eitaa logo
نسرا گیلان
442 دنبال‌کننده
703 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ فالوئرهای سلبریتی‌پرست‼️ 🔹بچه که بودیم فکر می‌کردیم در قدیم چقدر خِنگ بودند که ساخته دسته خود را می‌پرستیدند!!! 🔺امّا این روزها خیلی خوب درک می‌کنیم که پرستیدن بت فقط کار آدم‌های خِنگ قدیمی نیست! امروز هم آدم‌ها با دستان خود بتهایی می‌سازند به نام ! البته بت‌های امروز حرف هم می‌زنند. پست می‌فرستند و توئیت می‌زنند. مصاحبه می‌کنند و هر روز ما را به عبودیت خود دعوت می‌کنند! ⚠️ مطمئن باش با هر سین کردن و لایک ما زیر پست اینا، بیشتر تشویق میشن به جلوه‌گری و اباهه‌گری و هزاران هزار گناه دیگه و در هر گناهی که می‌کنند ما هم شریک‌یم…‼️و طبق فرمایش امام جواد علیه‌السلام: هر كس به گوينده‌ای گوش سپارد، در حقيقت او را پرستيده، اگر آن گوينده از خدا گويد پس خدا را پرستيده و اگر از شيطان گويد پس شيطان را پرستيده است! ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🚦فروتنی فکری، دریچه‌ای به سوی گفت‌ و گوهای سازنده در 📍در نخستین سال‌های استفاده‌ی گسترده از اینترنت بسیاری فکر می‌کردند که آدم‌ها هرچه بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مهربان‌تر و آگاه‌تر می‌شوند و دنیا جای پرصلح و صفاتری خواهد شد. 🔸اکنون در سال ۲۰۲۳ این باور کمی ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد. حالا به‌خوبی می‌دانیم که اینترنت انسان‌ها را به هم وصل می‌کند، اما لزوماً همدلی پدید نمی‌آورد. به‌قول ایان لزلی، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی بریتانیایی: «اینترنت، در بدترین حالت، مثل دستگاه عظیم تولید نفرتِ متقابل می‌ماند.» 🔹در وهله‌ی نخست، مشکل از جذاب‌بودن مخالفت نشئت می‌گیرد. به‌قول پل گراهام، کارآفرین سیلیکون‌ولی: «مخالفت‌ بیش از موافقت‌ْ مردم را به هیجان می‌آورد.» آدم‌ها در هنگام مخالفت حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند و البته در قیاس با موافقت، به‌سرعت برانگیخته می‌شوند. در نتیجه، مطالب یا نظرات ستیزه‌جویانه بیشتر لایک می‌خورند و بازتوییت می‌شوند. 🔺مشکل اما از آنجا آغاز می‌شود که نظر مخالف را به هویتِ خود یا دیگران گره بزنیم. در این صورت، به‌جای آنکه ذهن خود را برای فهم دیدگاه دیگران آماده کنیم، از آن سپری می‌سازیم و بر دفاع از خویشتن تمرکز می‌کنیم. مشکل دیگر و از نظر ما، مهم‌ترین آفت از پرورش نوعی نخوتِ شناختی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی سرچشمه می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد که شیوه‌ی پاداش‌دهیِ اینترنت به‌گونه‌ای است که افراد برآورد نادرستی از میزان داناییِ خود دارند و آن را به‌گونه‌ای کاذب دست ‌بالا می‌گیرند. زیست‌محیطِ اینترنت با پاداش‌دادن به اتاق‌های پژواک و محیط‌های هم‌نظر و خودکامروا و تخریب روحیه‌ی پرسشگری و جست‌وجوی مُجدانه‌ی حقیقت خصلتِ گشودگی به نظرات مخالف را از بین می‌بَرد. به‌ عبارت‌ دیگر، اینترنت بر نخوتِ شناختی ما دامن می‌زند و خیال می‌کنیم بیش از آنچه می‌دانیم دانا هستیم. فیدها و الگوریتم‌های جهتمندِ شبکه‌ها‌ی اجتماعی ما را به درون اتاق‌های پژواکی می‌راند که در آن برای نظرات ما هورا می‌کشند و نظرات مخالف را دست می‌اندازند. جماعت دست‌چین‌شده‌ی خودمان ما را، که از چالش‌های جدی در امان مانده‌ایم، تشویق می‌کنند. بدین‌ ترتیب، کم‌کم توانایی‌مان برای خودارزیابیِ دقیق را از دست می‌دهیم و به‌تدریج خودمان را بسیار بیش از آنچه واقعاً هستیم آگاه می‌دانیم. اما فروتنی فکری چیست؟ ابتدا باید میان فروتنی، به‌طور عام، و فروتنیِ فکری، به‌طور خاص، فرق بگذاریم. درحالی‌که فروتنی، در معنای عمومی و اخلاقیِ خود، به نگرش انسان در مورد کاستی‌های خویش در «تمام حوزه‌ها» بازمی‌گردد، فروتنیِ فکری عمدتاً به «محدودیت‌های شناختی» راجع می‌شود. فروتنی فکری، به‌طور ساده و خلاصه، عبارت است از پذیرش محدودیت‌های فکریِ خودمان. بدیهی است که فروتنی فکری در این معنا ریشه‌ای دیرینه دارد و تبار آن به جهل سقراطی یا «دانم که ندانم» بازمی‌گردد. بااین‌حال، فروتنی فکری، در مقام حوزه‌‌ای مستقل و متمرکز از پژوهش‌های انسانی، مفهومی نو و مدرن به شمار می‌‌آید که در دهه‌های اخیر در مطالعات میان‌رشته‌ای بسط و گسترش یافته است. فروتنی فکری مفهومی چندوجهی است و براساس مدل‌های گوناگون تعاریفی متفاوت دارد. با این وصف، می‌توان برخی از مؤلفه‌هایی را برشمرد که پژوهشگران کمابیش بر سر آن توافق دارند: ▫️پذیرش اینکه باورها و نظرات ما ممکن است اشتباه باشند؛ ▫️آگاهی از خودفریبیِ ذهن و قبول محدودیت‌های فکری؛ ▫️سعی در پرهیز از حالت تدافعی‌گرفتن در زمانی که نظرات‌مان به چالش کشیده می‌شوند؛ ▫️توجه به نظرات دیگران و تأمل بر شواهد تازه‌ای که ممکن است به رد باور کنونی ما بینجامد. طبق مطالعات انجام‌شده، کسانی که در آزمون‌های فروتنیِ فکری نمرات بالاتری می‌گیرند به احتمال زیاد در برابر دیدگاه‌های سیاسی و مذهبیِ مخالف رواداریِ بیشتر و تعصب کمتری از خود نشان می‌دهند و نسبت به دوستی با اعضای برون‌گروهی در پلتفرم‌های اجتماعی تمایل بیشتری بروز می‌دهند. همچنین احتمال کمتری دارد که از گروه‌های مخالف اهریمن‌سازی کنند یا به آنان انگ نادانی یا شرارت بزنند. به‌طورکلی، درحالی‌که تفکرِ بسته به تحقیر نظرات و استدلال‌های طرف مقابل می‌انجامد، فروتنی فکری بحث‌ها را به‌سوی گفت‌وگوهای محترمانه سوق می‌دهد. 📍اما چگونه می‌توانیم فروتنی فکری را در خود تقویت کنیم و آن را رواج دهیم؟ 1⃣ خالی‌کردن موقتیِ انبار ذهن 2⃣ تمرین استدلال مخالف 3⃣ قدم‌نهادن در آن سوی پرچین‌هایی که طی سال‌ها در پیرامون شخصیت خود ساخته‌ایم. 4⃣ تبدیل باور نادرست 5⃣ هنر توجه‌کردن به نظرات متفاوت دیگران 6⃣ رفتار توأم با درنگ به‌جای رفتار تکانشی 7⃣ ابراز مخالفت در قالبی محترمانه و دوستانه 8⃣ در پی حقیقت باشیم، از زبان هرکس که خارج شود ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴رصد کامل در خانه از طریق امواج WIFI 🔺فک کنید بدون هیچ تجهیزات خاص یا حتی دوربین و تنها با مودم اینترنتتون که بالا سرتونه، یه نفر داره تو اتاقتون رو دید میزنه!!! 🔺تونستن به کمک شبکه عصبی عمیق با توجه به فاز و دامنه WIFI موقعیت مکانی بدن رو تو ۲۴ ناحیه تشخیص بدن. خلاصه‌ش اینکه شبیه عکس بالا قابل رصد شدن هستید! ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ( زیرمجموعه جنگ نرم) 🔻در این تکنیک با توجه به مسائل روز و مشکلات اجتماعی سعی بر آن است که ذهن و حواس مخاطب، درگیر موضوعی فرعی شود؛ به گونه‌ای که تمام اذهان عمومی از موضوع اصلی پرت شود و مردم حواسشان فقط به موضوع فرعی گرم شود تا در زمینه اصلی هدف و نیتشان پیش روند...‼️ 📽 در این فیلم به دقت کنید این موضوع در هم همینگونه است... ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍محبت علی (ع)، ضامن رفتن به بهشت ای علی، محبت و دوستی تو اگر در قلب مومنی قرار گرفت، هنگام گذشتن از صراط اگر پای او بلغزد... عید برشما مبارک باد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⭕️ عنوان‌سازی‌های رسانه‌ای 🔺«عنوان سازی» یکی از مهم‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌های رسانه‌ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می‌تواند به صورت «هدفمند»، مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد. 🔹آنچه در این روش رخ می‌دهد، هدف‌گیری «ضمیر ناخودآگاه مخاطب» است. در «عنوان سازی»، رسانه با استفاده از کلماتی با «مفاهیم نزدیک به هم» اما متفاوت در معنا، وارد عمل می‌شود و «مخاطب» بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرد. 🔹به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند، در حالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. ‼️همین عنوان سازی باعث می‌شود ما فردی را شهید، اما بی‌بی‌سی کشته بخواند. همین روش باعث می‌شود ما برخی را منتقد، اما رسانه‌هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند. ⬅️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز ⬅️دولت ـ نظام ـ رژیم ـ حکومت ــ حاکمیت ⬅️واکنش ـ تلافی ـ دفاع ⬅️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت ⬅️سانسور ـ تحريف ⬅️معترض ـ آشوبگر ⬅️فرار ـ عقب نشينی ⬅️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات ⬅️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت و...... 📍«واژه ها» در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی‌شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💠 در عصر تهاجم رسانه‌ای چه کنیم؟ 🔺همیشه در ذهنمان این مسئله وجود داشته که چرا مسئولین چاره ای برای وضعیت رسانه ای نمی اندیشند یا اینکه چه کاری از دست ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی بر می آید؟ 🔹اگر بخواهیم کوچک ترین هسته تاثیر گذاری رسانه ای را پیدا کنیم به مخاطب رسانه ها می رسیم. یعنی شما یک نفر که در حال خواندن این پیام هستید کوچک ترین هسته در فعالیت رسانه ای به شمار می آیید. 🔹اما کوچک بودن به معنای بی تاثیر بودن نیست و بالاترین تاثیر در رسانه ها را همین هسته در دست دارد. 🔹اجتماع این هسته های کوچک هستند که باعث وایرال شدن، ترند شدن و ‌‌‌مشهور شدن رسانه ها می شود. 🔹فوروارد کردن شما(ارسال پیام برای سایرین)، سین زدن شما(خواندن یا تماشای پیام)، لایک کردن شما، کامنت گذاشتن شما و فالو کردن شما(دنبال کردن منبع پیام) باعث می شود تا یک پیام فراگیر شود. 🔹در پیام رسان ها مردم اصلی ترین نقش را در دیده شدن رسانه ها بازی می کنند و رسانه موفق آن رسانه ای است که کاری کند تا مخاطبینش در راستای معرفی و شهرت او قدم بردارند. 📍پس شما می توانید با معرفی کردن و دنبال کردن هر کانال یا پیام به دیگران و مصرف آن پیام برای خودتان تاثیر به سزایی در جامعه بگذارید.تا مخاطب نباشد پیامی هم نیست. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
‍🔴 زندگی در حباب معنایی 🔹 حجم استقبال از تردز عجیب است و تقریبا بسیاری از افرادی که در توئیتر حضور داشتند و اینستاگرام در حال عضو شدن در این فضای جدید هستند 🔸 سوالی که پیش می‌آید این است که وضعیت جدید چه معنایی دارد؟ ✅ ظاهرا ما باز هم با موج دیگر از اطلاعات روبرو خواهیم شد و احتمال فراوان در این فضای جدید مجدد حجم وسیعی از اطلاعات و شبه اطلاعات به جامعه خواهد رسید، استقبال هم نشان می دهد که در آینده نزدیک این وضعیت تشدید می شود و جامعه فربه تر از قبل خواهد شد و احتمالا خرده اطلاعات زیادی را دریافت می کند که بیش از آنکه جذاب باشد نوعی خطر پنهان است 🔹 جامعه که به قول شبکه ای شده است مدام در سردرگمی به سر می برد و این موقعیت آشفتگی ذهنی را شکل خواهد داد که بیشتر فکر کردن را کم می کند 🔸 متفکری بیان کرده بود انسانی زیستن یعنی فکر کردن و حالا با ظهور تردز و امثال ان جامعه ما و جوامع دیگر به جهت انفجار اطلاعات و داده هایی که مدام اپدیت می شود احتمالا عنصری مثل فکر را کمتر توجه خواهد کرد و خطر جدی این است که انسانی زیستن در خطر خواهد بود 🔴ما در خطر جدی هستیم که آن را حباب معنایی می توان نام گذاشت 🔺حبابی که احتمالا معنازایی جدیدی که کمتر به فکر کردن ارزش قائل می شود خلق کرده اند، تردز احتمالا همین حباب زایی را تشدید کند و ما همانطور که توئیتر و اینستاگرام باعث شد جامعه دچار فقر فکری شود و این اسیب اینده فکری کشور را هم مورد هدف قرار خواهد داد 💢 نکته پایانی مسئله فربه شدن اطلاعات با مسدود سازی و فیلترینگ حل نخواهد شد و باید در شکل فکری جامعه و شیوه حکمرانی و تربیت و اموزش و پرورش دقت شود تا مشکلات را بیشتر حل کرد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
1_5630543446.pdf
666.4K
| نسخه الکترونیک «دستور خط فارسی» 📍ویراست جدید دستور خطّ فارسی در ۸۸ صفحه و با شمارگان ۳ هزار نسخه در ادارۀ نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است. 📍 با وجود شبکه‌های اجتماعی، رسم‌الخط زبان فارسی بیش از هر زمانی نیاز به مراقبت، آموزش و یادگیری دارد. همه ما در پاسداشت این میراث ملی مسئولیم. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan