🔴صهیونیسم رسانه ای
✅ امروزه دستگاه هاي خبر رساني جهان تقريباً به طور كامل در دست چند آژانس خبري بزرگ صهيونيستي است.
🔹 آگاهي از اين موضوع از سوي مخاطبان رسانه ها مي تواند آنان را به هنگام روبرو شدن با اطلاعاتی از منابع يادشده به تامل وادارد و در خنثی سازی عمليات روانی نقش تعيين كننده دارد.
🔺🔻اين آژانس های خبری عبارتند از:
1) خبرگزاري #رويترز :
وقتي نامي از خبرگزاري ها برده مي شود، نخست نام خبرگزاري «رويترز» به ذهن متبادر می شود. بايد بدانيم كه مؤسس اين خبرگزاري «ژوليوس رويتر» درسال 1816 ميلادي در يك خانواده يهودی به دنيا آمد و با يك نام اسراييلي ناميده شد.
2) خبرگزاري #آسوشيتدپرس:
درسال 1848 ميلادي، پنج روزنامه آمريكايي اقدام به تأسيس خبرگزاري آسوشيتدپرس نمودند. خبرگزاري كه درسال 1900 ميلادي به شركتي عظيم تبديل شد كه اكثر روزنامه ها و مجلات آمريكايي را كه قسمت اعظم آن ها تحت سيطره صهيونيسم بودند زير پوشش قرار داد.
3) خبرگزاری #فرانس پرس:
درسال 1835 ميلادي يكي از يهوديان فرانسوي به نام «هاواس» آژانس هاواس را بنيان نهاد كه بعدها تبديل به خبرگزاري دولتي فرانسه شد.
🔸🔸همچنين #پنج_شبكه_غول_پيكر تلويزيوني كه 95 درصد اخبار، اظهارنظرها و تصاوير را براي جهانيان پخش مي كنند، عبارتند از:
🔺شبكه CNN كه توسط «تدترنر» یهودی تاسيس شد و اخيرا در شركت تايم وارنر ادغام شده است.
🔺شبكه ABC كه شركت «والت ديسني» صاحب آن است و رياست آن را يك يهودي به عهده دارد.
🔺شبكه CBS كه شركت وستينگهاوس صاحب آن است و رياست اين شبكه به يك يهودي واگذار شده است.
🔺شبكه FOX كه رابرت مرداك ميلياردر يهودي استراليايي صاحب آن است.
🔺شبكه NBC كه شركت جنرال الكتريك صاحب آن بوده و بخش اخبار آن تحت رياست يك يهودي است.
🔸🔸بيشتر #رسانه_های_آمريكا شامل شبكه هاي:
*بزرگ راديويي
*كانال هاي تلويزيوني
* روزنامه ها و نشريات ديگر دراختيار گروهي از مؤسسات اقتصادي هستند كه در تملك صهيونيست ها قرار دارند
🔴 بنابراين تعجب آور نيست اگر تصميمات و سياست هاي متخذه كشور آمریکا به ويژه در عرصه #سياست_خارجي بيشتر منطبق با مواضع اسراييلي ها باشد.
"ژئوپلیتیک رسانه"
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🎯بازی جدید رسانهای علیه ایران
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
🔹این روزها شاهدیم برخی رسانههای خارج از کشور، در حال نشر #اطلاعات_گمراهکنندهای علیه ایران هستند که اکثراً در خدمت #کلان_روایت ناکارآمد نشان دادن جمهوری اسلامی است.
🔹این اخبار ساختگی و جعلی با استناد به فیلمها و تصاویر رخ داده در سایر کشورها سعی در انحراف افکار عمومی، ایجاد بدبینی، القای ناامیدی و ... دارند.
🔹نمونه اخیر آنهم کلیپی با عنوان «پدری اهل میناب بندرعباس سه فرزند خود را به خاطر فقر و نداری به دار آویخت»، است. با راستی آزمایی این مطلب مشخص شد این فیلم مربوط به آفریقا جنوبی و مادری است که دو فرزندش را به دار آویخته است.
🔻اقدام تروریستی تنها انفجار و ترور و ... در واقعیت نیست. شکل نوین تروریستها، #تروریستهای_مجازی هستند، آنها که فیک نیوز میسازند و شایعهپراکنی میکنند و...
🔻کمپ فیک نیوز سازان در آلبانی مشغول کار است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔰 فوریترین وظیفه مبارزه با خیانت کمرنگ کردن مسأله فلسطین است
🔺️ رهبر انقلاب در پیام تصویری به مناسبت روز جهانی قدس: امروز روز قدس است؛ روزی که با ابتکار هوشمندانه امام خمینی همچون حلقهی وصلی برای همصدائی مسلمانان دربارهی قدس شریف و فلسطین مظلوم تعیین شد. ملتها از روز قدس استقبال کردند و آن را همچون نخستین کار واجب یعنی برافراشته نگهداشتن پرچم آزادی فلسطین گرامی داشتند.
🔹️ سیاست عمدهی استکبار و صهیونیسم، کمرنگ کردن مسألهی فلسطین در ذهنیت جوامع مسلمان و به سمت فراموشی راندن آن است. و فوریترین وظیفه، مبارزه با این خیانتی است که به دست مزدوران سیاسی و فرهنگی دشمن در خود کشورهای اسلامی صورت میگیرد. ۹۹/۳/۲
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
رهبرانقلاب: امروز دنیا قربانیان کرونا را میشمارد اما چرا هیچکس میلیونها مظلوم در جهان اسلام را شمارش نمیکند؟
پیام تصویری رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس:
🔹امروز دنیا یک به یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان میشمارد، امّا هیچ کس نپرسیده و نمیپرسد قاتل و مسئول صدها هزار شهید و اسیر و مفقود در کشورهایی که آمریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کردهاند کیست؟
🔹چرا هیچ کس این میلیونها کودک و زن و مردِ مظلوم در جهان اسلام را شمارش نکرد؟ چرا میلیونها فلسطینی باید هفتاد سال از خانه و کاشانهِی خود دور بوده و در تبعید به سر برند؟ و چرا قدس شریف، قبلهی اوّل مسلمانان باید مورد اهانت قرار گیرد؟
🔹سازمان به اصطلاح ملل به وظیفهی خود عمل نمیکند و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری مُردهاند. شعار «دفاع از حقوق کودک و زن» شامل کودکان و زنان مظلوم یمن و فلسطین نمیشود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔸سواد رسانهای؛ سواد چیست، رسانه کدام است؟
حتما شما هم این روزها به عبارت #سواد_رسانهای برخوردهاید و تلاشهای گوناگون را در تبیین این عبارت دیدهاید. آنچه الان هم شاهد آن هستید یکی از همان تلاشهاست، شاید سویه اصلی این مطلب، بر کاربردی ساختن این مفهوم باشد.
سواد رسانهای را میتوان یک نوع فهم انتقادی قلمداد کرد؛ درکی متکی بر مهارتهایی که بر اساس آنها بتوان انواع #رسانهها را و انواع تولیدات آنها را شناخت.
سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است کدام مواد غذایی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزهایی را باید مصرف و از چه چیزهای باید پرهیز کرد.
سواد رسانهای میتواند به #مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی محض خارج شده و کنشگرانه به معادله فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای به شما کمک میکند تا از آوردههای رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شوید.
این پنج نکته که در پی میآیند، نقاط اصلی پرش به فضای فهم منتقدانه از رسانهها هستند و به عبارت بهتر؛ این پنج مورد اصلیترین موارد مطروحه برای درک رسانهها یا فهم همین تعبیر موسوم به سواد رسانهای به شمار میآیند:
۱🔹خالقان پیامها؛
از خودتان بپرسید کدام نویسنده یا افراد، یا نهادها و سازمانها خالق این پیامها برای شما هستند. آنچه شبکههای تلویزیونی یا رسانههای چاپی آمریکا درباره روسیه میگویند؛ شبیه آنچه رسانههای روسیه درباره کشورشان میگویند؛ نیست. حتی آنچه سیانان درباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا میگوید؛ شبیه آنچه فاکس نیوز در مورد ترامپ میگوید نیست. اهداف خالقان پیامها یکسان نیست.
۲🔹تکنیکهای خالقان پیامها برای جلب توجه شما؛
ببینید خالق پیام برای جلب توجه شما از چه تکنیکهایی استفاده کرده است و به عبارت بهتر چگونه ذهن شما را اسیر خودش ساخته است، رنگ، موزیک، نوع واژگان، عکس، گرافیک، بزرگنمایی،... و بسیاری موارد دیگر دست اندرکار شکار توجه شما هستند.
۳🔹تفاوت برداشتهای شما از پیامها با برداشتهای دیگران از همان پیامها؛
تردیدی به خود راه ندهید، سن شما، میزان تحصیلات شما، جنسیت شما، تخصص شما، محل تولد شما، فرهنگ شما، جایگاه اجتماعی و خانوادگی شما و بسیاری از موارد دیگر بر برداشتهای شما از رویدادهای اطراف شما و یا بر برداشتهای شما از محتواهای رسانههای مورد مصرف شما تاثیرات بسیار مهمی دارند. مراقب علل این تفاوتها در خبرها و گزارشهای رسانهها باشید و گمان هم نکنید برداشت شما از محتوای رسانه معرف برداشتهای سایر مخاطبان هم هست.
۴🔹دیدگاهها و ارزشهای موجود در پیامها و یا حذف شده از پیامها؛
محتوایی که مصرف میکنید یا با چاشنیها دیدگاههای ارزشی سرو میشود یا اینکه فاقد چاشنی است و هر دو نوع ارائه هم دلایل خاص خود را دارند. چقدر متوجه نقش و تفاوتهای این چاشنیها هستید؟ برجام را در نظر بگیرید، آمریکا از این پیمان خارج شد، اروپا هنوز حضور نیمبندی دارد. آمریکا در پی خروج از برجام، شدیدترین تحریمهای تاریخ اقتصاد را علیه ایران وضع کرد. حالا همهگیری کرونا در جهان به وقوع پیوسته است. آیا پوشش خبری آمریکا و اروپا درباره کرونا در ایران شبیه یکدیگر است؟ در خبرهای کدامیک از این دو کانون خبری به نقش مخرب تحریمهای اقتصادی در مبارزه ایران علیه کرونا هیچ اشارهای نمیشود؟
۵🔹و بالاخره به چه دلیل یا دلایلی این پیام یا پیامها برای شما ارسال میشوند؟
در جهان آکادمیک ارتباطی معاصر دو پاسخ مهم به این پرسش داده میشود: به دلایل متعدد اقتصادی و سیاسی.
شاید این عبارت را بهتر به خاطر بسپارید: #اقتصاد_سیاسی_رسانهها
هر رسانهای را بر روی نقشه سیاست و قدرت بگذارید تا بتوانید نقش آن را بهتر درک کنید. از خودتان بپرسید رد پاهای این رسانه را در کجای این نقشه ثروت و قدرت باید جست؟ پشت این رسانه کدام مراکز ثروت و قدرت ایستادهاند؟ چه کسانی حامی دیدگاههای این رسانه هستند؟ چه کسانی به آن پول و آگهی میدهند؟
صرف خواندن یک رسانه به معنی سواد رسانهای نیست، شما الفبای زبان عربی را میشناسید؛ آیا شناختن این الفبا به این معناست که شما زبان عربی هم بلد هستید؟
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⚠️ #سلبریتی_الگوی_مصرف_پست_مدرن
به تعبیر یک نویسنده جامعه شناس، در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته #کالایی را که مردم می خواهند، به خوردشان بدهد. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند.
به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به #فرهنگ_توده_ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. چرا که #فرهنگ_شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی ـ اقتصادی است.
#تفاوت_سلبریتی_های الان با الگوها و اسوه های سنتی را می توان در خلقیات و روحیات و رفتارهای ارزشی و انسانی و اجتماعی آنها دانست. در دوران ماقبل پست مدرن، کسی که ویژگی های متفاوت تری بلحاظ پهلوانی یا اندیشه ای یا جوانمردی و ایثارگری یا مدیریت و راهبری دینی و اجتماعی و سیاسی و یا مولد بودن در امور اقتصادی و... را داشت، تبدیل به شخصیتی مرجع و معروف می شد و تاثیر رسانه ها حداقلی محض بود ولی الان ویژگی های ظاهری و #سبک_مصرفی و پوششی خاص با حضور حداکثری در مقابل ارباب رسانه و تبدیل شدن به سوژه مصرف رسانه ای باعث شهرت و معروفیت شخص می شود.
#علیرضا محمدلو
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📌افزایش سهم فضای مجازی در بشقاب رسانه ای کودکان/ تاکید بر هوشیاری والدین
🔺«فضای مجازی بیش از هر زمان به بشقاب رسانه ای کودکان و نوجوان در دوران کرونایی اضافه شده و ضمن نظارتهای لازم از سوی خانواده ها و...، باید این روند به لحاظ نکات مثبت و منفی و چالش های احتمالی در ایام پساکرونا به تعدیل برسد.»
🔺این بخشی از صحبت های مریم سلیمی عضو سیاست، گذاری و تألیف کتاب تفکر و سواد رسانه ای آموزش و پرورش، مدرس و کارشناس حوزه رسانه است.
این کارشناس رسانه معتقد است: در روند آموزش سواد رسانه ای به کودکان و نوجوانان نقش رسانه ها، بهزیستی و آموزش و پرورش باید بیش از پیش پررنگ شود و با یک برنامه ریزی جامع و تقسیم وظایف، آموزش به گروه سنی مدنظر و خانواده ها شکل گرفته و ادامه یابد.
#رژیم_مصرف_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🖌 #یادداشت_رسانه_و_فرهنگ:
سه ماموریت ویژه رسانه در مهندسی شخصیت
وقتی از رسانه صحبت می کنیم، موضوع ما یک امر فانتزی و #سرگرمی صرف نیست. پشت صحنه ای حرفه ای با اتاق فکری هوشمند و متشکل از اربابان قدرت و ثروت در عرصه #صنعت_فرهنگ که هدفی جز تثبیت #هژمونی و سلطه پایدار ندارند.
کارویژه رسانه چیست و صنعت فرهنگ در رسانه چه می کند؟ شناسایی و آنالیز دقیق شخصیت انسان و دقت و توجه به وزنی که هر بخش از شخصیت دارد، یک هنرشناختی در فعالیت رسانه ای و عملیات روانی است که اگر به درستی صورت بگیرد، به مرور به #هک_شدن_انسان و توانایی تسلط بر اقدامات و ترجیحات و انتخابات او منجر شود.
قابل ذکر و توضیح است که سه بعد شخصیت انسان، احساسات، اندیشه ها و کنش های اوست. متناظر با هربخش، الگوریتمی از ذائقه سازی، انگاره سازی و عادت سازی در #دستگاه_تبلیغاتی_اطلاعاتی قدرت های رسانه ای طراحی و مهندسی می شود.این #مهندسی_شخصیت در سه گام صورت گرفته و به مرحله کنترل و مهار نائل می گردد.
#انگاره_سازی
در گام نخست وارد مرحله شناختی می شود و با تاکتیک تصویرسازی(imagemanagement) و با استفاده از #تکنیک_های_اقناعی چون برجسته سازی، تولیدکلیشه و برچسب زنی و...انگاره سازی را در مخاطبین رقم زده و #مدیریت_ذهن و تصورات انسان را به دست می گیرد.
نمونه عینی آن، #اسلام_هراسی و ایران هراسی پروژه ای در سینمای هالیوودی قابل مشاهده است)
#ذایقه_سازی
در گام دوم وارد عملیات روانی تسخیر عواطف و احساسات می شود و لازمه جدی آن، شناسایی و مهندسی ذایقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می پسندیم و لایک می کنیم، محور فهم و لو رفتنذایقه ما می باشد که بدلیل #نگاه_مصرفی_حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی براحتی تعیین و تثبیت می شود.
#عادت_سازی
در گام سوم و مبتنی بر نظام ترجیحات و اطلاعاتی که در اختیار مغزدیجیتال حاکم بر رسانه قرار داده ایم، خط و مشی رفتاری ما در فضای مجازی شکل می گیرد و کنشگری ما در غفلت از عقبه حاکم بر آن رقم میخورد. از طریق تکنیک های تکرار و #شرطی_سازی و بکاربستن سیستم محرک_پاسخ و حذف عنصر #مکث و #تفکر در رفتارشناسی، تاکتیک عادت سازی را به نتیجه رسانده و پازل کنشگری انسان را تکمیل می نمایند.
مدل صف بستن ها و خرید ها و ثبت نام دسته جمعی و یکهویی و جوزده، نحوه حضور و رای دادن در انتخابات و جنس اعتراضات مدنی و سبک زندگی مصرفی و رفتارنمایشی مردم، نمونه های بارزی از رفتارسازی های حساب شده و مبتنی بر #نظام_عرضه_تقاضای_مصنوعی و مهندسی شده می باشد که بایستی به چشم یک پاشنه آشیل فرهنگی_امنیتی_رسانه ای به آن نگریسته و راهبرد منسجمی و فوری در نهادهای مربوطه اتخاذ گردد.
علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
دومینوی #نفوذفرهنگی در عالم خواب و بیداری
🔸واقعا رسالت یک رسانه چیست؟ خط قرمزش کجاست و نظام حساسیت های رسانه ای شامل چه عناصر و متغیرهایی است؟ رصد و دیده بانی فرهنگ جامعه اگر مسئولیت درجه یک رسانه نباشد پس چه دردی را دوا خواهد کرد و آیا لای جرز دیوار نمی خورد؟
🔸با اعتماد به سکوت کدامین رسانه ها و همکاری و توجیه کدامین مقام و مسئول سیاسی و فرهنگی و... می توان در عالم خواب و بیداری و خیلی رک و راست، اساس #هویت و متغیراصلی یکپارچگی دینی و اجتماعی یک جامعه را هدف قرار داد؟ آیا بحران #کرونا را بستر خلوتی برای نفوذ فرهنگی یافته اند یا قصد #تمرکززدایی از خبر و اتفاق دیگری را دارند...الله اعلم!
🔸خانمی دولتی که در حد یک شهرستان هم نتوانسته بود ابتکار و تخصص و شایستگی اش را به اثبات برساند، حال در جایگاه یک مقام مسئول و مشاور دولتی بقول خودش در عالم خواب و بیداری پستی را فوروارد و در کانال خود بارگزاری می کند که برای تبریک روزجهانی خانواده، اساس #خانواده را زیر سوال می برد.
🔸این ترفند رسانه ای که #ذائقه و حساسیت نظام فکری رسانه ای و فرهنگی جامعه را محک می زند تا به عادی سازی #همجنس_بازی یا گرایی منجر شود نامش چیست؟
آیا از #مارپیچ_سکوتی که حاکم و طراح بلامنازع آن دولت و #وزارت_ارتباطات است و بازی بدون توپ وزارت فرهنگ و ارشاد می توان سراغی از شخص یا شاخص دیگری گرفت؟
🔸واقعا #سبک_زندگی_اسلامی چندمین مهره از دومینوی نفوذ فرهنگی تفکر لیبرال حاکم بر فرهنگ و رسانه ماست که بایستی فتح شود؟ آیا به آخر خط رسیده ایم یا هنر و رسانه #لیبرال زیر سایه دولت سکولار، خیلی رو بازی می کند؟
🔸خانم #مولاوردی حواستان به نسل جوان و نوجوان امروز جامعه قطعا نیست ولی کودکان این جامعه را مدتی است که #پروتکل های_۲۰۳۰ جهانی شما و دولت فخیمه تان در برخی نقاط کشور و با چراغ نیمه روشن و خاموش در نوردیده است..
آری باور می کنیم از شما که از فرط خستگی و در عالم خواب و بیداری، فقط قصد تبریک روزجهانی خانواده را داشتید ولاغیر...
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍️ تعریف سواد از نظر "یونسکو" و راهکارهای بهبود زندگی
✅به تازگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، تعریف جدیدی از باسوادی ارائه داده است.
✅شاید برایتان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است و این چهارمین تعریف سواد است که توسط یونسکو به صورت رسمی اعلام میشود. به طور خلاصه و طبق این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و دانستههای خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
✅با تعریف جدیدی که یونسکو ارایه داده باسوادی، توانایی «تغییر» (Change) است و باسواد کسی است که بتواند با آموختههایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
✅در ادامه و بعد از مروری کوتاه بر تعاریف سواد از ابتدا تا امروز، نکاتی درباره ایجاد تغییر در زندگی بر اساس دانستهها و راهکارهای دستیابی به این مهم، مطرح خواهیم کرد.
✅اولین تعریف
✅توانایی خواندن و نوشتن، اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفا به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی با سواد محسوب میشد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد.
✅دومین تعریف
✅اضافه شدن یاد گرفتن رایانه و یک زبان خارجی،
✅در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و دانستن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد. قاعدتا طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی کشور ما بیسواد محسوب میشوند چون دانش زبان خارجی بیشتر افراد کم است.
✅سومین تعریف
✅اضافه شدن ۱۲ نوع سواد:
✅سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، باز هم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شد که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود، حدود ۵ درصد با سواد است. این مهارتها عبارت اند از:
۱- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
۲- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی
۳- سواد مالی: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روشهای پسانداز و توازن دخل و خرج
۴- سواد رسانهای: این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است
۵- سواد تربیتی: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
۶- سواد رایانهای: دانستن مهارتهای راهبری رایانه
۷- سواد سلامتی: دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماریها.
۸- سواد نژادی و قومی: شناخت نژادها و قومیتها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن.
۹- سواد بوم شناختی: دانستن راههای حفاظت از محیط زیست.
۱۱- سواد تحلیلی: توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریههای مختلف و ایجاد استدلالهای منطقی بدون تعصب و پیش فرض.
۱۱- سواد انرژی: توانایی مدیریت مصرف انرژی.
۱۲- سواد علمی: علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب.
✅از آن جا که با سواد بودن به یادگیری این مهارتها وابسته شد، قاعدتا سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارتها تغییر رویه میداد که متاسفانه فعلا سیستم آموزشی کشور ما، هنوز هیچ تغییری در زمینه آموزش مهارتهای فوق نکرده است.
✅چهارمین و جدیدترین تعریف
✅علم با عمل معنا میشود.
✅با این حال و به تازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است، یعنی *شخصی با سواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.* در واقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارتها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه میتوان گفت این فرد، انسانی با سواد است.
✅چرا سوادمان باعث تغییر در زندگیمان نمیشود؟
✅"آموزش حقوق بشر" با تاکید بر توانمند سازی مبتنی بر آگاهی و ارتقاء مطالبه گری شهروندان میتواند در راستای ایجاد تغییر در جوامع بشری و تحقق "همه حقوق همه" موثر باشد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ دلایل گرایش روزافزون به شبکههای اجتماعی در ایران
➖ایجاد نیاز، نیازسازی
➖عوامگرایی و تأثیر آن در رویه سیاستهای اجرایی و قانونگذاری
➖عدم وجود دانش بهرهوری از فضای اینترنت و عدم آموزش مدیریت زمان در مقاطع مختلف تحصیلی در راستای توسعه فرهنگی
➖عدمحمایت صحیح از شبکههای اجتماعی داخلی
➖سرانه رو به نزول کتاب و کتابخوانی در کشور
🔘از دیگر دلایل گسترش استفاده از فضای مجازی میتوان به ناکارآمدی قانون در رسیدگی، بازدارندگی و پیشگیری، فقدان بودجه کافی و مشخص و تعدد متولیان ناهماهنگ، انحصاری بودن اینترنت، عدم استفاده بهینه از کانونها و مراسم مذهبی، عدم آموزش زندگی مشترک برای زوجها، ارزشهای کمرنگ شده اسلامی مانند اخلاق و عفت، هزینهدار بودن سایر سرگرمیهای موجود، ویژگیهای خاص فضای مجازی ازجمله دسترسی آسان و فاصله گرفتن فکری فرزندان با والدین... نیز اشاره کرد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ ویژگیهای #رسانه_های اجتماعی
✴️ محتوای این رسانه ها توسط مردم ایجاد می شود و مردم به بیان دیدگاهها و عقاید خود میپردازند. این رسانهها به مردم امکان میدهند تا در جوامع آنلاین و از طریق #وب_سایت ها، وبلاگ ها و ... مشارکت داشته باشند.
🔷 رسانههای اجتماعی باعث ارتباط بین مردم می شوند. مردم از فضای مجازی با هم در ارتباط قرار گرفته و روابط خود را تنظیم و گسترش میدهند و به همین دلیل این رسانه ها پویا هستند.
♦️ همکاری و هم افزایی یکی دیگر از ویژگی های رسانههای اجتماعی است. این هم افزایی سبب پیشبرد و توسعه امور و اقدام در موارد مقتضی می شود. مردم از طریق این رسانه ها داشته های خود را به اشتراک میگذارند و داشته های دیگران را ارزیابی و به کار میگیرند.
✳️ از دیگر ویژگی های رسانه های اجتماعی امکان واکنش دهی افراد به محتوای تولید شده و بازجهت دهی یا اتخاذ موارد مطرح شده در آن رسانه است.
⏺ سارماندهی و بسیج افراد یکی از مهمترین قابلیتهای رسانهها اجتماعی است. مرتبط ساختن افرادی که اهداف مشترک با هم دارند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند، از ویژگیهای این رسانههاست و نقش عمده ای نسبت به ابزارهای سنتی بسیج مردم برای اقدامات اجتماعی دارد. این ویژگی ها در انقلاب های اجتماعی_سیاسی کارکرد خود را به طور گسترده نشان داده است.
🔳 سرعت #اطلاعرسانی و کم هزینه بودن این رسانهها و پنهان بودن هویت افراد به تقویت اقدامات آنان در محیط واقعی کمک قابل توجهی می کتد و باعث تأثیر بیشتر این فعالیت ها می شود.
#روزنامه_نگاری_در_رسانه_های_اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
▪️ #فومو؛ طاعون مدرن
🔹«ترس از دست دادن» یا «فومو» آخرین اختلال فرهنگیای است که بیسروصدا آرامش ذهن ما را تحلیل میبرد. فومو زادۀ پیشرفت تکنولوژیک و گسترش اطلاعات است و به احساس از دست دادن چیزی مهیجتر، مهمتر و جالبتر گفته میشود که در جایی دیگر در جریان است. بر اساس یک مطالعۀ جدید، ۵۶ درصد از کسانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، از این #طاعون_مدرن رنج میبرند.
🔹قهرمانان داستانهای قرن نوزدهمی، عمری درگیر تنها یک فرصتِ از دست رفته بودند، اما امروزه جریان بیوقفۀ اطلاعات به طرز نگرانکنندهای جهانی را به یادمان میآورد که از چنگمان میگریزد.
🔹بخش عمدۀ پشیمانیهای ما در پایان زندگی، مربوط به چیزهایی است که انجام ندادهایم و نه چیزهایی که انجام دادهایم. مجموعۀ گیجکنندهای از نمایشها، مهمانیها، کتابها و آخرین مدهای مصرفیای که رسانههای اجتماعی به خوردمان دادهاند، به همین اندازه، این بلا را سرمان میآورند. شخصیتهای آنلاین جذابی که از خودمان ساختهایم -و از دور بسیار فریبندهاند- فومو را از این هم وخیمتر میکنند.
🔹شری ترکل، روانشناس اجتماعی موسسۀ فناوری ماساچوست، مولف کتاب، تنها باهم: چرا بیشتر از تکنولوژی انتظار داریم و کمتر از یکدیگر (۲۰۱۸)، مینویسد تکنولوژی به سازۀ اصلیای بدل شده که صمیمیت را با آن تعریف میکنیم. ما صدها یا حتی هزاران دوست در شبکههای اجتماعی را با رفقای بدردبخور صمیمیمان در واقعیت اشتباه میگیریم.
🔹با بهرهگیری از صدها مصاحبه، ترکل ادعا میکند، پیشرفت تکنولوژیک، باعث #زوال_تدریجی روابط مهم ما با والدین، فرزندان یا شریک زندگیمان- شده و نوع جدیدی از #تنهایی را ایجاد کرده است. با توجه به ناامنیای که در روابطمان احساس میکنیم و نگرانیای که دربارۀ صمیمیت داریم ترکل ادعا میکند که در جهان تکنولوژی، هم به دنبال روشهایی برای برقراری رابطه میگردیم و هم میخواهیم از خود در برابر رابطهها محافظت کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
داشتیم زندگیمون را میکردیم ها!
مثل بچه آدم به قول معروف یه گوشه نشسته بودیم و ماستمون را میخوردیم اما این تلگرام لعنتی ما رو داغون کرد.
صبح بلند شدیم مطابق معمول بریم دوش بگیریم که مسیج اومد صبح ها بعد از بیداری دوش نگیرید به علت افت قند خون و چند تا دلیل دیگه امکان سکته را افزایش میده، خلاصه ما هم گفتیم بذار بعد از صبحانه میریم دوش میگیریم.
بعد از صبحانه اومدیم بریم دوش بگیریم مسیج اومد که با شکم پر هرگز دوش نگیرید ریسک ایست قلبی را بالا میبرد، گفتیم خوب بریم بیرون دنبال کارها و برگردیم عصری دوش بگیریم.
عصری رسیدم خونه و خیلی تشنه بودم و طبق توصیه های قبلی تلگرام که گفته بود در روز ده لیوان آب بنوشید ما هم آب نوشیدیم و اومدیم بریم حموم که مسیج اومد قبل از حمام نوشیدن آب خطر ابتلا یه بیماری های گوارشی و قلبی و عروقی را به شدت بالا میبره، با خودم گفتم خوب مهم نیست قبل از خواب دوش میگیرم که باز پیام اومد دوش قبل از خواب سبب بالا رفتن هوشیاری و به هم ریختن هورمونها میشه خلاصه الان یک ماه هست من هی میرم دم حموم و برمیگردم.
برام یک آرزو شده حموم رفتن، اصلا میترسم برم شیر آب را باز کنم که باز پیام اومد بیماری دوش فوبیا در آمریکا سالانه سه ملیون نفر را به کام مرگ فرستاده است هیچی دیگه از وحشت موندم چه کنم.
حالا دو تا مشکل دیگه هم پیدا کردم اول اینکه نصف اینها را دکتر شریعتی و گاندی و چارلی چاپلین گفته بودند که هرچی فکر میکنم اینها دکتر طب نبودند و دوم اینکه انگار یکی توی تلگرام نشسته و منو میپاد. درضمن خیلی بو گرفتم دیروز همسایمون گفت سگت را عوض کردی و راسو گرفتی؟
همین الان یک پیام اومد که میگه هرگز اسپری جای حمام را نمیگیرد ( دکتر حسابی)
نتیجه:
هر چیزی رو در تلگرام و شبکه های اجتماعی باور نکنید!
ویکی هوآکس
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴"وقتی حریم خصوصی خانواده ناایمن می شود"
💢 تب عکس گرفتن های لحظه به لحظه و اشتراک گذاری های آنچه از نظر ما خنده دار یا جالب به نظر می رسد در فضای مجازی، سبب شده خیلی وقت ها به جز وجه مورد نظر خود، متوجه اطلاعاتی که به اشتراک می گذاریم نباشیم.
📛 پایین آوردن سطح ایمنی خود و اعضای خانواده، در خطر قرار دادن آبروی اطرافیانمان و آنچه که همواره در فضای خصوصی خانوادگی، محترم و منحصر به خانواده شمرده می شود و فهمیدن آن توسط دیگران ممکن است در اعضای خانواده ایجاد حس ناامنی یا خجالت کند و یا جزو اسراری باشد که یک خانواده دوست ندارد دربرابر دیگران فاش شود، از پیامدهای به اشتراک گذاری تصاویر خصوصی بر اثر هیجانات لحظه ای یا حال و هوای جوانی و نوجوانی هستند.
⚠️ اطلاع و احساس سایر اعضای خانواده نسبت به اشتراک گذاری تصویر مورد نظر و خطراتی که ممکن است برای شغل و موقعیت کاری و وجهه اجتماعی آنان ایجاد شود، از مواردی دیگری هستند که عمدتا در هنگام به اشتراک گذاری تصاویر به آن ها توجهی نمی شود.
‼️ بنابراین باید به خاطر داشت:
1⃣ در اشتراک گذاری تصاویر خصوصی یا خانوادگی خود، حتما با اعضای خانواده مشورت کنیم.
✅ * با آبروی اعضای خانواده بازی نکنیم*
✅ تصاویری که به اشتراک می گذارید می تواند امنیت اعضای خانواده را با توجه به موقعیت شغلی پدر یا هریک از اعضای خانواده به خطر بیاندازد.
2⃣ نکات ایمنی مربوط به اشتراک گذاری تصویر خود را در نظر بگیریم.
✅ هر تصویر می تواند معرف موقعیت خانوادگی، مالی، شغلی، مکانی و یا حتی موقعیت فعلی شما باشد.
✅ ارسال تصویر از فضای مسافرت، به مخاطب این پیام را منتقل می کند که شما در حال حاضر در منزل حضور ندارید و اگر کسی از روی پیام های قبلی شما و یا فعال بودن جی پی اس یا موقعیت یاب فعال شما قبلا بر موقعیت مکانی شما اشراف پیدا کرده باشد، می تواند برای سرقت اموال و منزل شما اقدام نماید.
3⃣ مکان به اشتراک گذاری تصویر از اهمیت خاصی برخوردار است.
✅ به خاطر داشته باشیم به اشتراک گذاری تصویر در فضاهای عمومی مانند اینستاگرام یا گروه های عمومی و دوستانه در تلگرام یا لاین و مانند آن ، به معنای صدور اجازه تلویحی به دیگران، برای استفاده مجدد از تصویر ماست و این انتشار مجدد ممکن است با هر منظور و هدفی صورت بگیرد.
✅ "ممکن است چندی بعد تصویر خود یا اعضای خانواده خود را با یک جمله زیر آن در گروه های طنز یا اجتماعی برای القای مقصودی خاص ببینید"
لیلا وصالی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
سطوح آشکار و پنهان #رسانه ای
✍️چارچوب اصلی #کنشگری_رسانه ای را چه کانون هایی تعیین می کنند؟ چه کسانی به #محتوی رسانه ها سمت و سو می دهند؟
✍️#سوگیری اصلی رسانه ها و سیاست گذاری آنها را باید در فلسفه و روابط قدرت سیاسی حاکم بر جامعه جستجو کرد.
✍️سیاست های اصلی رسانه ها را کارکنان رسانه ها تعیین نمی کنند، نیروهای سازمان های رسانه سطح آشکار رسانه ها هستند. #سطح_پنهان رسانه ها کسانی هستند که رسانه ها را چارچوب بندی می کنند و البته کنترل جامعه را در دست دارند.
✍️قدرت حاکم با تعیین جهت گیری های اصلی در واقع از رسانه ها به عنوان پلی برای تحقق منویات خود استفاده می کند.
✍️اقتصاد سیاسی و به تعبیری هزینه و فایده سیاسی، منطق انتشار تولیدات رسانه ای را تعیین می کند و سوگیری های رسانه ای را باید در روابط اجتماعی و زور آزمایی کانون های قدرت جامعه جستجو کرد.
✍️رسانه ها #دروازه کنترل اطلاعات،کنش گری سیاسی و کنترل شهروندان بوده و کنترل جامعه بدون #دروازه سازی رسانه ای میسر نیست.
✍با الهام از نظریه تحلیل میدان نیرو کورت لوین، برآیند کنش گری دو دسته نیروهای پیش برنده و بازدارنده جامعه نقطه تعادل و تکلیف نهایی چگونگی مدیریت محتوی رسانه ها و سطح رفتار کنشگران رسانه ای را تعیین می کند.
✍️پنجاه سال پیش « #زد باس » مبدع نظریه دو مرحله ای #دروازه_بانی_اخبار در مقاله "پالایش مفهوم دروازه بانی" نوشت گزارشگران، نویسندگان و دبیران محلی به مواد خام خبری نزدیک تر هستند (مرحله اول)، حال آنکه سردبیران، نسخه خــوان ها، مترجمان و .. در فـاصله دورتری قرار دارند (مرحله دوم)، امــــا در عوض به کانون های قدرت نزدیک ترند.
✍ حجت اله عباسی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
معجزه #نعناع و #هندوانه یخزده... امتحانش ضرر ندارد!
اگر بدانید که مخلوط نعناع و هندوانه یخزده چه معجزهای میکند، این مطلب را برای همه عزیزانتان خواهید فرستاد! کافی است این دو را مخلوط کرده و به زیر بینی و پشت گوش خود بمالید و دو روز بعد این مخلوط را پاک کنید.
بعد از یک هفته متوجه خواهید شد که حال شما هیچ تغییری نکرده و احتمالا از این موضوع درس می گیرید که هر چیزی را در #فضای_مجازی باور نکنید!
* این معجزه را برای دیگران ارسال کنید تا شاید کاربران به جای اعتماد به نوشتههایی که سر و ته ندارند، چند کتاب بخوانند و کمی بیشتر فکر کنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#سواد رسانه کمک کند تا:
۱. چگونگی ایجاد #پیامهای رسانهای را درک کنیم.
۲. آنچه که رسانهها میخواهند به #باور آن برسیم را تشخیص دهیم.
۳. #تعصبات، #اطلاعات_غلط و #دروغهای_رسانهای را تشخیص دهیم.
۴. قسمتی از #داستان که #کتمان میشود را کشف کنیم.
۵. پیامهای رسانهای را براساس تجربیات خود، باورها و ارزشهایمان #ارزیابی کنیم.
۶. پیامهای رسانهای خود را #طراحی، #ایجاد و #توزیع کنیم.
منبع: عصر هوشمندی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ نظریه اثر بومرنگ رسانه
◀️ این نظریه، تعبیری دیگر از مساله بازخورد پیام در فرایند ارتباطی است. بر پایه نظریه اثر بومرنگ، هنگامی که بومرنگ را به سوی هدفی یا فردی پرتاب میکنیم، در اثر ارتعاشی بودن، پس از رها کردن به سوی خود ما باز میگردد و به همان نسبت که ضربه بر دیگری سنگین بوده است؛ بر ما نیز ضربه سخت خواهد بود.
◀️ بر این اساس یک وسیله ارتباطی مانند #روزنامه، #رادیو و #تلویزیون زمانی که اخبار نادرست پخش میکند، در درازمدت خود تحت تاثیر همان پیامها و اخبار ارسالی قرار گرفته و هویت دیگر پیدا میکند که پارهای از این فرایند به عنوان «انگ» استفاده میکنند. بنابراین حتی زمانی که همان وسیله ارتباطی اخبار درست و واقعی پخش میکند، تحت تاثیر هویت ثانوی (اثر بومرنگ)، اخبارش برای مخاطبان فاقد ارزش خواهد بود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ خشونت کلامی در فضاي مجازي
💠 خشونت کلامی امروزه همراه انسان وارد فضاي مجازي شده است تا جایی که واژه هایی تخصصی در ارتباط با آن وارد فرهنگ اصطلاحات رایانه و اینترنت شده است.
🔸« پیا مهاي آتشین » و همچنین « ترول » یا « اوباش اینترنتی » است. از مهمترین آن ها ترول در گفتمان اینترنتی به افرادي گفته میشود که با رفتار مخرب در فضاي وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرك و توهین آمیز هستند.
🔸اوباشگر اینترنتی فردي است که در اتاق هاي گفتگو، تالارها، وب نوشت ها یا تارنماهاي کاربرمحور پیامهایی ارسال می کند که حاوي مطالب ناراحت کننده یا جنجال برانگیز است. درحالی که در یک جمع اینترنتی کاربرانی با حسن نیت بحثی را دنبال می کنند.
🔸نظریه بی ادبی کالپپر از پنج راهبرد تشکیل شده است که عبارت اند از:
▪️بی ادبی آشکار
▪️بی ادبی مثبت
▪️بی ادبی منفی
▪️طعنه
▪️ و خودداري از نشان دادن ادب
🔸عبارت بی ادبی آشکار زمانی به کار می رود که وجهه در خطر زیادي است و نیز در جایی که گوینده قصد دارد به وجهه شنونده یا مخاطب حمله کند. / مردم داران - علیرضا عبداللهی نژاد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻تشبیه جالبی درباره #کودکان وجود دارد. جان کودک مثل " #اسفنج " است. هرچه پیرامونش باشد، جذب می کند.
💡مراقب چیزهایی که کودکتان #می_بیند و #می_شنود باشید.
🔺فیلم، کتاب، موسیقی، اسباب بازی و هر رسانه دیگری که در اختیار کودک است را با دقت زیر نظر داشته باشید.
🔔 هرگز فراموش نكنيد پدر یا مادر شدن راحت است، ولی پدر و مادر خوب ماندن، سخت است.
📌 و البته نتیجه این دقت را در آینده خوب یا بد و موفقیت یا عدم موفقیت فرزندان خود خواهید دید.
🔔 این یعنی سواد رسانه در زندگی امروز که باید جدی بگیرید و بدانید محتواهای رسانه ای تمام ابعاد زندگی شما و خانواده تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
👈 حالا با خودتان فکر کنید کدام آینده را برای فرزند دلبندتان آرزو دارید...
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan