22.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ترندها در شبکههای اجتماعی چگونه دستکاری میشوند؟
گاه افراد یا موضوعات خاصی در شبکههای اجتماعی به اصطلاح "ترند" میشوند. در حالت طبیعی وقتی که کاربران به موضوعی خاص واکنش گسترده نشان میدهند. اما آیا راهی هم برای برکشیدن یا پسزدن تصنعی پستها و ترندها وجود دارد؟ پاسخ را در این ویدئو ببینید.
منبع:
خبرگزاری دویچه ول فارسی(آلمان)
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔎واژه "افکار عمومی" در بیانات رهبرانقلاب و یک دِرَنگ راهبردی_عملیاتی
▫️رهبر انقلاب در بخشی از صحبت هایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند:...وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، #افکار_عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای اداره کشور هم بهطور قهری به آن سمت حرکت میکند.
🔹هرچند که این خطاب، ناظر به کشورها و ملت های منطقه بود، اما نسبت اضلاع مثلث ۱.خواص جامعه، ۲.افکارعمومی و ۳.تغییر سیاست های یک کشور را می توان از باب الغاء خصوصیت و یک #قاعده_کلی مورد تامل جدی قرار داد. در این مجال پیرامون واژه افکار عمومی تاملی کوتاه خواهیم داشت.
🔹در اندیشه کلاسیک، واژه و مفهومی که بر عمومیت و فراگیری یک اندیشه یا رفتار و نماد دلالت داشت را #فرهنگ مینامیدند. اما در عصرجدید و با ظهور تکتولوژی و رسانه با #پدیده_متفاوتی بنام افکارعمومی مواجه هستیم. تفاوت ایندو چیست و کجاست؟
▫️وقتی جوزف نای در #تقسیمبندی_قدرت به سه مدل سخت و نیمه سخت و #نرم اشاره میکند، رگه هایی از این پدیده را پرده برداری مینماید. اما در داخل کشور، توجهات از سطح مباحث فرهنگی جابجا نمیشود و یک مواجهه کلاسیک و روتین با مساله صورت میگیرد که چه بسا باعث آرایش ضعیف، کُند و غلط در موضوع پدافندغیرعامل در بلندمدت میشود.
اما تفاوت های فرهنگ با افکار عمومی چیست؟
1⃣ فرهنگ، معرفت پایه بوده، درحالیکه افکارعمومی، اطلاعات محور و #خبرپایه تعریف شده است.
2⃣ فرهنگ، بنیادین، عمیق و با پایداری نسبتا بالاست ولی افکار عمومی موقعیتی، سطحی و بشدت #سیال است.
3⃣ فرهنگ به تدریج شکل میگیرد و درونی سازی میشود، افکارعمومی چه بسا یک روزه و با #وایرال_شدن_یک_شایعه رقم میخورد.
4⃣ اهداف فرهنگ، باورسازی برای سبک زندگی است ولی هدف در افکارعمومی، #ذهنیتسازی برای کنشگری یا تقویت مارپیچ سکوت است.
5⃣ ابزار فرهنگ، کار فرهنگی و مطالعاتی است ولی ابزار در موضوع افکار عمومی، کنش رسانه ای، #عملیات_روانی و فعالیت ژورنالیستی_مطبوعاتی است.
6⃣ فرهنگ، خواص و مرجعیت فکری متمرکز دارد(شاید یک مطهری در سرچشمه کافی بود) ولی افکار عمومی دچار #چندمرجعیتی و شهروند_خبرنگار است و افسران جنگ نرم میطلبد.
7⃣ فرهنگ با تقویت عقاید و اخلاق و احکام، قوام مییابد ولی افکارعمومی با #سوادرسانهای و آشنایی با جنگ شناختی واکسینه میشود.
8⃣ برای تعمیق فرهنگ بایستی تاریخ را دوره کرد و برای مصونیت افکارعمومی باید #روایت_نخست و درست را جا انداحت.
💢بزرگان عرصه سیاست و فرهنگ و اجتماع و بطورکلی خواص جامعه؛ لطفا افکارعمومی و مختصاتش را جدی بگیرید و #آرایش_مناسبتری را در جنگ رسانه ای امروز، تدارک و طراحی نمایید. وااسفا که فرهنگ را مدتهاست رها کردیم و نتیجه اش را در بیثباتی گاه و بیگاه افکارعمومی درو میکنیم.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
⭕️نشست تحلیلی و گفتمانی "تبیین بیانات رهبرمعظم انقلاب درباره حوادث اخیر"
👤 با حضور: دکتر فؤاد ایزدی
«دانشیار گروه مطالعات آمریکا دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران»
🗓 زمان: دوشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۲۰:۰۰
📲پخش زنده در کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا
👇👇👇
https://rubika.ir/baseeratt
👕لباس جدید پادشاه
🕶تکنیک دروغ گویی
✍️ژورسان
🔸«انیمیشن لباس جدید پادشاه» را حتماً دیدهاید. داستان ازاینقرار است که در زمانهای خیلیخیلی دور، پادشاهی بود که دلش میخواست بهترین لباس دنیا را بپوشد. دو بافنده با نیرنگ دوخت این لباس را برعهده گرفتند و گفتند ما لباسی را میبافیم که نخ آن را احمقها نمیبینند.
🔹وزیران روزی به کارگاه خیاطی رفتند و دیدند که بافندگان با ماشین خالی کارمی کنند. آنها برای اینکه خودشان احمق خطاب نشوند گفتند بهبه چه لباس زیبایی! پادشاه ترتیب یک رژه همگانی را بین مردم داد و همه مردم گفتند که بهبه چه لباس زیبایی پادشاه دارد! و اینگونه بافندگان با تکنیک تصدیق دروغ سر پادشاه کلاه قشنگی گذاشتند
📂رسانهها، بلندگوهای فراوانی هستند که معلوم نیست که نقش پدر درستکار پینوکیو را دارند و یا نقش روباه داستان پینوکیو. بررسی عملکرد ۵ رسانه (بیبیسی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من وتو) نشان میدهد این رسانهها در ۲۵ روز گذشته مجموعاً بیش از ۱۷13 هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کردهاند.
🔖۵ دروغی که در ۲۵ روز گذشته بیشترین بازنشر را از این رسانهها داشتهاند به ترتیب شامل:
ادعای دروغ ضرب و شتم مهسا امینی
ادعای دروغ درباره فوت و بیماری رهبر انقلاب
ادعای دروغ درباره سقوط شهر اشنویه
ادعای دروغ درباره علت مرگ نیکا شاکرمی
ادعای دروغ «به خاک و خون کشیدهشدن دانشگاه شریف»
▫️مطابق رتبهبندی بیشترین انتشار اخبار خلاف واقع نسبت به حجم کل اخبار متعلق است به:
شبکه بیبیسی با مجموع ۵۸ درصد
ایران اینترنشنال با مجموع ۵۳ درصد
شبکه من وتو با مجموع ۴۹ درصد صدای آمریکا با مجموع ۴۳ درصد
رادیو فردا با مجموع ۴۱ درصد
▪️بدین ترتیب در این ایام به طور متوسط ۴۸.۸ درصد اخبار منتشر شده این رسانهها خلاف واقع بوده؛ یعنی تقریباً از هر ۲ خبر یک خبر صحت نداشته است. این رسانهها مجموعاً در ۲۵ روز گذشته به طور متوسط هر دو دقیقه یک دروغ منتشر کردهاند.
▪️شبکه سعودی ایران اینترنشنال با ۱۱۴۲۶ مطلب بیشترین میزان تولید را در ۲۵ روز گذشته داشته و صدای آمریکا و رادیو فردا رتبه بعدی را به خود اختصاص دادند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
#اینفوگرافیکl اپلیکیشن های معتبر کتاب و کتابخوانی
✅با ما با سواد شوید
🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 دهگانه مواجهه موثر رسانه ای در بزنگاه های اجتماعی
✍️معصومه نصیری ـ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران
1️⃣ قدرت برتر روایی
2️⃣ دست برتر اطلاع رسانی
3️⃣ ارائه اطلاعات چندوجهی
4️⃣ پژواک حداکثری
5️⃣ مدیریت تصویر و معنا
6️⃣ ساخت ضد حاد واقعیت
7️⃣ مطالبه اطلاعات موثر
8️⃣ رویکرد آفندی و پدافندی
9️⃣ فرصت آفرینی برای ارائه تحلیل گفتمانی
🔟 دوری از تهییج
متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
mehrnews.com/xYHST
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
🔺محبوبترین شبکه اجتماعی برای نسل Z اینستاگرام است.
🔺آنها از بین پیامرسانها بیشترین وقت را در تلگرام صرف میکنند و برای تماشای ویدیو هم انتخابشان یوتیوب است.
🔺تیک تاک و پینترست هم مدام در حال محبوبتر شدن است و توییتر فقط برای آگاهی از اخبار و ماجراهای روزمره مورد توجهشان است/علی موسوی، فعال رسانه ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
🔰نشست مجازی
🔶با موضوع توطئه های غرب برای ایجاد ناامنی به بهانه جنبش فمینیستی
👤سخنران: آقای مهدی کاسی، فعال فرهنگی و اجتماعی
📆زمان: چهار شنبه، ۲۷ مهر۱۴۰۱
⏰ ساعت پخش: ۱۹ شب
📱پخش در کانال روبیکای بصیرت گیلان👇
https://rubika.ir/gilan_basir
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تلهای به نام حباب اطلاعاتی
🔹گاهی در فضای مجازی به نظر میاد جامعه در حال یک تغییر و تحول بزرگه، در حالیکه در دنیای واقعی همهچیز مثل قبل ادامه داره.
🔹در این شرایط درگیر یک حباب اطلاعاتی میشیم که مطالب مخالف با عقایدمون به طورغیرمستقیم برامون فیلتر میشه.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
18.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رسانه چگونه مخاطب را با اهداف خود همسو میکند؟
🔻ا بهصورت مداوم از طریق رسانههای گوناگون در معرض تبلیغات قرار داریم. این مسئله جزو جداییناپذیر زندگی امروز شده است. رسانهها برای اینکه تبلیغاتشان به هدف برسد مراحل مختلفی را طی میکنند تا مخاطب خود را اقناع کنند. بنابراین برخورداری از سواد رسانهای در زمینه تبلیغات بسیار ضروری است. این ویدئو نشان میدهد که رسانه چگونه مخاطب را با اهداف خود همسو میکند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
پیری دیجیتال و کهنگی اطلاعات والدین، مانع گفتگو در خانواده
یادداشت/روزنامه شرق/ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
📝منصور ساعی،استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🔹اختلال در ارتباطات انسانی و گفتوگوی بین نسلی فرزندان و والدین در خانواده تحت تأثیر متغیرها و عوامل متخلف درونخانوادگی و برونخانوادگی است. از عوامل درونخانوادگی کاهش گفتوگوی بین والدین و فرزندان، ازدسترفتن «مرجعیت فکری و اطلاعاتی و نقش والدگری والدین» و «پیری دیجیتال والدین» است.
🔹منظورم از ازدسترفتن مرجعیت والدین و کاهش والدگری والدین در خانواده این است که نسل فرزندان به دلیل دسترسی به رسانهها و فناوریهای ارتباطی، توانایی توسعه ارتباطات فراخانوادگی و دریافت و مبادله اطلاعات از منابع اطلاعاتی وکانالهای گوناگون را دارند و دانش و تجربه والدین را پاسخگوی مسائل و نیازهای فکری و دغدغهها و ارزشهای نوگرایانه خود نمیدانند و بنابراین مرجعیت فکری و اطلاعاتی والدین دچار اختلال شده است.
🔹درواقع یکی از کارکردهای رسانهها بهعنوان پدیدههای جامعه مدرن، تولید و توزیع ایدهها و ارزشهای نو به جامعه است. رسانهها معمولا سنتها و عرف رایج را به چالش میکشند؛ در نتیجه نسلهای جدید که تولیدکننده، مصرفکننده و کاربر رسانههای نوین هستند، محتوا و معنایی را خلق و دریافت میکنند که چندان با عرف و ارزشهای رایج همخوان نیست. بنابراین نسل جدیدی که دسترسی به منابع اطلاعاتی جدیدی دارد، مسائل و پرسشهای جدیدی هم دارد. در چنین شرایطی اطلاعات و تجربههای پدر و مادرشان را بهعنوان منابع اطلاعاتی قدیمی و بلااستفاده میبینند. به همین دلیل فکر میکنند گفتوگو با چنین نسلی برایشان بیفایده است و این ارتباطات را در بیرون از خانواده در رسانهها و نهادهای دیگر یا در بین همسالان جستوجو میکنند.
🔹از دیگر سو، خود نسل والدین نیز دچار بحران هویتی و ارزشی نسلی شده و معتقد است ارزشها و آرمانهای نسل من به درد نسل امروزی نمیخورد و ارزش بهاشتراکگذاری ندارد. درواقع نسل والدین تحت تأثیر تغییرات ارزشی سریع، بهتدریج و در گذر زمان دچار استحاله ارزشی شده و خودش هم به ارزشهای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی قبلی بیعلاقه میشود. این بیعلاقگی ارزشی و فاصلهگرفتن از ارزشهای قبلی با وقوع تغییرات شدید ارزشی در بستر زمان اتفاق میافتند.
🔹وقتی این تغییر ارزشی صورت میگیرد، این انسان قبلی گویا چیزی که قبلا برایش ارزش داشته، حالا برایش بیثبات و تقولق میشود و آنقدر برایش در ارجحیت نیست که بخواهد آن ارزش را با دیگران و نسلهای بعدی به بحث بگذارد. به عبارتی نسل قدیم گویا وقتی ارزشها و میزان اهمیت و ارج و قرب آنها را با ارزشها و هنجارهای فناوریمحور مقایسه میکند، تصور کهنگی و بهدردنخوری میکند. گرچه این تفکر اشتباه است، اما ضربه بزرگی را به تعامل بین نسلی وارد میکند. ضربه این است که نسل قدیم احساس میکند ارزشها، هنجارها و داشتههایش به درد زندگی و نیازهای نسل جدید نمیخورد و ارزش بهاشتراکگذاری ندارد و بنابراین وارد گفتوگو نمیشود.
🔹عامل مهم دیگر در کاهش ارتباطات و گفتوگوی بین نسلی، «پیری دیجیتال والدین» است. نسل قدیم توانایی و قدرت سازگاری و همگامی با تغییرات فناورانه و پیامدهای آن نظیر سرعت و شدت مبادله اطلاعات و ارزشها و هنجارها را از دست میدهد و دچار پیری دیجیتال میشود؛ در نتیجه تجربه زیسته و دانش و اطلاعاتش برای نسل جدید جذابیت ندارد و مشکلگشا و کارساز نیست. بر همین اساس، میزان مراجعه به این نسل کمتر میشود و برعکس رسانه و فناوری به منبع رجوع و همیشه در دسترس و بهروز نسل جدید تبدیل میشود. نتیجه چنین تغییراتی برافتادن پرستیژ و جایگاه مرجعیت نسل قبلی است و کنش ارتباطی و تعاملی آنها تحت تأثیر آن قرار میگیرد.
🔹همچنین ضریب نفوذ بالای رسانههای اجتماعی و فناوریهای ارتباطی در بین نسل فرزندان، بهویژه نوجوانان و جوانان، منجر به شکلگیری و توسعه تعاملات و ارتباطات دروننسلی آنها و کاهش حضور و مرجعیت والدین شده است. در رسانه فرزندان با همنسلهای خود بهراحتی اطلاعات، باورها و تجربههایشان را با هم به اشتراک میگذارند، آزادانه و راحت مشورت میکنند، درددل میکنند و...؛ چیزی که والدین به دلیل فقر سواد دیجیتال از آن عاجز هستند. درواقع والدین به دلیل نداشتن سواد فناورانه و دیجیتال، از توان و فرصت گفتوگو با نسل فرزندان تکنوفیل و بومیان فناوری محروم میشوند؛ زیرا هنوز بسیاری از والدین حضور و ظهور رسانه بهعنوان یک پل ارتباطی را باور نکردهاند و آن را بهعنوان یک زمینه و عرصه بحث و تعامل بین نسلی به رسمیت نمیشناسند.
https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-855186
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasra_guilan
رفع فیلتر اینستاگرام مرحله دوم براندازی و ادامه فتنه هیبریدی با اسم رمز مهسا امینی است
✍ سید علیرضا آلداود
⭕️سالها مسئولان صهیونیست شبکه اجتماعی فرازبانی و تصویر محور اینستاگرام به عنوان سلاح کشتارجمعی افکار عمومی ایرانیان تلاش کردهاند یک نسل جدید در ایران توسط سلبریتیها و وطن فروشهایی نظیر مصی با ارزشهای غربی و ضد دینی تربیت کنند.
⭕️در دوران خسارت بار حسن روحانی نیز با گره زدن کسب و کار مردم به این شبکه صهیونیستی تلاش کردند تا مانع اجرای قانون برای اینستاگرام در داخل کشور شوند.
⭕️اما اینستاگرام با حذف تصاویر قهرمان شهید عزیز ما یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی نشان داد تمام امکاناتش را برای نابودی فرهنگ، هویت و نسل آیندهی ما بکار گرفته و در فتنه اخیر نیز به عنوان بستر اصلی فتنه هیبریدی-شناختی برای براندازی ایران اسلامی و سوریه سازی آن همگان نقشش را دیدند.
⭕️خوب است مسئولین عزیز حال که این شبکه غیر اجتماعی که سابقه سرکوب آزادی بیان را در آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ دارد و شرایط ایران را نپذیرفته به کسب و کارهای مجاز و مشروع اعلام کنند تا به بستر های داخلی مانند باسلام، روبیکا، ایتا و ... بیایند و حتی از آنان حمایتهایی نیز داشته باشند.
⭕️اما اگر این شبکه غیر اجتماعی باز شود یا مانند تلگرام فیلتر ناقص شود، مطمئن باشیم مرحله دوم فتنه را در ایران جریان فتنه اجرایی خواهند کرد که شامل مراحل زیر است:
۱.انتشار گسترده فیلمها و تصاویر تهییج کننده مخصوصا برای قشر نوجوان از ایام فتنه
۲.فرصت برای آموزشهای براندازی و ایجاد جنبشهای اجتماعی حرفهای تر
۳.آموزش ایجاد مزاحمتهای اجتماعی و تشویق به اعتصاب ها و...
۴.پاشیدن بذر بیاعتمادی در جامعه و ایجاد گسلهای اجتماعی و از هم پاشیدن همگرایی در جامعه
۵.انتشار گسترده فیک نیوز و ایجاد نا امنی روانی در جامعه
۶.ایجاد فرصت برای سلبریتی های بی هویت با مخاطبان چند ده میلیونی برای انتقام گیری از نظام
۷.ایجاد فرصت برای براندازان برای تغییر رفتار بیشتر قشر خاکستری بخصوص نوجوانان در جامعه
و...
🔷خوب است حال که دولت انقلابی بر سر کار است از افرادیکه در این شرایط پیشنهادات روحانی طور و جهرمی طور برای رها ماندن فضای مجازی میدهند دوری کنند تا شاهد خسارت بیشتر در کشور توسط آنان نباشیم.
🔷از قوه قضائیه هم ضمن تشکر بابت اقدامات اخیر در دستگیری نفوذیها خواستاریم با بانیان وضع موجود چه آنانی که گزارشهای دروغ بابت آمادگی برای مقابله با فتنه های بر بستر فضای مجازی دادند برخورد کنند و چه با مسئولانی که با ترک فعل در دولت روحانی منتج به رها ماندن این فضا شدند...
💠 انقلابیها همچنان چشم انتظار حاج قاسم فضای مجازی هستند...
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan