eitaa logo
علی نصیری
1.1هزار دنبال‌کننده
877 عکس
302 ویدیو
100 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر آثار استاد نصیری گیلانی nasirigilani.ir کانال دروس خارج: @nasirigilani_lectures ارتباط با ما: @nasirigilani_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ هیچ کجا ایران نمیشه! کلیپ یکی از هنرمندان که در آن از زندگی سخت و پر تورم در کانادا گله می کند، هشداری است برای بسیاری که خود را کاذبانه به سعادت مهاجرت دلخوش کرده اند! باید پرسید چرا این همه موج مهاجرت شدت گرفته است؟! چرا این قدر از بهشت برین کاذب آمریکا، کانادا و اروپا گفتگو می شود؟! این همه شهروند ایرانی که رفته اند و سالیان سال در این دست از کشورها ساکن شده اند، هم چنان از فزونی مالیات ها، هزینه های مضاعف اجاره، تفاوت و تبعیض ها و ... نیز گاه از وضعیت نامناسب آب و هوا شکایت ها دارند. در برابر، پس از مهاجرت به خاطر می آورند که ایران حقا جای زندگی است: دو طرف شمال و جنوب آن دریا برخوردار از چهار فصل در سراسر سال میوه ها و عموم مواد غذایی طبیعی نه تراریخته محیط معنوی با وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) و چند امام زاده شناخته شده دیگر مالیاتی بسیار اندک و محدود مردمی مهربان و وطن دوست امکانات ارتباط جمعی گسترده پیشرفت کشور در عرصه های مختلف استقلال ستودنی سیاسی و ... از آنان که جو زده کشور را ترک می کنند یا کسانی که به هوای آزادی های غیر مشروع غرب با قبر و قیامت خود وداع می کنند که بگذریم، باید بپذیریم که بخشی از مهاجران از سر فقر تحمیلی، شکاف طبقاتی موجود، ضعف مدیریت ها، بی اعتمادی به وضعیت جاری، دلخوری از وضعیت سیاسی و فرهنگی کشور و ... تن به مهاجرت می دهند. به عبارت روشن تر، گاه عملکردهای ضعیف و نامهربانانه و تقسیم مردم به شهروند درجه یک و دو و تقسیم آنان به ژن خوب و بد و مواردی از این دست، بستر این همه مصایب را فراهم می آورد. بدون تردید اگر ثبات اقتصادی در کشور حاکم گردد و مردم از تورم های بی رویه نالان نباشند و برخی از محدودیت های ناصواب و تنگ نظری ها کنار گذاشته شود و سطح درآمد عمومی ارتقا یابد، کمتر شوق و اشتیاقی به مهاجرت در کسی رخ می نماید و نه کشور در معرض هدر رفت سرمایه های انسانی و علمی خود قرار می گیرد و نه این همه ایرانی آواره فلان کشور شده و در سوز و گداز دوری از وطن به خود خواهند پیچید. صبح صادق جمعه بیست و چهارم فروردین ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
سلام علیکم بابت نوشتار منصفانه و عالمانه " هیچ کجا ایران نمیشه" بسیارممنونم کاش دیگران نیز مسائل را همانند جنابعالی می دیدند ، می گفتند و عمل می کردند
✳️ ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ثقفی و کتاب الغارات ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ثقفی اصفهانی معروف به ابن هلال ثقفی، محدّث، فقیه، مورخ شیعه امامی قرن سوم هجری قمری است. نسب وی با چهار واسطه به سعد بن مسعود ثقفی، عموی مختار ثقفی می رسد. تاریخ ولادت ثقفی در دست نیست، با این حال احتمال داده می شود که او در حدود دویست قمری یا اواخر سده دوم به دنیا آمده است. ثقفی در کوفه به دنیا آمد و در همانجا رشد کرد و به شنیدن حدیث پرداخت و محضر برخی مشایخ این شهر را درک کرد. او در اوایل عمر زیدی مذهب بود و سپس به امامیه گروید. ثقفی در کوفه کتاب المعرفه را تدوین کرد که در آن با کنار گذاشتن تقیه، فضایل اهل بیت (ع) و ستم دشمنان آنان را برشمرد. از این جهت از او خواسته شد تا کتاب را کنار گذارد، اما او سوگند خورد که کتاب را در دورترین نقطه از تفکر شیعه منتشر سازد و به دنبال آن شهر اصفهان را برگزید و در آن شهر به تبلیغ و ترویج تشیع پرداخت. در پی حضور او در اصفهان، گروهی از علمای شیعه در قم، از جمله احمد بن محمد خالد برقی، به اصفهان نزد ثقفی رفتند و از او خواستند به قم نقل مکان کند، اما وی نپذیرفت و ظاهراً تا آخر عمر در اصفهان به سر برد و در ۲۸۳ در همانجا درگذشت. ثقفی گر چه زمان ائمه (ع) را درک کرد، اما توفیق حضور در مجالس اهل بیت (ع) را نیافت و شماری از روایات را به صورت مرسل از آنان روایت کرده است. از جمله مشایخ ثقفی اَبان بن عثمان بَجَلی کوفی و عباس بن بکار و از جمله راویان او ابراهیم بن هاشم قمی، احمدبن محمدبن خالد برقی و صفّار قمی هستند. رجالیان شیعه ثقفی را ستوده و از وی در شمار راویان موثق و معتمد یاد کرده‌اند. آیت الله خویی قرار گرفتن نام او در اِسناد تفسیر قمی و در طریق روایی ابن قولویه را در دلالت بر وثاقت او کافی دانسته است. با این‌ حال‌ برخی‌ از علمای‌ اهل سنّت‌، وی‌ را به‌ سبب‌ شیعی‌ بودن‌، «جرح‌» و حدیثش‌ را ترک‌ کرده‌اند. شمار آثار ثقفی به بیش از ۵۰ اثر می‌رسد که عموماً آثار تاریخی به شمار می روند. کتاب های المعرفه در حدیث و الجامع الکبیر در فقه از جمله آثار دیگر ثقفی است که بخش هایی از این دو کتاب در منابع روایی شیعه بازتاب یافته است. برخی دیگر از آثار او عبارتند از: المعرفه فی المناقب والمثالب، معرفة فضل الافضل، رسائل و اخبار امیرالمومنین (ع). نگاشته ها و روایات ابراهیم بن هلال ثقفی، مورد اعتماد برجسته ترین عالمان و محدثان شیعه قرار گرفته است و آنان در کتاب های خود به طور گسترده از روایات وی استفاده کرده اند؛ همانند: احمد بن خالد برقی در کتاب «المحاسن»، محمد بن حسن صفار در «بصائر الدرجات»، کلینی در «الکافی»، شیخ صدوق در «من لایحضره الفقیه»، شیخ مفید در «امالی»، شیخ طوسی در «تهذیب»، سید مرتضی در «الشافی»، علی بن ابراهیم قمی در «تفسیر قمی» و ابن قولویه در «کامل الزیارات». الغارات تنها اثر باقی مانده ثقفی است در آن حملات پراکنده و غافلگیرانه سرداران معاویه به مناطقی از قلمرو امام علی(ع) را گزارش کرده است. الغارات از کهن‌ترین متون تاریخی شیعه به‌حساب می‌آید. این کتاب در برخی منابع، به نام «الاستنفار و الغارات» نیز ثبت شده است. این کتاب حاوی مطالبی گزیده از زندگانی امیرالمؤمنین علی(ع)، حیات عملی، خطبه‌ها، نامه‌ها و سفارش‌های حضرت و نیز جنگ‌ها و کشمکش‌ها در زمان خلافت امام علی و پس از آن است. از آن‌جهت که در این اثر به غارت‌های معاویه در قلمرو امیرمؤمنان پرداخته شده، به الغارات شهرت یافته است. مؤلف در این اثر از راویان شیعه و سنی بهره برده است. این کتاب بارها به زبان فارسی ترجمه شده است. کتاب الغارات از منابع مؤلفان اهل سنّت و شیعه است. ابن ابی‌الحدید، احادیث بسیاری از این کتاب را در شرح نهج البلاغه نقل کرده است. علامه مجلسی نیز در بحارالانوار از این کتاب بهره بسیار برده است. برگرفته از کتاب «تاریخ حدیث شیعه» استاد علی نصیری @nasirigilani_ir
🔸تاثیر عادت دادن نفس به کارهای خیر🔸 ✅ افزون بر متون دینی، مطالعات رفتارشناسی و روان‌شناختی این حقیقت را اثبات کرده که نفس انسان عادت‌پذیر است؛ به این معنا که اگر تحقق رفتاری در آغاز دشوار نماید، پس از استمرار بر آن در زمانی قابل ملاحظه نفس بر آن عادت کرده و پس از آن آن رفتار با سهولت انجام می‌گیرد و اگر همچنان بر آن کار و رفتار مداومت شود کار به جایی می‌رسد که ترک آن برای نفس بسیار دشوار خواهد بود. ✴ کسی را در نظر بگیرید که به خواب بین الطلوعین و تا پاسی گذشته از طلوع آفتاب عادت کرده و اینک می‌خواهد سحرخیز باشد. پیداست که خواب شکرین صبحگاهی برای او عادت شده و چنان نیست که او یک باره بتواند از این عادت خود فاصله گیرد. او باید در برابر، این عادت نامناسب نفس خود را به بیداری و سحرخیزی عادت دهد. ✳ برای چنین کسی با عادت پیشین، بیدار ماندن حتی پیش از طلوع آفتاب سخت و دشوار است، اما با این حال او برای دور شدن از این عادت ناگزیر است که خود را در برابر آن، به سحر خیزی عادت دهد. این امر به رغم دشواری در آغاز کار، مشروط به استمرار و مداومت چنان آسان می‌گردد که دیگر بازگشت به عادت پیشین و خواب پیش از طلوع آفتاب برای چنین شخصی دشوار خواهد بود. ☝ تاکید بر عادت دادن نفس به کارهای نیک و خوب و تاثیر آن در نهادینه شدن این دست از رفتارها در برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام انعکاس یافته است. ❇ به عنوان نمونه حضرت امیر سلام الله علیه فرمود: «اخلاق خود را به سمت سجایای اخلاقی رام کنید و آنها را به سمت خوبی و زیبایی‌ها جهت دهید و نفس خود را به حلم و بردباری عادت دهید.» (تحف العقول، ج ۱، ص ۲۲۴) ❇ آن حضرت در جایی دیگر چنین فرمود: «نفس خود را به گذشت و بزرگ منشی عادت ده و از هر خویی بهترین آن برگزین که خیر و نیکی با عادت کسب می‌شود.» (تحف العقول، ج ۱، ص ۶۸) 💠 این که امام در این روایت فرمود «خیر عادت است» اشاره به نقش التزام به کارهای خیر در جایگیری آنها در نفس دارد؛ گویا امام در مقام بیان این نکته است که خیر و نیکی را می‌توان با عادت فراچنگ آورد. 🔽 عادت دادن نفس به 🔸 کثرت استغفار، 🔹 حسن نیت، 🔸 خوب گوش کردن 🔹 و خلوت کردن برای تفکر از جمله موارد دیگر است که در برخی از روایات مورد تاکید قرار گرفته است. برگرفته از کتاب اثر استاد علی نصیری 🏷 @nasirigilani_ir
💢 فراخوان دعا برای موفقیت جبهه مقاومت و آزادی قدس 🔹با توجه به تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛ برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخش‌هایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند 🔹۱﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ (۱) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگری‌ات کامل و سرشار کن 🔹﴿۲﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ (۲) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقت نظر عنایت کن
✳️ شکستن هیمنه اسرائیل پس از چند دهه متوالی با حمله بی سابقه دیشب طی ده سال گذشته اسرائیل بارها خسارت های جانی و مالی جبران ناپدیری به ایران وارد ساخت و حتی سردار کم نظیری همچون فخری زاده را در داخل تهران ترور کرد. حملات مکرر به پایگاه های ایران در سوریه و اخیرا حمله به سفارت ایران بارها ایرانیان را آزرده ساخت. در این مدت پیوسته سخن از انتقام سخت به میان آمد، اما هیچ گاه اقدام موثری رخ ننمود. سکوت پیوسته و اکتفا به رجز خوانی صرف، برای حیثیت کشور و نظام بسیار تلخ و گزنده بود. حمله موشکی و پهپادی گسترده دیشب به اسرائیل فارغ از میزان خسارت های برجای گذاشته، پایان خوشی به همه سکوت های غیر قابل دفاع گذشته به شمار می رود. حقا تسویه حساب شیرینی تحقق یافت. از آن مهم تر شکستن هیمنه اسرائیل پس از چند دهه به حساب می آید؛ زیرا سال ها است که هیچ کشوری جرات و جسارت حمله به گستاخی های این دولت غاصب را نیافته است. ایران باید بکوشد با ورود پر شتاب به عرصه ساخت هواپیماهای نظامی پیشرفته و حتی تجهیز کشور به هر گونه سلاح که در اختیار دشمنان و رقیبان است، مبتنی بر دستور قرآن برای تمهید مقدمات دفاع در برابر دشمنان، همواره سطوت، قدرت و برتری خود را حفظ کند. باری، یا باید از آغاز با انتخاب سیاست علنی نابودی اسرائیل وارد ستیز با دولت پلید آن نمی شدیم یا اگر وارد شده و متحمل خسارت ها شدیم، باید از قدرت و شوکت یک کشوری عظیم و پر قدرت همچون ایران، دفاع کنیم که گفته اند: شعر ناگفتن به از شعری که باشد نادرست بچه نازادن به از شش ماهه افکندن جنین! ایران نباید بگذارد اسرائیل جسارت واکنش پیدا کند و اگر واکنش نشان دهد، باید پای کار ایستاده و پیروزی آغازین خود را حفظ کند. حقا دیشب یکی از شادترین شب ها در عمر ایرانیان رقم خورد! شهامت رهبری در تهدید علنی اسرائیل و عملی ساختن آن تهدید، بسیار ستودنی است. امروز حتی ایرانیان خارج از کشور که به گونه ها و بهانه های مختلف با نظام اسلامی فاصله گرفتند، در دل خود احساس غرور و سربلندی دارند؛ همان گونه که در میدان های ورزشی همواره شادی و شادمانی خود را از برد همشهریان خود آشکار ساختند. آنان بسان اردشیر زاهدی به نخبگان علمی و سرداران رشید ایران که به رغم تحریم های مستمر و ظالمانه، قدرت نظامی کشور را تا این حد ارتقا دادند که اسراییل را به رغم حمایت های مستمر دول قاهر این گونه تحقیر کردند، می بالند و به احترام آنان از جای خود بر می خیزند و کلاه از سر خود بر می دارند! خداوند شهدای هسته ای؛ به ویژه شهید تهرانی مقدم و شهید فخری زاده و شهدای جبهه مقاومت به ویژه شهید قاسم سلیمانی را با شهدای کربلا محشور فرماید و به همه فرزندان علمی و نظامی کشور که باعث عزت و سربلندی ایران شدند، قدرت و شوکت افزون ارزانی فرماید! بمنه و کرمه علی نصیری سحر صادق روز یکشنبه بیست و ششم فروردین ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
🔸پاداش علم آموزی🔸 🔰 ثقه الاسلام کلینی در «بَابُ ثَوَابِ الْعَالِمِ و الْمُتَعَلِّمِ» روایت ذیل را نقل کرده است: «رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه در راهى رود كه در آن دانشى جويد، خدا او را به راه بهشت برد، همانا فرشتگان با خرسندى بال‌هاى خويش براه دانشجو فرونهند و اهل زمين و آسمان تا برسد به ماهيان دريا براى دانشجو آمرزش طلبند و برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان ديگر و علماء وارث پيمبرانند زيرا پيمبران پول طلا و نقره بجاى نگذارند بلكه دانش بجاى گذارند، هر كه از دانش ايشان برگيرد بهره فراوانى گرفته است.» (کافی، ج ۱، ص ۳۴) بررسی ابعاد روایت: ❇ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه؛ روایاتی که اهل بیت از پیامبر اکرم علیهم السلام نقل می‏کنند، در مقایسه با روایات خود آنان، عموماً از اهمیت بیشتری برخورداراند؛ زیرا در آن‌ها چهار هدف دنبال می‏‌شود: 1. به روایت اعتبار افزونی می‏‌بخشد؛ زیرا در حقیقت دو منشأ معصومانه دارد؛ سخنی است از فرستاده خداوند که توسط معصومی دیگر بازخوانی شده و مورد تایید قرار می‌گیرد. 2. افزون بر قاعده «حدیثی حدیث ابی ...» که اهل بیت علیهم السلام عمده آبشخور علوم خود را رسول گرامی دانسته‌‏اند، این دست از روایات نشان می‌‏دهند که علوم اهل بیت به گونه‌ای از رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله الهام می‌گیرد. 3. گاه اهل بیت علیهم السلام در برابر مخاطبینی قرار داشتند که از روی غرض یا جهل، میان آنان و رسول خدا فاصله می‏‌انداختند و به گونه‌ای القاء می‏‌کردند که سخنان آنان پایه‌‏ای ندارد! اهل بیت از این طریق از اعتبار گفتار و دانش خود دفاع می‏‌کردند. 4. از جهت دیگر استناد به گفتار نبوی، نشانگر آن است که این آموزه از سال‌‏ها پیش‌تر و از دوران رسالت مورد تاکید اسلام بوده است. ❇ مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً؛ سلوک طریق می‏‌تواند مصادیق مختلفی داشته باشد؛ از پیاده و سواره رفتن تا درک درس استاد یا استفاده از ابزارهای نوین جهت فراگیری دانش. آن چه در این بین اهمیت دارد، تاکید بر اصل «سلوک»؛ یعنی تحمل زحمت و رنج کسب دانش است که هیچ‏گاه با سکون و ایستایی سازگاری ندارد. ❇ یَطْلُبُ فِیه عِلْماً؛ انگیزه سلوک در گام نخست باید تحصیل علم باشد و در مرحله بعد باید خدمت به دین، ملت و کسب رضایت الهی باشد. درباره این که مراد از علم در این روایت چیست، دو دیدگاه مختلف وجود دارد: 1. شماری از صاحب نظران همچون ملاصالح مازندرانی معتقداند که مراد از علم، علوم الهی و ربانی است. 2. گروهی دیگر بر این باوراند که علم مورد نظر در این روایت و در روایات دیگر، مطلق علوم است و شامل علومی همچون طب، ریاضیات، فیریک و شیمی می‏‌شود. ✅ در تحلیل این دو نظریه باید گفت: بدون تردید بخشی از روایاتی که درباره ارزش علم، توصیه به علم‌آموزی و تکریم عالم رسیده‌اند، ناظر به همه علوم است که به هدف خدمت به جامعه و تامین عزت و کرامت مسلمانان دنبال می‏‌شود. با این حال، در این مدعا نمی‏‌توان تشکیک کرد که شماری از این دست از روایات، منحصراً به علوم الهی و دینی ناظراند؛ نظیر آن دست از روایاتی که در آنها از همراهی علم با عمل گفتگو می‏‌شود. ✳ آن چه که در پایان این روایت آمده و از عالمان به عنوان میراث بران پیامبران یاد شده است، نیز استفاده می‏‌شود که مراد از علم در این روایت، علوم دین است؛ زیرا قلمرو علوم پیامبران علوم بشری؛ همچون فیزیک و ریاضی نبوده است؛ تا این دست از دانشمندان، میراث بران پیامبران معرفی شوند. برگرفته از کتاب اثر استاد علی نصیری 👈 نسخه الکترونیک کتاب 🏷 @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام استاد بزرگوار در مورد مطلب امروز کانال که درباره ارزش علم آموزی بود سوالی داشتم در قسمی از حدیث گفته شد عالم بر عابد افضلیت داره در صورتی که من یکبار از شما جویا شدم فرموده بودین بر اساس آیه الا لیعبدون عبادت بر علم آموزی افضل هستش این سوال بار دیگر برام تکرار شد اگر بیشتر زمان خودمون رو برای کسب علم بذاریم تا امور مستحبی کدوم افضل هستش؟
ان شاء الله تعالی دروس خارج فقه و خارج تفسیر استاد علی نصیری از روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ طبق برنامه گذشته در محل موسسه معارف وحی و خرد آغاز خواهد شد.