پوست اندازی فرهنگی برخی چهره های رسانه ای در پرتو اینستاگرام
محمد مهدی فتوره چی
مهمترین تاثیرات فناوری های نوین ارتباطی در حوزه فرهنگی کشور، تغییرهنجارهای جامعه و مناسبات و تحول در روابط و هنجارهای اجتماعی است؛ از این منظر در جوامعی که رفتارهایشان بر اساس هنجارهایی تنظیم شده، آن هنجارها نقش تعیین کننده ای در مناسبات و روابطمان داشته و الگوهای عمل را به مردم نشان می دهند؛ البته بسیاری از این هنجارها و آنچه به عنوان سبک زندگی اسلامی یاد می شود اعم از مثبت یا منفی بهتدریج تحت تاثیر میزان نفوذ رسانه ها و قدرت روانی گروه های مرجع و محبوب مردم تغییر خواهد یافت.
امروزه در عصر اطلاعات و توسعه جامعه شبکه ای و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام که بیشتر مبتنی بر ارسال و نشر تصاویر و کلیپ های کوتاه کنشگران و وبمندان است هر روز به موازات گسترش رفتار و گفتارهای هنجار شکنانه شاخ های اینستاگرامی و بروز رفتار و کردارهای عجیب و تاملبرانگیز برخی سلبریتی های محبوب جوانان و … در این شبکه پر طرفدار هر از گاهی شاهد و ناظر پیدایش سبک جدید و غیر متعارفی از خود اظهاری و کنش های هنجار شکنانه و یا غیر متعارف فرهنگی از سوی برخی چهره های شناخته شده و موجه از جمله مداحان، مجریان سیما و واعظان کشور هستیم و از همین روست که هر از گاهی زمزمه فیلترینگ این شبکه محبوب جوان ها و حتی میانسال ها به گوش می رسد و به نظر می رسد جامعه در حال تجربه نوعی شوک فرهنگی و به تعبیری نوعی پوست اندازی در عصر گذار به جامعه اطلاعاتی است؛ بهگونه ای که هر از گاهی در شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام شاهد تغییر و تحولی در بینش، گفتار و کنش اجتماعی برخی چهره های نام آشنا وگروه های مرجع موجه و محبوب می باشیم.
در طی روزهای اخیر به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه س و روز دختر در اقدامی تامل برانگیز و متهورانه مداح و حماسه سرای خوش الحان دوران جنگ و مدیحه سرای اهل بیت ع غلامعلی کویتی پور[۱] فایل و کلیپی را از خود منتشر کرد که در آن با دختر نوجوانی ۱۳ ساله ای به نام پریچهر قطعه آهنگی را به سبک پاپ اجرا کرد که با نقدهای تند و تحسین های بسیاری از سوی شخصیت های سیاسی، مذهبی و هنری و علاقمندان به این نوع موسیقی همراه بود. پیش تر از آن حیاتی، مجری سرشناس اخبارشبکه یک نیز نسبت به صدای یک خواننده لس انجلسی ابراز علاقه کرد که با واکنش شدید مدیران مافوقش مواجه و تهدید به اخراج از سازمان شد و یا تغییر پوشش و رفتار مهناز شیرازی، مجری خبر سیما در پیج اینستاگرامی اش، که موجبات تعجب، و یا سئوال کاربران و هوادارانش شد…. در این گفتار تلاش خواهم کرد در حد بضاعت به این پرسش پاسخ دهم که چه علل و عواملی در این عصر و زمان موجب چنین تغییر رویکرد و بینشی یک باره در بین برخی از چهره های موجه سیما و یا شخصیت های انقلابی شده است؟
برای پاسخ به این سئوال علل و عوامل مختلفی قابل طرح و بررسی اند که از مهم ترین آنها می توان به وجود ساختارهای نامطلوب فرهنگی و اجتماعی و بهویژه تربیتی و حیات چند زیسته هموطنانمان در اثر فرهنگ پذیری در نظام های اجتماعی مختلف رسانه های نوین بهویژه ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی و حفظ موقعیت و اعتبار رسمی و اداری افراد به منظور برخورداری از منافع مادی و منزلتی شغل و موقعیتی در مقطعی خاص اشاره کرد. به نظر می رسد از یک سو از بین رفتن رویای جمعی در کشور در اثر گسترش فقر و فساد در جامعه که به کاهش صبوری، خوش بینی و اعتماد آحاد مردم منجر می شود و از سوی دیگر عدم اعتقاد به عملکرد برخی مدیران عالی نظام و فقدان فضای گفتمانی صاحبان اندیشه و خرد در طرح شفاف مسائل و دغدغه های هموطنان موجب شده تا پرداختن به این مهم به زبان و سبک های دیگر اعتراضی و کنشی از سوی سلبریتی ها و چهره های محبوب و شناخته شده هموارگردد تا بدین طریق فرهنگ گفتاری و رفتاری ایشان در چرخش از رسانه های رسمی و دولتی به رسانه های اجتماعی چون اینستاگرام و …دستخوش تحول گردد. شواهد و قرائن نشان می دهد که امروزه در پرتو بکارگیری گسترده پیام رسان های محبوب و پر مخاطبی چون اینستاگرام برخی چهره های بازنشسته و یا از یاد رفته که گویا تاریخ مصرف و یا دوران بازنمایی چهره انقلابی و رسانه ای شان به پایان رسیده است در پی یافتن سوژه ای اجتماعی، یا بهانه ای با هدف برساخت هویت دیگری از خود و با عبور از کلیشه های متعارف پذیرفته شده برای جلب هواداران و دوستداران بیشتر در زمانی اند که پیروز شدن در رقابت های مذموم شبکه ای( به هر قیمت و بها) که به تعبیر هابرماس موجد فرهنگ بورژوازی است، گویا اولویت کنشگری این افراد است؛ تا جایی که گاهی مبلغان ارزش های دینی و مدیحه سرایانی با.... ادامه یادداشت👇
https://www.roozannews.ir/fa/news/26796/
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻نکتهای که همه مخاطبان باید بدانند
🔹دالاس اسمایت با توجه به عملکردهای اقتصادی وسایل ارتباط جمعی در نظام سرمایهداری میگوید: «نقش مهم رسانههای جمعی، فروش بستههای ایدئولوژی به مصرفکنندگان نیست، بلکه هدف آنها فروش مخاطبان به تبلیغات و صاحبان آگهیهای تجاری است.
🔹او خاطرنشان میکند که مخاطبان عملاً برای صاحبان تبلیغات (یعنی استثمارگران اصلی خود) کار میکنند، چراکه وقت خود را به طور رایگان به رسانه ها اختصاص می دهند و رسانه ها نیز وقت آن ها را یک جا و بهعنوان یک کالا به صاحبان تبلیغات میفروشند.»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فیلترینگ بر تعداد کاربران #تلگرام تاثیر چندانی نداشت!
در گزارش سالانه نوینهاب که به تازگی منتشر شده، برآورد شده که تلگرام در ایران بعد از واتس آپ با بیش از ۴۷ میلیون کاربر فعال در رتبهی دوم شبکههای اجتماعی قرار دارد و ۲۶٪ مطالب تولیدی شبکههای اجتماعی را به خود اختصاص داده است!
+ همچنین اینستاگرام با ۴۴ میلیون کاربر فعال در ایران ۵۳٪ از سهم مطالب تولیدی شبکه های اجتماعی رو به خودش اختصاص داده که نشان از علاقهی مردم به محتوای تصویری بیشتر از محتوای مکتوب است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💠اقناع چیست؟
#قسمت_اول
🔸 #اقناع عبارت است از “تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطبین به پذیرش موضوع و خواستهای، به وسیله ارائه مناسب #اطلاعات مربوط”.
🔹 بیشترین هدف از زندگی اجتماعی و تفهیم و تفاهم با دیگران و ارسال پیام، تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه افراد، مطابق نظر فرستنده است که به آن اقناع می گویند. رسانهها نیز با استفاده از شیوه های اقناع ای سعی می کنند از طریق عقل (منطق) و احساس و یا هر دوی آنها روی ما تاثیر بگذارند.
🔸آثار رسانه ها بر ذهن و قلب مخاطب دقیق ماهرانه و پیچیده است. این کار مهم توسط فنون و روش هایی برای جلب توجه و نظر ما، پدید آوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان، شبیهسازی آمار و آرزوهای خودشان در وجود ما، تحریک ما برای انجام یک عمل مانند خرید، رای دادن، سرمایه گذاری و ... و در مجموع قانع کردن ما انجام میشود. این روشها و فنون « #زبان_اقناع » نامیده می شود.
🔹آموختن زبان اقناع از مهم ترین مهارت های سواد رسانه ای است. اگر درک کنید که رسانه چطور و به چه روشی سعی می کند پیام خود را بفرستد تا شما را قانع کند و به چیزی اعتقاد پیدا کنید یا کاری را انجام دهید، آن وقت شما بهتر و با چشمان باز تر می توانید تصمیم بگیرید.
#اقناع
#تکنیکهای_اقناع
✏️ منبع: “افکار عمومی و شیوههای اقناع” به اهتمام کاظم متولی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#زنده_باد_خودم
🔹یکی از پیامهای سلفی، توجه بیش از حد به خود و نزدیک شدن به مشکل خودشیفتگی است.
🔹از زمانی که دنیای فناوری با هدف فرورفتن آدمها در پیلههای تنیده به دور خود در فضای مجازی و ذهنی ساخته شد، هر روز شاهد تنگتر شدن حلقه محاصره شدیم تا جایی که شما هم نوجوانان زیادی را سراغ دارید که مدت زیادی را در دنیای ساختگی در تلفن همراه خود و صفحات شخصیشان میگذرانند و از توجه به دیگران بازماندهاند.
🔹عکس از خود نیز، پدیده تازهای است که روانشناسان معتقدند افرادی زیاد به این رویه روی میآورند که از خودشیفتگی رنج میبرند. این گروه ممکن است به دیگران توجه زیادی نداشته باشند.
🔹البته یادمان باشد این یافته روانشناسان برای کسانی است که در این زمینه زیادهروی میکنند نه هر کسی که با این کار به ثبت خاطرات میپردازد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
آسیبهای بازیهای آنلاین را بشناسید!
🔹بازیهای آنلاین به بخش جدایی ناپذیری از زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل شدهاند. محتوای برخی از این بازیها ممکن است برای کودکان مضر باشد و موجب شود به دلیل خشونت، هیجان زیاد، نمایش تصاویر و شخصیت های نامناسب تاثیرات روحی، روانی و تربیتی بدی بر روی آنها بگذارد.
🔸بازیهای آنلاین اعتیادآور هستند و کاربر خود را از شرایط عادی زندگی دور میکند، این موضوع به خصوص در کودکان میتواند باعث افت تحصیلی، مشکلات رفتاری و آسیبهای جسمی شود. بیماریهای جسمی متعددی مرتبط با استفاده بیش از حد موبایل در دنیا به وجود آمدهاند بیماریهای مثل گردن درد، درد انگشت شصت، درد در ناحیه ساعد، ضعیف شدن چشم، اختلال رشد به دلیل بهم خوردن نظم خواب و..
بسیاری از بازیهای آنلاین مانند شبکههای اجتماعی قابلیت ارتباط بین بازیکنها را فراهم میکنند با این تفاوت که امکان گمنامی و پنهان کردن هویت در آنها بسیار زیاد است و این خطر نقض حریم خصوصی کودکان را افزایش میدهد.
#آسیب_بازی_آنلاین
#رژیم_مصرف
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴ردی که از خودمان روی #اینترنت باقی میگذاریم
#قسمت_اول
🔻بسیاری عادتها و علایقمان را برملا میکند. اینها اطلاعاتی هستند که خیلیها دنبالش هستند. هر روز که میگذرد، فواید تحلیل دادههای شخصی افراد روشنتر میشود،
و آنها که از این دادهها سود میبرند شبانهروز مشغول تحلیل هستند.
🇬🇧در بریتانیا، حدود چهل میلیون بزرگسال (یعنی ۷۸ درصد بزرگسالان) هر روز یا تقریبا هر روز از اینترنت استفاده میکنند. یکی عکس روی فیسبوک میگذارد، یکی بلیت هواپیما میخرد، یکی دیویدی سفارش میدهد. هر کدام دارند به سهم خود به ۲.۳ میلیارد گیگابایت اطلاعاتی که هر روز به اینترنت اضافه میشود، کمک میکنند.
⁉️اما آیا لازم است سعی کنیم ردی از ما نماند؟ آیا همه افرادی که رفتار اینترنتی ما را رصد میکنند، خطرناک هستند؟ یا ممکن است بعضا کمکحالمان باشند؟
#ادامه_دارد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
❇️ موضوع: #تکنیک_های_پایه_ای_زبان_اقناع
#قسمت_دوم
🔻تکنیک: ادعاهای آشکار و مستند
🔸بعضی وقتها پیامهای رسانهای به طرز مستقیم، با سند و مدرک و آشکار، #ادعا هایی قابل آزمایش را مطرح میکنند برای اینکه توجه شما را به خود جلب کنند. شما وقتی بر روی یک پاکت غذایی عبارتی را میبینید که نوشته: «این غذا در ده دقیقه آماده میشود» با یک ادعای #آشکار روبرو هستید که #قابل_آزمایش هم هست و ممکن است با همین ادعای ساده مجاب بشوید که آن محصول را بخرید. همه قولها و شعارهایی که درباره کیفیت، کارایی و توانمندی یک خودرو داده میشود نیز چنین روشی را به کار گرفته است.
🔹ادعاهای آشکار از لحاظ درستی یا نادرستی میتوانند آزمایش شوند. به همین خاطر هم اگر از این آزمون سربلند نشوند به مرور زمان به ادعای کاذب تبدیل شده و مخاطب را از دست میدهند. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات برخی از ادعاهای آشکار بطور زیرکانهای سعی میکنند روشهایی را به کار گیرند که #صدق یا #کذب آنها به راحتی قابل سنجش و آزمایش نباشد.
🔸مثلا سازنده یک قوطی محتوی یک ماده غذایی وقتی که اجزا و عناصر سازنده آن را با میزان دقیق کالری و درصد بر روی محصول خود مشخص میکند، در واقع دارد از همین روش برای اقناع شما استفاده میکند. اما آیا برای شما امکان پذیر است که آن محصول را به یک آزمایشگاه مخصوص ببرید و درستی و یا نادرستی آن اجزا و درصدها را مشخص کنید؟
📝منبع: کتاب “سواد رسانهای: مفاهیم و کلیات” به کوشش حمیدرضا آیتاللهی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹جنبه های سه گانه سواد رسانهای عبارتند از:
1️⃣ ارتقاء آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانهای؛ و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوهی مصرف غذای رسانهای از منابع رسانهای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانههاست.
2️⃣ آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی
3️⃣ تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانهها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴ردی که از خودمان روی #اینترنت باقی میگذاریم
#قسمت_دوم
🔷چطور رد از خودم باقی میگذارم؟
بدیهیترین پاسخ چیزهایی است که در رسانههای اجتماعی مینویسیم یا همرسان میکنیم. اما این صرفا گوشهای از ماجراست.
هر وقت فرمی پر میکنیم و اسم و نشانیمان را مینویسیم، یا نام کاربری و گذرواژه انتخاب میکنیم، یا اطلاعاتی را روی کلاود (ابر) ذخیره میکنیم، ردی از خودمان میگذاریم. البته همه اینها قرار است امن باشد و شخصی، اما خوب، همیشه اینطور نمیماند.جز اینها یک رد دیگر هم از گشتوگذار اینترنتیمان میماند. ردی که که تقریبا نامریی است.
🔸نشانی آی.پی
وقتی به سایتی سر میزنیم یا ایمیلی میفرستیم، از نشانی پروتکل اینترنت یا همان نشانی آی.پیمان استفاده میکنیم. این نشانی در حقیقت هویت اینترنتی ماست. شمارهای است که به وسیلهای که با آن به اینترنت وصل شدهایم اختصاص داده شده.
🔸جستوجو
هرچه در اینترنت جستوجو میکنیم هم در آن موتور جستوجو هم در شرکتی که ما را به اینترنت وصل کرده ثبت میشود. از روی این داده میشود فهمید چه موقع و از کجا به چه وبسایتی سر زده بودهایم.
🔸کوکیها
بیشتر وبسایتها فایلهای کوچکی روی ابزاری که با آن به اینترنت به آن سایت سر زدهایم نصب میکنند. به این ترتیب وقتی دوباره به آن سایت سر میزنیم ما را میشناسد. بعضی کوکیها فعالیت اینترنتیمان را رصد میکنند که ببینند چه تبلیغی برایمان بفرستند.
🔸کیلاگر
نرمافزاری است که بدون اطلاع ما هر کلید صفحهکلید را که فشار میدهیم ثبت میکند. به کمک آن میشود فهمید چه وبسایتی سر زدهایم یا چه برنامهای استفاده کردهایم. کیلاگر را ممکن است کارفرما روی کامپیوترمان نصب کند یا خودمان ناخواسته (پنهان در فایلی دیگر) دانلود
🔷‘شهروند چهار’ کیست؟
‘همینقدر بگویم که هرچه میخری، هر تلفنی که میزنی، با هرکه دوست میشوی، به هر سایتی سر میزنی، هر عنوانی که برای نامهات انتخاب میکنی، همه دست سیستمی است که دسترسیاش بیحدوحساب است، اما امانتداریاش نه.’
ژوئن ۲۰۱۳، ادوارد اسنودن، از مأموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که خودش را شهروند چهار معرفی میکرد، هزاران سند محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را در اختیار رسانهها گذاشت.
انتشار این مدارک عمق و گستره نظارت فلهای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا را نشان داد. اسنودن نشان داد که این سازمانها فقط با یک کلیک میتوانند همه فعالیتهای ما را رصد کنند.
🔹اطلاعات شخصی شهروندان عادی
روز بیستم آوریل ۲۰۱۶، اسنادی از دستگاههای اطلاعاتی بریتانیا منتشر شد که نشان میداد چطور این دستگاههای دولتی اطلاعات تکتک افراد را ردیابی و ذخیره میکنند – حتی اطلاعات شهروندانی را که به اعتراف خود دستگاههای اطلاعاتی “بعید است اهمیت اطلاعاتی-امنیتی داشته باشند.”
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢 #جریان_سازی چیست؟
🔹 یکی از کارکردهای مهم رسانهها جریان سازی است که از آن با عنوان جریان سازی رسانهای یاد میکنند.
🔸 #جریان_سازی_رسانهای فرآیندی است که رسانهها از آن به منظور همراه کردن مخاطبان استفاده میکنند. جریان سازی میتواند هم با هدف مثبت و هم با هدف منفی انجام گیرد. به همین دلیل میتوان آن را یک شمشیر دو لبه دانست.
🔹 جریان سازی رسانهای میتواند اهدافی همچون راه اندازی و اجرای #هجمههای_فرهنگی را دنبال کند. از طرف دیگر میتواند به منظور نهادینه شدن یک تفکر استفاده شود. در صورتی که اهداف جریان سازی به درستی انتخاب شود حتماً جنبه سازندگی خواهد داشت.
🔸 در رابطه با جریان سازی رسانهای به چند نکته باید توجه داشت:
1️⃣ هدف از جریان سازی تغییر یا تثبیت نگرش و #افکار_عمومی نسبت به یک مقوله به طور دلخواه است
2️⃣ #وسایل_ارتباط_جمعی همانند تلویزیون، رادیو، خبرگزاریها، شبکههای اجتماعی و ... ابزارهای ایجاد و انتشار جریان سازی هستند
3️⃣ مالکان رسانهها، حکومتها، سیاست گذاران، #بنگاههای_تبلیغاتی و ... میتوانند منبع جریان سازی باشند
4️⃣ جریان سازی در قالبهای رسانهای ارائه میشود مانند برنامههای آموزشی، تفریحی، خبری و ... . در این زمینه #پیام رسانه، نقش ویژهای را دارد
5️⃣ جریان سازی در طول یک فرآیند و به صورت تدریجی، نظام مند و غیر مستقیم ارائه میشود.
🔹 در جریان سازی سه مرحله مهم را باید مد نظر داشت:
👈 شناخت #مخاطب و تفسیر نگرش او برای برنامه ریزی فرآیند جریان سازی
👈 #اقناع مخاطب
👈 #تثبیت ایجاد جریان به عنوان حساسترین مرحله جریان سازی.
🔸 همچنان که گذشت، باید توجه داشت که جریان سازی رسانهای میتواند در خدمت اهداف مثبت و مبارزه با هجمههای دشمنان قرار گیرد. در نتیجه میتوان به آن به عنوان یکی از مزیتها و فرصتهای رسانه نگاه کرد.
✏️منبع: مقاله "جریانسازی در فضای مجازی؛ با تاکید بر رسانههای اجتماعی" به اهتمام قاسم صفایی نژاد
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 مصاديق #جنگ_نرم در حوزه خانواده و فرهنگ جنسيتی
🔘 سريالهای شبكههای ماهوارهای فارسی زبان، عموماً برخاسته از فرهنگ غرب بوده كه يا به طور صريح، الگوهای خانواده غربی را ترويج ميیكنند يا به طور التقاطی، خانوادهای با ظواهر شرقی ـ اسلامی و ساختار دروني برآمده از فرهنگ مدرنيته غرب را رواج ميدهند.
♦️مفاهيم و مقولههاي زير در غالب سريالهای ماهوارهای به نمايش درآمده است:
1⃣ استحاله مدل اسلامي خانواده (از خيانت تا طلاق)
▪︎نمايش مكرر شكست در عشق، پس از ازدواج
▪︎ ترويج روابط نامشروع
▪︎ فردگرايي و بازانديشي نقشها در خانواده
▪︎عاديسازي روابط زن و مرد در محيط كار و
• ترويج ارتباط نزديك و صميمانه ميان همكاران زن و مرد؛
• ترويج پوششهاي راحت (نامناسب) به بهانه راحتي در محيط كار مختلط؛
• اولويتبخشي به روابط شغلي در مقابل خانواده؛
• شبكاري همكاران زن و مرد براي انجام مأموريت يا پروژههاي دشوار كنار يكديگر؛
• خوابيدن زنان شاغل در محيط كار مختلط به بهانههاي مختلف؛
• برگزاري جشنهاي مختلط حرفهاي براي همكاران پس از اتمام پروژه يا مأموريت؛
• عاديسازي چشمچراني و نگاههاي شهوتآلود در محيط كار؛
• خواستگاري از همكار متأهل و تشويق وي به طلاق؛
• ترويج و عاديسازي رقابت ميان همسر و همكار به عنوان دو رقيب عاطفي در ارتباط با فرد.
▪︎ ترويج بارداري و فرزندآوري نامشروع
• هيچ مانعي براي بارداري و فرزندآوري پيش از ازدواج شرعي و قانوني وجود ندارد؛
• تولد فرزند از روابط نامشروع، زمينه ازدواج را در آينده فراهم ميكند؛
• فرزندان نامشروع، نشانهها و ثمرههاي عشق واقعي هستند؛
• فرزندان نامشروع نيز دوستداشتني و گاه از فرزندان مشروع خواستنيتر هستند؛
• از آنجايي كه فرزندان نامشروع از رابطهاي لذتبخش متولد ميشوند، باهوشترند؛
• فرزندان نامشروع حاصل از خيانت بايد به عنوان عضوي از خانواده پذيرفته شوند؛
2⃣ ترويج و جايگزين الگوهاي نو براي ازدواج و تشكيل خانواده
▪︎ ناخانواده: از ازدواج صوري تا ازدواج سپيد
▪︎ جايگزين كردن همجنسگرايي با ازدواج و تشكيل خانواده
▪︎ترك ازدواج و زندگي با شركاي نامشروع جنسي
3⃣ هدفگيري تغيير سبك زندگي زنان، در جايگاه بنيان اصلي خانواده
▪︎ ارائه الگوي التقاطي از زن غربي و آسيايي
▪︎ ترويج مد و پوشش غربي زنان
▪︎ ترويج فمينيسم
▪︎ القاء ناسازگاري فرزندآوري با پيشرفت و آزادي زنان
▪︎ ترويج عرياني
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕ نگاه مطالعات فرهنگی به نظریه رسانه
🔵 برخی دانشمندان حوزه رسانه اشاره کرده اند، به جای آنکه صرفاً روی اثرات خاصی از رسانه که روی افراد مطرح است تمرکز شود، نظریه می تواند تمرکز خود را روی تغییرات در فرهنگ بگذارد، روی اینکه هنجارها و ادراکات اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بین مردم، چگونه در حال تغییر هستند.
🔶 به جای آنکه برای تعیین صدها اثر کوچک رسانه و جمع کردن آن ها با یکدیگر تلاش شود، پژوهشگران می توانند این سؤال را بپرسند که آیا توسعه رسانه های جمعی، پیامدهای عمیقی را برای راهی خواهد داشت که مردم از طریق آن، فرهنگ را خلق می کنند، یاد می گیرند، به اشتراک می گذارند و یا آن را می پذیرند.
🔷 نظریه های مربوط به مطالعات فرهنگی بسیار گوناگون هستند و معمولاً پاسخ های بسیار متفاوتی را در مورد پرسش نقش رسانه در زندگی اجتماعی می دهند؛ اما در تمامی این نظریه ها، فرهنگ (رفتار یادگرفته شدة اعضای یک گروه اجتماعی) نقشی مرکزی دارد.
✅ این دیدگاه ها استدلال کرده اند که رسانه ها این امکان را دارند که در راهی که مردم، خودشان و جهان اجتماعی را درک می کنند، تداخل و تغییر ایجاد کنند.
❇️ رسانه ها روی جامعه تأثیر خواهند گذاشت چرا که روی این امر که فرهنگ چگونه تولید می شود، یادگرفته می شود، به اشتراک گذاشته می شود و یا پذیرش می شود، تأثیر دارد.
🔵 نظریه های فرهنگی، طیفی وسیع از ایده های جالب را در مورد اینکه رسانه ها چگونه می توانند روی فرهنگ اثرگذار باشند، پیشنهاد می دهد و همچنین دیدگاه های بسیار متنوعی را برای فهم پیامدهای بلندمدت تغییرات فرهنگی توسط رسانه ها فراهم می کند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🚦در فضای مجازی #پرسشگر_باشیم
🔸این روزها برخی رسانههای آنلاین برای رسیدن به اهداف خاص خود (مانند القای جو ناامیدی در جامعه، ناامن کردن محیط و ...) در حال جعل اخبار حوزههای مختلف هستند.
🔸یکی از راهحلها در چنین فضایی، دریافت اخبار از منابع مطمئن و تلاش برای راستیآزمایی خبر قبل از بازنشر آن است.
🔸معمولا توصیه میشود برای دریافت اخبار مطمئن گروهی از رسانههای شناختهشده را از طیفها و گروههای سیاسی گوناگون دنبال کنیم. با این کار میتوان به موضوعات مختلف اشراف بهتری داشته و کمتر تحت تاثیر جریانات احساسی یا اخبار جعلی قرار گرفت.
#نگاه_انتقادی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴 کاهش بیسابقه استفاده از تلگرام در ایران
🔸استفاده از تلگرام در خرداد سال ۹۹ به کمترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسیده و حتی در مقایسه با فروردین ماه، با کاهش بیش از ۲۵ درصدی مواجه شده است.
🔸میزان بازدید مطالب کانالهای تلگرامی در ماه خرداد به کمترین میزان خود رسیده و به طور میانگین در هر روز به ۱/۴ میلیارد بازدید رسیده است که در مقایسه با ماه قبل در هر روز ۰/۲۱ میلیارد بازدید کاهش داشته است.
🔸کاهش استفاده از تلگرام در ۳ ماه ابتدایی سال در حالی صورت گرفته است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز دادهها حاکی از کاهش استفاده از تلگرام در همین بازه زمانی بود.
🔸نزدیکی به ایام امتحانات و برگزاری غیر حضوری کلاسهای دانشگاه یکی از عوامل مؤثر در این مسئله است.
🔸همچنین تعطیلات طولانی مدت در خرداد و کاهش اخبار پرحاشیه در این ماه نیز یکی دیگر از عوامل کاهش استفاده از تلگرام میباشد/ایرنا
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴اینستاگرام بهزودی جای توییتر را میگیرد
🔹گزارش "اخبار دیجیتال" موسسه رویترز نشان میدهد استفاده از اینستاگرام برای گرفتن خبر از سال ۲۰۱۸ دو برابر شده و این سایت اشتراک عکس در سال آینده میتواند از این نظر از توییتر پیشی بگیرد.
🔹استفاده از اینستاگرام به عنوان منبع اخبار در میان جوانان بیشتر است و در بریتانیا، یک چهارم افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله اخبار را از اینستاگرام میگیرند.
🔹نیک نیومن نویسنده ارشد این گزارش گفت اینستاگرام بین جوانان "بسیار محبوب" شده و "آنها به موضوعهایی که خوب و ساده با تصویر بیان شدهاند، پاسخ میدهند."
🔹با این حال "این طور نیست که یکی جایگزین دیگری شود. آنها ممکن است از فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنند یا از توییتر و اینستاگرام."
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#یادداشت_رسانه
🔎پنج ویژگی رسانه برای گفتمان سازی
وقتی با آثار تاک شوی کپی و کم خاصیت با شوآف مجریان سابقا بازیگر در سینما و صداوسیما به بهانه سرگرمی و به بهای بیت المال عمومی مواجه می شویم باید یادآوری نمود که اصل هنر برای هنر و سرگرمی برای سرگرمی برافتاده و دیگر هیچ تولید و کنش رسانه ای بدون جهت و ایدئولوژی در دنیای هنر جدید وجودخارجی ندارد.
به همین بهانه، پنج ویژگی تولید یک اثرهنری یا کنش رسانه ای گفتمان ساز و جریان آفرین در عصری که اگر روایت نکنیم لاجرم روایت خواهیم شد را مروری می نماییم:
۱.اصل تولید در پارادایم بومی
یک اثر هنری باید بومی و خودی بوده تا قابلیت تفاهم و تطبیق داشته باشد. رسانه ای که عطر و رنگ فرهنگ بیگانه دهد مثل بذری است که در زمین دیگری بکارید و هیچ عایدی برای شما نداشته باشد. توجه به واقعیت درونی پررنگ و غنی در امر ارتباطات باعث تولید رشد و آموزش باکیفیت و بازتولیدقدرت و فرهنگ قوی خواهد شد.
۲.اصل خلاقیت در تولید
اثرهنری و تولید رسانه ای باید خلاقانه باشد والا در حاشیه خواهد سوخت. تولیدات تکراری و کلیشه ای، بویی از رشد و راهبرد نخواهند داشت و به تعبیر "والتربنیامین"، بازتولید مکانیکی اثرهنری، قداست آن را از بین خواهد برد و به تبع سطح تاثیر آن را نیز خواهد کاست.
۳.اصل مهارت افزایی
در عصر کم مهارتی و کارنابلدی، بایستی یک اثر هنری مهارت محور عمل کند. رسانه در جهان امروز کارکرد خانه مدرسه و دانشگاه را باهم داراست و بدلیل زمان زیادی که صرف مصرف آن می شود، اگر نتواند مهارت جامعه را ارتقا بخشد، جامعه ای ضعیف در سیاست، گسیخته در فرهنگ و محتاج در اقتصاد را رقم خواهد زد.
لازم به ذکر است که مهارت در عصرجدید، امری فراتر از آموزش های مصطلح و مرسوم بوده و از سوادمالی و سبک زندگی و سوادرسانه و...را شامل می شود.
۴.اصل دفاع از حقیقت
عصری که صنعت و تجارت به بهانه سرگرمی و جذابیت باعث ذبح خیلی از حقایق از جمله عدالت و تربیت شده است باید مدافع حقیقت بود. در دنیایی که به تعبیر "بودریار"، تحریف جای حقیقت را تنگ کرده و #واقعیت_مجهول و اطلاع رسانی مبتذل، آیین رسمی رسانه های جریان اصلی بین المللی شده است، رسانه اصیل و ریشه دار بایستی مُشت اصحاب جعل عمیق(deep fake) را باز کرده و به جنگ با حقیقت ستیزان بشتابد.
۵.اصل روایت غالب و گفتمان ساز
رسانه اثرگذار باید توانایی غلبه روایی داشته باشد. بهترین دفاع از حقیقت در عصرجنگ روایت ها، ارائه گفتمان ساز و جذاب یک روایت و زاویه دید تاثیرگذار از حقیقت به مخاطب می باشد. چگونگی #خوانش_از_واقعیت می تواند باعث امید یا ناامیدی، پیروزی یا شکست شود. رسالت رسانه امروز، روایت هنرمندانه حقیقت است که اگر روایت نکنیم در ریل رسانه ای دیگران روایت می شویم.
🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر سوادرسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#️پر تکرارترین هشتگهای اینستاگرام در سال ۹۸
بیشترین تعداد و تنوع هشتگها مربوط به دستهبندی «سبکزندگی» است.
برخی از این هشتگها با محوریت تجاری مثل #لاکچری، #لباس، #مانتو، #عروس، #مد، #حراج، #دکوراسیون، #برند
بخشی دیگر با محوریت آموزشی مثل #انگیزشی _ #روانشناسی، #آشپزی _ #غذا ، #لاغری _ #فیتنس
و بخش سوم با محوریت #طبیعتگردی و #ایرانگردی، در این دسته قرار میگیرند.
هشتگهای #هنر، #شعر، #عکس، #نقاشی و ... در دسته هنری و ادبی هشتگهای #خنده، #کلیپ، #موزیک و #دورهمی در دسته تفریح و سرگرمی و هشتگهای #پرسپولیس، #استقلال در دسته ورزشی قرار دارند.
بیشترین اشخاص تکرار شده به ترتیب #تتلو، #روحانی، #محسن_ابراهیم_زاده، #قاسم_سلیمانی و #مهران_مدیری بودهاند.
در خصوص اتفاقات خاص سال ۹۸ کمتر از پنج هشتگ مرتبط به چشم میخورد که #کرونا، #انتقام_سخت و #سیل از جمله این هشتگهاست.
مقایسه ابر هشتگ اینستاگرام با ابر هشتگ توییتر، این نکته را نمایان میکند که اینستاگرام بستر سبک زندگی، تجارت و سرگرمی است، اما در توییتر موجها و رخدادهای سیاسی و اجتماعی، حرف اول را میزنند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#یادداشت
جنگ هیبریدی و یک دولت بی آرمان؟
فرهنگ رها و سرگرمی رسانه
وقتی از دولت لیبرال سخن گفته می شود، منظور مجموعه ای است که در عرصه فرهنگ و افکارعمومی، به جامعه باز پوپری و در امر رسانه، #صنعت_فرهنگ را الگوریتم ذهنی دولت می داند و چون سخنگوی دولت، فضای مجازی را آب باریکه سرگرمی و دلخوشی ملت تعبیر می کند. جولان سریال های فانتزی و فیلم فارسی های شبکه نمایش خانگی که عفت و غیرت و عقلانیت را به باد کتک و استهزاء گرفته و ناهنجاری های حاکم بر شبکه های اجتماعی خارجی، نمونه هایی از این بازی رسانه ای دولت برای #سرگرمی_مردم و فریب افکارعمومی است.
بهداشت و سلامت در محاصره کرونا
دولتی که در مهار ویروس کرونا می توانست قوی تر و مدبرانه تر عمل کند و وضعیت کشور را با رعایت و حمایت پروتکل های مصوب ستادملی کرونا، باثبات نگه داشته و با عدم بازگشایی های بی مورد برخی مشاغل و فعالیت های درجه دو و سه بلحاظ اهمیت اقتصادی و بدلیل ضرورت های بهداشتی، آمار ابتلا را به وضعیت هشدار در نصف استان های کشور و حتی قرمز در برخی استان ها نرساند.
اقتصاد بورسی در وضعیت هشدار
همین دولت لیبرال در اقتصاد نیز به #دست_نامرئی_بازار دلخوش کرده و چون به بن بست سیاسی برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی می رسد بطور عجیبی بسمت صنعت بورس هجوم می آورد.
اینکه در بورس چه می گذرد هم بحث مستوفایی می طلبد که مردم زیر بار سکه ۱۰میلیونی و پراید ۱۰۰میلیونی و دلار۲۰۰۰۰هزارتومنی و مسکن دست نیافتنی و سربه فلک کشیده، به سمت #بازی_بورس روی آورده اند و معلوم نیست که با برآیندصفر محموع سود و زیان ملت، چقدر صرف سرمایه گذاری و تولید داخلی جهت مهار تورم و گرانی می شود و چقدر صادرات تقویت و واردات مهار می شود.
تا کی قرار است که سوپاپ اطمینان اقتصاد کشور به دلیل قدرت نظامی مان باشد و از خود اقتصادمان برای کشور آبی گرم نشود و به تعبیری حوزه اقتصاد از حوزه امنیت وام بگیرد؟
اطلاعات، آتش سوزی، امنیت
حال که با آتش سوزی های زنجیره ای و انفجارهای مشکوک و نامه های سرگشاده مشکوک تر، مساله امنیت نیز خراش برداشته و اندکی دچار چالش شده، وضعیت اقتصاد نیز ممکن است دچار نوسان و شیب منفی شود، لیبرال های وطن چه چاره ای برای حل مساله خواهند داشت؟
با توجه به وضعیت شناسی موجود کشور که ابعادقضیه را به جنگ هیبریدی و ترکیبی دشمن با نفوذی های امنیتی و سوءمدیریت دولتی می توان تعبیر نمود، آیا همچنان برجام را افتخار تاریخی خواندن وزیرخارجه در صحن مجلس و معاون اول رییس جمهور در جلسات هیات دولت، می تواند باعث سرگرمی وامیدبخشی و اعتمادآفرینی ملت نجیب در برابر یک دولت خسته و بی آرمان تلقی شود؟
🖌علیرضامحمدلو
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
رسانه باید فضای مجازی را هدایت کند نه اینکه برعکس باشد
🖌منصور ضابطیان
🔸منصور ضابطیان مجری برنامههای تلویزیونی درباره تأثیر گرفتن تلویزیون از اینستاگرام در استفاده از چهرههای مجازی و برنامهسازی بیان کرد که تلویزیون باید فضای مجازی را هدایت کند نه برعکس.
🔸منصور ضابطیان که این روزها بیشتر در رادیو فعالیت دارد درباره اینکه چرا کمتر مجریان حرفهای تلویزیون در برنامهها اجرا میکنند، بیان کرد: ما در صداوسیما مجریانی داشتهایم که بهترین برنامهها را ساختهاند و من از آنها کار را یاد گرفتهام و متأسفانه امروز هیچیک در تلویزیون نیستند.
🔹وی درباره خلا حضور این افراد اضافه کرد: وقتی این افراد نیستند و یا همکارانم در حاشیه هستند، یعنی یک جای کار ایراد دارد؛ یا دایره دوستان تنگ شده که کسی در آنجا نمیشود یا شرایط کار مهیا نیست و این زنگ خطری است که خیلی وقت است به صدا درآمده است.
مجری برنامههای «رادیو هفت» و «صد برگ» درباره اینکه چرا تلویزیون بیشتر به سمت برنامههایی با رویکرد بهرهگیری از اینستاگرام و یا چهرههای مجازی رفته است، گفت: وقتی با سابقهها در رسانه نباشند یعنی یا تلویزیون آنها را تحمل نمیکند یا آنها تلویزیون را تحمل نمیکنند و این به معنای از دست رفتن سرمایههای کشور است. ضمن اینکه این رسانه است که باید فضای مجازی را هدایت کند نه اینکه برعکس باشد و فضای مجازی روی این رسانه تاثیر بگذارد.
🔸وی در پایان درباره برنامههایی که با هدف پخش از فضای مجازی ساخته میشوند، گفت: این حرفهای نیست که ما با این هدف برنامه بسازیم که دو دقیقه از کارمان در فضای مجازی ترند باشد!
ضابطیان در پایان گفت: ما شعاری بهعنوان رویکرد اصلی تلویزیون داریم که به آن احترام میگذاریم و همان سخن امام خمینی (ره) است که تلویزیون را دانشگاه میدانستند. اگر تلویزیون مغلوب فضای مجازی شود دیگر نمیتواند به بعد آموزشی و دانشگاهیاش عمل کند./
#مهر
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴عفاف مجازی چیست؟!
باید فکری کرد. این فضای مجازی، یکهو آمد؛ بدون اینکه برایش فکر کرده باشیم؛ بدون اینکه مبانیاش را بدانیم؛ بدون اینکه برای زندگی در آن، ایده داشته باشیم.
امروزه رقیبی به نام تربیت مجازی از قبیل شبکه اجتماعی و برنامک های موبایل جایگزین فضاهای تربیتی مدرسه ها و خانواده ها شده است . این امر تهدیدی جدی و نگران کننده برای والدین محسوب می شود.اگر به فکر نباشیم دیگر شاید فرصت جبران نسل تربیت شده فضای مجازی را نداشته باشیم.
فضای مجازی برای ما شده است وادی تیه؛ پر از آدم سرگردان. آدمهایی که تا دیروز نمیتوانستند با هم رابطه داشته باشند، امروز کلماتشان کنار هم آمده است. بعید میدانم کسی باشد که تلاش کرده باشد تمام رابطه را خلاصه کند در کلمات سیاهرنگ. اینجا تناسخ است و آدمها توی کلماتشان حلول کردهاند. کلمهها احساس دارند؛ شادند؛ غمگینند. زندگی مجازی، بسیاری از مرزهای زندگی واقعی را شکست؛ به بهانه اینکه کسی آدمهای پشت این کلمات را نمیبیند؛ اما واقعیت چیز دیگری است؛ زندگی مجازی، دیگر مجازی نیست و پشت همه کلماتی که نوشته میشود، آدمی نشسته است؛ مرد یا زن؛ دختر یا پسر.
ما در حال گذر هستیم. آدمهای در حال گذار، بیشترین آسیب را خواهند دید. آسیبهای فضای نت، بسیار است. هنوز ما در این فضا سرگردانیم و برای زندگیاش برنامهای نریختهایم و انگار فکری هم نکردهایم. برای نسل بعد، زندگی مجازی، بخشی از واقعیت زندگی انسانی است؛ اما برای ما بیشتر یک تفریح است و در بهترین حالت، مرجعی برای پژوهش. ما هنوز نمیدانیم به کجا میرویم.
در جامعه واقعی ارزشی ما که بر اساس عفاف و حجاب تنظیم شده، رابطه میان دو جنس مخالف، محدود به ضروریات عرفی بوده است. فضای مجازی، بسیاری از این حدود را شکست؛ مثل کامنت گذاشتن و یا لایک زدن برای جنس مخالف. باید جایگاه عفاف در تنظیم روابط مجازی هم مشخص شود. به نظر میآید که در فضای مجازی، باید بحث عفاف را مطرح کرد.
پ ن: بد نیست حداقل در روز عفاف و حجاب حتی شده برای یک روز هم فکری به حال عفاف مجازی داشته باشیم
و اثرات متقابل عفاف دنیای واقعی و مجازی را بهتر و دقیق تر بسنجیم و برایش تدبیری کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📨 نامه وزیر بهداشت به #رهبرمعظم_ انقلاب: دیری نخواهد پایید که مردم با سلامتی کنار هم زندگی کنند
👤 #دکتر_نمکی:
🔹فراز اول فرمایشات حکیمانه امروزتان همچون پیش، مایه #وفاق_و_همگرائی ملی بود.
🔹آهنگ محزون صدایتان در فراز دوم که سوز دل مهربانتان را از داغ فقدان عزیزانمان بر زبان جاری فرمودید وجودم را گداخت.
🔹قبل از این موج جدید بلاخیز پیش بینی ایام را بدلیل غفلت های ساده انگارانه به محضرتان تقدیم کرده بودم دلم نمی خواست آنچه می دیدم، تحقق یابد.
🔹هنوز دیر نشده است، تا #خدا هست که یاریمان کند، شما هستید که نصیحت و دعایمان کنید، مردمی هستند که حرفهایمان را بشنوند.
🔹یقین داریم که مهارش می کنیم و بی تردید دوباره بر می گردیم به روزهائی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند.
🔹دیری نخواهد پائید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan