eitaa logo
نسرا گیلان
430 دنبال‌کننده
765 عکس
235 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴اینستاگرام به‌زودی جای توییتر را می‌گیرد 🔹گزارش "اخبار دیجیتال" موسسه رویترز نشان می‌دهد استفاده از اینستاگرام برای گرفتن خبر از سال ۲۰۱۸ دو برابر شده و این سایت اشتراک عکس در سال آینده می‌تواند از این نظر از توییتر پیشی بگیرد. 🔹استفاده از اینستاگرام به عنوان منبع اخبار در میان جوانان بیشتر است و در بریتانیا، یک چهارم افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله اخبار را از اینستاگرام می‌گیرند. 🔹نیک نیومن نویسنده ارشد این گزارش گفت اینستاگرام بین جوانان "بسیار محبوب" شده و "آنها به موضوع‌هایی که خوب و ساده با تصویر بیان شده‌اند، پاسخ می‌دهند." 🔹با این حال "این طور نیست که یکی جایگزین دیگری شود. آنها ممکن است از فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنند یا از توییتر و اینستاگرام." ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔎پنج ویژگی رسانه برای گفتمان سازی وقتی با آثار تاک شوی کپی و کم خاصیت با شوآف مجریان سابقا بازیگر در سینما و صداوسیما به بهانه سرگرمی و به بهای بیت المال عمومی مواجه می شویم باید یادآوری نمود که اصل هنر برای هنر و سرگرمی برای سرگرمی برافتاده و دیگر هیچ تولید و کنش رسانه ای بدون جهت و ایدئولوژی در دنیای هنر جدید وجودخارجی ندارد‌. به همین بهانه، پنج ویژگی تولید یک اثرهنری یا کنش رسانه ای گفتمان ساز و جریان آفرین در عصری که اگر روایت نکنیم لاجرم روایت خواهیم شد را مروری می نماییم: ۱.اصل تولید در پارادایم بومی یک اثر هنری باید بومی و خودی بوده تا قابلیت تفاهم و تطبیق داشته باشد. رسانه ای که عطر و رنگ فرهنگ بیگانه دهد مثل بذری است که در زمین دیگری بکارید و هیچ عایدی برای شما نداشته باشد. توجه به واقعیت درونی پررنگ و غنی در امر ارتباطات باعث تولید رشد و آموزش باکیفیت و بازتولیدقدرت و فرهنگ قوی خواهد شد. ۲.اصل خلاقیت در تولید اثرهنری و تولید رسانه ای باید خلاقانه باشد والا در حاشیه خواهد سوخت. تولیدات تکراری و کلیشه ای، بویی از رشد و راهبرد نخواهند داشت و به تعبیر "والتربنیامین"، بازتولید مکانیکی اثرهنری، قداست آن را از بین خواهد برد و به تبع سطح تاثیر آن را نیز خواهد کاست. ۳.اصل مهارت افزایی در عصر کم مهارتی و کارنابلدی، بایستی یک اثر هنری مهارت محور عمل کند. رسانه در جهان امروز کارکرد خانه مدرسه و دانشگاه را باهم داراست و بدلیل زمان زیادی که صرف مصرف آن می شود، اگر نتواند مهارت جامعه را ارتقا بخشد، جامعه ای ضعیف در سیاست، گسیخته در فرهنگ و محتاج در اقتصاد را رقم خواهد زد. لازم به ذکر است که مهارت در عصرجدید، امری فراتر از آموزش های مصطلح و مرسوم بوده و از سوادمالی و سبک زندگی و سوادرسانه و..‌.را شامل می شود. ۴.اصل دفاع از حقیقت عصری که صنعت و تجارت به بهانه سرگرمی و جذابیت باعث ذبح خیلی از حقایق از جمله عدالت و تربیت شده است باید مدافع حقیقت بود. در دنیایی که به تعبیر "بودریار"، تحریف جای حقیقت را تنگ کرده و و اطلاع رسانی مبتذل، آیین رسمی رسانه های جریان اصلی بین المللی شده است، رسانه اصیل و ریشه دار بایستی مُشت اصحاب جعل عمیق(deep fake) را باز کرده و به جنگ با حقیقت ستیزان بشتابد. ۵.اصل روایت غالب و گفتمان ساز رسانه اثرگذار باید توانایی غلبه روایی داشته باشد. بهترین دفاع از حقیقت در عصرجنگ روایت ها، ارائه گفتمان ساز و جذاب یک روایت و زاویه دید تاثیرگذار از حقیقت به مخاطب می باشد. چگونگی می تواند باعث امید یا ناامیدی، پیروزی یا شکست شود. رسالت رسانه امروز، روایت هنرمندانه حقیقت است که اگر روایت نکنیم در ریل رسانه ای دیگران روایت می شویم. 🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر سوادرسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
#️پر تکرارترین هشتگ‌های اینستاگرام در سال ۹۸ بیشترین تعداد و تنوع هشتگ‌ها مربوط به دسته‌بندی «سبک‌زندگی» است. برخی از این هشتگ‌ها با محوریت تجاری مثل #لاکچری، #لباس، #مانتو، #عروس، #مد، #حراج، #دکوراسیون، #برند بخشی دیگر با محوریت آموزشی مثل #انگیزشی _ #روانشناسی، #آشپزی _ #غذا ، #لاغری _ #فیتنس و بخش سوم با محوریت #طبیعت‌گردی و #ایرانگردی، در این دسته قرار می‌گیرند. هشتگ‌های #هنر، #شعر، #عکس، #نقاشی و ... در دسته هنری و ادبی هشتگ‌های #خنده، #کلیپ، #موزیک و #دورهمی در دسته تفریح و سرگرمی و هشتگ‌های #پرسپولیس، #استقلال در دسته ورزشی قرار دارند. بیشترین اشخاص تکرار شده به ترتیب #تتلو، #روحانی، #محسن_ابراهیم_زاده، #قاسم_سلیمانی و #مهران_مدیری بوده‌اند. در خصوص اتفاقات خاص سال ۹۸ کمتر از پنج هشتگ مرتبط به چشم می‌خورد که #کرونا، #انتقام_سخت و #سیل از جمله این هشتگ‌هاست. مقایسه ابر هشتگ اینستاگرام با ابر هشتگ توییتر، این نکته را نمایان می‌کند که اینستاگرام بستر سبک زندگی، تجارت و سرگرمی است، اما در توییتر موج‌ها و رخدادهای سیاسی و اجتماعی، حرف اول را می‌زنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
جنگ هیبریدی و یک دولت بی آرمان؟ فرهنگ رها و سرگرمی رسانه وقتی از دولت لیبرال سخن گفته می شود، منظور مجموعه ای است که در عرصه فرهنگ و افکارعمومی، به جامعه باز پوپری و در امر رسانه، را الگوریتم ذهنی دولت می داند و چون سخنگوی دولت، فضای مجازی را آب باریکه سرگرمی و دلخوشی ملت تعبیر می کند. جولان سریال های فانتزی و فیلم فارسی های شبکه نمایش خانگی که عفت و غیرت و عقلانیت را به باد کتک و استهزاء گرفته و ناهنجاری های حاکم بر شبکه های اجتماعی خارجی، نمونه هایی از این بازی رسانه ای دولت برای و فریب افکارعمومی است. بهداشت و سلامت در محاصره کرونا دولتی که در مهار ویروس کرونا می توانست قوی تر و مدبرانه تر عمل کند و وضعیت کشور را با رعایت و حمایت پروتکل های مصوب ستادملی کرونا، باثبات نگه داشته و با عدم بازگشایی های بی مورد برخی مشاغل و فعالیت های درجه دو و سه بلحاظ اهمیت اقتصادی و بدلیل ضرورت های بهداشتی، آمار ابتلا را به وضعیت هشدار در نصف استان های کشور و حتی قرمز در برخی استان ها نرساند. اقتصاد بورسی در وضعیت هشدار همین دولت لیبرال در اقتصاد نیز به دلخوش کرده و چون به بن بست سیاسی برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی می رسد بطور عجیبی بسمت صنعت بورس هجوم می آورد. اینکه در بورس چه می گذرد هم بحث مستوفایی می طلبد که مردم زیر بار سکه ۱۰میلیونی و پراید ۱۰۰میلیونی و دلار۲۰۰۰۰هزارتومنی و مسکن دست نیافتنی و سربه فلک کشیده، به سمت روی آورده اند و معلوم نیست که با برآیندصفر محموع سود و زیان ملت، چقدر صرف سرمایه گذاری و تولید داخلی جهت مهار تورم و گرانی می شود و چقدر صادرات تقویت و واردات مهار می شود. تا کی قرار است که سوپاپ اطمینان اقتصاد کشور به دلیل قدرت نظامی مان باشد و از خود اقتصادمان برای کشور آبی گرم نشود و به تعبیری حوزه اقتصاد از حوزه امنیت وام بگیرد؟ اطلاعات، آتش سوزی، امنیت حال که با آتش سوزی های زنجیره ای و انفجارهای مشکوک و نامه های سرگشاده مشکوک تر، مساله امنیت نیز خراش برداشته و اندکی دچار چالش شده، وضعیت اقتصاد نیز ممکن است دچار نوسان و شیب منفی شود، لیبرال های وطن چه چاره ای برای حل مساله خواهند داشت؟ با توجه به وضعیت شناسی موجود کشور که ابعادقضیه را به جنگ هیبریدی و ترکیبی دشمن با نفوذی های امنیتی و سوءمدیریت دولتی می توان تعبیر نمود، آیا همچنان برجام را افتخار تاریخی خواندن وزیرخارجه در صحن مجلس و معاون اول رییس جمهور در جلسات هیات دولت، می تواند باعث سرگرمی وامیدبخشی و اعتمادآفرینی ملت نجیب در برابر یک دولت خسته و بی آرمان تلقی شود؟ 🖌علیرضامحمدلو ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
رسانه باید فضای مجازی را هدایت کند نه اینکه برعکس باشد 🖌منصور ضابطیان 🔸منصور ضابطیان مجری برنامه‌های تلویزیونی درباره تأثیر گرفتن تلویزیون از اینستاگرام در استفاده از چهره‌های مجازی و برنامه‌سازی بیان کرد که تلویزیون باید فضای مجازی را هدایت کند نه برعکس. 🔸منصور ضابطیان که این روزها بیشتر در رادیو فعالیت دارد درباره اینکه چرا کمتر مجریان حرفه‌ای تلویزیون در برنامه‌ها اجرا می‌کنند، بیان کرد: ما در صداوسیما مجریانی داشته‌ایم که بهترین برنامه‌ها را ساخته‌اند و من از آن‌ها کار را یاد گرفته‌ام و متأسفانه امروز هیچیک در تلویزیون نیستند. 🔹وی درباره خلا حضور این افراد اضافه کرد: وقتی این افراد نیستند و یا همکارانم در حاشیه هستند، یعنی یک جای کار ایراد دارد؛ یا دایره دوستان تنگ شده که کسی در آنجا نمی‌شود یا شرایط کار مهیا نیست و این زنگ خطری است که خیلی وقت است به صدا درآمده است. مجری برنامه‌های «رادیو هفت» و «صد برگ» درباره اینکه چرا تلویزیون بیشتر به سمت برنامه‌هایی با رویکرد بهره‌گیری از اینستاگرام و یا چهره‌های مجازی رفته است، گفت: وقتی با سابقه‌ها در رسانه نباشند یعنی یا تلویزیون آن‌ها را تحمل نمی‌کند یا آن‌ها تلویزیون را تحمل نمی‌کنند و این به معنای از دست رفتن سرمایه‌های کشور است. ضمن اینکه این رسانه است که باید فضای مجازی را هدایت کند نه اینکه برعکس باشد و فضای مجازی روی این رسانه تاثیر بگذارد. 🔸وی در پایان درباره برنامه‌هایی که با هدف پخش از فضای مجازی ساخته می‌شوند، گفت: این حرفه‌ای نیست که ما با این هدف برنامه بسازیم که دو دقیقه از کارمان در فضای مجازی ترند باشد! ضابطیان در پایان گفت: ما شعاری به‌عنوان رویکرد اصلی تلویزیون داریم که به آن احترام می‌گذاریم و همان سخن امام خمینی (ره) است که تلویزیون را دانشگاه می‌دانستند. اگر تلویزیون مغلوب فضای مجازی شود دیگر نمی‌تواند به بعد آموزشی و دانشگاهی‌اش عمل کند./ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴عفاف مجازی چیست؟! باید فکری کرد. این فضای مجازی، یک‌هو آمد؛ بدون این‌که برایش فکر کرده باشیم؛ بدون این‌که مبانی‌اش را بدانیم؛ بدون این‌که برای زندگی در آن، ایده داشته باشیم. امروزه رقیبی به نام تربیت مجازی از قبیل شبکه اجتماعی و برنامک های موبایل جایگزین فضاهای تربیتی مدرسه ها و خانواده ها شده است . این امر تهدیدی جدی و نگران کننده برای والدین محسوب می شود.اگر به فکر نباشیم دیگر شاید فرصت جبران نسل تربیت شده فضای مجازی را نداشته باشیم. فضای مجازی برای ما شده است وادی تیه؛ پر از آدم سرگردان. آدم‌هایی که تا دیروز نمی‌توانستند با هم رابطه داشته باشند، امروز کلماتشان کنار هم آمده است. بعید می‌دانم کسی باشد که تلاش کرده باشد تمام رابطه را خلاصه کند در کلمات سیاه‌رنگ. این‌جا تناسخ است و آدم‌ها توی کلماتشان حلول کرده‌اند. کلمه‌ها احساس دارند؛ شادند؛ غمگینند. زندگی مجازی، بسیاری از مرزهای زندگی واقعی را شکست؛ به بهانه این‌که کسی آدم‌های پشت این کلمات را نمی‌بیند؛ اما واقعیت چیز دیگری است؛ زندگی مجازی، دیگر مجازی نیست و پشت همه کلماتی که نوشته می‌شود، آدمی نشسته است؛ مرد یا زن؛ دختر یا پسر. ما در حال گذر هستیم. آدم‌های در حال گذار، بیشترین آسیب را خواهند دید. آسیب‌های فضای نت، بسیار است. هنوز ما در این فضا سرگردانیم و برای زندگی‌اش برنامه‌ای نریخته‌ایم و انگار فکری هم نکرده‌ایم. برای نسل بعد، زندگی مجازی، بخشی از واقعیت زندگی انسانی است؛ اما برای ما بیشتر یک تفریح است و در بهترین حالت، مرجعی برای پژوهش. ما هنوز نمی‌دانیم به کجا می‌رویم. در جامعه واقعی ارزشی ما که بر اساس عفاف و حجاب تنظیم شده، رابطه میان دو جنس مخالف، محدود به ضروریات عرفی بوده است. فضای مجازی، بسیاری از این حدود را شکست؛ مثل کامنت ‌گذاشتن و یا لایک زدن برای جنس مخالف. باید جایگاه عفاف در تنظیم روابط مجازی هم مشخص شود. به نظر می‌آید که در فضای مجازی، باید بحث عفاف را مطرح کرد. پ ن: بد نیست حداقل در روز عفاف و حجاب حتی شده برای یک روز هم فکری به حال عفاف مجازی داشته باشیم و اثرات متقابل عفاف دنیای واقعی و مجازی را بهتر و دقیق تر بسنجیم و برایش تدبیری کنیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📨 نامه وزیر بهداشت به #رهبرمعظم_ انقلاب: دیری نخواهد پایید که مردم با سلامتی کنار هم زندگی کنند 👤 #دکتر_نمکی: 🔹فراز اول فرمایشات حکیمانه امروزتان همچون پیش، مایه #وفاق_و_همگرائی ملی بود. 🔹آهنگ محزون صدایتان در فراز دوم که سوز دل مهربانتان را از داغ فقدان عزیزانمان بر زبان جاری فرمودید وجودم را گداخت. 🔹قبل از این موج جدید بلاخیز پیش بینی ایام را بدلیل غفلت های ساده انگارانه به محضرتان تقدیم کرده بودم دلم نمی خواست آنچه می دیدم، تحقق یابد. 🔹هنوز دیر نشده است، تا #خدا هست که یاریمان کند، شما هستید که نصیحت و دعایمان کنید، مردمی هستند که حرفهایمان را بشنوند. 🔹یقین داریم که مهارش می کنیم و بی تردید دوباره بر می گردیم به روزهائی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند. 🔹دیری نخواهد پائید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
❌اعتیاد مجازی، یک تهدید حقیقی است! 📲فضاهای مجازی در دنیای امروز جای دوستان و آشنایان را گرفته، ارزش‌های اجتماعی را کمرنگ جلوه داده و بنیان خانواده را سست کرده است ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴آینده از آن کیست؟ 🔸در مورد تاثیر رسانه بر مخاطب سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اول قائل به قدرت نامحدود رسانه هاست دیدگاه دوم قدرت مشروط رسانه ها را میپذیرد و دیدگاه سوم بر قدرت محدود رسانه ها تاکید دارد. از نظر شما کدام دیدگاه کارآمد تر است؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💠 داستان قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین چند روزی است که به بحث داغ فضای مجازی بدل شده است. در اوج روزهای چین‌هراسی ناشی از شیوع کرونا چنین خبری می‌تواند افکار عمومی را به شدت متاثر کند. فضای مجازی هم در طرح هیچ موضوعی حد و مرزی نمی‌شناسد. 🔸صنعت فوروارد به عنوان یک تکنیک ظاهرا لیبرال (به معنای عامیانه کلمه) مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان است. فوروارد از آن جهت صنعتی لیبرال است که پاس‌دهنده‌ی خبر ضمن اشاعه‌ی آن هیچ مسئولیتی در برابر شیوع خبر بر عهده نمی‌گیرد. 🔹معمولا اهالی شهروندان‌ لیبرال‌مآبانه می‌گویند «قضاوت نمی‌کنیم؛ درستی یا نادرستی خبر را نمی‌دانیم. ما فقط برای گسترش آگاهی آن را منتشر می‌کنیم» و هنگامی که خیلی پیگیری سند و مدرک خبر بشویم می‌گویند: «در یک گروه مجازی بود که ده‌ها روشنفکر و روزنامه‌نگار در آن بودند. اگر دروغ بود لابد تکذیب می‌کردند.» و باز هم جلوتر می‌گویند: «اگر دروغ بود تکذیب می‌شد.» 🔸چون خبر تکذیب می‌شود یا می‌گویند «به هر حال هنر ما این بود که خبر را منتشر کردیم تا راست و دروغ معلوم شود.» یا در برابر پخش شایعه کذب به نشانه‌ی خردمندی سری تکان می‌دهند و می‌گویند: «صلاح بود تکذیب شود والا خبر درست است.» روزنامه سازندگی یکشنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۹ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💠 داستان قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین چند روزی است که به بحث داغ فضای مجازی بدل شده است. در اوج روزهای چین‌هراسی ناشی از شیوع کرونا چنین خبری می‌تواند افکار عمومی را به شدت متاثر کند. فضای مجازی هم در طرح هیچ موضوعی حد و مرزی نمی‌شناسد. 🔸اگر چه ایده مترقی «شهروند-خبرنگار» که در برابر دیکتاتورها (مانند کودتای ۱۳۹۷ترکیه) آزادی را نجات می‌دهد در دموکراسی‌ها به دشمنان عقل بدل می‌شود. فقدان «دروازه‌بانی خبر» سبب می‌شود شهروندان در «جنگلی از اخبار» غرق شوند و نتوانند خبرهای راست را از خبرهای دروغ تشخیص دهند. 🔹واقعیت این است که روزنامه‌نگاری یک حرفه است که مانند همه حرفه‌های دیگر نیاز به دانش و تجربه و البته آزادی دارد. فقدان آزادی نباید سبب شود دانش و تجربه‌ی روزنامه‌نگاری انکار شود. هر روزنامه‌نگار حرفه‌ای در مواجهه با خبری مانند «قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین» چند کار اصلی انجام می‌دهد: 🔹اصل خبر چیست؟ چه متن یا متونی و چند سند یا اسنادی درباره‌ی آن وجود دارد؟ آیا مقامات رسمی آن را تایید می‌کنند؟ چرا تایید یا تکذیب می‌کنند؟ 🔸سابقه خبر چیست؟ اولین بار چه کسانی آن را منتشر کرده‌اند؟ هدف از انتشار خبر چه بود و آیا همه‌ی خبر منتشر شده است؟ 🔹آثار خبر چیست؟ آیا این خبر یک رویداد عادی است یا به تحولی در فضای عمومی منجر خواهد شد؟ روزنامه سازندگی یکشنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۹ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ دوره آموزش تدوین (مقدماتی) 💠 با اعطای مدرک معتبر 💢 آخرین مهلت ثبت نام: 31 تیر ماه 🔵 شروع دوره: 2 مرداد ماه 🔶 هزینه دوره: 100 هزار تومان (50درصد تخفیف ویژه اعضای شمسا) 💎 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 09215830475 @Gilshamsa ♦️ معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان ♦️
❇️ موضوع: 🔻تکنیک: (intensity) 🔸 برخی باعث می‌شوند تا ما شدت چیزی را بیشتر احساس کنیم و همین مسأله باعث شود تا برای انجام کاری اقناع شویم. صفات عالی (ترین) یکی از این ساختارهاست. وقتی فروشگاهی در تبلیغات خود را از ارزان‌ترین (و یا بهترین / پرفروش ترین / اولین و …) فروشگاه شهر عنوان می‌کند، شما برای خرید از آن بیشتر ترغیب می‌شوید. ایجاد (با «تر») هم یکی دیگر از این نمونه ساختارهاست. 🔹«این نوشابه قند کمتری نسبت به نوشابه‌های دیگر دارد» همین مقایسه ساده می‌تواند یک فرد چاق را قانع کند که بیشتر از این نوشابه‌ها استفاده کند. کلمات مبالغه آمیز هم به همین شکل میتواند شدت و حدّت ایجاد کند. «اعجاب برانگیز»، «برای همیشه»، «باور نکردنی» و کلماتی از این قبیل می‌توانند با در موضوع روی ذهنیت مخاطب در پیام‌های رسانه‌ای تأثیر بگذارند. 🔸توجه داشته باشید که معمولا برای شانه خالی کردن از زیر بار این ادعاهای شدت‌برانگیز و گاه غیر معقول و اثبات نشده، پیام‌های رسانه‌ای سعی می‌کنند تا از «کلمات احتمالی»، مثل «شاید، برخی، ممکن است، احتمالا، می‌تواند و …» استفاده کنند. بنابراین اگر پیامی به نظرتان زیاد از حد عالی و خوب به نظر آمد، سعی کنید به دنبال اینگونه ساختارهای زبانی بگردید، شاید کاسه‌ای پشت نیم‌کاسه باشد. 📝منبع: کتاب “سواد رسانه‌ای: مفاهیم و کلیات” به کوشش حمیدرضا آیت‌اللهی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ مخاطبان صداوسیما و ضرورت آموزش سواد رسانه ای 🔸 رسانه‌های دیداری بویژه اگر حقیقتاً بخواهند در رقابت با شبکه‌های تلویزیونی، مخاطبان خود را حفظ کنند، علاوه بر همه راهبردها و شیوه های گوناگونی که برای جذب مخاطب در پیش می‌گیرند باید به جانب دریافت مخاطب از رسانه ها توجه داشته باشند و مخاطبان را فعال در نظر بگیرد که می‌توانند با برخورداری از ، تولیدات رسانه‌ای کم اهمیت، بی کیفیت و بی محتوا را از محصولات مفید و ارزشمند تشخیص دهند. 🔺 شرط لازم این موضوع این است که باور داشته باشیم که شمار زیادی از مردم در کشورمان به ویژه در شهرهای بزرگ به تلویزیون‌های ماهواره‌ای دسترسی گسترده دارند و این موضوع را به عنوان یک تابوی رسانه‌ای یا اجتماعی مطرح نکنیم که امکان سخن گفتن درباره آن وجود نداشته باشد، بلکه باید واقع‌بینانه به سراغ مخاطبان رفت. 🔹 از طریق توسعه سواد رسانه ای آنها می‌تواند به عنوان راهبردی جدی از جانب صداوسیما اجرا شود، 🔺 این پیشنهاد بر این فرض استوار است که اگر مخاطب توانمند شود اغلب برنامه های تلویزیونی ماهواره‌ای قابلیت جذب چندانی برای مخاطبان نخواهند داشت چرا که از محتوا و عمق کافی، برخوردار نیستند و صرفاً کارکرد گذران اوقات فراغت را برای مخاطب دارند. 🔺هرچند به نظر می‌رسد به تدریج مخاطبان با تماشای تلویزیون های ماهواره ای به طور تجربی به شناختی نسبی از این موضوع رسیده‌اند، اما آموزش سواد رسانه‌ای به ویژه با کمک و ارتباطات و روانشناسی اجتماعی تا حد زیادی در این زمینه موثر خواهد بود. 🔸 هدف اصلی سواد رسانه‌ای این است که مخاطبان به قدرت و توانایی بیشتری در تفسیر تعبیر و نقد پیام‌های رسانه‌ای دست یابند. 🔺 سواد رسانه‌ای به افراد این امکان را می دهد تا ضمن اینکه باشند، خود نیز به مولدان خلاق پیام ها تبدیل و بر فهم و ادراک افراد از خود، جامعه و تنوع فرهنگی آنها تاثیر بگذارد. لذا بهره مندی از سواد رسانه‌ای مهارتی حیاتی برای قرن بیست و یکم به حساب می آید. 🔹 سواد رسانه‌ای در مفهوم وسیع خود شامل توانایی دسترسی، تحلیل ارزیابی و پردازش فعال اطلاعات در اشکال مختلف پیام های مکتوب دیداری و شنیداری است، 🔺 به عبارتی سواد رسانه‌ای پاسخی ضروری و غیر قابل اجتناب و واقع نگر به محیط رسانه‌ای پیچیده و دائم در حال تغییر و تحول اطراف ماست. 🔹🔸 نکته اساسی که باید به آن توجه داشت این است که با وجود اینکه سواد رسانه‌ای را در خصوص تاثیرات رسانه ها مطرح می‌کند اما باید گفت سواد رسانه‌ای با رسانه و تولیدات رسانه‌ای مخالف نیست. بلکه هدف اصلی این است که از طریق مهارت های سواد رسانه‌ای به همه افرادی که در برابر تولیدات رسانه های گوناگون مانند شبکه های اجتماعی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای، به ویژه سریال های با مضامین درام تا حدودی آسیب پذیرند، کمک کند تا در خصوص این تولیدات، نقاد، دقیق و تحلیل گر باشند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢ابرقدرت آینده جهان ؟ ⭕️ توانمندی در هوش مصنوعی تعیین کننده ابرقدرت جهان در قرن پیش روست 🏢موسسه بروکینگز که اغلب به عنوان مهم ترین اتاق فکر دنیا شناخته می شود، در آخرین گزارش اقتصاد جهانی خود اعلام کرده است کشوری که تا سال 2030 نسبت به سایر کشورها استیلای توان هوش مصنوعی داشته باشد، حداقل تا قرن 22 میلادی ابرقدرت اول دنیا خواهد بود. 📍این گزارش 3 بازیگر اصلی را در این زمینه چین، آمریکا و اتحادیه اروپا می داند و روسیه را با توجه به فعالیت های محدود در زمینه هوش مصنوعی در شمار بازیگران اصلی بر نمی شمارد. 📃گزارش بروکینگز ضمن اشاره به نقاط قوت این 3 کشور یعنی چین با سرمایه گذاری همه جانبه و سنگین، آمریکا با داشتن برترین نیروهای نو آور و اروپا با زیرساختهای بسیار مناسب، احتمال می دهد که برنده آمریکا خواهد بود گرچه سیاستهای اخیر آمریکا و به ویژه دولت ترامپ کاملا در جهت تضعیف این امر می باشند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚦کتاب هم یک رسانه است!📚 🔸ای کاش توی شرایطی که فضای مجازی تمام زندگی ما رو فرا گرفته، قدری هم کتاب خوانی رو در سبد مصرف رسانه ای خودمون قرار بدیم! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😷ماجرای ماسک‌های بازیافتی چیست؟ 🎥کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد عده‌ای درحال جداسازی و بسته بندی ماسک‌ در یک مخروبه هستند و منتشرکنندگان این کلیپ مدعی شده اند ماسک‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار، ماسک‌های بازیافتی اند. 📌اما اصل ماجرا چیست؟ در ساختمان کنار محل گودبرداری، کارگاه تولید ماسک بوده که شب عید فطر، بر اثر گودبرداری بخشی از ساختمان مجاور تخریب شده است که در کلیپ نیز موجود است. 🔹تولیدکننده ماسک‌ها از پیمانکار شکایت و درخواست پرداخت خسارت می‌کند، کارشناس می‌گوید که برای برآورد خسارت نیاز به وجود و دانستن تعداد ماسک‌های مدفون شده است لذا به همین دلیل چند هفته قبل به سراغ ماسک‌های مدفون شده می‌روند و کارگران همان ساختمان شروع به شمارش ماسک ها میکنند که همسایه ای اقدام به فیلم‌برداری می‌کند. #شایعه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
دیروز مطمئن شدم که ماسک زدن خیلی ام ربطی به شعور نداره... سر ظهر بود و ظهر گرما، تو تاکسی که سه نفر رو بیشتر سوار نمی کنه، نشسته بودم، آقایی هم بیرون تاکسی ایستاده بود، دیرم شده بود، به راننده گفتم بگو سوار بشه تا بریم دیگه...گفت ماسک نزده، سوارش نمی کنم، بعد اضافه کرد: خیلی وقته وایستاده، بدون ماسک کسی سوارش نمی کنه، اتوبوس هم نیست! تو کیفم ماسک اضافه داشتم، بهش دادم و سوار شد. کلی تشکر کرد و همش خودشو گوشه ی تاکسی جمع می کرد تا فاصله رو بیشتر رعایت کرده باشه، سر صحبت رو باز کردم و گفتم: اگه ماسک بزنین خودتون سلامت می مونین... گفت: کارگرم، هزینه ی زندگی نمی رسه که بخوام ماسک و اسپری ضد عفونی هم بخرم، بعد به یه روسری که دور گردنش بود اشاره کرد و گفت، همینو می زنم، هر شب هم می شورمش. گفتم: خوب به خانمت بگو از همین روسری برات ماسک درست کنه! با تعجب گفت: مگه می شه؟ چجوری؟ تو دلم گفتم اینهمه کلیپ تو فضای مجازی که طرز تهیه ی ماسک رو آموزش داده، یعنی به اینها هم دسترسی نداره، بعد من براش نسخه ی بی فرهنگی و بی شعوری می پیچم! با دستمال و نایلونی که همراهم بود، طرز درست کردن ماسک رو بهش یاد دادم، خیلی دقت کرد و خودش هم امتحان کرد تا مطمئن بشه یاد گرفته. نزدیکای میدون، پولشو در اورد و به راننده گفت: کرایه ی این آبجی رو من حساب می کنم. شوکه شدم، گفتم دلیلی نداره که شما کرایه ی منو حساب کنین... گفت: درسته انسانیت شما رو نمی شه با کرایه ماشین جبران کرد، ولی من بیشتر از نیم ساعت زیر آفتاب وایستاده بودم، خیلی ها فهمیدن که به خاطر ماسک کسی سوارم نمی کنه، شایدم ماسک اضافی داشتن، اما به خاطر قیافه و ظاهرم بهم ندادن، تنها کاری که می تونم براتون بکنم، دعا کردن و حساب کردن کرایتونه. خلاصه از او اصرار و از من انکار که تیر خلاص رو راننده زد که کرایه ی هر کسی رو از خودش می گیرم. وقتی پیاده شدم دلم سوخت، شاید پول ماسک برای من پول خرد بود، اما برای خیلی ها بار اضافه است، شرمنده بودم از قضاوت زود هنگامم و خوشحال از این که ماسک اضافی داشتم. پ.ن: شاید صدقه ی این روزهامون، دادن ماسک به افراد بدون ماسک و دو تا پیس کوچک، اسپری ضد عفونی کف دستاشون باشه... بياييم سفير مهربانىِ او باشيم❣ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
چیست؟ تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکه‌ای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟ نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه باید‌ها و نباید‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد. ♨️چند نکته در باب آداب معاشرت مجازی 🔻قبل از تماس تصویری با افراد حتما از آنها اجازه بگیرید. 🔻وقتی کسی پاسخ تماسی را نمی‌دهد یعنی به هر دلیلی احتمالا امکان پاسخگویی نداشته است، بلافاصله در شبکه های اجتماعی پیام دادن و پرسیدن اینکه چرا جواب تلفنت را نمی‌دهی، خلاف آداب معاشرت رسانه ای است. 🔻اگر کسی آنلاین شد، بلافاصله به او پیام ندهیم که آنلاینی اما جواب پیام مرا نمیدهی. اینکه مدام حواسمان به آنلاین بودن یا نبودن دیگران باشد نوعی تعرض به حریم خصوصی آنهاست. قرار نیست هر کس هر زمان آنلاین بودن حتما هم پاسخگو باشد. 🔻شبکه های اجتماعی نباید آزادی عمل ما را در معاشرت محدود کنند، اینکه مدام از دیگران سوال کنیم چرا در فلان گروه فعال بودی اما فلان جا پاسخ مرا ندادی، عملا ضد آزادی است. ✅معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🌐 💠 حساسیّت زدایی 🌀فضای مجازی عموماً افراد را به سمت کاهش حساسيت نسبت به شبهات دينی و توهين‌های مذهبی می برد. 🔸از آنجايی که ماهيت فضای مجازی شور و هيجان است، در چنين فضايی بايد کوتاه بنويسيد و اطلاعات شما جذاب و خبری باشد. اين جذاب و خبری بودن عمدتاً يا در هيجان است يا در ابتذال. 🔹در اين بين شبهه‌هايی يا به‌ صورت سازمان‌يافته يا به‌ صورت شوخي و مزاح، در ذهن مخاطبان وارد می شود. پاسخ يافتن براي اين سؤال‌ها و شبهات، زمان‌گير است و مطالعه‌ای جدی را می طلبد، ولي از آنجايی که افراد بيشتر براي کسب هيجان و تفريح از فضای مجازی استفاده ميیکنند، آستانه تحريک در آنها بالا رفته است و عموماً حوصله مطالعه جدی را ندارند. همين موضوع باعث رها شدن شبهه در ذهن مخاطب می شود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan 📚حقیقت مجازی، ص۱۰۶
🔘پشت پرده هشتگ اعدام نکنید 🔺 امروزه طرحان اصلی هشتگ "اعدام نکنید"، همان ها هستند که حضرت امام (ره) را به خاطر مجازات منافقین (پیاده نظام ارتش متجاوز صدام) مورد ملامت قرار دادند. داغ دل مستکبرانی که سال 67 خیال کردند با منافقین، تهران را فتح می کنند، هرگز فروکش نخواهد کرد. 🔺فضاسازی رسانه ای مسموم سال۹۶، موجب شد در حرم مطهر حضرت امام(ره) درباره تحریفگری دشمن و عوض شدن جای شهید و جلاد هشدار بدهند. سه سال پس از آن سخنان، آیت الله رئیسی با همه هزینه هایش، سرگرم مبارزه با مفسدان دانه درشتی است که در دولت و مجلس و قوه قضائیه لانه کرده بودند. این، برای دشمنی که بُرندگی حربه اش را صرفا در غبار آلود کردن فضا و ناامید کردن مردم می داند، عذاب آور است. بنابراین باید دوباره تشخیص را برای مردم دشوار کرد یا اذهان را از اولویت ها منحرف نمود. 🔺مدت هاست در حالی که طیفی از مدعیان اصلاحات با بی تدبیری یا سوء تدبیر، نارضایتی تولید می کنند و مقدمه اغتشاش را فراهم می سازند، پیاده نظام گروهکی و رسانه های دشمن بر موج سوار می شوند؛ وقتی هم نوبت مجازات برخی متهمان می رسد، هم منافقین محارب و هم حامیان سیاسی- انتخاباتی "فتنه بنزینی"، هشتگ می زنند "اعدام نکنید"؟ این هم پوشانی، تصادفی است؟ 🔺دشمن در حال تدوام عملیات و اسکی رفتن روی موج برخی سوء تدبیرهاست. در این شرایط، در هر فعالیت رسانه ای باید فاصله گذاری جدی با عملیات دشمن و دواعش و قاتلان 17 هزار شهروند ایرانی را حفظ کرد. 🔅اما سواری ندادن و دوشیده نشدن، حداقل مسئولیت در شرایط فتنه است. باید روشنگری کرد و بر بصیرت و صبر انقلابی عمومی افزود؛ رفتاری که بی تردید، تضمین آینده است: "ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین آمنوا عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر". محمد ایمانی/ مشرق ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⁠ ◽️فقدان مرجعیت رسانۀ حرفه‌ای به نفع چه کسی است؟ ✍️علی ورامینی ▫️اوضاع مطبوعات خوب نیست، بد است، از بد هم بدتر حتی. این واقعیتی غیرقابل‌انکار برای ما روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان به مطبوعات است (اگر که هنوز وجود داشته باشند). ▫️در مدت اخیر چند روزنامۀ‌ اسم‌ورسم‌دار و تأثیرگذار به بحران‌های مختلفی دچار شده‌اند که عمدۀ آن حول منابع مالی می‌گذرد. خود منابع مالی البته معلول علتی بزرگ‌تر است به نام فقدان مخاطب، یا شاید بهتر باشد بگوییم که فقدان مخاطبی که حاضر باشد برای خواندن مطالب روزنامه هزینه بپردازد و این هزینه به چرخۀ تولید محتوا بازگردد. ▫️این وضعیت، فارغ از مسائل صنفی‌ای که در پی دارد، یا احساساتی شدن آن‌هایی که با روزنامه و ورق زدن کاغذهای آن عجین شده‌اند، به ضرر آگاهی و به نفع تعمیق جهل در جامعه است. ▫️واقعیت این است که در پیشرفته‌‌ترین کشورها که دارای زندگی الکترونیکی از هر جهت هستند، مطبوعات حتی در فرمت چاپی خود همانند گذشته به کارشان ادامه می‌دهد. علاقه‌مندان بسیاری با گرفتن اشتراک سالیانه و ماهیانه تداوم مطبوعات مستقل را رقم می‌زنند و بسیاری همان‌طور که برای خوراک جسم خود پول می‌پردازند تا تغذیه کنند، برای خوراک ذهن خود هم هزینه می‌کنند. ▫️شاید دیگرگونه ساختاری، جز ساختار کنونی که همه‌چیز بر محور پول می‌چرخد، می‌توانست وجود داشته باشد و آگاهی‌بخشی بدون هزینه هم، اما فعلاً و تا اطلاع ثانوی درگیر همین ساختاریم و هیچ فعالیتی بدون سرمایه و گردش مالی نمی‌تواند که دوام داشته باشد. ▫️اگر گردش مالی به‌معنای عرضه و تقاضا وجود داشت، اینکه روزنامه مخاطب و مشتری‌های پروپاقرصی مثل فست‌‌فودها و آب‌میوه‌فروشی‌ها می‌داشت، بی‌شک شاهد چنین بحرانی در مطبوعات نبودیم و صنفی که قرار است در دفاع از حقوق همۀ مردم جامعه قد علم کند، امروز چنین خوار نمی‌شد. ▫️گفتم که به محاق رفتن مطبوعات به ضرر آگاهی و به نفع تعمیق حماقت است. کار ژورنالیستی، خلاف کار آکادمیک، به مباحث روز می‌پردازد. تفسیر ‌آنچه به‌روز اتفاق می‌افتد برای قریب‌به‌اتفاق مردمان از هرچیز دیگری بیشتر اهمیت دارد. ▫️رسانه‌های حرفه‌ای، و در کل روزنامه‌ها، هر هدف و نیتی که داشته باشند، کار را حرفه‌ای انجام می‎دهند. کار حرفه‌ای یعنی در پس آن مثلاً اصول ابتدایی نوشتن و صحیح نوشتن حفظ شود، کار حرفه‌ای در رسانه یعنی اینکه بدانید وقتی با انسان‌های زیادی طرف هستید برای گفتن یا نوشتن هر کلمه باید برنامه‌ریزی داشته باشید. اشتباهی می‌تواند منجر به فجایع اجتماعی شود یا فردی را دچار فروپاشی روانی یا حتی انضمامی کند. ▫️در کار حرفه‌ای رسانه، کار گروهی، بودن افراد حرفه‌ای در کنار افراد تازه‌کار، پیشینۀ نظری و آگاهی از اصول و... باعث می‌شود که امکان اشتباه کمتر شود. ▫️در فقدان مرجعیت رسانۀ حرفه‌ای، انسانی که زیست روزمره‌اش و تفسیر آنچه در این چند روز زندگی‎اش می‌گذرد مهم‎ترین چیز است به رسانه‌های آلترناتیو رجوع می‎کند تا خوراکش را از آنجا تهیه کند. ▫️رسانه‌های آلترناتیو در ایران را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: رسانه‌هایی که هم حیات روزمره را مدنظر دارند و هم اینکه مخاطبانی دارند. صداوسیما، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و شبکه‌های اجتماعی سه رسانۀ آلترناتیو و پرمخاطب هستند. تکلیف صداوسیما مشخص است، سال‌هاست قافیه را پیش دیگر رسانه‌ها باخته است. ▫️شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در فقدان اعتماد به صداوسیما و عدم مرجعیت رسانه‌های حرفه‌ای و آزاد توانسته‌اند قاپ بسیاری را بدزدند، شبکه‌هایی که عمدۀ آن‌ها ارتزاق‌شان از ایجاد آشوب روانی میان ماست و اهداف خاص سرمایه‌گذارن‌شان، که هرچه باشد، دغدغۀ ایران و ایرانی ندارند. ▫️شبکه‌های اجتماعی ساختاری متنوع‌تر، پیچیده‌تر و تأثیرگذارتر از دو آلترناتیوی که ذکرشان رفت دارند. از جهاتی این شبکه‌های اجتماعی به‌واسطۀ اینکه هر فردی به صرف داشتن یک موبایل می‎تواند رسانه‌ای ایجاد کند، از هر رسانۀ دیگری بیشتر می‌تواند آسیب‌زا باشد. ▫️در فقدان مرجعیت رسانۀ حرفه‌ای و دغدغه‌دار، عرصه برای میدان‌داری اینان باز می‌شود، امری که نه به نفع مردم است و نه حکومت و تنها جماعت بسیار قلیل خودشان هر روز منتفع‌تر می‌شوند. 🗞منبع: بخشی از مقاله‌ ماهنامه مدیریت ارتباطات، منتشر شده در شماره 122، تیر 1399 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔺 تفاوت مدیریت رسانه با سواد رسانه 🔹مدیریت رسانه، جنبه‌ی عرضه (Supply) را در فضای رسانه مورد توجه قرار می‌دهد. 🔹اما سواد رسانه، بخش تقاضا (Demand) را مورد توجه قرار می‌دهد. به عبارتی، عرضه‌کنندگان محتوا و مدیران رسانه‌ها، باید مدیریت رسانه بدانند و مخاطبان، باید سواد رسانه را بیاموزند تا در دام فعالیت‌های غیرعلمی و غیراخلاقی رسانه‌ها گرفتار نشوند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
‍ 🚦مدیریت شبکه‌های اجتماعی به سبک اسرائیل! 🔸در جنگ‌های هشتگی در شبکه‌های اجتماعی همه‌ی کاربران واقعی نیستند. در مورد هر هشتگ به سادگی می‌توان بات‌های متعددی را پیدا کرد. به این ترتیب آن‌چه بیشتر دیده‌ می‌شود را دولت‌ها می‌توانند مدیریت کنند. 🔸ظاهرا این حد از کنترل برای اسرائیل کافی نبوده. آن‌ها دست به توسعه‌ی یک هوش مصنوعی برای پایش تمام پست‌های توییتر و فیس‌بوک زده‌اند. این سیستم تا 25 ژانویه‌ی 2018 توان جداکردن روزانه 200,000 پست مشکوک با محتوای ضد اسرائیلی و جدا کردن 10,000 پست ضد اسرائیلی را داشته است. این اطلاعات برای تهیه‌ی یک دید کلی به فعالیت‌های ضد اسرائیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 🔹این سیستم به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 1️⃣نخست با عمومی کردن نتایج (شاید بخشی از نتایج؟) برای «خجالت زده» کردن مردم تا بهتر رفتار کنند. 2️⃣دوم اطلاع دادن فعالیت‌های ضد اسرائیلی به سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی محلی و شهرداری‌ها برای مقابله با این فعالیت‌ها. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🖊 یاداشتی در ارتباط با «سواد رسانه ای و سرانه مطالعه زیر 20 دقیقه!» 🔖بنیان‌های تفکر هر جامعه‌ای براساس میزان مطالعه و سواد مردم آن شکل می‌گیرد به نحوی که با پایین آمدن آمار مطالعه و سرگرم بودن افراد در فضای مجازی، ساختارهای تفکر افراد از رشد باز می‌ ایستد. البته منظور از سواد، سواد خواندن و نوشتن و یا تسلط بر دو زبان و یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، منظور همان سوادی است که از نظر یونسکو به توانایی «تغییر» (Change) تعبیر شده است می باشد. همچنین می توان گفت باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. در نتیجه یک جامعه بهره مند از سواد جامعه ایست که بتواند از معلومات و دانش خود تغییرات مثبتی را در در جهت تکامل و پیشرفت خود پیشرفت ایجاد نماید. 📌افراد، با قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای رسانه های مختلف همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. سواد رسانه ای ارتباط مستقیمی با میزان سرانه مطالعه و کتابخوانی در جوامع پیشرفته داشته و به نوعی ارتباطی مستقیم و متقابل را دارا می باشند.📖 📌کتاب و فرهنگ کتابخوانی معیاری برای شناخت سواد و فرهنگ عامه است. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، میتوان به نرخ بهره وری در آن کشور پی برد. هر اندازه ملت کتابخوان باشد، میتوان به رواج فرهنگ علم ورزی و اقتصاد دانش بنیان آگاه شد. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، می توان به نقش مثبت سواد رسانه ای در ریل گذاری فکری بر ذهن مردمانش پی برد. کتاب، کالای فرهنگی و اثرگذاری است که همچنان در هزاره سوم، ارمغانی شگفت انگیز از هزاره دوم به شمار می رود. کتاب چه در وضعیت سنتی و چه در عرصه دیجیتال، رسانه ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی بوده و عیار خوبی برای تامل بر فرهنگ یک جامعه و جامعه شناسی خودمانی است و مسیر صحیح سواد آموزی و کسب مهارت های مختلف را در ذهن افراد نهادینه می سازد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan