عبارت فقهی کتاب المقنعة استاد خود؛ شیخ مفید (م 413) را ذکر می‌کند و سپس در شرح و دفاع از دیدگاه فقهی او، از روایات یاد می‌کند. شبیه چنین روشی را علامه شوشتری ( م 1415) در کتاب النُجعة مورد استفاده قرار داده است؛ به این معنا که نخست عبارت‌های کتاب اللمعة از شهید اول (م 786) را ذکر می‌کند و سپس روایات را به عنوان شرح آنها، مورد بررسی قرار می‌دهد. روش «اجتهاد فقاهت مدار و روایت محور» حداقل از دو جهت دچار کاستی است: 1. با توجه به آن که متن فقهی یکی از فقهاء مورد توجه قرار گرفته و در دفاع از آن روایاتی ذکر می شود، عملاً زمینه اظهار نظر در جهت موافقت یا مخالفت با یک دیدگاه را فراهم نمی آورد و فقیه بیشتر در نقش شارح ظاهر می شود و چون در روش شرح نگاری، رعایت حرمت مولف مورد توجه است، شارح از آزادی عمل کافی برای اظهار آراء خود، برخوردار نمی گردد. 2. از آن جا که چیدمان روایات باید در محدوده آراء فقهی یک فقیه تنظیم شود، مجال بازتاب بسیاری از روایات فراهم نمی گردد؛ زیرا چه بسا ممکن است در متن فقهی که مبنای کار قرار گرفته است، بخش قابل توجهی از مباحثِ لازم انعکاس نیافته باشد. 3. اجتهاد «فقاهت محور و روایت مدار» روش سوم؛ یعنی روش «اجتهاد فقاهت محور و روایت مدار» رایج‌ترین روش فقهی است که از سده دهم تا کنون مورد توجه فقهیان شیعه قرار گرفته و عموم موسوعه‌های فقهی بر أساس این روش فراهم آمده‌اند. بر أساس این روش، عموماً یک کتاب مختصر فقهی؛ همچون شرائع‏الاحکام، ارشاد الاذهان، قواعد الاحکام و عروة الوثقی به عنوان محور کار فقهی قرار می‌گیرد و پس از ذکر عبارت‌های فقهی آن کتاب، دیدگاه موافقان و مخالفان به صورت تفصیلی مورد بررسی قرار گرفته و در کنار آنها مدالیل روایات مورد توجه قرار می‌گیرد. نیز ممکن است فقیه بدون استناد به یک منبع فقهی مختصر دیگر، خود مسایل شرعی را ذکر کند و در پی آن دلایل و شواهد آن را مورد بررسی قرار دهد؛ چنان که کتاب هایی همچون مستند الشیعه از محقق نراقی (م 1244) و عموم آثار فقهی شیخ مرتضی انصاری (م 1281) چنین اند. در این روش، اجتهاد به معنای رایج کلمه که در آن عقل و استنباطات عقلی از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است، در فقه راه یافته و فرآیند اجتهاد به جای تکیه اساسی بر نصّ روایات معصوم، از مبانی و روش‏های عقلی و اجتهادی برای فهم مدالیل روایات بهره می‏گیرد. 👇👇👇
به نظر می رسد که روش رایج میان اصولیان؛ یعنی «روش فقاهت محور و روایت مدار» نیز از دو جهت دچار کاستی است: 1. با توجه به آن که در این روش پیش از بررسی روایات، بیشترین توجه و ژرف کاوی فقیه، متوجه آراء فقهی فقیهان گذشته و معاصر می شود، از باب تاثیر زمینه در ادراک، عملاً ذهن فقیه به یکی دیدگاه های فقهی متمایل می گردد و چه بسا نتواند بدون پیش انگاره خاص، مدالیل روایات را مورد مداقه قرار دهد. 2. در این روش در بررسی روایات ابواب فقهی دو اشکال اساسی وجود دارد: یک؛ به جای توجه و ژرف کاوی همه روایات یک باب فقهی، تنها شماری اندک از روایات هر باب در مدار بحث و بررسی فقیه قرار می گیرد. این در حالی است که در بسیاری از موارد بررسی جامع روایات یک باب، در بدست دادن نظر صائب به فقیه بسیار موثر است. بر اساس تتبع اجمالی نگارنده از میان سی و پنج هزار روایت فقهی که در کتاب شریف وسائل الشیعه بازتاب یافته است، در مجموع در نگاشته های فقهی از سده دهم تا کنون کمتر از ده هزار روایت مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. البته کتاب «الحدائق الناضرة» در این بین استثناء است که حجم زیادی از روایات در آن بازتاب یافته است؛ هر چند در این کتاب نیز بررسی جامع سندی و متنی روایات مشهود نیست. دو؛ همان میزان اندکی از روایات که در منابع فقهی آمده است، فاقد بررسی های سندی و متنی جامع اند؛ به این معنا که عموم فقیهان فقط روایات موافق یا مخالف یک دیدگاه را ذکر می کنند و گاه به نکات مورد نظر و موارد استشهاد خود می پردازند؛ بی آن که بر خود لازم ببینند که همه جوانب معنایی روایات را تبیین نمایند. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6
‏عکس از sadra alavi
جلسه ۵.mp3
16.5M
✳️ (جلسه ۵) مباحث این جلسه: ۱. اعتبار سنجی دعای رجبیه ۲. نقد اشکالات متنی مرحوم علامه شوشنری http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ (بخش 3) 4. روش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» نگارنده با توجه به کاستی های روش های سه گانه پیشگفته اجتهاد، به رغم همه احترام به این روش ها و اذعان به ضرورت پاسداشت همه خدمات علمی مدافعان آنها، خود به روشی دیگر؛ به عنوان «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» اعتقاد دارد که بر أساس آن در مرحله نخست، متن روایات بر أساس کتبی همچون وسائل‏الشیعة مورد توجه قرار می‏گیرد و در کنار تخریج، بررسی سندی و متنی و استخراج مدالیل روایات، در مرحله دوم؛ آراء فقهی مورد بررسی و مداقه قرار گرفته و در نهایت استنتاج فقهی ارایه می‌گردد. برای این روش را برگزیده است. نگارنده پس از مدتی درنگ و تامل در روش های فقهی رایج، تدریس دروس خارج فقه در حوزه علمیه قم خود را بر مبنای روش «روایت محور و فقاهت مدار» پی گرفته و از سال 1390 تا کنون؛ یعنی طی ده سال گذشته، کتاب شریف وسائل الشیعه را بر اساس این روش و با عطف توجه به دو بخش عبادات و معاملات، مبنای کار خود قرار داده است. به لطف الهی تا کنون از بخش آغازین کتاب شریف وسائل الشیعه؛ یعنی از بخش عبادات آن کتاب الطهاره و بخشی از کتاب الصلات و از بخش دوم این کتاب؛ یعنی از بخش معاملات کتاب الجهاد، کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و بخش عمده کتاب التجاره و نیز کتاب القضاء و در مجموع حدود پانزده هزار روایت تدریس شده است. تجربه شیرین همزمانی تدریس فقه عبادات با فقه معاملات، نشان داد که تاملات و تعاطی فکریِ همزمان میان این دو بخش، به ترسیم چهره جامعی از نظام تشریعات دینی در ذهن کمک شایانی می رساند. از آن جا که در کنار ضبط صوت دروس، شرح روایات به صورت مکتوب ثبت شده است، امید است ان شاء الله تعالی با عنایات حضرت باری و توجهات حضرت حجت (ع)، در آینده ای نه چندان دور، شرح نهایی و جامع کتاب شریف وسایل الشیعه انتشار یابد. بر اساس این روش، نخست تخریج هر روایت ارایه می گردد؛ یعنی همه مصادر اولیه آن روایت در کتب اربعه و تفاوت نسخه ها و طرق سند مورد بررسی قرار می گیرد، سپس سند روایت با توجه به برآیند دیدگاه رجالیان مورد واکاوی قرار می گیرد. در مرحله سوم مدالیل و مفاهیم هر روایت با تقطیع فقرات آن بررسی شده و در مرحله چهارم تحلیل نهایی از هر روایت ارایه می گردد. آن گاه در پایان روایات هر باب، نتایجی که از بررسی آحاد آن بدست آمده، مورد مداقه قرار می گیرد و در آخرین مرحله آراء اهم فقیهان به ویژه با نگاه تطبیقی با مدالیل روایات بررسی می شود. نگارنده معتقد است که کاربست روش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» حداقل از سه جهت اهمیت و بلکه ضرورت دارد: 1. تاکید اهل بیت (ع) بر نقش روایات در فرآیند اجتهاد؛ 2. نقش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» در فهم صائب دین؛ 3. بستر سازی روش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» برای فقه اکبر. به این معنا که واکاوی شماری از روایات نشان می دهد که اهل بیت (ع) بیش از هر روش دیگر، بر توجه کامل و جامع به روایات در فرآیند اجتهاد تاکید دارند؛ زیرا آنان از عالمانی که از عهده «روایت» و «درایت» برمی آیند، به عنوان مراجع علمی مردم یاد کرده اند و این امر در روش اجتهادی «روایت محور و فقاهت مدار» کاملاً مشهود است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6
✳️ 🔸 ژاپنی‎ها و تعیین وزیر تنهایی به این خبر توجه فرمایید: 🔹نخست‎وزیر ژاپن، وزیر تنهایی را در کابینه خود منصوب کرد تا افزایش نرخ خودکشی در این کشور را کنترل کند. ژاپن بعد از انگلیس، دومین کشوری است که وزیر تنهایی منصوب می‌کند. 🔸 وضعیت اقتصادی ژاپن در چند سرخط: براساس آمار موجود، تولید ناخالص داخلی ژاپن بعنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2016 و براساس معیار برابری قدرت خرید، به رقم 4 تریلیون و 932 میلیارد دلار بالغ گردید. حجم تولید ناخالص داخلی ژاپن در بین کشورهای آسیایی بعد از چین در ردیف دوم قرار دارد. همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی در سال 2016 ، 38900 و در سال 2016 38600 دلار بود ... ❇️ یک پرسش اساسی: اگر ژاپن سومین اقتصاد جهان است؛ با داشتن تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه بسیار بالا، چرا شاهد این حجم و شمار از خودکشی است که در اقدامی شگفت آور باید در نظر بگیرد؟! آیا این دست از اخبار و رخدادهای پیرامون ما اثبات کننده این سخن مکرر پیامبران نیست که آسایش و آرامش را در دنیا و لذایذ آن نجویید و اگر به دنبال آرامش واقعی و دور بودن از هر گونه رنج و رنجوری روحی هستید، تنها در سایه به خدا پیوستن حاصل می شود؟! به قول نظامی: بس عمارت که بود خانه رنج بس خرابی که شود پرده گنج http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دیروز در مدرسه امام به همراه دوستان فاضل حضرات حجج اسلام قدسی، رفیعی و فاکر در جلسه دفاع از رساله دکترای دوست فاضل حجت الاسلام مرتضوی. در باره اعتبار شناسی روایات تفسیری مباحث خوبی مورد بررسی قرار گرفت. http://eitaa.com/alinasirigilani